Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. alex.kasi: ## Israel on valtio valtioiden joukossa ##

Kovasti alex hehkuttaa Israelin valtion puolesta. Minä olen enempi kiinnostunut israelilaisesta KANSASTA. Raamattu toteaa, että tulee aika, jolloin maailma ilkkuu, ettei Israel ole mikään kansa, muuan valtio vain, (Jeremia 33:24).
    eikö alex arvosta lainkaan Palestiinan valtiota? Palestiinan kansalla on valtion asema YK:n tarkkailijana. Tosin palestiinalaisilla ei ole valtiota, eikä palestiinalaishallinto ole YK:n jäsen, mutta tärkeintähän onkin ASEMA.
    Minua kiinnostaa, ei Israel valtiona, vaan Israelin asema Israelin Jumalan edessä - se on pysyväistä laatua, niinkuin on USA:n, Kiinan ja Venäjän asema Turvallisuusneuvostossa.
    Israelin maaperästä, Palestiinasta, Jumala sanoo, että se on Hänen omaisuuttaan, joten Israel ja palestiinalaiset ovat vain isännöitsijöinä siellä.
    Kun tulee tuomion aika, rauhaa vastustavat israelilaiset kuin myös samankaltaiset palestiinalaiset poistetaan ja jäännökset sulautetaan yhteen, kunten aloituksessani viittasin Jesajan 9. lukuun sekä Sefanjan profeettakirjaan.

PALESTIINALAISET - HYLÄTTY KANSA?

Gazassa on vallassa Hamas-liike. Se pitää tavoittenaan muslimikalifaatin perustamista ja Palestiinan vapauttamista sionisteilta. Fatahin jäsenet ovat maallisia kansallismielisiä. Hamasin jäsenet ovat kansainvälisyyden islamistipuolustajat, jotka eivät sen enempää piittaa Palestiinan itsenäisyydestä. Sellaisten aate-erojen yli on hyvin vaiketa päästä. Kansa on aatteiden uhri.

Palestiina on taloudellisesti riippuvainen Israelista ja USA:sta. Kaikesta päätellen Palestiinan kannalta olisi järjetöntä ärsyttää länsimaita. Mutta näin se tekee, toteaa mm. Venäjä globaalissa politiikassa-lehdessä (päätoimittaja Fedor Lukjanov).

Kiinnostavaa, että Palestiina on toisaalta tapahtumien keskellä, mutta toisaalta YKSIKÄÄN arabimaa ei siitä varsinaisesti välitä. Palestiinan kansan kohtalo ei huoleta ketään. Noin 70 % Jordanian väestöstä on palestiinalaisia. Palestiinan kohtalosta joutuvat kuitenkin päättämään länsimaat. Silti toisaalta tärkein tekijä Palestiinan valtion muodostumisessa pitäisi olla Jordania.

Sak. 9:7
    Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruoat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni. Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen.

Muistutan vielä siitä, että palestiinalaiset itsekin katsovat olevansa filistealaisten manttelinperijöitä. Joka tapauksessa ihan samat asuinalueet Gaasan seutu ja levittäytyminen aina Askeloniin ja Asdodiin saakka sekä toisella suunnalla kohti Faifan satamakaupunkia. Ihmeellisesti maailmanpolitiikka menee Raamatun mukaan.

antti
  2. NIINPÄ - VAIN JEESUKSEN VERTAKO SAAMME NAUTTIA JA LIHAANSA ?

Hyvä kysymys ja puhuttava, mutta näkisin mieluusti sen opetusmuodossa . . .
    Mielestäni kysymys veren syömisestä ja siirtämisestä on aivan turha hengellisellä palstalla. Kypsässä ruuassa ei veressä ole enää mitään elämää ja verensiirto on elämän puolesta, eikä se ole juomista, sillä Sana sanoo, että juoma menee vatsaan ja ulostuu. Tosin joku juoma päähänkin voi mennä ja tankattu veri tietysti,
    mutta se on asian sivusta tässä keskustelussa. Herran sana ratkaiskoo
    käytäntömme ...

