Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Kiitos Herralee siitä että NIMIM. KALAMOS ainakin hetken aikaa jaksaa meille ammentaa aarrekammiostaan! Joku toinen skrivasi näin jännästi:

## Kun Raamattu sanoo: Kristus on lain loppu, niin se on sitten loppu, vaikka Jeesus kuinka selittäisi, ettei Hän ole tullut lakia ja profeettoja kumoamaan, vaan täyttämään ne viimeistä piirtoa myöten. ##

Jess! Kun Jumalan armosta pystyn noudattamaan lakia (edes vähän) niin eikö se silloin ole lain tien loppu minulle ja armon tien alku?!! Siksi Paavali jyrähtää:

Gal. 3:13
    Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
    Gal. 3:10 :
    Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

Lainnoudattajan pitää kyetä joka pilkku täyttämään, mutta missä silloin olisi armon tarve. Mutta "Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen jotta hän kaikkia armahtaisi". Meidän täytyy siis nöyrtyä armoon, emme saa langeta lakiuskoon.

Gal.5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
    4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

Sitäpaitsi jos ei jaksa lukea Moosesta ja päntä päähänsä niin on verraton oikotie: Rakkaus opettaa kaikki mitä pitää kanssaihmisille tehdä ja mitä jättää tekemättä.
    Jumala on lähimmäisessä, salatusti, sillä lähimmäinenkin on hänen tekemänsä.

antti
  2. Älä pelkää, aloittaja nimim. "katse taivaalle"! Kaikki minkä täytyy pysyä, se pysyy :

JEREMIA 33.
    20 "Näin sanoo Herra: Jos saatte rikotuksi minun liittoni päivän kanssa ja minun liittoni yön kanssa, niin että päivä ja yö eivät enää tule ajallansa,
    21 niin rikkoutuu myös minun liittoni palvelijani Daavidin kanssa, niin ettei hänellä enää ole poikaa, joka istuu kuninkaana hänen valtaistuimellansa, ja minun liittoni leeviläisten pappien, minun palvelijaini, kanssa.
    22 Niinkuin taivaan joukkoa ei voida lukea eikä meren hiekkaa mitata, niin monilukuisiksi minä teen palvelijani Daavidin jälkeläiset ja leeviläiset, jotka minua palvelevat."

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?ref=Jer.+33:21&rnd=1360920091477

Jos tuo tarkoittaisi pakanakristittyjä eli yleistä pappeutta, ei siinä leeveiltäisi. eikä varsinkaan täällä JESAJA 66. Pakoonpääseitä selvästikin juutalaisia, julistamaan koko maailmalle - "pakanoille, kaikelle lihalle") rauhan vuosituhatta ja Herran sapattivuotta . . .

18 Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.
    19 Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
    20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.

21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.

22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
    23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
    24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

Mutta tämä siis on kaikille tulevaisuuden ihmisille - ei vain israelilaisille - tuhatvuotiseen rauhanaikaan jääville ja siinä syntyneille, he valitkoot edustajat maistansa . . .
    Jes. 66:23
    Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

Rauha (tuhatvuotinen) ei ole juutalaisten tahi jehovalaisten taikka vapaamuurarien erityisoikeus puhumattakaan yksinoikeudesta.

antti
  3. ## mitkä muut sukukunnat kuin Juuda kuuluvat nykyiseen Israeliin ? ##

Jaakob (petturi) sai rukouskamppailun päätteeksi uuden nimen: Israel ("taistellut Jumalan kanssa ja voittanut"). Pojat eli israelilaiset: Ruben,Simeon Leevi Juuda Daan Nafta Gaad Asser isaskar Joosef Benjamin. Paavali on Benjaminista. Ennen Daavidia oli sellainenkin vaihe, että valtio jakaantuneena kahteen. Israelin ja Juudan. Messiaan piti syntymän Juudan suvusta; paljolti siksi Juudan suku monasti edustaa koko israelilaiskansaa ja puhutaan juutalaisista. Aina riippuu asiayhteydestä , puhutaanko israelilaisuudesta vaiko juutalaisuudesta. Paavali käyttää kumpaakin, tilanteen mukaan.

Voi olla, että Daanin tilalla on oleva Joosefin Manasse-poika. Ilmenee Ilm.7:6 sekä mm. lupauksesta Joosefille, että saa "kaksinkertaisen osan" sekä siitä, että Daanin suvulle povataan loppua.

