Vapaa kuvaus

Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.

Aloituksia

18

Kommenttia

1763

1. Hyvinvoivassa+parisuhteessa+itse+hellin+paljon,+silitän+tai+halaan+tai+otan+miehen+lusikkahaliin.+Ainoa+mikä+minua+rajoittaa+on,+jos+toinen+työntää+pois/torjuu.+En+ole+koskaan+ollut+tilanteessa,+jossa+toinen+kokisi+tai+ainakaan+sanottaisi,+että+ei+saa+tarpeeksi+hellyyttä+minulta+(paitsi+ensimmäisen+synnytyksen+jälkeen+väliaikaisesti).+Tietysti+parisuhde+on+parin+suhde.+Sitä+yleensä+sopeuttaa+omaa+tarvetta+ja+kuuntele+spontaanisti+toisen+tarvetta+ja+ohjaa+omaa+toimintaansa+jo+alitajuisesti+sen+perustella+mitä+kuulee.+Jos+toinen+vetäytyy,+antaa+tilaa+ja+jos+toinen+tulee+enemmän+lähelle+menee+itsekin+lähelle.+Jos+toinen+vetäytyy+pidempi+aikaisesti+ei+aita+kuin+nostaa+kissa+pöydälle.+On+paljon+parempi+keskustella+ja+kertoa,+että+tarvitsee+enemmän,+kuin+päästää+suhde+huononemaan.+Yleensä+kompromissi+löytyy+suhteellisen+helposti,+jos+pari+ei+ole+tarpeidensa+osalta+liian+erilaisia.+Suhteessa+on+myös+paljon+helpompi+olla+ja+elää,+kun+voi+luottaa+että+toinen+kertoo+suoraan+kun+joku+asia+ei+ole+ok+tai+tarvitsee+pientä+modausta+omista+lähtökohdistaan.+Se+kun+voidaan+olla+avoimia,+auttaa+kumpaakin+kehittymään+paljon+paremmiksi+rakastajaksi,+ystäviksi+ja+puolisoiksi.
  2. Se,+että+puhuu+on+ensimmäinen+asia.+Se+on+ja+tärkein+asia+vuorovaikutuksessa.+Asiat+kyllä+selviää,+kun+kysyy+uudestaan,+jos+ei+ymmärrä+mitä+toinen+ajaa+takaa.+Kun+ollaan+naamakkain,+on+keskustelu+paljon+helpompaa,+koska+jo+vuorovaikutuksesta+huomaa,+että+nyt+pitää+tarkentaa.Yleensä+vertauskuvat+on+hyviä,+koska+ne+konkretisoi+asiaa,+mutta+toisaalta+jos+ei+sano+samaan+aikaan+suoraan+mitä+ajattelee,+virhetulkinnan+vaara+on+ilmeinen.+Silloin+kestää+kauemmin+päästä+kärryille+mikä+perimmäinen+ajatus+on+ja+tulkinnalle+jää+liian+iso+osuus.+Jos+kumpaankin,+se+oikean,+löytäminen+on+kuin+lotossa+voittaminen,+on+todennäköisempää,+että+meteoriitti+tippuu+taivaalta+päähän+kuin+että+voittaa+(puhun+nyt+muuta+kuin+pikkuvoitoista).+Uskon+itse,+että+tuurilla+ja+sattumalla+on+iso+merkitys.+Oikean+voi+kohdata,+mutta+siinä+kohtaa+onkin+itse+varattu+ja+se+oikea+on+reilu+yli+10v+nuorempi+ja+eli+täysin+erilaista+elämää.+😳+Se+on+kova+kolaus,+jos+on+ollut+aina+uskollinen+ja+kumppanit+on+ollut+aina+samanikäisiä+tai+vanhempia.+Toisaalta+se+opetti,+että+ennalta+ajatellut+kriteerit+on+turhia,+jos+tunne+osuus+kovaa.+Ainoa+mitä+merkitse+on+sisäiset+asiat:+tunne,+äly,+arvomaailma,+aaltopituus+(sis.+äly).+Tai+oikean+voi+kohdata,+mutta+koska+vanhan+prosessointi+on+kesken,+ei+silmät+ole+auki+tai+vielä+pelkää+liikaa+avoimen+haavan+takia.+Tai+sen+oikean+voi+ohittaa,+koska+tarttuu+väärään,+koska+menettää+toivonsa+oikeasta.+Tärkeä+asia+on+antaa+itselle+ja+toiselle+aikaa,+liika+kiirehtiminen+ja+mulle+kaikki+heti+nyt+voi+pilata+rakkauden,+jolla+muuten+voisi+olla+mahdollisuus+pidempäänkin+suhteeseen.+Se,+että+ihmisillä+on+epävarmuuksia+ja+haavoja+on+elämää.