Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. "Jeesuspa sitoi kasteeseen uudestisyntymisen ylhäältä", v ä i t t ä ä Alpo Ahola.

    VALITETTAVASTI SEN TUEKSI HÄN EI OLE LÖYTÄNYT YHDEN YHTÄKÄÄN
    JEESUKSEN LAUSUMAA.

    Ei se mitään, tiesin jo edeltä mahdottomaksi löytää Raamatusta valheoppia.
    Mielenkiintoinen näkökulma tuo, että ylhäältä voisi syntyä - alhaalla suoritettavan
    kasteen A N S I O S T A . Ihmissuorituksena siis uudestisyntyminen, eikä edes
    asianomaisen itsensä, vaan... papinko? Vaiko kummien? Vaiko vanhempien uskon ansiosta? itse pidän varhaista kastetta tärkeänä merkkinä henkivalloille: Tämä on merkitty, varattu Kristukselle käyttöastiaksi.

    Todella mielenkiintoinen illuusio, uudestisynnyttämiskaste! Pappi kastaa, siis papin ansiotako se uusisyntymä?Mutta eiköhän kasteeseen sidottu uudestisyntyminen olekin ENNEN MUUTA P A A V I N ANSIOIHIN LUETTAVA!

    Vielä kolmaskin näkökulma saattaa esittäytyä. Olen näet tällä foorumilla nähnyt takinkääntötemppuja. Kenties samat henkilöt hyökkäävätkin välillä uudesta suunnasta. Ovathan he foorumilla puolileikillään, kinastelun halusta. Ehkä aikuiskasteen puolestapuhujina seuraavaksi. Samantekevää. Raamatussahan on lähetyskäskyt erikseen kummankin kastesuunnan edustajien makuun.

    Vilpittömän tunnustuksen annan aikuiskastajien lähetystyölle. He tulevat kastaneeksi enemmän, vaikka kastavat vain uskoon tulleita. Me, jotka näemme, että kaste kuuluu kaikille, vaikka "usko ei ole joka miehen", me kastamme kovin vähän nykyisin. Arvokasta opetustyötä joka tapauksessa myös luterilaiset tekevät maailmalla. Työ onkin yhteinen: "Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antaa kasvun"
  2. Saatatpa hyvinkin olla Ramu, vaikka toisin väität. Nimettömyyden takanahan on helppo söheltää. Ramun voittoisassa hengessä tai hänen vanavedessään sinä hänen lauluaan laulat.

    Ja se on alati lopuksi tuo yksi ja sama virsi: kaste muka on yhtä kuin uudestisyntyminen, vieläpä paljon enemmänkin.

    Toki Ramu uudestisynnyttää ja -I- ja alohaopla so. Alpo Ahola ja kuka tahansa ja mitä tahansa. Mutta YLHÄÄLTÄ, Hengestä, synnytään Jumalan lapseksi Jumalan valtakuntaan.
    Kaste ei sitä voi luvata, eikä Ramu. Vaan Isä.

    Vaikka olen Raamatun sanalla useaan kertaan väkevästi kumonnut mokomat tyhjät puheet.
    Mutta tässä hieman lisää todistusaineistoa.
    Niille, jotka vakavoituvat tämän aiheen parissa.
    Nythän nuo kasteuudfestisyntymisestä puhuvat eivät tunnu hyväksyvän väittämäänsä kuitenkaan MINUN kohdallani. Olisin silti heidän oppinsa näkökulmasta jopa tuplasti uudestisyntynyt, sillä olen kastettu pienokaisena ja sitten myös aikuisena minut vietiin kasteelle, PUOLIväkisin.
    -------------------------------------

    Raamatun äärellä tämä herättää parikin tyrmäävää kysymystä.
    1. Miksi ihminen ei sitten tiedä, että hän on uudestisyntynyt tai missä iässä sen alkaa tiedostaa?
    2. Kuinka sitten pitää lisäksi vielä erikseen otta Jeesus vastaan, vaikka jo on valittu?

    Apostolien teot:
    19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan."
    Uskoontulo, kaste, Hengen kaste - kaikki eri aikaan. (Tosin Raamattu ei kerro, kastettiinko heitä lainkaan, mutta kaiketi jossain vaiheessa)
    Sekin tulee Ramun uudestisyntymsopin mukaan kasteessa. Mutta tässäpä Hengen kaste viimeiseksi.

    Apt 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
    Ensin Hengen kaste uskoon tulemisineen, sitten ei voitu kieltää kastettakaan, kun kaikkea oli jo Herralta saatu. Eri aikaan kaste ja uudestisyntyminen Hengestä!

