Vapaa kuvaus

Keski-ikäinen keskustelija ja sinkkuäiti Länsi-Uudeltamaalta.

Aloituksia

18

Kommenttia

1763

1. Olen+siinä+samaa+mieltä,+että+jos+raha+on+tärkeä,+sitten+ala+kannataa+valita+sitä+ajatellen+ja+tehdä+töitä+että+pääsee+omalle+mieleiselle+alalle.+Tietysti+suurin+osa+valitsee+oman++kiinnostuksen+ja+sen+mukaan+mikä+ala+aukeaa.+Siinä+en+ole+samaa+mieltä,+että+miesten+alat+on+raskaampia+ja+automaattisesti+antsaitsivat+paremman+palkan.+Jollain+vanhoilla+miesaloilla+on+suhteessa+isompi+palkka+mitä+koulutus+ja+vaativuus+edellyttäisi.+Pelkkä+fyysinen+työ+ei+tee+suuresta+palkasta+”oikeutettua”,+vaikka+juuri+lähihoitajat+(enemmistö+naisia)+työ+on+monesti+fyysisesti+tai+henkisesti+sekä+rankkaa,+ja+silti+palkka+on+pieni.+Sanoin+lastentarhan+opettajat,+vaikka+on+kyseessä+alempi+korkeakoulututkinto,+Taitavat+jäädä+melkein+tonnilla+saman+tasoisesti+koulutetuista+sairaanhoitajista.+Siis+naisvaltaistenkin+alojen+välillä+on+eroa.+Ei+voi+olettaa,+että+alojen+väliset+erot+koskaan+poistuu,+ehkä+kaventuu.+Tai+sitten+isoimmat+palkkavinoumat+karsivat+itse+itsensä+(kv.kilpailu)+kuten+on+tainnut+paperiteollisuudelle+pitkälti+käydä+tai+kotimainen+henkilöstä+korvataan+kilpailusyistä+vaikka+puolalaisella.+En+ole+mielissäni,+että+kumpaakaan+noista+mainitusta+on+tehty,+mutta+niin+vaan+maailma+toimii.+Sitten+taas+on+aloja,+jolla+olemme+Eurooppaa+ja+USA+verrattuna+hyvin+halpoja+ja+toiminnan+rakentaminen+tänne+kannattaa.+Hyvä+esimerkki+on,+että+jos+vertaa+oman+alani+mediaanipalkkoja+US+ja+täällä+palkat+on+tällä+25te/v+pienemmät+vuosi.+Tietysti+tiedän+vain+suomalaiset+sivukulut,+mutta+en+usko+jenkkienkään+sivukulujen+olevan+ihan+pieniä,+koska+siellä+työnantaja+maksaa+useimmiten+julmetun+hintaisen+terveyden+huollon.+BTW:+Lapseni+päiväkodissa+on+myös+miehiä.+Ainakin+viisi+tai+kuusi+näkyy+pihalla+olevan.++Arvostan+todella+sitä+työtä+mitä+nuo+miehet+tekee,+luulen+että+pienille+pojille+on+erittäin+tärkeää+saada+miehen+malli+myös+varhaiskasvatuksesta+ja+ne+kellä+ei+ole+tuota+mallia+kotona+hyötyy+tietysti+valtavasti.+Kyseinen+ammattiryhmä+saa+kyllä+oman+kunnioitukseni.+Ja+ne+kenen+kanssa+on+pihalla+jutellut,+selkeästi+nauttii+työstään.+Ehkä+raha+ei+ole+kaikkea,+vaikka+tietysti+toivoisi+että+pitkällä+jänteellä+palkkavinoumia+saataisiin+korjatttua.
  2. Asia+ei+ole+niin+mustavalkoinen+kuin+mitä+luulisi.Olin+7v+suhteessa,+jossa+mies+ei+koskaan+sanonut+rakastavansa+tai+tykkäävänsä,+ei+kehunut+tai+imarrellut+mitenkään.+Ei+vaan+osannut.++Näin+kuitenkin+tunteita+kuitenkin+eleistä,+ilmeistä+ja+teoista.+Vasta+kun+ex+alkoi+torjua+läheisyyttä,+läsnäoloa+ja+seksialoitteita+(olin+se+ainoa+aktiivinen+monta+vuotta+ennen+kuin+kokonaan+loppui),+alkoi+naiseus+oma+naiseus+karista.+Silti+sain+koko+ajan+töissä+miehiltä+(useampi)+koko+ajan+kehuja,+enimmäkseen+ammattiin+liittyvää+osaamista+kohtaan,+nokkeluutta,+silmien+kiiltoa,+vahvaa+luonnetta+ja+hymyä,+ja+välillä+myös+flirttiä+ja+virittyneitä+sanoja+(joskus+sopivuudenkin+rajaa+kepillä+kokeillen).+En+ole+se+nätti+upea+nainen,+jota+lähdetään+pikkujouluissa+iskemään,+eikä+tuo+flirtti+liity+sellaisiin+tilanteisiin+vaan+arkeen,+ja+enemmän+tuo+on+ollut+se+että+sisäinen+puoli,+aivojen+toiminta+ja+intohimoinen+tapa+tehdä+asioita+miellyttää+tai+kiehtoo.+Pari+tuota+harrastaneet+tunsivat+minut+sen+verran+pitkän+ajan+takaa,+että+osasivat+tietää+rajan+mihin+kannattaa+jättää+ja+kolmas+taas+kehui+eniten,+mutta+vain+herrasmiesmäisesti.