Pyhäkkö taivaassa ? Kysyttävää ? Lisättävää ?

Mooses rakensi pyhäkön tarkasti Jumalalta saamiensa ohjeiden ja mallin mukaan. (2 Moos 25:8-9,40, 26-31 luvut, 33:7-11, 35:4-40:38)

Salomo rakensi 400 vuotta myöhemmin uuden pyhäkön ja Baabelin vankeudesta palanneet vielä kolmannen pyhäkön aina edellisen tilalle. (Dan 8:11,13, 9:17,26, Jes 63:18, Ps 74:3,7, Jer 51:51, Val 1:10, 2:20.

Kun Jeesus kuoli ristillä, päättyi koko vanhan liiton uhrijärjestelmä pyhäkköpalveluksineen. Koko Vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä mallisessa pyhäkössä vertauskuvasi Jeesuksen Kristuksen uhria. (Matt 27:50-51)

"Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi joka on asettunut taivaissa istumaan majesteetin valtaistuimen oikealla puolelle. Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäköteltassa jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse." (Hebr 8:1-2)

Ilosanoma uuden liiton pyhäköstä annettiin jo profeetta Danielille: “Kuinka kauan meidän täytyy katsella tätä? Päivittäinen uhri on poissa, jumalattomuus levittää tuhoa, ja pyhäkkö ja palvelus on tallattu maahan?" -Niin kauan että 2300 iltaa ja aamua on kulunut, sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." (Dan 8:13-14) >

Pyhäkkö ihmisen hyväksi on totta koko ihmiskunnan olemassaolon ajan ennen Herran paluuta. (Hes 37:26-27)
Jeesuksen Kristuksen uhri oli ainutkertainen riittävä uhri. Ylipapin työ jatkuu oikeassa pyhäkössä josta maallinen pyhäkkö oli tarkka kopio, malli ja esikuva.
"Meillä on suuri ylipappi jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone." (Hebr 10:21)

Danielin surressa jumalattomuutta ja pyhäkköpalveluksen puutetta Daniel ei ymmärtänyt enkelin sanomaa ja enkeli sanoikin sanoman selviävän vasta lopun aikana. > Dan 124,9,10,13.

Profetia selvisi 1800 luvun puolessa välissä ja tuosta hetkestä on katsottu "viimeisien päivien eli lopun aikojen" alkaneen. Jeesuksen kertomat "ajan merkit" alkoivat myös toteutua. (Matt 24) Viimeisten päivien kestoajasta ei kukaan voi tietää. (Matt 24:36)
Danielille annettu profetia selvisi joka tapauksessa vasta noin 2500 vuotta Danielin jälkeen.

Maallinen pyhäkkö kuvasi kolmea vaihetta Kristuksen palvelutyössä:
>1. Sijaisuhria;
-Pyhäkön uhrit olivat vertauskuvia Kristuksen uhrikuolemasta, sekä syntien anteeksiantamisesta. (Hebr 9:22) (Room 3:24-25, 6:23, Jes 53:6, 1 Kor 15:3, 2 Kor 5:21, 3 Moos 4:34-35, Hes 45:18-19) Ihmiskunnan kaikki synnit sovitettiin ristillä kokonaan.

>2. Papillista välitystyötä;
Vanhassa liitossa jokainen pappi kuvasi Kristuksen välitystyötä. (Hes 44:11,15-16, 45:4, 4 Moos 8:19, Pappisjärjestelmä onkin kokonaan vanhaan liittoon kuuluva asia. Uudessa liitossa jokaisella uskovalla on rukouksessa suora yhteys taivaaseen. Välittäjänä papin sijasta Kaikkivaltiaan Isän edessä on Jeesus Kristus. (Hebr 7:15-28, Room 8:34, 1 Joh 2:1-2) Kristus. (1 Tim 2:5, 1 Piet 2:9, Hebr 4:16)

Uuden liiton oikea pyhäkkö, lopullinen tuomio:
Ennen tuomion täytäntöönpanoa on oltava oikeudenkäynti. Papillinen pyhäkköpalvelus on taivaallinen oikeudenkäynti! (Ilm 20:4, 1 Kor 6:1-3, Ilm 20:11-15, Matt 25:31-46, 2 Piet 3:7-13)
> Kun Jeesus tulee, Hänellä on palkka mukanaan. Ihmisten ikuiset kohtalot on päätetty. (Matt 16:27, Ilm 22:12) Uutta armonaikaa ei koskaan enää tule.

Raamattu viittaa taivaalliseen pyhäkköön; > Ps 11:4, Mii 1:2-3, Ilm 4:2, 7:15, 8:3, 9:13, 15:5,8, 11:12,19, 16:17, Dan 7:9-10.

Pyhäkön tehtävä ja sanoma on pelastus ja työ ihmisen hyväksi.
Maallisen pyhäkön kaikki menot kuvasivatkin Kristuksen työtä ihmisen hyväksi. (Hebr 4:2,9:9-12, Gal 3:23, Joh 1:29) (Ps 78:69, 63:3, 20:3, 96:6, 150:1, Jer 17:12, 2 Aik 30:8,19)

Jatkuu heti alla:.........................>>>

41

114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa edelliseen ........................>>>

"Heprealaiskirjeessä löydämme mielenkiintoisen heprealaisen runomitan, joka asettaa kaksi pyhäkköä jumalanpalvelusjärjestelmineen vastakkain vertailtavaksi; maallisen ja taivaallisen. Heprealaiskirjeen kuudennen luvun lopusta kymmenennen luvun puoliväliin ulottuva teksti muodostuu seuraavanlaisesta rakenteesta:
      A – Väliverho (6:19-20)
      .B – Pappeus (7:1-25)
      ..C – Uhri (7:26-28)
      …D – Pyhäkkö (8:1-5)
      ….E – Liitto (8:6-13)
      …..F – Vanhan liiton pyhäkkö (9:1-10)
      …..F’ – Uuden liiton pyhäkkö (9:11-14)
      ….E’ – Liitto (9:15-22)
      …D’ – Pyhäkkö (9:23-28)
      ..C’ – Uhri (10:1-10)
      .B’ – Pappeus (10:11-18)
      A’ – Väliverho (10:19-20)
      Tekstin perusajatus on yksinkertainen. Uuden liiton uhri, pappeus ja pyhäkkö ovat paremmat kuin Vanhan liiton vastineensa."
      (Flink, Timo "Adventistiteologin kynästä:"2011)

"Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi jotta hänestä tulisi amahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset hän kykenee auttamaan niitä joita koetellaan." (Hebr 2:17-18) (Hebr 4:14-16, 5:10)

Koko vanhan liiton uhripalvelusjärjestelmä oli vertauskuvaa Kristuksen työstä ja -uhrista ristillä. Kaikki sen ajan ja pyhäkköön kuuluvat seremonialait olivat samalla yhteiskunnallisia lakeja. Jokainen uhrattu Karitsa oli vertauskuva Kristuksen antamasta uhrista ihmisen syntien vuoksi. Viattomia Karitsoita uhrattiin sen vuoksi että ihminen surmatessaan pienen valkoisen karitsan syntiensä vuoksi ymmärtäisi syntinsä vakavuuden. Uhri sai aikuisen miehenkin kyyneliin. Vertauskuvin puhuttelu oli tapa puhutella ja opettaa ihmisiä. Jeesus oli vertauskuvilla opettamisen mestari.

Lopuksi piti uhrata Jumalan Poika.
      Mitään viattomampaa uhri ja tapettavaa ei enää ollut eikä löydy koskaan ihmisen syntien vuoksi maailman pelastushistoriassa. Uhrin on tarkoitus vedota ihmisen synninviettoon ja parannukseen ihmisen ikuisen elämän puolesta. (Jes 1:18, 65:17-25, Ilm 21-22,
      1 Kor 15) Uusia uhreja ihmisen syntien vuoksi ei enää tule. Kristus on ainutkertainen uhri ajan loppuun asti.

