Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

1. Niinpä. "Sallikaa lasten tulla minun tyköni!" Tulla esimerkiksi kastamalla heitä Hänen nimeensä.

Huomattava on, että aikuinen ajattelu ei kelpaa Jumalalle ensinkään. Meidän Isämme edellyttää nöyrää ja ennakkoluulonta lapsen mieltä.

Luukkaan evankeliumi:
    18:15 Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia.
    18:16 Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.

Matteuksen evankeliumi:
    18:1 Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?"
    18:2 Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä
    18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
    18:4 Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.
    18:5 Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.
    18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

"SE EI PÄÄSE"
    Luuk 18:17 Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
    Matt 18:3 ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

_AnttiVKantola_
  2. "KILVOITUKSESSA" kilvoittelee kyseenalaisella tavalla, kun hän herjaa uskonpuhdistusta. Siitä kuitenkin ponnistavat uudetkin liikkeet, Lutherin vankasta uskonvanhurskauttamis-opista.
    (Ei uudestisyntymisopista). Jobin kirja, alusta loppuun, olisi tsrpeen lukea, jotta noiden eräänlaisten sielunhoitajien kavaluus paljastuisi rienaamiseksi.

Oikeassa oleminen on yhdentekevää, sillä viimeisen sanan sanoo Jeesus, hän joka uudestisynnyttää.
    Job:
    9:22 Yhdentekevää kaikki; sentähden minä sanon: hän lopettaa niin syyttömän kuin syyllisenkin.
    19:25 Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.

1.Pietarin kirje:
    1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä.

Jaakobin kirje:
    3:5 Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
    Jaakobin kirje:
    3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

Jätä tuomitseminen Herran tehtäväksi, niin kuin Paavalikin jätti :
    Room 14:4 Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
    Jos siis tahdot olla täydellinen, hallitse kirjoittelusi kieli. Kirjoita totuutta RAKKAUDESSA ja pyri Paavalin tavoin asettamaan jokainen ihminen esiin täydellisenä Kristuksessa.

PILKKAAMISENKIN voi huoletta jättää Herralle; hän osaa senkin taidon:
    Sananlaskut:
    1:26 niin minäkin nauran teidän hädällenne, pilkkaan, kun tulee se, mitä te kauhistutte;
  3. Alohaopla paljastui voitto ramuksi. Tai sitten meillä on Suomessa kaksi niitä, jotka kaivavat esiin arkistoissa pölyttyviä muinaisia opetuksia. Missä kohden Raamattu puhuu kasteessa tapahtuvasta uudestisyntymisestä? Toki voidaan yhdistellä irtojakeita ja yhdistää kasteeseen kaikki ne jakeet, joissa sana kaste mainitaan. Mutta oikea systemaattinen teologia kumoaa sellaisen yhdistelyn. Sillä Raamattu yksiselitteisesti yhdistää uudestisyntymisen siihen, kun hylätään lain ja synnin tie - synnin lain - ja otetaan vastaan evankeliumi.Te, jotka sanotte, että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa eli on samaa kuin saatu kaste, vetoatte usein siihen, että kaste vastaa vanhan liiton ympärileikkaamista. Tuon pohjaksi laittamanne pointin Raamattu tekee tyhjäksi. Täten teen tyhjäksi mysteeerisen oppisi uudestisyntymisestä kasteessa, muistuttaen tästäkin: Jumalan rakkaus yksistään kaiken aikaan saa. Niinpä me emme saarnaa kastetta, vaan evankeliumia = Joh 3:16.

Ainoa välttämätön ja tosi tärkeä asia ei ole kaste, vaan on uudestisyntymisessä tapahtuva uskoon tulo, sillä:

Gal 5:6, Room 13:10 :
    Galatalaiskirje:
    5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko
    Roomalaiskirje:
    13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttymys. 5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.

_AnttiVKantola_,
  4. Siinäpä oli kaunis kertomus siitä, kuinka Pyhä Henki pitää asiat selkeinä. Mutta tekstin luonne oli sormella osoittamista, jota PH ei harrasta.

