Vapaa kuvaus

Käsitykseni vihreistä ja muista sossuista kiteytyy seuraavaan kysymykseen: 1/2 4/8 = ? Yllättävän moni piipertäjä vastaa että 5/10... Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

27

  1. Lauttaliput saat halvemmalla kun hankit etukäteen esim. Siljan toimistolta. Salmien yli menee lauttoja solkenaan, iltapäivästä yleensä ruuhkaa kun Svenssonit palaavat kaljanhakumatkalta.

    Saksan puolella on aika vaikea eksyä kunhan pääsee moottoritielle ja seuraa tienviittoja. Tanska on yllättävän iso maa vaikka kartalla pieni ;-), tupakki on kallista. Ruotsin puolella Helsingborissa on aika ihmeelliset liikennekiemurat että pääsee Tukholmaan johtavalle tielle. Kannattaa hommata kunnon kartat.

    Ruotsin läpi ajaa rauhallisesti ja tauot mukaanlukien 7-9 tuntia ja puoli tuntia Tukholmassa satamaan. Voi toki selvitä nopeamminkin mutta ei kannata vetää aikataulua liian tiukalle ellei ole "urakkahommissa".

    Tukholma on reitin vaikein osuus, mutta ei-Helsinkiläisenä ajan mieluummin siellä kuin Helsingissä.

    Ihan hyvä suunnitelma on esim. lähteä Lyypekin Citti-Marketin pihasta iltapäivällä (täysi lasti ;-), ja hankkiutua saman illan aikana Ruotsin puolelle ja yöpyä hotellissa. Aamulla kohti Tukholmaa ja ehtii hyvin iltalaivalle Turkuun.
  2. Kyllä tämän luokan tapaus huomataan Ameriikassakin:

    Satoja kateissa...
    http://www.cnn.com/2004/US/12/28/us-quake.ap/index.html

    Yksin harhaillut taapertaja:

    http://www.cnn.com/2004/WORLD/asiapcf/12/29/tsunami.sweden.boy.ap/index.html

    Että ihan turha kenenkään jälkipreesneviläisen Y. Länsipuron hengenheimolaisen alkaa väittää että USA:aa tällainen katastrofi ei kosketa mitenkään.

    Itse asiassa UM:n toiminta ja varsinkin Länsipuron kommentit ja uutisoinnin linja katastrofin alkuvaiheissa olivat sitä luokkaa että päitä PITÄÄ tippua kun päästään "Lessons Learned" vaiheeseen -joskus muutaman kuukauden kuluttua.

    Kaakkois-Aasian tapahtumista uutisointi Suomessa on ollut todella yksisilmäistä ja subjektiivista. Ei mitään mainintaa esim. USA:n UK:n Ranskan, Saksan, Australian jne. uhreista tai reaktioista. Täysin taka-alalle on jäänyt varsinkin paikallisten ihmisten hätä.

    Jumalauta, >100 000 ihmistä on kuollut ja luku kaikkine jälkikulkutauteineen voi vielä moninkertaistua. Suomessa tiedotusvälineet YLE:ä myöten keskittyvät ruotimaan 90%:sti pelkästään Suomalaisten kauheaa kohtaloa. On toki selvää, että Suomessa kiinnostavat Suomalaisten asiat, mutta ero esim. BBC:n uutisointiin on niin selkeä että oikein hävettää huomata miten itsekeskeisen ja turhamaisen puolen uutiset meistä suomalaisista paljastavat.

    En kritisoi yksittäisten ihmisten reaktioita, ne ovat täysin ymmärrettäviä -vaan median tapaa käsitellä asiaa = karnevalisoida yksi ihmiskunnan historian pahimmista yksittäisistä onnettomuuksista lööpiksi julkkiksen mahdollisesta katoamisesta - hyi helvetti - lahjoittaisivat edes päivän tuoton tuhoalueelle.

    Kaiken huippu on kuitenkin ollut UM:n tiedotus - mitään ei ole opittu 9/11 jälkeen. Sama kylmäkiskoinen ja vähättelevä aloitus, mitään ei myönnetä ennen kuin on pakko (kun asia on kerrottu Ruotsin uutisissa tai BBC:lla). Pelisilmä ja aloitteellisuus puuttuu täysin, ihmisiä kusetetaan sumeilematta vanhaan kunnon Neuvostotyyliin kuten jo Tsernobylin aikoihin. Taitaa olla aika pitkälle sama porukka remmissä kuin silloinkin...