Jeesus Kristus on Ylipappina pyhäkössä. Melkisedekin pappeudessa. (Hebr 5:6-10)
      Aaron ja Aaronin jälkeläiset eivät mene enää kaikkeen pyhimpään suurena sovituspäivänä kerran vuodessa sovittamaan kansan synnit.
      Pyhäkköpalveluksen ihmisiä pelastava Kristuksen työ jatkuu taivaan pyhäkössä ristin uhrikuoleman jälkeen. (Hebr 1:14)

Jeesus Kristus on itse kaikkein pyhimmässä.
      ”Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.” (Hebr 9:24)

Oikea ja alkuperäinen pyhäkkö, joka Raamatun mukaan on uuden liiton pyhäkkö tänään on siis taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 9:22-28)

Taivaallinen Temppeli ei ole vertauskuvaa enää, vaan on todellinen ja monivaiheisen vertauskuvan täyttymys.

"Kun sinä rukoilet, mene sisälle huoneeseesi, sulje ovi ja rukoile sitten isääsi joka on salassa. Isäsi joka näkee myös sen mikä on salassa palkitsee sinut."

(Matt 6:6)

Ihmiskunta, koko universum ja koko kosmos odottavat pyhäkön palveluksen lopullista täyttymistä. Jeesus Kristus nousi esikoisena kuolleista. (1Kor 15 luku, Ilm 20)

Armonaika on ihmisen elämä ajan loppuun asti. Jumala tahtoo että ihminen käyttäisi ajan oikein. (Hebr 3:7-8, Ilm 22:17,20)

"Katso hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset saavat nähdä Hänet, nekin jotka hänet lävistivät ja hänen tullessaan vaikeroivat kaikki maailman kansat. Näin on käyvä. Aamen. Minä olen A ja O, alku ja loppu, sanoo Herra Jumala, Hän joka on, joka oli, ja joka on tuleva, Kaikkivaltias." (Ilm 1:7-8)

Kirjoitus täällä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

Jari Laurila
      5.2.2013

• ## Pyhäkkö taivaassa ? Kysyttävää ? Lisättävää ? ##

Eipä ole kysyttävää, eikä lisättävää, mutta poistaisin kyllä. Nimittäin pyhäkön taivaasta. Piirustukset on annettu Salomonille ja Israelissa ollaan valmiina rakentamaan, kunhan maailmalta luvan saavat. Se lupa tulee aikanaan kalliiksi, sillä näemme Raamatusta, että Peto 666 häpäisee tuon pyhäkön usean vuoden ajaksi.

Mitä tulee taivaaseen niin jumala ei sielläkään asu käsin tehdyssä temppelissä.
      Kristus on pyhäkkömme taivaassa. Pyhäkköasiassa käsitykseni eroaa räväkästi adventtiteologiasta, mutta jos minä perille joskus pääsen ja käteltyäni Jumalaa (Kristus) hän sitten ohjaa minut ihastelemaan Pyhäkköä ja yllätyn näkemästäni - halleluja sanon siinä.

Adventismissa uskotaan, sikäli kuin olen opetustilanteissa oikein ymmäränyt, että vain käväistään taivaassa ja Maa olisi sitten ikuinen kotimme. Tästäkin näkövinkkelistä tuntuisi oudolta, jos temppeli sijaitsisi taivaassa eikä Maassa.
      Aurinkoa en siellä nähnyt, toteaa näkijä ja lausuu, että Kristus itse on valona.
      Näin on myös että Kristus on temppeli.

Ilm. 11.
      2 Temppelin ulompaa esipihaa älä kuitenkaan lue mukaan, jätä se mittaamatta, sillä se on annettu vieraiden kansojen haltuun. Ne polkevat pyhää kaupunkia neljänkymmenenkahden kuukauden ajan.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm. 11:1&rnd=1360103842509

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Hes. 47:1&rnd=1360104009777

Voi olla ettei kukaan ole temppeliasiassa kanssani samaa mieltä, mutta minä olen kylläkin varsin vakuuttunut perustellun kantani oikeansuuntaisuudesta.

antti

• Hei Antti !

Kiitos paljon.

Kyllä pyhäkkö Kristuksessa on tietysti. Sen ajatuksen lisään niin ei kukaan siitä häiriinny.
        Tosi vaan on että Jumala käski tehdä pyhäkön tarkan mallin mukaan; 2 Moos 25:8-9,40
        Tuota mallia sanotaan esikuvaksi oikeasta pyhäköstä joka on taivaassa.
        Katso sitten mitä Paavali sanoi maallisesta pyhäköstä: "Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" Hebr 8:5.

Taivaassa siis se varsinainen meno on päällä. Maallinen pyhäkköpalvelus kaikenkaikkiaan oli esikuvaa tulevasta uhrista. Ne kaikki Karitsat ja Ylipapin menot.

Jeesus Kristus vain on siellä ristin uhrin jälkeisessä palveluksessaan vielä.
        Ylipappi itse. Enkelit palveluksessaan. Hebr 1:14.
        Jeesus Kristus on se välittäjä, Melkisedekin Ylipappi, jota Aaronin jälkeläisyys edusti leeviläisten suvussa maan päällä ennen ristiä.

Minun hotellini kirjeet ovat melko lailla "raskaita" mutta olen tehnyt ne niin että ne antaisivat tiedon melko lailla kokonaisvaltaisesti aiheiden näkökulmista ja lisää muualta aiheen läheltä. Raamatunpaikat siellä pitäisi tutkia kaikki, ja ne ovatkin ryhmässä aiheittain voivat toimia pohjina keskustelulle.

Siis käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös.

Pyhäkön palvelus on sitä työtä mitä Jeesus Kristus Pyhä Henki tekee ihmisen pelastamiseksi kaikenkaikkiaan.

yst. t. jari

• Lisäys:

Lisäsin kirjoitukseeni seuraavan kappaleen:

"Taivaassa jatkuu se työ mikä päättyi ristille. Jeesus Kristus taivaallisten joukkojen kanssa tekee työtä ajan loppuun asti ihmisen hyväksi ihmisen pelastamiseksi. Pyhäkkö on Ylipappi Jeesuksen Kristuksen ympärillä taivaassa."

Näin Antin mielipide tuli huomioiduksi selventävänä asiana.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

Mielipiteet täällä antavat joskus lisää mistä voi mainita.

yst. t. jari

• Ymmälä

Anttiko poistaisi pyhäkön taivaasta ja rakentaisi sen Jerusalemiin? Ei taida tuo oppi sopia yhteen Raamatun kanssa.

Jumala loi Israelin esimerkiksi ja vertaukseksi maailmasta, osoitukseksi siitä kuinka tämän pahan maailman käy jos (koska) se ei käänny pois pahuudestaan. Jos Antti katsot miten Israel toimi ja vertaat sitä koko maailmaan niin ehkä ymmärrät mihin olemme menossa.

Todellinen pyhäkkö on taivaassa niinkuin myös meidän ylimmäinen pappimme Jeesus Kristus joka antoi sen todellisen uhrin (sen joka pelastaa) joka on uhrattu kertakaikkisella uhrilla, ei enää tarvitse uhrata päivittäisiä syntiuhreja maallisessa tempelissä, joka oli vain taivaallisen kuva.

Miksi sinä Antti poistaisit taivaallisen temppelin ja rakentaisit sen sijaan maallisen Jerusalemiin? Alkaisitko jälleen uhraamaan päivittäisiä syntiuhreja Jerusalemissa? Kenet valitsisit ylimmäiseksi papiksi tempeliisi?

