Vapaa kuvaus

Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.

Aloituksia

18

Kommenttia

1763

1. Vastasin+2.+En+tiedä+mikä+on+oikea+vastaus.+Perustelut:+1-+Asian+vähättely+saa+vielä+vihaisemmaksi+ja+saa+tuntemaan+ettei+toinen+ymmärrä+mitä+tunnet.+Siksi+ei+tämä.3+-+Viha+provosoi+vihaa.+Siksi+ei+tämä.4-+kuten+yksi,+mutta+viisaampi+versio.+Tämä+olisi+toinen+mahdollinen,+koska+voi+auttaa+ymmärtämään+ettei+kiilaus+ollut+välttämättä+tarkoituksellinen.+2-+Tämä+toimii+lapselle,+aikuinen+tajuaa+asian+yleensä++(ainakin+ystäväni).+Silti+näistä+paras+ja+siirtämällä+asian+muuhun,+viha+sattaa+laimeampi+ja+tulla+parempi+mieli.+Yrittänyttä+ei+laiteta.+Siksi+tämä.
  2. 👍👍👍
  3. Ensimmäinen+testi+testaa+oikeita+tilanteita++ja+miten+ne+ratkaisi.+Tälläisia+oikean+elämän++tunneälytilanteita+on+miten++saa+esim.+haastavan+tilanteen+lientymään,+miten+saada+vastapuoli+mukaan+hyvillä+mielin+johonkin+asiaan,+miten+selviää+henkisesti+vaikeuksista,+pystyykö+omia+tarpeitaan+siirtämään,+jos+tietää+että+odottamalla+saa+enemmän,+miten+saa+pidettyä+ihmissuhteet+riidattomina,+empatiakyky,+miten+hyvin+ihmisen+tunnesäätely+toimii++jne.+Vaikka+ihminen,+joka+saa+raivareita+pikkuasioista,+tiuskii+ympäristölle,+provosoituu+pienestä+ja+herne+on+jatkuvasti+nenässä+saa+myös+itse+kaikuna+omaa+käytöstä+takaisin.+Ja+se+poikkeuksetta+näkyy+myös+omassa+hyvinvoinnissa.++Joskus+olen+Coleman+Tunneäly+kirjan+testin+tehnyt+ja+sen+testi+oli+hyvin+samantapainen+kuin+tämä+ensimmäinen.Tuo+eka+testi+on+aika+lyhyt,+eli+olisin+hyvin+hämmästynyt,+jos+se+olisi+täydellisen+luotettava.+Tulos+kuitenkin+on+hyvin+samaa+luokkaa+kuin+Colemanin+kirjassa+aikanaan.+Silloin+taisin+saada+ihan+muutaman+pisteen+paremman+tuloksen.+Muistaakseni+testi+oli+mielettömän+pitkä+ja+Random+taisi+muistella+samaa.+Tuo+toinenkaan+lähinnä+testaa+millaisena+itse+näet+itsesi.+Ja+sellaisessa+testissä,+joka+kuvaa+omaa+kuvaa,+tuloksen+luotettavuus+riippuu+täysin+onko+kuvasi+itsestäsi+objektiivinen+ja+rehellinen.+Ei+mikään+testi+ole+absoluuttinen+totuus.+Pitäisi+olla+psykologian+ja+testaamisen+ammattilainen,+jotta+testiä+pystyisi+arvioimaan.+Tunneäly+ja+äly+ovat+molemmat+sellaisia+asioita,+jotka+aiheuttavat+häpeää,+katkeruutta+ja++kateutta.+Yksi+yleisimmistä+reaktiosta+on+vähättely+ja+muiden+lahjakkuuksien+nosto+rinnalle.+En+tiedä+miksi.+Jos+joku+sanoo+olevansa+hyvä+yleisurheilija+tai+kova+nostamaan+painoja+tai+taitava+maalaamaan+tauluja,+ei+asia+ahdista+millään+tavalla.+Itse+ihailen+lahjakkuutta+kaikilla+aloilla,+mutta+en+myöskään+arvioi+ihmisen+arvoa+lahjakkuuden+mukaan.+Omassa+maailmankuvissani+ihmisen+arvo+tulee+siitä+miten+hän+kohtelee+läheisiään+ja+muita+ihmisiä.
