Kysymys älyllisestä keskustelusta

Tolton

Onko netissä jossain paikka, jossa keskustellaan älykkäästi seitsemännen päivän adventisteista. Täällä on ikään kuin kilpailu päivän parhaimmasta "huulesta" tai "heitosta"

33

159

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei !

Minä olen hirveen viisas, joo. Minun kanssani voit keskustella.

Tämä on sopiva paikka. Kyllä.

yst. t. Jari Laurila

• Asiallista keskustelua Adventtikirkon opetuksesta käydään adventtikirkon jäsenten googlegroupsin Advlist ryhmässä. Kyseessä on suljettu keskusteluryhmä, mutta on siellä mukana muutama, joka ei ole adventtikirkon jäsen, mutta ovat entisiä adventisteja ja siksi tuntevat kirkon opetuksen hyvin. Moderaattoreilta voi asiaa tiedustella.

Jos on valmis kirjoittamaan englanniksi tai toisella kotimaisella löytyy tätä asiallisempia palstoja. Mutta onhan täälläkin asiallisen keskustelun mestari Jari! Bravo!

• Kai_A kirjoitti:

Asiallista keskustelua Adventtikirkon opetuksesta käydään adventtikirkon jäsenten googlegroupsin Advlist ryhmässä. Kyseessä on suljettu keskusteluryhmä, mutta on siellä mukana muutama, joka ei ole adventtikirkon jäsen, mutta ovat entisiä adventisteja ja siksi tuntevat kirkon opetuksen hyvin. Moderaattoreilta voi asiaa tiedustella.

Jos on valmis kirjoittamaan englanniksi tai toisella kotimaisella löytyy tätä asiallisempia palstoja. Mutta onhan täälläkin asiallisen keskustelun mestari Jari! Bravo!

Kiitos !

Minä en viihtynyt siellä missä kaikki osaavat jo, mitä minä siellä tekisin oppineiden kanssa, ja tietäväisten kanssa?

Raamattuhotelli on nyt foorumi ja toivon sinne blogijäseniä että myös Google t´ryhmäläisiä. http://jarinhotelli.blogspot.com

Minulla on vielä 34% viimeistelemättä mitä olen kirjoittanut, eli 34 % on vielä keskeneräisiä pohjia siellä mutta pahimmat puutteet olen korjannut.
        Kirjoitusaiheita on vaikka kuinka paljon lisää, mutta siellä hyvinkin sellaisia mitkä ihmisiä ensin vaivaavat.

Viime yönä istuin koneella tovin ja lisäsin muutamia elementtejä.

Kuvaamisesta tuli yhtäkkiä harrastukseni ja aiheita siihen myös löytyy lisää.
        Ensi syksynä on hienoja kuvia lisää.

Titta på: http://jarinhotelli.blogspot.com

Yst. t. Jari Laurila

• Se Tolton
        Kai_A kirjoitti:

Asiallista keskustelua Adventtikirkon opetuksesta käydään adventtikirkon jäsenten googlegroupsin Advlist ryhmässä. Kyseessä on suljettu keskusteluryhmä, mutta on siellä mukana muutama, joka ei ole adventtikirkon jäsen, mutta ovat entisiä adventisteja ja siksi tuntevat kirkon opetuksen hyvin. Moderaattoreilta voi asiaa tiedustella.

Dear Kai_A

Thank for this piece of information. Tackar för svaret. Kiitokset vastauksesta.

• hirvee on ruokaa

Jari jos oot hirvee..niin kirjoitettu on: " Jos saat pyydettyä syötävän metsäneläimen
        niin laske sen veri maahan.."..Eikös niin? :)

• hirvee on ruokaa kirjoitti:

Jari jos oot hirvee..niin kirjoitettu on: " Jos saat pyydettyä syötävän metsäneläimen
        niin laske sen veri maahan.."..Eikös niin? :)

Hei , ja kiitos muistamisesta.

Kyllä veren syöntiin liittyi pari syytä miksi verta ei syöty.

Verellä oli symbolista merkitystä, uhrimenoissakin. Veri pilaantui tappavan myrkylliseksi nopeasti ilman jääkaappeja. Apostolit näkivät hyväksi olla syömättä verta uudenkin liiton aikana.

Veri on kaikkein ravintorikkain osa eläimissä, ja veren palamistulos on emäksinen, ainoa lihakunnassa. Kasvikunnassa ainoan happaman palamistuloksen muodostaa ruusukaali. Ihmisen elimistö tykkää emäksisestä paremmin joidenkin arvioiden mukaan, kun joskus erilaisia lifestyle terveyskirjoja paljon luin 1990 luvulla.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16.3
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.11

Onko tarpeeksi älyllistä ?

Yst. t. Jari Laurila

• jarinhotelli kirjoitti:

Hei , ja kiitos muistamisesta.

Kyllä veren syöntiin liittyi pari syytä miksi verta ei syöty.

Verellä oli symbolista merkitystä, uhrimenoissakin. Veri pilaantui tappavan myrkylliseksi nopeasti ilman jääkaappeja. Apostolit näkivät hyväksi olla syömättä verta uudenkin liiton aikana.

Veri on kaikkein ravintorikkain osa eläimissä, ja veren palamistulos on emäksinen, ainoa lihakunnassa. Kasvikunnassa ainoan happaman palamistuloksen muodostaa ruusukaali. Ihmisen elimistö tykkää emäksisestä paremmin joidenkin arvioiden mukaan, kun joskus erilaisia lifestyle terveyskirjoja paljon luin 1990 luvulla.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.11

Onko tarpeeksi älyllistä ?

