Tiesitkö että Seitsemännen Päivän Adventtikirkko nojaa Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin heidän 28 opinkohdassaan.
Raamatun ulkopuolisia lähteitä on satoja.
Oikeastaan tämä kertoo KAIKEN adventismista joka yrittää epätoivoisesti imitoida kristinuskoa.
Raamatun ulkopuoliset lähteet
19
91
Vastaukset
- pyh!
Puhut täyttä palturia ja valhetta. Opinkohdissa ei lainata mitään muuta kuin Raamattua.
Opinkohtia selittävissä teoksissa sitten voidaan tehdä mitä muuta vain. Ihan turhaa urputusta ja tahallista valehtelua ovat kaikki viestisi.
Vihaat adventisteja. Se on ihan selvää.- Esim. opinkohta 20
Raamatun ulkopuoliset lähteet Opinkohtaan 20: SAPATTI
1. John N. Andrews, History of the Sabbath, 2nd ed., enl. (Battle Creek, MI:Seventh - day Adventist Publishing Assn., 1873), 3rd ed., enl., s. 575.
2. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 1, s. 220.
3. Sama.
4. J.L. Shuler, God's Everlasting Sign (Nashville: Southern Pub. Assn., 1972), s. 114-116; M.L. Andreason, The Sabbath (Washington, D.C.; Review and Herald, 1942), s. 248; Wallenkampf, "The Baptism, Seal, and Fullness of the Holy Spirit" (unpublished manuscript), s. 48; White, Alfa ja omega 1, 2.p. (Kirjatoimi, Tampere 1987), s. 289; White, Alfa ja omega 8, s. 119,142.
5. White, Alfa ja omega 1, s. 289.
6. Wallenkampf, "Baptism, Seal, and the Fullness of the Holy Spirit", s. 48.
7. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 1, s. 605.
8. "Sabbath", SDA Encyclopedia, rev.ed., s. 1239.
9. "Sabbath, Annual", sama., s. 1265.
10. Jonathan Edwards, The Works of President Edwards (New York: Leavitt & Allen, 1852 repr. of the Worcester ed.), vol. 4, s. 622. Puritaanit pitivät sunnuntaita kristillisenä sapattina.
11. On mielenkiintoista huomata, että Jeesus lepäsi haudassa sapattina, joka oli "erityisen suuri juhla" (Joh. 19:31) - sillä tuo sapatti oli sekä viikon seitsemäs päivä että myös happamattoman leivän juhla. Miten sopiva päivä lunastuksen päätökseen saattamiseksi!
12. Samuele Bacchiocchi, Rest for Modern Man (Nashville: Southern Pub. Assn., 1976), s. 8,9.
13. "Sabbath", SDA Encyclopedia, rev.ed., s. 1244. Katso myös SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 7, s. 205,206; vrt. White, "The Australia Camp Meeting", Review and Herald, Jan.7.1896, s. 2.
14. Ks. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 7, s. 735,736. Vrt. White, Alfa ja omega 6, s. 400.
15. "Sabbath", SDA Encyclopedia, s. 1237.
16. A.H. Strong, Systematic Theology, s. 408.
17. White, Alfa ja omega 1, s. 28.
18. Bacchiocchi, Rest for Modern Man, s. 15.
19. Sama s. 19.
20. White, Testimonies, vol. 6, s. 350.
21. Andreasen, Sabbath, s. 25. - opinkohta SAPATTI
Esim. opinkohta 20 kirjoitti:
Raamatun ulkopuoliset lähteet Opinkohtaan 20: SAPATTI
1. John N. Andrews, History of the Sabbath, 2nd ed., enl. (Battle Creek, MI:Seventh - day Adventist Publishing Assn., 1873), 3rd ed., enl., s. 575.
2. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 1, s. 220.
3. Sama.
4. J.L. Shuler, God's Everlasting Sign (Nashville: Southern Pub. Assn., 1972), s. 114-116; M.L. Andreason, The Sabbath (Washington, D.C.; Review and Herald, 1942), s. 248; Wallenkampf, "The Baptism, Seal, and Fullness of the Holy Spirit" (unpublished manuscript), s. 48; White, Alfa ja omega 1, 2.p. (Kirjatoimi, Tampere 1987), s. 289; White, Alfa ja omega 8, s. 119,142.
5. White, Alfa ja omega 1, s. 289.
6. Wallenkampf, "Baptism, Seal, and the Fullness of the Holy Spirit", s. 48.
7. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 1, s. 605.
8. "Sabbath", SDA Encyclopedia, rev.ed., s. 1239.
9. "Sabbath, Annual", sama., s. 1265.
10. Jonathan Edwards, The Works of President Edwards (New York: Leavitt & Allen, 1852 repr. of the Worcester ed.), vol. 4, s. 622. Puritaanit pitivät sunnuntaita kristillisenä sapattina.
11. On mielenkiintoista huomata, että Jeesus lepäsi haudassa sapattina, joka oli "erityisen suuri juhla" (Joh. 19:31) - sillä tuo sapatti oli sekä viikon seitsemäs päivä että myös happamattoman leivän juhla. Miten sopiva päivä lunastuksen päätökseen saattamiseksi!
12. Samuele Bacchiocchi, Rest for Modern Man (Nashville: Southern Pub. Assn., 1976), s. 8,9.
13. "Sabbath", SDA Encyclopedia, rev.ed., s. 1244. Katso myös SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 7, s. 205,206; vrt. White, "The Australia Camp Meeting", Review and Herald, Jan.7.1896, s. 2.