KALAMOS.
    " Eli vasta silloin poistuu tuo peite heidän silmiltään,
    ja silloin pakanain täyteyden sijaan Israel palautetaan alkuperäiseen asemaansa. "

Vaikka kalamos ei viitteitä laita, on hänen kerrontansa aineisto Raamatusta löydettävissä kaikki. Etsikää vaikkapa Raamattu.uskonkirjat.net avulla.
    Mutta sivumennen sanoen . . . "Pakanain täyteyden sijaan" -tulkinta jakeesta Rm.11:25b ei vastaa ainakaan kreikan alkukäännöstä, sillä siinä annetaan ymmärtää yksiselitteisesti, että tietty määrä pakanoita uskoon tulleina tarkoittaa "täyttä lukua", eikä jotain täyteyttä tahi muuta täyttymystä. Ja tämä että Israelin Jumala suosii pakanoita, herättää israelilaisissa kateutta niin, etät alkavat etsiä Jeesusta - viittaan jakeeseen 11.

ps. http://anttivkantola.wordpress.com/

ALEX.KASI : ##Totuus on että jokaiselle ihmiselle riittää Raamattu, jos haluaa sitä lukea. ##

Amen. Välttämättä ei edes alexi tarvitse kasin teorioita, eikä Adventtikirkko timoflinkin koulukunnan tulkintoja; siis välttämättä. Raamattu selittää itse itseään, kun viitteet yms. uskollisesti tutkaillaan.

JOKU TOTESI, että LINKKI tIMON BLOGIIN jätää huomiotta tämän ketjun aiheen eli 25. jakeen, mutta kirjoittaa "ansiokkaasti" 26. jakeesta. No, katsotaanpa . . .
    TF:
    ## Paavali puhuu koko Israelin pelastumisesta kirjeessään Rooman kristityille (Room. 11:26). Mutta ketä hän oikein tarkoittaa? ##

Minä olen riittävän yksinkertainen toteamaan, että Paavali tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoittaakin siinä:
    Rm.11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on:
    "Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."

Jaakobin poikain suvusta on kyse. Kiitos Jumalalle, että tämä ei riitä. Israelin epäitsekäs Jumala pelastaa ensin pakanat ja sitten vasta omaisuuskansansa!
    Mutta Timon teologia on varsin hupaisaa 0-teologiaa - hän oikeastaan toteaa koko Israelin tarkoittavan sitä, että kaikki ne ihmiset, jotka pelastuvat - ne pelastuvat. Advettikirkossa suvaitaan erilaisia käsityksiä ja niin tulee olla.
    Timon kuitenkin kannattaisi tutustua ansioituneen adventtiteologian käsitykseen Israelista: ( http://kauppa.tv7.fi/Kaksi-todistajaa ) Luulenpa että Herran seurakunnan menestys ihmisten kalastamisessa on paljolti sidottu nöyrään Israelin tunnustamiseen, sillä onhan Jeesus erityisesti Daavidin valtaistuimen lopullinen ja ikuinen perillinen.

Antti
  4. Israelia on osaksi kohdannut paatumus
    - hamaan siihen asti,
    kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut Room 11:25b

KALAMOS tulkitsee sen näin:

"Niinpä ymmärrän tuossa Paavalin lauseessa
    puhuttavan tarkkaan ottaen siitä hetkestä,
    kun Jeesus tulee takaisin maan päälle
    ja perustaa Israelille valtakunnan.
    Silloin Israelin paatumus loppuu.
    Silloin peite poistetaan heidän kasvoiltaan.
    Ja silloin myös evankeliumin viestikapula
    siirtyy pakanoilta takaisin Israelille,
    ja valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikille kansoille,
    ja sitten tulee loppu."

Amen! Kaikki profeetat ja kaikki muukin Sanassa osoittaa tuon totuuden aivan kiuin Raamatun punaiseksi langaksi. Kreikan sanoista suoraan suomeksi tuo on näin: "
    "Paatumus osaksi Israelille on tapahtunut kunnes täysi luku pakanoiden tulisi sisään ja siten koko Israel pelastuu."

"Israelin Jumala" ("Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala") on oikeudenmukainen koko ihmiskunnalle ja uskollinen itselleen, Siitä jotensakin jotenkin juontaa se, etä Hän antaa omaisuuskansansa paatua kansana ja suo pakanoille mahdollisuuden ottaa se hyvä Häneltä, mikä ei Israelille kelvannut.

Kun ennalta päätetty määrä pakanoita on tullut Messiaaseen uskoviksi, on aika koko jäljellä olevan Israelin avata silmänsä ja uskoa Jeesus Nasaretilainen Messiaakseen. Jeesus sanoo Israelin naisia Aabrahamin tyttäriksi, eikä voida kuvitellakaan, että Aabrahamin kanssa tehty liitto voisi mitätöityä. Daavidille asia vahvistettiin ja Kristus on Daavidin kuningasistuimen lopullinen perijä.

JEREMIA 33. LUKU ON IÄTI PÄTEVÄ SOPIMUSASIAKIRJA JUMALA / ISRAEL
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jer.+33:1&rnd=1360915293676

PS. Hilja Aaltonen Im Memoriam ystävänpäivän aattona 2013 105-vuotiaana

https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&ie=UTF-8#hl=fi&gs_rn=3&gs_ri=psy-ab&tok=ADMdrqm2-bgDeoKv76UAaA&cp=14&gs_id=8&xhr=t&q=hilja+aaltonen&es_nrs=true&pf=p&tbo=d&sclient=psy-ab&oq=hilja+aaltonen&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.42553238,d.bGE&fp=a6864368c9337cdc&ion=1&biw=1050&bih=892
  5. Onpa siinä voideltu aloitus!