• jarinhotelli kirjoitti:

Hei Antti !

Kiitos paljon.

Kyllä pyhäkkö Kristuksessa on tietysti. Sen ajatuksen lisään niin ei kukaan siitä häiriinny.
        Tosi vaan on että Jumala käski tehdä pyhäkön tarkan mallin mukaan; 2 Moos 25:8-9,40
        Tuota mallia sanotaan esikuvaksi oikeasta pyhäköstä joka on taivaassa.
        Katso sitten mitä Paavali sanoi maallisesta pyhäköstä: "Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" Hebr 8:5.

Taivaassa siis se varsinainen meno on päällä. Maallinen pyhäkköpalvelus kaikenkaikkiaan oli esikuvaa tulevasta uhrista. Ne kaikki Karitsat ja Ylipapin menot.

Jeesus Kristus vain on siellä ristin uhrin jälkeisessä palveluksessaan vielä.
        Ylipappi itse. Enkelit palveluksessaan. Hebr 1:14.
        Jeesus Kristus on se välittäjä, Melkisedekin Ylipappi, jota Aaronin jälkeläisyys edusti leeviläisten suvussa maan päällä ennen ristiä.

Minun hotellini kirjeet ovat melko lailla "raskaita" mutta olen tehnyt ne niin että ne antaisivat tiedon melko lailla kokonaisvaltaisesti aiheiden näkökulmista ja lisää muualta aiheen läheltä. Raamatunpaikat siellä pitäisi tutkia kaikki, ja ne ovatkin ryhmässä aiheittain voivat toimia pohjina keskustelulle.

Siis käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös.

Pyhäkön palvelus on sitä työtä mitä Jeesus Kristus Pyhä Henki tekee ihmisen pelastamiseksi kaikenkaikkiaan.

yst. t. jari

## Katso sitten mitä Paavali sanoi maallisesta pyhäköstä: "Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" Hebr 8:5.

Taivaassa siis se varsinainen meno on päällä. Maallinen pyhäkköpalvelus kaikenkaikkiaan oli esikuvaa tulevasta uhrista. Ne kaikki Karitsat ja Ylipapin menot. ##

Mutta Jari - eihän tuo perustelusi mitenkään liity siihen, onko taivaassa käsinkosketeltava pyhäkkö - siis jokin muu kuin meidän Kristus, Jumalan Poika!

Sitäpaitsi ei olla taivaassa vaan maan päällä, siinä, mitä linkin laitoin profeetta Hesekieliin ja mitä Sakarja toteaa kuin myös Jesaja, ja jopa Jeesus ilmestyksessään Johannekselle. Elikkä ennustaapi - Sak.14. - että kuivuuden vitsausta tulevat kokemaan ne kansat, joista ei edustusta lähetetä temppelikaupunkiin lehtimajanjuhliin ja sapattijuhliin.
        (Mm. Hes.47. Ilm.11. Sak.14. Jes. 66.)

Minä en luota teksteihin, joissa joudutaan laveasti selittelemään. Lyhyesti virsi kaunis. Minä taannoin kyllästyin pitkästytäviin selittelyihini ja huomasin, että omat näkemyksethän e puolustelun tarvetta kehiittelee. Sitten aloin enemmän analysoimaan ja vaadin itseltäni, että JOKA pala sopii paikkaansa, eikä myöskään jää tyhjää paikkaa.

## Siis käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös. ##

Siis niinku että ilman raameja, kuliseja, konkreettista temppeliä? Kaikki turha poissa, tukipylväät ja rakenteet? No mutta silloinhan ollaan samassa loppupäätelmässä: Kristus on taivaallinen pyhäkkömme ja niinkuin Maan päällä tavataan sanoa, että autuas se, joka saa asua Herran huonessa, siellä taivaassa vastaavasti on näin, että autuas hän, joka on Kristuksessa.

KERRATAANPA TODISTUSTASI:

## ## käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa, vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus, josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös. ##

Tuossa yllä itse asiassa ja loppujen lopuksi toteat parin mutkan kautta, ettei Taivaassa ole pyhäkköä. Mutta siellä on se jumalanpalvelus, jota täällä Maassa ei ollut aitona. Kyllä minua hieman hymyilyttää tuo, että ympäri käydään, yhteen tullaan.

Tätähän voidaan veivata vastapäiväänkin. Maan päälllä ei ole siis oikeeta pyhäkköä, vaan vain halpa esikuva, jossa adventistit ja me muutkin suoritamme aitoa jumalanpalvelusta. No, taivaassako sitten on kunnon temppeli;saadaan lopultakin ne puitteet, jotka ansaitsemme. Joo, mutta eikös jumalanpalvelus ole miljoona kertaa isompi lottovoitto kuin temppeli, joka tarjoaa puitteet?
        En saata käsittää ,mihin taivaassa pyhättöä tarvittaisiin, kun ollaan jo perillä, eikä mikään erota enää Herran konkreettisesta läsnäolosta. Temppeli olisi vain este.

Ei pahalla, mutta jämptisti,
        t. Antti

• AnttiVKantola kirjoitti:

## Katso sitten mitä Paavali sanoi maallisesta pyhäköstä: "Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo" Hebr 8:5.

Taivaassa siis se varsinainen meno on päällä. Maallinen pyhäkköpalvelus kaikenkaikkiaan oli esikuvaa tulevasta uhrista. Ne kaikki Karitsat ja Ylipapin menot. ##

Mutta Jari - eihän tuo perustelusi mitenkään liity siihen, onko taivaassa käsinkosketeltava pyhäkkö - siis jokin muu kuin meidän Kristus, Jumalan Poika!

Sitäpaitsi ei olla taivaassa vaan maan päällä, siinä, mitä linkin laitoin profeetta Hesekieliin ja mitä Sakarja toteaa kuin myös Jesaja, ja jopa Jeesus ilmestyksessään Johannekselle. Elikkä ennustaapi - Sak.14. - että kuivuuden vitsausta tulevat kokemaan ne kansat, joista ei edustusta lähetetä temppelikaupunkiin lehtimajanjuhliin ja sapattijuhliin.

Minä en luota teksteihin, joissa joudutaan laveasti selittelemään. Lyhyesti virsi kaunis. Minä taannoin kyllästyin pitkästytäviin selittelyihini ja huomasin, että omat näkemyksethän e puolustelun tarvetta kehiittelee. Sitten aloin enemmän analysoimaan ja vaadin itseltäni, että JOKA pala sopii paikkaansa, eikä myöskään jää tyhjää paikkaa.

## Siis käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös. ##

Siis niinku että ilman raameja, kuliseja, konkreettista temppeliä? Kaikki turha poissa, tukipylväät ja rakenteet? No mutta silloinhan ollaan samassa loppupäätelmässä: Kristus on taivaallinen pyhäkkömme ja niinkuin Maan päällä tavataan sanoa, että autuas se, joka saa asua Herran huonessa, siellä taivaassa vastaavasti on näin, että autuas hän, joka on Kristuksessa.

## ## käsin tehtyä pyhäkköä ei ole taivaassa, vaan todellinen taivaallinen pyhäkköpalvelus, josta maanpäällinen oli mahdollisimman tarkka jäljennös. ##

Tuossa yllä itse asiassa ja loppujen lopuksi toteat parin mutkan kautta, ettei Taivaassa ole pyhäkköä. Mutta siellä on se jumalanpalvelus, jota täällä Maassa ei ollut aitona. Kyllä minua hieman hymyilyttää tuo, että ympäri käydään, yhteen tullaan.