14. Ks. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 7, s. 735,736. Vrt. White, Alfa ja omega 6, s. 400.
15. "Sabbath", SDA Encyclopedia, s. 1237.
16. A.H. Strong, Systematic Theology, s. 408.
17. White, Alfa ja omega 1, s. 28.
18. Bacchiocchi, Rest for Modern Man, s. 15.
19. Sama s. 19.
20. White, Testimonies, vol. 6, s. 350.
21. Andreasen, Sabbath, s. 25.jatkuu OPINKOHTA SAPATTI
22. Legalismi voidaan määritellä "yritykseksi ansaita pelastus omin avuin. Se merkitsee lain ja tiettyjen sääntöjen noudattamista siinä tarkoituksessa, että siten tultaisiin vanhurskaiksi Jumalan edessä. Tämä on väärin, sillä 'eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla' (Room. 3:20)" (Shuler, God's Everlasting Sign, s. 90). Shuler jatkaa: "Niiden, jotka torjuvat sapatin pitämisen legalismina, tulisi ajatella tätä: Jos uudestisyntynyt kristitty kieltäytyy kumartamasta epäjumalia ja noudattaa ensimmäistä ja kolmatta käskyä, vastustaako hän pelastumista armosta? Ovatko puhtaus, rehellisyys ja totuudellisuus, joita seitsemäs, kahdeksas ja yhdeksäs käsky vaativat, vapaan armon vastaisia? Vastaus kumpaankin kysymykseen on kieltävä. Samoin ei myöskään se ole legalismia, kun uudistunut ihminen pitää seitsemättä päivää, eikä se ole vastoin pelastusta yksin armosta. Itse asiassa sapattikäsky on laissa ainoa käsky, joka on merkkinä vapautumisesta synnistä ja pyhittämisestä yksin armosta" (sama).
23. Sama, s. 89.
24. Sama, s. 94.
25. Andreasen, Sabbath, s. 105.
26. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 7, s. 420.
27. Sama.
28. James Gibbons, The Faith of Our Fathers, 47th rev. enl.ed. (Baltimore: John Murphy & Co., 1895), s. 111,112. R.W.Dale, kongregationalisti, on kirjoittanut: "On aivan selvää, että vietimmepä sunnuntaita miten tarkoin tai hartaasti tahansa, me emme vietä sapattia. - - Sapatti perustui täsmälliseen jumalalliseen käskyyn. Emme voi vedota mihinkään sellaiseen käskyyn puhuessamme velvollisuudesta viettää sunnuntaita" (R.W.Dale, The Ten Commandments, 4th ed., London: Hodder and Stoughton, 1884), s.100.
29. Andrew T. Lincoln, "From Sabbath to Lord's Day: A Biblical and Theological Perspective", in From Sabbath to Lord's Day: A Biblical, Historical, and Theological Investigation, ed. D.A. Carson (Grand Rapids: Zondervan, 1982), s. 386.
30. Sama, s. 392. (Sunnuntai on tunnetusti raamatullisen viikkojaon mukaan viikon ensimmäinen päivä, vaikka sitä Suomessa on vuoden 1973 alusta lukien harhaanjohtavasti ruvettu kalentereissa merkitsemään viikon viimeiseksi. Suom. huom.)
31. Ks. Justin Martyr, First Apology, in Ante - Nicene Fathers (Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans, 1979), vol. 1, s. 186; Maxwell, God Cares (Mountain View, CA: Pacific Press, 1981), vol. 1, s. 130. - SAPATTI jatkuu
opinkohta SAPATTI kirjoitti:
jatkuu OPINKOHTA SAPATTI
22. Legalismi voidaan määritellä "yritykseksi ansaita pelastus omin avuin. Se merkitsee lain ja tiettyjen sääntöjen noudattamista siinä tarkoituksessa, että siten tultaisiin vanhurskaiksi Jumalan edessä. Tämä on väärin, sillä 'eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla' (Room. 3:20)" (Shuler, God's Everlasting Sign, s. 90). Shuler jatkaa: "Niiden, jotka torjuvat sapatin pitämisen legalismina, tulisi ajatella tätä: Jos uudestisyntynyt kristitty kieltäytyy kumartamasta epäjumalia ja noudattaa ensimmäistä ja kolmatta käskyä, vastustaako hän pelastumista armosta? Ovatko puhtaus, rehellisyys ja totuudellisuus, joita seitsemäs, kahdeksas ja yhdeksäs käsky vaativat, vapaan armon vastaisia? Vastaus kumpaankin kysymykseen on kieltävä. Samoin ei myöskään se ole legalismia, kun uudistunut ihminen pitää seitsemättä päivää, eikä se ole vastoin pelastusta yksin armosta. Itse asiassa sapattikäsky on laissa ainoa käsky, joka on merkkinä vapautumisesta synnistä ja pyhittämisestä yksin armosta" (sama).
23. Sama, s. 89.
24. Sama, s. 94.
25. Andreasen, Sabbath, s. 105.
26. SDA Bible Commentary, rev.ed., vol. 7, s. 420.
27. Sama.
28. James Gibbons, The Faith of Our Fathers, 47th rev. enl.ed. (Baltimore: John Murphy & Co., 1895), s. 111,112. R.W.Dale, kongregationalisti, on kirjoittanut: "On aivan selvää, että vietimmepä sunnuntaita miten tarkoin tai hartaasti tahansa, me emme vietä sapattia. - - Sapatti perustui täsmälliseen jumalalliseen käskyyn. Emme voi vedota mihinkään sellaiseen käskyyn puhuessamme velvollisuudesta viettää sunnuntaita" (R.W.Dale, The Ten Commandments, 4th ed., London: Hodder and Stoughton, 1884), s.100.