Tuo toinen pointti - että tarkkaavaisesti luettaessa Raamatusta saa paljon asiaa selville. Valitettavasti on tapana tahallisesti tulkita ylimalkaisesti. Harvoin pyydetään Hengeltä ennakkoluulotonta asennetta.

En nyt tarkoita sitä, että kun vedetään jokin Raamatunkohta ulos ja sisään aivan eri yhteyteen, vaan tahallista ylimalkaisuutta, jotta ei tarvitsi luopua joistain yleisesti tunnustetuista, mutta vääristä tulkinnoista. Aavistan, että tuomion sormi nousee tätäkin huomautusta kohtaan.

Kymmenyksethän kuuluivat ympärileikatuille, kuten kaikki laki. Nyt radio Deissäkin Håkan Westergård ja Leo Meller oikein yhteisesti julistivatm että ei Jumala sinua kuule, ennen kuin maksat kymmenykset. Pelätään, että suuret ja varmat rahavirrat loppuisivat, jos kristikansa ymmärtäisi vapautensa Kristuksessa - että vapaasta tahdosta, oman sydämen vaatimuksen mukaan uudessa liitossa tulisi antaa. Eikä odottaa mitään saavansa takaisin. Aivan kuten Jeesus rahan vippaamisesta opettaa.

Joo, mutta Jeesushan sanoi - vaikkakin VAIN fariseuksille ja kirjanoppineille, ettei noita kymmenyksiäkään saisi unohtaa.

Onko muka näin? Jeesus osaa asettaa sanansa. Jeesushan osoittaa Luuk 16:16, että lain ja profeettain aika päättyi Johannes Kastajaan. Kuinka hän sitten fariseuksille puhuu lain noudattamisesta? Katsotaanpa TARKKAAN!

VOI TEITÄ! Matt 23:13:36.

Matteuksen evankeliumi:
    23:13 Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
    23:14 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun syötte leskien talot, jopa näön vuoksi pitkiä rukouksia pitäen! Sentähden saatte sitä kovemman tuomion.
    23:15 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
    23:16 Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu'!
    23:23 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
    23:25 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
    23:27 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!
    23:29 Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita.

EI Jeesus sanokaan, että yhä tulisi lain tietä kulkea. Sehän olisi ristiriitaistakin. Mutta Luukas oli tarkka kuulija.

Luuk 11:42 Mutta voi teitä, te fariseukset, kun te annatte kymmenykset mintuista ja ruuduista ja kaikenlaisista vihanneksista, mutta sivuutatte oikeuden ja Jumalan rakkauden! Näitä olisi tullut noudattaa eikä noitakaan laiminlyödä.

"NÄITÄ OLISI TULLUT NOUDATTAA LAUPEUTTA, EIKÄ NOITAKAAN(KYMMENYKSIÄ) LAIMINLYÖDÄ.

Oleellisinta on OMASTA ITSESTÄÄN ANTAMINEN :
    Luukkaan evankeliumi:
    11:41 Mutta antakaa almuksi se, mikä sisällä on; katso, silloin kaikki on teille puhdasta.

Sen sijaan, että ojentauduttaisiin puhtaan evankeliumin mukaisesti, uhitellaan jopa käräjillä niitä, jotka uskaltavat tuoda julkisuuteen niiden hädän, jotka saatetaan ahtaalle mm. kymmenysasiassa.

_AnttiVKantola_
  5. Minä olen oppinut laista vain sen, että se osoittaa minut
    syylliseksi juuri silloin, kun tulisi vahvsitua uskossa jotain
    tehtävää varten. Senkin olen oppinut, että aina lakiin
    katsoessani kadotan katsekontaktin Jeesukseen,
    autuuteni takaajaan.

Armon auringon alla ei joudu lain varjoon.
    Tosin Jumala antqaa aurinkonsa paistaa niin hyville
    kuin pahoillekin. Mutta on ihanaa, kun rakkauden
    aurinko teettää hyvää eikä rangaistuksen pelko.

