Vapaa kuvaus

Pieni taivaankannen maalari.

Aloituksia

118

Kommenttia

15641

1. No.. itse sain juuri sähkölaskun tammikuulta.. peräti 12 euroa ja 44 senttiä.
    Kulutukseni on jotakin 1000 kWh vuodessa.
    Ja juu, en asu puumajassa.. :)

Noin mielipiteenäni; jos käyttää sähköä joka hiton hilavitkuttimeen eikä koskaan anna ajatuksen puolikastakaan siihen, että kulutusta pitäisi hillitä, niin hinta ja pörssisähkö ovat oiva tapa antaa opetusta siihen säästämiseen.

Ei ne pienet sähkön säästötoimet omassa laskussa ehkä niin näy, mutta jos koko kansakunta vaikkapa sammuttaisi sen television silloin kun sitä ei katsota, niin yleisellä tasolla säästyy paljon sähköä.
    Jos pitää ehdottomasti asua omakotitalossa niin sehän on jo sellaista ylellisyyttä että siitä vain, maksakoon sitten siitä ylellisyydestä ihan vain keskenään. Se, on oma valinta.

En yhtään kadehdi omakotitalojen suorasähkölämmityslaskuja. Faijan kämpän kulutus oli 2650 kWh pelkkää lämmitystä joulukuussa. Ihan järjetön 500 euron sähkölasku.. onneksi meitä maksajia on neljä.

Jos kerran sähkö on liian kallista, niin pitää valita sellaiset valinnat, joihin on varaa. Toi pörssisähkö ja varttihinnoittelu on joillekin oma uskontonsa, itse en suostuisi pelaamaan sen kanssa päivääkään. Enkä suostuisi pörssisähkökiihkoilijan ikeen alle.

Suomessa tulisi oikeasti niin kotitalouksissa kuin teollisuudessakin alkaa ajattelemaan kokonaiskulutuksen pienentämistä. Pienistä puroista syntyy lopulta iso virta, mutta kun mentaliteettiimme ei tunnu mahtuvan se, ettei kaikkea tarvitse olla niin paljon.

Meillä töissä pitäisi esmes sulkea tietokoneet yöksi, kuten myös printterit yms mutta sitä ei kaikki tee. Ei se jos ne on kerran päällä yön yli tunnu missään, mutta pitkässä juoksussa, kymmenissä vuosissa se on jo siivu. Yleinen ajatus niin kotitalouksissa kuin työmaillakin on, että sähkö on loputonta ja sitä aina vaan riittää.
    Ja valitusvirsi on loputonta jos vaikka työpaikoilla ilmastointia rajoitetaan.

Kun joskus käy oikeasti niin, että sähkön jakelua pitää rajoittaa jotta sitä riittää, niin ehkä sitten ihmiset alkaisivat säästämään sähkö. Toki tämä sähkön hintakin on sellainen tekijä joillekin.

Työpaikoilla pystyttäisiin tekemään säästöjä, jos vain halua olisi. Sähkössä siis. Pieniä asioita. Meidän infra on hyvin paljolti riippuvainen sähköstä ja siinä olisi tehostamisen paikka.

Kokonaiskapasiteetti sähköntuotannossa ei tule riittämään tähän kulutusjuhlaan, miten me elämme ja toimimme kansakuntana. Vihreä siirtymäkin olisi ehdottomasti tehtävä, mutta miten, siihen minulla ei ole mielipidettä.

Vika on asenteissamme. Kulutamme sähköä ihan liikaa. Olemme niin tottuneita elämään ja olemaan leveästi. Nyt oikeasti tarvittaisiin asennemuutosta.
  2. Vinha idea.
  3. Back.
    Hjuuva.
  4. Ja lahjaverot..
  5. On.
  6. Kyllä se olisi Leonard.
  7. Heh.. alterego saattaa joskus repäistä, mutta toivottavasti ei kovin usein. Itse toivoisin omaan suoritukseeni hieman enemmän kepeyttä ja nokkeluutta, niissä on puutteeni.
    :)
    Ja mulla on hitaat hoksottimet. Mutta tuo ei haittaa, sillä olenhan muutoin aika valovoimainen persoona ja se saattaa pilkahdella täälläkin joskus. Toivoakseni.
    :)