Yst. t. Jari Laurila

Tuo Jarin kommentin pohjalta kysyn, miten teille maistuu mustamakkara vaikkapa Tammelan torilla ? Sehän on terveellistä.

• eikiitos,edeskoirall
        lappix kirjoitti:

Tuo Jarin kommentin pohjalta kysyn, miten teille maistuu mustamakkara vaikkapa Tammelan torilla ? Sehän on terveellistä.

Mustamakkara, Ainesosat:
        vesi, sianliha, ruisrouhe, sianrasva, kamara, ruisjauho,
        sianveriproteiini, suola (1,5%), sipulijauho, stabilointiaine
        E450, rasvaa 12%.

Toinen presepti,ainesosaluettelo:
        Sianliha keskiarvo
        Ruisrouhe
        Veri
        Ruokasuola jodioimaton vuorisuola
        Sian selkäsilava
        Vesi, vesijohtovesi
        Jauho, ruisjauho, kokojyväjauho

• lappix kirjoitti:

Ihmiset päättävät aina itse henkilökohtaisesti mitä kurkustaan kaatavat.
        Sen tiedon määrän mukaan mikä ihmisellä on terveysasioissa.
        Kirkko ei vahdi kenenkään syömisiä eikä anna ruokakäskyjä tai -määräyksiä ainokaistakaan.

Ihmisillä on jokaisella oman tietonsa määrän mukaan erilaisia tapoja. Kirkko ei ole ruokakulttuurin kehto. Kyse syömisistä on aina terveysasioita, ei liity Jumalan palveluksen asioihin. Kirkolla on yksi vaivainen terveyskurssi olemassa opistolla, ja on ainoa missä kosketellaan syömisiä ja on muitakin terveyden perusasioita.

Tiestysti.

Yst., t. Jari

• kiitos
        eikiitos,edeskoirall kirjoitti:

Mustamakkara, Ainesosat:
        vesi, sianliha, ruisrouhe, sianrasva, kamara, ruisjauho,
        sianveriproteiini, suola (1,5%), sipulijauho, stabilointiaine
        E450, rasvaa 12%.

Toinen presepti,ainesosaluettelo:
        Sianliha keskiarvo
        Ruisrouhe
        Veri
        Ruokasuola jodioimaton vuorisuola
        Sian selkäsilava
        Vesi, vesijohtovesi
        Jauho, ruisjauho, kokojyväjauho

S a a t a n a on huolella suunnitellut jopa uskovien hautaamisen
        Jes 65: 4

Sain 50-60 purkkia, purkitettua lampaanlihaa, joka olisi Jumalan lain mukaan syötävää, mutta säilykkeeseen oli lisätty 20 % sianlihaa, joka Jarin opetuksen mukaan Raamatusta tekee syöjästään lopun Jes 66: 17 ja 3 Moos 11: 7,

Niinpä tavara menee koirille, ..puuron , kalan ja vihannesten sekaan

Kiitos Jari varoituksesta

terv. benedi

• kiitos totuudesta
        jarinhotelli kirjoitti:

Ihmiset päättävät aina itse henkilökohtaisesti mitä kurkustaan kaatavat.
        Sen tiedon määrän mukaan mikä ihmisellä on terveysasioissa.
        Kirkko ei vahdi kenenkään syömisiä eikä anna ruokakäskyjä tai -määräyksiä ainokaistakaan.

Ihmisillä on jokaisella oman tietonsa määrän mukaan erilaisia tapoja. Kirkko ei ole ruokakulttuurin kehto. Kyse syömisistä on aina terveysasioita, ei liity Jumalan palveluksen asioihin. Kirkolla on yksi vaivainen terveyskurssi olemassa opistolla, ja on ainoa missä kosketellaan syömisiä ja on muitakin terveyden perusasioita.

Tiestysti.

Yst., t. Jari

Jari puhui oikein!

Kirkko joka on syntynyt, nauloista, laudoista, betonista, maaleista, raudasta jne...
        ei todellakaan vahdi kenenkään syömisiä!

Jarin opetuksen mukaan kuitenkin Jumala vahtii tarkkaankin kuka syö mitäkin.

" Nouse Pietari teurasta ja syö"...Pietari sentään uskalsi vastustaa Jumalan
        aivoituksia, ..joskin Pietari ei niitä ymmärtänyt.

Minä ainakin otan Jarin opetuksista vaarin , enkä syö sikaa, jänistä.. ja verta, joka ei ole ravitsemusarvoiltaan kummoista.

Kiitos Jari selkeästä opetuksesta. Mites Jarin perinteet, kasvattikos se iso isä sikoja, että niihin voisivat demonit mennä?

terv. benedi

• kiitos kirjoitti:

Sain 50-60 purkkia, purkitettua lampaanlihaa, joka olisi Jumalan lain mukaan syötävää, mutta säilykkeeseen oli lisätty 20 % sianlihaa, joka Jarin opetuksen mukaan Raamatusta tekee syöjästään lopun Jes 66: 17 ja 3 Moos 11: 7,

terv. benedi

Missä minä sanon sianlihan syöjistä lopun tulevan ?

Jos tarkoitat tuota Jes 66:15-17, niin sanon siihen että pitää huomioida asiayhteydessä sen ajan tapakulttuuri;

- Mitään niin kauhistuttavampaa tekoa ei ollut olemassa kuin saastaisen (3 Moos 11) syöminen siinä kulttuurissa.
        Jakeet kuvaat omalta osaltaan tapakulttuuria jossa mikään ei ole pyhää.

