kari.tolonen
"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia73 aloitusta · 1182 kommenttia
- Raamattu nimenomaan Jeesuksen suulla ei esitä mitään hänen tulemuksensa ajankohtaa. Päinvastoin: "ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä...". - Tietyntyyppiset uskovaiset vain tuntevat hillitöntä himoa povailla asioita, joista heillä ei ei ole yhtään enempää tietoa kuin muillakaan ja monissa tapauksissa ymmärrystä tuskin senkään vertaa.
- Puutun vain yhteen kohtaan. Mikäli halutaan pitää kiinni kolminaisuusopista tai vain vaikka Jeesuksesta Jumalan poikana, ei voida sanoa Jeesuksen olevan sama kuin JHWH eli Jahve. Nimittäin, vaikka Isä ja Poika ovet samaa olemusta, persoonia ei tule sekoittaa keskenänsä, sillä toinen on Isän persoona, toinen Pojan. Näin ollen JHWH ei voi olla yksi Jeesuksen nimistä. Jeesus on Marian pojassa inkarnoituneen Jumalan nimi mutta ei sama kuin Jahve.
- Rooman valtakunnan verotuskäytäntö oli kaiken kaikkiaaan melkoisen sekava. Veroja oli monenlaisia. Jouluevankeliumissa on ilmeisesti (?) kysymys ns. pääverosta, joka Juudeassa oli 1 sestertius/14-65 vuotias mies ja 12-65 vuotias nainen.
- Sen vähän kuin Sokratesta tunnen, en menisi mitään kovin varmaa vakaumuksen rintaäänellä väittämään. Muutoin kävisi melko varmasti niin, että löytäisin äkkiä itseni niiden eturivistä, jotka jotain luulevat tietävänsä, eivätkä kuitenkaan tiedä.
- Koko maailma tarkoittaa silloista Rooman valtakuntaa. Keisari Augustus, Julius Caesar'in ottopoika, Rooman ensimmäinen keisari, hallitsi 27 eKr. - 14 jKr. Verolle pano suoritettiin 14 vuoden välein. Maininta "Kyreniuksen ollessa Syyrian maaherrana" ei oikein ovi yksi yhteen sen kanssa että verolepano olisi tapahtunut "vuonna nolla". Toleranssia voi olla muutanmia vuosia sinne tänne.
- ... luikuri ja juonittelija. Jos tuntisit minut voisit sanoa minusta vielä paljon pahempaakin, eikä "menisi metsään" millään tavalla.
Ei minulla ole mitään oppia, jonka joku seurakunta voisi hyväksyä ja olla samanmielinen minun kanssani koska itse en ole samanmielinen kenenkään kanssa.
Tuosta "hyvästä miehestä" muistui mieleeni Linnan Tuntemattomassa Sotilaassa Rokan ja Lammion kohtaus. Kun Rokka sanoi Lammiolle, että "kyllähän sinä hyvä mies itsekin...", vastasi tämä, ettei hän ole mikään hyvä mies, vaan "olen teidän komppanianpäällikkönne". - No itse en ole minkään valtakunnan minkäänmoinen päällikkö. :) - Nimittäin onko pelon perimmäinen syy B:llä alkava herra Lähi-Idästä vai samalla kirjaimella alkava herra "Kauko-Lännestä", vaiko molemmat.
- Espoon luterilaisuudesta erkaantunut, näyttäisi "googlettamalla" olevan.
- Voihan se noinkin olla: Ovatko ateistit ja ei-uskovaiset kuitenkaan ainoita hyökkäilijöitä ja vastustajia? Ja ketä vastaan he sitten oikeastaan hyökkäävät?
Jos menen toisen kerran kasteelle liittyäkseni johonkin uskovien kastetta vaativaan seurakuntaan, olen luopunut uskostani. Jos pidän lapsikastettani arvossa, enkä mene uskovien kasteelle, suljette minut ulkopuolelle uudestisyntymättömänä ja pelastumattomana. Jos pyhitän sunnuntaipäivän, olen Pedon merkin ottaja ja Perkeleen lapsi. Jos pyhitän lauantain sapattina, olen väärän profeetan palvelija ja menossa helvettiin. Jos näen kaikki ihmiset rodusta ja uskonnosta riippumatta saman Jumalan (mikäli nyt tuota sanaa käytttää) lapsina ja tässä suhteessa kaikkeen pelastukseen saman-arvoisina, olen joku merkillinen humanistipakana. Jos en kykene uskomaan maan pysähtyneen kierrossaan Joosuan käydessä sotaa Aijalonin laaksossa, olen uskosta osaton, enkä voi ymmärtää mitään, en ainakaan Raamatusta enkä totuudesta. - löysin kirjoirtani todella maininnan >>...Konstantinuksen valinta ei sujunut ilman ristiriitoja. Se hylkäsi kylmästi vanhan lauantain vieton, jota juutalaiset olivat pitäneet sapattina ja roomalaispakanat IMPERIUMIN MYÖHEMPINÄ AIKOINA Saturnuksen päivänä eli lepo- jumalanpalveluspäivänä.
