Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
elluak
profiilit
elluak
elluak
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
1
Kommenttia
21
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Nimeltään Elocon 0,1%. On auttanu mun kämmen-, jalanpohja- ja päänahan psoriin. On kylläki reseptilääke, mutta kannattaa mainaasta lääkärille siitä. Itelle on ollu suurta apua, etenki jalanpohjaan. Oon laittanu puhtaalle iholle Eloconia, antanu kuivaa ja DuoDerm-levyn päälle. Levy pysyy noin 3-5 päivää hyvin paikallaan ja sit vaan pois.
Daivobet-kortisoni on aika vahvaa kortisonia mitä sulle on määrätty. Onhan se ryhmän III-kortisoni. Ite käytin kans alus sitä, mutta kädet tuli vaan kirkuvan punasiks ja vaihdoin lievempään. Ja nyt on iho hyvä ollu jo pari vuotta ja kiitos aika pitkälti auringon ja Elocon-liuoksen.
Joillekki sopii aurinko, ottakaa sitä ja palvokaa sitä, niin ihoki nauttii :)
Hauskaa kesän alkua kaikille :)
20.05.2009 11:14
Hyvin toivottavasti sun lääkityksen kans käy! Itellä ollu 4vuotta psori ja kaks ja puol vuotta söin Trexan/Folvite lääkkeitä ja hyvin on meikä likalla käyny. Mulla aika paha psori kämmenissä ja toisen jalan jalanpohjassa. Kädet todella hyvässä kunnossa, mutta jalka ei niinkää.
Itellä ei mitää sivuvaikutuksia. Alussa vältin alkoholia, niinku lääkäri suosittelee. Polttelua vähensin myös, en tiä oliko mistä mihinkää vaikutuksia, mutta nyt on tupakki aikaki jääny aika reippaasti..
Ei kannata ressata, sehän pahinta myrkkyä psoriaatikolle on! Mutta tsemppiä!!
06.02.2009 19:30
Alkoi 04/05, eli olin 19v, ja on vain ja ainoastaan kämmenissä ja jalanpohjassa.
31.08.2008 17:48
olis hyvä sivu mistä vois olla sulle apua..
http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=2278572
10.07.2008 17:39
oon syöny Trexania 12/05 aina kesäkuu 08 saakka. Välillä oli parempi ja välillä pahempi.. Ei saisi ressata, EIKÄ MISSÄÄN NIMESSÄ TUPAKOIDA!!! Ite polttelin lääkityksen aikana ja poltan edelleen, en tiä olisko vaikutus ollu parempi, jos ei olisi käryytelly. Alkoholilla en oo huomannu vaikutusta asiaan..
Mutta itellä vaikutus oli välitön, ku alotin lääkityksen. Koitin lopettaa jossain vaihees ja heti paheni toooosi paljo. Mulla pustula psori ja lopetettua lääkitys nyt kesäkuus, pustuloita tuli kämmenet täyteen (mulla pelkästään kämmenis). Meni pari viikkoa ja säännöllinen käsihuuhteen käyttö (LV), ja pustulat oli oikeestaan kokonaan pois. Välillä on kyllä tullu aikoja, ku on ressannu, että mitä v**tua mäki lopetin lääkityksen. Lääkäri kerto, että tämä ei oo elinikänen lääkitys ja olis hyvä pitää vähä preikkiä lääkkeistä ja sillon ei lapsia saa harkitakkaa, ku on lääkitys päällä :(
Mutta malttia niille jotka on vasta alottanu lääkityksen, kyllä se vaikutus alkaa, TOIVOTTAVSTI!!!
10.07.2008 17:34
No tota noin.. Vois sanoa, että kaikissa ammateissa tarttetaan käsiä jollain lailla. No ehkä valitsin sanani väärin, ku laitoin että käsien takia uudelleen koulutettiin..
No luin itteni lähihoitajaksi ja oon keskussairaalassa töissä ja siä tarttee käyttää työvuorossa monta kertaa käsihuuhdetta. Huuhtees on ihoa hoitavaa glyseriiniä. Ite oon ostanu tuota samaista huuhdetta (LV) kotiin ja käytän silloin tällöin kotonaki. Kädet on paremmas kunnos ollu sen jälkeen ku oon aloittanu säännöllisen käytön..
10.07.2008 16:08
Ja jalanpohjassa.. Mulla on sellanen ku pustula psori ja kämmenet oli sillon yhes vaihees TODELLA huonossa kunnossa, että oon käyttäny puuvillahanskoja päivittäin, koska ilman niitä en olisi pystyny tekeen mitää.
Varmaan suurin syy miksi mut uudelleenkoulutettiin oli se, että psori oli kämmenissä..
Olkaapa hyvä, toivottavasti vastauksesta oli jotain apua! :)
27.06.2008 12:23
Uudelleenkouluttaa. Itellä ollut psori neljä vuotta ja viime ammatillisessa koulussa psori puhkes ja kävin ihotautilääkärillä ja sain siltä hyvät suositukset uudelleenkoulutukseen. Ja nyt on toinen ammatti taskus. Ei ollut mitää takkua KELAN kans hakemusten kans.. ihme kyllä. KELAN kans saa aina takuta.
Lääkäri kirjootti B-lausunnon ja sen vein KELAAn ja täytin siä vaadittavat laput ja päätös tuli aika nopeeta..