Laki ja moralisointi toki kuuluu Jumalan suunnitelmiin, vaikka
    juutalaisessa uskonnossa tai muussakaan ei enää sen
    mukaan mennä - kaikkeinpyhimmän ovipeite repesi auki.
    Demokraattisia valtioita ei synny ilman moraalilakia.
    Eikä muslimimaat aukea toden teolla ilman demokraattista
    uudistusta. Näin laki valmistelee tietä evankeliumille.

Mutta "meitä lain alal vartioimisesta" Paavali yksiselitteisesti
    sanoo, että laki j ä l e s t ä p ä i n ja väliaikaisesti tuli -
    Kristuksen aikakauteen asti vain. Sitäpaitsi kuinka ihmeessä
    joku voi luottaa epätäydelliseen lakiin enemmän kuin
    rakkauden lakiin? Kymmenen käskyäkään ei ole niin
    selkeä kokonaisuus kuin se meille esitetään, 1-10.

Tekeminen ei todellakaan saa perustua lain taulujen
    muistelemiseen, vaan vapauden lain muistamiseen.
    Jaakobin kirje:
    1:25 Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin,
    ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan
    todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.
    Hebrealaiskirje:
    10:22 niin käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä
    uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta
    omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.

Ei lain so. eläinten verellä, vaan Vapahtajamme verellä.
  6. Mielestäni Sinulla on
    Kirjoittanut: alohaopla 25.2.2007 klo 05.48

Mielestäni Sinulla on aivan väärä käsitys LAIN VIRASTA. Näyttää myös siltä, että pyhityksen ja siis rakkauden (tässä uskon hedelmät) luulet olevan irti laista.

Totta on, että olen valhettelija, jos Jumalan näkökulmasta katsotaan. Et ole yksin valhettelija.
    Lainaankin tähän Jumalan mielipidettä, sillä se yltää aina ikuiseen elämään asti.
    ---------------
    Roomalaiskirje:
    3:4 Pois se! Olkoon Jumala totinen, mutta jokainen ihminen valhettelija,
    niinkuin kirjoitettu on: "Että sinut havaittaisiin vanhurskaaksi sanoissasi
    ja että voittaisit, kun sinun kanssasi oikeutta käydään."

MITÄ JUMALA SANOO LAIN TARKOITUKSESTA JA VIRASTA?
    ALOHAOPLALLE1

Galatalaiskirje:
    3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty
    olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu;
    ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
    3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
    3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu
    laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
    3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli,
    annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
    3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten,
    joka oli vastedes ilmestyvä.
    3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta
    vanhurskaiksi tulisimme.
    3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
    3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
    3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
    3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä
    eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
    3:29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä,
    perillisiä lupauksen mukaan.
    (Lain virka siis päättyi Jeesukseen ja Armonruhtinaan rakkauden valtakuntaan.)
    Kolossalaiskirje:
    1:25 jonka palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armotalouden mukaan,
    joka minulle on annettu teitä varten, täydellisesti julistaakseni Jumalan sanan.
    (Ennen Paavali hoiti täydellisesti lain virkaa ja vilpittömästi tapatti kristittyjä.
    Huomaa erityisesti jae 25; emme ole lain kontrollin alla.)
    Galatalaiskirje:
    4:4 Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen,
    lain alaiseksi syntyneen,
    4:5 lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
    4:6 Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme
    Poikansa Hengen, joka huutaa: "Abba! Isä!".
    (Kumottu mikä kumottu! Hbr 7:18. Eikä koske vain hebrealaisia!
    Näinollen, kun uusi käsky tuli, rakkauden käsky - se korvaa)