Ihmisillä i dag ei ole tietoa ja samaa ajattelua terveysasioissa kuin toisella.
        Sianlihan syöminen sinänsä ei ole elämän ja kuoleman kysymys.
        Jos se on ihmisen itsensä mielestä syntiä niin tottakai ihminen tekee silloin
        omaatuntoaan vastaan jos menettelee toisin Jumalan edessä.

Syöminen on pudas terveyskysymys tänään.
        Itse jätin punaisen lihan kokonaan pois 1990 luvulla luettuan kaikki kaupungin kirjastojen lifestyleterveyskirjat. Oli minulle enimmäkseen tyydyttyneiden rasvahappojen kysymys, ei muuta.
        Sokeri viimeinenkin vähä jäi pois sekin juuri ennalta ehkäisemässä vanhuusiän diabetesta. Pitää ajoissa ajatella tapatottumuksia.
        Hampaiden takia sokeri jäi kahvista pois jo 20 vuotiaana, jne.

Usko ei ole syömistä ja juomista, ja ravinto on aina ollut 3 Moos 11 lähtien puhdas terveysasia. Jumala suojelee tässä taudeilta ja saastejäämiltä ihmisen terveyttä. Puhtaat eläimet ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä jotka eivät kerää tauteja ja saastejäämiä ravintoketjussa syömällä toisia eläimiä ja raatoja.
        Terveysasia. Myös kovien rasvijen kysymys että Jumala käski polttaa rasvan.
        Veri pilaantui nopeasti ilman jääkaappeja tappavan myrkylliseksi.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

Tämmöstä. - Siellä taas adventisi huutelee puskasta paskat housuissa, ja yrittää pistää minun syyksi. Heh.

T. yst. Jari

• kiitos totuudesta kirjoitti:

Jari puhui oikein!

Kirkko joka on syntynyt, nauloista, laudoista, betonista, maaleista, raudasta jne...
        ei todellakaan vahdi kenenkään syömisiä!

Jarin opetuksen mukaan kuitenkin Jumala vahtii tarkkaankin kuka syö mitäkin.

" Nouse Pietari teurasta ja syö"...Pietari sentään uskalsi vastustaa Jumalan
        aivoituksia, ..joskin Pietari ei niitä ymmärtänyt.

Minä ainakin otan Jarin opetuksista vaarin , enkä syö sikaa, jänistä.. ja verta, joka ei ole ravitsemusarvoiltaan kummoista.

Kiitos Jari selkeästä opetuksesta. Mites Jarin perinteet, kasvattikos se iso isä sikoja, että niihin voisivat demonit mennä?

terv. benedi

Hep;)

Lue tarkkaan se Apt 10 luku.

Siellä ei ole kyse syömisistä !

Siellä on kyse siitä Pietarin näystä mistä Pietari antaa kyllä selityksenkin siellä kunhan sen ensin itse ymmärtää.

Kyse siellä on pakananoista ! - Ei syömisistä. - Jos luet kunnolla asiayhteyden siellä.

yst. t. Jari

• hau-hau-vuh
        kiitos kirjoitti:

terv. benedi

>>Niinpä tavara menee koirille, ..puuron , kalan ja vihannesten sekaan>>

Vihaatko siis koiria?

• eikö niin
        jarinhotelli kirjoitti:

Missä minä sanon sianlihan syöjistä lopun tulevan ?

Jos tarkoitat tuota Jes 66:15-17, niin sanon siihen että pitää huomioida asiayhteydessä sen ajan tapakulttuuri;

- Mitään niin kauhistuttavampaa tekoa ei ollut olemassa kuin saastaisen (3 Moos 11) syöminen siinä kulttuurissa.
        Jakeet kuvaat omalta osaltaan tapakulttuuria jossa mikään ei ole pyhää.

Ihmisillä i dag ei ole tietoa ja samaa ajattelua terveysasioissa kuin toisella.
        Sianlihan syöminen sinänsä ei ole elämän ja kuoleman kysymys.
        Jos se on ihmisen itsensä mielestä syntiä niin tottakai ihminen tekee silloin
        omaatuntoaan vastaan jos menettelee toisin Jumalan edessä.

Syöminen on pudas terveyskysymys tänään.
        Itse jätin punaisen lihan kokonaan pois 1990 luvulla luettuan kaikki kaupungin kirjastojen lifestyleterveyskirjat. Oli minulle enimmäkseen tyydyttyneiden rasvahappojen kysymys, ei muuta.
        Sokeri viimeinenkin vähä jäi pois sekin juuri ennalta ehkäisemässä vanhuusiän diabetesta. Pitää ajoissa ajatella tapatottumuksia.
        Hampaiden takia sokeri jäi kahvista pois jo 20 vuotiaana, jne.

Usko ei ole syömistä ja juomista, ja ravinto on aina ollut 3 Moos 11 lähtien puhdas terveysasia. Jumala suojelee tässä taudeilta ja saastejäämiltä ihmisen terveyttä. Puhtaat eläimet ovat ravintoketjun ensimmäisiä eläimiä jotka eivät kerää tauteja ja saastejäämiä ravintoketjussa syömällä toisia eläimiä ja raatoja.
        Terveysasia. Myös kovien rasvijen kysymys että Jumala käski polttaa rasvan.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16

Tämmöstä. - Siellä taas adventisi huutelee puskasta paskat housuissa, ja yrittää pistää minun syyksi. Heh.

T. yst. Jari

Missä jari on opettanut että sianlihan syöjistä tulee loppu, hän kysyy?