Tätähän voidaan veivata vastapäiväänkin. Maan päälllä ei ole siis oikeeta pyhäkköä, vaan vain halpa esikuva, jossa adventistit ja me muutkin suoritamme aitoa jumalanpalvelusta. No, taivaassako sitten on kunnon temppeli;saadaan lopultakin ne puitteet, jotka ansaitsemme. Joo, mutta eikös jumalanpalvelus ole miljoona kertaa isompi lottovoitto kuin temppeli, joka tarjoaa puitteet?
        En saata käsittää ,mihin taivaassa pyhättöä tarvittaisiin, kun ollaan jo perillä, eikä mikään erota enää Herran konkreettisesta läsnäolosta. Temppeli olisi vain este.

t. Antti

Huomenta !

On lopuksi yksi lysti onko siellä "palvelus" vai "pyhäkkö"
        Yksi lysti, samasta asiasta on kyse.

Siellä tapahtuu ihmisen hyväksi pelastusprosessin ja uskonelämän käytännän toimintaa, myös oikeudenkäynti siksi että pitää olla joku peruste millä perusteella taivaan kirjoissa tai ei.

Pyhäköksi sitä kutsutaan siksi että se liittyy osittain Danielin saamaan profetiaan.
        San 7-12 ihmetellään siellä koska pyhäkkö nousisi kunniaan?
        Siellä se on. Olen ne Dan kirjan jakeet varmasti maininnut.
        Enkeli vastasi koska pyhäkkö nousee kunniaan?
        Hups, siitä ajasta kului 2520 vuotta kun kerran laskin Danielin iän mukaan, mutta enkelin antamasta ajankohdasta, kuningas Artaksekseen käskystä rakentaa Jerusalem on se profetian hetki mistä allakka raksuttaa, ja se vie määrättyyn aikaan ja hups, silloin profetia löydettiin tai siis ymmärrettiin.'

Ei se ole tämän kummempi asia, mutta ihmiset aina luulevat että joku piiri tietää aina kaiken raamatusta ja monen luulo on että itse tietää enemmän kuin kaikki muut yhteensä, siksi moni raamatun asia on jäänyt monilta piireiltä huomaamatta. Mutta monet asiat ovat hiukan viitseliäitä tutkia ja vaatii pohjallekin tietoa että asia valkenisi eikä kaikilla ihmisillä ole aikaa ja mielenkiintoa eikä ole pakko aivan kaikkea tietääkään.
        En nyt tässä Sinua osoita vaan sitä mitä piirit opettavat.

Temppeli maan päällä oli vaan kopio taivaallisesta, se on Raamatun opetus sekin.

Siellä Hebr kirjeissä mainitaan asia selvästi että maallinen pyhäkkö oli esikuva taivaallisesta pyhäköstä eli siis taivaallinen pyhäkkö se mikä on varsinainen ja oikea. Jeesus Ylipapin palevlus on monivaiheinen ja jatkuu siis ristin jälkeen vielä ajan loppuun saakka, mutta sittenkin tullaan taas vain vaiheeseen II edvanttiin ja taivaallinen palvelus toki jatkuu kaikkein muhkeimillaan vasta uudessa maassa ja taivaissa eli ei se koskaan lopu.

Jumalan siunausta tänään
        'jari laurila

• AnttiVKantola kirjoitti:

t. Antti

Lisäys vielä;

Sain lisävaloja pyhäkköasiassa II adventin tuolle puolen.

"Pyhäkkö" sana ei ole tarpeellinen eikä täsmällinen ilmaisu II- adventin jälkeisestä ajasta. Jumalan /Kristuksen ympärille toki keskittyy aika II- adventin jälkeen tietysti, mutta on viisasta olla käyttämättä pyhäkkö sanaa siellä sillä pyhäkön palvelus on ihmisen pelastamiseksi, siksi sitä ei enää tarvita uudessa maassa.

Tässä kappale missä olen oikaissut asian kirjoituksessani:

"Oikea ja alkuperäinen pyhäkkö, joka Raamatun mukaan on uuden liiton pyhäkkö tänään on siis taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 1:14, 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita. Taivaallinen palvelus ei pääty koskaan."

Täytyy kuitenkin lukea koko teksti: >> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

Olen kiitollinen kritiikistä, se auttaa minua käyttämään sopivia sanoja että tulisi sopivasti ja oikein ymmärretyksi huomioiden erilaiset lukijat.
        Se on päällimmäinen syy miksi tekstit palstalle heitän heti vajaina ja raakileinakin, kirjoitukseni elävät ja valmistuvat aina toistaiseksi.

yst. jari

Lisäys vielä;

Sain lisävaloja pyhäkköasiassa II adventin tuolle puolen.

"Pyhäkkö" sana ei ole tarpeellinen eikä täsmällinen ilmaisu II- adventin jälkeisestä ajasta. Jumalan /Kristuksen ympärille toki keskittyy aika II- adventin jälkeen tietysti, mutta on viisasta olla käyttämättä pyhäkkö sanaa siellä sillä pyhäkön palvelus on ihmisen pelastamiseksi, siksi sitä ei enää tarvita uudessa maassa.

Tässä kappale missä olen oikaissut asian kirjoituksessani:

"Oikea ja alkuperäinen pyhäkkö, joka Raamatun mukaan on uuden liiton pyhäkkö tänään on siis taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 1:14, 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita. Taivaallinen palvelus ei pääty koskaan."

Täytyy kuitenkin lukea koko teksti: >> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

Olen kiitollinen kritiikistä, se auttaa minua käyttämään sopivia sanoja että tulisi sopivasti ja oikein ymmärretyksi huomioiden erilaiset lukijat.
        Se on päällimmäinen syy miksi tekstit palstalle heitän heti vajaina ja raakileinakin, kirjoitukseni elävät ja valmistuvat aina toistaiseksi.

yst. jari

Ei noissa lainaamissasi kohdissa puhuta mitään taivaassa olevasta pyhäköstä.
        Jeesus itse on Uhri ja Pappi ja Temppeli.

• kalamos kirjoitti:

Ei noissa lainaamissasi kohdissa puhuta mitään taivaassa olevasta pyhäköstä.
        Jeesus itse on Uhri ja Pappi ja Temppeli.

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10 >> siis täällä !
        Kyllä puhutaan siis täällä koko teksti ja raamatunpaikat.

Kyse nimenomaan oli Dan kirjoissa milloin pyhäkkö nousisi taas kunniaan.

Voi olla että Uuden Maailman laitoksessa on käytetty eri sanamuotoja.

yst. t. jari

http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10 >> siis täällä !
        Kyllä puhutaan siis täällä koko teksti ja raamatunpaikat.

Kyse nimenomaan oli Dan kirjoissa milloin pyhäkkö nousisi taas kunniaan.

Voi olla että Uuden Maailman laitoksessa on käytetty eri sanamuotoja.

yst. t. jari

Siis noissa lainaamissasi Hebrealaiskirjeen kohdissa ei puhuta mitään taivaassa olevasta pyhäköstä.

PS
        Minä en lue Uuden Maailman käännöstä. Huh!!!

• kalamos kirjoitti:

Siis noissa lainaamissasi Hebrealaiskirjeen kohdissa ei puhuta mitään taivaassa olevasta pyhäköstä.

PS
        Minä en lue Uuden Maailman käännöstä. Huh!!!

Hei, kiitos!

Sinun pitää ottaa ja lukia tarkemmin.

Hebr 8:1-2,5, mm.. Pyhäkkö liittyy asiaan että Daniel suri tallattua pyhäkköä ja enkeli
        vastasi koska pyhäkkö nousisi taas kunniaan., Laskin tuosta ajasta kuluneen 2520 vuotta ja määrähetkestä minkä enkeli ilmoitti raksutti allakka 2300 vuotta. Dan 8:13-14.

