Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Pikku-pirpana
profiilit
Pikku-pirpana
Pikku-pirpana
Vapaa kuvaus
Pieni taivaankannen maalari.
Aloituksia
118
Kommenttia
15641
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Poikkeuksena se, että minä olen lähes sivistymätön ihminen. Sinä ny olet aika sofistikoitunut, mihin itse en yllä koskaan.
Tälläinen oppimaton, kouluttamaton ja pikkuisen tyhmä minä harvemmin kykenee.
Eli jos jokin menee tässä farssiksi, se on mä.
05.02.2026 18:39
En ole tyytyväinen ulkonäkööni, vaan oikeastaan ulkonäköni on minulle täysin yhdentekevää.
Olen tyytyväinen asenteeseeni omaan ulkonäkööni, eli en välitä paskaakaan miltä näytän muiden silmissä. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Minulla on puutteita, joista en sterssaa ja minulla on vahvuuksia joita en korosta.
On minussa yksi kaunis puoli ja se on silmät, silloin kun meikkaan niitä. Eli hyvin harvoin.
Ystäväni kanssa kerran puolileikillä tästä aiheesta; en koreile ulkonäöllä vaan valovoimaisella persoonalla. Ja se riittää minulle.
En erityisesti inhoa itsessäni mitään, josko en nyt pidäkään mistään niin erityisesti. Yhdentekevää minulle. Merkityksetön seikka koko ulkonäkö. Eli aivan sama. En ole ulkonäkökeskeinen.
05.02.2026 18:33
Mikäpä siinä kunhan hiljentää kurviin ajoissa. Jopa siihen mentaaliseen mutkallisuuteen. Ja tuommoisestahan itse en ymmärrä yhtään mitään kun olen verrattain mutkaton ihminen.. eli mentaalinen lauta.
05.02.2026 18:10
Ääh. Ei ole ison koneen paikka näin pikkusieluinen juttu.
Sähkölaskun aiheuttama tuska on yksi pahimmista nykyajan piinapenkeistä.
05.02.2026 18:04
Höö.. tuo oli nyt päivän sana tänään töissäni..
Tai siis dösässä. Eli siis ..
Viis siitä.
Tekemisen pulaa?
05.02.2026 17:59
Eipä irtoa nyt mitään.
Tai ehkä.
Kopelointi.
05.02.2026 17:55
No.. itse sain juuri sähkölaskun tammikuulta.. peräti 12 euroa ja 44 senttiä.
Kulutukseni on jotakin 1000 kWh vuodessa.
Ja juu, en asu puumajassa.. :)
Noin mielipiteenäni; jos käyttää sähköä joka hiton hilavitkuttimeen eikä koskaan anna ajatuksen puolikastakaan siihen, että kulutusta pitäisi hillitä, niin hinta ja pörssisähkö ovat oiva tapa antaa opetusta siihen säästämiseen.
Ei ne pienet sähkön säästötoimet omassa laskussa ehkä niin näy, mutta jos koko kansakunta vaikkapa sammuttaisi sen television silloin kun sitä ei katsota, niin yleisellä tasolla säästyy paljon sähköä.
Jos pitää ehdottomasti asua omakotitalossa niin sehän on jo sellaista ylellisyyttä että siitä vain, maksakoon sitten siitä ylellisyydestä ihan vain keskenään. Se, on oma valinta.
En yhtään kadehdi omakotitalojen suorasähkölämmityslaskuja. Faijan kämpän kulutus oli 2650 kWh pelkkää lämmitystä joulukuussa. Ihan järjetön 500 euron sähkölasku.. onneksi meitä maksajia on neljä.
Jos kerran sähkö on liian kallista, niin pitää valita sellaiset valinnat, joihin on varaa. Toi pörssisähkö ja varttihinnoittelu on joillekin oma uskontonsa, itse en suostuisi pelaamaan sen kanssa päivääkään. Enkä suostuisi pörssisähkökiihkoilijan ikeen alle.
Suomessa tulisi oikeasti niin kotitalouksissa kuin teollisuudessakin alkaa ajattelemaan kokonaiskulutuksen pienentämistä. Pienistä puroista syntyy lopulta iso virta, mutta kun mentaliteettiimme ei tunnu mahtuvan se, ettei kaikkea tarvitse olla niin paljon.
Meillä töissä pitäisi esmes sulkea tietokoneet yöksi, kuten myös printterit yms mutta sitä ei kaikki tee. Ei se jos ne on kerran päällä yön yli tunnu missään, mutta pitkässä juoksussa, kymmenissä vuosissa se on jo siivu. Yleinen ajatus niin kotitalouksissa kuin työmaillakin on, että sähkö on loputonta ja sitä aina vaan riittää.
Ja valitusvirsi on loputonta jos vaikka työpaikoilla ilmastointia rajoitetaan.
Kun joskus käy oikeasti niin, että sähkön jakelua pitää rajoittaa jotta sitä riittää, niin ehkä sitten ihmiset alkaisivat säästämään sähkö. Toki tämä sähkön hintakin on sellainen tekijä joillekin.
Työpaikoilla pystyttäisiin tekemään säästöjä, jos vain halua olisi. Sähkössä siis. Pieniä asioita. Meidän infra on hyvin paljolti riippuvainen sähköstä ja siinä olisi tehostamisen paikka.
Kokonaiskapasiteetti sähköntuotannossa ei tule riittämään tähän kulutusjuhlaan, miten me elämme ja toimimme kansakuntana. Vihreä siirtymäkin olisi ehdottomasti tehtävä, mutta miten, siihen minulla ei ole mielipidettä.