No , puskasta huusi Jarille: " Kun Herra näki jarin tulevan katsomaan huusi hän, Jumala hänelle puskasta eli pensaasta, sanoi Jari,, Jari... " Tässä olen, kertoi Jari,

ja niin Jari tunnusti Jumalan puheet, Mooseksen ja proffeettojen puheet paremmiksi kuin omat puheensa, ja sen vuoksi hänet kastettiin,.. kun hän myönsi omat puheensa valheeksi!

Ei kauan tämän jälkeen Jari opetti: " Elleivät he kuule Moosesta ja profeettoja , eritoten Jesajaa, ei se auta, vaikka sama Jumala , joka puhui Jarille puskasta, nousisi kuolleista ylös!"
        Näin Jari opetti adventisteja, ja aivan oikein, ennenkuin sairastui, koska puhui omiaan, eikä sitä mitä Kristus käski puhua!

Aiemmin Jari sanoi: " Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka"
        Nykyään Jari sanoo: " Oi Herra, lähetä kuka muu tahansa! ..Minä tykkään puhua omiani! terv benedi

• eikö niin kirjoitti:

Missä jari on opettanut että sianlihan syöjistä tulee loppu, hän kysyy?

No , puskasta huusi Jarille: " Kun Herra näki jarin tulevan katsomaan huusi hän, Jumala hänelle puskasta eli pensaasta, sanoi Jari,, Jari... " Tässä olen, kertoi Jari,

ja niin Jari tunnusti Jumalan puheet, Mooseksen ja proffeettojen puheet paremmiksi kuin omat puheensa, ja sen vuoksi hänet kastettiin,.. kun hän myönsi omat puheensa valheeksi!

Ei kauan tämän jälkeen Jari opetti: " Elleivät he kuule Moosesta ja profeettoja , eritoten Jesajaa, ei se auta, vaikka sama Jumala , joka puhui Jarille puskasta, nousisi kuolleista ylös!"
        Näin Jari opetti adventisteja, ja aivan oikein, ennenkuin sairastui, koska puhui omiaan, eikä sitä mitä Kristus käski puhua!

Aiemmin Jari sanoi: " Katso, olen rohjennut puhua Herralleni, vaikka olen tomu ja tuhka"
        Nykyään Jari sanoo: " Oi Herra, lähetä kuka muu tahansa! ..Minä tykkään puhua omiani! terv benedi

Hop:)

Kysymys saastaisen syömisestä on asia jossa en sano ettäkö Jumala olisi saastaisen syömiseen mielistynyt, vaan sitä että ihmisillä on erilaista ymmärrystä, ja lihapala sinänsä ei voi olla pelastuskysymys ymmärtämättömille, niille joilla ei mitään tietoa ja tolkkua ole mistään terveyteen liittyvästä. - Siis pelastuskysymys sinänsä.

Ktsv. vrt. Luuk 12:47-48.

Ihmiset syövät joskus nälissäänkin ilman valinnan mahdollisuuksia.

Vrt. ymmärräthän että jossakin päin maailmaa joskus lapset tonkivat kaatopaikkoja perheensä elannon tuoeksi, ja isät myyvät työkalujaankin kun perhe on nälissään. Suomessakin on joskus sorruttu syömään siemenviljaa.
        Ihmisiä syö ja mässää ilman mitään tietoa terveysasioista taikka Jumalan terveysneuvoista.

Lihapala- ja lihalaatu siis sinänsä ko asiayhteys huomioiden ei ole sinänsä pelastuskysymys siis se läskin pala mikä on grillissä.

Meneekö asia nyt ymmärrykseen ?

Jari

• siksi fixi
        hau-hau-vuh kirjoitti:

>>Niinpä tavara menee koirille, ..puuron , kalan ja vihannesten sekaan>>

Vihaatko siis koiria?

En vihaa koiria, onhan noita tossa pihamaalla.. enemmän kuin yx hännänheilutus!

Mutta koska " koirat eivät peri Jumalan valtakuntaa, niin ajattelin että syökööt
        sianlihan ja lammaslihan sekoitusta täällä maanpäällä,
        jonne jäävät!

terv. benedi

• siksi fixi kirjoitti:

Mutta koska " koirat eivät peri Jumalan valtakuntaa, niin ajattelin että syökööt
        jonne jäävät!

terv. benedi

Minulle ei kuulu Sinun koirat.

jari

• hau-hau-vuh
        siksi fixi kirjoitti:

jonne jäävät!

terv. benedi

>>Mutta koska " koirat eivät peri Jumalan valtakuntaa, niin ajattelin että syökööt>>

Mitähän tuosta sellaiset koiranomistajat arvelevat, joille tuo "ihmisen paras ystävä" on mitä tärkein? - Eikös tuosta voisi senverran tinkiä, että koira pääsisi omistajansa mukana kultakaupunkiin.
        Sanotaanhan kuitenkin Sanassakin, että elävä koira on parempi kuin kuollut leijona.

• siksi fixi kirjoitti:

jonne jäävät!

terv. benedi

Hep:)

Tsekkaa tämä nyt läpi;

Jari

• Språkkunnig
        Kai_A kirjoitti:

Kai_A ..
        "Jos on valmis kirjoittamaan englanniksi tai toisella kotimaisella löytyy tätä asiallisempia palstoja" .

Ang. vad som sagts ovan skulle jag vilja fråga dig.. Finns det i Finland en svenskspråkig forum där man mer seriöst kan diskutera trosfrågor sedda från Adventkyrkans syn på Bibelns läror? Och om det finns, är det öppen även för dem som inte tillhör i er kyrka?