1. Kor. 10:27
    Jos joku, joka ei usko, kutsuu teidät luokseen ja te otatte kutsun vastaan,
    älkää omantunnonsyistä kyselkö, vaan syökää kaikkea mitä teille tarjotaan.
    [Luuk. 10:7,8]

JOS KYLÄSSÄ ALAT SAARNAAMAAN VERENSYÖNTIÄ VASTAAN JA EI KELPAA TARJOTTU RUOKA, VOI JEESUS MENETTÄÄ KYSEISEN PERHEEN, JONKA OLI JUURI SINUN KAUTTASI SAAMASSA TAKAISIN KOTIIN.

Sidos Raamattuun:
    JOH. 6:53 Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti:
    ellette te syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää.
    54 Mutta sillä, joka syö minun lihani ja juo minun vereni, on ikuinen elämä,
    ja viimeisenä päivänä minä herätän hänet.
    55 Minun lihani on todellinen ruoka, minun vereni on todellinen juoma.
    56 Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, pysyy minussa, ja minä pysyn hänessä.

57 Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä,
    niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
    58 Tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Se on toisenlaista kuin se ruoka, jota teidän isänne söivät: he ovat kuolleet, mutta se, joka syö tätä leipää, elää ikuisesti."

antti
  3. KESKUSTELU JA KESKUSTELU

Tosi keskustelussa ei tarvitse olla puollustuskannalla, eikä kumpikaan osapuoli
    jää koskemattomaksi, vaan jotain avartumista tapahtuu, siis terveessä vuorovaikutuksessa.

TÄÄLLÄ PALSTALLA ei ole mahdollista keskustella adventismista - ei missään
    missä on mukana adventisteja. Niinkuin ei voi lestadiolaisuudesta keskustella,
    siis vuorovaikutteisesti, siellä missä mukana lestiksiä. Eikä helluntailaisuuden
    arviioiminen suju siellä. missä hellareita joukossa. Syystä että puolustuskannalla
    aina ollaan omaan pesään päin ja se on tavalllaan jaloakin, se. Muistelen että
    palstan alkuaikoina monet olivat sitä mieltä, ettei ei-adventisteja saisi sivulle
    päästääkään.

Adventismista keskusteltaessa ei saisi adventisteja olla läsnä, vain
    kirjallisuuslähteinä ja pyydettäessä kommenttia antamassa ikäänkiuin sivusta.
    Nimittäin koska Adventtikirkko ei ole salaseura vaan ihan avoin, meillä on oikeus
    olettaa sen olevan sitä, minkä käsityksen saa kirjallisuuden perusteella.
    Käytännössä adventisti onneksi sentään on paljon mukavempi kuin
    vanhanliitonomaisista opeista päätellen. Mutta kuten sanoin: meillä on täysi
    oikeus vedota siihen, mitä he ovat kirjoihin ja kansiin laittaneet.

Hyvä esimerkki opin jämähtämisestä paikalleen ja todellisuuden olevan
    edistyksellisempää - esimerkistä käy tämä, että sapatti alkaa adventistien
    "lain mukaan" Tampereelta katsoen aurinkoa; joka viikko eri aikaan.
    Käytämmossä ani harva katsoo allakasta taikka Adventtikirkon web-sivulta,
    milloin sapatinvietto täytyy aloittaa ja milloin saa sapatinlevon lopettaa.
    Kesksutelu tuostakin asiasta olisi turhaa, esim:
    http://keskustelu.suomi24.fi/node/9537988

Tässä pilkulleen tarkasti joko Jumalan tai sitten Adventtikirkon luoma
    sapattiaikasäädös adventisteille ja muille lauantaisapatin ystäville:
    Sorry! Lienee jo vuoden verran ollut Adventtikirkon www-sivusto
    uusittu selkeäksi ja kiintoisaksi ja - AURINGONNOUSIHIN / LASKUIHIN
    TAMPEREELLA perustuva sapattiajan määritys on poistettu etusivulta,
    ehkä tykkänäänkin. Tutustukaapa adventisteihin www-sivuston kautta,
    mutta myöskin käymällä jossain adventtitilaisuudessa. Opistaan he eivät lähde
    neuvottelemaan, mutta eipä minkään muunkaan suunnan uskova.
    http://www.adventist.fi/ MEDIA/JULKAISUT: http://www.adventist.fi/media