Siis vain jotkut Raamatunpaikat mainitakseni. Lue ne, niistä jo selviää ja lue Raamatun kanssa se kirjoitukseni Raamattuhotellissani. Olen kirjoittanut ne niin että viitsivä löytää jos viitsii siis tutkia. Viittaan siellä Raamattun ja Pyhä Henki on Raamatun opettaja aina, en minä.
        >> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

Jeesukselta kun pyytää tekstin kirkastumista ja velkemista, niin valkenee ja kirkastuu. Kirkaistuu ja valkaistuu.

yst.t. jari

Hei, kiitos!

Sinun pitää ottaa ja lukia tarkemmin.

Hebr 8:1-2,5, mm.. Pyhäkkö liittyy asiaan että Daniel suri tallattua pyhäkköä ja enkeli
        vastasi koska pyhäkkö nousisi taas kunniaan., Laskin tuosta ajasta kuluneen 2520 vuotta ja määrähetkestä minkä enkeli ilmoitti raksutti allakka 2300 vuotta. Dan 8:13-14.

Siis vain jotkut Raamatunpaikat mainitakseni. Lue ne, niistä jo selviää ja lue Raamatun kanssa se kirjoitukseni Raamattuhotellissani. Olen kirjoittanut ne niin että viitsivä löytää jos viitsii siis tutkia. Viittaan siellä Raamattun ja Pyhä Henki on Raamatun opettaja aina, en minä.
        >> http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

Jeesukselta kun pyytää tekstin kirkastumista ja velkemista, niin valkenee ja kirkastuu. Kirkaistuu ja valkaistuu.

yst.t. jari

>> Sinun pitää ottaa ja lukia tarkemmin

• kalamos kirjoitti:

>> Sinun pitää ottaa ja lukia tarkemmin

Hei !

Katsoin neljästä hyllyssäni olevasta painoksesta mitä painosta luet ja viimeisessä tärppäsi. Sinulla on KR:1933/1938.

Siinä teltta tai pyhäkkö on käännetty majaksi. Minulla on sanakirjat hyllyssä myös ja pääsen tekemään aina omaa käännöstäni alkutekstiin, mutta minulla on tekstin kirjoittaminen kesken ja katsotaan sen jälkeen kuinka monta nimeä rakkaalle lapselle telttamajale löytyy ja mikä on lähin merkitys,.

jari

Hei !

Katsoin neljästä hyllyssäni olevasta painoksesta mitä painosta luet ja viimeisessä tärppäsi. Sinulla on KR:1933/1938.

Siinä teltta tai pyhäkkö on käännetty majaksi. Minulla on sanakirjat hyllyssä myös ja pääsen tekemään aina omaa käännöstäni alkutekstiin, mutta minulla on tekstin kirjoittaminen kesken ja katsotaan sen jälkeen kuinka monta nimeä rakkaalle lapselle telttamajale löytyy ja mikä on lähin merkitys,.

jari

No nyt en käyttänyt mitään käännöstä,
        vaan tuo teksti oli interlineaaristi alkutekstistä,
        kun tivasit minua ottaman ja lukemaan tarkemmin.

Mutta esimerkiksi omasivustollani todellakin käytän pääsääntöisesti tuota
        KR 1933/38 käännöstä. Mutta myös muita käännöksiä
        kuten uusinta Raamatun suomennosta Raamattu Kansalle (2012).

Hei !

jari

Jari kirjoitti:
        >> UT käyttää alkutekstissään kreikan "skenes"
        jonk vastine ei ole "pyhäkkö" sana suoraan,
        on käännetty "majaksi"
        mutta raamatuntutkijat ovat tulleet siihen tulokseen käännöskomiteassa että >asiayhteydessä< on kysymys pyhäköstä.
        On sekä maanpäällinen ja taivaallinen.

• kalamos kirjoitti:

Jari kirjoitti:
        >> UT käyttää alkutekstissään kreikan "skenes"
        jonk vastine ei ole "pyhäkkö" sana suoraan,
        on käännetty "majaksi"
        mutta raamatuntutkijat ovat tulleet siihen tulokseen käännöskomiteassa että >asiayhteydessä< on kysymys pyhäköstä.
        On sekä maanpäällinen ja taivaallinen.

Kiitos !

Olen kirjoittanut sen pyhäkkötekstin juuri sitä varten että kiinnostunut voi sen tutkia melko lailla hyvin, mutta siihen pitää olla Raamattu ja mielenkiintoa asiaan.

Yhtä jaetta ei voi iroittaa asiayhteydestään ja tulkita oman tavoitteen mukaan.
        Pyhäköstä löytyy tekstiä niin kokonaisuus muodostuu.

yst. t. jari

Kiitos !

Olen kirjoittanut sen pyhäkkötekstin juuri sitä varten että kiinnostunut voi sen tutkia melko lailla hyvin, mutta siihen pitää olla Raamattu ja mielenkiintoa asiaan.

Yhtä jaetta ei voi iroittaa asiayhteydestään ja tulkita oman tavoitteen mukaan.
        Pyhäköstä löytyy tekstiä niin kokonaisuus muodostuu.

yst. t. jari

Hebr 8:2 sisältää kaksi eri sanaa.

hagion = pyhien / kaikkein pyhimmän / kunnioitettavimman jne
        skenes = majan / teltan

Kysyn nyt sinulta,
        oletko ajatellut, minkä tähden tuo majan (skenes)
        sisin osa (hagion) on kaikkein pyhin?

• kalamos kirjoitti:

Hebr 8:2 sisältää kaksi eri sanaa.

hagion = pyhien / kaikkein pyhimmän / kunnioitettavimman jne
        skenes = majan / teltan

Kysyn nyt sinulta,
        oletko ajatellut, minkä tähden tuo majan (skenes)
        sisin osa (hagion) on kaikkein pyhin?

Hei !

Majan sisin osa liittyi kaikkeen suurimpaan juhlaan, Suurena sovituspäivänä sovitettiin kansan synnit. Ylipappi meni kaikkein pyhimpään. Nyt siellä on oikea Ylipappi, maallinen oli vertausta Aaron ja Aaronin jälkeläiset.

Odottelen vielä lupaamaasi kuvaa pärstävärkistä ja naamanupistasi. heh,

yst. t. jari

Hei !

Majan sisin osa liittyi kaikkeen suurimpaan juhlaan, Suurena sovituspäivänä sovitettiin kansan synnit. Ylipappi meni kaikkein pyhimpään. Nyt siellä on oikea Ylipappi, maallinen oli vertausta Aaron ja Aaronin jälkeläiset.

Odottelen vielä lupaamaasi kuvaa pärstävärkistä ja naamanupistasi. heh,

yst. t. jari

Lähetin sinulle sähköpostiviestin jo eilen,
        sen liitteenä oli tuo kaipaamasi potrettini.
        Etkö ole saanut tuota viestiä.

Mennään vielä kaikkein pyhimpään.
        Mikä siitä teki pyhän?

• kalamos kirjoitti:

Lähetin sinulle sähköpostiviestin jo eilen,
        sen liitteenä oli tuo kaipaamasi potrettini.
        Etkö ole saanut tuota viestiä.

Mennään vielä kaikkein pyhimpään.
        Mikä siitä teki pyhän?

Hei kiitos !

Ei ole potrettia kuulunut.
        En toki ole seuraa hakemassa sellaisessa merkituyksessä, tuli puhetta vain siksi että näkee kenen kanssa puhuu kun on sivutkin olemassa jossa ei mitään tietoa sivujen tekijästä.

Pyhän temppelistä teki että se oli Jumalalle erotettu, Sellainen kaikki on pyhää.
        Jumalan käyttöön viimmesen päälle.

yst. t. jari

Hei kiitos !