Toivottavasti muutkin saa kouluttautua uudelleen jos ei pysty ammattia harjoittamaan. :)
Aurinkoista (sateista) kesää kaikille psoria sairastaneille ja muillekki :) Toivottavsti se aurinko paistaa niin ihoki voi paremmin :)
26.06.2008 20:10
Mulla on itellä märkärakkulapsori ja kämmeniin se alkoi tulla sillai, että tuli pieniä märkärakkuloita ja kuivas.. Stressistä saattaa johtua ja samaten eri pesuaineista toi sun käsien kuivuminen. Mulla on ollu käsis psori 2½ vuotta ja ihan hyvin oon hoitoalalla voinu tehdä töitä.
Ei kannata ressata ja kannattaa käyttää eri perusvoiteita ja mikä itelle sitte sopiiki.
Oon ite syöny suun kautta lääkkietä pian 1½vuotta ja kädet on hyvät, paitsi sillon ku RESSAAN!!! Mitä EI MISSÄÄN nimes saa tehä..
Toivon että sun päivät ei oo luetut, koska psorin kans voi elää normaalia elämää :)
15.10.2007 11:53
Ite oon syöny trexan/folvite lääkkeitä noin puolitoista vuotta ja mulla ei oo muuta ku pelkkää hyvää sanottavaa! Apua oon saanu noista lääkkeistä! Kannattaa syödä vaan jos apua saat niistä!! Ja kipee EN OO OLLU!! Onnea kokeiluille..
17.08.2007 10:59
kaupasta oon ainaki ite joskus ostanu..
03.08.2007 16:13
Itelle on todettu pustula psori joulukuu -05 ja aluksi käytin vahvoja kortisoojena, niinkuin ite kans kirjoitit, sekä just noi samat Daivonex ja Daivobet. Ei ollu apua ja seuraavan kerran kun menin ihotautipolille, sanoin lääkärille, että ei enää mitää rasvoja. Olin kuullu suun kautta otettavasta lääkkeestä ja sain sitten semmosta. Elikkä syön kertaviikko annoksena Trexan 15mg ja Folvite 5mg. Sillä oon saanu kädet ja jalan todella hyvään kuntoon.
Oon kesällä paljon auringossa ja muutenkin pihalla, niin se auttaa.. Ja kunhan muistaa ettei ressaa!!!
Valitettavasti itellä ei oo kokemusta noista biologisista lääkkeistä..
05.07.2007 12:27
ainaki kyselly aluksi kun aloin käydä ihotauti polilla seuraavia asioita.. allergioista --> allergiatestiin, eri perusvoiteista (mikä on rasvaisinta ja mikä ei taas oo niin hirveen rasvasta), lääkerasvoista ja niiden vahvuuksista, suun kautta otettavista lääkkeistä ja niiden vaikutuksista kaikkeen mahdolliseen esim. lasten saamiseen.
En oo kauheen paljon kiinnittäny minkäänlaista huomiota ruokavalioon, vaikka on lukenu tää palstoilla, että joistakin ruuista on haittaa esim. punanen liha.. Aurinko on ehdoton asia kesällä. Itellä on pustula psori eli märkärakkula psori.
Toivottavasti olin ajoissa matkassa tämän kirjotuksen kanssa.. :) onnea tehtävään :)
Oon kans kolmannen luokan lähihoitaja opiskelija ja oon pärjänny koulussa että erilaisissa harjoitteluissa TODELLA hyvin, vaikka psori on kämmenissä ja jalanpohjassa.
25.06.2007 21:11
Tosiaan oon syöny 12/05 lähtien Trexan/Folvitea ja ei oo juurikaan lähtenyt hiuksia, ainakaan huomattavasti.. Kyllähän hiuksia lähtee koko ajan, mutta en oo huomannu, että Trexanin takia! Onko ollu muita sivuvaikutuksia?
14.10.2006 19:43
Sepä se.. Ja Daivobetia ei saa käyttää ku kuureina ja on pirun kallista tavaraa!!
10.08.2006 17:46
Joo en mäkään saa luettua kaikkia viestejä enkä vastattua viesteihin.. Missä mättää, posti oli ennen uudistumista paljon parempi, mutta nyt Suomi24 on töpänny ja pahoon..
10.07.2005 15:42
Mulla alkoi psoriaasis käsissä sillai että tuli märkärakkuloita ja tietty puhkasin ne aina. Muutaman antibioottikuurin söin ja mikää ei auttanu.. Hyppäsin lääkäreillä ja kuuria annettiin toisen perään.. Nyt oon saanu psorirasvoja ja näyttää että olis auttanu. Kannattaa mennä näyttää ihotautipolille käsiäs ja tutkituttaa asia.. Sanotaan että aurinko auttaa mutta ei oo mulla ainakaa vielä auttanu.. Psori todettiin maaliskuus..
Aurinkoisia päiviä..
09.07.2005 15:37
Tosiaan ei kai haittaakaa ole. Itsellä on käsissä psoriaasista ja muutamas kynnes. Nyt mulla on käytös Daivobet- niminen rasva ja aina ku rasvaan kädet niin laitan kynsiinkin. Tuntuu että olis jonkinmoista apua, mutta en mee takuuseen että kaikilla auttaa.. Kokeile.. =)
06.07.2005 15:27
En ennen "tienny" että niin kannattaa tehdä. Nyt oon lukenu tää kirjotuksia ja ottanu opiks. Oon ruvennu laittaa ennen psorirasvaa, Daivobetia, Ceridal lipogeleeliä tai Decupalia. Oon hetken ajan vasta käyttäny Daivobetiä, pian pitäis siirtyä Daivonexiin.. Katotaan mitä tulee..
01.07.2005 12:34
Ceridal lipogeleeli on rasva mitä oon ite käyttäny. On riittoisa ja aika rasvanen rasva, mutta ei oo täysin auttanu mun psoriin, joka on käsissä. Kannattaa kuitenki kokeilla, ei siinä mitää häviä.
30.06.2005 14:28
1 / 2