Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. a-sisar valisti minua :

    [][] vasta kun poltatte siellä vartiotorninne ja herätkää - lehtenne, alkaisi takka lämmittää. Minulla on nyt todella kylmä.[][]

    Kiitos neuvosta, mutta en lainkaan usko jehovalaisuuden lämmittämään vaikutukseen ja hhelvetin hehkun olemassa oloonhan jehovalaiset eivät usko, enkä mä sitä lämpöä kylmyyteesi suosittelisikaan.

    Raamattu on Jumalan, ei jehovalaisten tai adventistien taikka meidän lutkujen, Ns. uuden maailman käännös (UM) on ihan varteenotettava väännös, ei ykkösraamatuksi, yhdeksi vertailutekstiksi.

    UM-KÄÄNNSÖTÄ TUTKIESSA MUISTAKAA TÄMÄ
    // Järjestön johto väittää Uuden maailman käännöksen olevan luotettava ja tarkin olemassa olevista käännöksistä. Todellisuudessa Uuden maailman käännöksen avulla pyritään vaikuttamaan lukijoihin ja saada heidät uskomaan keskusjohtoiseen "Jumalan valitsemaan järjestöön". //
    ( http://raamattu.cante.net/ )

    TÄÄLLÄ voi tarkistaa, mikä on alkuperäinen Jumalan puhe, eli mahdollisimman luotettavaa tekstiä, mutta joissain kohdin tietenkin on vaikeaselkoista tulkita kieliopillisista syistä. Suomikin löytyy (finnish), mutta hoono soome.
    http://www.blueletterbible.org/

    TÄÄLLÄ verrataan lyh. UM ja Raamattu Kansalle :
    http://jurvanbaptistiseurakunta.fi/opetuksia/2-jurvan-baptistiseurakunta/17-jehovan-todistajien-uuden-maailman-kaannos

    Sorry, adventtisisar, että niin epäselvästi kirjoittelen, että jehovalaiseksi minua luulet, minua, jonka läheltä nuo todistajat kaikkoavat heti, kun alan puhua Israelista Jumalan valittuna kansana.

    antti
  2. ""Mutta adventistit eivät halua edes kuunnella ja lukea todistuspuheenvuoroja jostain kumman syystä.""

    Tai eivät uskalla kuunnella jakeskustella? Tai kenties heillä on jotain salaista tietoa, jota ei vielä paljasteta.
    Sillä nythän on niin, että Ellen G White on tekijänoikeussuojattu profeetta vain adventisteille ja on jäljellä tiettävästi vielä runsaasti Ellenin materiaalia jukaistavaksi tipottain.

    Mielestäni meidän ei-adventistien ei tarvitse olla tietävinäänkään, että siellä voipi olla kortti hihassa.

    Arvelen että adventistiset erikoisopit juontuvat ajalta, jolloin kaikki muutkin väsäsivät vetonauloja, että juuri heidän poppooseensa pitää liittyä. On sellaista vieläkin paljon Suomen siionissa.

    Oikea sapatinpäivä on hankala Suomessa vaatia lauantaiksi, koskapa meillä juridisesti eli LAIN MUKAAN sunnuntai on viikon viimeinen.

    Salaisesta tempauksesta syytetään muuta kristikuntaa varmaankin siksi, kun oma oppi on, ettei Kristus tule erityisesti juutalaisille eli ettei ole kahta tulemusta ja pedonaika siinä välillä.
    Tuhatvuotinen valtakunta on selitettävä pois - saatanan tuhatvuotiseksi - siitäkin syystä, että adventismissahan uskotaan, että ikuisuus, ei vain 1000 vuotta, vietetään Maan päällä.

    Erillistä hellvettiä ei sovi olla siksi, että adv.teologian mukaan ssaatana saa 1000-vuotisen rangaistuksensa täällä maan päällä, joukkoineen, ja sitten on olematon. Senjälkeen pelastetut täällä ikuisesti.
    Jumalattomana kuolleet adventtiteologian mukaan käsittääkseni vain muuttuvat olemattomiksi 1000-vuotisen alussa vai oliko lopussa.

