Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Pikku-pirpana
Pikku-pirpana
Pikku-pirpana
Vapaa kuvaus
Pieni taivaankannen maalari.
Aloituksia
125
Kommenttia
16105
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ei helvattu.. ei koskaan. Minua saa exä puhutella äidiksi kun keskustelee poikani kanssa. Ei muuten.
Minä en miehelle äiteenkorvikkeeksi ala.
02.01.2026 22:09
Se on ihan päivänselvä totuus. Sen minkä nainen häviää voimassa, voittaa hän tekniikassa. Ainakin kun hillopurkki on kyseessä.
Aikanaan koneistajana ollessani mulla oli koneparina nuori kolli, joka aina survoi kaiken voimalla ja vasaralla paikalleen, sillä seurauksella että rikkoi työkalupitimiä kun ihan perus paineilmalla ja palasella santapaperia olisi saanut työkalut sujahtamaan vaivattomasti paikalleen. Tekniikalla, ei voimalla.
Mitä isompi leka, sen suurempi moka.
02.01.2026 21:52
Voimassa, mutta ei tekniikassa.
Hillopurkki kun ei avaudu käsivoimin, mies avaa sen raa'alka voimalla ja nainen tekniikalla.
02.01.2026 21:43
Sitä saa mitä tilaa! Lämmin neliraajahali täältä sinne.
02.01.2026 21:41
Suorastaan vaikeaa tunnustaa, mutta kun näen pujiksen miehenelimen täydessä komeudessaan.. en voi vastustaa kiusausta tervehtiä sitä suukolla. Niin.. hänellä on mitä mainioin elin ja suukotan sitä hyvin mielelläni.
:)
02.01.2026 21:03
Älä ylireagoi kuin joku draamaqueen.. et sä ole sontaa. Saat olla ano jos haluat. Sä lähdit mukaan siihen sontakärpästen shaisseen ja siksi sulla oli lauma niitä perässäsi. Ja toisekseen sä olit hyvin näkyvä osa palstaa. Ja mitä näkyvämpi, sitä enemmän saa shaissea niskaan.
Mä tykkään kyllä susta sellaisenaan, vaikka hyvin harvoin tunnistan sua anona.
02.01.2026 20:53
Kyllä mä tiiän, ettet sä ole mikään menetetty tapaus.. kaukana siitä..
Sä voisit viritellä verkkojasi vaikka tuonne Mustasydämen suuntaan.. teillä selvästi synkkaa. Äläkä hillitse niitä ponejasi liikaa, oot oikeasti ihan hyvä tyyppi.
02.01.2026 20:46
Totta. Ei se anokaan ymmärtänyt sinua.
Turha kehuminen aiheuttaa lapsissa juurikin valheellisen kuoren ja pettymyksen tunteita loppupeleissä.
Mutta kehun antaminen on tärkeää aina kun kehumista löytyy. Eikä sen juuri tarvitse olla edes kovin iso juttu. Pelkästään kehuminen kehumisen vuoksi on turhaa, mutta kehuminen on tärkeää. Siinähän se pointti tulikin.
02.01.2026 18:36
Hittoakos sitten tulit pätemään ylimielisenä kaikkitietävänä ääliönä minun kommenttiini sergeille? Ei ollut aluperinkään sinulle tarkoitettu kommentti.
Keskustelu elää.. joten sinä ja minä keskustelemmekin ihan muusta kuin tahallisen pettymyksen tuottamisesta, mistä sinä keskustelit aiemmin sergein kanssa.
Ite aloitit. Joten mitenhän sen sinun ymmärryksesi laita on? Mieti välillä sitä.
02.01.2026 18:21
Olin lukevinani rivien välistä tarkoituksesi kyllä, mutta sinun hyvin nuiva suhtautumisesi kaikkeen turhanpäiväiseen somisteluun kanssakäymisissä ihmisten kanssa, on myös tuttua. Olet kuin kirkasta ja jäätävää vuoristosolan vettä ja se säikäyttää monia.
Piti tuoda tuo aspekti esille. Luin tuon sun väittelysi tuon anonyymin kanssa ja olen sitä mieltä, että olisit voinut taaskin pikkuisen lukea ajatuksen kanssa häntä. Menit kuin lukkoon siinä. Sillä eihän tuo ano kertaakaan puhunut turhaan kehumisesta kehumisen vuoksi, ainoastaan kehumisen hyvistä puolista.
Mut en puutu tähän tämän enempää. Oli vain pakko mainita.
02.01.2026 18:07
"Sinä olet nähnyt vain noita hysteerisiä lapsia, et koskaan rationaalisia. Mutta ei se tietenkään ole sinun vikasi."
Hitonmoinen väite. Sinähän sen tiedät mitä minä olen nähnyt.
02.01.2026 17:57
"Rajojen tarkoituksena on ohjata lasta eteen päin. Vanhempi, joka keskittyy vain rajoihin, unohtaa eteen päin suuntautuvan liikkeen ja kehityksen."
Rajojen asettamisella ja niistä kiinni pitämisellä turvataan lapsen eli keskenkasvuisen ihmisen turvallisuus niin psyykkisesti kuin fyysisestikin.
Lapsi kehittyy yleensä kyllä ihan itsekin ihan ilman ohjausta vaikka ohjaus olisi toki suotavaa.
