Vapaa kuvaus

Laulujen laulu l. 5:1

"Minä tulen yrttitarhaani, siskoni, morsiameni;
minä poimin mirhani ja balsamini, minä syön mesileipäni
ja hunajani, juon viinini ja maitoni."
Syökää, ystävät, juokaa ja juopukaa rakkaudesta." "

Aloituksia

28

Kommenttia

85

  1. Tuohon pääsi virhe:
    "Siellä myös tapahtui ensimmäinen leivän ja kalan ihme."

    Tässä mainittu leivän ja kalan ihme oli järjestyksessä toinen. Ensimmäinen oli aiemmin tapahtunut autiossa paikassa Gennesaretin rannalla.

    Näitä ihmeitä oli tosiaan kaksi:
    Mark. 8: 19-20
    "Kun minä mursin ne viisi leipää viidelletuhannelle,
    kuinka monta vakan täyttä palasia te keräsitte?"
    He sanoivat hänelle: "Kaksitoista".
    Ja kun minä mursin ne seitsemän leipää neljälletuhannelle,
    kuinka monta vasun täyttä palasia te keräsitte? "
    He sanoivat: "Seitsemän."
  2. Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.

    Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
    Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.

    Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
    Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.

    Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.

    Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.

    Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.
  3. Kuuntelin uudestaan, historian lähde on Jeesuksen aikainen kirjoittaja Josefus. Roomalaisten raakuudet Dekapoliin alueella siis tapahtuivat, ja niiden jälkeen Jeesus saapui sinne.

    Koska riivattu mies oleskeli haudoissa, voidaan olettaa, että hänen omaisiaan oli ollut roomalaisten julmuuden kohteena. Viha ja katkeruus saivat hänet lopulta riivauksen tilaan.
    Jeesuksen saapumista edeltävä myrsky järvellä sai nyt selityksen. Apu oli tuota pikaa tulossa miehelle, ja riivaajat yrittivät estää sen. Jeesusta ei kuitenkaan kukaan kykene vastustamaan.

    Minä löydän itseni riivatusta miehestä. Vaikkakaan en ole asustanut haudoissa, hakannut itseäni kivillä enkä raivonnut kaduilla.
    Mutta kun tulin uskoon, samalla tavoin minua ja perhettäni vastaan hyökättiin. Myrsky hajotti perheeni kunkin erilleen, ja menetin lapseni kuolemalle. Muillakin tavoilla hyökkäyksiä tuli niin valtavalla volyymilla, että jouduin lähtemään kotikaupungistani. En ymmärtänyt asiaa silloin, ja olin täysin puolustuskyvytön pahoja voimia vastaan.

    Kivet ovat muistoja, surua ja syyllisyyden tuntoja, jotka runtelevat minua vieläkin vuosikymmenien jälkeen.

    Moni muu olisi menettänyt noissa kokemuksissa järkensä, mutta olen saanut armon pysyä tolkuissani. Silti ihmettelen vastustuksen ankaruutta, koska minusta ei ole tullut millään tavoin hengellisesti vaikuttavaa henkilöä. Olen ennemminkin syrjäänvetäytyvä ja vähäpuheinen takapenkin kuluttaja.

    Tämä itsekeskeisestä minusta. Uudet tuulet puhaltakoot tähänkin keskusteluun.
  4. Aloittaja käsittelee asiaa loogisesti analysoimalla, miksi Put In tekee/ajattelee juuri niin kuin tapahtuu.
    Tämä olisi hyödyllistä myös sotastrategiana. Täytyy tietää vihollisesta mahdollisimman paljon sekä henkisesti että näkyvästi.

    Uskovaistenkin pitää tietää vihollisen strategiat, vaikka ei tietenkään uppoutua pimeyteen. Sen verran vain, että tunnistaa hyökkäykset.