    Israelin valtion perustaminen 1948 sekoitti pakkaa. Mutta monet ei-adventistitkin ajattelevat adventismin tavoin, että Israelin kansalla ei ole enää valitun kansan asemaa Jumalan edessä. Heidän on vaikea sen vuoksi käsittää kovinkaan pitkälle profeettojen sanomisia, mm. Sakarjan.

    Mutta ei se mitään - pelastus ei ole aivojumppaa vaan hengen uudistusta.

    antti
  3. EI PELASTUASIA, MUT KESKUSTELLAAN

    [][] DAN.12:2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen (olam) elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen (olam) kauhistukseen. [][]

    Jeesus puhuu samaa kieltä Mark.9:48 : missä 'mato ei kuole eikä tuli sammu'.

    Jae löytyy vanhimmista ja luotettavimmista käsikirjoituksista. Lisäksi monissa muissa kässäreissä on vastaava lause jakeina 44, 46.
    Ei tuosta kannata kuitenkaan kinastella ihmisten kanssa saati sitten syyttää Jumalaa jakeesta.

    " Raamattu ei opeta heidän rauenneen tyhjiin tai että Jumala olisi hävittänyt heidän sielunsa olemattomiin" - totesi joku nimetön

    Nooh, kyllä senkin KALTAISIA jakeita löytyy, jos välttämättä joku tahtoo sielunrauhansa vuoksi itselleen todistella semmoista. Vaikkapa tässä:

    Jer. 51:39
    Kun he ovat himossansa kiihkeimmillään, teen minä heille juomingit ja juovutan heidät, että he riemastuvat ja nukkuvat ikuiseen uneen eivätkä enää heräjä, sanoo Herra.
    Jer. 51:57 :
    Minä juovutan sen ruhtinaat ja tietäjät, sen käskynhaltijat, päämiehet ja sankarit; ja he nukkuvat ikuiseen uneen eivätkä enää heräjä, sanoo Kuningas; Herra Sebaot on hänen nimensä.

    Otaksun, että heräämättömyys tässäkin tarkoittaa sitä, että eivät uudelleen synny tähän elämään osallistumaan. Sillä sanoohan Raamattu, että ihmisen on kuoltava ja SENJÄLKEEN tulee tuomio. Elikkä tuomiolle ikuisuuden puolella herätetään - ei olemattomuudessa - ja tietysti tuomion jälkeen kärsimysrangaistus.

    JOS rangaistus olisi silmänräpäyksellinen kuolema, ei tulijärveä tarvittaisi, vain sydänkohtaus. Mutta ajatelkaapa vaikkapa niitä, jotka mm. internetissä värväävät lapsia itsemurhapommittajiksi, luvaten Jumalan palkitsevan taivahissa. Pyhässä Sodassa vääräuskoisia vastaan on kuollut lukuisia lapsia siten. En yhtään epäile heidän pääsyään taivaaseen, mutten myöskään usko heidän yllyttäjiensä pääsevän synnistään pelkällä viimeisellä hengähdyksellä.
    Ei Jeesuskaan meidän syntejämme ihan kepeästi saanut kantaa.

    antti
  4. A8 TUULETTAA TUNTEITAAN :

    [][]Raamatun sanomaa ei voi koskaan täysin ymmärtää jos omaan uskoon kuuluu usko "syntisen sielun kuolemattomuuteen".[][]

    Vakavaa jossittelua. Niinhän se on että syntinen kuolee ja menee sinne, missä sanotaan, että "näissä liekeissä" (Jeesus opettaa Luuk.16:24), mutta Kristuksen uskossa poisnukkunut menee Aabrahamin helmaan sitä viimeistä päivää odottamaan.

    Luuk. 12:20
    Mutta Jumala sanoi hänelle: 'Sinä mieletön, tänä yönä sinun sielusi vaaditaan sinulta pois; kenelle sitten joutuu se, minkä sinä olet hankkinut?'

