Vapaa kuvaus

Ps.1:1-3 Autuas se mies, joka ei vaella jumalattomien tavoin, ei seiso syntisten tiellä eikä istu, missä pilkkaajat istuvat, vaan Herran sanan opetus on hänen ihastuksensa, ja hän tutkistelee sitä päivät ja yöt! Hän on kuin veden ääreen istutettu puu, joka antaa hedelmänsä ajallaan ja jonka lehti ei lakastu.

Aloituksia

13

Kommenttia

76

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Jaakobin+kirjeestä+löytyy+ihan+suora+kehotus:Tunnustakaa+siis+toisillenne+syntinne+ja+rukoilkaa+toistenne+puolesta,+että+parantuisitte.+Paljon+voi+vanhurskaan+toimellinen+rukous.Jatkaa+vähän+myöhemmin:++Veljeni,+jos+joku+teistä+eksyy+totuudesta+ja+hänet+joku+palauttaa,+tietäkää,+että+se,+joka+palauttaa+syntisen+hänen+eksymyksensä+tieltä,+pelastaa+hänen+sielunsa+kuolemasta+ja+peittää+syntien+paljouden.Jaakob+kysyy+kirjoittaen+vähän+aiemmin,+jota+myös+lainaan:+Mistä+taistelut+ja+riidat+tulevat+keskuuteenne?+Eivätkö+himoistanne,+jotka+sotivat+jäsenissänne?+...+Tapatte+ja+kiivailette,+ettekä+voi+saavuttaa.+Riitelette+ja+taistelette,+mutta+teillä+ei+ole,+sen+tähden+ettette+ano...."Jumala+on+ylpeitä+vastaan,+mutta+nöyrille+hän+antaa+armon."++Olkaa+siis+Jumalalle+alamaisia,+mutta+vastustakaa+perkelettä,+niin+hän+teistä+pakenee.++Lähestykää+Jumalaa,+niin+hän+lähestyy+teitä.Ja+taas:Puhdistakaa+kätenne,+te+syntiset,+ja+tehkää+sydämenne+puhtaiksi,+te+kaksiselitteiset.++Tuntekaa+kurjuutenne,+murehtikaa+ja+itkekää.+Naurunne+muuttukoon+murheeksi+ja+ilonne+suruksi.+Nöyrtykää+Herran+edessä,+niin+hän+teidät+korottaa.+Älkää+panetelko+toisianne,+veljet.+Joka+panettelee+veljeään+tai+tuomitsee+veljeään,+se+panettelee+lakia+ja+tuomitsee+lain.+Mutta+jos+tuomitset+lain,+et+ole+lain+noudattaja,+vaan+sen+tuomari.+Yksi+on+lainantaja,+hän,+joka+voi+pelastaa+ja+hukuttaa.+Mutta+mikä+olet+sinä,+joka+toista+tuomitset?Tässä+edellä+vakavaa+tekstiä+meille+kaikille+Herran+apostolilta+Jaakobilta.
  2. On+mielenterveyskysymys,+jos+kieltää+näkymättömien+olemassaolon.Tänä+päivänä+niinkuin+usein+ennenkin,+mutta+erityisesti+tänäpäivänä.+Ihmiset+värisevät+vilusta+ja+pelosta+-+pelosta,+että+mikä+ihmiskuntaa+kohtaa.+Mediahan+näyttää+tekevän+kaikkensa,+että+ihmiset+pelkäisivät+ja+olisivat+epävarmoja+mitä+tuleman+pitää+ja+syyllistäisivät+itseänsä+ja+toisiansa.+Vähän+väliä+tulee+ohjeita+miten+elää+ja+olla,+ja+heti+perään+ohjeita,+jotka+kumoavat+edelliset!+Näin+toimii+tiedekin+-+tieteen+'faktat'+näyttävät+muuttuvan+kaiken+aikaa.Sellainen+ihminen,+jolla+ei+ole+kaiken+Luojaa+Jumalanaan+pitää+liian+helposti+onnen+edellytyksenä+vain+sitä,+että+minä+itse+saan+tyydytyksen.+Se+kasvattaa+vain+tyhjyyttä+ja+tyhjyyden+tunnetta+itsessään+ja+ympäristöään+kohtaan.+Elämän+merkityksettömyys+lisääntyy,+vaikka+toisin+uskotellaan.Me+elävän+Jumalan+lapset+haluamme+levittää+todellista+rakkauden+ja+lämmön+sanomaa+ympärillemme.+Mutta+lämmittääkö+meidän+sanomamme+me+tätä+kylmää+maailmaa?Tärkeintä+on,+että+sanoma+ja+käytöksemme+lämmittää+ympärillämme+olevia+lähimmäisiä+-+oli+niitä+vähän+tai+paljon.