ADVLIST-palstalla, suljetulla, olin taannoin jonkin aikaa, mutta se on silkkaa viihdettä intellektuellien pikkuviisastelijoiden kesken - siellä arki-ihmisen usko näivettyy. On Adventismi-palstaakin älyttömämpi siksi, että siellä luulevat jotain olevansa. Muistan tilanteen, kun sohaisin jotakuta itseriittoista teologisoijaa ja tämän ainoa vastaus minulle oli, että mikä sinäkin luulet olevasi, onko muka teologista koulutusta. Huomasi, etten ollut opillisten termien vanki vaan vapaa niistä ja sidottu Raamatun terminologiaan.

"KYSYMYS ÄLYLLISESTÄ KESKUSTELUSTA"

1. Ei mennä henkilökohtaisuuksiin so. kerjätä kehuja, vaan keskustelun kohde avataan niin nautinnollisesti, että siitä irtoaa aihetta vaikka miltä kantilta.
    2. Annetaan tunnustusta toisinajattelevalle, missä se suinkin mahdollista on.

## keskustellaan älykkäästi seitsemännen päivän adventisteista. ##

Heistä ei kaiketi älykkästi voi keskustella, eikä yleensäkään ihmisryhmistä, sillä jokaisessa suht.koht. normaaliryhmässä on kovin erilaisia ihmisiä. Mutta kyseisestä ismistä voi keskustella niiden kesken, jotka eivät pidä EHDOTTOMASTI kiinni 7. päivästä, tarkoitan että jotka eivät vaadi kesksutelijakumppaniakin ehdottomasti siitä kiinni pitämään.

Silloin on keskusteltu älykkäästi adventismista tai adventistista, kun kyseiset hyväksytään protestanttien joukkoon ja pidetään ovet auki yhteistyölle. Suomen Vapaitten Kristittyjen Neuvostossa (SVKN) on vuorottain ollut puheenjohtajana adventistikirkonkin johtaja. Tämä todistaa, että ainakin jossain on osattu keskustella - adventististakin.

Antti
  4. ## uuden liiton hylkääjinäkin. ##

Kiitos, Jari, omakohtaisesta kommentistasi! Noin ehkä useat adventistitkin tulkitsevat. Minä kuitenkin olen sitä mieltä, että koska Israel yhä odottaa Messiasta ja valtion perustuslakikin tunnustaa Jumalan - nimellä Kallio - he ovat Herran suunnitelma. En usko, että on sattuma heidän Kallio-valintansa, vaan johdatusta.
    Oli valittavana noin 33 Jumalan nimestä ja tuon valitsivat sovinnaisimpana, mutta Herra tietää, että se on paras jopa.

1. Kor. 10:4
    ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.

Joh. 1:42
    Andreas vei hänet Jeesuksen luo. Jeesus katsoi häneen ja sanoi: "Sinä olet Simon, Johanneksen poika. Nimesi on oleva Keefas" -- se merkitsee: Kallio.* [Sekä arameankielinen nimi Keefas että kreikkalaisperäinen Pietari pohjautuvat kalliota merkitsevään sanaan.][Matt. 16:18; Ef. 2:20 | 1. Kor. 1:12]

VIELÄ TULEE AIKA, JOLLOIN ISRAEL KATUU, ETTÄ TUOMITSI KRISTUKSEN

Jes. 53:5
    vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. [2. Moos. 15:26+; 1. Piet. 2:24]
    Sak. 12:10 :
    Mutta Daavidin sukuun ja Jerusalemin asukkaisiin minä vuodatan armon ja rukouksen nöyrän hengen. Ja he kohottavat katseensa minuun, kohottavat katseensa häneen, jonka ovat lävistäneet. He surevat häntä, niin kuin surraan ainoaa poikaa, ja valittavat häntä katkerasti, niin kuin esikoista valitetaan. [Hes. 39:29; Joel 3:1 | Jer. 6:26; Aam. 8:10]

ROOM. 11.
    24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!
    25 Sillä minä en tahdo, veljet-ettette olisi oman viisautenne varassa-pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus-hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut,
    26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

27 Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kanssaan, kun minä otan pois heidän syntinsä."
    28 Evankeliumin kannalta he kyllä ovat vihollisia teidän tähtenne, mutta valinnan kannalta he ovat rakastettuja isien tähden.
    29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Vakuutta Antti Herran Hengessä
  5. Lisäys asiaan . . .

