Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. >

Ei kai katoliset pidä paavia erehtymättömänä muutoin kuin silloin kun hän julistaa ´ex cathedra´.
  2. Aloittajan esimerkit yleisistä uskonnollisista lausahduksista ovat ongelmallisia myös siksi, ettei aina ole varmuutta mitä niillä tarkoitetan.

Mitä esim. on vapaa tahto ja onko sitä ihmisellä yleensä olemassa. - Filosofit ja teologit ovat puurtaneet ja vääntäneet kättä vapaan tahdon ongelman kanssa ainakin pari vuosituhatta,tietääkseni, selvyyteen tai yksimielisyyteen pääsemättä.

Entä pikkulapsen viattomuus? Mitä oikein viattomuudella tarkoitetaan ja miten se suhteutuu esim. perisyntioppiin?

Tai esiaviollinen seksi. Milloin voidaan katsoa ja millä perusteilla avioliiton olevan niin pätevä, se, että se sallii sukupuolisen kanssakäymisen. Tai alkaako avioliitto varsinaisesti jo itse sukupuoliyhteydestä ilman yhteiskunnallisia avioliiton vahvistusrituaaleja? - Tai voivatko olosuhteet joissakin tapauksissa (ainakin teoriassa) sallia esiaviollisen seksin niin, ettei sitä katsota synniksi vaikka normaaliolosuhteissa se sellaiseksi ymmärrettäisiinkin.

Mitä esivallan kunnioittamiseen sisältyy? Pätevätkö nykyisenä demokratian aikakautena samat esivallan kunnioittamisen säännöt kuin yksinvaltiuden aikakausilla?

Käyttääkö Jumala paljon vain saarnamiehiä, rukoilijoita, virsien ja hengellisten laulujen tekijöitä vai käyttääkö Hän paljon myös ahkeria ojankaivajia, rakennusmiehia, poliiseja taikka armeijan upseereita?

Kaiken kaikkiaan: ellei puhu saman "kaanaan kielen" murretta, on varsin vaikea ymmärtää mitä, sinänsä varmaankin vilpitön, uskova yritää etsivälle kyselijälle sanoa. Kyselijä saattaa peräti tuskastua toisen antamiin vastauksiin, jotka eivät hänen mielestään vastaa ollenkaan mihinkään: ovatpahan vai usein kuultuja kliseitä ja menevät vain ´korvasta sisään ja toisesta ulos´.
  3. Juutalaisuudessa poikalapset leikattiin kahdeksan päivän vanhana (taitavat vieläkin tehdä niin?). Tässä ympärileikkauksessa heidät otettiin liittosuhteeseen Jumalan kanssa, tai tämä ympärileikkaus oli merkki liittosuhteesta. Kahdeksan päivän ikäiseltä ei nyt kuitenkaan voi edellyttää Mooseksen lain ja kaikkien Jumalan Israelille antamien säädösten tuntemista tai noudattamista, sen paremmin kuin uskoakaan isien, Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumalaan. Tästä huolimatta ympärileikkaus suoritettiin ja poika varmasti katsottiin kuuluvan Isralin kansaan jota koskivat kaikki Jumalan tälle kansalle antamat lupaukset siitä riippumatta kykenikö hän vielä ymmärtämään niistä yhtään mitään.

Anabaptistien logiikan mukaan näyttäisi mielestäni siltä , että ympärileikkaus olisi pitänyt suorittaa uudelleen lapsen kasvettua sen ikäiseksi, että hän itse pystyi päättämään suhteestaan Mooseksen lakiin ja juutalaisuuteen. Lapsena suoritettu ympärileikkaus ei siis olisikaan ollut mikään ympärileikkaus eikä niin ollen pätevä liittosuhteen merkki Jumalan ja Hänen kansaansa kuuluvan juutalaisen välillä.

Juutalaisuudessakin tullaan tänäkin päivänä uskoon. En tarkoita tässä kristilliseen uskoon tuloa, jota sitäkin tapahtuu, vaan moosekselaiseen uskoon tuloa; ts. maallistunut juutalainen alkaa uskoa vanhatestamentilliseen Israelin Jumalaan. Olisipa mielenkiintoista tietää edellytetäänkö tällaiselta uskoon tulleelta juutalaiselta mieheltä uutta ympärileikkausta - ja olisiko sellainen ylipäänsä edes mahdollinen!?
  4. >> Lapsikaste ei ole kristillinen kaste, eikä Raamatussa ole siitä mainintaa.
    Tämä on fakta.