Minäkin olen raamatun sanomien palasia yhteen sovitellessani todennut aivan yksiselitteisenä ja ristiriidattomana päätelmänä todennut tuon:

## 69 vuosiviikkoa tuosta ennustuksesta on kuitenkin jo täyttynyt.
    Eli Israelin kello on nyt ollut pysähdyksissä pari tuhatta vuotta.
    Näin on käynyt ennenkin. ##

Daniel kantoi Herran eteen rukouksessa tuskaa kansansa edestä. Jumala vastasi rukoukseen antamalla Danielin nähdä israelin ihanan kaukaisen tulevaisuuden.
    Ja Jumala vei hänet lepoon, noustakseen sitten "päivien lopussa" voitonjuhliin.
    Kuuskytyheksän vuosiviikkoa oli johdattelua finaaliin - 70. vuosiviikkoon.

Pitkä oli aika Malakiastakin Kristuksen päiviin. Jumala ei Malakian jälkeen puhunut, mutta jätti ennustuksen Johannes Kastajasta, joka valmistaa tien Messiaalle.

JOS Jumala olisi hyljännyt Israelin tuhansia vuotta sitten taikka aikoisi hyljätä, ei hän olisi Malakia laittanut kirjoittamaan rohkaisevia profetioita Jumalan ilmaantumisesta taas kuvioihin ja tällä kertaa ihan lihallisena käsin kosketeltavana - jonka tuntemiselle J.Kastaja, Herran lähisukulainen, on raivaava tietä.

Malakia 400 vuotta eKr. ennusti Kristuksen tulosta pelastajaksi israelille. Sitten Jumala vaikeni aina J.Kastajan päiviin asti - ei Israelia hyljäten mutta vaikeni ajaksi. Minä näen Jumalan suurena uskollisuuden todistuksena sen, että vuonna 1948 jälleenperustettiin Israel. Ei ole mitään syytä epäillä Danielin kansan kohdalla kaikkien profetioiden toteutumista ja vuosiviikkojen täyttymistä aina 70. viikon loppuun asti.

Antti
  6. ## Ehkä dinosaurukset = tarujen lohikäärmeet, joita esiintyy lähes kaikkien kansojen tarustoissa. ##

Dinoista on jo niin paljon konkreettista näyttöä, että tiedemiehet ovat siirtymässä tutkimaan lohikäärmeitä, jotka eivät nekään ole mitään taruolentoja olleet alkujaan. Raamatussa annetaan Jobille ja Jobin kautta meille selkeä kuvaus - luoja itse puhuu Leviatanista.

Raamattuun tiedemiehet katsovat siinäkin, kun etsivät todisteita muinaisista avaruusaluksista. Tämä tiedettä kiinnostaa nykyajassa:
    "" Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen. ""

2.Kun.2:
    4 Ja Elia sanoi hänelle: "Elisa, jää tähän, sillä Herra on lähettänyt minut Jerikoon". Mutta hän vastasi: "Niin totta kuin Herra elää, ja niin totta kuin sinun sielusi elää: minä en jätä sinua". Ja he tulivat Jerikoon.
    5 Niin Jerikossa olevat profeetanoppilaat astuivat Elisan tykö ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että Herra tänä päivänä ottaa herrasi pois sinun pääsi ylitse?" Hän vastasi: "Tiedän kyllä; olkaa vaiti".
    6 Ja Elia sanoi hänelle: "Jää tähän, sillä Herra on lähettänyt minut Jordanille". Mutta hän vastasi: "Niin totta kuin Herra elää, ja niin totta kuin sinun sielusi elää: minä en jätä sinua". Niin he kulkivat molemmat yhdessä.

7 Mutta myös profeetanoppilaita lähti matkaan viisikymmentä miestä, ja he asettuivat syrjään jonkun matkan päähän näiden kahden pysähtyessä Jordanille.
    8 Niin Elia otti vaippansa, kääri sen kokoon ja löi veteen; ja vesi jakaantui kummallekin puolelle, ja he kävivät molemmat virran yli kuivaa myöten.
    9 Kun he olivat tulleet yli, sanoi Elia Elisalle: "Pyydä minua tekemään hyväksesi jotakin, ennenkuin minut otetaan pois sinun tyköäsi". Elisa sanoi: "Tulkoon minuun sinun hengestäsi kaksinkertainen osa".

10 Hän vastasi: "Pyyntösi on vaikea täyttää. Mutta jos näet, kuinka minut otetaan pois sinun tyköäsi, niin se täytetään; jollet, niin se jää täyttämättä."

11 Kun he niin kulkivat ja puhelivat, niin katso, äkkiä ilmestyivät tuliset vaunut ja tuliset hevoset, ja ne erottivat heidät toisistansa, ja Elia nousi tuulispäässä taivaaseen.
    12 Kun Elisa sen näki, huusi hän: "Isäni, isäni! Israelin sotavaunut ja ratsumiehet!" Sitten hän ei enää nähnyt häntä. Ja hän tarttui vaatteisiinsa ja repäisi ne kahdeksi kappaleeksi.