Eilen 21.3. klo 18.37 laittamasi Uuden liiton Israel-vastauksesi on täällä
    http://anttivkantola.blogspot.fi/2013/02/jarinhotelli-on-kiehtova-ja-keskustelua.html?showComment=1363935306515

Poistanut lienet korjaamattoman version. Joten eiköhän asia ole ok?
  6. Kiitos Jumalalle Selkomaastakin (Marko), mutta tässä tulee selkotaivasta . . .

Hepr.10:20
    jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,

Mark. 14:58
    "Me olemme kuulleet hänen sanovan: 'Minä hajotan maahan tämän käsillä tehdyn temppelin ja rakennan kolmessa päivässä toisen, joka ei ole käsillä tehty'."

Temppeli on puitteet ja taivaallisen pyhäkön "puitteet" on Kristuksen ruumis.
    Miksikö? Siksi sanotaan noin, koskapa Jeesuksen henki taivaallisen temppelin "sielu", on sen sydän ja ydin ja sisältö. Eihän tyhjä temppeli itsessään mitään ole.

Entä Israel, miksi sitä tarvitaan yhä? No, sinnehän Jeesus kerran astuu alas.
    Ensin hän, niinkuin Raamattu sanoo, noutaa seurakunnan ylös. Mutta sitten . . .

Apt.1:11
    ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle?
    Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla,
    kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
    12 Silloin he palasivat Jerusalemiin vuorelta, jota kutsutaan Öljymäeksi ja
    joka on lähellä Jerusalemia, sapatinmatkan päässä.

Sak. 14:4
    Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi: toinen puoli mäkeä siirtyy pohjoiseen ja toinen puoli etelään päin.

Job 19:25
    Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.

Kyllä Öljymäellä multaakin on, sillä eihän siellä muutoin öljypuita kasvaisi.
    Jaa Jeesushan astelee sieltä kohti temppeliä, jossa on ovi, jonka muuraukset avataan vain Herraa varten!

Hes. 44:2
    Niin Herra sanoi minulle: "Tämä portti on oleva suljettuna: sitä ei saa avata, eikä kenkään saa käydä siitä sisälle, sillä Herra, Israelin Jumala, on käynyt siitä sisälle. Se on oleva suljettu.

Tämänkaltainen se on oleva, enkä taarkoita sitä jenkkien symboolia (silta) uudella mantereella:
    https://www.google.fi/search?q=golden+gate+israel&hl=fi&client=ubuntu&channel=cs&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=JExLUfCpB8jOtAbC2YHIBw&sqi=2&ved=0CC4QsAQ&biw=1050&bih=758

Antti
  7. TÄÄLLÄ vakuutetaan selkokielellä, että Kristus on meidän Temppelimme taivaassa.
    Vain hänessä voimme olla pyhät ja hänen temppelinsä maan päällä.
    Ymmärtäväinen käsittää Hengen avulla jo näistä muutamasta jakeesta sen, että Jeesus on esirippu, uhri, ylipappi ja kaiiki, mitä tarvitan. Hän kaikkeinpyhimmässä elikkä Jumalan valtaistuimella "Isän edessä" rukoilee alati puolestamme . . .

Hepr.9:23
    Kun siis taivaan todellisuuden kuvat on näin puhdistettava, tulee itse todellisuus puhdistaa paremmin uhrein.
    24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.

Hepr.10:19
    Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä [Mark. 15:38; Joh. 10:9; Room. 5:2; Ef. 2:18]
    20 ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon -- hänen ruumiinsa -- kautta.
    21 Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. [Hepr. 4:14]
    22 Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.

TIESITTEKÖ MUUTEN ETTÄ 1000 VUODEN AJAN VALTAISTUIN TÄÄLLÄ ?