29. Andrew T. Lincoln, "From Sabbath to Lord's Day: A Biblical and Theological Perspective", in From Sabbath to Lord's Day: A Biblical, Historical, and Theological Investigation, ed. D.A. Carson (Grand Rapids: Zondervan, 1982), s. 386.
30. Sama, s. 392. (Sunnuntai on tunnetusti raamatullisen viikkojaon mukaan viikon ensimmäinen päivä, vaikka sitä Suomessa on vuoden 1973 alusta lukien harhaanjohtavasti ruvettu kalentereissa merkitsemään viikon viimeiseksi. Suom. huom.)
31. Ks. Justin Martyr, First Apology, in Ante - Nicene Fathers (Grand Rapids: Wm. B. Eerdmans, 1979), vol. 1, s. 186; Maxwell, God Cares (Mountain View, CA: Pacific Press, 1981), vol. 1, s. 130.32. Ks. esim. Bacchiocchi, "The Rise of Sunday Observance in Early Christianity", in The Sabbath in Scripture and History, ed. Kenneth A. Strand (Washington, D.C.: Review and Herald, 1982), s. 137; Bacchiocchi, Sapatti ja sunnuntai (Kirjatoimi, Tampere 1984), s. 172-178.
33. Socrates, Ecclesiastical History, book 5, chap. 22, trans. in Nicene and Post - Nicene Fathers, 2nd series (Grand Rapids: WM. B. Eerdmans, 1979), vol. 2, s. 132.
34. Sozomen, Ecclesiastical History, book 7, chap. 19, trans. in Nicene and Post - Nicene Fathers, 2nd series, vol. 2, s. 390.
35. Maxwell, God Cares, vol. 1, s. 131.
36. Gaston H. Halsberghe, The Cult of Sol Invictus (Leiden: E.J. Brill, 1972), s. 26, 44. Ks. myös Bacchiocchi, "Rise of Sunday Observance", s. 139.
37. Bacchiocchi, "Rise of Sunday Observance", s. 140, ks. myös Bacchiocchi, Sapatti ja sunnuntai, s. 190,191.
38. Ks. esim. Maxwell, God Cares, vol. 1, s. 129; H.G. Heggtveit, Illustreret Kirkehistorie (Christiania [Oslo]: Cammermeyers Boghandel, 1891-1895), s. 202, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 1000.
39. Codex Justinianus, book 3, title 12,3,trans. in Schaff, History of the Christian Church 5th ed. (New York: Charles Scribner, 1902), vol. 3, s. 380, note 1.
40. Council of Laodicea, Canon 29, in Charles J. Hefele, A History of the Councils of the Church From the Original Documents, trans. and ed. by Henry N. Oxenham (Edinburgh: T and T Clark, 1876), vol. 2, s. 316. Ks. myös SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 885.
41. Giovanni Domenico Mansi, ed., Sacrorum Conciliorum, vol. 9, col. 919; Maxwell, God Cares, vol. 1, s. 129; Andrews, History of the Sabbath and First Day of the Week, s. 374.
42. Lucius Ferraris "Papa", art. 2, Prompta Bibliotheca (Venetiis [Venice]: Caspa Storti 1772), vol. 6, s. 29, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 680.
43. John Eck, Enchiridion of Commonplaces Against Luther and Other Enemies of the Church, trans. Ford L. Battles, 3rd ed. (Grand Rapids: Baker, 1979), s. 13. - Huh Huh SAPATTIA
SAPATTI jatkuu kirjoitti:
32. Ks. esim. Bacchiocchi, "The Rise of Sunday Observance in Early Christianity", in The Sabbath in Scripture and History, ed. Kenneth A. Strand (Washington, D.C.: Review and Herald, 1982), s. 137; Bacchiocchi, Sapatti ja sunnuntai (Kirjatoimi, Tampere 1984), s. 172-178.
33. Socrates, Ecclesiastical History, book 5, chap. 22, trans. in Nicene and Post - Nicene Fathers, 2nd series (Grand Rapids: WM. B. Eerdmans, 1979), vol. 2, s. 132.
34. Sozomen, Ecclesiastical History, book 7, chap. 19, trans. in Nicene and Post - Nicene Fathers, 2nd series, vol. 2, s. 390.
35. Maxwell, God Cares, vol. 1, s. 131.
36. Gaston H. Halsberghe, The Cult of Sol Invictus (Leiden: E.J. Brill, 1972), s. 26, 44. Ks. myös Bacchiocchi, "Rise of Sunday Observance", s. 139.
37. Bacchiocchi, "Rise of Sunday Observance", s. 140, ks. myös Bacchiocchi, Sapatti ja sunnuntai, s. 190,191.
38. Ks. esim. Maxwell, God Cares, vol. 1, s. 129; H.G. Heggtveit, Illustreret Kirkehistorie (Christiania [Oslo]: Cammermeyers Boghandel, 1891-1895), s. 202, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 1000.
39. Codex Justinianus, book 3, title 12,3,trans. in Schaff, History of the Christian Church 5th ed. (New York: Charles Scribner, 1902), vol. 3, s. 380, note 1.
40. Council of Laodicea, Canon 29, in Charles J. Hefele, A History of the Councils of the Church From the Original Documents, trans. and ed. by Henry N. Oxenham (Edinburgh: T and T Clark, 1876), vol. 2, s. 316. Ks. myös SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 885.
41. Giovanni Domenico Mansi, ed., Sacrorum Conciliorum, vol. 9, col. 919; Maxwell, God Cares, vol. 1, s. 129; Andrews, History of the Sabbath and First Day of the Week, s. 374.