LAIN VIRKA OLI KUOLEMAN VIRKA,
    EVANKELISTA HOITAA JUMALAN ARMOTALOUTTA
    2.Korinttolaiskirje:
    3:7 Mutta jos jo kuoleman virka, joka oli kirjaimin kaiverrettu kiviin, ilmestyi kirkkaudessa,
    niin etteivät Israelin lapset kärsineet katsella Mooseksen kasvoja hänen kasvojensa
    kirkkauden tähden, joka kuitenkin oli katoavaista,
    3:8 kuinka paljoa enemmän onkaan Hengen virka oleva kirkkaudessa!
    3:9 Sillä jos kadotustuomion virka jo oli kirkkautta, niin on vanhurskauden virka
    vielä paljoa runsaammassa määrin kirkkautta.
    4:1 Sentähden, kun meillä on tämä virka sen laupeuden mukaan, joka on osaksemme
    tullut, me emme lannistu,
    6:3 Me emme missään kohden anna aihetta pahennukseen, ettei virkaamme moitittaisi,
    Galatalaiskirje:
    1:1 Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen
    Kristuksen kautta ja Isän Jumalan, joka on hänet kuolleista herättänyt.

LAIN LOPPU ON RAKKAUDEN ALKU
    Hebrealaiskirje:
    7:18 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
    Johanneksen evankeliumi:
    13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä
    rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne.
    14:15 Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni.
    15:12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.
    15:17 Sen käskyn minä teille annan, että rakastatte toisianne.
    Roomalaiskirje:
    13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte;
    sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.
    1.Pietarin kirje:
    (Pidätte käskyni. Tämä on SE käsky: Että rakastatte toisianne! Joh 14:15 ja 15:12.
    Totisesti tämä käsky korvaa lain taulut - seh'n on verrattomasti tehokkaampikin)
    Jeesus sanoi, että pienin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin Johannes Kastaja.
    Virkaan hän viittasi, sillä Johannes edusti vielä lain virkaa, mutta valtakunnassa
    hallitsevat Jumalan armotalouden huoneenhaltijat. Luuk 16:16 tämän vahvistaa.
    Luukkaan evankeliumi:
    16:16 Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan
    valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin

IRTI LAISTA

Roomalaiskirje:
    7:6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina,
    niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
    2.Korinttolaiskirje:
    3:6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita,
    ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
    _AnttiVKantola_
  7. EI LAINVAATIJOIDEN HAPATUSTA, VAAN USKON LEIPÄÄ
    ELÄVÄ LEIPÄ

" Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja niin kuin minä saan elämäni Isältä,
    niin saa minulta elämän se, joka minua syö.
    Joh. 6:51
    Minä olen tämä elävä leipä, joka on tullut taivaasta, ja se, joka syö tätä leipää,
    elää ikuisesti. Leipä, jonka minä annan, on minun ruumiini.
    Minä annan sen, että maailma saisi elää." [Hepr. 10:10]

Yhden ainoan kerran hän antoi ruumiinsa ja se on kirkastettu.

Jeesus siis on elämän leipä. Ei hän tässä yhteydessä ehtoollisesta puhu.
    Mutta hän viittaa leipäihmeisiinsä. Niinkuin uskon kautta tuli leipää,
    yhtälailla tulee kaikki, mitä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan,
    uskon kautta häneen.

EVANKELIUMI VASTAAN LAIN VAATIMINEN

Kun Jeesus sanoo: "Ettekö vieläkään ymmärrä?" ja
    selostaa vääränlaisen leivän välttämisellä tarkoittavansa sitä, että
    "kavahtaka fariseusten hapatusta!", niin hengellisistä asioista on kyse.
    Mark 8:14-21 pohjalta siis ymmärtäkäämme, että lainvaatijoiden
    oppi on kuolemaksi, mutta Kristuksen oppi on elämäksi.
    Jaak 3:11-12 :
    3:11 Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
    3:12 Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu
    viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä

ELÄVÄ VESI

Niinmuodoin hän sanoo olevansa elävä vesi ja sen lähde.
    Joh 19:34 : Vaan yksi sotamiehistä puhkaisi keihäällä hänen kylkensä,
    ja heti vuoti siitä verta ja vettä.