Jer.3:16
    "Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy: 'Missä on Herran liitonarkku?' Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä. [Jer. 31:33]
    17 Silloin Jerusalemia kutsutaan Herran valtaistuimeksi. Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa eivätkä kulje enää pahan ja paatuneen sydämensä mukaan.

Niin. Jeremia 3:16 on Joh. 3:16 mukaisen uhrautumisen ansiota, Jeesuksen

Joh. 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, Room. 8:32]
    17 "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.

antti
  8. ## Maallinen teltta oli tarkka jäljennös taivaallisesta. Hebr 8 ##

## En minä tuon vaikeampia asioita siellä puhu.
    Jospa lukisit Raamatun kanssa mitä kirjoitan.
    http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.4 ##

Niinkö sulle on opetettu, että Hepr. 8. luku kertoo maallisen katoavan pyhäkön olleen tarkka jäljennös taivaallisesta oikeasta pysyvästä temppelistä? Mutta jos lukisit Pyhän Hengen kanssa tuota heprealaisille kirjoitettua 8. lukua, niin sulle valkenisi, että siinä paljastetaan taivaallisen pyhäkön tarkoittavan Kristusta, joka täyttää kaikki pyhäkköjutut. Temppeli istuutui Isän oikealle puolelle ja me olemme hänen temppelinsä täällä Maan päällä. Kun vaivautuu lukemaan Heprealaiskirjeen loppuun saakka, löytää 10. luvusta, että Kristus on muun muassa se ainoa oikea temppelin esirippu.
    Hepr.10:20 : jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,

HEPR.8.
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Hepr.+8:1&rnd=1363729317124

HEPR.9. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Hepr.+9:1&rnd=1363731598180
    HEPR.10. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Hepr.+10:1&rnd=1363731634681

Jos tahdot tietää niin . . . pyhäkkösysteemin lisäksi LAKIKIN on vain varjo tulevasta todellisuudesta, sillä kirjoitettu on ... Hepr.10:1 : Laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää.

Rakentavin terveisin, Antti
  9. ## Minun Raamattu-Hotelli Foosumini on yksityinen- ja siellä ei ole mitään Adventtikirkkoa- tai mitään muutakaan piiriä loukkaavaa hengellistä kirjoitusta ##

Pitää paikkansa, mitä jari tuossa yllä vakuuttaa - sen voi todeta, kun käy tutkimassa tuota taidollista virtuaalihotellia. On silti myös niin, että TULKINTOIHIN on tullut inspiraatio adventismin oppikirjojen tutkimisen kautta. Tämän huomaa helposti, eikä adventtileimalta voi välttyä. Ja miksikäs jari välttäisikään a-leimautumista - eikös se jarin mielestä ole ihan hyvää oppia, jopa monet asiat ihan E.G.Whitenkin ajoilta saakka?

## Kirjoitukseni ovat yleiskristillisiä kysymyksiä ja vastauksia Raamatun näkökulmasta. ##

Hmm . . . Lähtökohta jarinhotellissa on Adventtiliikkeen synty ja hotelli vakuuttaa jokseenkin varmanoloisesti, että nimenomaan se on Jumalan liike maan päällä:
    http://jarinhotelli.blogspot.fi/2011/03/adventtikirkon-synty.html?spref=bl

Kyllä Jari Laurilan vakaumus tulkitsee EGWhiten olevan Raamatun lopullisen totuuden löytäjä ja melkeimpä yksinoikeudella! Suomen Adventtikirkossa ei näin fanaattisia olla ja pidän sitä hyvänä asiana, sitä muidenkin ymmärtämistä. Jari:

## - Kolmannes liikkeen jäsenistä jatkoi varman Raamatun opetuksen lopullisen selityksen selviämisen odotusta. Ellen G White selitti profetian merkityksen hetkeä myöhemmin. ##

Tutkikaa ihmeessä jarinhotellin sisältöä, jotta ymmärtäisitte paremmin Jarin uskomusten taustoja ja niin sitten hänen teologista uskoaan.
  10. ## Raamatussa puhutaan kyllä monessakin kohdin että sielu kuolee samassa kuin kuin henki ja ruumiskin kun ihmisen elämä sammuu ##

TIETYSTI ihminen tahtoo noin tulkita Raamattua, mutta totuus on, että ketään ei kiinostaisi vastata "kyllä" Jumalan kutsuun, jos voisivat olla varmoja tai edes lähes varmoja siitä, että "mihin puu kaatuu, siihen se maatuu", kuten ateistit asian ilmaisevat.