42. Lucius Ferraris "Papa", art. 2, Prompta Bibliotheca (Venetiis [Venice]: Caspa Storti 1772), vol. 6, s. 29, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 680.
43. John Eck, Enchiridion of Commonplaces Against Luther and Other Enemies of the Church, trans. Ford L. Battles, 3rd ed. (Grand Rapids: Baker, 1979), s. 13.44. Gaspare [Ricciulli] de Fosso, Address in the 17th Session of the Council of Trent, Jan. 18, 1562, in Mansi, Sacrorum Conciliorum, vol. 33, cols. 529, 530, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 887.
45. Peter Geiermann, The Convert's Catechism of Catholic Doctrine (Rockford, IL: Tan Books and Publishers, 1977), s. 50.
46. John A. O'Brien, The Faith of Millions, rev.ed. (Huntington, IN: Our Sunday Visitor Inc., 1974) s. 400,401.
47. Vrt. White, Alfa ja omega 7, s. 384,385.
48. White, Selected Messages 3, s. 258.
49. Raamatun luomiskertomuksestakin ilmenee, että vuorokauden laskettiin alkavan illasta. Katso myös 3. Moos. 23:32.
50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta palkkiot tällaisesta työstä tulisi laittaa Herran rahastoon käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21.
43. John Eck, Enchiridion of Commonplaces Against Luther and Other Enemies of the Church, trans. Ford L. Battles, 3rd ed. (Grand Rapids: Baker, 1979), s. 13.
44. Gaspare [Ricciulli] de Fosso, Address in the 17th Session of the Council of Trent, Jan. 18, 1562, in Mansi, Sacrorum Conciliorum, vol. 33, cols. 529, 530, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 887.
45. Peter Geiermann, The Convert's Catechism of Catholic Doctrine (Rockford, IL: Tan Books and Publishers, 1977), s. 50.
46. John A. O'Brien, The Faith of Millions, rev.ed. (Huntington, IN: Our Sunday Visitor Inc., 1974) s. 400,401.
47. Vrt. White, Alfa ja omega 7, s. 384,385.
48. White, Selected Messages 3, s. 258.
49. Raamatun luomiskertomuksestakin ilmenee, että vuorokauden laskettiin alkavan illasta. Katso myös 3. Moos. 23:32.
50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta palkkiot tällaisesta työstä tulisi laittaa Herran rahastoon käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21. Huh Huh SAPATTIA kirjoitti:
44. Gaspare [Ricciulli] de Fosso, Address in the 17th Session of the Council of Trent, Jan. 18, 1562, in Mansi, Sacrorum Conciliorum, vol. 33, cols. 529, 530, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 887.
45. Peter Geiermann, The Convert's Catechism of Catholic Doctrine (Rockford, IL: Tan Books and Publishers, 1977), s. 50.
46. John A. O'Brien, The Faith of Millions, rev.ed. (Huntington, IN: Our Sunday Visitor Inc., 1974) s. 400,401.
47. Vrt. White, Alfa ja omega 7, s. 384,385.
48. White, Selected Messages 3, s. 258.
49. Raamatun luomiskertomuksestakin ilmenee, että vuorokauden laskettiin alkavan illasta. Katso myös 3. Moos. 23:32.
50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta palkkiot tällaisesta työstä tulisi laittaa Herran rahastoon käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21.
43. John Eck, Enchiridion of Commonplaces Against Luther and Other Enemies of the Church, trans. Ford L. Battles, 3rd ed. (Grand Rapids: Baker, 1979), s. 13.
44. Gaspare [Ricciulli] de Fosso, Address in the 17th Session of the Council of Trent, Jan. 18, 1562, in Mansi, Sacrorum Conciliorum, vol. 33, cols. 529, 530, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 887.
45. Peter Geiermann, The Convert's Catechism of Catholic Doctrine (Rockford, IL: Tan Books and Publishers, 1977), s. 50.
46. John A. O'Brien, The Faith of Millions, rev.ed. (Huntington, IN: Our Sunday Visitor Inc., 1974) s. 400,401.
47. Vrt. White, Alfa ja omega 7, s. 384,385.
48. White, Selected Messages 3, s. 258.
49. Raamatun luomiskertomuksestakin ilmenee, että vuorokauden laskettiin alkavan illasta. Katso myös 3. Moos. 23:32.
50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta palkkiot tällaisesta työstä tulisi laittaa Herran rahastoon käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21.Sinänsä hassua tämä kirjojen määrä mutta kun kävin pari päivää sitten Lahden kaupungin pääkirjastossa ja olisin etsinyt Ellen G Whiteen liittyviä teoksia
niin en löytänyt yhtään...
Eli yleisesti Ellen G Whiten teoksia on tosi vähän tarjolla...
Adventismin alkuhistoriaan ja Ellenin alkuteoksiin on nykyisin hyvin
vaikea päästä...
Ne on jotenkin häivytetty sivummalle ja kun esim verrataan Elleniä "adventistien profeettaa" Martti Lutheriin joka
kuitenkin 300 vuotta aikaisemmin, niin kyllä hänen teoksiaan löytyy...
Mikä sinänsä vähän outoa...Luulisi adventistien enemmän kertovan maailmalle Ellenistä jos hän kerran on "Jumalan profeetta"...Huh Huh SAPATTIA kirjoitti:
44. Gaspare [Ricciulli] de Fosso, Address in the 17th Session of the Council of Trent, Jan. 18, 1562, in Mansi, Sacrorum Conciliorum, vol. 33, cols. 529, 530, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 887.