Usko ainoastaan, niin olet sinäkin tuleva elävän veden lähteeksi.
    Joh. 7:38
    Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat',
    niin kuin kirjoituksissa sanotaan." [Jes. 58:11]
    Luuk 7:44 : Ja naiseen kääntyen hän sanoi Simonille: "Näetkö tämän naisen?
    Minä tulin sinun taloosi; et sinä antanut vettä minun jaloilleni,
    mutta tämä kasteli kyynelillään minun jalkani ja kuivasi ne hiuksillaan.
    Joh 4:10, 13, 14 :
    4:10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on,
    joka sinulle sanoo: 'Anna minulle juoda', niin sinä pyytäisit häneltä,
    ja hän antaisi sinulle elävää vettä."
    4:13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
    4:14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa;
    vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi,
    joka kumpuaa iankaikkiseen elämään."

Jeesus esitti vertauksia siksi, että eivät ymmärtäneet ilman niitä.
    Me emme taida vertauksiakaan käsittää. Mutta hän sanoi itseään eläväksi leiväksi,
    eläväksi vedeksi ja eläväksi Sanaksi, jota hän onkin uskon kautta.
    Tehkäämme uskon hedelmää:

Matt 10:42 :Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä,
    hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille:
    hän ei jää palkkaansa vaille." -AnttiVKantola_
  8. Nikki "Toivoisin asiallisia vastauksia" kirjoittaa: Jeesus sanoi syntiselle
    naiselle: Mene äläkä enää syntiä tee.

Jeesuksen päällimmäinen opetus tässä episodissa oli suunnattu
    fariseuksille. Laki vaati kivittämään tuon naisen ja pappien kätyrit
    seisoivat siinä kivet nyrkkeihin kätkettyinä.

Jeesus ei kieltänyt heittämästä, mutta pitkän hiljaisuuden jälkeen
    sanoi: Joka teistä on synnitön, se heittäköön ensimmäisenä kivellä.
    Kukaan fariseuksista ei tunnustanut syntejään, vaan poistuivat sieltä.

Ei ole niin synnitöntä ihmistä, että hän voisi toisen tuomita.
    Se nainen ei liene sellaista syntiä sittemmin tehnyt.
    Mutta varmaa on, että moni muu mies ja nainen edelleen sitä harrasti.
    Kauankohan kivenheittäjät malttoivat antaa näiden olla rauhassa.

Tuo aviorikoksesta tavattu nainen on kertomuksen sankari.
    Armon kohtaaminen muuttaa ihmistä, ei lainkuuliaisuus.

Tuo aviorikoksesta tavattu nainen on kertomuksen sankari.
    Toinen osapuoli, mies, on ... sanat eivät riitä.
  9. V a s t a u s Voitto Ramun toteamukseen:
    "Antti väittää tuntevansa Lutherin kirjoituksia".

Jossain määrin toki tunnen uskonpuhdistuksen aikaista kirjallisuutta.
    Antoisana olen kokenut Lutherin väittelyn katolilaista oppia vastaan.Että ihminen muka voisi vapaasti valita, ketä palvella eläällään.
    Kyseisen väittelyteoksen suomenkielisen laitoksen nimi on "Sidottu ratkaisuvalta". Teos todistaa, että ei ole mitää vapaata tahtoa oikeasti.
    Vaan että olet joko synnin ja lain orja tai sitten Kristuksen orja.

Galatalaiskirjeen selitys oli Lutherin itsensä mielestä teos, jota ei saa hukata.
    Minä olen samaa mieltä, sillä minulle Raamatun Galatalaiskirje on tärkeintä.

Kun sinä, Voitto, mieluummin vetoat Lutheriin kuin elävään Sanaan, Jeesukseen, voisit tuoda foorumille galatalaiskirjeen selitystä Lutherilta.