    Vasta kun synnin taakka painaa liikaa, ihminen ymmärtää jonain hetkenä kuolevansa, eikä ole valmis siihen. Kauheaa, jos ihminen luulee olevansa kuolematon - silloin ei ole olevinaan kiirettä tahi edes tarvetta pelastautumiseen Herrassa.

    ON VIELÄ PAHEMPAAKIN. Pahinta olisi se, jos joku luulee, ettei kuoleman jälkeen ole mitään odotettavissa jumalattomalla elikkä ns. syntisellä. Semmoinen ihminen tuskin jaksaa ryhtyä uskon puolesta taistelevaksi, maailman silmissä naurettavaksi ja jopa marttyyriksi. Antamaan kaikkensa pahoille.

    Matt. 5:11
    Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.

    Matt. 5:44
    Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
    Luuk. 11:49

    Sentähden Jumalan viisaus sanookin: 'Minä lähetän heille profeettoja ja apostoleja, ja muutamat niistä he tappavat ja toisia vainoavat,

    Luuk. 21:12
    Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagoogiin ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun nimeni tähden.

    Joh. 15:20
    Muistakaa se sana, jonka minä teille sanoin: 'Ei ole palvelija herraansa suurempi'. Jos he ovat minua vainonneet, niin he teitäkin vainoavat; jos he ovat ottaneet vaarin minun sanasta

    antti
  5. PARI KOLME KYSYMYSTÄ SHERIFFILLE
    so. LUOTSILLE so. MODERAATTORIN AVUSTAJALLE

    I
    Ns. uuden maailman käännös Jes 53. luvusta, onko mielestäsi asiallinen?
    http://www.jw.org/fi/julkaisut/raamattu/nwt/kirjat/jesaja/53/
    Jakeissa 5-6 todetaan käsittääkseni aivan oikein:
    "Meidän rauhaksemme tarkoitettu kuritus oli hänen päällään, ja hänen haavojensa perusteella on meille koitunut parannus" sekä "Jehova itse on pannut meidän kaikkien erheen kohtaamaan häntä"

    Näyttäisi 10. jae olevan hölmö: "Mutta Jehova itse mieltyi hänen musertamiseensa; hän teki hänet sairaaksi." Selitys kuitenkin läytyy 11. jakeesta: Jos sinä panet hänen sielunsa syyllisuhriksi ... "

    Jumalahan mieltyi, ei piinaamiseen sinänsä, vaan siihen, että laittaa sijaiskärsijäksi rakkaimpansa, jotta ihmiset uskoisivat, että Jumala on iankaikkisesti rakastava Isä. Eikös näin ole ja tuokin käännös asiallinen?

    II
    Rabbi sanoo, että yksi Jumalan runsaasta 30 nimestä - El Shaddai - alkukielen mukaan kuvaa Jumalaa sellaiseksi, että voitaisiin suomentaa kutakuinkin " äidin rintamaitojumala" elikkä Jumala, joka ymmärtää ihmisen avuttomuuden ja hengelliset / psyykkiset tarpeet, fyysistä ravintoakaan unohtamatta tietenkään.
    Niin, Jumala, joka ei vaadi siltä, joka kertakaikkiaan tahtoo vauva-asteelle jäädä - mutta valjastaa ilomielin niitä, jotka suostuvat kuormitettaviksi.

    Niin sheriffi - sopiiko mielestäsi Jumalaa kuvata ensisijaisesti sellaisena?

    III
    Onko luotsin tehtävä tuntunut mieluisalta? Me reksiteröityneet kirjoittajat käsittääkseni kaikki olemme kiitollisia luotsaajasta. Emme karsasta mahdollisia nuhteita tahi poistamisia.

    Siunausta!
    antti
  6. A8 kirj. : [][] vaikka Bushkis onkin aivan yliampuva toistaessaan itseään vuodesta toiseen - mikä luultavasti loppuu kun hänestä jonain kauniina päivänä tulee adventisti. [][]

    Toivottavasti myös alex lakkaa toistamasta itseään - kuolemattomuuslinjaansa - kun joku adventtiseurakunta jonain onnekkaana lauantaina saa hänet perheineen liittymään joukkoonsa.

    Usein ihmetellään palstalla; mikä pidättelee, alex?

    Täällä Suomen puolella löytyisi esim. Forssa-Somero -linjalla arvostetun Kalle Venäläisen pastoroima ja Kyllikki Kupilan johtama adv.srk.
    http://forssa.adventist.fi/

    Lappeenranta-Mikkeli -akselin adv.srk:t arvelisin olevan hyvinkin mieleen alexin perhekunnalle, mutta saattaapi olla, että venäjä pitäs oppia ruotsin tilalle.
    http://7adv.info/

    A8 korostaa viestinsä loppukaneettina:
    [][] Ellen oli ihminen ja erehtyvä - Raamatun Jumala ei erehdy. [][]

    Erehtymätön Jla toki tietää, missä kohden EGW erehtyi tai tulkitsi väärin, mutta alex, on helppo syyttää erehtyväiseksi. Osaatko kertoa, missä kohden sinun mielestäsi Ellen erehtyi? Ja Raamattuhan ei tosiaan erehdy, mutta sissä asioissa Ellen opetti väärin Raamattua?

    Jos erehtyi Ellen, niin kaiketi sitten alexkin on tehnyt virheellisiä johtopäätöksiä. Missä kohdissa sinä, alex, olet erehtynyt Raamatun selityksestä puheenollen?

    Jaak. 3:2
    Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

    antti
  7. ALEX.8 osaa kirjoittaa oleellisistakin elintärkeistä asioista, jos vain tahtoo, se eilmenee tuosta viestistä "alex.kasi10.5.2014 02:27".

    Elikkä että Jeesuksen ristinkuolemaa ei sovi sanoa oikeusmurhaksi, sillä Jeesus - luonnehdin nyt omin sanoin - ansaitsemalla ansaitsi meille kuuluvan laillisen rangaistuksen. Jos Jeesuksen kuolema ristillä otettaisiin uudelleen käsittelyyn aj todettaisiin: syytön, meillä ei olisi lunastajaa.

    Jopa OO7, joka jostain kumman syystä koettaa purkaa Jeesuksen saamaa tuomiota, toteaa:

    " Vrt Joh19:7 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Meillä on laki, ja lain mukaan hänen pitää kuoleman, koska hän on tehnyt itsensä Jumalan Pojaksi". !!!!
    ELI LAIN MUKAAN HÄNEN PITÄÄ KUOLEMAN, KOSKA HÄN ON TEHNYT
    ITSENSÄ JUMALAN POJAKSI ! "

    Isäksihän ei Jumalaa saanut sanoa ihminen. Mutta Jesus opetti, että älkää sanoko isäksi kuin vain Jumalaa. Kyllä Jeesus lain mukaisen kuolemanrangaistuksen ansaitsi. Meidän on muistettava, että hän riisuutui Pohjan asemasta, "otti orjan muodon", tuli ihmiseksi ja Ihmisen Poikana tuomittiin. Eikä ihmisen poika Jumalan vertaiseksi itseään saa tehdä.

    Se että roomalaisten käsiin annettiin, on ihan käytännön seikka, sillä roomalaiset eivät sallineet juutalaisille kuolemantuomio-oikeutta. On siinä muutakin, nimittäin näin Jumala sai meidät kaikki pakanatkin syyllisiksi ristiinnaulitsemiseen ja sitä kautta oikeuttetuiksi puhdistumaan sijaisuhrin ansiosta.

    2.Kor.5:20
    Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
    21
    Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

    TUOSSA NÄEMME, ETTÄ JUMALA HYVÄKSYI JEESUKSEN SAAMAN TUOMION, MEIDÄN HYVÄKSEMME.

    Tahdon kiittää OO7:aa ja alex.kasia kiintoisasta keskustelusta maailman tärkeimmässä aiheessa.

    antti
  8. KERTOMUS TUHLAAJA-ISÄSTÄ

    "'Poikani, sinä olet AINA minun luonani, ja KAIKKI MIKÄ ON MINUN ON SINUN, "

    Kaikki tiedämme, että tuossa Kristus puhuu lakiniuhottajille. Elikkä sille pojalle,, joka aina oli vain raatanut isänsä pelloilla, eikä edes juhlimaan ystäviensä kanssa joutanut. Tahtoi niin päteä, pisteitä kerätä.

    Tunnollinen poika paljastui väärämieliseksi, kun isä järjesti kemut perintönsä jo etukäteen tuhlanneet paluumuuttajalle. Kuuliainen poika sanoi "sinun poikasi", vaikka olisi pitänyt ennemminkin sanoa: minun veljeni.
    Sitten moitti isää siitä, ettei tämä muka ollut koskaan hänelle, tunnolliselle, mitään antanut!
    Vastauksessaan ahkeralle pojalle isä osoittautuu tuhlariksi myös tämä nkohdalla, eikä vain mieron teille eksyneen kohdalla.
    Näet, luku jatkuu näin, kuten tiedätte:

    "'Poikani, sinä olet AINA minun luonani, ja KAIKKI MIKÄ ON MINUN ON SINUN, "

    AHKERALASSE OLI AINA LUULLUT, 10 KÄSKYÄ ULKOA OPPINEENA JO LAPSENA, ETTÄ KAIKKI JUMALALTA TULEVA PITÄÄ ANSAITA, MIKÄÄN EI OLE ILMAISTA, LAHJAA. OTSASI HIESSÄ TEE!

    Aina kotopelloille käpristyneen tunnontarkan pojan ei olisi tarvinnut kuin ilmoitusluontoisesti pyytää!

    SURULLISTA:
    LAKINIUHO AINA LANKEE YLPEYTEEN

    Ikävästi jatkuu Jeesuksen kertomus. Hyvä poika vihoissaan ulos juoksee, nyt kun tuhlaripoika viimeinkin SISÄÄN astui! Osat vaihtui. Isän piti perässä pihalle rientää ja vakuutella, että olisit aina voinut saada kavereitten kanssa pitopöytää käyttää! Mutta kun ei ollut rohjennut luullen isäänsä ankaraksi ansiolistaa pitäväksi hirmuhallitsijaksi. Lue ja opi lisää, rakas lukija! :

    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Luuk.+15:1&rnd=1399940915104

    LUUKAS 15:29
    mutta hän vastasi: 'Kaikki nämä vuodet minä olen raatanut sinun hyväksesi enkä ole kertaakaan jättänyt KÄSKYÄSI täyttämättä. Silti et ole koskaan antanut minulle edes vuohipahaista juhliakseni ystävieni kanssa.
    30 Mutta kun
    tämä sinun poikasi tulee, tämä, joka on hävittänyt omaisuutesi porttojen parissa, sinä teurastat hänelle syöttövasikan!'
    31 Isä vastasi hänelle:
    'Poikani, sinä olet aina minun luonani, ja kaikki, MIKÄ ON MINUN, ON SINUN.
    32
    Mutta olihan nyt täysi syy iloita ja riemuita. Sinun veljesi oli kuollut mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa mutta on nyt löytynyt.'"

    Miten se jatkuu? Arvatenkaan "käskyt aina täyttänyt" poika ei edelleenkään uskalla pyytää, mitä tahtoisi, vaan on olevinaan niin nöyrää, että ... ei ole omia haluja, vain "Herran tahto".

    Palannut tuhlaaja, mites jatkuu hänen kohdallaan?
    Muutoshan jo tapahtui, kotiinpaluu. Työtehokas varmaankin, mutta nautti iloiten ahertamisesta, eikä katsonut olevansa isänsä palkkalainen, vaan ihan itsensä tähden uurasti - olihan maapaikka myös hänen ja kaikki, mikä isän oli, isä uskoi myös hänen käyttöönsä, mitä vain tahtoikin.
    Varmasti koetti opettaa tuota sapatinlepoasennetta veljelleenkin, mutta tämän oli vaikea ottaa vastaan opetusta lellipojalta.

    antti