++Kyllä+tuona+vaikeana+aikana+varmaan+säilytin+naiseuteni+sillä,+että+edes+joku+minut+näki+naisena.+En+sitä+silloin+tajunnut,+mutta+näin+jälkikäteen+se+näen.+Ja+tämän+palstan+moraalinvartijoille+tiedoksi,+ettei+ollut+kyse+suhteesta+eikä+fyysisestä+kosketuksesta+olkapäätä/kättä+intiimimmin+(itse+en+koskenut).+Jossain+aiemmassa+suhteessa+taas+olen+kylpenyt+jatkuvassa+imartelussa,+joka+ei+ole+aina+tuntunut+edes+aidolta.+Sekään+ei+ole+hyvä.+Jos+kehut+tapahtuu+vain+saadakseen+jotain,+ei+se+uppoa.+Minusta+aikuisten+ei+tarvitse+kehua+toisiaan+kuin+äidin+lapsia.+Silti+pitäisi+muistaa+arvostaa,+kunnioittaa+ja+kiittää.+Ja+jos+toinen+onnistuu+jossain+miksi+ei+siitä+kehuisi.+Jos+toinen+ripustaa+pyykit+puolestasi,+miksi+ei+voisi+sanoa+että+olitpa+sä+ihana.+Miksi+puolison+pitäisi+olla+itsestäänselvyys.+Huonekalu,+joka+pölyttyy+nurkassa.+Jokaisessa+on+hyvää,+ja+hyvä+tuottaa+hyvään.+Itse+ajattelen,+että+jos+toista+rakastaa+haluaa+tuottaa+hänelle+hyvää:+ilmeillä,+eleillä,+kosketuksella,+sanoilla,+läheisyydellä,+rakastelulla,+hieromisella,+paijaamisella,+teoilla.+Ei+sillä+ole+niin+väliä+miten+osoittaa,+kunhan+osoittaa.+Lisäksi+usein+antamalla+saa+itsekin.+Ääripäät+ei+ole+hyvät,+mutta+niiden+välissä+on+iso+alue,+joka+toimii.
  3. Ei+tämän+päivän+loiste+silmissä+perjantaista+johdu+pelkästään,+oli+vaan+muuten+vaan+päivä+että+on+ollut+ihan+liekeissä+useammastakin+asiasta.+Nyt+perjantai+näkyy+vaan+siinä,+että+Voice+tulee+telkkarista+ja+vatsa+on+täynnä+(juuri+vasta+syötiin+isojen+kanssa).
  4. Puoluekantasl+loistaa+läpi.+😂Se+mitä+unohdat,+kuka+maksaa+palkat,+joista+tuloverot+ja+sosiaalimaksut+maksetaan?+Valtio+ja+kunnat+maksavat+osansa,+mutta+jos+firmat+ei+kannata+tai+isot+kansalliset+yhtiöt+vetää+toimintansa+Suomesta,+aika+moni+meistä+olisi+luultavasti+jakamassa+sitä+samaa+kelan+sosiaalista+rahaa,+mikä+muutenkaan+tahdo+edes+nykyisellä+riittää.+Väitän+siis,+että+asia+on+monisyisempi+kuin+mitä+esität.Poikani+11v+joskus+piti+punavirherpaatoksellista+luentoa.+Kysyin,+että+kuka+äidin+palkan+maksaa+ja+millä+nykyiset+102m2+ja+sinun+ruokasi+ja+kuukausirahaa+maksetaan,+jos+firmat+(=työnantaja)+on+pahoja.+Sitten+pääsimme+tunnin+keskusteluun+miten+paljon+hyvää+meidän+yhteiskunnasa+on+ja+miten+paljon+palkasta+otetaan+kaikkina+veroina+yhteiskunnan+käyttöön+ja+mitä+sillä+sadaan+(heikompien+tuki,+koulut,+lapsille+ilmainen+terveyden+huolto,+lähes+ilmainen+muille,+naisten+käynti+töissä+mahdollistuu+kun+on+puoli-ilmainen+päivähoito+jne.).+Ja+kun+tilaa+vertaa+vaikka+jenkkien+systeemiin,+jossa+kadulla+juoksee+suljetulle+kuuluvia+psykoosipotilaita+ilman+hoitoa,++niin…+ymmärtää+miten+miksi+olemme+valittu+maailman+onnellisemmaksi+kansaksi+muutaman+kertaa+peräkkäin,+Ne+kellä+on+täällä+kurjaa,+eläisivät+monessa+maassa+kohtuuttomassa+kurjuudessa+puhumattakaan+niistä+kenellä+on+täälläkin+kurjaa.+Olen+töissä+firmassa,+jonka+yksi+missio+on+parantaa+maailmaa.+Sekin+työ+mitä+teen,+tulee+pelastamaan+ihmishenkiä+ihan+konkreettisesti.+Silti,+jos+tuo+henkien+pelastaminen+ei+tuota,+leikataan+toiminto+heti.+Firma+jakaa+bonareita,+kun+tulos+on+hyvä.+Viime+vuonna+itse+sain+7te+bonareita+(enkä+ole+edes+yritysjohtoa).Samoin+silloin+11v+lapselle,+että+jos+palkasta+tulee+huono+omatunto,+mikään+ei+estä+antamasta+osaa+pois+hyväntekeväisyyteen.+Valitettavasti+yhteiskunta+nyt+vaan+pyörii+rahalla.+Rahaa+tarvitaan,+jotta+niistä+joilla+menee+huonosti+voidaan+huolehtia.