Luther olkoon kolmasti ylistetty! Jukka Rokalta on tarttunut tämä sanonta. En julistaisi ketään pyhimykseksi, mutta tätä katolilaisten tappamaa Marttiamme ylistän autuaaksi. Joten huomautan Ramulle muutamasta kohdasta.
    1.
    Raamattu ei puhu "sakramenteista", joten voisit sellaisen nimikkeen unohtaa.
    2.
    Jeesus muistuttaa useaan otteeseen: "Tehkää se minun m u i s t o k s e n i".
    Ramu unohtaa k o r o s t a a tätä. Kuitenkin kyseinen sanonta luokittelee ehtoolisen muistotilaisuudeksi - antoisaksi sellaiseksi.
    3.
    Näin Luther Ramun mukaan:
    "Kukin tehköön sen milloin ja missä tahtoo tilaisuuden ja tarpeen mukaan.
    Sitä ei ole sidottu mihinkään määrättyyn paikkaan eikä ajankohtaan"

Jeesus ja Paavali muistuttavat, että kyse on ennen muuta YHTEYDEN ATERIASTA. Sen siis tulee pääsääntöisesti tapahtua srk:ssa.
    Ja se on LIITON MUISTOKSI. Eivät Daavid ja Joonatan sitten toistamiseen vuodattaneet vertansa liittonsa vahvistamiseksi, VAAN HE USKOIVAT LIITTOONSA. Liittolaiset juhlivat liittoaan YHDESSÄ. Täten on luonnollista, että ehtoollisen vietto on ennen muuta yhteysateria, kaikkien liittolaisten.
    Nämä muistoatriat toteutettakoon siihen asti, kunnes taas saamme nähdä Herran konkreettisesti. 1:Kor.11:24-26 :

24 kiitti, mursi ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä minun muistokseni".
    25 Samoin hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se minun muistokseni".
    26 Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin hän tulee.

4.
    "Te olette Kristuksen ruumis, ja jokainen teistä on tämän ruumiin jäsen."
    1.Kor 12:27 näin ilmaisee, että ME olemme Hänen ruumiinsa. Olisi tuplasti mystiikkaa se, että ehtoollisleipäkin muuttuisi Hänen ruumiikseen. Vai mitä Voitto Ramu? Luther ei opeta, että muuttuisi, mutta sinä vihjaat niin. Siis Antti sanoo olevansa ehtooliskokouksessa osa Kristuksen ruumista, mutta Voitto sanoo siellä syövänsä osan Kristuksen ruumista? Miksikäs sitten emme ole myös Kristuksen veri? No, veri on ainutkertaisesti vuodatettu maahan. Huomatkaamme, että samoin on ruumis ainutkertaisesti uhrattu. Ei ole enää uhria, vaan ylimmäinen pappi, Jeesus, jonka ei enää tarvitse uhrata.

Uskomme historiallisen ainutkertaisen uhrin, ehtoollisessa nautimme totisen vertauskuvallisesti osallisuutta siihen. Uskosta uhrattuun on kyse, ei jälleenuhraamisesta. "Se voidaan ottaa vastaan vain uskolla", korostaa Luther. Usko vie luottamaan siihen ainutkertaiseen uhriin. Ei niin, että uskoisimme tässä taas saavamme palasen uhrilihaa ja verta. On muistoksi.
    O S A L L I S U U S KRISTUKSEN RUUMIISEEN JA VEREEN EI LISÄÄNNY TAI VÄHENNY SEN MUKAAN KÄYMMEKÖ USEIN VAIKO HARVOIN EHTOOLLISELLA.

JEESUS SANOO, ETTÄ JOKA EI SYÖ HÄNEN RUUMISTAAN JA JUO HÄNEN VERTANSA, NIIN SILLÄ EI OLE OSUUTTA HÄNEEN.
    TÄMÄ TARKOITTAA JEESUKSEEN USKOMISTA.
    "Ellei sana uskossa sulaudu, ei se mitään hyödytä", sanoo Raamattu.
    Jeesus on "elämän leipä", uskon kautta hänen sanansa ravitsevat meitä.
           _AnttiVKantola_
    ------------------------------------------------