45. Peter Geiermann, The Convert's Catechism of Catholic Doctrine (Rockford, IL: Tan Books and Publishers, 1977), s. 50.
46. John A. O'Brien, The Faith of Millions, rev.ed. (Huntington, IN: Our Sunday Visitor Inc., 1974) s. 400,401.
47. Vrt. White, Alfa ja omega 7, s. 384,385.
48. White, Selected Messages 3, s. 258.
49. Raamatun luomiskertomuksestakin ilmenee, että vuorokauden laskettiin alkavan illasta. Katso myös 3. Moos. 23:32.
50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta palkkiot tällaisesta työstä tulisi laittaa Herran rahastoon käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21.
43. John Eck, Enchiridion of Commonplaces Against Luther and Other Enemies of the Church, trans. Ford L. Battles, 3rd ed. (Grand Rapids: Baker, 1979), s. 13.
44. Gaspare [Ricciulli] de Fosso, Address in the 17th Session of the Council of Trent, Jan. 18, 1562, in Mansi, Sacrorum Conciliorum, vol. 33, cols. 529, 530, as trans. in SDA Bible Students' Source Book, rev.ed., s. 887.
45. Peter Geiermann, The Convert's Catechism of Catholic Doctrine (Rockford, IL: Tan Books and Publishers, 1977), s. 50.
46. John A. O'Brien, The Faith of Millions, rev.ed. (Huntington, IN: Our Sunday Visitor Inc., 1974) s. 400,401.
47. Vrt. White, Alfa ja omega 7, s. 384,385.
48. White, Selected Messages 3, s. 258.
49. Raamatun luomiskertomuksestakin ilmenee, että vuorokauden laskettiin alkavan illasta. Katso myös 3. Moos. 23:32.
50. Edellyttääkö Jeesuksen esimerkki, että kristillisten sairaaloiden tulee olla avoinna seitsemänä päivänä viikossa ilman henkilökunnalle järjestettyä sapatinlepoa? Sairaalahenkilökunnan tarpeet huomioon ottaen Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä. Tavalliset hoidot ja toimenpideet, jotka voivat odottaa, olisi lykättävä seuraavaksi päiväksi. Potilaiden on hyvä tietää, että lääkäreidenkin on saatava yksi päivä lepoa varten" (Medical Ministry [Mountain View, CA: Pacific Press, 1963], s. 214). Sapattina suoritetuista lääkintäpalveluista maksettavat korvaukset on ohjattava hyväntekeväisyystyöhön. White kirjoitti: "Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta palkkiot tällaisesta työstä tulisi laittaa Herran rahastoon käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa" (sama, s. 216).
51. George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID: Pacific Press, 1987), s. 21.Huh, no johan on lähteitä löydetty. Vielä kun löytäisitte ne varsinaiset 28 opinkohtaa, niin huomaisitte, ettei niissä ole lähteinä muuta kuin Raamattua.
Nämä lainaukset eivät ole opinkohdista vaan kirjasta, joka on netissäkin julkaistu jonkinlaisena opinkohtien selityksenä. Kirjan selitysten laatu vaihtelee (sillä on monta kirjoittajaa), mutta selitykset on nimenomaan tarkoitettu asialliseksi historiallisia ja muita lähdeviitteitä sisältäväksi tulkinnaksi. Kyseessähän on lähes 400 sivuinen kirja.
Kirkon nettisivuista vastaavilla on selvästi ollut vaikeuksia saada tämä selväksi sivujen otsikoinnissa, vaikka joskus, iät ajat sitten, tästä epätarkkuudesta mainitsin.
Ehkä pitäisi laittaa myös kommentti opinkohtien merkityksestä, koska monet adventistitkin ymmärtävät sen väärin. Opinkohtia ei ole tarkoitettu määräämään, mitä adventistin täytyy, eikä opinkohdista poikkeaminen merkitse sitä, ettei joku voi adventisti olla. Opinkohdat kuvaavat asioita, joihin adventistit yleensä uskovat ja joita adventtikirkko opettaa. Kristillisten perusoppien (pelastus Kristuksessa, Raamattu, Jumaluus jne.) lisäksi kirkolla on yhden käden sormin laskettava määrä jäsenyyden ehdoksi sopivia todellisia perusopetuksia, joista esimerkiksi sopii vaikkapa sapatti tai Jeesuksen tulon odotus.
Kirkon sisällä on jo parikymmentä vuotta keskusteltu siitä että nämä ydinkohdat pitäisi opinkohtien joukossa määritellä erikseen. Siihen ei kuitenkaan ole vielä päästy (eikä varmaankaan ihan pian päästäkään). Ne kuitenkin ovat todellisia jäsenyyden ehtoja. Näihin kirjoittamattomiin ydinkohtiin kuuluvat siis peruskristilliset opetukset. Kenenkään ei pitäisi liittyä adventtikirkkoon, ellei pidä Raamattua Jumalan sanana ja usko Jeesukseen ainoana pelastuksen toivona. Samoin niihin kuuluu esimerkiksi sapatti. Olisi aika hassua liittyä adventtikirkon jäseneksi tai pysyä kirkon jäsenenä, jos ei pidä sapattia lepopäivänä.