- Rooman valtakunnassa orjilla ja käsityöläisillä, siis alemmalla kansanosalla ei ollut mitään viikkovapaita. Sillä juuri alkuajan kristityt, jotka alussa olivat alempiin kansankerroksiin kuuluvia ihmisiä, kokontuivatkin lauantai-iltaisin tai sunnuntaiaamuisin ennen jälkeen tai ennen päivän töitä, koska viikkovapaita ei ullut ennen Keisari Konstantinuksen säätämää sunnuntaiediktiä.
- Luin tuon Lk 23:n. Lienet tarkoittanut tuon luvun 54:ttä, jossa ristiinnaulitsemispäivästä mainitään sen olleen valmistuspäivä. Muuta sapattiin viittaavaa en tuossa luvussa havainnut. Vaikka ristiinnaulitsemispäivää seurannut päivä juutalaisessa viikossa olikin tuolloin sapatinpäivä, se ei mielestäni millään tavoim esitä velvoitusta viettää juutalaisen viikon seitsemättä päivää lepopäivänä. Ainakaan itse en tuosta Luukkaan 23:ssa mitään sen suuntaista havainnut.
- Juutalaiskristityille ehkä saattoi tuottaa ristiriitoja sapatin siirtyminen lauantaista sunnuntaille mutta tuskin pakanakristittyjen yhä lisääntyvälle joukolle. Hehän eivät olleet koskaan mitään sapattia viettäneetkään. - Eivät sen enempää lauantaina kuin sunnuntainakaan.
- Jeesus, sen paremmin kuin Paavalikaan ei tiennyt mitään suomalaisista sanakirjoista mutta sinä et puolestasi tietäisi mitään sen paremmin Jeesuksesta kuin Paavalistakaan tahi Mithrasta tai Sapatista ilman suomalaisia- tai muunkielisiä sanakirjoja.
- Kysyisin nyt sitten kun en tiedä, mainitaanko Raamatussa, juutalaisten ja kristittyjen Pyhässä kirjassa, minä nykyisen viikkokalenterin päivänä lepopäivää eli sapattia on vietettävä?
- Asiantuntijat ovat asia erikseen. Siteerasin vain alussa, mitä asiantuntijat ovat kirjoittaneet. :)
- Kirjoituksessani en pyrkinyt tutkailemaan mikä tai ketkä ovat "Jumalan kansa" vaan mikä merkitys sanalla 'sapatti' on suomalaisille kristityille ja kuinka tuota sanaa käytetään ja kuinka se yleisesti ymmärretään.
Jumalan kansana pitävät itseään kaikki nuo eri uskontokunnat: perjantaina sapattiaan viettävät muslimit; lauantaina sapattiaan viettävät juutalaiset ja sunnuntaina sapattiaan viettävät kristityt.
Suomen kielen käytön suhteen pidän Nykysuomen sanakirjaa melko auktoritatiivisena. Raamattukaan ei nimittäin mielestäni kerro miten suomen sanoja yleisesti käytetään mutta mainitkaa toki Nykysuomen sanakirjaa parempi lähdeteos suomalaisten sanojen merkitysten suhteen mikäli sellaisen tiedätte. - Hmm, no, viisunikkari kylläkin väittää, että "kanssasi pienikin hetki on ikuisuus". Tosin tuota en ole koskaan oikein ymmärtänyt: koska pikemminkin hammaslääkärin tuolissa pienikin hetki tuntuu ikuisuudelta. Lemmityn kanssa taas pitempikin aika kuluu kuin siivillä.:)
Tuosta toisesta ikuisuudesta emme me ihmiset taida kovinkaan paljon tietää tai sitä ymmärtää koska ajallisina olentoina koko olemisemme ja ajattelummme on aikasidonnaista. Ikuisuus ei kuitenkaan liene mitään "loputonta aikaa". - Suvullinen lisääntyminen (jossa tarvitaan uros ja naaras) on lajin säilymisen kannalta varsinkin muuttuvissa olosuhteissa edullisempi kuin suvuton, jossa jälkeläinen on synnyttäjänsä "kopio". Suvullisessa lisääntymisessä jälkeläisten ominaisuudet vaihtuvat ja muuntuneissa olosuhteissa tälläisen muuntumiskykyisen lajin (ja siis myös ainakin osan lajin yksilöistä) on helpompi selviytyä hengissä kuin jatkuvasti sukupolvesta toiseen samanlaisena pysyvän olion.
- Msidän tavallisten kadunmiesten - niin uskovaisten kuin uskomattomienkin (tietyntyyppisten uskovaisten ehkä enemmän) - maailmankuva laahaa 100 vuotta perässä uusimman tieteellisen tiedon tarjoamasta maailmankuvasta. Useimmilta meistä puuttuu kerta kaikkiaan sellainen matematiikan ja fysiikan perusteiden tuntemus, joka mahdollistaisi edes likimainkaan ymmärtää ja hahmottaa sitä todellisuutta mihin tutkimus on viime vuosisadan jälkipuoliskolla ylettynyt.