Hop:)

Kysymys saastaisen syömisestä on asia jossa en sano ettäkö Jumala olisi saastaisen syömiseen mielistynyt, vaan sitä että ihmisillä on erilaista ymmärrystä, ja lihapala sinänsä ei voi olla pelastuskysymys ymmärtämättömille, niille joilla ei mitään tietoa ja tolkkua ole mistään terveyteen liittyvästä. - Siis pelastuskysymys sinänsä.

Ktsv. vrt. Luuk 12:47-48.

Ihmiset syövät joskus nälissäänkin ilman valinnan mahdollisuuksia.

Vrt. ymmärräthän että jossakin päin maailmaa joskus lapset tonkivat kaatopaikkoja perheensä elannon tuoeksi, ja isät myyvät työkalujaankin kun perhe on nälissään. Suomessakin on joskus sorruttu syömään siemenviljaa.
        Ihmisiä syö ja mässää ilman mitään tietoa terveysasioista taikka Jumalan terveysneuvoista.

Lihapala- ja lihalaatu siis sinänsä ko asiayhteys huomioiden ei ole sinänsä pelastuskysymys siis se läskin pala mikä on grillissä.

Meneekö asia nyt ymmärrykseen ?

Jari

Mikä tässä jää epäselväksi ?

Ap. t. 15:20
        Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu.

Ap. t. 15:29
        karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."

Ap. t. 21:25
        Uskoon tulleiden pakanoiden asian me jo olemme ratkaisseet. Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta."

Yleensäkin on niin, että ei Jumala anna ihmisille opetuksiaan kuin syystä.. eli huolenpidosta .. Jumalaa ei turhaan kutsuta taivaalliseksi ISÄKSI.

Jeesus opetti asiasta seuraavaa:

Matt. 7:11
        Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Mikä tässä jää epäselväksi ?

Ap. t. 15:20
        Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta*, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu.

Ap. t. 15:29
        karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."

Ap. t. 21:25
        Uskoon tulleiden pakanoiden asian me jo olemme ratkaisseet. Me olemme kirjeitse ilmoittaneet heille, että heidän tulee karttaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja myös lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta."

Yleensäkin on niin, että ei Jumala anna ihmisille opetuksiaan kuin syystä.. eli huolenpidosta .. Jumalaa ei turhaan kutsuta taivaalliseksi ISÄKSI.

Jeesus opetti asiasta seuraavaa:

Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin teidän Isänne, joka on taivaissa, antaa sitä, mikä hyvää on, niille, jotka sitä häneltä anovat!

alex

Hei !

Kysymys epäjumalille uhratusta lihasta on hiukan kaksijakoinen.

Jos luet Raamattua eteenpäin asia tulee uudelleen esiin.

Apostolit pohtivat visaista kysymystä useampaan kertaan.

Tuo liha pirskotettiin epäjumalan kunniaksi sellaisella "virvon varvon"
        systeemillä eikä sitä sitten torilla kaupassa pirukaan erottanut mikä liha on käynyt läpi sellaisen prosessin.

Apostolit päättivätkin sitten myöhemmin että "syökää kaikkea mitä lihakaupassa löytyy" ei tarvitse välittää pirskottamisista kun kristityillä ei epäjumalia ole eivätkö osallistu moiseen pirskotusprosessiin.

Tässä asiayhteydessä oli siis kyse epäjumalille uhratusta lihasta, ei siitä mikä on terveellisistä ja mikä ei niin terveellistä, 3 Moos 11.

Vereen liittyy tiettyä symboliikkaa monin tavoin, joten sen kanssa ei sopinut leikkiä eikä syödä vaan verellä oli kunnioitus "elämän voimana" ja uhrimenoissa tietty rooli.

Muuten veri olisi ravintorikkain eläinkunnan tuote. Ainoa eläinkunnan- joka muodostaa emäksisen palamistuloksen.

Apostolit eivät mitenkään kumonneet verensyöntikieltoa.

Katsotaan jos olen kirjoittanut joskus jotakin lisää;Olen kansantajuisesti kirjoittanut jokaisen Raamatun ravintoon liittyvän asian tänne; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16.3
        Siis ne mitä ihmetellään.

- Täytyy muuten sanoa että polveni voivat hyvin, olen nyt polkenut 2300 km pakkauksien kanssa. Vahvistuvat aina joka kesä talven jäljiltä. Käytän nivelrikon ennaltaehkäisyyn päivittäin 750 mg klygosamiinia joka on rustojen ravinne. Samaa on vihersimpukassa ja hainrustossa, mutta sen saa halvemmalla synteettisenä. Olen ajatellut puolittaa annoksen. Ennaltaehkäisyyn- on vielä terveet polvet. Polkemiset on kesässä kesken.

Hyvää kesää

yst, t. Jumalan siunausta
        Jari Laurila

Hei !

Kysymys epäjumalille uhratusta lihasta on hiukan kaksijakoinen.

Jos luet Raamattua eteenpäin asia tulee uudelleen esiin.

Apostolit pohtivat visaista kysymystä useampaan kertaan.

Tuo liha pirskotettiin epäjumalan kunniaksi sellaisella "virvon varvon"
        systeemillä eikä sitä sitten torilla kaupassa pirukaan erottanut mikä liha on käynyt läpi sellaisen prosessin.

Apostolit päättivätkin sitten myöhemmin että "syökää kaikkea mitä lihakaupassa löytyy" ei tarvitse välittää pirskottamisista kun kristityillä ei epäjumalia ole eivätkö osallistu moiseen pirskotusprosessiin.