Koska näitä ydinkohtia ei ole erikseen määritelty, käytäntö vaihtelee eri seurakuntien ja pastorien välillä. Joku voi tehdä suuren numeron jostakin opinkohdissa mainitusta asiasta, kun toinen pastori tai seurakunta, ei pidää asiaa ratkaisevana. Kirkon seurakuntakäsikirja, jossa myäs kirkon opinkohdat on julkaistu, mainitsee yhden opinkohdan, joka ei saa olla jäsenyyden ehto, kymmenykset. Tämä osoittaa, ettei opinkohtia ole tarkoitettu jäsenkriteereiksi vaan kuvaukseksi seurakunnan opetuksesta. Kirkon perinne on myös se, ettei Ellen White ole jäsenkriteeri. En myöskään tiedä kirkon muualla kuin Vietnamissa tekevän suurta numeroa siitä, jos joku jäsen syö kinkkuvoileivän. En voisi edes kuvitella, että joku erottaisiin adventtikirkosta, jos ei harrasta riittävää liikuntaa (mikä mainitaan opinkohdissa) tai usko jalkojenpesuun ehtoollisen yhteydessä (vaikka sekin mainitaan opinkohdissa).
Ehdotankin, että hellitätte hetkeksi opinkohtapingoituksesta ja nautitte Herran armosta ja lämpenevistä kevätpäivistä. :)
Kai- Kaille ;(
Kai_A kirjoitti:
Huh, no johan on lähteitä löydetty. Vielä kun löytäisitte ne varsinaiset 28 opinkohtaa, niin huomaisitte, ettei niissä ole lähteinä muuta kuin Raamattua.
Nämä lainaukset eivät ole opinkohdista vaan kirjasta, joka on netissäkin julkaistu jonkinlaisena opinkohtien selityksenä. Kirjan selitysten laatu vaihtelee (sillä on monta kirjoittajaa), mutta selitykset on nimenomaan tarkoitettu asialliseksi historiallisia ja muita lähdeviitteitä sisältäväksi tulkinnaksi. Kyseessähän on lähes 400 sivuinen kirja.
Kirkon nettisivuista vastaavilla on selvästi ollut vaikeuksia saada tämä selväksi sivujen otsikoinnissa, vaikka joskus, iät ajat sitten, tästä epätarkkuudesta mainitsin.
Ehkä pitäisi laittaa myös kommentti opinkohtien merkityksestä, koska monet adventistitkin ymmärtävät sen väärin. Opinkohtia ei ole tarkoitettu määräämään, mitä adventistin täytyy, eikä opinkohdista poikkeaminen merkitse sitä, ettei joku voi adventisti olla. Opinkohdat kuvaavat asioita, joihin adventistit yleensä uskovat ja joita adventtikirkko opettaa. Kristillisten perusoppien (pelastus Kristuksessa, Raamattu, Jumaluus jne.) lisäksi kirkolla on yhden käden sormin laskettava määrä jäsenyyden ehdoksi sopivia todellisia perusopetuksia, joista esimerkiksi sopii vaikkapa sapatti tai Jeesuksen tulon odotus.
Kirkon sisällä on jo parikymmentä vuotta keskusteltu siitä että nämä ydinkohdat pitäisi opinkohtien joukossa määritellä erikseen. Siihen ei kuitenkaan ole vielä päästy (eikä varmaankaan ihan pian päästäkään). Ne kuitenkin ovat todellisia jäsenyyden ehtoja. Näihin kirjoittamattomiin ydinkohtiin kuuluvat siis peruskristilliset opetukset. Kenenkään ei pitäisi liittyä adventtikirkkoon, ellei pidä Raamattua Jumalan sanana ja usko Jeesukseen ainoana pelastuksen toivona. Samoin niihin kuuluu esimerkiksi sapatti. Olisi aika hassua liittyä adventtikirkon jäseneksi tai pysyä kirkon jäsenenä, jos ei pidä sapattia lepopäivänä.
Koska näitä ydinkohtia ei ole erikseen määritelty, käytäntö vaihtelee eri seurakuntien ja pastorien välillä. Joku voi tehdä suuren numeron jostakin opinkohdissa mainitusta asiasta, kun toinen pastori tai seurakunta, ei pidää asiaa ratkaisevana. Kirkon seurakuntakäsikirja, jossa myäs kirkon opinkohdat on julkaistu, mainitsee yhden opinkohdan, joka ei saa olla jäsenyyden ehto, kymmenykset. Tämä osoittaa, ettei opinkohtia ole tarkoitettu jäsenkriteereiksi vaan kuvaukseksi seurakunnan opetuksesta. Kirkon perinne on myös se, ettei Ellen White ole jäsenkriteeri. En myöskään tiedä kirkon muualla kuin Vietnamissa tekevän suurta numeroa siitä, jos joku jäsen syö kinkkuvoileivän. En voisi edes kuvitella, että joku erottaisiin adventtikirkosta, jos ei harrasta riittävää liikuntaa (mikä mainitaan opinkohdissa) tai usko jalkojenpesuun ehtoollisen yhteydessä (vaikka sekin mainitaan opinkohdissa).
Ehdotankin, että hellitätte hetkeksi opinkohtapingoituksesta ja nautitte Herran armosta ja lämpenevistä kevätpäivistä. :)
KaiSDA:n virallisissa opinkohdissa on suurta selityksen makua kun niitä selitetään Raamatun ulkopuolisilla lähteillä.
Niissä on vahva ellenismin haju ja maku. - Protestantti
Kaille ;( kirjoitti:
SDA:n virallisissa opinkohdissa on suurta selityksen makua kun niitä selitetään Raamatun ulkopuolisilla lähteillä.
Niissä on vahva ellenismin haju ja maku.Kaille ja "Kaille ;)"- nimimerkille. No siksihän niissä on Raamatun ulkopuolisuuden lisämaku, kun Raamatusta itsestään ei löydy:
1) Ellen Whitea "jatkuvana valon ja totuuden lähteenä" eikä profeettana (korkeintaan vääränä sellaisena), ei vahvistusta Ellenin harhanäyille ("Sapatti loistaa käskyistä suurimpana ja kirkkaimpana kehyksissä") eikä Ellenin profetioille.
