Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Emberizi
profiilit
Emberizi
Emberizi
Vapaa kuvaus
Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.
Aloituksia
18
Kommenttia
1763
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vastasin+2.+En+tiedä+mikä+on+oikea+vastaus.+Perustelut:+
1-+Asian+vähättely+saa+vielä+vihaisemmaksi+ja+saa+tuntemaan+ettei+toinen+ymmärrä+mitä+tunnet.+Siksi+ei+tämä.
3+-+Viha+provosoi+vihaa.+Siksi+ei+tämä.
4-+kuten+yksi,+mutta+viisaampi+versio.+Tämä+olisi+toinen+mahdollinen,+koska+voi+auttaa+ymmärtämään+ettei+kiilaus+ollut+välttämättä+tarkoituksellinen.+
2-+Tämä+toimii+lapselle,+aikuinen+tajuaa+asian+yleensä++(ainakin+ystäväni).+Silti+näistä+paras+ja+siirtämällä+asian+muuhun,+viha+sattaa+laimeampi+ja+tulla+parempi+mieli.+Yrittänyttä+ei+laiteta.+Siksi+tämä.
11.04.2022 19:51
En+usko,+että+itsellä+heräisi+intohimo+lintulajien+keräilystä.+Luonnossa+liikkumisesta+ja+vaeltamisesta+pitkospuita+sen+sijaan+kyllä.+Lähtisin+siis+mielelläni+lintuharrastajan+mukaan+luontoon,+innolla+kiikaroisin+lintuja,+mutta+kun+pitäisi+odottaa+tuntitolkulla+hiljaa+jonkun+erikoisuuden+ilmestymistä,+olisi+selkeästi+vaikeampaa+nähdä+homman+idea.+Toki+kunnioittaisin+toisen+harrastusta+ja+intohimoa,+mutta+alkaisin+käydä+varmaan+kärsimättömäksi,+jos+odotus+venyy+tunneiksi.
11.04.2022 15:49
👍👍👍
11.04.2022 15:25
Kysymyksestä+herää+jatkokysymys:+mistä+tunteista+ja+ketä/mitä+kohtaan?+
Yleisellä+tasolla+tunteista+täällä+tulee+juteltua+monen+kanssa.+Jos+kysymys+tarkoittaa,+’olen+ihastunut+tyyppisiä’+tilanteita,++omalla+kohdalla+ihastuminen+vaatii+oikean+elämän+kohtaamista.+
Sen+sijaan+ihmisen+voi+todeta+kiinnostavaksi+keskustelukumppanina,+myös+miehenä,+suhteellisen+lyhyen+juttelun+jälkeen.+Joidenkin+kanssa+vaan+aaltopituus+kolahtaa.+Aaltopituuden+löytäminen+ei+vielä+takaa+ihastusta+irl,+mutta+jos+aaltopituus+ja+irl+ihastus+kolahtaa+yhteen+molemmin+puolin,+sitten+asia+on+usien+varsin+selvää+ja+eteneminenkin+helposti+nopeaa.
11.04.2022 15:23
Olen+siinä+samaa+mieltä,+että+tuossa+on+käyty+kohtuullisen+hyvin+asiat+läpi+mitä+tunneäly+on.+
Sen+sijaan+olen+sitä+mieltä,+että+15+kyllä/oikein+testi+on+vielä+enemmän+suuntaa+antava+testi+kuin+nuo+edelliset.+Jos+miettii+asiaa+tieteellisiltä+kantilta+tuollaisen+testin+virhemarginaali+on+varmaan+puolet+maksimipisteistä+ja+tuo+erottelee+vain+selvät+heikkoudet+selvistä+vahvuuksista+ja+tuo+testillä+on+mahdollisuus+saada+hyvin+helposti+15/15,+jos+haluaa+saada+hyvät+pisteet.+Nuo+valinnat+on+niin+itsestään+selviä….+Sain+tuosta+14/15+(omana+itsenäni).