Ihminen on todellakin jotain aivan muuta kuin tammi tai apina. Ihminen on Ylhäältä. Ihmisen sivistyneisyys tarkoittaa oikeasti sitä, että hän käsittää olevansaenemmän kuin vain lihaa ja verta tai yrttejä. Ihminen tietää ilman Raamattuakin, että "jokaisen ihmisen on kerran kuoltava, mutta sen JÄLKEEN tulee tuomio". Tämä luo ihmiselle selkärangan, enemmän kuin vain fyysisen.
    Kuolema ei vapauta rangaistuksen kovuudesta, eikä mistään, ei edes kivuista.
    (Henkiset kivut syyllisyyden vuoksi).
    Valistunut tai valaistu ihminen ymmärtää Kristuksen olevan ainoa pelastus.

1. Tess. 5:23
    Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

2. Kor. 13:14
    Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Dan. 12:2
    Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen.

Tuossa ei sanota kaikki . . . mutta miksi ottaisin riskin ja kuvittelisin vapautuvani kuolemassa rangaistuksista ilman Kristusta? Olen enemmän kuin voikukkkanen, olen jotain muuta kuin nokkosperhonen tai lihaa syövä kihokkikasvi - olen ihminen, Jumalan kuvatus. Olen vastuussa vaikken vastuuta tunnustaisikaan.

antti
  11. ETTEKÖ TE MUUTAMAT USKALLA EDES RUOKA-ASIOISTA KIRJOITTAA REKISTERÖITYINÄ VAAN AINOASTAAN NIMETTÖMINÄ TUNTEMATTOMINA?

Ettekö te nimettömät vastarannan kiiskit jo vihdoinkin voisi ajatuksella tutkia mitä Sirkka-Iita sekä Jari syömisen asioista opettavat? Silloin käsittäisitte ettei Jumala todellakaan tuomitse siitä, että söisi nälkäänsä vaikkapa hiiriä. Esittämässäsi sanankohdassa Jes. 66 nainitaan sianliha ja hiiret, Ja jatkuu siten että Herra tulee kokoamaan kaikki kansat näkemään Hänen kunniansa. Samaa korostaa Sakarja 9. luku, jonka 7. jakeesta käy vääjäämättömästi ilmi, että Jumala tarkoittaa uudessa liitossa saastaisella ruualla kansojen pahuutta. Ei hän kokoa kansoja katsomaan kuinka hiirensyöjiä rangaistaan, vaan kyse on pikemminkin suusta ULOS tulevasta saastasta.

Sak. 9:7
    Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruoat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni. Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen. http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Sak.+9:1&rnd=1362779902226

Sak. 9. Herra puhdistaa mm. Gaasassa asuvien jäännöksen (palestiinalaiset). "Verinen lihakaan" ei voine tarkoittaa raa'an verisen lihan syömistä, vaan ilmeisimmin terrorismin harjoittajia. Hyvä on muistaa sekin, ettei kukaan voi itseään puhdistaa vaan Herra puhdistaa.

Antti
  12. NÄKÖKENTTÄÄNI OSUI 3 JUTTUA

1. ## Jumalan rakkausko olisi laiton? ##

Kysymys on absurdi, sillä ei voida sanoa, että Jumalan, joka on rakkaus, rakkaus olisi laitonta. Asia on niin, että armo ja rakkaus on korkeampaa vallankäyttöä kuin on tuomarien ja lainvalvojien ja rankaisijoiden. Mooses oli valtuutettu lakimieheksi, mutta Jeesus on Armonruhtinas.