13 Sitten hän otti maasta Elian vaipan, joka oli pudonnut hänen päältään, palasi takaisin ja pysähtyi Jordanin rannalle.
    14 Ja hän otti Elian vaipan, joka oli pudonnut tämän päältä, löi veteen ja sanoi: "Missä on Herra, Elian Jumala?" Kun hän siis löi veteen, jakaantui se kummallekin puolelle, ja Elisa kävi virran yli.

Viitisenkymmentä oli todistajaa näkemässä tuliset vaunut tulisine hevosineen ja ne veivät miehen ilmojen halki jonnekin. Kyllä, kyllä. Mutta eivät nuo 50 nähneet avaruudesta tullutta valoilmiötä - siihen näet tarvittiin uskoa.

NÄKIVÄT toki sen ihmeen, kun Elia viitan voimalla sai vedet väistymään ja hetken päästä Elisa samaten. Selitystä eivät asialle tienneet.

Selitys on tämä, että Elia lupasi Elisalle voiman, kunhan tämä ensin näkee tiettyjä asioita. Kun Jumala antoi Elisan nähdä - ne vaunut ja hevoset - hän uskoi, että todellakin vesi tottelee viittaa ja hänen komentoaan.

antti
  7. ## Me odotamme iankaikkista elämää Jeesuksessa. ##

Mitä vielä odotat? Elämä on nyt! :
    Joh. 5:24
    Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.

## Jehovantodistajien mieli raamatunpaikka on juuri tuo mainitsemasi:
    Jes. 65:20
    "Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen." ##

Miksi tuo uskomatonta mutta totta kohta ei miellytä sinua? Saisit nautiskella ainakin sata vuotta. Ja leikkiä elävillä eläimillä teddykarhujen sijaan . . .

Jesaja 11:8
    Imeväinen leikittelee kyykäärmeen kololla, ja vieroitettu kurottaa kätensä myrkkyliskon luolaan.
    9 Ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sillä maa on täynnä Herran tuntemusta, niinkuin vedet peittävät meren.
    10 Sinä päivänä pakanat etsivät Iisain juurta, joka on kansojen lippuna, ja hänen asumuksensa on oleva kunniata täynnä.

Juutalaisilta kysytään silloin Jeesuksesta (Iisain juuri) ja tehdään pyhiinvaellusmatkoja Jerusalemiin.

Sak. 8:23
    Näin sanoo Herra Sebaot: Niinä päivinä tarttuu kymmenen miestä kaikista pakanakansain kielistä, tarttuu Juudan miestä liepeeseen sanoen:
    'Me tahdomme käydä teidän kanssanne, sillä me olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne'."

Monikaan jehovalainen ei taitaisi israelilaisilta oppia ottaa. Mitä tuhatvuotiseen tulee, niin adventtiteologiassa toki uskotaan tuhannen vuoden rauhaan, jopa pitempäänkin ja nimenomaan Maan päällä. Jopa ikuisesta elämästä puhdistetussa Maassa muutamat adventistit haaveilevat. Esim. tri Flink useasti toteaa, että maa puhdistetaan ja paha sidotaan ja tänne sitten laskeudutaan taivaasta tai noustaan haudasta ikuisiksi ajoiksi.

Keskustelemisiin,
    Antti
  8. ## Hey,!- Mitä tuo tarkottaa , , "-Joosef saakoon kaksi osaa-." Luulis että Juuda, sillä niin Daavid kuin Jeesus ovat Juudasta. Kuka tietää syyn Joosefin optioihin? ##

ENSINNÄKIN: PALESTIINALAIS"VALTIO" SULAUTUU ISRAELIIN JA KAIKKI JÄLJELLEJÄÄNEET MUUKALAISET SINÄ PÄIVÄNÄ KUN RAUHANAIKA ALKAA

Hesekiel 47:21
    Jakakaa tämä maa keskenänne Israelin sukukuntien mukaan.
    22 Ja arpokaa se perintöosiksi itsellenne ja muukalaisille,
    jotka asuvat teidän keskuudessanne ja ovat synnyttäneet lapsia teidän keskuudessanne. Olkoot he teille saman arvoisia kuin maassa syntyneet israelilaiset: he saakoot arvalla perintöosan Israelin sukukuntain keskuudessa teidän kanssanne.
    23 Missä sukukunnassa muukalainen asuu, siinä antakaa hänelle perintöosa, sanoo Herra, Herra."

Oikeudenmukaisuutta! Rauhanomaiset Israelin Jumalaa rakastavat JÄLJELLEJÄÄNEET palestiinalaiset ja muukalaiset vanhurskautetaan. Siitä eräs sävähdyttävä kohta on tämä:

Sak 9:7
    Minä otan verisen lihan pois heidän suustaan, tempaan iljettävät, saastaiset ruoat heidän hampaistaan. Silloin jäljelle jääneet filistealaiset tulevat minun omikseni. Heidät otetaan Juudan sukukuntien joukkoon, Ekronin asukkaat liitetään minun kansaani niin kuin jebusilaiset ennen.
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

ENTÄ JOOSEFIN TUPLAPERINTÖMAA?