    Käytännön toimet ovat onneksi lähteneet hyvin käyntiin pienen alkukankeuden jälkeen. Toivottavasti paikan päällä on hiukan enemmän järkeä asioita sumplimassa kuin ulkoministeriössä. Silloin pitää toimia kun vielä voi toimia.
  3. Täältä löytyy myös palvelu jolla voi ainakin BMW:n tapauksessa tarkistaa että onko kilometrejä justattu:

    BMW Kilometer-Check aller Module 30 EUR

    Aika kalliiksi tulee justata myös muut modulit (ilmeisesti mahdoton todeta jälkeenpäin)

    BMW BMW-Vollversion:
    alle Modelle ab 1998 inkl. EWS,
    Lichtmodul und Schlüssel 290 EUR


    Eli jos ostaa ensimmäiseltä onistajalta huoltokirjallisen auton, varmistaa merkinnät BMW huollossa ja luettaa modulit, voi olla melko varma että korkeintaan yhden huoltovälin kilometrit on häivytetty.

    Voihan joku tosin ajaa 100 tkm. vuodessa=> hävitetään 100tkm-huoltoväli, mutta sellaisen peittely on aika hankalaa.
  4. ...on "big denial". Eli vähätellään kaikkea sitä mitä ei voida saavuttaa ja uskotellaan itselle ettei se ole edes tavoittelemisen arvoista.

    Suomessa valtamedia vaikenee tehokkaasti monista tärkeistä asioista. Uutisissa seurataan TUPO-teatteria, asintuntijaraadit miettivät että alennetaanko veroprosenttia 1 vai 0.5 prosenttiyksikköä vai nostetaanko palkkoja 2 vai 3 prosenttia. Yhdentekevää näpertelyä yksittäisen kansalaisen kannalta.

    Hirveä meteli nostetaan viinaverosta, korkeasaaren paviaaneista, ulkomaanakauppaministerin tisseistä tai vihreän hamppupään kannabiksen poltosta. Ihmisten mielenkiinto kiinnitetään ihan toisarvoihin juttuihin, usein jopa ihmeellisen hyvin ajoitetusti...

    Kaikki tämä nakertaa kansanedustuslaitoksen arvovaltaa ja ihmisten tunnetta siitä että asioilla on merkitystä ja niihin voi vaikuttaa. Syntyy kuva että eduskunnassa on ihan pölhöä porukkaa ja ihan sama kuka siellä istuu. Kaiken huippu on "skandaali" kansanedustajien ilmaisista kännykkäpuheluista. Suomessa on varmaan kymmeniä tuhansia työsuhde SIM-kortteja joilla hyväosaiset ylemmät toimihenkilöt soittelevat mielin määrin.

    Mielestäni kansanedustajien palkat pitäisi moninkertaistaa että sinne alkaisi olla todellista tunkua muillakin kuin hömppäjulkkikisilla ja poliittisilla broilereilla. Asioita valmisteleva virkamiehistö on niin piinkovaa ja ammattitaitoista sakkia että nauravat pihalle jonkun Tony Halmeen jolla ehkä on ihan hyviä ideoita, mutta jolla ei riitä hauista viedä asiaa eteenpäin.

    Nytkin on kuulunut monesta suunnasta huhuja että autoveroon ollaan (taas) tekemässä muutoksia, mutta eipä ole A-studiossa vietty vielä autoveroiltaa. Kyseessä taitaa tosiaan olla liian suuri asia kansalaisten ruoditavaksi, sellaiset päätökset tehdään kabinettien pimennoissa täysin läpinäkymättömästi ja tulokset julkaistaan kuin salama kirkkaalta taivaalta.

    Suomessa media on joko valtakoneiston (esim. SDP+Hesari) tai pääoman (Karjalainen+Laakkonen) liekanarussa, on turha odottaa että esim. autoveron epäkohdista uutisoitaisiin objektiivisesti. Ainut kohtuullisen vapaa kanava tuntuu olevan Internet.