Tässä asiayhteydessä oli siis kyse epäjumalille uhratusta lihasta, ei siitä mikä on terveellisistä ja mikä ei niin terveellistä, 3 Moos 11.

Vereen liittyy tiettyä symboliikkaa monin tavoin, joten sen kanssa ei sopinut leikkiä eikä syödä vaan verellä oli kunnioitus "elämän voimana" ja uhrimenoissa tietty rooli.

Muuten veri olisi ravintorikkain eläinkunnan tuote. Ainoa eläinkunnan- joka muodostaa emäksisen palamistuloksen.

Apostolit eivät mitenkään kumonneet verensyöntikieltoa.

Katsotaan jos olen kirjoittanut joskus jotakin lisää;Olen kansantajuisesti kirjoittanut jokaisen Raamatun ravintoon liittyvän asian tänne; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/16.3
        Siis ne mitä ihmetellään.

- Täytyy muuten sanoa että polveni voivat hyvin, olen nyt polkenut 2300 km pakkauksien kanssa. Vahvistuvat aina joka kesä talven jäljiltä. Käytän nivelrikon ennaltaehkäisyyn päivittäin 750 mg klygosamiinia joka on rustojen ravinne. Samaa on vihersimpukassa ja hainrustossa, mutta sen saa halvemmalla synteettisenä. Olen ajatellut puolittaa annoksen. Ennaltaehkäisyyn- on vielä terveet polvet. Polkemiset on kesässä kesken.

Hyvää kesää

yst, t. Jumalan siunausta
        Jari Laurila

No ihan noin juu - epäjumalille uhrattua lihaa on se minkä itse tietää olevan osa epäjumalanpalveluksesta .. sellaisen syöminen tekee nimittäin ihmisestä ikäänkuin osallisen epäjumalanpalveluksesta .. ja tuo luonnollisesti uskovalle huonon omantunnon koska hän itse ajattelee rikkoneensa Jumalaa vastaan ja huono omatunto ei ole mukava kaveri ..

Niinhän se on että Raamatun sanan joko ymmärtää tai sitten olla sen kirjaimen perässä juoksija - mikä uskoakseni on aika työlästä.. mielestäni on viisasta lähteä siitä että Jumalan kaikki opetukset ovat aina tarkoituksen mukaisia - ei yhtään käskyä ole annattu ikäänkuin huvin vuoksi - että karsotaan mitä ihmisparat tekevät jos juoksutetaan niitä vaikka kymmenen kertaa talon ympäri..Jumala ei ole despoottimainen vallanpiträjä, vaan että kaikella on hyvä tarkoitus meitä kohtaan ..

Minua on aina jotenkin ihmetyttänyt asenne jossa Jumalaa "palvotaan" ilman ymmärrystä ... uskotaan vaikka sitten mihin .. kuka normaalissa perheessä palvoo isäänsä ? eikö isään luoteta ja häntä kuunnellaan sen tähden .. ollaan varmoja että isällä on hyvä tahto lapsiaan kohtaan... niinkuin Jeesus tuossa esiin ottamassani Raamatunlauseessa juuri tuo esiin.

alex

• alex.kasi kirjoitti:

No ihan noin juu - epäjumalille uhrattua lihaa on se minkä itse tietää olevan osa epäjumalanpalveluksesta .. sellaisen syöminen tekee nimittäin ihmisestä ikäänkuin osallisen epäjumalanpalveluksesta .. ja tuo luonnollisesti uskovalle huonon omantunnon koska hän itse ajattelee rikkoneensa Jumalaa vastaan ja huono omatunto ei ole mukava kaveri ..

Niinhän se on että Raamatun sanan joko ymmärtää tai sitten olla sen kirjaimen perässä juoksija - mikä uskoakseni on aika työlästä.. mielestäni on viisasta lähteä siitä että Jumalan kaikki opetukset ovat aina tarkoituksen mukaisia - ei yhtään käskyä ole annattu ikäänkuin huvin vuoksi - että karsotaan mitä ihmisparat tekevät jos juoksutetaan niitä vaikka kymmenen kertaa talon ympäri..Jumala ei ole despoottimainen vallanpiträjä, vaan että kaikella on hyvä tarkoitus meitä kohtaan ..

Minua on aina jotenkin ihmetyttänyt asenne jossa Jumalaa "palvotaan" ilman ymmärrystä ... uskotaan vaikka sitten mihin .. kuka normaalissa perheessä palvoo isäänsä ? eikö isään luoteta ja häntä kuunnellaan sen tähden .. ollaan varmoja että isällä on hyvä tahto lapsiaan kohtaan... niinkuin Jeesus tuossa esiin ottamassani Raamatunlauseessa juuri tuo esiin.

alex

Hep, kiitos !

Ihmisen tietoisuudessa asiat muuttuvat. Tieto kasvaa. Uskon asioissa Pyhän osallisuus ja Hengen mukana kulkeminen on A ja O.
        Itse Jumala ihmisen kanssa.

Olen juuri viimeistellyt pyöräilykuviani, vanhempia. Tekstittää voi joskus paappana lisää, on kova työ, mutta suurentelin ja poistin- ja tulos on selvempi. 2011 on valmishttp://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/pyoraily ja 2012 lomamatkassani olen loppusuoralla.http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/kuvia3
        Tämän kesän päiväretkiäni olen lisännyt kiireessä niitäkin sinne päiväretkiä 2013/ 2300 km verran.