On: Ruben, Simeon. Leevi, Juuda, Daan, Naftal, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef, Benjamin.
    Tutkivaa tuomiota en asaissa osaa julistaa, mutta hiukan tiedän asiasta. Ilmestyskirjassa luvataan Joosefin toiselle Egyptissä syntyneistä pojista, Manasselle, Daanin paikka, kun sinetöidään 12x12000, yht. 144000.
    Näin Joosefin suku saa ainakin jotain tuplasti; en tiedä miksi:
    http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm.+7:1&rnd=1360239946756

Hes. 48:1 lupaa Daanille erittäin vaikeasti valvottavan rajaseudun - Syyrian Damaskoksen suunnalta. tiedämme, ettei Daanin suku taannoin rientänyt ruotuun, kun kaikki mut asettivat rajavartiostot. Daanilaiset jäivät Välimeren rannalle varustamaan kauppalaivoja bisnes ajatuksissaan.
    Daanilaiset myös keksivät omat pappinsa ja temppelinsä, eivät rakastaneet Jerusalemia. Lopulta daanilaisilal ol iomat jumalansakin. (Mm. Tuom.18:30)

Hieman näyttäisi siltä, että Herra olisi peräti hävittänyt Daanin suvun lopulta, niin etteivät heidän nuorensa ehtineet perillisiä tehdä - palvelemaan kultaista vasikkaa tai vastaavia(1.Kun.12:29).

Aamos 8:13
    Sinä päivänä nääntyvät janoon kauniit neitsyet ja nuorukaiset,
    14 ne, jotka vannovat sen nimeen, joka on Samarian syntivelka, ja sanovat: "Niin totta kuin sinun jumalasi elää, Daan, ja niin totta kuin elävät Beerseban menot!" -He kaatuvat eivätkä enää nouse.

Itse asiassa tästäkin voisi päätellä, että Herra lopetti Daanin suvun rutolla:
    2.Sam.24:15 : Niin Herra antoi ruton tulla Israeliin, aamusta alkaen määrättyyn aikaan asti; ja kansaa kuoli Daanista Beersebaan asti

Daanin ja Beerseban välillä suku asui ja oli tyystin jumalatonta.

Daanilaisten kaupunkia "Daan" ei ole voitu paikallistaa, niin perinjuurin se on hävinnyt. Beerseba on tunnettu -
    http://maps.google.com/maps?client=ubuntu&channel=fs&oe=utf-8&q=beerseba&um=1&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x15026640029f8777:0x8dee8012deb5dd8,Beerseba,+Israel&sa=X&ei=XaYTUYiKD-X-4QT7xIA4&ved=0CC4Q8gEwAA

antti
  9. Tri Timo Flink:
    ## Hesekielin näkytemppeliä ei koskaan rakennettu eikä tulla koskaan rakentamaan. Ennustus oli ehdollinen ja sidottu liittosuhteen noudattamiseen. Siksi se ei koskaan toteutunut eikä toteudu. ##

Koomaan vaipuisin tai ainakin vakavaan depressioon iäksi, jos rauhanajan toteutuminen olisi jo edeltä evätty, niinkuin TF toteaa, että on peruttu. Mutta Jumalan laithan ovat onneksi peruuttamattomat ja toisaalta "armo peittää syntien paljouden". 2. Tim. 2:13 : jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.

Lupaus on minulle, lupaus temppelistä, rauhasta, rauhanajasta Jumalasta ihmisten keskellä Kristuksessa konkreettisesti. Se ei ole vain Israelille, sitäpaitsi me emme ole juurikaan sen parempia kuin juutalaiset ainakaan Jumalan silmissä.

Jes. 49:6
    hän sanoo: Liian vähäistä on sinulle, joka olet minun palvelijani, kohottaa ennalleen Jaakobin sukukunnat ja tuoda takaisin Israelin säilyneet: minä panen sinut pakanain valkeudeksi, että minulta tulisi pelastus maan ääriin asti.
    Jes. 66:23
    Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

SAKARJA 14.
    4 Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä, joka on Jerusalemin edustalla itää kohti Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen hyvin suureksi laaksoksi . . . .

8 Sinä päivänä elävät vedet virtaavat Jerusalemista: toiset puolet niistä Idänmerta kohti, toiset puolet Länsimerta kohti. Niin on tapahtuva kesät ja talvet.

¤"Sinä päivänä" - eikö tuo adventtiteologiankin mukaan tarkoita tuhatta vuotta?¤

11 He asuvat siellä, eikä vihitä sitä enää tuhon omaksi, ja Jerusalem on oleva asuttu, oleva turvassa.

¤Se on monasti vihitty tuhon omaksi, vaan ei sitten enää ikinä!¤

16 Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
    17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.