Ei ole potrettia kuulunut.
        En toki ole seuraa hakemassa sellaisessa merkituyksessä, tuli puhetta vain siksi että näkee kenen kanssa puhuu kun on sivutkin olemassa jossa ei mitään tietoa sivujen tekijästä.

Pyhän temppelistä teki että se oli Jumalalle erotettu, Sellainen kaikki on pyhää.
        Jumalan käyttöön viimmesen päälle.

yst. t. jari

Minä siis lupasin lähettää sinulle
        vastaavan kuvan itsestäni kuin sinun logossasi tällä foorumilla on,
        koska annoit ymmärtää,
        että muutoin et halua lukea kalamoksen omasivustolta,
        mitä vastasin sinulle dinosauruksista,
        jotka tulivat esiin vedenpaisumusta koskevassa viestissäsi.
        http://kalamos.omasivu.fi/alku/
        http://kalamos.omasivu.fi/behemot/
        http://kalamos.omasivu.fi/pimeys/

Lähetin tuon sähköpostiviestin,
        jonka liitteenä oli tuo tivaamasi kuva,
        osoitteeseen [email protected]
        Oliko osoite ehkä väärä?

Mennään hiukan peremmälle tuossa temppelissä.
        Miksi kaikkein pyhin oli pyhistä pyhin paikka tuossa temppelissä?

• kalamos kirjoitti:

Minä siis lupasin lähettää sinulle
        vastaavan kuvan itsestäni kuin sinun logossasi tällä foorumilla on,
        koska annoit ymmärtää,
        että muutoin et halua lukea kalamoksen omasivustolta,
        mitä vastasin sinulle dinosauruksista,
        jotka tulivat esiin vedenpaisumusta koskevassa viestissäsi.
        http://kalamos.omasivu.fi/alku/
        http://kalamos.omasivu.fi/behemot/
        http://kalamos.omasivu.fi/pimeys/

Lähetin tuon sähköpostiviestin,
        jonka liitteenä oli tuo tivaamasi kuva,
        osoitteeseen [email protected]
        Oliko osoite ehkä väärä?

Mennään hiukan peremmälle tuossa temppelissä.
        Miksi kaikkein pyhin oli pyhistä pyhin paikka tuossa temppelissä?

Hei !

Vastasin jo kaikkein pyhimmän pyhän syyn. Vain kerran vuodessa sinne mentiin suurena sovituspäivänä. Oli kaikkein suurin pyhäkön tapahtuma. Siksi.

Osoite oli oikein, mutta kuvaa ei ole näkynyt.

yst. t. jari

Hei !

Vastasin jo kaikkein pyhimmän pyhän syyn. Vain kerran vuodessa sinne mentiin suurena sovituspäivänä. Oli kaikkein suurin pyhäkön tapahtuma. Siksi.

Osoite oli oikein, mutta kuvaa ei ole näkynyt.

yst. t. jari

Kirjoitit tuossa aiemmin,
        että "Jumalan käyttöön viimmesen päälle".

Voisimmeko yhteisymmärtää niin,
        että Jumalan Kirkkauden läsnäolo
        teki tuosta tilasta pyhistä pyhimmän?

• kalamos kirjoitti:

Kirjoitit tuossa aiemmin,
        että "Jumalan käyttöön viimmesen päälle".

Voisimmeko yhteisymmärtää niin,
        että Jumalan Kirkkauden läsnäolo
        teki tuosta tilasta pyhistä pyhimmän?

Hei !

Maallinen pyhäkkö oli hyvinkin Jumalan kirkkauden läsnäolosta nauttiva varsinkin kaikkein pyhimmässä sillä ylipappi Aaron tai jälkeläinen Aaronin oli välimies ja meni suurena sovituspäivänä kaikkein pyhimpään sovittamaan kansan synnit.

Nyt Ylipappeus on Kristuksella. Taivaan enkelit apunansa. Hebr 1:14.
        Aaronia ei ole enää eikä Aaronin jälkeläisiä. Koko seremonialakijärjestelmä kumoutui ristillä, oikea Karista uhrattiin mistä Raamatussa 500 profetiaa VT:ssä.
        Ristin uhti oli ainoa ja ainutkertainen, mutta Ylipapin työ jatkuu. Tottakai Jumalan kirkkaus tekee Ylipapista pyhistä pyhimmän. Odotamme II adventtia. Ylipappi tulee kansan luo vielä maan päälle niin että silmät näkevät. Ilm 1:7.

Jotakin järjestelmää pitää olla yllä että olisi joku peruste ketkä nousevat I ja ketkä II ylösnousemuksessa. Ei se ole "enttententtenteelikamenttenhissunkissunvaapulavissunyksipariuunistaulos" arpapelia vaan todelliset perusteet pitää olla mitä taivaan kirjoihin on merkitty kun jokaisen ihmisen armonaika päättyy, elämän päättyessä. Ilm 20.

Jumalan siunausta
        jari

Hei !

Maallinen pyhäkkö oli hyvinkin Jumalan kirkkauden läsnäolosta nauttiva varsinkin kaikkein pyhimmässä sillä ylipappi Aaron tai jälkeläinen Aaronin oli välimies ja meni suurena sovituspäivänä kaikkein pyhimpään sovittamaan kansan synnit.

Nyt Ylipappeus on Kristuksella. Taivaan enkelit apunansa. Hebr 1:14.
        Aaronia ei ole enää eikä Aaronin jälkeläisiä. Koko seremonialakijärjestelmä kumoutui ristillä, oikea Karista uhrattiin mistä Raamatussa 500 profetiaa VT:ssä.
        Ristin uhti oli ainoa ja ainutkertainen, mutta Ylipapin työ jatkuu. Tottakai Jumalan kirkkaus tekee Ylipapista pyhistä pyhimmän. Odotamme II adventtia. Ylipappi tulee kansan luo vielä maan päälle niin että silmät näkevät. Ilm 1:7.

Jotakin järjestelmää pitää olla yllä että olisi joku peruste ketkä nousevat I ja ketkä II ylösnousemuksessa. Ei se ole "enttententtenteelikamenttenhissunkissunvaapulavissunyksipariuunistaulos" arpapelia vaan todelliset perusteet pitää olla mitä taivaan kirjoihin on merkitty kun jokaisen ihmisen armonaika päättyy, elämän päättyessä. Ilm 20.

Jumalan siunausta
        jari

Eli olemme yhtä mieltä siitä,
        että kysymyksessä on kaikkein pyhin,
        koska Herran Kirkkaus ja Kunnia oli siinä paikassa.

Eli Jumalan asumuksessa eli temppelissä,
        paikka, johon Itse Kirkkaus oli asettunut,
        oli kaikkien pyhin.

• kalamos kirjoitti:

Eli olemme yhtä mieltä siitä,
        että kysymyksessä on kaikkein pyhin,
        koska Herran Kirkkaus ja Kunnia oli siinä paikassa.

Eli Jumalan asumuksessa eli temppelissä,
        paikka, johon Itse Kirkkaus oli asettunut,
        oli kaikkien pyhin.

Hei kiitos ja hyvä !

Olemme saavuttaneet konsensuksen asiassa.

Jumalan siunausta
        jari laurila

Hei kiitos ja hyvä !

Olemme saavuttaneet konsensuksen asiassa.

Jumalan siunausta
        jari laurila

Hyvä. Sitten voimme palata tältä pohjalta tähän,
        siihen, mitä sanotaan jakeissa Hebr 8:1-2.

Eli kysymyksessä on MAJA.
        Jumalan MAJA / ASUMUS.
        Ja Jumala asuu TAIVAASSA.