Hyvää kesää
        Jari Laurila

• alex.kasi kirjoitti:

alex

Jos nyt onnistuisi;

Siis täällä;

2011;
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/pyoraily

2012;
        http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/kuvia3

yst. t. jari

• pyh!

Ei ole.

• KESKUSTELU JA KESKUSTELU

Tosi keskustelussa ei tarvitse olla puollustuskannalla, eikä kumpikaan osapuoli
      jää koskemattomaksi, vaan jotain avartumista tapahtuu, siis terveessä vuorovaikutuksessa.

TÄÄLLÄ PALSTALLA ei ole mahdollista keskustella adventismista - ei missään
      missä on mukana adventisteja. Niinkuin ei voi lestadiolaisuudesta keskustella,
      siis vuorovaikutteisesti, siellä missä mukana lestiksiä. Eikä helluntailaisuuden
      arviioiminen suju siellä. missä hellareita joukossa. Syystä että puolustuskannalla
      aina ollaan omaan pesään päin ja se on tavalllaan jaloakin, se. Muistelen että
      palstan alkuaikoina monet olivat sitä mieltä, ettei ei-adventisteja saisi sivulle
      päästääkään.

Adventismista keskusteltaessa ei saisi adventisteja olla läsnä, vain
      kirjallisuuslähteinä ja pyydettäessä kommenttia antamassa ikäänkiuin sivusta.
      Nimittäin koska Adventtikirkko ei ole salaseura vaan ihan avoin, meillä on oikeus
      olettaa sen olevan sitä, minkä käsityksen saa kirjallisuuden perusteella.
      Käytännössä adventisti onneksi sentään on paljon mukavempi kuin
      vanhanliitonomaisista opeista päätellen. Mutta kuten sanoin: meillä on täysi
      oikeus vedota siihen, mitä he ovat kirjoihin ja kansiin laittaneet.

Hyvä esimerkki opin jämähtämisestä paikalleen ja todellisuuden olevan
      edistyksellisempää - esimerkistä käy tämä, että sapatti alkaa adventistien
      "lain mukaan" Tampereelta katsoen aurinkoa; joka viikko eri aikaan.
      Käytämmossä ani harva katsoo allakasta taikka Adventtikirkon web-sivulta,
      milloin sapatinvietto täytyy aloittaa ja milloin saa sapatinlevon lopettaa.
      Kesksutelu tuostakin asiasta olisi turhaa, esim:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9537988

Tässä pilkulleen tarkasti joko Jumalan tai sitten Adventtikirkon luoma
      sapattiaikasäädös adventisteille ja muille lauantaisapatin ystäville:
      Sorry! Lienee jo vuoden verran ollut Adventtikirkon www-sivusto
      uusittu selkeäksi ja kiintoisaksi ja - AURINGONNOUSIHIN / LASKUIHIN
      TAMPEREELLA perustuva sapattiajan määritys on poistettu etusivulta,
      ehkä tykkänäänkin. Tutustukaapa adventisteihin www-sivuston kautta,
      mutta myöskin käymällä jossain adventtitilaisuudessa. Opistaan he eivät lähde
      neuvottelemaan, mutta eipä minkään muunkaan suunnan uskova.
      http://www.adventist.fi/ MEDIA/JULKAISUT: http://www.adventist.fi/media

ADVLIST-palstalla, suljetulla, olin taannoin jonkin aikaa, mutta se on silkkaa viihdettä intellektuellien pikkuviisastelijoiden kesken - siellä arki-ihmisen usko näivettyy. On Adventismi-palstaakin älyttömämpi siksi, että siellä luulevat jotain olevansa. Muistan tilanteen, kun sohaisin jotakuta itseriittoista teologisoijaa ja tämän ainoa vastaus minulle oli, että mikä sinäkin luulet olevasi, onko muka teologista koulutusta. Huomasi, etten ollut opillisten termien vanki vaan vapaa niistä ja sidottu Raamatun terminologiaan.

"KYSYMYS ÄLYLLISESTÄ KESKUSTELUSTA"

1. Ei mennä henkilökohtaisuuksiin so. kerjätä kehuja, vaan keskustelun kohde avataan niin nautinnollisesti, että siitä irtoaa aihetta vaikka miltä kantilta.
      2. Annetaan tunnustusta toisinajattelevalle, missä se suinkin mahdollista on.

## keskustellaan älykkäästi seitsemännen päivän adventisteista. ##

Heistä ei kaiketi älykkästi voi keskustella, eikä yleensäkään ihmisryhmistä, sillä jokaisessa suht.koht. normaaliryhmässä on kovin erilaisia ihmisiä. Mutta kyseisestä ismistä voi keskustella niiden kesken, jotka eivät pidä EHDOTTOMASTI kiinni 7. päivästä, tarkoitan että jotka eivät vaadi kesksutelijakumppaniakin ehdottomasti siitä kiinni pitämään.

Silloin on keskusteltu älykkäästi adventismista tai adventistista, kun kyseiset hyväksytään protestanttien joukkoon ja pidetään ovet auki yhteistyölle. Suomen Vapaitten Kristittyjen Neuvostossa (SVKN) on vuorottain ollut puheenjohtajana adventistikirkonkin johtaja. Tämä todistaa, että ainakin jossain on osattu keskustella - adventististakin.

Antti

• suutari pysyköön...

No voi voi! Eikö Antti tuntenut olevansa kotona siellä, missä keskustellaan älykkäästi? Tuon viestisi perusteella en ihmettele yhtään...