10.04.2022 17:48
Yritin+itse+etsiä+parempia+testejä,+mutta+en+löytänyt+siinä+ajassa+mitä+asiaan+oli+aikaa+(5-10min).+Miellelläni+kokeilen+muitakin+testejä,+jos+joku+löytää+paremman+tai+paremmin+tunneälyä+testaavan.+Kovin+helppo+testattava+tunneäly+ei+varmaankaan+ole?+Jos+miettii+maalaisjärjellä,+paras+testi+olisi+varmaan+videoklippejä,+joissa+kysytään+miten+toimisit.+
Hyvä+testi+on+suhteellisen+pitkä,+koska+se+vastaako+systemaattisesti+samalla+tavalla+näkyy+vasta+pitkässä+tekstissä,+Samoin,+jos+testin+ymmärtää+erilailla+miten+se+on+ajateltu,+pitkä+testi+poistaa+tätäkin+virhelähdettä.+Ja+hyvä+testi+testaa+tilanteissa+toimimista+ei+sitä+minkälaisena+näkee+itsensä.+Onko+täällä+ketään+psykologia+tai+vaikka+työhönotossa+testejä+tekevää,+joka+osaisi+vinkata+paremman+testin?+
Mikään+testi+ei+anna+oikeaa+tulosta,+jos+ei+vastaa+totuudenmukaisesti+ja+siten+miten+oikeassa+elämässä+toimisi.+Jos+mieli+ailahtelee,+ja+myös+oikeassa+elämässä+toimii+epäjohdonmukaisesti+kerrasta+toiseen,+sama+näkyy+myös+luultavasti+testin+tuloksessa+kerrasta+toiseen.++Ja+testi+on+aina+vain+testi,+ei+totuus.
10.04.2022 17:33
Ihmisen+elämä+on+onnistunut,+kun+hän+on+itse+tyytyväinen!++Ihmiset+myös+saattaa+haluta+ihan+eri+asioita.+Yksi+halua+elää+materialistisesti+vähäisellä+sähköttömässä+mummon+mökissä+eristyksissä,+toinen+haluaa+luksusta,+kolmas+saa+onnensa+ihmissuhteista.+Jokainen+elämä,+jossa+sen+omistaja+on+tyytyväinen+on+hyvä.+Tämä+ei+liity+mitenkään+IQ.+Pelkkä+korkea+IQ+tuskin+ennustaa+menestyvää+elämää+ellei+lahjakkuuden+kaverina+ole+ole+sinnikkyys+ja+ahkeruus.
10.04.2022 16:10
Jos+vaihtelusi+on+luokkaa+25-100,+et+joko+vastaa+rehellisesti+aitona+omana+itsenäni+tai+sitten+olet+hyvin+hyvin+ailahteleva+(esim.+epävakaa+persoonallisuus+tai+hypomaaninen+helposti+keikkuu+äärilaidasta+toiseen+ja+varmaan+samaa+ailahtelua+voi+olla+ilman+sairauttakin+vain+piirteenä?).+
Jos+haet+oikeaa+vastusta+ja+kokeilet+eri+vaihtoehtoja,+se+toki+selittää+heilunnan.
