Vapaa kuvaus

Pieni taivaankannen maalari.

Aloituksia

124

Kommenttia

16084

  1. No.. kiitos mielipiteesi täydennyksestä.

    Ensimmäisestä viestistäsi tuli minulle sellainen vaikutelma, ettet tee kuin mielekästä työtä. Ymmärsin sinua väärin.

    Lähtökohtaisesti olen iloinen niiden puolesta, jotka ovat saaneet itselleen mielekkään työn. Mutta en kykene ymmärtämään niitä jotka tekevät vain mieleistä työtä ja kieltäytyvät muista töistä. Työn pääasiallinen tehtävä on elättää, ei olla joku mielen nostattaja.

    Se, että kouluttautuu ja saa koulutustaan vastaavan työn on hienoa. Jos noin kivasti ei käy, niin paska homma. Silti asennoituminen työhön on minulla se, että työ on työtä. Missään en väittänyt mitään yksilön lahjakkuuksien epäämisestä tai töiden arvonnoista.

    Asenne isossa mittakaavassa työtä kohtaan on ihan paska. Työ on tekemistä vaille valmista, mutta kun ollaan niin saatanan laiskoja ja mukavuudenhaluisia ettei mitään viititä tehdä sen palkan eteen. Ja sit sen työn pitäisi olla vielä mukavaakin. Niinkuin WTF?

    Tosiasiassa mikään tässä yhteiskunnassa ei toimisi ilman perusduuneja ja niitä raskaan työn raatajia. Muusikko ei soittaisi, johtaja ei johtaisi ja asiantuntijalla ei olisi arvoa, jos duunareita ei olisi, niitä jotka eivät pääse/ halua kiipeämään yhteiskuntarakenteen tikapuilla.

    Sanotaan, että kaikilla on Suomessa samanlaiset mahdollisuudet.. on muuten paskapuhetta. Ei ole. Toki valinnoilla on merkitystä ja kaikki meistä eivät arvota asioita elämässään samoin kuin sinä tai minä.

    Olen nyt 52 ja työhistoriaa jo 37 vuotta takana, siihen mahtuu yli kaksikymmentä työnantajaa kolmelta eri alalta, useita työnoheisia kouluttautumisia ja en vieläkään ole löytänyt työtä jota voisin sanoa mieleisekseni.

    Mutta sanoisin ettei minulle se mielekkyys ole pääasia. Vaan se että on työ. Sanoisin jopa, että duuni se on paskaduunikin. Ja juu, olen heilunut siivoushommissa jo 12-vuotiaana. Tein keikkahommia äitini kanssa siivousfirmalle. On muuten sellainen homma että siistijöitä kannattaakin arvostaa. Muutenhan hukkuisitte paskaan.
  2. Emotionaalisuus on mielestäni kaksiteräinen miekka.

    Toisaalta tunteellisuus on hyvä ominaisuus mutta sellainen yliherkkyys asiassa on haitaksi. Samoin on haitaksi jos tunteita ei ole tai niitä ei koe.

    Tunnetaidottomat ihmiset eivät ymmärrä omaa emotionaalisuuttaan ja siksi joko ulkoistavat tai kärsivät siitä. Molemmat huonoja vaihtoehtoja.
    Ja tämä ihan riippumatta siitä kuinka emotionaalisia kukakin on.

    Ongelma on sisäsyntyinen, sillä jos ihminen ei osaa kohdata tunteitaan, emotionaalisuuden asteesta riippumatta, homma kusee huolella.
    Se, etteivät ihmiset jaksa, viitsi tai halua syventyä itseensä on tätä päivää. On kaikenmaailman menoa, viihdettä, harrastetta, tekemistä, kännykkää ja muuta härpäkettä joka vie kaiken ajan vuorokaudesta, eikä itselle jää aikaa oikeastaan yhtään.

    Kaikki vanhat viisaudet juontuu sisäänpäin katsomisesta. Meditaatiosta, itsetutkistkelusta ja hiljentymisestä.

    Ajatteleminen on valtava voima ja joskus sitä voimavaraa kannattaa käyttää itseensä suunnaten. Ja sillain syvällisemmin.