2) Uudessa Testamentissa "sapattisinettiä", jota adventismi opettaa.
3) Vuotta 1844 ja sen ympärille syntyneitä huuhaa-oppeja eli pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota.
4) Todisteita adventisteista "pyhänä jäännöskansana".
5) Todisteita sille, että Jumala olisi hylännyt juutalaisten kansan, oman silmäteränsä(!) ja adventistit olisivat nyt sitten "Jumalan Israel".
Sitä vastoin Raamatusta löytyy:
1) Jeesus Kristus = Tie, TOTUUS ja elämä; maailman VALKEUS
2) Pyhän Hengen sinetti, joka on annettu kaikille uudestisyntyneille kristityille "uskoviksi tultuanne".
3) Jeesus Kristus, joka opetuslasten läsnä ollessa astui ylös taivaisiin. Uskontunnustuksen sanoilla:"...istuu Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita."
4) Raamattu laskee kaikki Jeesukseen uskovat Jumalan omaksi kansaksi.
5) Jumala ei Raamatun vakuutuksen mukaan ole kansaansa (Israelia) hyljännyt, vaan on valitulle kansalleen armollinen.
Kysyisin myös, kuinka on mahdollista, että adventtikirkko edelleen pitää kiinni pyhäkköopista ja tutkivasta tuomiosta seuraavan perusteella: Johtavat adventtiteologit eri maista tutkivat oppia käsittelevässä kokouksessa 5(!) (siis VIIDEN) vuoden vuoden ajan kysymystä, löytyisikö raamatullista pohjaa pyhäkköopille ja tutkivalle tuomiolle tullen näiden perusteellisten VIIDEN vuoden jälkeen siihen tulokseen, että: "Emme voi perustella Raamatulla, ei ole raamatullista pohjaa näille opeille!" Siis tieten tahtoen, tositarkoituksella ja täydessä tietoisuudessa oppien paikkansapitämättömyydestä Raamatun valosssa niitä opetetaan edelleen ja seurakuntalaiset velvoitetaan niihin uskomaan!?!?!? Eikö tämä tunnu yhtään nololta? Jos kerran tuon oppikonferenssin loppulauselmakin kuului: "Emme pysty perustelemaan Raamatulla!"
Entä Desmond Ford? - De Facto
Protestantti kirjoitti:
Kaille ja "Kaille ;)"- nimimerkille. No siksihän niissä on Raamatun ulkopuolisuuden lisämaku, kun Raamatusta itsestään ei löydy:
1) Ellen Whitea "jatkuvana valon ja totuuden lähteenä" eikä profeettana (korkeintaan vääränä sellaisena), ei vahvistusta Ellenin harhanäyille ("Sapatti loistaa käskyistä suurimpana ja kirkkaimpana kehyksissä") eikä Ellenin profetioille.
2) Uudessa Testamentissa "sapattisinettiä", jota adventismi opettaa.
3) Vuotta 1844 ja sen ympärille syntyneitä huuhaa-oppeja eli pyhäkköoppia ja tutkivaa tuomiota.
4) Todisteita adventisteista "pyhänä jäännöskansana".
5) Todisteita sille, että Jumala olisi hylännyt juutalaisten kansan, oman silmäteränsä(!) ja adventistit olisivat nyt sitten "Jumalan Israel".
Sitä vastoin Raamatusta löytyy:
1) Jeesus Kristus = Tie, TOTUUS ja elämä; maailman VALKEUS
2) Pyhän Hengen sinetti, joka on annettu kaikille uudestisyntyneille kristityille "uskoviksi tultuanne".
3) Jeesus Kristus, joka opetuslasten läsnä ollessa astui ylös taivaisiin. Uskontunnustuksen sanoilla:"...istuu Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita."
4) Raamattu laskee kaikki Jeesukseen uskovat Jumalan omaksi kansaksi.
5) Jumala ei Raamatun vakuutuksen mukaan ole kansaansa (Israelia) hyljännyt, vaan on valitulle kansalleen armollinen.
Kysyisin myös, kuinka on mahdollista, että adventtikirkko edelleen pitää kiinni pyhäkköopista ja tutkivasta tuomiosta seuraavan perusteella: Johtavat adventtiteologit eri maista tutkivat oppia käsittelevässä kokouksessa 5(!) (siis VIIDEN) vuoden vuoden ajan kysymystä, löytyisikö raamatullista pohjaa pyhäkköopille ja tutkivalle tuomiolle tullen näiden perusteellisten VIIDEN vuoden jälkeen siihen tulokseen, että: "Emme voi perustella Raamatulla, ei ole raamatullista pohjaa näille opeille!" Siis tieten tahtoen, tositarkoituksella ja täydessä tietoisuudessa oppien paikkansapitämättömyydestä Raamatun valosssa niitä opetetaan edelleen ja seurakuntalaiset velvoitetaan niihin uskomaan!?!?!? Eikö tämä tunnu yhtään nololta? Jos kerran tuon oppikonferenssin loppulauselmakin kuului: "Emme pysty perustelemaan Raamatulla!"
Entä Desmond Ford?SDA Kirkon virallisen 28 opinkohdan Raamatun ulkopuolistä eniten esiintyvät ovat Ellen Whiten kirjallisuuden lainaukset ja niitä löytyy jopa enemmän kuin 200.