Emme voi ehdollistaa (TF:"Ennustus oli ehdollinen") profetioita, mutta Jumala voi ehdollistaa siunaukset rankaisemalla, kuten tuossa tulee tapahtumaan kuivuuden rangaistuksen muodossa.

Jos vaikka juutalaisten sijaan Jumala laittaisi palestiinalaiset huolehtimaan lehtimajanjuhlista ja viikkosapatista rauhanajassa, niin joka tapauksessa lupaus kansoille on ja kiitollisuuden osoituksena Maassa silloin vallitsevien valtioiden pitää lähettää ainakin edustajat temppelivuorelle. Arvelen, että tuhannen vuoden aikana pääsee jokainen ainakin kerran pyhiinvaellusmatkalle. Siellä ei heti kuolla.

Jes. 65:20
    Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.

Ylläoleva profetia ei todellakaan ole vain israelille vaan kaikille kansoille.

2. Tim. 2:13
    jos me olemme uskottomat, pysyy kuitenkin hän uskollisena; sillä itseänsä kieltää hän ei saata.

Shalom,
    Antti
  10. "Pyhäkkö taivaassa ? Kysyttävää ? Lisättävää ?"

HEPREALAISKIRJE tosin otettiin vasta noin v. 450 länsimaiseen Raamattuun, mutta kaikesta voi päätellä, että tekijä on perehtynyt pelastusoppiin vähintäinkin yhtä syvälti kuin Paavali. Jonkin aikaa se luettiinkin Paavalin 14. kirjeeksi, mutta Luther otaksui Apollosta kirjoittajaksi. Kirjeen on ennen vuotta 95 jKr väsännyt joku pyhäkköpalvelukseen erityisesti perehtynyt.

Heprealaiskirje korostaa lainkuuliaisuuden sijaan uskonkuuliaisuutta - "uskon kautta". entä mitäs tämä on? . . .

Hepr.10:8
    Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
    9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
    10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
    13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
    14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Valmista tuli ristintyössä! Nyt kristus odottaa, että voittojulistus toteutetaan maan päällä.

19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
    20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
    21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", .. .

Minä vaan kysyisin tai lisäisin, että eikös Kristus ole kaikki se, mitä ennen sanottiin pyhäköksi, esiripuksi, uhriksi, jne sekä jumalanpalveluksen kohdekin? Ja kun hän on sisimmässämme - hän meissä ja me hänessä, kuten Sana toteaa - eikös pyhäköt ja pyhäkköopit eristä enemmän kuin edistävät?

KÄSITTÄÄKSENI PYHÄKKÖSYSTEEMIEN OPETUS ON JUURI SE ETTÄ KRISTUKSESSA ON KAIKEN TÄYTTYMYS - HÄN ON KOKO PAKETTI.

Sanot, Jari, oleasi vain keskustelija ja sivustonpitäjä. Minun mielestäni keskusteluilal ja sivustoilla pitää olla päämäärä: elämänohjaus. Parhaatkin raamatuntuntijat ja jumalantuntijat myöntävät vain ripauksen löytäneensä suuresta aarteesta. MITÄÄN ei voi löytää, jos ei voi kyseenalaistaa mitää ntähän asti oppimaansa. Mm. sitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että se saa, jolla on, mutta jolla ei ole, OTETAAN POIS SEKIN MITÄ HÄNELLÄ ON.

Mark. 4:25
    Sillä sille jolla on, sille annetaan; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on."

Asia näet on näin, että uudelle pitää raivata tilaa. Joka voi luopua voi saada uutta. Liian usei nrakennamme sellaisen korttialo-opin, ettei yhtäkään kolrttia voi poistaa tai vaihtaa. Kestävän opin rakentelu on kuin sudokua.

Luuk. 8:18
    Katsokaa siis, miten kuulette; sillä sille, jolla on, annetaan, mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, minkä hän luulee itsellään olevan."

Jumalan juoksupoika,
    Antti
  11. Aiemmat korostuksesi:

## Katso sitten mitä Paavali sanoi maallisesta pyhäköstä: "Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" Hebr 8:5.

Taivaassa siis se varsinainen meno on päällä. Maallinen pyhäkköpalvelus kaikenkaikkiaan oli esikuvaa tulevasta uhrista. Ne kaikki Karitsat ja Ylipapin menot. ##

Tällä koetit todistaa taivaassa olevaa konkreettista pyhäkköä, mutta tuostahan ilmenee, ettei pyhäkkö ole mitään vaan palvelus. Maassa pyhäkkö tarvittiin uhrimenojen vuoksi ja Herran ilmestymisen, SILLÄ HÄN PUHUI VAIN YLIPAPILLE. Jo pari tuhatta vuotta on voitu mennä suoraan kaikkeinpyhimpään, kun Hepr.kirjeenkin mukaan Kristus on se esirippu ja erottava väliseinä. Hän on myös uhri ja kaikki, mitä tarvitaan pyhättöasiassa.
    TAIVAASSA VOIMME YLISTÄÄ ILMAN KAINALOSAUVOJA SO. TEMPPELIÄ JA SEN SYSTEEMEJÄ.