Ihminen ei ole enkeli tai paha henki, vaan on kolmiyksinen Jumalan kuva. Ihminen on henki, sielu ja ruumis yhdessä.
    1. Tess. 5:23 :
    Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan ja varjelkoon koko olemuksenne, teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne, niin että olette nuhteettomat Herramme Jeesuksen Kristuksen tullessa
    3. ## Mikä on kadotus? Lue tästä: 2 Piet. 3:7. ja Ilm. 20:15. ##

Hyviä kohtia nuo, mutta on välttämätöntä laajentaa näkökenttää.
    Jotta ei erehtyisi jäämään pahuuden teille, kannattaa muistaa, että "jokaisen ihmisen on kerran kuoleminen" . . . "ja senjälkeen tulee tuomio". Selvennykseksi vielä tämäkin, että vaikka kaikki kuolleet ylösnousevat, niin eivät kaikki Taivaaseen, sillä pahuudestaan joutuu todellakin karvaantuntuisesti maksamaan, ellei syvästi katuvana ole ripustautunut Armoon, Kristukseen.
    Dan. 12:2 : Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun. Jeesus useastikin puhui kadotuksesta, JOSSA on oleva itku ja hammasten kiristys. Siellä kadutaan tuomion ankaruuden järkyttämänä, mutta liian myöhään.

Niin, ja kestävän kehityksen muutoksen aikaansaaja siinä on nimenomaan se, että armahdus Jumalan taholta on heitä kohdannut. On helpohkoa kärsiä tekojensa seuraamuksia, kun syyllisyyden taakka on poistettu ja riittämättömyyden tunne.

Näinhän se on, että pelastus tulee henkilökohtaisen suhteen kautta, se on kristuksen sisäistä tuntemista, ei laisinkaan oppia. Koemme taivaallisen Isän läsnäolon uskoessamme Kristukseen. Raamattu kuitenkin puhuu "Kristuksen opista", sillä tarvitaan srk ja srk-oppi ja maailman evankelioimistyö perusperiaatteineen. Kasvaminen Kristukseen, siihen tarvitaan LAKIA ja kasvamiseen Kristuksessa tarvitaan monenlaista opetusta kokemuksen ohella.
    Ap. t. 8:31 :
    Niin hän sanoi: "Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?"
    Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä.

Antti
  13. "RAKASTAN, RAKASTAN . . ." = hyvä aloitus Herran antamasta uudesta käskystä!

Tuo Miika 6:8b on tosiaan kiehtova jae lakikaudelta - " osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen."

Kymmenestä käskystä et löydä edes viitettä rakastaviin tekoihin, saati sitten sanaa rakkaus. Lähestulkoon on kyse kieltokokoelmasta. Kuitenkin Miika tajuaa rakkauden kaikkivoipaisuuden. Tässä 10 käskyä vailla rakkautta :
    ( http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=5.+Moos.+5:1&rnd=1362093389378 =

"Hänen käskynsä eivät ole raskaat". Ei sakaan olla, kun Hän houkuttelee tällä, että minussa saatte levon ja rauhan. Ihan toista kuin Joosuan aikana, jolloin käskettiin tutkistelemaan lakia yöt ja päivät. Profeetan, Miikan, annettiin nähdä todellinen liitto, se armonliitto joka toteutuu rakkauden kautta. Rakastaminen ei ole raskasta. Joka rakastamisen tuntee taakkana, hän ei vielä ole rukoillut rakkauden hengellä täyttymisensä puolesta.

OIKEUKSISTAMME meidän kannattaa luopua lähimmäisen hyväksi, tietysti raittiisti arvioiden, sillä se on rakkautta että luopuu omastaan toisen hyväksi.
    Jos vaatisimme oikeudenmukaisuutta yhteiskuntaan, jäisivät vähäosaiset avutta ja rakkaudetta, sillä oikeuksia on niillä, jotka ovat niitä ansainneet. Me protestanttiset kristityt olemme ansaitsemattoman armon evankeliumin edustajia.

Joku skrivasi oivallisesti Jeesuksen (Jumalan) käskyistä, jotka eivät ole raskaat, nimittäin rakastamisen käskyt . . .

## Jumalan käskyt on:
    "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi koko sydämestäsi ja lähimmäistäsi, niinkuin itseäsi."
    Tässä on kaikki (koko) laki ja profeetat.
    Ei siinä mitään muita koukeroita ole.
    Meille on siis vain yksi käsky annettu.
    Toisille sekin tuntuu olevan liikaa. ##

Antti