    Toki tänä päivänä itseänsä ajatellaan hyvinkin paljon.. egoistisyys on räjähtänyt käsiin suoranaisesti somemaailman kautta.
    Tätähän en tarkoita.

    Tarkoitan sitä, että kysyy itseltään kuka minä oikeastaan olen ja millainen minä olen itselleni ja muille. Kysyy itseltään myös niitä vaikeita kysymyksiä ja antaa itselleen luvan hyväksyä myös ne kirvelevät asiat. Itsetuntemuksen tie johtaa itsensä hyväksymiseen ja sen myötä tunnetaidot kehittyvät kun oppii hyväksymään sisäisen maailmansa.

    Vahva itsetuntemus on yhtä kuin itseluottamus. Ja kun luottaa itseensä uskaltaa kohdata tunteensa .. myös ne hankalat.. mikä vahvistaa tunnetaitoja. Taito käsitellä tunteitaan on emotionaalisuuden asteesta riippumatta tärkein seikka.

    Ei sen väliä kuinka tunteikas ihminen on, vaan se miten ne ottaa. Tunteiden hallinta on se avainsana.

    Tunteet ovatkin kuin viettejä. Eihän sitä pidä olla kummankaan vietävissä. Ne voi päästää välillä laitumelle kirmaamaan vapaana, kunhan on huolehtinut, että aitaus on ehjä.

    Ja en tosiaankaan sano, että kaikkiin ihmisiin pätee sama. Olemme kaikki yksilöitä erilaisilla itsekurilla varustettuna.

    Mielestäni on ihanaa että on olemassa niin tunteidensa vietävissä olevia kuin tunteettomilta vaikuttavia ihmisiä. Erilaisuus on rikkaus. Tässä elämässä ei voi vaikuttaa kuin itseensä, joten huolehdin itse omasta emotionaalisuudestani ja viis veisaan miten muut hoitavat tonttinsa. Jokainen tyylillään.
  3. Kyllä se muuttaa ihmistä.
    2012 minulla alkoi motoriset ongelmat ja minulla todettiinkin multippelisklerosis eli autoimmuunisairaus joka tuhoaa tulehduksilla aivojen valkoisen aineen kudoksia.

    Sairaus eteni hyvin radikaalisti ja minulla oli hyvin vaikeita toiminnallisia ongelmia. Vuoden päästä diagnoosista istuin pyörätuolissa, kuuloni ei toiminut, en kyennyt hallitsemaan silmiäni tai vasenta puolta kehostani.
    Odotin vain tilaisuutta päätää päiväni itse.

    No.. se meni ohi radikaalilla lääkityksellä ja kuntoutumisella. Siinä 2017 aloin olla jo oma itseni. Palautuminen on ollut käsittämätöntä ja sen myötä sain elämäni takaisin.

    Mutta en ole enää sama ihminen. En osaa sitoutua tai ottaa vastuuta, sillä en voinut olla varma siitä, että koska sairauteni uusiutuu.
    Jokainen päivä on lahja jonka saa viettää terveenä. Sen ymmärtää vasta kun sen menettää.

    Se, että saa olla ja elää omin neuvoin on ihanaa. Arvostan ihan helkutisti itsenäisyyttä, sitä että pärjää omillaan kun on ollut ihan autettavana.
    Myöskin kävelen mielelläni paikasta toiseen, sillä sekin on lahja jonka elämältä olen saanut.

    Olen kiitollinen elämälle ja minä kuulun niihin onnekkaisiin ms- tautiin sairastuneisiin jotka pääsevät vähällä.

    Puoli vuotta sitten kävin aivokuvissa ja muutoksia ei ollut tullut. Neurolodgin arvion mukaan niitä ei pitäisi enää tullakaan. Olen kuulemma liian vanha jo. :)

    Arvostan elämää enemmän kuin ennen sairastumistani ja pikkuasiat eivät ole niin merkityksellisiä enää. Jos voisin sanoa niin että olen onnellinen elämästäni, se kattaisi myös sairastumiseni.