02.01.2026 17:56
"En ole lapsena käyttäytynyt kuvaamallasi tavalla kuin muutaman kerran. Kun eteeni tuli pettymys, vaadin sille selitystä. Jos en heti saanut asiaan selitystä, pyysin sitä uudelleen niin kauan, että sain sen. Sen jälkeen olin tyytyväinen. Eivät kaikki lapset ole tunteidensa vietävissä olevia hysteerikkoja. Osalle riittää ystävällisesti perusteltu selvitys tilanteesta."
Sait siis tahtosi läpi kiukuttelemalla. Ja se näkyy sinusta vieläkin. Olet hankala kaikille. Tartut mitättömiin pikkuseikkoihin ja nillität kuin kakara.
Minä sain lapsena turpaani tai remmistä jos kiukuttelin. Ja se näkyy minussa vieläkin. Tulisieluisuuttani ei silti pystytty kitkemään.
02.01.2026 17:52
"Olemalla diktaattori aikuinen nimenomaan vastuuttaa lasta liikaa. Vastuullinen vanhempi opiskelee tunnekasvatuksen sekä teoriassa että käytännössä ennen kuin kaivaa yhtäkään sukusoluaan hedelmöitettäväksi."
Tärkein kasvua edistävä tunne on turvallisuus. Aikuisten asioista päättävä aikuinen joka lapsen näkökulmasta on diktaattori on turvallinen aikuinen. Kun lapselle annetaan valta päättää asioista jotka eivät kuulu lapsen päätösvaltaan, kuten vaikka se, milloin uimahallista poistutaan, lopputuloksena on se, ettei aikuinen koeta enää aikuisena turvalliseksi. Mutta aikuisen pitää olla johdonmukainen päätöksissään -aina.
02.01.2026 17:47
"Diktaattorimainen vanhemmuus nimenomaan ei ole vastuun kantamista. "Hyväntahtoinen diktaattori" on samanlainen oksymorooni kuin "sota on rauhaa", "Jumalan viha on rakkautta" ja "isoveli valvoo hyvää tarkoittaakseen"."
Tämänhän sinä ymmärsit taas ihan perseelleen.
Juurikin aikuinen joka tekee päätökset vaikuttaa diktaattorimaiselta, mutta nimenomaan koetaan turvallisena kunhan on johdonmukainen ja hyväntahtoinen. Lapsen vastuuttaminen on sitä, että lapsi päättää aikuisten asioista. Ei. Kun lapselle antaa valtaa päättää aikuisten asioista heitetään lapsi syvään päätyyn. Aikuisen tehtävä on kantaa vastuunsa ja päättää aikuisten asioista.
02.01.2026 17:41
Jaa, niinkö meinaat, että peli on jo menetetty?
:)
Sulla on ollut hyvä kesyttäjä.. vai oisko sittenkin ollut julma domina joka saanut sinut noin kesyksi.. ?
Sitä sanotaan, seura tekee kaltaisekseen, jotenka kyllä se kesyinkin poni villiintyy kun oikeaan seuraan sattuu.
Tietty jos se on jo ikäloppu koni, nii siitä en kyllä mene enää takuuseen..
Ite alan vasta taas löytämään omaa villiä puoltani ja erosta on nyt se viitisen vuotta. Tuntuu muuten hyvältä.
02.01.2026 17:32
Teretulemasta palstalle Thinksy.. aina mahtuu ajattelevaisia keskustelijoita. Koska en voi tietää kauanko olet liikkunut palstalla tähän mennessä, kohtelen sinua kuin uutta tulokasta ja toivotan tervetulleeksi Sinkkulaan. :)
02.01.2026 16:36
Eikä olla. Sisäänlämpeävyyteen emme syyllisty.
Tuhannennen kerran.. allekirjoittaneet ja rekut keskustelevat paljon keskenään siksi kun se on helpompaa. Anoja ei erota toisistaan, niin heille on vaikeaa " lämmetä".
02.01.2026 16:33
Heh.. tiiäkkö, mä päästäisin sun ponit veräjästä ja katselisin vierestä kun niistä tulisi villejä mustangeja.. 😁
Eikä pahalla, tykkään vaan vähän kiusoitella joskus.
02.01.2026 16:30
Sä nyt jätät huomioimatta myös sen, että jos jollakulla on myönteinen näkemys jostakin asiasta tai henkilöstä ja sen ilmaisee, ei ole kyse varsinaisesti kehumisesta, vaan mielipiteen ilmaisemisesta.
Jos mä vaikka tykkään jonkun palstalaisen tyylistä.. kuten vaikka nyt olen ollut ihan lääpälläni Aletheiaksen lämpimään viisauteen jo jonkin aikaa ja useasti sen myös ilmaissut Aletheiakselle eri tavoin, en koe sitä kehumisena. Vain tunteeni ilmaisua.
Samoin pidän varsin valloittavana Palstakamua aitoutensa vuoksi. En voi olla ilmaisematta sitä. Enkä pidä sitäkään kehumisena.
Elukkaan olen ihastunut huumorinsa takia ja ehdottomasti sen olen ilmaissut monin eri sanankääntein.
Ja on muitakin.
Ihmiset osaavat tuoda kyllä negaatiot esille, mutta pose on muutakin kuin kehumista.
02.01.2026 16:08
48 / 806