T ä n ä a a m u n a korostit tai tarkensit:
    ## Huomenta !
    On lopuksi yksi lysti onko siellä "palvelus" vai "pyhäkkö"
    Yksi lysti, samasta asiasta on kyse. ##

Minä sitävastoin päätän, että pyhäkkö on vain raamit ja palvelus on pääasia.
    Kristus-taulusta voidaan poistaa raamit taivaassa tai Kristus voi siellä astua elävänä raameista ulos tai miten vaan kuvattanen. Minä en aio taivaassakaan kirkkoja palvoa vaan elävää Sanaa, Kristusta, juutalaisten Messiasta ja Kuningasta.

Lisäät aamukirjoittamistasi näin:
    ## Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. ##
    Ja laitat linkin kieltämättä kauniiseen hotelliisi (Onko se pyhäkkösi maan päällä?)linkin, että voi sieltä tarkemmin tutkia rukouksia enkeleille. (Onko Kristus mielestäsi enkeleistä ylin, Miikael?)

"MUTTA TEMPPELIÄ MINÄ EN SIELLÄ NÄHNYT"

Tuosta joku sinulle, Jari, huomautti. Lisäisin ympäriltä muutaman jakeen, jotta meille kaikille kävisi selväksi, että Kristus on temppelimme (pyhäkkö, kirkko, sapattihuone, Jumalan huone) ja aurinkomme. On Karitsamme, jonka elämänkirkjasta nimemme löytyy. Jo se nimeys on enemmän kuin jokin temppeli.

Ilm.21:22
    Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa.
    23
    Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. [Jes. 60:19]

24 Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. [Jes. 60:3]
    25 Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. [Jes. 60:11]
    26 Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne.
    27 Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan. [Jes. 52:1; Ilm. 3:5]

MUTTA OLISIKO TAIVAASSA TEMPPELI, JOTTA RISTINTYÖ VOI JATKUA LOPPUUN? VAI ONKO SITTENKIN KAIKKI JO TÄYTETTY?

Jari:
    Lisäsin kirjoitukseeni seuraavan kappaleen:
    "Taivaassa jatkuu se työ mikä päättyi ristille."

Toki kristus yhä joutuu kärsimään puolestamme ja hikoilemaan rukouksia, mutta mielestäni ei ole teologisesti sopivaa sanoa, että ristintyä jatkuu, syitä riittää . . .

1. Jeesus huusi ristillä uhrisovitustyön päätteeksi, se on täytetty ja uhrautui.

2. Teot Jumalan armosta kauttamme - ne on jo edeltävalmistettu nekin.

3. Kaikkensa Jumala jo antoi, Pojassaan ja se on saatavilla. Jopa olemme jo siirtyneet taivasten valtakuntaan. Me tarvitsemme jälkihoitoa paljonkin, olemme keskeneräisiä, mutta minusta se loukkaa Jumalaa, jos väitämme, että häneltäkin on vielä jäänyt jotain kesken.

"Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa"
    -- eiköhän ole niin, että 'tulkaa sillä kaikki on valmista'
    -- taivaan valmiuksia tänä aikana synkronisoidaan maan päälle

Minä uskon että majammekin taivaassa on jo valmiit olleet parituhatta vuotta.

JOH. 14.
    2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
    3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
    4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."

Päätteli,
    Antti
  12. ## Katso sitten mitä Paavali sanoi maallisesta pyhäköstä: "Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" Hebr 8:5.

Taivaassa siis se varsinainen meno on päällä. Maallinen pyhäkköpalvelus kaikenkaikkiaan oli esikuvaa tulevasta uhrista. Ne kaikki Karitsat ja Ylipapin menot. ##

Mutta Jari - eihän tuo perustelusi mitenkään liity siihen, onko taivaassa käsinkosketeltava pyhäkkö - siis jokin muu kuin meidän Kristus, Jumalan Poika!

Sitäpaitsi ei olla taivaassa vaan maan päällä, siinä, mitä linkin laitoin profeetta Hesekieliin ja mitä Sakarja toteaa kuin myös Jesaja, ja jopa Jeesus ilmestyksessään Johannekselle. Elikkä ennustaapi - Sak.14. - että kuivuuden vitsausta tulevat kokemaan ne kansat, joista ei edustusta lähetetä temppelikaupunkiin lehtimajanjuhliin ja sapattijuhliin.
    (Mm. Hes.47. Ilm.11. Sak.14. Jes. 66.)

Minä en luota teksteihin, joissa joudutaan laveasti selittelemään. Lyhyesti virsi kaunis. Minä taannoin kyllästyin pitkästytäviin selittelyihini ja huomasin, että omat näkemyksethän e puolustelun tarvetta kehiittelee. Sitten aloin enemmän analysoimaan ja vaadin itseltäni, että JOKA pala sopii paikkaansa, eikä myöskään jää tyhjää paikkaa.

## Siis käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös. ##

Siis niinku että ilman raameja, kuliseja, konkreettista temppeliä? Kaikki turha poissa, tukipylväät ja rakenteet? No mutta silloinhan ollaan samassa loppupäätelmässä: Kristus on taivaallinen pyhäkkömme ja niinkuin Maan päällä tavataan sanoa, että autuas se, joka saa asua Herran huonessa, siellä taivaassa vastaavasti on näin, että autuas hän, joka on Kristuksessa.

KERRATAANPA TODISTUSTASI:

## ## käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa, vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus, josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös. ##

Tuossa yllä itse asiassa ja loppujen lopuksi toteat parin mutkan kautta, ettei Taivaassa ole pyhäkköä. Mutta siellä on se jumalanpalvelus, jota täällä Maassa ei ollut aitona. Kyllä minua hieman hymyilyttää tuo, että ympäri käydään, yhteen tullaan.

Tätähän voidaan veivata vastapäiväänkin. Maan päälllä ei ole siis oikeeta pyhäkköä, vaan vain halpa esikuva, jossa adventistit ja me muutkin suoritamme aitoa jumalanpalvelusta. No, taivaassako sitten on kunnon temppeli;saadaan lopultakin ne puitteet, jotka ansaitsemme. Joo, mutta eikös jumalanpalvelus ole miljoona kertaa isompi lottovoitto kuin temppeli, joka tarjoaa puitteet?
    En saata käsittää ,mihin taivaassa pyhättöä tarvittaisiin, kun ollaan jo perillä, eikä mikään erota enää Herran konkreettisesta läsnäolosta. Temppeli olisi vain este.

Ei pahalla, mutta jämptisti,
    t. Antti
  13. ## Pyhäkkö taivaassa ? Kysyttävää ? Lisättävää ? ##

Eipä ole kysyttävää, eikä lisättävää, mutta poistaisin kyllä. Nimittäin pyhäkön taivaasta. Piirustukset on annettu Salomonille ja Israelissa ollaan valmiina rakentamaan, kunhan maailmalta luvan saavat. Se lupa tulee aikanaan kalliiksi, sillä näemme Raamatusta, että Peto 666 häpäisee tuon pyhäkön usean vuoden ajaksi.

Mitä tulee taivaaseen niin jumala ei sielläkään asu käsin tehdyssä temppelissä.
    Kristus on pyhäkkömme taivaassa. Pyhäkköasiassa käsitykseni eroaa räväkästi adventtiteologiasta, mutta jos minä perille joskus pääsen ja käteltyäni Jumalaa (Kristus) hän sitten ohjaa minut ihastelemaan Pyhäkköä ja yllätyn näkemästäni - halleluja sanon siinä.

Adventismissa uskotaan, sikäli kuin olen opetustilanteissa oikein ymmäränyt, että vain käväistään taivaassa ja Maa olisi sitten ikuinen kotimme. Tästäkin näkövinkkelistä tuntuisi oudolta, jos temppeli sijaitsisi taivaassa eikä Maassa.
    Aurinkoa en siellä nähnyt, toteaa näkijä ja lausuu, että Kristus itse on valona.
    Näin on myös että Kristus on temppeli.

Ilm. 11.
    2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm.+11:1&rnd=1360103842509

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Hes.+47:1&rnd=1360104009777

Voi olla ettei kukaan ole temppeliasiassa kanssani samaa mieltä, mutta minä olen kylläkin varsin vakuuttunut perustellun kantani oikeansuuntaisuudesta.

antti
  14. ## Mitä tarkoittavat Ilmestyskirjan kolme enkeliä joilla on sanoma ?
    Ilm 14:6-13. ##

Varmaankin se merkitsee sitä, että meidän tulee pysyä Kristuksen tuntemisessa ja tunnustamisessa. Mutta jotain tärkeää tarkoittaa varmasti luvun alkukin, 1-5.

Uusi laulu Siionin vuorella
    1 Sitten näin tämän: Karitsa seisoi Siionin vuorella, ja hänen kanssaan oli sataneljäkymmentäneljätuhatta ihmistä, joiden otsaan oli kirjoitettu hänen nimensä ja hänen Isänsä nimi. [Ilm. 7:3,4]
    2 Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua. [Ilm. 1:15]
    3 Valtaistuimen edessä ja neljän olennon ja vanhinten edessä laulettiin uutta laulua, jota ei voinut oppia kukaan muu kuin nuo sataneljäkymmentäneljätuhatta, jotka on ostettu maan päältä. [Ilm. 5:9]
    4 He eivät ole tahranneet itseään naisten kanssa vaan ovat pysyneet puhtaina kuin neitsyet, ja he seuraavat Karitsaa, minne hän meneekin. Heidät on ostettu ihmisten joukosta esikoislahjaksi Jumalalle ja Karitsalle. [1. Kor. 7:1; 2. Kor. 11:2; Ef. 5:27; Ilm. 3:4 | Jaak. 1:18; Ilm. 5:9]
    5 Valhetta ei heidän suustaan ole kuultu, he ovat puhtaita ja virheettömiä. [Kol. 3:9]

antti