+Se+ei+ole+vastapuolen+vika,+eikä+hänen+huonouttaan+tai+kelpaamattomuuttaan!+Tietyllä+tavalla+allekirjoitan+oman+tarpeen+saada+elämä+kontrolliin.+Luulet+varmaan,+että+olen+kontrollifriikikki,+ei+en+sitä+ole.+Kestän+hyvin+epävarmuutta+ja+kestän+kaaosta+ja+olen+tottunut+raivaamaan+kaaoksen+järjestykseen,+siitä+minulle+maksetaankin…+Stressaannun+kaaoksesta+vähemmän+kuin+ympäristö.+Olen+toistalta+jämpti+ja+toisaalta+impulisiivinen+(kun+seuraan+vahvaa+intuitiota).+Silti+tunneasia+on+niin+syvällä+sisässä,+että+kaipaan+turvallisuutta+ja+vahvaa+meistä+rinnalle+(sellaista+minulla+ei+ole+koskaan+vielä+ollut,+olen+aina+ollut+tietyllä+tavalla+se+toisen+vakaa+tukipylväs).+Tai+vaihtoehtoisesti+kaipaan+miestä,+joka+olisi+välillä+vahva+ja+välillä+heikko.+En+tiedä+miten+uskaltaisin+vain+heittäytyä+elämään+rakkaudessa,+se+voisi+olla+parantavakin+kokemus,+niin+luulen.+Tietysti+eihän+sitä+voi+heittäytyä+ennen+kuin+se+toinen+on+fyysisesti+lähellä.+😂+Muuten+menee+mielikuvitus-osastolle.+No+pitää+alkaa+päivän+puhiin.
  3. Sinunkin+elämän+tarinasi+kuulostaa+surulliselta.+Onko+teillä+pieniä+lapsia,+jotka+sinua+pitää+suhteessa?++Voit+toki+kärjistää+ja+silti+suhteessa+on+jotain+hyvää,+joka+sinut+pitää+kiinni.+Itse+olen+ollut+niin+haastavissa+suhteissa,+että+ero+on+ollut+suuri+helpotus+(paitsi+nuoruuden+eka+pitkä+suhde).+Jotenkin+kun+eron+on+joutunut+käymään+läpi,+olen+muuttanut+omaa+näkökantani.+Nuorena+ajattelin,+että+yhdessä+pysyminen+on+arvo+nro+yksi.+Enää+en+näe+niin.+Mitä+arvoa+yhdessä+olemisella+on,+jos+se+rikkoo+eikä+korjaa,+eikä+anteeksi+pyydetä?+Jos+yritystä+ja+toivoa+paremmasta+on,+mitä+vaan+kestää,+mutta+useimmiten+noissa+tilanteissa+vain+toinen+on+valmis+mitään+tekemään+parisuhteen+eteen.++Jos+parisuhteeseen+ollaan+menty+yhteisellä+sopimuksella+pitää+toisesta+huolta,+onko+toisen+täydelleen+torjuminen+lupauksen+mukainen+(läheisyys,+seksi)?+Jos+parin+kunnioitus+on+mennyt+ja+toiselle+puhutaan+jatkuvasti+ilkeästi+ja+rumasti,+mitä+on+enää+jäljellä?+Parista+tulee+toistensa+pahan+olon+purkukohde,+nyrkkeilysäkki.+Pari+ei+välttämättä+ole+keskenään+tunneyhteydessä,+eikä+tue+toisiaan.+Sellainen+ei+yllä+edes+ystävyyden+tasolle+tilanteessa,+jossa+parisuhteen+läheisyys+ja+seksi+on+jäänyt+pois.+Siis+parisuhde+on+pahimmillaan+raskas+kulissi,+velvollisuus+ja+häpeän+aiheuttaja.+Miksi+se+olisi+isompi+arvo+kuin+ihmisarvoinen+elämä?+Ymmärrän+Jasun+valinnan,+rakkaus+lapsiin+on+isompi+arvo,+kuin+oma+hyvinvointi.+Jos+lapsia+ei+ole,+yrittäisin+ensin+saada+puolison+parisuhdeterapiaan+tai+lääkäriin+(jos+inhoilu+johtuu+pahoinvoinnista),+ja+jos+on+yritetty+eikä+toinen+halua+muuttaa+mitään+itsessään+tai+edes+yrittää,+on+kyse+jo+valinnasta+ettei+halua+olla+yhdessä+tai+ainakaan+hoitaa+omaa+osuuttaan.+Vaikeita+juttuja,+jotka+vaativat+aikaa.
  4. Eikä+12v+ole+enää+velvollinen+vanhemman+tapaamiseen,+jos+sitä+ei+itse+halua.+Usein+niitä+hyviä+hetkiä+kuitenkin+on,+ja+halu+tavata+kumpaankin,+mutta+on+myös+lapsia,+jolle+pakon+poistuminen+on+iso+helpotus.