    Luukkaan evankeliumi:
    3:16 niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
    Vesikastetta ei tässä Johannes lupaa, Jeesukselta, mutta PALJON ENEMMÄN! Saattaa olla jopa niin, että harva Johanneksen kasteelal ollut kastettiin apostolien toimesta uudelleen.
    Ehkä syntyi kiistaa uudellen kastamisen tarpeettomuudesta,

    SILLÄ PAAVALIKIN VÄHÄTTELI KASTAMISIAAN !
    1.Korinttolaiskirje:
    1:14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
    1:16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.


    Ymmärrän toki, että "pojat" tahtovat vain härnätä, mutta jälleen kerran teroitin kynäni.
    Todistin vastaansanomattomasti - taaskin - että kaste on kaste, uskoontulo on uskoontulo ja Hengellä täyttyminen on Hengellä täyttyminen.
    Ja että näiden ei tarvitse tapahtua samaan aikaan eikä tietyssä järjestyksessä. NIINPÄ UUDESTISYNTYMINEN EI OLE SIDOTTU KASTEESEEN.
    Uudestisyntymisen hetki tai prosessi on Jumalan salaisuus, mutta uskoontuloon se läheisesti liittyy, lienee täsmälleen samaa.
    _AntiVKantola_
  3. NYT TARVITTAISIIN NÖYRÄÄ, LAPSENMIELISTÄ AVARTUMISTA

    2.Korinttolaiskirje:
    6:13 Antakaa verta verrasta - puhun kuin lapsilleni - avartukaa tekin.

    Nimittäin tuo vänkääminen ei ole mistään kotoisin. Tai ehkä sittenkin jostain...

    Kaste ei muka ole mitään, ellei ihminen ole omakohtaisessa uskossa sillä hetkellä, kun kastetaan. Nytpä emme edes voi tietää, onko kasteelle tullut vilpittömässä uskossa. Ja kukas sen määrittelisi, mikä on riittävä vilopittömyys? Ei kukaan kykene siihen.

    "Usko ei ole joka miehen", mutta kaste on. Uskoon ei voi pakottaa, mutta kastamisvelvoite on yhdistetty lähetyskäskyyn. Vai tahdotko vääntää tämän lähetyskäskynkin korvasyyhysi mukaiseksi, sinä vilpittömän uskon perikuva?!
    Aivan jokaiselal apostolillakaan ei vielä ollut uskoa, mutta oli määrä mennä ja TEHDÄ.

    Matteuksen evankeliumi:
    28:16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
    28:17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät.
    28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
    28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
    28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." _AnttiVKantola_
  4. "Kilvoituksessa" on esiintynyt tiukkana luterilaisena, mutta lopulta paljasti vihamielisyytensä uskonpuhdistajaa kohtaan. Kuulunee niihin, jotka Lutherin siivellä sitten jatkoivat puhdistusta.
    Anabaptistit menivät henkensä kaupalla upotuskasteelle, mutta oliko se sen väärti. Ei ollut sanon minä, mutta heidät saatiin luulemaan niin. Turhia uhreja, aivan turhia.
    Toki Luther oli olosuhteista johtuen ääriainesta. Turkki oli hänen mielestään saatanan tyyssija, mutta siihen on senaikaiset syynsä. Talonpoikaiskapinan kukistamisen hyväksyntään hänellä oli raamatulliset perusteet. Kehottihan Paavali orjaa pysymään orjana, jos hän orjana oli tullut uskoon.

    Luther todella jätti luostarin pysyvästi taakse ja hylkäsi kaikki omavanhurskaat teot.
    Juutalaisuutta vastustavaan asenteeseen on siihenkin syynsä. Lopussa hän tosin muuttui siinä. Kastekinastelun Herra on nähnyt edeltä. Niinpä toista lähetyskäskyä voivat käyttää toiset ja toista taas toiset - riitelemättä. Uskonvanhurskaus tulee YKSIN uskosta, ei lapsikasteessa, ei aikuiskasteessa tai uudestikastamisesta.
    Anekauppa tavallaan, toisinaan, uudestikasteelle vaatiminenkin on ja kymmenysten vaatiminen.
    "Vauvakastetta" ei voi kukaan mitätöidä, sillä on vain "Yksi kaste, yksi usko, yksi Jumala".
    ------------------------------------
    JOB PÄHKINÄNKUORESSA - PUUN JA KUOREN VÄLISSÄ
    1. "Meidän veljiemme syyttäjä" tiesi Jobin puhtauden. Jumala kehuu puhdasta Jobia syyttäjälle.
    Job 1:8-12, 2:3-6.