• Higgsin bosoni

Uskonnot ovat uskontoja.
        Erilaisia kristinuskonnon sukuisia uskontoja lienee lähemmäksi tuhat.
        Jokaisen uskomushaaran kannattaja näkee heidän uskontonsa olevan se ainut ja oikea joka taivaisiin vie.
        Se että voiko adventismista ja yleensäkkin uskonnoista keskustella älykkäästi, on jo sitten oma taiteen - ei tieteen haara.
        Ehkä kielihistoria ja erilaiset aikojen ilmiöt kohtaavat. Ja yleensä aikansa lingvistiikka valottaa käsityksiä ajasta.
        Reaalitodellisuuksiin mikään uskonto ei milloinkaan pysty antamaan tyhjentäviä vastauksia. Kun ei ole mitään vastattavaa, puhutaan vertauksin. Jätetään kuulija tyhjän päälle. Ota tai jätä. Jos sen teet, olet tuhon oma tuonelassa.
        Valinta on yksin sinun. Ihminen on pieni järkkyneenä hetkenään
        Mutta asiaan: Jumala on kaiken takana. On vaan tiukasti uskottava, vaikka ne 25 tuntia vuorokaudessa.
        Miksikö?
        Mutta jos ketjua lähdetään käymään taaksepäin, se ensimmäinenkään ei varmasti ole kohdannut sitä Kaiken alkajaa.
        Tai onhan heitä. Mentaalipuolen sairaaloissa heillekin on vielä tilaa, kun alkaa kulkea liian lujaa.
        Kiitos vielä vielä meidän toimivan terveydenhuoltojärjestelmän.

• suutari pysyköön... kirjoitti:

No voi voi! Eikö Antti tuntenut olevansa kotona siellä, missä keskustellaan älykkäästi? Tuon viestisi perusteella en ihmettele yhtään...

Antti on huolissaan siitä, että adventistit valaisevat uskoaan Raamatun valossa ja siksi hän ei suosi keskusteluja adventismista joissa adventistit ovat mukana keskustelemassa uskostaan.. Kertovat vielä sellaista mitä ei Antti halua heidän kertovan ... esimerkiksi että monien kirkkojen ja lahkojen opettama sielun kuolemattomuusoppi ei ole Raamatusta vaan jostain muualta kopioitua ...

alex

• Higgsin bosoni kirjoitti:

Uskonnot ovat uskontoja.
        Erilaisia kristinuskonnon sukuisia uskontoja lienee lähemmäksi tuhat.
        Jokaisen uskomushaaran kannattaja näkee heidän uskontonsa olevan se ainut ja oikea joka taivaisiin vie.
        Se että voiko adventismista ja yleensäkkin uskonnoista keskustella älykkäästi, on jo sitten oma taiteen - ei tieteen haara.
        Ehkä kielihistoria ja erilaiset aikojen ilmiöt kohtaavat. Ja yleensä aikansa lingvistiikka valottaa käsityksiä ajasta.
        Reaalitodellisuuksiin mikään uskonto ei milloinkaan pysty antamaan tyhjentäviä vastauksia. Kun ei ole mitään vastattavaa, puhutaan vertauksin. Jätetään kuulija tyhjän päälle. Ota tai jätä. Jos sen teet, olet tuhon oma tuonelassa.
        Valinta on yksin sinun. Ihminen on pieni järkkyneenä hetkenään
        Mutta asiaan: Jumala on kaiken takana. On vaan tiukasti uskottava, vaikka ne 25 tuntia vuorokaudessa.
        Miksikö?
        Mutta jos ketjua lähdetään käymään taaksepäin, se ensimmäinenkään ei varmasti ole kohdannut sitä Kaiken alkajaa.
        Tai onhan heitä. Mentaalipuolen sairaaloissa heillekin on vielä tilaa, kun alkaa kulkea liian lujaa.
        Kiitos vielä vielä meidän toimivan terveydenhuoltojärjestelmän.

Kun puhutaan siitä voiko uskonnosta keskustella vakavasti silloin on liuonnollisesti keskusteltava sukontojen sisällöstä ja siitä mitä usko ja uskonto kullekin tarkoittaa. Että muutamat ateistit ovat olevinaan niin "tietäviä" että ensin niputtavat kaikki uskonnot samaan nippuun ja sen jälkeen kieltäytyvät keskustelamasta kenenkään uskosta tai uskonnosta asiasta motivoiden kannanottoaan siten että uskonnot ovat periaatteessa humpuukia. Aika hatara tapa mielestäni joka kielii tiedon puutteesta.

Monet Jumalaan uskovat ihmiset ovat tutkineen monia eri uskontoja ennenkuin ovat löytäneet sen mitä ovat etsineet .. mikä tuntuu olevan monille ateisteille vaikea tajuta - hekun USKOVAT että kaikki uskonnot ja uskovaiset ovat enemmän tai vähemmän seonneita päästään..ö siitä yksinkertaisesta syystä että he eivät ole ateisteja... tämän lisäksi on ateisteilla usein omia häiriöitä elässään -- on tuskaisuutta ja epäonnistumisia, on alemmuudentunnetta ja monesti itseluottamus loistaa poissaolollaan .. mikä tietysti vaivaa entistä enemmän kun ateistin yhteen niputtamat "itsevarmat" ja ennenkaikkea asiastaan varmat uskovaiset puhuvat uskostaan..

Ei siis ihme, että asiakeskustelut uskonnosta ja uskosta ovat ateistien kanssa (ainakin internetissä) ovat aika harvinaisia .. :)

alex

• ei löydy

Ei taida löytyä

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9066
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3652
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2113
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      83
      1302
    5. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1115
    6. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1102
    7. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1075
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1033
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      66