+Lämpö+on+sellaista,+että+sitä+on+tuotava+lämmönlähteestä+-+ilman+lämpöä+on+vain+kylmyyttä.+Kylmyys+on+lämmön+puutetta.Tieto+asioista+ei+tuo+lämpöä+ja+rakkautta+-+se+usein+tuo+ylpeyttä+ja+ylenkatsetta+vähemmän+tietäviä+ja+vähemmän+koulutettuja+kohtaan.Rakkaus+rakentaa.Anteeksiantamus+luo+toivoa+tulevaan+ja+saa+linnut+laulamaan.Maailma,+joka+koostuu+samoista+atomeista+kuin+me+ihmisetkin,+tulee+kuolemaan+sitten,+kun+on+Jumalan+aika.+Mutta+monet+meistä,+ehkä+kaikki,+kuolemme+sitä+ennen.+Se+on+todella+kurja+juttu+niille,+jotka+ovat+ilman+Jumalaa+ja+ilman+toivoa+sovituksesta+Jumalan+kanssa.+Siksi+on+äärimmäisen+tärkeää,+että+meillä+kaikilla+olisi+sovinto+Jumalan+kanssa+Jeesuksen+Kristuksen+kautta+-+siinä+toivossa+on+hyvä+elää+-+niin+kauan+kuin+on+elämää+-+niin+hyvinä+kuin+huonoinakin+päivinä.
  3. Tämän+sanoin+......päivämäärä+muuttui+huhtikuulle+2019+ja+näiden+asiallisten+kommenttien+jälkeen+alkoi+taas+normaali+riepottelu+ja+nokittelu+ja+oikeassa+olemisen+näytön+halu!+Oikein+te+sen+taas+itse+todistitte.+MOT!Keskusteletteko+puolisoidenne+kanssa+yhtä+rakentavasti+ja+sivistyneesti+kuin+mitä+tällä+palstalla?
  4. Vastaan+alkuperäiseen+väitteeseen,+jossa+väitetään,+että+lestadiolaisryhmissä+autuuden+perusta+olisi+loppujen+lopuksi+tekoihin+perustuvaa.Olen+saanut+seurata+Kristusta+useiden+vuosikymmenien+ajan+-+ensin+esikoislestadiolaisissa+ja+nyt+viimeisimmät+vuodet+esikoisissa.+Väitteeseen+en+voi+vastata+kuin+omasta+puolestani+ja+mitä+näen+ympärilläni,+niin+sen+näen+tietenkin+subjektiivisesti.Pohdin+asiaa+eletyn+elämäni+kautta+-+elämän,+johon+liittyy+maallisen+sekä+hengellisen+elämän+koettelemuksia+ja+myös+ilon+hetkiä+molempien+elämän+alueiden+saralla,+sekä+miten+Sanaa+olen+tulkinnut+toteutettavaksi.Lestadiolaisuudessa+näyttää+ihan+yleisesti+olevan+vahvat+säännöstöt+-+esikoislestadiolaisuudessa+erityisesti+on+vahva+rigorismin+perinne.+Rigorismi+jäi+esikoisilta+historiaan+-+Jumalalle+kiitos.+Synti+ja+sitä+vastaan+sotiminen+on+meille+edelleeen+uskon+elämän+joka+päiväistä+elämää+-+rukouksen+kanssa.Itse+koin+rigorismin+hyvin+ahdistavaksi+ja+kristilliseen+opetukseen+kuulumattomaksi.+Olen+välillä+itsekin+ajatellut,+että+säännöt+on+saarnattu+jopa+autuuden+ehdoksi.+Mutta+olen+yrittänyt+kuunnella+puheita+omilla+korvillani+-+korvilla,+jotka+eivät+niistä+säännöistä+pidä+ollenkaan.+Mutta+ollakseni+rehellinen+itselleni,+niin+koen,+että+pohjimmiltaan+heilläkin+usko+Kristukseen+on+se,+joka+on+ainoa+ehto+pelastumiseen.Rigorismi+on+heidän+yhteisönsä+koossapitämiseksi+tärkeää+ja+välttämätöntä+ja+sillä+on+jo+historiallisestikin+ainoan+oikean+sisällön+asema.+Muunlainen+elämän+tapa,+kuin+mitä+heillä+on+saarnattu,+on+heille+tuomittua.+Mutta+jokainen+meistä+on+uskonsa+kanssa+yksin+Jumalan+edessä,+ja+silloin+on+suuri+armo,+että+voimme+turvautua+Herraamme+Jeesukseen+Kristukseen.+Kun+Häneen+turvaudumme,+niin+emme+ole+yksin+Jumalan+edessä+-+me+olemme+Hänen+edessään+edesvastaajamme+kanssa.