Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
liekko
profiilit
liekko
liekko
Vapaa kuvaus
Kaveri toi nätin kukan. Toivottavasti kestää kaua nmaljakossa.
Aloituksia
47
Kommenttia
3029
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Ymmärrän jos siltä tuntuu.
Itse olen onnekas vastoinkäymisistä huolimatta että elämänhalua on vielä.
Mutta äkillinen pysähtyminen vamman takia sai ajattelemaan.
Olin hetkellisesti oikeasti masentunut, halusin vain nukkua, pää ei toiminut, ihan kuin olisi ollut siirappia tai jotain tahmeaa päässä. Onneksi se meni ohi, vaikka en ennallaan ole vieläkään.
Turha minun on tsempata, mutta voin toivoa sinulle kaikkea hyvää. <3
Jos joku olisi sanonut minulle kun olin pahimmillani että ajattele positiivisesti, olisin pitänyt keljuiluna.
18.01.2025 20:35
Oletko itse vanha?
Kyllä nuoremmatkin valittaa.
Lääkkeitä on syötävä jos meinaa selvitä päivästä toiseen jos niitä on määrätty.
Pitää kertoa että on meillä elämässä paljon hyvääkin. Eläke juoksee, ei tarvitse tehdä mitään jos ei halua. On kyllä aikoinaan työkin tullut tutuksi.
Monella on pieni eläke, mutta kun on tottunut niukkuuteen sekin tuntuu olevan ylellisyyttä.
Tiedän että maailmassa on paljon olosuhteita joiden rinnalla meidän olomme vaikuttavat loistavilta.
Jos joku tietäisi keinon miten me voidaan muuttaa tätä todellista epäoikeudenmukaisuutta niin hän olisi kunnioituksen arvoinen. Niin kauan kun ihminen on tällainen kun on, ei ole paljonkaan toivoa, vai onko?
18.01.2025 20:07
En vielä puutu aloitukseen muuten, tänään vain juttelin erään tuttavan kanssa ja hän lyttäsi kokonaan kun kerroin tykkääväni kirjoitella tänne.
Ei se minua juuri hetkauta, tykkään kun voin käydä täällä lukemassa ja kertomassa millaista elämäni on 80+ mummona.
Täällä on monia kirjoittajia joista pidän, jos heitä ei näy niin tulee ihan ikävä.
Oikeastaan voin sanoa että tykkään kaikista, ei kanssani tarvitse olla samaa mieltä, anonyymisyyskään ei muuten ole esteenä, mutta olisi kiva vaikka laittaisi yhden kirjaimen loppuun että tietää kuka vastaa mihinkin. Anonyymeissa on monia mahtavaia kirjoittajia.
18.01.2025 19:55
Minulle on ollut vaikeaa myöntää että tarvitsen apua.
Tuli niin äkkiä kun Akillesjänne katkesi.
Ensin olin pyörätuolissa muutaman viikon kun oli kipsi ja ei saanut varata yhtään jalalla. Sitten iso kovasta muovista tehty saapas monta viikkoa.
Nyt on oltava koroke kantapään alla mutta voin kävellä "normaalisti". ¨Kävelisin ihan normaalisti mutta tulee kovat kivut.
Eilen kävin terkkarilla muun asian takia, kysyin jalastakin, sanoivat että hyvä jos vuodessa paranee.
Kun saan ajaa autolla niin paljon helpottaa. Ei minulta korttia viety, mutta sanoivat että ei pitäisi ajaa.
En ole ajanut kun en halua aloittaa uudelleen tätä vastoinkäymistä.
Olen ollut liiankin itsenäinen, siksi on vaikeaa sopeutua.
Mutta onhan nyt jo paljon helpottanut ei pyörätuolia, eikä saapasta. Mutta kovat kivut tulee jos kävelen vähänkään enemmän.
Kaveri pääsee taas viikonloppuisin, ajattelin lähteä kissan kanssa mökille, hän veisi ja ensi viikonloppuna pääsisin kauppaan hänen kanssaan .
Saan kyllä kyydin jos ruoka loppuu ennemmin, ei minusta ole niin väliä, mutta jos kissalta loppuu ruoka niin on etsittävä kyyti.
Katti on hemmoteltu, mutta paras kaverini. Ymmärtää puhettanikin paremmin kuin mikään aikaisempi lemmikkini.
Toisaalta, ei pitäisi valittaa, tänäänkin tapasin kaupassa käydessämme nuoremman tuttavan joka joutuu käyttämään pyörätuolia loppuelämänsä.
Ei sitä osaa ajatella kunnolla asiaa kunnes tulee omalle kohdalle. Eikä ollut kuin tilapäinen vaihe, oven pielet ym... ovat aika pahassa kunnossa kun opettelin pyörätuolilla pärjäämistä.
18.01.2025 18:40
Täytin Elokuussa 80v.
Sain ajokortin uusittua viideksi vuodeksi. Siinä on ainakin yksi viisivuotis kausi.
Nyt on tullut takapakkia kun akillesjänteen takia en ole pitkään aikaan voinut ajaa autoa, nyt huomaan kuinka tärkeä auto on. Käyn yleensä mökkeilemässä talvisinkin, en viitsi lähteä kun en voi ajaa. Jokainen kauppareissu pitää suunnitella tarkkaan kun on hommattava kuskin.
18.01.2025 16:10
Onkohan vastaukseni ihan aloitukseen sopiva, mutta kerron kuitenkin.
Kuuntelin eilen ja tänään Jackie Kennedyn elämästä kertovan äänikirjan.
Värikäs elämä on hänelläkin ollut. Rahasta ei ollut puutetta mutta melko nuorena joutui jättämään maallisen vaelluksen.
Ei elämä rikkailla ole hirveän paljon erilaista, voi olla yksinäisyyttä, rakkauden puutetta ja pettämistä.
14.01.2025 19:34
"Kaikki alkoi...
Eturivin Eetlasta ja takarivin Tyynestä"
En tykkää olla eturivissä, jos joku on samaa mieltä kanssani niin olen hyvilläni.
Takarivistä on mukava tarkkailla elämää.
Olin koulussa hirveän ujo, kiusasivat kun punastuin herkästi.
Elämä on opettanut, ei muut ole sen kummempia.
Mietin vieläkin mikä tekee lapsesta koulukiusaajan. Lapsemme olivat suosittuja koulussa, puhuin heille kiusaamisesta ja kuuntelivat. Poika joka muuten oli "kovis" ja suosittu, toi meille kotiin kiusatut kaverinsa ja puolusti heitä. Ei se vähentänyt hänen suosiotaan yhtään kavereiden keskuudessa.
Siksi olen sitä mieltä että kotonakin opitaan joitakin huonoja tapoja.
14.01.2025 19:24
Minäkin olen miettinyt mielessäni että ilmastoaktivisteilla maassamme on suhteellisuuden taju hukassa.
Vaikka lopettaisimme kaiken ja siirtyisimme kivikaudelle se ei vaikuttaisi yhtään isossa mittakaavassa.
En silti toivo että panemme hanskat tiskiin, tehdään mekin voitavamme.
14.01.2025 19:06
Nuorena haluaa kaikenlaista, turhaakin,
Olen huomannut jälkikasvussa vähän näitä oireita, parempi auto, parempi asunto, muodissa on oltava mukana ym....loputtomiin. Onneksi ovat hyvätuloisia.
Kun olin nuorempi en osannut vaatia paljonkaan, hyvä kun rahat riittivät tärkeimpiin.
Kun sai lapset omilleen niin alkoi rahat riittämään ja vähän säästymäänkin.
Matkustelin paljon kun viimeinkin tuli siihen mahdollisuus.
Kun reissusin tarpeeksi ei enää paljon kiinnosta.
Tasmanian reissu taitaa jäädä tekemättä, sinne on niin kamalan pitkä matka.
Olenkohan ollut Tasmanian alkuperäisasukas entisessä elämässäni kun se maailmankolkka on aina kiinnostanut tosi paljon.
14.01.2025 17:16
Jos elän vielä vähän vajaat kymmenen vuotta olen 90-vuotias.
Näillä kymmenillä tulee miettineeksi elämän rajallisuutta, kuinka lyhyt se onkaan.
Kun muistelen kaksikymmentä vuotta taakse päin se on tosi lyhyt aika, mutta kun ajattelee tulevaisuutta niin kaukainen toive että saisi elää edes pienen ajan noista vuosista kohtalaisessa kunnossa.
Siihen asti kun pystyy elämään itsenäisesti on hienoa että saa elää vahaksi.
Mutta avuttomana kipujen uuvuttamana olisi ihanaa nukkua ikiuneen.
14.01.2025 10:45
Olen samaa mieltä.
Kirjoitan joskus 60+-70+ sivuillekin.
Nykyisin vähemmän. Netissä oleminen on vähentynyt, kuuntelen mieluummin äänikirjoja.
Tämä 80+ on paras sivusto, aloin käydä jo ala-ikäisenä.
Nyt olen saavuttanut tämän kunnioitettavan iän.
13.01.2025 09:35
Vastasin ylempänä Eliaanalle, mutta en huomioinut aloitusta joka kertoin vanhusten yksinäisyydestä.
Minun luonteellani ei juuri koskaan tule yksinäisyyden tunnetta.
Mutta jos on sosiaalinen niin varmaan kärsii jos joutuu olemaan yksin.
Nyt jalan takia olen ollut sidottuna asunnon sisälle, ei elämäni ole paljon muuttunut normaalista mutta eniten rasittaatunne siitä että ei pääse lähtemään mihinkään jos mieli tekee.
Olin oikeasti aika alamaissa, tuntui että ajatuskaan ei juossut, ihan kuin olisi jotain tahmeaa ainetta pään sisällä mitä ei saa pois.
Onneksi ei ollut pysyvää, kun nyt selviäisi jalan kanssa että ei tule takapakkia.
12.01.2025 17:37
Minulla on paljon samanlainen elämäntilanne.
Olen mökillä ja keskustassa kissani kanssa mielialan mukaan.
Kuten olen kirjoitellut elämäni muuttui akillesjänteen katkeamisen myötä.
Nyt voin jo kävellä minkä kivuilta pystyn kun on koroke kantapään alla.
Autoa ei saa vieläkään ajaa, se on kuin olisi viety hyvin tärkeää. Mökille lähtö ei ole nyt helppoa, on oltava kuski.
Kaveri tuli käymään, veljensä vointi on kohentunut joten pääsi pariksi päiväksi. Käytiin mökillä laittamassa lintujen syöttöpaikalle siemeniä ja talipalloja.
Tiedän toki että ajokortista on kokonaan luovuttava ennen pitkää.
Sain kuitenkin kortin uusittua viideksi vuodeksi 80-täytettyäni.
Nyt on mieliala valoisampi kun voin liikkua ilman pyörätuolia ja sen jälkeen tullutta kamalaa kenkää. Valtavan kokoinen ja kovaa muovia oleva kenkä hiosti ja hankasi varpaan niin että tulehtui.
Odotellaan kissan kanssa malttamattoma kevättä, kun alkaa olla pälviä mökin ympärillä, istutaan ulkona, minä virkkaan kissa sylissä äänikrjaa kuunnellen, annetaan auringon lämmittää.
12.01.2025 17:29
Aika tuttu puutoslista.
Tärkeintä että itse ymmärtää, mutta joskus voi käydä niin että ei itsekään tajua eikä ymmärrä mitä on kirjoitellut.
12.01.2025 17:16
Minä tunnen iloa kun virkkaan isoäidin neliöitä ja kokoan niistä monenlaisia ihan käyttökelpoisia vaatteita ym...
En ole tippaakaan taiteellinen, jos olisin kärsivällisempi niin voisi makuani sanoa ihan kohatalaiseksi.
Profiilikuvassa on mekko isoäidin neliöistä, muuten ok, mutta tosi painava.
Nyt olen innostunut virkkaamaan neliöistä myssyjä, on monenlaisia, osa on ihan hyviäkin.
Tärkeintä että saan tästä harrastuksesta iloa ja ajankulua kuunnellessani samalla äänikirjoja.
10.01.2025 18:09
En voi kertoa kuin omasta puolestani.
Olen tyhmentynyt, varmaan iälläkin on osuutta asiaan.
Ihan mietin äskettäin että miksi en opi uutta yhtä hyvin kuin ennen.
Tulin siihen tulokseen että suurin syy on kiinnostuksen puute, saattaisin oppiakin jotain mutta kun ei kiinnosta.
Kun sain tietokoneen, varsinkin internetin niin minulle avautui taivas. Opettelin kaikkea mahdollista.
Nykyisin en viitsi läppäriä avata kuin harvoin, puhelimella seuraan Facesta mitä tutuille kuuluu kun paljon asuu ulkomailla ja kotimaassakin toisella laidalla.
Kyllä nuorempi polvi onn käsitykseni mukaan vähemmän tietoinen asioista jotka meille aikaoinaan oli itsestään selvyyksiä.
Joskun ihan hämmästyn kun tulee puhetta asioista jotka mielestäni pitäisi kaikkien tietää ja nämä nuoret eivät ole moisesta kuulleetkaan.
09.01.2025 15:39
Olen pettynyt terveydenhuoltoon.
Jos olisivat kuunnelleet minua ensimmäisellä käynnillä niin pääsisin paljon helpommalla akillesjänteen kanssa.
Oikein yllytettiin rasittamaan sitten se katkesi kokonaan.
Nuoret pojanklopit lääkärinä on omahyväisiä ja tärkeileviä, ikäisiini suhtautuvat ihan kuin vanhuus veisi aivotkin päästä. Eivät kuuntele.
Ketju on ärtyneille kirjoittajille ?
09.01.2025 14:28
En ole posittivinen en negatiivinenkaan.
Yleisesti ottaen olen tyytyväinen mummeli.
On ollut surua, huolia ja murheita mutta eivät ole tehneet negatiiviseksi kun korkeintaan vähäksi aikaa.
Suru ei ole negatiivisuutta, se on surua.
Nyt on akillesjänteen katkeamisen takia ollut pinna kireällä mutta alkaa näkyä valoa tunnelin päässä.
09.01.2025 14:22
Yhden kirjan sain, Ulla Lena Lundbergin "Kuninkaan Anna".
En ole vielä aloittanutkaan kun kuuntelen enemmän äänikirjoja.
06.01.2025 18:55
Jossain ketjussa kerrottiin kateellisuudesta.
En ole kateellinen kun on kaikkea mitä tarvitsen.
Mutta nyt iski pieni kateus kun luin Hillan aloitusta, en ole pystynyt tekemään juuri mitään koko Joulunaikaan.
En tiedä olisinko noin aikaansaapa edes terveellä jalallla.
Pelottaa että kunto romahtaa kun aika menee makaillessa ja äänikirjoja kuunnellessa.
Sain harjoitusohjeita akillesjänteeseen, niitä olen noudattanut uskollisesti, varovasti on aloitettava.
Mikään ei kiinnosta eikä huvita, olisi edes kesä ja saisi olla ulkona istuskelemassa.
Kunpa voisi kesää odotellessa nukkua talviunta kuten karhut.
Saan jo kävellä lyhyitä matkoja, ajattelin huomenna viedä rollaattorin kanssa roskat, Niitä on useampi pussi parvekkeella odottamassa.
Lähikauppaan on noin 300m jos sinnekin löntystelisi kunhan vähän pakkanen hellittää. Näkyvät ihmiset kulkevan pyörätiellä rollaattorin kanssa, kyllä siitä iso apu on. Autolla en saa ajaa se kyllä ottaa päähän.
Olenko muuttunut jalan myötä, en ole sosiaalinen ja tykkään olla yksin, mutta nyt olen huomannut että kyllä tuttavien vierailu virkistää.
Ai niin, teinhän minä eilen valimistaikinasta lihapiirakan, ihan hyvää tuli, mutta liikaa yksin syötäväksi.
Pitää pakastaa jos kaverikin vielä velvollisuuksiltaan pääsisi tulemaan.
06.01.2025 18:17
7 / 152