Tässä MAJAssa eli TAIVAASSA
        kaikkein pyhin on se paikka,
        jossa on Jumalan Valtaistuin,
        paikka, jossa Majesteetti istuu
        ja Ylipappi Majesteetin oikealla puolella.

"Sanomamme pääkohta on siis tämä:
        Meillä on sellainen ylipappi,
        joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa.
        Hän palvelee pyhäkössä, siinä oikeassa ilmestysmajassa,
        jonka on pystyttänyt Herra eikä ihminen."

• ukkosenjylinä

Etsipäs Jari teksti, missä kerrotaan, millä tavalla Taivaan Pyhäkköpalvelus loppuu!!??

Vaikka minä tiedän sen, niin ainahan on kiva antaa toisen vastata, ja verrata onko näkemys sama, terv. benedi

• Lisäys:

Lisäsin yhden lauseen kysymyksesi vuoksi kirjoitukseeni. Yhdistin sen kappaleeseen näin:

"Oikea ja alkuperäinen pyhäkkö, joka Raamatun mukaan on uuden liiton pyhäkkö tänään on siis taivaassa. Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. (Hebr 9:22-28) Pyhäkköpalveluksessa on eri vaiheita. Taivaallinen palvelus pyhäkössä ei pääty koskaan."

Käy Sinäkin aina katsomassa aitoa voimassa olevaa tekstiä, sillä laitan kovin pikaisesti palstalle ja korjaan myöhemmin.
        Täällä aina toistaiseksi voimassa oleva: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

yst. t. jarí

• Ei se koskaan lopu. Välivaiheita on. II-.adventti on yksi sellainen välivaihe.

jari

• Ilm 21:22

Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt

• Hei ja hups kiitos !

Kuule joo, todella kiitolliset kiitokset huomiostasi.

Kaikki me ymmärrämme että Kristuksen/ Jumalan ympärillä jatkuu kaikki kemut uudessa maassa, se on toden totta aina Kristuksen ympärillä tietysti.

"Temppeli" on kuin onkin sellainen sana jota ei ole hyvä käyttää asiayhteydessä kun on kyse uudesta maasta.

Paljon kiitoksia oikaisusta !

Muistan tämän etten käytä temppelipalvelukseen liittyvää sanaa siitä asiasta.
        Kiitos.

Oikaisen tekstini näiltä osin. Taivaallinen palvelus uutena kotimaana jatkuu Kristuksen ympärillä siellä aina loputtomiin niiden osalta jotka autuuden perivät.

yst. t. jari

• Lisäys:

Tässä kappale korjattuna missä oli yksi sana liikaa. Nyt se kuuluu näin:

Täällä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10

Minulla on sattunut ajatushäiriö, tässä on monenmoista hössötystä ja aika voimat rajoitetut ja rakastan nukkumista. Joskus oli unihäiriöitä ja mielelläni nukun pitkiä öitä ja menen aikaisin nukkumaan, eilenkin klo 19.00 ja nukuin koko iltapäivän. Edellinen yö jäi vajaaksi. Hiihtolenkin päälle söin ja menin maata niin siitä ei enää noustu sohvalta kuin nukkumaan.

yst. t. jari

• Ilm 21:22
        jarinhotelli kirjoitti:

Hei ja hups kiitos !

Kuule joo, todella kiitolliset kiitokset huomiostasi.

Kaikki me ymmärrämme että Kristuksen/ Jumalan ympärillä jatkuu kaikki kemut uudessa maassa, se on toden totta aina Kristuksen ympärillä tietysti.

"Temppeli" on kuin onkin sellainen sana jota ei ole hyvä käyttää asiayhteydessä kun on kyse uudesta maasta.

Paljon kiitoksia oikaisusta !

Muistan tämän etten käytä temppelipalvelukseen liittyvää sanaa siitä asiasta.
        Kiitos.

Oikaisen tekstini näiltä osin. Taivaallinen palvelus uutena kotimaana jatkuu Kristuksen ympärillä siellä aina loputtomiin niiden osalta jotka autuuden perivät.

yst. t. jari

Mutta temppeliä minä en siinä nähnyt,
        sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, ja Karitsa.

• Aiemmat korostuksesi:

Tällä koetit todistaa taivaassa olevaa konkreettista pyhäkköä, mutta tuostahan ilmenee, ettei pyhäkkö ole mitään vaan palvelus. Maassa pyhäkkö tarvittiin uhrimenojen vuoksi ja Herran ilmestymisen, SILLÄ HÄN PUHUI VAIN YLIPAPILLE. Jo pari tuhatta vuotta on voitu mennä suoraan kaikkeinpyhimpään, kun Hepr.kirjeenkin mukaan Kristus on se esirippu ja erottava väliseinä. Hän on myös uhri ja kaikki, mitä tarvitaan pyhättöasiassa.
      TAIVAASSA VOIMME YLISTÄÄ ILMAN KAINALOSAUVOJA SO. TEMPPELIÄ JA SEN SYSTEEMEJÄ.

T ä n ä a a m u n a korostit tai tarkensit:
      ## Huomenta !
      On lopuksi yksi lysti onko siellä "palvelus" vai "pyhäkkö"
      Yksi lysti, samasta asiasta on kyse. ##

Minä sitävastoin päätän, että pyhäkkö on vain raamit ja palvelus on pääasia.
      Kristus-taulusta voidaan poistaa raamit taivaassa tai Kristus voi siellä astua elävänä raameista ulos tai miten vaan kuvattanen. Minä en aio taivaassakaan kirkkoja palvoa vaan elävää Sanaa, Kristusta, juutalaisten Messiasta ja Kuningasta.

Lisäät aamukirjoittamistasi näin:
      ## Jeesus ja enkelit kuulevat ihmisen rukoukset. ##
      Ja laitat linkin kieltämättä kauniiseen hotelliisi (Onko se pyhäkkösi maan päällä?)linkin, että voi sieltä tarkemmin tutkia rukouksia enkeleille. (Onko Kristus mielestäsi enkeleistä ylin, Miikael?)

"MUTTA TEMPPELIÄ MINÄ EN SIELLÄ NÄHNYT"

Tuosta joku sinulle, Jari, huomautti. Lisäisin ympäriltä muutaman jakeen, jotta meille kaikille kävisi selväksi, että Kristus on temppelimme (pyhäkkö, kirkko, sapattihuone, Jumalan huone) ja aurinkomme. On Karitsamme, jonka elämänkirkjasta nimemme löytyy. Jo se nimeys on enemmän kuin jokin temppeli.

Ilm.21:22
      Temppeliä en kaupungissa nähnyt, sillä sen temppelinä on Herra Jumala, Kaikkivaltias, hän ja Karitsa.
      23
      Kaupunki ei myöskään tarvitse valokseen aurinkoa eikä kuuta, sillä Jumalan kirkkaus valaisee sen, ja sen lamppuna on Karitsa. [Jes. 60:19]

24 Kansat kulkevat sen valossa, ja maailman kuninkaat tuovat sinne mahtinsa kaiken loiston. [Jes. 60:3]
      25 Sen portteja ei suljeta päiväsaikaan, ja yötä siellä ei olekaan. [Jes. 60:11]
      26 Kaikki kansojen kalleudet ja ihanuudet tuodaan sinne.
      27 Mitään epäpuhdasta ei sinne päästetä, ei ainoatakaan iljettävän valheen palvelijaa, vaan ainoastaan ne, joiden nimet on kirjoitettu Karitsan elämänkirjaan. [Jes. 52:1; Ilm. 3:5]

MUTTA OLISIKO TAIVAASSA TEMPPELI, JOTTA RISTINTYÖ VOI JATKUA LOPPUUN? VAI ONKO SITTENKIN KAIKKI JO TÄYTETTY?