  4. Olen+samaa+mieltä,+että+ihmisiä+ei+pidä+luokitella+IQ+perusteella.+Eikä+lapsia+Suomessa+edes+siirretä+erikoiskouluihin+tai+edes+lasten+IQ+ei+edes+tutkita.++Oma+koululuokkanikin+hieman+korkeampi+keskiarvo+oli+sattumaa,+lapset+oli+kyllä+pyrkineet+luokalle,+mutta+syy+oli+taideaine+ei+matematiikka+tai+älykkyys.Se+voiko+älykkäällä+olla+tunneälyä+-keskusteluun+ei+kuulu+miten+IQ+määritellään,+se+on+ihan+erillinen+keskustelu+oikeastaan.+Alussa+jo+sanoin+miten+itse+näen+asian,+että+eri+lahjakkuudet+ei+sulje+toisiaan+pois.+Usein+mihin+tahansa+älyyn+liittyvä+keskustelu+menee+siihen,+että+osa+väittää+ettei+älykäs+voi+olla+tunneälykäs+tai+onhan+musikaalisuus,+liikunnallisuus,+taiteellisuuskin+älyä.+No+itse+puhun+älykkyydestä+puhuessani+siitä+perinteisestä+älystä+mitä+IQ+mittaa+ja+lisäksi+kielellistä+lahjakkuutta+(ajattelu+vaatii+pään+käyttöä)+ja+kykyä+ratkaista+monipuolisesti+ongelmia.+Itse+koen,+että+mikään+lahjakkuus+ei+ole+toista+parempaa,+mutta+en+minä+huippuviulistia+tai+juoksun+maailmanmestaria+miellä+älyköksi+vaan+lahjakkaaksi+ja+ahkeraksi,+Ahkeruus,+sinnikkyys+ja+se,+että+pystyy+nousemaan+aina+uudestaan+kun+vaikeuksia+kohtaa,+on+myös+lahjakkuuden+yksi+laji+ja+ne+on+myös+OSA+yhdenlaista+tunneälyä.+Moni,+jota+tänäpäivänä+mielletään+neroksi+on+jossain+kohtaa+uraansa+kokenut+vastoinkäymisiä+ja+siitä+huolimatta+puskeneet+tavoitettavissa+kohti.+Ilman+tuota+lahjakkuuden+lajia+meillä+tuskin+olisi+esim.+suhteellisuusteoriaa.+Menestymisen+ja+älyn+välillä+on+joku+korrelaatio+ymmärtääkseni,+mutta+niin+kuin+monessa+asiassa+yksilöiden+väliset+erot+on+suurempia+mitä+yleistys+antaa+ymmärtää.+Elämä+voi+mennä+hyvin+tai+hyvin+huonosti,+oli+sitten+IQ+mitä+tahansa.+Aika+paljon,+se+on+kiinni+kasvuympäristöstä+ja+miten+valmis+on+itse+tekemään+töitä+asian+eteen,+ja+tuleeko+matkalle+esteitä+esim.+mielenterveyden+tai+terveyden+kanssa+yms.+Ja+vähän+kyse+on+myös+onnesta.+Ketään+ei+saisi+kohdella+huonosti+tai+tampata+maan+rakoon.+Se+ei+ole+älykkyyteen+riippuva+asia+vaan+siitä,+että+maailma+ei+ole+aina+oikeuden+mukainen+eikä+aina+hyväkään.
  5. Keski-ikäiset+kissat+voi+huomattavasti+hankalampia+persoonia+kuin+lapset….+Joskus+itsellä+oli+kaksi+kissaa+ja+kun+olin+viikon+jenkeissä+työmatkalla,+toinen+oli+kostanut+minulle+poissaolon+kakkaamalla+tanssimatolleni+(Xbox+peli,+yritin+liikkua+sillä).+🤣+Ja+kun+olin+aika+busy+kahden+alle+2v+kanssa+ja+vauva+söi+16-20h/vrk+ja+kissa+jäi+ilman+tunnin+rapsutussessiota,+alkoi+pissata+säännönmukaisesti+joka+paikkaan,+jossa+imetin.+😂+Kissat+oli+pakko+viedä+pariksi+kuukaudeksi+muualle+rapsuteltavaksi.+Pojasta+ja+ko.+kissasta+tuli+silti+sydänystävät+ja+hyvin+läheiset.+Ja+kun+niillä+lapsilla+on+paljon+samaa+kuin+itsessä,+ymmärtää+niitä+hyvässä+ja+pahassa.+No+joskus+voi+vähän+väliaikaisesti+turhauttaa+teinien+kanssa,++😆mutta+kuitenkin+he+on+elämän+suola.+Ja+vaikka+kaikki+ei+aina+mene+kuin+Strömsössä,+silti+kaikki+lapset+on+kilttejä+eivätkö+hölmöile+mitään+isoa.Elämän+haasteista+selviää+kun+sulkee+muut+kuin+ihan+pakolliset+ulos.+Pärjäsin+näin+jälkikäteen+ajatellen+tosi+hyvin,+ja+nekin+vuodet+oli+hyviä.+Suuri+kiitos+siitä+menee+älyttömän+hyville+tuloverkoille+ja+hyville+ystäville,+joista+yksikään+ei+hävinnyt+(mitä+usein+kriiseissä+käy)!+En+kaadottanut+itseäni,+mutta+omat+tarpeet+oli+monta+vuotta+hyvin+vähällä.+Pelkkä+kauppakäynti+yksin+oli+juhlaa.+😂+Ilman+elämäni+en+olisi+minä.+Ja+hyvinhäN+tässä+on+loppujen+lopuksi+käynyt,+Lapsuuteni+on+turvallisesti+kiintynyt+ja+asuinalue+kuin+Muumilaakso+(lapset+ei+näe+mitään+pahaa).+Se+kannataa,+vaikka+aikuisuudessa+ei+kaikki+menisi+yhtä+helposti.