    2. Job ei hirveän epäoikeudenmukaisuuden keskelläkään syytellyt Jumalaa tai KETÄÄN,
    Job 1:22, 2:9-10, 42:7.

    3. Vain oman syntymäpäivänsä Job kirosi ja halusi kuolla pois kärsimästä, Job 3:3, 11, 6:8-10.

    4. Jobin sielunhoitajat uskoivat tietävänsä, että Jobilla on tunnollaan syntiä tai köyhäin unohtamista, Job 5:2,17. 8:5, 13. 11:5-7.

    5. Mutta Job ei ollut itsensä tarkkailija. Hänelle oli tärkeämpää tietää Lunastajansa elävän,
    Job 19:25, 16:19, 27:1-6, 31:6.

    6. Jobin asenne kuitenkin oli: armahdettu syntinen eli "Herra, armahda minua syntistä!", joten hänellä ei ollut vaikeuksia tehdä parannusta mahdollisista tiedostamattomista synneistä,
    Job 7:21.

    7. Edes kielenkäytössään Jobei tehnyt syntiä, Job 1:22.

    8. Kun Jumala ja Job ovat mitään salaamatta keskustelleet, sielunhoitajat saavat palkkansa - ensimmäiset tulivat viimeiseksi ja viimeinen ensimmäiseksi! Job 42:7-10.

    9. Lahjavanhurskaudesta kiinni pitäminen koitui valtavaksi siunaukseksi Jobille, hänen sielunhoitaja-ystävilleen, perheelleen ja koko sille seudulle, Job 42:12-17.

    Job: 1.
    1:8 Niin Herra sanoi saatanalle: "Oletko pannut merkille palvelijaani Jobia? Sillä ei ole maan päällä hänen vertaistansa; hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa."
    1:9 Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Suottako Job pelkää Jumalaa?
    1:10 Olethan itse kaikilta puolin suojannut hänet, hänen talonsa ja kaiken, mitä hänellä on; olet siunannut hänen kättensä työn, ja hänen karjalaumansa ovat levinneet ympäri maata.
    1:11 Mutta ojennapa kätesi ja koske kaikkeen, mitä hänellä on: varmaan hän kiroaa sinua vasten kasvojasi."
    1:12 Niin Herra sanoi saatanalle: "Katso, kaikki, mitä hänellä on, olkoon sinun käsissäsi; älä vain koske kädelläsi häneen itseensä." Ja saatana meni pois Herran edestä.
    Job:
    2:3 Niin Herra sanoi saatanalle: "Oletko pannut merkille palvelijaani Jobia? Sillä ei ole maan päällä hänen vertaistansa; hän on nuhteeton ja rehellinen mies, pelkää Jumalaa ja karttaa pahaa. Vielä hän pysyy hurskaudessansa, ja sinä olet yllyttänyt minut häntä vastaan, tuhoamaan hänet syyttömästi."
    2:4 Saatana vastasi Herralle ja sanoi: "Nahka nahasta; ja kaikki, mitä ihmisellä on, hän antaa hengestänsä.
    2:5 Mutta ojennapa kätesi ja koske hänen luihinsa ja lihaansa: varmaan hän kiroaa sinua vasten kasvojasi."
    2:6 Herra sanoi saatanalle: "Katso, hän olkoon sinun käsissäsi; säästä kuitenkin hänen henkensä."

    Job: 2.
    Job:1:22 Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä eikä puhunut nurjasti Jumalaa vastaan.
    2:9 Niin hänen vaimonsa sanoi hänelle: "Vieläkö pysyt hurskaudessasi? Kiroa Jumala ja kuole."
    2:10 Mutta hän vastasi hänelle: "Sinä puhut niinkuin mikäkin houkka nainen. Otammehan vastaan Jumalalta hyvää, emmekö ottaisi vastaan pahaakin?" Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä huulillansa.
    Job:
    42:7 Mutta senjälkeen kuin Herra oli puhunut Jobille nämä sanat, sanoi Herra teemanilaiselle Elifaalle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job.

    Job: 3.
    3:3 "Kadotkoon se päivä, jona minä synnyin, ja se yö, joka sanoi: 'Poika on siinnyt.'
    3:11 Miksi en kuollut heti äidin helmaan, miksi en menehtynyt kohdusta tullessani?
    Job:
    6:8 Oi, jospa minun pyyntöni täyttyisi ja Jumala toteuttaisi minun toivoni!
    6:9 Jospa Jumala suvaitsisi musertaa minut, ojentaa kätensä ja katkaista elämäni langan!
    6:10 Niin olisi vielä lohdutuksenani - ja ilosta minä hypähtäisin säälimättömän tuskan alla - etten ole kieltänyt Pyhän sanoja.