- KaiA
De Facto kirjoitti:
SDA Kirkon virallisen 28 opinkohdan Raamatun ulkopuolistä eniten esiintyvät ovat Ellen Whiten kirjallisuuden lainaukset ja niitä löytyy jopa enemmän kuin 200.
Yritetään vielä kerran, vaikka toivottomalta näyttää.
Opinkohdissa ei ole yhtä ainutta viitettä muuhun kuin Raamattuun.
Se, mitä sitkeästi opinkohtina lainaatte, vaikka jo (luulisin) nyt neljättä kertaa yritän tätä selittää, on ihan vaan samaan aihepiiriin liittyvä kirja. Jokaisesta opinkohdasta ihmiset voisivat kirjoittaa monenlaisia selityksiä, lyhyitä, pitkiä, lähdeviitteillä tai ilman lähdeviitteitä, Whiten tekstistä tai vaikka itse Paavlin lainauksilla höystettynä. Lainaatte jonkun opinkohdasta kirjoittamaa selitystä, ette mitään kirkon "virallista" opinkohtaa. Tämä kirja on vähän huonolla otsikolla / selityksellä pantu nettiin ja siinä todellakin on lainauksia ties mistä. Opinkohdatkin kirkon sivuilta löytyvät, jos vain jaksaa hakea. Adventtikirkko on julkaissut myös teologisesti painavampaa tekstiä opinkohdista, mutta tämä on päätynyt nettiin, kun se sattuu olemaan suomennettu. :D
Leppoisaa lepoa itsekullekin!
Kai (kirjautumatta)
Myös Raamattu on koottu Raamatun ulkopuolisista lähteistä. Mutta toki Jeesus sanoo vain Raamatusta, että "ei voi tyhjiin raueta".
Eikös muuten ok 20 selvitysosa lainaa ihan järkevästi EGW:tä? :
"Ellen White kirjoitti: "Vapahtaja on osoittanut esimerkillään, että on oikein lievittää kärsimyksiä sapattina, mutta lääkäreiden ja sairaanhoitajien ei tulisi tehdä silloin mitään sellaista työtä, mikä ei ole välttämätöntä."
" White kirjoitti: 'Voi olla välttämätöntä käyttää myös pyhän sapatin tunteja ihmiskunnan kärsimysten lievittämiseen. Mutta palkkiot tällaisesta työstä tulisi laittaa Herran rahastoon käytettäväksi sellaisten apua tarvitsevien köyhien hyväksi, joilla ei ole varaa maksaa tarvitsemaansa hoitoa'."
Asiallinen huomautus sapattipykälässä tämäkin, Shulerilta lainattu:
"Itse asiassa sapattikäsky on laissa ainoa käsky, joka on merkkinä vapautumisesta synnistä ja pyhittämisestä yksin armosta".
Kyllä kaikki - luterilaisuuskin mm. Lutherilta - lainaavat, jos ei suoranaisia lauseita, niin ainakin ajatuksia, oppeihinsa.
antti- Raamattu riittää
>>>Myös Raamattu on koottu Raamatun ulkopuolisista lähteistä
- niin kai juu tai ei
Jaa ? että mistä olikaan kysymys.. Sapattia viettävistä ? vai mistä? En nyt oikein ole kärryillä ? Onkos joku muu?
- Raamatun ulkopuolelt
Tiesitkö että Seitsemännen Päivän Adventtikirkko nojaa Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin heidän 28 opinkohdassaan.
Raamatun ulkopuolisia lähteitä on satoja.
Katso massiivista Raamatunulkopuolista lähdekirjallisuuden määrää esim yhdestä opinkohdasta esim. "sapatista".
Yhden opinkohdan lukemiseen raamatun ulkopuoliset lähteet menee sinulta aikaa viikon verran. - mahoton urakka
Raamatun ulkopuolelt kirjoitti:
Tiesitkö että Seitsemännen Päivän Adventtikirkko nojaa Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin heidän 28 opinkohdassaan.
Raamatun ulkopuolisia lähteitä on satoja.
Katso massiivista Raamatunulkopuolista lähdekirjallisuuden määrää esim yhdestä opinkohdasta esim. "sapatista".
Yhden opinkohdan lukemiseen raamatun ulkopuoliset lähteet menee sinulta aikaa viikon verran.Adventismi = kirjanoppineiden kyhäelmiä ja loputonta farisealaisellinimäistä Raamatun ulkopuolisten kirjojen tutkimista = adventismia.
- olet valehtelija
Raamatun ulkopuolelt kirjoitti:
Tiesitkö että Seitsemännen Päivän Adventtikirkko nojaa Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin heidän 28 opinkohdassaan.
Raamatun ulkopuolisia lähteitä on satoja.
Katso massiivista Raamatunulkopuolista lähdekirjallisuuden määrää esim yhdestä opinkohdasta esim. "sapatista".
Yhden opinkohdan lukemiseen raamatun ulkopuoliset lähteet menee sinulta aikaa viikon verran.Puhut valhetta koko ajan. KaiA jo selitti asian, mutta silti valehtelet.
- häpeä!!!!
mahoton urakka kirjoitti:
Adventismi = kirjanoppineiden kyhäelmiä ja loputonta farisealaisellinimäistä Raamatun ulkopuolisten kirjojen tutkimista = adventismia.
Ja sinä olet tyhmä valehteleva nettipeelo.
- yritä edes
olet valehtelija kirjoitti:
Puhut valhetta koko ajan. KaiA jo selitti asian, mutta silti valehtelet.
Perustele sinä adventismin uhri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 383629
- 981731
- 1361615
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa481575- 931337
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo301256MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil2891154- 571135
Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall1261025Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa2711001