Vika on asenteissamme. Kulutamme sähköä ihan liikaa. Olemme niin tottuneita elämään ja olemaan leveästi. Nyt oikeasti tarvittaisiin asennemuutosta.
05.02.2026 17:51
Vinha idea.
05.02.2026 16:50
Päin vastoin .. Afrikkaan just kannattaa matkustaa. Kulttuuriero on suuri ja sitä kannattaa arvostaa.
Itse olen käynyt Marokossa, Gambiassa, Egyptissä ja Kap Verdessä. Rakastuin Afrikkaan Gambian reissulla. Sademetsään, maan punaiseen multaan ja siihen elämän erilaisuuteen.
Opin myös arvostamaan kaikkea sitä mitä meillä täällä on itsestään selvää, siis täällä kotimaassamme. Juomavesi, sähkö, lämpö hyvät palvelut. Ei ihminen voi ymmärtää asioita, jos ei tiedä muusta kuin länsimaisesta kulttuurista. Suosittelen lämpöisesti kulttuurimatkaa Afrikkaan. Enkä nyt tarkoita viiden tähden allinclusive löbölomaa.
Esmes yhtenä iltana Gambiassa mentiin erääseen ravintolaan.. tilattiin ruokaa ja tarjoilija siihen, että sitä ruokaa on yksi annos jäljellä, me oltiin sit siinä ihan että fine, tilaamme jotakin muuta.. no .. kohta tuli varmaan kymmenvuotias poika taluttaen vuohta ja vei sen ravintolan takapihalle..
Eipä aikaakaan kun tarjoilija tuli ja ilmoitti, että nyt sitä alkuperäistä tilaustamme oli saatavilla taas. Niin.. tälläistä ei tapahdu länsimaissa. Ja oli muuten hyvää lihapataa.
04.02.2026 20:49
Back.
Hjuuva.
04.02.2026 20:18
Ja lahjaverot..
04.02.2026 20:16
Harhaudun usein. Joskus vaan harhailen ilman minkäänlaista päämäärää ja harhailuni kiehtoo minua. Joskus mietin .. liekkö harhaa tai jotakin muuta, että jos harhaudun aiheesta, niin pidetäänkö minua ihan harhaisena. Harhailulla voi olla kauaskantoiset seuraamukset, eikä niiltä välty edes harhauttamalla. Harha sinällään on ihan arkipäiväinen juttu, sillä jokainen meistä harhauttaa ainakin itseään joskus. Toiset harhauttavat jatkuvasti muitakin, mutta se johtunee heidän omasta harhaisuudestaan. Tai sit tämä ajatukseni on pelkkä harha. Tiedä siitä sitten.
Tämä harhaileva ajatukseni oli vain harhautunut harha harhailemisesta. En ole harhainen, minä vain harhailen. Olen ehkä hieman ajautunut harhaan. :)
04.02.2026 20:13
On.
03.02.2026 20:12
Kyllä se olisi Leonard.
02.02.2026 19:09
Todellakin yöks!
Mulla keittiön rätti vaihtuu melkein päivittäin ja pesen ne kuumimmassa pesulämpötilassa. Ja värikoodatut rätit.. keltaiset keittio, punaiset wc, siniset kalusteet ja sit on virhreitäkin joita olen pitänyt ikkunoiden pesussa.
01.02.2026 17:28
Besserwisserit ja itsensä korostajia riittää täälläkin. En sano, että ap olisi sellainen, mutta jos hän hakee nk. älyllisesti vertaistaan keskustelijaa tähän aiheeseen, on hän todellakin väärässä paikassa.
Menköön ihan kuule sinne yliopistoonsa väittelemään aiheesta. Jos sielläkään kukaan jaksaa kuivahkoa itseriittoisuuttaan.
Itse olen kouluttamaton ja tyhmä, mutta mielipiteeni on ihan yhtä arvokas kuin kenenkä muunkin.
Ylimielinen asenne ei juurikaan minua lämmitä. Ylimielisyys ja itseriittoisuus valitettavasti paistavat ap:n viesteistä. En sano, että hän olisi tyhmä, kun käyttää niin hiton hienoja yliopistossa opittuja sanojakin.. :)
Mutta toisia hän ei osaa ottaa ollenkaan huomioon, eli on siinä mielessä tyhmä. Mutta tämä nyt on vain mielipiteeni, jota kukaan professori ei ole minulle opettanut yliopistossa. :)
01.02.2026 17:04
Kyllähän sille sienelle pitää olla asianmukainen teline kuivumista varten ja sikseen sehän menee yleensä käytön jälkeen pesukoneeseen 95° pesuun. Toisekseen niitä sieniä pitää olla parikymmentä kaapissa, jotta se vaihtuu useasti.
Samoin keittiörättien kanssa. Pöpöpesäkkeitä ne on jos eivät pääse kuivumaan kierron välillä.
01.02.2026 16:10
Peris on nykyään Hondakuski123.
01.02.2026 14:51
Heh.. alterego saattaa joskus repäistä, mutta toivottavasti ei kovin usein. Itse toivoisin omaan suoritukseeni hieman enemmän kepeyttä ja nokkeluutta, niissä on puutteeni.
:)
Ja mulla on hitaat hoksottimet. Mutta tuo ei haittaa, sillä olenhan muutoin aika valovoimainen persoona ja se saattaa pilkahdella täälläkin joskus. Toivoakseni.
:)
01.02.2026 13:30
Minä en sytytä. Olen täysin sytyttämätön ja sitäpasitsi kun ei ole pesääkään niin se on luonnollista, ettei syty.
Eikä mulla muutenkaan hevin sytytä. Mikä lieneen käynyt jo selväksi kaikille. Puutteeni jonka tiedostan. :)
01.02.2026 13:14
8 / 783