    Job: 4.
    5:2 Mielettömän tappaa suuttumus, tyhmän surmaa kiivaus.
    5:17 Katso, autuas se ihminen, jota Jumala rankaisee! Älä siis pidä halpana Kaikkivaltiaan kuritusta.
    Job:
    8:5 Jos sinä etsit Jumalaa ja anot Kaikkivaltiaalta armoa,
    8:13 Niin käy kaikkien niiden, jotka unhottavat Jumalan, ja jumalattoman toivo katoaa
    Job:
    11:5 Mutta jospa Jumala puhuisi ja avaisi huulensa sinua vastaan
    11:6 ja ilmaisisi sinulle viisauden salaisuudet, että hänellä on ymmärrystä monin verroin! Silloin huomaisit, että Jumala on painanut unhoon montakin pahaa tekoasi.
    11:7 Sinäkö käsittäisit Jumalan tutkimattomuuden tahi pääsisit Kaikkivaltiaan täydellisyydestä perille?

    Job: 5
    19:25 Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.
    Job:
    27:1 Job jatkoi lausuen julki mietelmiään ja sanoi:
    27:2 "Niin totta kuin Jumala elää, joka on ottanut minulta oikeuteni, ja Kaikkivaltias, joka on sieluni murehuttanut:
    27:3 niin kauan kuin minussa vielä henkeä on ja Jumalan henkäystä sieraimissani,
    27:4 eivät minun huuleni puhu petosta, eikä kieleni vilppiä lausu.
    27:5 Pois se! En myönnä teidän oikeassa olevan. Siihen asti kunnes henkeni heitän, en luovu hurskaudestani.
    27:6 Minä pidän kiinni vanhurskaudestani, en hellitä; yhdestäkään elämäni päivästä omatuntoni ei minua soimaa. 6:19 Katso, nytkin on minun todistajani taivaassa ja puolustajani korkeudessa.
    31:6 punnitkoon minut Jumala oikealla vaa'alla, ja hän on huomaava minun nuhteettomuuteni.

    Job: 6
    7:21 Minkätähden et anna rikostani anteeksi etkä poista pahaa tekoani? Sillä nyt minä menen levolle maan tomuun, ja jos etsit minua, niin ei minua enää ole."

    Job: 7
    1:22 Kaikessa tässä Job ei tehnyt syntiä eikä puhunut nurjasti Jumalaa vastaan.

    Job: 8
    42:7 Mutta senjälkeen kuin Herra oli puhunut Jobille nämä sanat, sanoi Herra teemanilaiselle Elifaalle: "Minun vihani on syttynyt sinua ja sinun kahta ystävääsi kohtaan, koska ette ole puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job.
    42:8 Ottakaa siis seitsemän mullikkaa ja seitsemän oinasta, käykää minun palvelijani Jobin luo ja uhratkaa puolestanne polttouhri, ja minun palvelijani Job rukoilkoon teidän puolestanne. Tehdäkseni hänelle mieliksi en saata teitä häpeälliseen rangaistukseen siitä, ettette puhuneet minusta oikein niinkuin minun palvelijani Job."
    42:9 Niin teemanilainen Elifas, suuhilainen Bildad ja naemalainen Soofar menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli heille puhunut; ja Herra teki Jobille mieliksi.
    42:10 Ja kun Job rukoili ystäväinsä puolesta, käänsi Herra Jobin kohtalon, ja Herra antoi Jobille kaikkea kaksin verroin enemmän, kuin hänellä ennen oli ollut.
    Job:
    42:12 Ja Herra siunasi Jobin elämän loppupuolta vielä enemmän kuin sen alkua, niin että hän sai neljätoista tuhatta lammasta, kuusi tuhatta kamelia, tuhat härkäparia ja tuhat aasintammaa.
    42:13 Ja hän sai seitsemän poikaa ja kolme tytärtä.
    42:14 Ensimmäiselle hän antoi nimen Jemima, toiselle nimen Kesia ja kolmannelle nimen Keren-Happuk.
    42:15 Eikä ollut koko maassa niin kauniita naisia kuin Jobin tyttäret; ja heidän isänsä antoi heille perintöosan heidän veljiensä rinnalla.
    42:16 Tämän jälkeen Job eli vielä sataneljäkymmentä vuotta ja sai nähdä lapsensa ja lastensa lapset neljänteen polveen asti.
    42:17 Sitten Job kuoli vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena.
    -----------------Job on meidän esikuvamme tosiuskovaisuudessa so. uskonvanhurskaudesta kiinni pitävänä--------------------
    ____________AnttiVKantola________