10.04.2022 16:00
Ensimmäinen+testi+testaa+oikeita+tilanteita++ja+miten+ne+ratkaisi.+Tälläisia+oikean+elämän++tunneälytilanteita+on+miten++saa+esim.+haastavan+tilanteen+lientymään,+miten+saada+vastapuoli+mukaan+hyvillä+mielin+johonkin+asiaan,+miten+selviää+henkisesti+vaikeuksista,+pystyykö+omia+tarpeitaan+siirtämään,+jos+tietää+että+odottamalla+saa+enemmän,+miten+saa+pidettyä+ihmissuhteet+riidattomina,+empatiakyky,+miten+hyvin+ihmisen+tunnesäätely+toimii++jne.+Vaikka+ihminen,+joka+saa+raivareita+pikkuasioista,+tiuskii+ympäristölle,+provosoituu+pienestä+ja+herne+on+jatkuvasti+nenässä+saa+myös+itse+kaikuna+omaa+käytöstä+takaisin.+Ja+se+poikkeuksetta+näkyy+myös+omassa+hyvinvoinnissa.+
+Joskus+olen+Coleman+Tunneäly+kirjan+testin+tehnyt+ja+sen+testi+oli+hyvin+samantapainen+kuin+tämä+ensimmäinen.Tuo+eka+testi+on+aika+lyhyt,+eli+olisin+hyvin+hämmästynyt,+jos+se+olisi+täydellisen+luotettava.+Tulos+kuitenkin+on+hyvin+samaa+luokkaa+kuin+Colemanin+kirjassa+aikanaan.+Silloin+taisin+saada+ihan+muutaman+pisteen+paremman+tuloksen.+Muistaakseni+testi+oli+mielettömän+pitkä+ja+Random+taisi+muistella+samaa.+
Tuo+toinenkaan+lähinnä+testaa+millaisena+itse+näet+itsesi.+Ja+sellaisessa+testissä,+joka+kuvaa+omaa+kuvaa,+tuloksen+luotettavuus+riippuu+täysin+onko+kuvasi+itsestäsi+objektiivinen+ja+rehellinen.+Ei+mikään+testi+ole+absoluuttinen+totuus.+Pitäisi+olla+psykologian+ja+testaamisen+ammattilainen,+jotta+testiä+pystyisi+arvioimaan.+
Tunneäly+ja+äly+ovat+molemmat+sellaisia+asioita,+jotka+aiheuttavat+häpeää,+katkeruutta+ja++kateutta.+Yksi+yleisimmistä+reaktiosta+on+vähättely+ja+muiden+lahjakkuuksien+nosto+rinnalle.+En+tiedä+miksi.+Jos+joku+sanoo+olevansa+hyvä+yleisurheilija+tai+kova+nostamaan+painoja+tai+taitava+maalaamaan+tauluja,+ei+asia+ahdista+millään+tavalla.+Itse+ihailen+lahjakkuutta+kaikilla+aloilla,+mutta+en+myöskään+arvioi+ihmisen+arvoa+lahjakkuuden+mukaan.+Omassa+maailmankuvissani+ihmisen+arvo+tulee+siitä+miten+hän+kohtelee+läheisiään+ja+muita+ihmisiä.
10.04.2022 15:56
Jos+vanhempi+katkaisee+välit+lapsen+kumppanin+takia+ei+vanhemmuus+ollut+alunperinkään+tasapainossa+eikä+tervettä!+Toksiset+ihmissuhteet+kannattaa+jättää+taakse.+
Kun+lapsi+tulee+aikuiseksi,+ei+vanhemmat+enää+sanele+lapsen+elämää.+Lapsi+elää+omaa+elämää,+valitsee+itse+miten+haluaa+elää+ja+kenen+kanssa.
10.04.2022 10:03
Yksi+keikkalippu+olympiastadionille+löytyy+kesäksi+jo.+Jotain+keikkoja+tai+vähän+aikuisempia+festareilta+tekisi+mieli+kokea+kesällä.+Harkitsen+Tapiola+Festivaalia+ainakin.
09.04.2022 22:40
Kun+tunnistat+asioita,+ja+niiden+mahdollisia+seurauksia+itsessäsi,+ei+ne+välttämättä+ole+risti+parisuhteelle.+Omat+toimintamallit+pystyy+näkemään+ja+osittain+katkaisemaan,+kun+ymmärrys+löytyy,+
Oman+lapsen+yksi+kaveri+elää+kahden+yötyötä+tekevän+vanhemman+nuorimmaisena.+Talossa+on+kai+joku+teinikomedia,+mutta+lapsi+on+usein+yksin+öitä+ja+ei+voi+tulla+leikkimään,+on+pitää+käytännössä+huushollia+vanhemmille+siistinä+iltapäivän,+jotta+voivat+tulla+yöllä+siistiin+kotiin.+Sanoin+omalleni,+että+mitä+jos+kutsuisit+kaverin+meille+yökylään+ja+pidätte+vaikka+herkku&leffa+illan+niin+ei+tarvitse+olla+aina+yksin.+Oma+lapsi+sanoi,+ettei+kaveri+voi+tulla,+kun+sen+pitää+mennä+koulusta+aina+suoraan+siivoamaan.+Kuulostaa+3+lapsen+äidistä+aika+surulliselta+lapsuudelta.
09.04.2022 22:25
Sinkku+olen,+en+ole+avo-+tai+avioliitossa+enkä+edes+tapailusuhteessa.
09.04.2022 22:05
Itsekin+olen+saanut+aika+vapaasti+mennä,+kun+aina+pidin+110%+kun+lupasin,+enkä+koskaan+aiheuttanut+huolta.+Muistan+jääneeni+yksin+kotiin+6lk,+kun+muu+perhe+lähti+mökille+viikonlopuksi+(harrastuksen+varjolla).+5lk+kävin+yksin+Hesan+keskustassa+bussilla+ja+milloin+missäkin,+16v+olin+yksin+mökillä+pari+vko+(ilman+autoa,+lähimpään+kauppaan+ajoin+pyörällä+20km+hiekkatietä+yms.+Mutta+vapaus+tuli+vasta+kun+oli+jo+aika+iso+fyysisesti+ja+myös+hyvin+vastuuntuntoinen.+
Liian+iso+vastuu+liian+pienenä+on+kaksi+piippuinen+miekka.+Ihmisestä+voi+kasvaa+vastuunottaja+ja+hyvin+tunnollinen,+hyvä+asia,+mutta+silloin+on+isompi+riski+hukuttaa++itsensä+aikuisena+velvollisuuden+tunteen+ja+suorittamisen+alle.+Ehkä,+ainakin+osassa+tapauksissa?
09.04.2022 22:00
Olen+samaa+mieltä,+että+ihmisiä+ei+pidä+luokitella+IQ+perusteella.+Eikä+lapsia+Suomessa+edes+siirretä+erikoiskouluihin+tai+edes+lasten+IQ+ei+edes+tutkita.++Oma+koululuokkanikin+hieman+korkeampi+keskiarvo+oli+sattumaa,+lapset+oli+kyllä+pyrkineet+luokalle,+mutta+syy+oli+taideaine+ei+matematiikka+tai+älykkyys.
Se+voiko+älykkäällä+olla+tunneälyä+-keskusteluun+ei+kuulu+miten+IQ+määritellään,+se+on+ihan+erillinen+keskustelu+oikeastaan.+Alussa+jo+sanoin+miten+itse+näen+asian,+että+eri+lahjakkuudet+ei+sulje+toisiaan+pois.+Usein+mihin+tahansa+älyyn+liittyvä+keskustelu+menee+siihen,+että+osa+väittää+ettei+älykäs+voi+olla+tunneälykäs+tai+onhan+musikaalisuus,+liikunnallisuus,+taiteellisuuskin+älyä.+
No+itse+puhun+älykkyydestä+puhuessani+siitä+perinteisestä+älystä+mitä+IQ+mittaa+ja+lisäksi+kielellistä+lahjakkuutta+(ajattelu+vaatii+pään+käyttöä)+ja+kykyä+ratkaista+monipuolisesti+ongelmia.+Itse+koen,+että+mikään+lahjakkuus+ei+ole+toista+parempaa,+mutta+en+minä+huippuviulistia+tai+juoksun+maailmanmestaria+miellä+älyköksi+vaan+lahjakkaaksi+ja+ahkeraksi,+Ahkeruus,+sinnikkyys+ja+se,+että+pystyy+nousemaan+aina+uudestaan+kun+vaikeuksia+kohtaa,+on+myös+lahjakkuuden+yksi+laji+ja+ne+on+myös+OSA+yhdenlaista+tunneälyä.+Moni,+jota+tänäpäivänä+mielletään+neroksi+on+jossain+kohtaa+uraansa+kokenut+vastoinkäymisiä+ja+siitä+huolimatta+puskeneet+tavoitettavissa+kohti.+Ilman+tuota+lahjakkuuden+lajia+meillä+tuskin+olisi+esim.+suhteellisuusteoriaa.+
Menestymisen+ja+älyn+välillä+on+joku+korrelaatio+ymmärtääkseni,+mutta+niin+kuin+monessa+asiassa+yksilöiden+väliset+erot+on+suurempia+mitä+yleistys+antaa+ymmärtää.+Elämä+voi+mennä+hyvin+tai+hyvin+huonosti,+oli+sitten+IQ+mitä+tahansa.+Aika+paljon,+se+on+kiinni+kasvuympäristöstä+ja+miten+valmis+on+itse+tekemään+töitä+asian+eteen,+ja+tuleeko+matkalle+esteitä+esim.+mielenterveyden+tai+terveyden+kanssa+yms.+Ja+vähän+kyse+on+myös+onnesta.+
Ketään+ei+saisi+kohdella+huonosti+tai+tampata+maan+rakoon.+Se+ei+ole+älykkyyteen+riippuva+asia+vaan+siitä,+että+maailma+ei+ole+aina+oikeuden+mukainen+eikä+aina+hyväkään.
09.04.2022 19:23
Itseasiassa+autisteissa+on+hyvin+paljon+heitä,+joilla+on+hyvin+matala+älykkyys+sekä+heitä,+joilla+on+korkea+älykkyys.+Älykkyys+ja+autismi+tai+nerous+ja+autismi+eivät+siis+ole+synonyymejä,+vaikka+korkean+IQ+henkilöissä+olisikin+joukossa+hybä+edustus+autisteja.+Kaikki+on+yksilöstä+kiinni.
09.04.2022 16:02
Aika+moni+löytää+omanlaisia+ihmisiä+vasta+pitkän+matikan+ja+fysiikan+luokalta+lukiosta.+Osa+vasta+työpaikalta.+Itse+olin+luokalla+jo+peruskoulussa,+jossa+lukuaineiden+keski-arvojen+keski-arvo+oli+8.7+(vaikka+meitä+oli+noin+32).+Kouluarvosana+ei+tietenkään+takaa+älykkyyttä,+mutta+älykkäällä+on+helppo+yleensä+saada+hyviä+numeroita+aika+vähällä+työllä.+
Omassa+ympäristössä+moni+sanoo,+että+on+aina+ollut+erilainen+kuin+muut+ja+vähän+outo,+mutta+silti+kaikilla+on+hyvin+laaja+tai+ainakin+tavallisen+kokoinen+ystäväpiiri.+Autistille+tai+sosiaalisesti+erilaiselle+ystävien+löytäminen+on+vaikeaa,+mutta+pelkkä+älykkyys+ei+millään+tavalla+estä+ystävien+saamista+eikä+parin+löytämistä.+Samanlainen+leikkii+mielellään+samanlaisen+kanssa…+sopivan+ystävän+tai+parin+löytäminen+voi+olla+vaikeampaa,+mutta+ystävyyssuhteet+näkyy+olevan+monilla+pitkiä+ja+syviä,+kun+ne+löytyy.+Kummallakin+on+sama+ongelma,+ettei+ihan+joka+jantteri+tunnu+olevan+samalla+aaltopituudella.+Kyse+ei+ole+siitä+mikä+IQ+on+tai+missä+on+lahjakas,+vaan+siitä+että+jollakin+ihmisillä+vain+sujuu+keskenään+hyvin.
09.04.2022 15:51
Olen+kyllä+ihan+varma,+että+tunnen+älykkäitä+ihmisiä,+jotka+ovat+tunneälykkäitä.+Jos+tiedän+mitä+itse+saan+IQ-testistä+tai+työhönoton+psykologisesta+testistä+tulokseksi,+ja+vertaan+näitä+ihmisiä+kenen+kanssa+teen+töitä+tai+olen+tehnyt+töitä+omiin+lukemiin,+on+helppo+sanoa,+että+aika+monta+heistä+hyvin+lähellä+Mensan+rajaa+tai+sen+yli,++Moni+heistä+on+väitellyt+(sekään+ei+ihan+kevyesti+tule,+vaikkei+korkeaa+ÄO+takaa)++ja+suurin+osa+tekee+töitä+joko+ongelman+ratkaisun+kanssa+tai+johtaa+sellaista+(esim.+johtava+tutkija+tai+professori).+Tavallisen+ja+nopea+älyisen+huomaa+kyllä+aika+helposti+silloin+kun+ollaan+tekemässä+jotain+vähän+haastavampaa.+Neroksi+en+kutsuisi+ketään.+Se+vaatii+jo+erilaista+kansainvälistä+näyttöä.+Hyvin+harva+lähityöympäristössäni+on+ns.+tavallinen+ihminen+(mediaani).
En+myöskään+luokittele+ihmisiä+tyhmiksi.+Lähinnä+huomaan+ne+teräväpäiset.
09.04.2022 15:38
Miksi+ihmeessä+ei+voi,+olis+sitten+vanhempi+tai+nuorempi?+Mikä+on+paljon+riippuu+myös+iästä.+20v+ja+30v+välillä+on+isompi+ero+kuin+esim.+40v+ja+50v.
09.04.2022 13:10
Keski-ikäiset+kissat+voi+huomattavasti+hankalampia+persoonia+kuin+lapset….+Joskus+itsellä+oli+kaksi+kissaa+ja+kun+olin+viikon+jenkeissä+työmatkalla,+toinen+oli+kostanut+minulle+poissaolon+kakkaamalla+tanssimatolleni+(Xbox+peli,+yritin+liikkua+sillä).+🤣+Ja+kun+olin+aika+busy+kahden+alle+2v+kanssa+ja+vauva+söi+16-20h/vrk+ja+kissa+jäi+ilman+tunnin+rapsutussessiota,+alkoi+pissata+säännönmukaisesti+joka+paikkaan,+jossa+imetin.+😂+Kissat+oli+pakko+viedä+pariksi+kuukaudeksi+muualle+rapsuteltavaksi.+Pojasta+ja+ko.+kissasta+tuli+silti+sydänystävät+ja+hyvin+läheiset.+
Ja+kun+niillä+lapsilla+on+paljon+samaa+kuin+itsessä,+ymmärtää+niitä+hyvässä+ja+pahassa.+No+joskus+voi+vähän+väliaikaisesti+turhauttaa+teinien+kanssa,++😆mutta+kuitenkin+he+on+elämän+suola.+Ja+vaikka+kaikki+ei+aina+mene+kuin+Strömsössä,+silti+kaikki+lapset+on+kilttejä+eivätkö+hölmöile+mitään+isoa.
Elämän+haasteista+selviää+kun+sulkee+muut+kuin+ihan+pakolliset+ulos.+Pärjäsin+näin+jälkikäteen+ajatellen+tosi+hyvin,+ja+nekin+vuodet+oli+hyviä.+Suuri+kiitos+siitä+menee+älyttömän+hyville+tuloverkoille+ja+hyville+ystäville,+joista+yksikään+ei+hävinnyt+(mitä+usein+kriiseissä+käy)!+En+kaadottanut+itseäni,+mutta+omat+tarpeet+oli+monta+vuotta+hyvin+vähällä.+Pelkkä+kauppakäynti+yksin+oli+juhlaa.+😂+
Ilman+elämäni+en+olisi+minä.+Ja+hyvinhäN+tässä+on+loppujen+lopuksi+käynyt,+Lapsuuteni+on+turvallisesti+kiintynyt+ja+asuinalue+kuin+Muumilaakso+(lapset+ei+näe+mitään+pahaa).+Se+kannataa,+vaikka+aikuisuudessa+ei+kaikki+menisi+yhtä+helposti.
09.04.2022 11:51
42 / 89