Jari:
      Lisäsin kirjoitukseeni seuraavan kappaleen:
      "Taivaassa jatkuu se työ mikä päättyi ristille."

Toki kristus yhä joutuu kärsimään puolestamme ja hikoilemaan rukouksia, mutta mielestäni ei ole teologisesti sopivaa sanoa, että ristintyä jatkuu, syitä riittää . . .

1. Jeesus huusi ristillä uhrisovitustyön päätteeksi, se on täytetty ja uhrautui.

2. Teot Jumalan armosta kauttamme - ne on jo edeltävalmistettu nekin.

3. Kaikkensa Jumala jo antoi, Pojassaan ja se on saatavilla. Jopa olemme jo siirtyneet taivasten valtakuntaan. Me tarvitsemme jälkihoitoa paljonkin, olemme keskeneräisiä, mutta minusta se loukkaa Jumalaa, jos väitämme, että häneltäkin on vielä jäänyt jotain kesken.

"Tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa"
      -- eiköhän ole niin, että 'tulkaa sillä kaikki on valmista'
      -- taivaan valmiuksia tänä aikana synkronisoidaan maan päälle

Minä uskon että majammekin taivaassa on jo valmiit olleet parituhatta vuotta.

JOH. 14.
      2 Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
      3 Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja otan teidät tyköni, että tekin olisitte siellä, missä minä olen.
      4 Ja mihin minä menen - tien sinne te tiedätte."

Päätteli,
      Antti

• Lisäys:;

Siis yksi lysti minulle miten ajattelee II adventin jälkeen onko kyseessä palvelus- vai mikä meno päällä Jumalan ja Kristuksen ympärillä.

Pyhäkkö ei ole kuitenkaan aivan oikea sana, sillä pyhäkön meno on syntisen maailman hyväksi ihmisen hyväksi pelastuksen hyväksi ja II adventin jälkeen on taivaan kirjan merkinnät kaikki tehty. Jäljellä on vain Ilm 20 tapahtumat.

Älä oppipoikaa minusta unelmoi, Jeesus Kristus on sellainen ´ja Pyhä Henki.

Raamattuhotellini on kaiken ydin minulla sillä kasaan sinne kirjoitukseni joihin otan palautetta mielelläni vastaan. Se auttaa näkemään asioita lukijan silmin kuten varmasti journalistina tiedät.

jari

• Hotelli on tärkeä asia koska siellä on kaikki kirjoitukseni, -ei minusta oppipoikaa saa, ei tarvitse sellaista unelmoida.
      - En ole raamatunopettaja, Pyhä Henki sen sijaan on raamatunopettaja ja minulle yksi miten näkee taivaallisen palveluksen II adventin jälkeen.

Olen keskustelija. En muuta ja ylläpidän yksityisiä kotisivujani, en kirkon lausuntoja enkä -sivuja.
      '
      'yst jari

• "Pyhäkkö taivaassa ? Kysyttävää ? Lisättävää ?"

HEPREALAISKIRJE tosin otettiin vasta noin v. 450 länsimaiseen Raamattuun, mutta kaikesta voi päätellä, että tekijä on perehtynyt pelastusoppiin vähintäinkin yhtä syvälti kuin Paavali. Jonkin aikaa se luettiinkin Paavalin 14. kirjeeksi, mutta Luther otaksui Apollosta kirjoittajaksi. Kirjeen on ennen vuotta 95 jKr väsännyt joku pyhäkköpalvelukseen erityisesti perehtynyt.

Heprealaiskirje korostaa lainkuuliaisuuden sijaan uskonkuuliaisuutta - "uskon kautta". entä mitäs tämä on? . . .

Hepr.10:8
      Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
      9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
      10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
      13 ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.
      14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Valmista tuli ristintyössä! Nyt kristus odottaa, että voittojulistus toteutetaan maan päällä.

19 Koska meillä siis, veljet, on luja luottamus siihen, että meillä Jeesuksen veren kautta on pääsy kaikkeinpyhimpään,
      20 jonka pääsyn hän on vihkinyt meille uudeksi ja eläväksi tieksi, joka käy esiripun, se on hänen lihansa, kautta,
      21 ja koska meillä on "suuri pappi, Jumalan huoneen haltija", .. .

Minä vaan kysyisin tai lisäisin, että eikös Kristus ole kaikki se, mitä ennen sanottiin pyhäköksi, esiripuksi, uhriksi, jne sekä jumalanpalveluksen kohdekin? Ja kun hän on sisimmässämme - hän meissä ja me hänessä, kuten Sana toteaa - eikös pyhäköt ja pyhäkköopit eristä enemmän kuin edistävät?

KÄSITTÄÄKSENI PYHÄKKÖSYSTEEMIEN OPETUS ON JUURI SE ETTÄ KRISTUKSESSA ON KAIKEN TÄYTTYMYS - HÄN ON KOKO PAKETTI.

Sanot, Jari, oleasi vain keskustelija ja sivustonpitäjä. Minun mielestäni keskusteluilal ja sivustoilla pitää olla päämäärä: elämänohjaus. Parhaatkin raamatuntuntijat ja jumalantuntijat myöntävät vain ripauksen löytäneensä suuresta aarteesta. MITÄÄN ei voi löytää, jos ei voi kyseenalaistaa mitää ntähän asti oppimaansa. Mm. sitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että se saa, jolla on, mutta jolla ei ole, OTETAAN POIS SEKIN MITÄ HÄNELLÄ ON.

Mark. 4:25
      Sillä sille jolla on, sille annetaan; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on."

Asia näet on näin, että uudelle pitää raivata tilaa. Joka voi luopua voi saada uutta. Liian usei nrakennamme sellaisen korttialo-opin, ettei yhtäkään kolrttia voi poistaa tai vaihtaa. Kestävän opin rakentelu on kuin sudokua.

Luuk. 8:18
      Katsokaa siis, miten kuulette; sillä sille, jolla on, annetaan, mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, minkä hän luulee itsellään olevan."

Jumalan juoksupoika,
      Antti

• Hei kiitos !

Sisätö on mykcket valtava Raamattuhotellissa. Varsinainen laitos.

Kirjoitan vielä 100% lisää ajan saatossa olemassa olevien 160 tekstin lisäksi. Hotelli edustaa melko lailla kokonaisvaltaista pakettia ja linkeistä voi löytää lisää.

yst. t. jari

• Voi teitä!!!!

Voi teitä te älyttömät adventistit ja muut ymmärtämättömät!!!!!

Jumalan Taivaassa ei ole mitään erillistä pyhäkköä, vaan itse Jumalan taivas on kaikkein pyhintä kokonaisuudessaan. Jeesus on siis tälläkin hetkellä kaikkein pyhimmässä (Jumalan Taivaassa) puolustamassa meitä armoistuimen edessä omaan vereensä vedoten (jumalan valtaistuimen oikealla puolella).
      JUMALAN TAIVAS=JUMALAN TEMPPELIN KAIKKEIN PYHIN.
      Ristillä sovitustyön yhteydessä temppelin pyhä ja kaikkein pyhin yhdistyivät erottavan esiripun repeytymisen myötä yhdeksi kokonaisuudeksi ja uhripalvelus menetti siis täysin merkityksensä.
      TAIVAS ON SIIS MYÖS YHDISTYNYT KAIKKEIN PYHIMMÄKSI SYNNIN KUKISTUMISEN MYÖTÄ.

Ilmestyskirja on täynnään kuvakieltä ja jos Ilmestyskirjaa aletaan tulkitsemaan kirjaimellisesti, niin silloin ollaan pahasti hakoteillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2274
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      26
      1117
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      55
      902
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      883
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      127
      867
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      783
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe