Tällä palstalla on ajoittain kyselty sitä voiko adventisti ajatella eri tavoin kuin Ellen G. White on opettanut. Missä määrin adventisti saa ajatella vapaasti?
Adventistien kastelupauksen perusteella ei tuntuisi jäävän paljon tilaa eri tavalla ajatteleville. Kastelupauksessa on muutamia yleiskristillisiä totuuksia, mutta sitten paljon adventistien omaa opetusta. Kastelupaus näyttää tällaiseltä:
Minä uskon
1. Isään Jumalaan, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan.
2. Jeesukseen Kristukseen, Jumalan iankaikkiseen Poikaan, maailman Vapahtajaan.
3. Pyhään Henkeen, jumaluuden kolmanteen persoonaan, joka toimii Kristuksen edustajana maan päällä ja Jumalan sanan ja voiman kautta uudestisynnyttää ihmisen.
4. että saan syntini anteeksi ja pelastun uskon kautta Kristuksen sovitustyöhön ilman omia ansioitani.
5. että Raamattu on Jumalan sanaa ja opin ja elämän ainoa perustus ja ohje.
---
TÄHÄN ASTI KAIKKI NÄYTTÄÄ HYVÄLTÄ, MUTTA SITTEN SEURAA MIELESTÄNI VAIKEITA JA ENEMMÄN TULKINNANVARAISIA KOHTIA, JOISSA OMA AJATTELU SAATTAA JOUTUA MYÖHEMMIN KOVALLE KOETUKSELLE. NÄIDEN SEURAAVIEN ASIOIDEN EPÄILY JOHTAA ELLEN WHITEN TULKINTOJEN EPÄILEMISEEN JA OMAN KASTELUPAUKSEN HÄPÄISEMISEEN:
---
6. että Jumalan laki - kymmenen käskyä - on muuttumattomana voimassa ja että Pyhä Henki kirjoittaa sen uudessa liitossa uskovan sydämeen.
7. että raamatullinen viikon seitsemäs päivä, lauantai, on Herran asettama ja siunaama sapatti, lepopäivä, jota Vapahtajan ja alkuseurakunnan antaman esimerkin mukaan tahdon rakastaa ja pyhittää.
8. että Kristus täydellisen ja kertakaikkisen uhrin annettuaan nousi kuolleista, astui ylös taivaaseen ja toimii nyt Ylimmäisenä Pappinamme taivaallisessa pyhäkössä tutkivan tuomion ja armonajan päättymiseen asti.
9. että Kristuksen toinen tuleminen on lähellä, "oven edessä", ja että se tapahtuu julkisesti, suurella voimalla ja kirkkaudella.
10. että kuolema on rauhaisaa ja tiedotonta unta ylösnousemuksen saakka, että kuolemattomuus saadaan Jumalan armolahjana ensimmäisessä ylösnousemuksessa, ja että synnin palkka on toinen kuolema, iankaikkinen hävitys, helvetin tulijärvessä.
11. että ensimmäisen ja toisen ylösnousemuksen välisenä tuhatvuotiskautena pelastetut ovat taivaassa, jumalattomat kuolleina, maa autiona ja tyhjänä ja saatana sidottuna; että tuhannen vuoden kuluttua Uusi Jerusalem ja pelastetut laskeutuvat taivaasta, jumalattomat herätetään kuolleista, heidän tuomionsa pannaan täytäntöön sekä että Jumala sen jälkeen uudistaa maan pelastettujen ikuiseksi kodiksi.
12. että ruumiini on Pyhän Hengen temppeli; tahdon sen vuoksi pukeutua siististi ja säädyllisesti, karttaa maailman synnillisiä nautintoja ja epäkristillisiä tapoja, pidättyä epäterveellisestä ravinnosta sekä kieltäytyä päihdyttävistä juomista, tupakasta, huumeista ja muista terveyttä turmelevista aineista.
13. että Jumalan työtä ylläpidetään pyhillä kymmenyksillä ja uhrilahjoilla
14. että Herran pyhä ehtoollinen on Jeesuksen asettama muistoateria, jossa hän kohtaa kansansa ja antaa sille läsnäolollaan voimaa.
15. että iankaikkiseen evankliumiin sisältyy lopun aikana erityinen varoitus luopumuksesta, laittomuudesta, antikristuksesta, pedon kumartamisesta ja sen merkin ottamisesta.
16. että seitsemännen päivän adventtiseurakunta opettaa Kristuksen evankeliumia, julistaa maailmalle viimeistä herätys- ja pelastussanomaa, johon sisältyy Jeesuksen usko, Jumalan käskyt ja profetian henki.
17. että raamatullinen kaste kuuluu uskoon tulleille ja suoritetaan veteen upottamalla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen; näin kastettu liittyy seurakuntaan.
18. että Kristus antoi seuraajilleen tehtävän olla maailman valona ja hänen todistajinaan, jotta Jumalan työ edistyisi ja oma henkilökohtainen uskonelämämme vahvistuisi.
Tahdon raamatullisen kasteen saaneena liittyä seitsemännen päivän adventistiseurakuntaan, jonka jäsenenä tahdon Jumalan armon avulla kilvoitella yhteisen uskon tiellä.
----
Olisitko valmis sitoutumaan noin moneen tulkinnanvaraiseen opinkohtaan? Minusta tämä kastelupaus kertoo jotakin ko. liikkeen legalismista ja sitoutumisesta Ellen Whiteen ja tämän tulkintoihin. Lupaus sisältää monta kohtaa, joista myöhemmin voisi ajatella eri tavalla, mutta sepäs ei onnistukaan, kun on kasteessa lupautunut seuraamaan Ellen Whiten opetuksia.
Pelkästään jo tutustuminen teologian historiaan ja kristillisten kirkkojen opetuksiin sekä raamatuntulkinnan sääntöihin tekee sitoutumisen ongelmalliseksi. En jaksa uskoa, että moni adventtiseurakuntaan kuuluva "teologi" jaksaa itsekään uskoa näihin kohtiin, mutta on pakosta mukana touhuissa, kun ei voi niitä julkisesti kieltää.
Adventistin kastelupaus
82
3481
Vastaukset
- -Juupajaa-
Sen verran haluan "pehmentää" aloitustani, että en halua sen olevan nyt erityinen hyökkäys adventisteja kohtaan. Jokaisella kirkkokunnalla on omat uskontunnustuksensa.
Halusin vain herättää kysymyksen siitä miten tarkkoihin oppilausumiin adventisti joutuu sitoutumaan omassa kastelupauksessaan.
(Jos kastelupauksessa on jotain vikaa, niin korjatkaa. Sain sen vuosia sitten eräältä adventistiystävältäni.) - taram2
Onko todella noin?
Kuka viisas adventisti vastaisi tuohon?
Jos noin on silloinhan on kysymys samasta asiasta kun Jehovan todistajille joiden kastelupauksessa on maininta uskollisuudesta järjestölle.
Voiko joku kastettavaksi haluava vaatia että hänen kasteessaan ei mainita kuin tuo alkuosa?- -Juupajaa-
Uskoisin, että teksti on pätevä, koska sain sen alunperin eräältä adventtiseurakuntaan kuuluvalta uskovaiselta, koska sitä itse häneltä pyysin. Jätin pois raamatunkohdat, jotka tukevat kutakin lausetta.
Kastelupaus vain paljastaa sen miten voimakkaalla tavalla adventisti joutuu sitoutumaan oman liikkeensä oppikäsityksiin ja Ellen Whiteen. Kastelupaus toimii luultavasti myös tehokkaana aseena, jos uskaltaa lähteä julkisesti epäilemään yhtään kohtaa.
- lupaus pidettävä
KIITOS!
Se oli hyvä ja asiallinen kirjoitus.
Nyt selvisi totuus adventismistä minullekin selkeästi ja yksinkertaisesti.
Taivaan Isän runsasta siunausta Sinulle.- Lutherilainen
mulle vain vanhemmat kertoivat, että minulle oli
pappi valellut vettä päähän ja oli lukenut jonkin loitsun. kuitenkaan minä en muista koko tapahtumasta yhtään mitään.
Näin ollen minunä olin vapaa kaikista säännöistä
teimpä minä hyvää tai pahaa. En näet ollut tehnyt mitään lupausta mistään kääntymyksestä. Eikä se Rippikoulukaan tehnyt minusta Kristittyä. Ehkä se teki minusta kunnon pakan kuten kaikki lapsikasteen saajat ovat. Olen vain nimi Kristitty
ja eroan ehkä pian kirkosta kuten hyvä tapa vaatii
tällä tavoin vapaudun kirkollisveroista. Siis kaikki rohkeat erotkaa pois kirkosta todelliseen vapauteen.
- vierestä seurannut
Kaksi kastettua henkilöä eivät kasteen jälkeen halunneetkaan alistua ruokasääntöihin eikä heidän jäsenyyttään virallistettu. Kuulivat vasta vuosia kymmenyksiä maksettuaan ja ilmaistöitä tehtyään, että ovat ulkojäseniä eikä heillä ole mitään oikeuksia.
- Falcon.
Mitä oikeuksia? Ihmisoikeuksia? Olla olemassa edes?
Adventtikirkossa ketään pakoteta mihinkään.
Kun ihminen tulee uskoon, hänestä tulee Herran oma eikä seurakunnan omaisuutta.
Jos Jumala kutsuu kasvis-syöjäksi, kannattaa totella.
Kastelupauksessa ja uskontunnustuksessa(18 kohtainen) ei puhuta riviäkään EGWstä. - -Juupajaa-
Falcon. kirjoitti:
Kastelupauksessa ja uskontunnustuksessa(18 kohtainen) ei puhuta riviäkään EGWstä.Ulkojäsenyys-asiaan en osaa ottaa kunnollista kantaa, mutta sen verran tiedän, että esimerkiksi vapaakirkolla on ns. ulkojäseniä. Uskonnollisessa yhdyskunnassa on mahdollista olla ulkojäsen.
Mitä mielipiteeseesi kastelupauksesta tulee, niin tuota ei niele Erkkikään! Ei tarvitse muuta kuin lukea Ellen Whiten Suuri taistelu ja selviää millä tavalla kastelupauksessa mainitut kohdat liittyvät hänen opetuksiinsa. (Esimerkiksi se, että profetian henki viittaa Ellen Whiteen, ja että vuoteen 1844 ulottuva aikalaskelama on sisällytettynä Jeesuksen menemiseen taivaalliseen pyhäkköön tutkivaa tuomiota suorittaamaan.) - kasvisruokaoppi
Falcon. kirjoitti:
Kastelupauksessa ja uskontunnustuksessa(18 kohtainen) ei puhuta riviäkään EGWstä.Mooseksen aikaan juhlittiin tappamalla lukuisia kunnon sonneja ja kaikki söivät minkä jaksoivat.
Kukaan ei tuputtanut kasbiksia kuten näkäjään teidän opissa on tapana jopa erottamisen halla. Etkö lainkaan huomaa kuinka lapsellinen tuo kasvisruokahöpöyus oli Ellenin aikaan.
Ellen siinä oikein jumalan vastaisesti kieltäytyi liharuuista ja otti kasvit tilalle. Voivoi.
Vai sellainen teidän kellokkaanne onkin muuttaessaan vanhoja hyväksi todettuja ruokailutapoja jumalan vastaisiksi. - Falcon.
kasvisruokaoppi kirjoitti:
Mooseksen aikaan juhlittiin tappamalla lukuisia kunnon sonneja ja kaikki söivät minkä jaksoivat.
Kukaan ei tuputtanut kasbiksia kuten näkäjään teidän opissa on tapana jopa erottamisen halla. Etkö lainkaan huomaa kuinka lapsellinen tuo kasvisruokahöpöyus oli Ellenin aikaan.
Ellen siinä oikein jumalan vastaisesti kieltäytyi liharuuista ja otti kasvit tilalle. Voivoi.
Vai sellainen teidän kellokkaanne onkin muuttaessaan vanhoja hyväksi todettuja ruokailutapoja jumalan vastaisiksi.Sinun logiikan mukaan ei saa syödä kasviksia?
Omapahan on asiasi.
En tunne yhtään entistä adventistia, joka olisi erotettu ruokailujen takia.
Ei mahdu mun päähän tuollaiset väitteet.
Huomaat varmaan itsekin, kuinka lapsellisia väitteitä täällä heitetään. - adventistien kesken
Falcon. kirjoitti:
Sinun logiikan mukaan ei saa syödä kasviksia?
Omapahan on asiasi.
En tunne yhtään entistä adventistia, joka olisi erotettu ruokailujen takia.
Ei mahdu mun päähän tuollaiset väitteet.
Huomaat varmaan itsekin, kuinka lapsellisia väitteitä täällä heitetään.johtunee tuosta Ellenin saamasta ilmoituksesta
tai sitten yksinkertaisesti siksi että hän oli vegetaristi ja halusi tuputtaa omat tavat muillekin kuten tuossa kahvinjuonnissakin.
Adventistit ovat joutuneet harhaan kun he edelleen yli sata vuotta Ellenin jälkeen kuvittelevat ja luulevat että taivaaseen pääsee vain noudattamalla Ellenin henkilökohtaisia mielihaluja ruuan ja juoman suhteen.
Matkikaa mieluummin Jeesusta ja jättäkää Ellen sivuun.
Jeesus ei pannut mitään rajoitteita syömiseen ja juomiseen. Sanoi jopa että käsien pesukaan ei ole taivaaseen menon ehto.
Saasta mikä tulee suusta ulos oli taas se asia jota Jeesus ei hyväksynyt. - Falcon.
adventistien kesken kirjoitti:
johtunee tuosta Ellenin saamasta ilmoituksesta
tai sitten yksinkertaisesti siksi että hän oli vegetaristi ja halusi tuputtaa omat tavat muillekin kuten tuossa kahvinjuonnissakin.
Adventistit ovat joutuneet harhaan kun he edelleen yli sata vuotta Ellenin jälkeen kuvittelevat ja luulevat että taivaaseen pääsee vain noudattamalla Ellenin henkilökohtaisia mielihaluja ruuan ja juoman suhteen.
Matkikaa mieluummin Jeesusta ja jättäkää Ellen sivuun.
Jeesus ei pannut mitään rajoitteita syömiseen ja juomiseen. Sanoi jopa että käsien pesukaan ei ole taivaaseen menon ehto.
Saasta mikä tulee suusta ulos oli taas se asia jota Jeesus ei hyväksynyt.Kuka kuvittelee ja mitä?
En tunne yhtään nykyistä adventistia joka luulee syömällä pääsevänsä Taivaaseen.
Älä heittele huhuja, jotka ei pidä paikkaansa.
Kasva aikuiseksi. - oletko sokea
Falcon. kirjoitti:
Kuka kuvittelee ja mitä?
En tunne yhtään nykyistä adventistia joka luulee syömällä pääsevänsä Taivaaseen.
Älä heittele huhuja, jotka ei pidä paikkaansa.
Kasva aikuiseksi.vai kuulutko lainkaan Ellenin joukkoihin?
- Falcon.
oletko sokea kirjoitti:
vai kuulutko lainkaan Ellenin joukkoihin?
En tunnista Ellen-joukkoa(mitä se nyt tarkoittaakin?). Pidän kuitenkin itseäni adventistina, jos sopii?
- 28 opinkohtaa
Falcon. kirjoitti:
Kastelupauksessa ja uskontunnustuksessa(18 kohtainen) ei puhuta riviäkään EGWstä..
Kyllä puhutaan Ellen Whitesta:
http://www.adventtikirkko.great.fi/opetus/profet.htm
"Perusluonteiset opinkohdat 17
PROFETOIMISEN LAHJA
Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava. - mutta sopiiko se
Falcon. kirjoitti:
En tunnista Ellen-joukkoa(mitä se nyt tarkoittaakin?). Pidän kuitenkin itseäni adventistina, jos sopii?
adventisteille:-)
- Falcon.
mutta sopiiko se kirjoitti:
adventisteille:-)
:-))
- Falcon.
28 opinkohtaa kirjoitti:
.
Kyllä puhutaan Ellen Whitesta:
http://www.adventtikirkko.great.fi/opetus/profet.htm
"Perusluonteiset opinkohdat 17
PROFETOIMISEN LAHJA
Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelutyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat jatkuvana ja arvovaltaisena totuuden lähteenä ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta, opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava.Mulla on nyt edessäni "Uskontunnustukseni ja kastelupaukseni"-vihko.
Siinä ei puhuta EGWstä.
- poika
Jos nyt luin oikein ja tarpeeksi huolellisesti kirjoituksesi, niin siltä alkoi tuntua, että tiukka adventisti sinusta tulisi, jos heihin liittyisit. En ainakaan tällä hetkellä toivo sitä, että heihin liittyisit. Toisilla olisi tiukat paikat. En silti usko, että olet sinne menossakaan.
- -Juupajaa-
En ole menossa, joten ole huoleti. :-) Olen sitä mieltä, että jos minusta todella tulisi adventisti, niin tottakai silloin pyrkisin sitoutumaan sen kirkon opetuksiin ja noihin kohtiin mitä kastelupauksessa sanotaan.
- hese
-Juupajaa- kirjoitti:
En ole menossa, joten ole huoleti. :-) Olen sitä mieltä, että jos minusta todella tulisi adventisti, niin tottakai silloin pyrkisin sitoutumaan sen kirkon opetuksiin ja noihin kohtiin mitä kastelupauksessa sanotaan.
ylipäätään kasteen teologiseen merkitykseen liitettävissä mitään muuta kuin osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.Itse esim. helluntalaisena en tekisi ainoatakaan lupausta herätyksen yksityiskohtaisiin näkemyksiin opista.Opetus ja sen sulautuminen uskossa, mikä on hyvää, on sitten eri asia.
- -Juupajaa-
hese kirjoitti:
ylipäätään kasteen teologiseen merkitykseen liitettävissä mitään muuta kuin osallisuus Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen.Itse esim. helluntalaisena en tekisi ainoatakaan lupausta herätyksen yksityiskohtaisiin näkemyksiin opista.Opetus ja sen sulautuminen uskossa, mikä on hyvää, on sitten eri asia.
Hyvä kysymys! Tässä juuri tulee selväksi se millä tavalla adventtikirkko eroaa muista perinteisistä kristillisistä seurakunnista. Jos hekin kastaisivat pelkästään Kolmiyhteisen Jumalan nimeen ilman sen enempiä "sitoumuksia", niin se olisi parempi niin.
Minua askarruttaa myös kysymys siitä kastavatko he uudelleen henkilöt, jotka eivät ole noita lupauksia tehneet kasteensa yhteydessä (jos kaste on suoritettu jossakin muussa seurakunnassa). - O-Yhteys
-Juupajaa- kirjoitti:
Hyvä kysymys! Tässä juuri tulee selväksi se millä tavalla adventtikirkko eroaa muista perinteisistä kristillisistä seurakunnista. Jos hekin kastaisivat pelkästään Kolmiyhteisen Jumalan nimeen ilman sen enempiä "sitoumuksia", niin se olisi parempi niin.
Minua askarruttaa myös kysymys siitä kastavatko he uudelleen henkilöt, jotka eivät ole noita lupauksia tehneet kasteensa yhteydessä (jos kaste on suoritettu jossakin muussa seurakunnassa).Kyllä näin tapahtui ainakin vaimoni äidin kääntyessään baptisteista adventistiksi, kastoi itsensä kolmannen kerran. ( kastetodistuksen nähneenä)
Surullista touhua suoraan sanottuna. - -Juupajaa-
O-Yhteys kirjoitti:
Kyllä näin tapahtui ainakin vaimoni äidin kääntyessään baptisteista adventistiksi, kastoi itsensä kolmannen kerran. ( kastetodistuksen nähneenä)
Surullista touhua suoraan sanottuna.Olen minäkin kuullut jotain huhuja, että joku olisi kastettu uudelleen adventtikirkossa. Haluaisin asiaan virallisen vahvistuksen ja myös perustelut miksi näin toimitaan.
Adventtiliikkeen julistama "Jeesuksen usko" on ilmeisesti sitten sen laatuista, että sitä ei ilmene muissa kristillisissä seurakunnissa. Ja tämän uskon perusteella kastetaan. - JUUPAJAALLE
-Juupajaa- kirjoitti:
Olen minäkin kuullut jotain huhuja, että joku olisi kastettu uudelleen adventtikirkossa. Haluaisin asiaan virallisen vahvistuksen ja myös perustelut miksi näin toimitaan.
Adventtiliikkeen julistama "Jeesuksen usko" on ilmeisesti sitten sen laatuista, että sitä ei ilmene muissa kristillisissä seurakunnissa. Ja tämän uskon perusteella kastetaan.Jos henkilö on saanut Raamatullisen upotuskasteen
jossain yhteisössä ja haluaa liittyä adv.kirkkoon
uudelleenkastamista ei suoriteta. (Paitsi jos henkilö itse haluaa.) - Timo Flink
hese kirjoitti:
Ymmärrän, että sinulla helluntailaisena on varmasti erilainen näkemys asiasta, mutta minun näkökulmani adventistina on se, että UT ei tunne kastetta ilman sitoutumista seurakuntaperheeseen (emme kasta ihmisiä, jotka eivät halua liittyä seurakuntaamme). Tällöin ollaan väistämättä sen kysymyksen edessä, miten seurakunta yhteisönä ymmärtää ja tulkitsee Raamatun totuuset ja tämä on jotenkin hahmoteltava/hahmotettava. Siksi kastekortissamme on lyhyesti lueteltu mitä ja miksi.
Timo Flink - Timo Flink
-Juupajaa- kirjoitti:
Minua askarruttaa myös kysymys siitä kastavatko he uudelleen henkilöt, jotka eivät ole noita lupauksia tehneet kasteensa yhteydessä (jos kaste on suoritettu jossakin muussa seurakunnassa).Koska emme hyväksy lapsikastetta kasteeksi lainkaan, jokainen luterilainen, ortodoksi, anglikaani, metodisti, katolinen jne kastetaan, mikäli he haluavat liittyä seurakuntaamme.
Jos henkilö on saanut uskovan upotuskasteen kolmiyhteisen Jumalan nimeen (baptistit, vapaakirkolliset, helluntailaiset), kaste on pätevä eikä sitä tarvitse uusia. Riittää, että julkisesti tunnustaa uskonsa kastekortin luettelemiin opinkohtiin. Jos tällainen henkilö itse pyytää uutta kastetta, se annetaan.
Timo Flink - hese
Timo Flink kirjoitti:
Ymmärrän, että sinulla helluntailaisena on varmasti erilainen näkemys asiasta, mutta minun näkökulmani adventistina on se, että UT ei tunne kastetta ilman sitoutumista seurakuntaperheeseen (emme kasta ihmisiä, jotka eivät halua liittyä seurakuntaamme). Tällöin ollaan väistämättä sen kysymyksen edessä, miten seurakunta yhteisönä ymmärtää ja tulkitsee Raamatun totuuset ja tämä on jotenkin hahmoteltava/hahmotettava. Siksi kastekortissamme on lyhyesti lueteltu mitä ja miksi.
Timo Flinktoki myös katson, että Kristukseen kääntyneen tulee saada tulla kristittyjen yhteyteen, ilman muuta seurakunta on oikea paikka, olen itse ns. seurakuntakeskeinen.
Ainoa asia miksi otin kantaa on Jeesuksen sovitustyön nostaminen kaiken yläpuolelle ( siihen ei mitään väliin sovi, edes laki).Yksi esimerkki:"35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
40 Mutta Filippus tavattiin Asdodissa; ja hän vaelsi ympäri ja julisti evankeliumia kaikissa kaupungeissa, kunnes tuli Kesareaan."
Aina ei ole mahdollista kuulua paikallis-seurakuntaan, vaan opetus tulee muutoin kuin yhteisten kokoontumisten kautta:" Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,"
Peruslähtökohta voisi olla tässä:" Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Sitoutuminen seurakuntaan tulee luonnollisena jatkona ja niitä joita sellainen ei huvittaisi, tulee opastaa kertomalla seurakunnan merkityksestä.
Asiaan liittyy vielä ainakin kaksi ongelmaa, 1.kastettava ei ole mitenkään voinut perehtyä opinkohtiin tarpeeksi hyvin pystyäkseen ne allakirjoittamaan etukäteen (poislukien sinä), tiedäthän: "Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta...", 2:tulee allekirjoittaneeksi sellaista kristillisyydelle vierasta, minkä vasta myöhemmin ymmärtää ja onko enää arvostelulle sijaa sitoutumisen jälkeen, ajattelen tässä nyt sitä kirjavaa ryhmittymien joukkoa joita tulee kuin sieniä sateella. - evp. helluntalainen.
hese kirjoitti:
toki myös katson, että Kristukseen kääntyneen tulee saada tulla kristittyjen yhteyteen, ilman muuta seurakunta on oikea paikka, olen itse ns. seurakuntakeskeinen.
Ainoa asia miksi otin kantaa on Jeesuksen sovitustyön nostaminen kaiken yläpuolelle ( siihen ei mitään väliin sovi, edes laki).Yksi esimerkki:"35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.
36 Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
38 Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.
39 Ja kun he olivat astuneet ylös vedestä, tempasi Herran Henki Filippuksen pois, eikä hoviherra häntä enää nähnyt. Ja hän jatkoi matkaansa iloiten.
40 Mutta Filippus tavattiin Asdodissa; ja hän vaelsi ympäri ja julisti evankeliumia kaikissa kaupungeissa, kunnes tuli Kesareaan."
Aina ei ole mahdollista kuulua paikallis-seurakuntaan, vaan opetus tulee muutoin kuin yhteisten kokoontumisten kautta:" Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,"
Peruslähtökohta voisi olla tässä:" Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Sitoutuminen seurakuntaan tulee luonnollisena jatkona ja niitä joita sellainen ei huvittaisi, tulee opastaa kertomalla seurakunnan merkityksestä.
Asiaan liittyy vielä ainakin kaksi ongelmaa, 1.kastettava ei ole mitenkään voinut perehtyä opinkohtiin tarpeeksi hyvin pystyäkseen ne allakirjoittamaan etukäteen (poislukien sinä), tiedäthän: "Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta...", 2:tulee allekirjoittaneeksi sellaista kristillisyydelle vierasta, minkä vasta myöhemmin ymmärtää ja onko enää arvostelulle sijaa sitoutumisen jälkeen, ajattelen tässä nyt sitä kirjavaa ryhmittymien joukkoa joita tulee kuin sieniä sateella.Heselle senverran, että on hyvä se, että seurakuntaan liitettävälle kerrotaan mitä seurakunnassa opetetaan. Adventtikirkko sen tuo esille, ja usko varmasti on liittymisen perusta ja sitten opetus, tätä varmasti adventtikirkkokin opettaa.
Mitä "vapautta" helluntaikirkko opettaa on kuitenkin olemassa kirjoittamattomissa opinkohdissa ja sieltä fiksusti kävelytetään ulos eri näkemyksen omaavat, ei synnin takia vaan näkemyksen takia. Kokemuksesta sanon tämän.
ns. 25 vuotta helluntalaisena ollut ja tämä fiksuus oli siinä, että sanottiin, puhu, mutta älä puhu täällä. Tämä tästä vapaudesta.
Ei kaikkea Helluntalaisuuteenkaan liittyvä tiedä, mihin "sitoutuu", ja perusteellisen keskustelujen kautta pastoritkin sanovat, isoa laivaa ei käännetä helposti, eli pohjaa sanomisellekin olisi. Mutta en revittele näillä palstoilla asioita, ne eivät kuulu tänne.
Uskon, että jokainen seurakunta julistaessaan evankeliumia Jeesuksesta tekee sitä työtä palvelutyötä täällä. Ulkopuolinen ei välttämättä tarvitse sitten "hämmennellä" puolin ja toisin.
Ehkä enemmän, siuntata toisiamme Jeesuksen veren alle. Nyt jätän nimimerkit pois. - hese
evp. helluntalainen. kirjoitti:
Heselle senverran, että on hyvä se, että seurakuntaan liitettävälle kerrotaan mitä seurakunnassa opetetaan. Adventtikirkko sen tuo esille, ja usko varmasti on liittymisen perusta ja sitten opetus, tätä varmasti adventtikirkkokin opettaa.
Mitä "vapautta" helluntaikirkko opettaa on kuitenkin olemassa kirjoittamattomissa opinkohdissa ja sieltä fiksusti kävelytetään ulos eri näkemyksen omaavat, ei synnin takia vaan näkemyksen takia. Kokemuksesta sanon tämän.
ns. 25 vuotta helluntalaisena ollut ja tämä fiksuus oli siinä, että sanottiin, puhu, mutta älä puhu täällä. Tämä tästä vapaudesta.
Ei kaikkea Helluntalaisuuteenkaan liittyvä tiedä, mihin "sitoutuu", ja perusteellisen keskustelujen kautta pastoritkin sanovat, isoa laivaa ei käännetä helposti, eli pohjaa sanomisellekin olisi. Mutta en revittele näillä palstoilla asioita, ne eivät kuulu tänne.
Uskon, että jokainen seurakunta julistaessaan evankeliumia Jeesuksesta tekee sitä työtä palvelutyötä täällä. Ulkopuolinen ei välttämättä tarvitse sitten "hämmennellä" puolin ja toisin.
Ehkä enemmän, siuntata toisiamme Jeesuksen veren alle. Nyt jätän nimimerkit pois.että kohdalasi on noin käynyt.Toki on niin, että hengellistä valtaa käytetään joka suunnassa ja jos uutta yrittää tuoda esille ja "laivaa kääntää" niin törmäykseltä ei aina voi välttyä.Toivottavasti Ad. kirkossa asiat menevät kohdallasi paremmin.
Oma asemani on erilainen koska on niin vähäinen, en ole johtavien kanssa vääntämässä kättä, ja toisaalta ne asia jotka havaitsen vääriksi, hylkään mieli rauhallisena koskapa palvelen Jumalaa enkä ihmistä, eivät ole poiskaan potkineet.Jos suinkin näen oikeaksi opetuksen käskyjen kirjaimen puhuvan armon alla oleville, niin sapatin vietän.Toistaiseksi en riko yhtäkään käskyä tietoisesti, valitettavan usein kuitenkin syntinen lihani saa voiton ja huomaan olevani lain rikkoja.
Mitähän "sitoutumista" tarkoitat.Kirjoittamattomat opinkohdat.Jos ne eivät ole syntiä haluaisin kokeilla onneani. - potkulauta
JUUPAJAALLE kirjoitti:
Jos henkilö on saanut Raamatullisen upotuskasteen
uudelleenkastamista ei suoriteta. (Paitsi jos henkilö itse haluaa.)====Jos henkilö on saanut Raamatullisen upotuskasteen
uudelleenkastamista ei suoriteta. (Paitsi jos henkilö itse haluaa.)=====
Jopas onkin ristiriitaista!
Näin välttyy tekemästä kastetilanteessa lupausta jonka adventistien kastamat joutuvat tekemään.
Todella merkillinen juttu, kö ? - Timo Flink
potkulauta kirjoitti:
====Jos henkilö on saanut Raamatullisen upotuskasteen
uudelleenkastamista ei suoriteta. (Paitsi jos henkilö itse haluaa.)=====
Jopas onkin ristiriitaista!
Näin välttyy tekemästä kastetilanteessa lupausta jonka adventistien kastamat joutuvat tekemään.
Todella merkillinen juttu, kö ?Ne, jotka liittyvät ennen kastettuina, allekirjoittavat uskontunnustuksen, joka on opinkohtien suhteen identtinen kastetodistuksen kanssa. Eli sama sitoutuminen koskee kastettavaa ja jo kastettua.
Timo Flink - ????
Timo Flink kirjoitti:
Ne, jotka liittyvät ennen kastettuina, allekirjoittavat uskontunnustuksen, joka on opinkohtien suhteen identtinen kastetodistuksen kanssa. Eli sama sitoutuminen koskee kastettavaa ja jo kastettua.
Timo FlinkSitoutuminen > vapautuminen?
- Timo Flink
???? kirjoitti:
Sitoutuminen > vapautuminen?
sitoutuminen = seurakunnan opillisten näkemysten hyväksyminen ja seurakuntaan liittyminen.
Timo Flink
- Timo Flink
==>En jaksa uskoa, että moni adventtiseurakuntaan kuuluva "teologi" jaksaa itsekään uskoa näihin kohtiin, mutta on pakosta mukana touhuissa, kun ei voi niitä julkisesti kieltää.
- tottelet tuollaisia
Ellen-käskyjä?
Etkö huomaa että ne ovat ihmiskäskyjä joista raamattu varoittaa?
Tietysti jos innokkaana kaikesta huolimatta haluat tanssia Ellenin pillin mukaan silloin on tietenkin noudatettava hänen laatimiinsa sääntöihin.
Silti kysyn että miksi?
Eikö Jeesuksen ohjeet ja neuvot riitä? - Timo Flink
tottelet tuollaisia kirjoitti:
Ellen-käskyjä?
Etkö huomaa että ne ovat ihmiskäskyjä joista raamattu varoittaa?
Tietysti jos innokkaana kaikesta huolimatta haluat tanssia Ellenin pillin mukaan silloin on tietenkin noudatettava hänen laatimiinsa sääntöihin.
Silti kysyn että miksi?
Eikö Jeesuksen ohjeet ja neuvot riitä?Mikäli tarkoitat 28 opintokohtaa, niin ne minä löydän Raamatusta.
Timo Flink - ystävä
Timo Flink kirjoitti:
Mikäli tarkoitat 28 opintokohtaa, niin ne minä löydän Raamatusta.
Timo FlinkMikä olisi ollut väärin jos fariseukset olisivat kivittäneet langenneen naisen ja vielä muutkin syntiä tehneet?
Kaikki se oli myös kirjoitettuna Raamatussa.
Juutalaiset keräsivät mannaa Sapattina erämaavaelluksen aikana. Se oli silloin väärin.
Miksi jyvien kerääminen pellolla oli opetuslapsille sallittua vaikka sekin oli vastaavaa rikkomista Sapattisääntöä vastaan?
Markuksen evankeliumi:
7:19 Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.
Jeesus muutti monien käskyjen merkitystä ja niiden joukossa oli Sapattisäännöt.
Miksi te teette omia sääntöjä joita Raamattu ei opeta tehtäviksi.
Miksi te vannotatte seurakuntalaisenne sitoutumaan mahdollisimman moneen teidän erityissääntöönne?
Näinhän te sidotte heidän omattuntonsa noudattamaan sellaisiakin asioita joita usko Kristukseen ei edellytä.
Samoin sinä olet tewhnyt itsesi kelpaamattomaksi keskustelemaan omin mielipiteinesi koska olewt lupautunut noudattamaan kirkkonne opetusta jo kastelupauksesi perusteella.
Näinollen olet jopa jäävi keskustelemaan täällä palstalla kyseisistä asioista kun kantasi olet lukinnut jo kastelupauksessa. - -Juupajaa-
Kiitos vastauksesta. Ihmettelen, että voit teologina sanoa sitoutuvasi noihin 100%. Sikäli kuin olen ymmärtänyt oikein, niin moni teologisen koulutuksen saanut on joutunut lähtemään adventtiliikkeestä juuri sen takia, että ei ole enää kyennyt uskomaan esim. vuoteen 1844 sijoittuvaa aikalaskelmaa.
Miksi adventtikirkolla on tällainen käytäntö, että kasteessa pitää uskoa "koko paketti"? Minusta tuntuu, että tavalliset ihmiset eivät tiedä mihin he loppujen lopuksi sitoutuvat kastelupauksessa.
Voitko mainita mistä opillisista asioista olet eri mieltä Ellen Whiten kanssa? - Timo Flink
-Juupajaa- kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Ihmettelen, että voit teologina sanoa sitoutuvasi noihin 100%. Sikäli kuin olen ymmärtänyt oikein, niin moni teologisen koulutuksen saanut on joutunut lähtemään adventtiliikkeestä juuri sen takia, että ei ole enää kyennyt uskomaan esim. vuoteen 1844 sijoittuvaa aikalaskelmaa.
Miksi adventtikirkolla on tällainen käytäntö, että kasteessa pitää uskoa "koko paketti"? Minusta tuntuu, että tavalliset ihmiset eivät tiedä mihin he loppujen lopuksi sitoutuvat kastelupauksessa.
Voitko mainita mistä opillisista asioista olet eri mieltä Ellen Whiten kanssa?==> Kiitos vastauksesta. Ihmettelen, että voit teologina sanoa sitoutuvasi noihin 100%. Sikäli kuin olen ymmärtänyt oikein, niin moni teologisen koulutuksen saanut on joutunut lähtemään adventtiliikkeestä juuri sen takia, että ei ole enää kyennyt uskomaan esim. vuoteen 1844 sijoittuvaa aikalaskelmaa. Voitko mainita mistä opillisista asioista olet eri mieltä Ellen Whiten kanssa?
- Kristukseen uskova
ystävä kirjoitti:
Mikä olisi ollut väärin jos fariseukset olisivat kivittäneet langenneen naisen ja vielä muutkin syntiä tehneet?
Kaikki se oli myös kirjoitettuna Raamatussa.
Juutalaiset keräsivät mannaa Sapattina erämaavaelluksen aikana. Se oli silloin väärin.
Miksi jyvien kerääminen pellolla oli opetuslapsille sallittua vaikka sekin oli vastaavaa rikkomista Sapattisääntöä vastaan?
Markuksen evankeliumi:
7:19 Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin hän sanoi kaikki ruuat puhtaiksi.
Jeesus muutti monien käskyjen merkitystä ja niiden joukossa oli Sapattisäännöt.
Miksi te teette omia sääntöjä joita Raamattu ei opeta tehtäviksi.
Miksi te vannotatte seurakuntalaisenne sitoutumaan mahdollisimman moneen teidän erityissääntöönne?
Näinhän te sidotte heidän omattuntonsa noudattamaan sellaisiakin asioita joita usko Kristukseen ei edellytä.
Samoin sinä olet tewhnyt itsesi kelpaamattomaksi keskustelemaan omin mielipiteinesi koska olewt lupautunut noudattamaan kirkkonne opetusta jo kastelupauksesi perusteella.
Näinollen olet jopa jäävi keskustelemaan täällä palstalla kyseisistä asioista kun kantasi olet lukinnut jo kastelupauksessa.Heitit Timo Flinkille kirjoitukseen ja mainitsit jääviydestä, koska hän ei kirkon edustajana voisi tuoda totuuta esiin, siksi kun heidän kirkkonsa edustaa vastustamaasi sapattinäkemystä kohtaan.
Ehkäpä minä sitten olisin paremmin "ei jäävi" vastaamaan.
Raamatullisen lepopäivän löysin helluntalaisena, ja pitkänmatkan kristittynä vielä.
Syy siihen oli, kun arvovaltainen opettaja nousi ns. "sapatti" näkemystä vastaan oikein vakaalla nuhtelulla jotain seurakuntalaista kohtaan.
No siinä sysättiin lukemaan Raamattua toden teolla. Tiivisteltynä pieni näköala, joka avatkoon tutkimaan aivan itse sanaa.
Perustelut raamatusta löysin pelkästään siihen lepopäivään oli Jumalan oma asetus, joka perustui luomiseen.
Mitään muuta perustusta lepopäivälle ei ole Raamattuun asetettu. Se on myös ihmiselle annettu.
Eli sillä on julistuksellinen merkitys.
No tähän julistukselliseen merkitykseen saat hakea selityksen. Se on syvä, se on koskematon, se on siunaus, lahja, ym. ym. Mutta sana sen selittäköön.
Mitä viittaat mannaan ja tähkäpäihin, asioilla liikutaan eri kohdissa. Työ ja apu. Sapattina on lupa tehdä hyvää. Ojentaa leipä nälkäiselle, pukea alaston, jne. Mutta ei ehkä ole siunausta kiertää kirpputoreja, kun sen voi viettää Jumalanpalveluspäiväksi annettuna siunauksen päiväksi annettuna.
Ruoka-asiaankin on mietintöjä näin jälkeenpäin tullut. Apt 10:14,15,34. Se liinavaate, johon oli kaikkinaisia elämiä laitettu, jota juutalainen ei syönyt, selitys löytyy raamatusta siinä, että pakanoilla oli oikeus evankeliumiin, näin kansankielelle käännettynä. Ei pidä erotella ihmisiä.
Sitten se, syödäänkö kuinka hyvin, mutta sydän ei ole Kristuksessa siitä ei ole mitään hyötyä, sydämestä lähtevät kaikki ajatukset.
Tämäkin ajatus liittyy Markuksen viitteeseen.
Mutta sinä Kristittynä ymmärrät sen, että et laita suuhusi mitä vain, vaan pyrit terveelliseen ravintoon. Tätä taustaa vasten et tuomitse sitä, mikä pyrkii elämään terveellisemmin. Onhan ruummiimmekin Pyhän Hengen temppeli, ja saastutammeko sen ulkopuolen luvallisesti.
Jos vertaamme vaikka alkoholin vaikutusta ihmiseen, se tuhoaa terveyden ym. vaikuttaa negatiivisesti, ei terveellinen nautinto ja ravinto.
Sisäelimet, monessa on "jäämiä" siksi koska suodattavat myrkyt elimistöstä. Veri, siitä nähdään ihmisestäkin sairaudet kokeiden takia, no sekin on epäterveellinen.
ts. johtopäätös, ulostuuko kaikki mitä suuhumme panemme. Ei ehkä, ja näin voimme asettaa oikeaan paikkaan raamatunopetuksen paikka.
Tässä ei puhuta, että syökää "kaikkea" vaan sydämen oikeasta tilasta Isän edessä.
Meille opetetaan kaikkea ja kaikenlaista.
Eilen tuli eräs hellutalainen tuohtuneena ja sanoi raamatunkäännöksemme 92 olevan perkeleestä.
No sain häneltä Mellerin kasetin, ja kuunneltuani pienen pätkän, löysin syyn mainintaan, mitä Meller siteerasi uudemmasta käännöksestä 1 Moos 3:15 ihminen on iskevä sinun pääsi murskaks
Siis tuo ihminen, sana teki raamatun sanan perkeleen sanaksi. No näkisin, että ihminen, Jeesus Kristus teki tämän, eikä niin ole tramaattisesti väärinkään sanottu. Mutta Meller mielellään puhuu suurilla kirjaimilla, että ihmiset kiinnostuisi hänen sanomisistaan.
Sitten hänen sanansa otetaan "vakavasti".
Tietysti, asiaa siinä oli, synti pitää saarnata synniksi. jne. Mutta ei se käännöksemme ole perkeleen sanaa, että antakoon Jumala anteeksi meidän tietämättömyyden ajatkin.
Mutta ruokakello kutsui ja vaimoa on hyvä tässä totella, hyväntuoksuista ruokaa. Siunausta, menen katsomaan. - hip heijjaa
Kristukseen uskova kirjoitti:
Heitit Timo Flinkille kirjoitukseen ja mainitsit jääviydestä, koska hän ei kirkon edustajana voisi tuoda totuuta esiin, siksi kun heidän kirkkonsa edustaa vastustamaasi sapattinäkemystä kohtaan.
Ehkäpä minä sitten olisin paremmin "ei jäävi" vastaamaan.
Raamatullisen lepopäivän löysin helluntalaisena, ja pitkänmatkan kristittynä vielä.
Syy siihen oli, kun arvovaltainen opettaja nousi ns. "sapatti" näkemystä vastaan oikein vakaalla nuhtelulla jotain seurakuntalaista kohtaan.
No siinä sysättiin lukemaan Raamattua toden teolla. Tiivisteltynä pieni näköala, joka avatkoon tutkimaan aivan itse sanaa.
Perustelut raamatusta löysin pelkästään siihen lepopäivään oli Jumalan oma asetus, joka perustui luomiseen.
Mitään muuta perustusta lepopäivälle ei ole Raamattuun asetettu. Se on myös ihmiselle annettu.
Eli sillä on julistuksellinen merkitys.
No tähän julistukselliseen merkitykseen saat hakea selityksen. Se on syvä, se on koskematon, se on siunaus, lahja, ym. ym. Mutta sana sen selittäköön.
Mitä viittaat mannaan ja tähkäpäihin, asioilla liikutaan eri kohdissa. Työ ja apu. Sapattina on lupa tehdä hyvää. Ojentaa leipä nälkäiselle, pukea alaston, jne. Mutta ei ehkä ole siunausta kiertää kirpputoreja, kun sen voi viettää Jumalanpalveluspäiväksi annettuna siunauksen päiväksi annettuna.
Ruoka-asiaankin on mietintöjä näin jälkeenpäin tullut. Apt 10:14,15,34. Se liinavaate, johon oli kaikkinaisia elämiä laitettu, jota juutalainen ei syönyt, selitys löytyy raamatusta siinä, että pakanoilla oli oikeus evankeliumiin, näin kansankielelle käännettynä. Ei pidä erotella ihmisiä.
Sitten se, syödäänkö kuinka hyvin, mutta sydän ei ole Kristuksessa siitä ei ole mitään hyötyä, sydämestä lähtevät kaikki ajatukset.
Tämäkin ajatus liittyy Markuksen viitteeseen.
Mutta sinä Kristittynä ymmärrät sen, että et laita suuhusi mitä vain, vaan pyrit terveelliseen ravintoon. Tätä taustaa vasten et tuomitse sitä, mikä pyrkii elämään terveellisemmin. Onhan ruummiimmekin Pyhän Hengen temppeli, ja saastutammeko sen ulkopuolen luvallisesti.
Jos vertaamme vaikka alkoholin vaikutusta ihmiseen, se tuhoaa terveyden ym. vaikuttaa negatiivisesti, ei terveellinen nautinto ja ravinto.
Sisäelimet, monessa on "jäämiä" siksi koska suodattavat myrkyt elimistöstä. Veri, siitä nähdään ihmisestäkin sairaudet kokeiden takia, no sekin on epäterveellinen.
ts. johtopäätös, ulostuuko kaikki mitä suuhumme panemme. Ei ehkä, ja näin voimme asettaa oikeaan paikkaan raamatunopetuksen paikka.
Tässä ei puhuta, että syökää "kaikkea" vaan sydämen oikeasta tilasta Isän edessä.
Meille opetetaan kaikkea ja kaikenlaista.
Eilen tuli eräs hellutalainen tuohtuneena ja sanoi raamatunkäännöksemme 92 olevan perkeleestä.
No sain häneltä Mellerin kasetin, ja kuunneltuani pienen pätkän, löysin syyn mainintaan, mitä Meller siteerasi uudemmasta käännöksestä 1 Moos 3:15 ihminen on iskevä sinun pääsi murskaks
Siis tuo ihminen, sana teki raamatun sanan perkeleen sanaksi. No näkisin, että ihminen, Jeesus Kristus teki tämän, eikä niin ole tramaattisesti väärinkään sanottu. Mutta Meller mielellään puhuu suurilla kirjaimilla, että ihmiset kiinnostuisi hänen sanomisistaan.
Sitten hänen sanansa otetaan "vakavasti".
Tietysti, asiaa siinä oli, synti pitää saarnata synniksi. jne. Mutta ei se käännöksemme ole perkeleen sanaa, että antakoon Jumala anteeksi meidän tietämättömyyden ajatkin.
Mutta ruokakello kutsui ja vaimoa on hyvä tässä totella, hyväntuoksuista ruokaa. Siunausta, menen katsomaan.Maksalaatikkoa,rusinoiden kera.
Taidanpa hakea ensin kaupasta kyytipojaksi "sixpäkin".
Ja,nyt sitten kaikki advarit sun muut uskikset tuomittemaan minua helvetin perähuoneeseen. - taivaaseen pääsylle
Timo Flink kirjoitti:
==> Kiitos vastauksesta. Ihmettelen, että voit teologina sanoa sitoutuvasi noihin 100%. Sikäli kuin olen ymmärtänyt oikein, niin moni teologisen koulutuksen saanut on joutunut lähtemään adventtiliikkeestä juuri sen takia, että ei ole enää kyennyt uskomaan esim. vuoteen 1844 sijoittuvaa aikalaskelmaa. Voitko mainita mistä opillisista asioista olet eri mieltä Ellen Whiten kanssa?
Miten käy adventistille tutkivassa tuomiossa, jos hän ei noudata antamaansa kastelupausta?
Onko adventistin kastelupaus annettu seurakunnalle vai Jumalalle? - Timo Flink
taivaaseen pääsylle kirjoitti:
Miten käy adventistille tutkivassa tuomiossa, jos hän ei noudata antamaansa kastelupausta?
Onko adventistin kastelupaus annettu seurakunnalle vai Jumalalle?Meidät pelastaa Jeesuksen lahjavanhurskaus, siis myös tuomiolla. Mikään muu ei ole peruste taivaaseen pääsylle. Kastekortissa luetellut opinkohdat on tarkoitettu yhteenvedoksi Raamatun opetuksista ja siten opetukseksi Jumalan ilmoituksesta, totuudesta. Kasteessa vanha minä haudataan ja alkaa uusi elämä (Room. 6:3-6). Tässä on kyse ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta. Seurakunta on Jumalan perhe, jonka jäsenille tulee olla elävä suhde Jumalaan. Jos näin ei ole, ihminen ei ole pelastettu, vaikka olisi seurakunnan jäsen. Seurakunta Jumalan perheenä edustaa Jumalaa maan päällä inhimillisessä mielessä, Pyhä Henki jumalallisessa mielessä. Mitä lupauksia sitten halutaankin antaa, ne ovat ihmisen ja Jumalan välisen suhteen asia, joka sitoo ihmistä seurakunnan keskuudessa.
Timo Flink - taivaaseen pääsylle
Timo Flink kirjoitti:
Meidät pelastaa Jeesuksen lahjavanhurskaus, siis myös tuomiolla. Mikään muu ei ole peruste taivaaseen pääsylle. Kastekortissa luetellut opinkohdat on tarkoitettu yhteenvedoksi Raamatun opetuksista ja siten opetukseksi Jumalan ilmoituksesta, totuudesta. Kasteessa vanha minä haudataan ja alkaa uusi elämä (Room. 6:3-6). Tässä on kyse ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta. Seurakunta on Jumalan perhe, jonka jäsenille tulee olla elävä suhde Jumalaan. Jos näin ei ole, ihminen ei ole pelastettu, vaikka olisi seurakunnan jäsen. Seurakunta Jumalan perheenä edustaa Jumalaa maan päällä inhimillisessä mielessä, Pyhä Henki jumalallisessa mielessä. Mitä lupauksia sitten halutaankin antaa, ne ovat ihmisen ja Jumalan välisen suhteen asia, joka sitoo ihmistä seurakunnan keskuudessa.
Timo FlinkJos ymmärsin oikein, että adventistien kastelupaus annetaan Jumalalle ts. siitä ollaan täysin vastuussa
Jumalalle?
vrt. Jumalalle annettu lupaus Raamatun mukaan!
Kiersit kysymykseni taitavasti ja et vastannut siihen.
"Miten käy adventistille tutkivassa tuomiossa, jos hän ei noudata antamaansa kastelupausta?" Timo Flink kirjoitti:
Meidät pelastaa Jeesuksen lahjavanhurskaus, siis myös tuomiolla. Mikään muu ei ole peruste taivaaseen pääsylle. Kastekortissa luetellut opinkohdat on tarkoitettu yhteenvedoksi Raamatun opetuksista ja siten opetukseksi Jumalan ilmoituksesta, totuudesta. Kasteessa vanha minä haudataan ja alkaa uusi elämä (Room. 6:3-6). Tässä on kyse ihmisen ja Jumalan välisestä suhteesta. Seurakunta on Jumalan perhe, jonka jäsenille tulee olla elävä suhde Jumalaan. Jos näin ei ole, ihminen ei ole pelastettu, vaikka olisi seurakunnan jäsen. Seurakunta Jumalan perheenä edustaa Jumalaa maan päällä inhimillisessä mielessä, Pyhä Henki jumalallisessa mielessä. Mitä lupauksia sitten halutaankin antaa, ne ovat ihmisen ja Jumalan välisen suhteen asia, joka sitoo ihmistä seurakunnan keskuudessa.
Timo Flink>> Seurakunta Jumalan perheenä edustaa Jumalaa maan päällä inhimillisessä mielessä,...
- Timo Flink
Epiktetos kirjoitti:
>> Seurakunta Jumalan perheenä edustaa Jumalaa maan päällä inhimillisessä mielessä,...
Ei kai kukaan niin ajattele, ei ainakaan pitäisi. Kenelle Jeesus antoi lähetyskäskyn? Seurakunnalle. Se siis on Jumalan inhimillinen edustaja lähetystyönäkökulmasta. Ei se tarkoita sitä, että yhteisö jotenkin palvoisi itseään (sehän olisi pakanuutta).
Timo Flink - ystävä
Timo Flink kirjoitti:
Timo FlinkTeidän kastelupauksenne eivät vastaa apostolien ajan kastekäytäntöä.
Missään ei kehoiteta tuollaisiin lupauksiin.
Yhtään Raamattuun peruistuvaa esimerkkiä en ole nähnyt vastaavasta käytännöstä .
Teidän kastekäskynne tekevät niistä kirkollenne tehdyn uskollisuudenlupauksen.
Näin tehden kirkkonne onkin myös Sapattikuuliaisuuden todellinen kohde.
Sehän on teidän kirkkonne säädös.
Näin te ikäänkuin varastatte Jumalalle kuulyvan kuuliaisuuden itsellenne ja olette seurakuntalaistenne valvojina tuon kuuliaisuuden noudattamisessa.
Nyt ollaankin ydinkohdassa johon kritiikkini on kohdistunut arvostellessani adventtikirkkoa.
Te teette saman manööverin kuin fariseukset tekivät Israelilaisille Mooseksen lain laillisina valvojina.
Teidän tilanteenne on vain sikäli ongelmallisempi että Uudessa liitossa ei tuollaista valvontajärjestelmää säädetty.
Voitte perustella sen säädetyn vanhan liiton mukana ja olevan voimassa Uudessakin samalla Perusteella.
Minua kiinnostaa vain se mikä lopussa on voimassa eikä se mitä asiasta luullaan.
Eivät ne ole vääryydentekijöitä joita orjuutetaan vaan ne jotka orjuuttavat.
Syylliset ovat siis adventistien oppien saarnaajat eivätkä niinkään seurakuntalaiset. - Timo Flink
Jos ymmärsin oikein, että adventistien kastelupaus annetaan Jumalalle ts. siitä ollaan täysin vastuussa
Jumalalle?
"Miten käy adventistille tutkivassa tuomiossa, jos hän ei noudata antamaansa kastelupausta?"En kiertänyt. Minä kerroin sen perusteen, jolla ihminen pelastuu. Minkään opillisen listan allekirjoittaminen ei pelasta ketään, ei nyt, eikä tuomiolla, ei edes tutkivalla tuomiolla.
Timo Flink - Falcon.
ystävä kirjoitti:
Teidän kastelupauksenne eivät vastaa apostolien ajan kastekäytäntöä.
Yhtään Raamattuun peruistuvaa esimerkkiä en ole nähnyt vastaavasta käytännöstä .
Näin te ikäänkuin varastatte Jumalalle kuulyvan kuuliaisuuden itsellenne ja olette seurakuntalaistenne valvojina tuon kuuliaisuuden noudattamisessa.
Nyt ollaankin ydinkohdassa johon kritiikkini on kohdistunut arvostellessani adventtikirkkoa.
Te teette saman manööverin kuin fariseukset tekivät Israelilaisille Mooseksen lain laillisina valvojina.
Teidän tilanteenne on vain sikäli ongelmallisempi että Uudessa liitossa ei tuollaista valvontajärjestelmää säädetty.
Voitte perustella sen säädetyn vanhan liiton mukana ja olevan voimassa Uudessakin samalla Perusteella.
Minua kiinnostaa vain se mikä lopussa on voimassa eikä se mitä asiasta luullaan.
Syylliset ovat siis adventistien oppien saarnaajat eivätkä niinkään seurakuntalaiset.Apostolien aikana ei ollut tällaista nykyaikaista oppisekamelskaa, joten on ihan oikein, että raamatun opetus on täsmällistä ja tutkimisen tulosta.
- Timo Flink
ystävä kirjoitti:
Teidän kastelupauksenne eivät vastaa apostolien ajan kastekäytäntöä.
Syylliset ovat siis adventistien oppien saarnaajat eivätkä niinkään seurakuntalaiset.Itse asiassa hyvin pian apostolien jälkeen kirkko alkoi laatia katekeettista ohjeistusta uusille tulokkaille. Antiokiaan muodustui jo hyvin varhain lainausmerkeissä "teologinen seminaari", joka opasti uusi käännynnäisiä, joiden tuli julkisesti tunnustaa tietyt kristinuskon opilliset asiat ennen kastetta. Seurakuntakäsikirjan ideakin on jo hyvin vanha. Niitä oli olemassa jo toisella vuosisadalla. Eli kun kirkko alkoi organisoitua järjestelmällisemmin, tuli välttämättömäksi määritellä mitä, miksi ja miten.
Timo Flink - fides infantium
Timo Flink kirjoitti:
Itse asiassa hyvin pian apostolien jälkeen kirkko alkoi laatia katekeettista ohjeistusta uusille tulokkaille. Antiokiaan muodustui jo hyvin varhain lainausmerkeissä "teologinen seminaari", joka opasti uusi käännynnäisiä, joiden tuli julkisesti tunnustaa tietyt kristinuskon opilliset asiat ennen kastetta. Seurakuntakäsikirjan ideakin on jo hyvin vanha. Niitä oli olemassa jo toisella vuosisadalla. Eli kun kirkko alkoi organisoitua järjestelmällisemmin, tuli välttämättömäksi määritellä mitä, miksi ja miten.
Timo FlinkHyvä adventistipastori Timo
Sinä puhut niin taitavin teologistieteellisin sanoin että olen mykistynyt käyttämääsi tieteelliseen "kaanaan kieleen."
Adventtikirkon kastelupaus on 18-kohtainen ja niiden lupausten täyttäminen Jumalalle vaatii ihmiseltä ymmärrystä ja myös lisäksi omavanhurskautta.
Epäilen vahvasti, että adventtikirkon 18-kohtaista kastelupausta "Minä uskon...." ei ymmärrä edes lapsikaan ja lapsella tarkoitan sitä lasta josta Jeesus puhuu.
Jeesus puhui paljon lapsista asettaen lapsen jopa aikuisillekin esimerkiksi. ”Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: ’Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut’” (Matt. 18:2-5).
YHTEENVETO:
Adventistien 18-kohtainen kastetunnustus ei ole tarkoitettu (OPETUS)LAPSILLLE. - Falcon.
fides infantium kirjoitti:
Hyvä adventistipastori Timo
Sinä puhut niin taitavin teologistieteellisin sanoin että olen mykistynyt käyttämääsi tieteelliseen "kaanaan kieleen."
Adventtikirkon kastelupaus on 18-kohtainen ja niiden lupausten täyttäminen Jumalalle vaatii ihmiseltä ymmärrystä ja myös lisäksi omavanhurskautta.
Epäilen vahvasti, että adventtikirkon 18-kohtaista kastelupausta "Minä uskon...." ei ymmärrä edes lapsikaan ja lapsella tarkoitan sitä lasta josta Jeesus puhuu.
Jeesus puhui paljon lapsista asettaen lapsen jopa aikuisillekin esimerkiksi. ”Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: ’Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut’” (Matt. 18:2-5).
YHTEENVETO:
Adventistien 18-kohtainen kastetunnustus ei ole tarkoitettu (OPETUS)LAPSILLLE.Monet aikuisetkaan eivät halua kasvaa henkisesti aikuiseksi, jäävät vähän Peter Paniksi.
Siksi kai täälläkin keskustelussa tapellaan ikäänkuin teini-asioista.
Opit kasteista yms. ovat teiniparroille, joten opi aikanaan. - Timo Flink
fides infantium kirjoitti:
Hyvä adventistipastori Timo
YHTEENVETO:
Adventistien 18-kohtainen kastetunnustus ei ole tarkoitettu (OPETUS)LAPSILLLE.Olen unohtanut mainita, että kastekortti uusittiin muutama vuosi sitten. Nyt siinä on sisäsivuilla lueteltu kaikki 27 (täytyy tehdä lisäys jossain vaiheessa, kun nyt niitä on 28) opinkohtaa ja takasivulla on sitten uskontunnustus, jossa on nykyisin vain 13 kohtaa. Emme kasta ihmisiä ennen kuin he ovat saaneet riittävästi opetusta ja voivat sitten hyväksyä opintokohtien perusajatukset. Eivät ne niin vaikeita ole :)
Timo Flink
P.S. Pahoittelen, jos olen teologina ajoittain epäselvä. - hjdealkire
Timo Flink kirjoitti:
Itse asiassa hyvin pian apostolien jälkeen kirkko alkoi laatia katekeettista ohjeistusta uusille tulokkaille. Antiokiaan muodustui jo hyvin varhain lainausmerkeissä "teologinen seminaari", joka opasti uusi käännynnäisiä, joiden tuli julkisesti tunnustaa tietyt kristinuskon opilliset asiat ennen kastetta. Seurakuntakäsikirjan ideakin on jo hyvin vanha. Niitä oli olemassa jo toisella vuosisadalla. Eli kun kirkko alkoi organisoitua järjestelmällisemmin, tuli välttämättömäksi määritellä mitä, miksi ja miten.
Timo FlinkApostolien jälkeen tapahtui mitä tahansa.
Niillä tapahtumilla jotka ovat apostolien jälkeen tulleet seurakuntiin ei ole mitään ohjeellista arvoa jota minä tässä peräänkuulutin.
Edustat sellaista valvontajärjestelmää uskon asioissa jota minä vierastan.
Jokainen uskoo oman etunsa vuoksi eikä kirkon hyväksi.
Jer.31:30
Te rakennatte järjestelmää joka ei palvele kristityn omaa hengellistä kasvua oman elämänsä kriiseistä selviämiseksi.
Päinvastoin teidän kanssanne joutuu syyttömätkin osallistumaan kriiseihin joita ei ole ilman teidän vaikutustanne. - Kauko
Epiktetos kirjoitti:
>> Seurakunta Jumalan perheenä edustaa Jumalaa maan päällä inhimillisessä mielessä,...
===> >> Seurakunta Jumalan perheenä edustaa Jumalaa maan päällä inhimillisessä mielessä,...
- Timo Flink
hjdealkire kirjoitti:
Apostolien jälkeen tapahtui mitä tahansa.
Niillä tapahtumilla jotka ovat apostolien jälkeen tulleet seurakuntiin ei ole mitään ohjeellista arvoa jota minä tässä peräänkuulutin.
Edustat sellaista valvontajärjestelmää uskon asioissa jota minä vierastan.
Jokainen uskoo oman etunsa vuoksi eikä kirkon hyväksi.
Jer.31:30
Te rakennatte järjestelmää joka ei palvele kristityn omaa hengellistä kasvua oman elämänsä kriiseistä selviämiseksi.
Päinvastoin teidän kanssanne joutuu syyttömätkin osallistumaan kriiseihin joita ei ole ilman teidän vaikutustanne.==>Te rakennatte järjestelmää joka ei palvele kristityn omaa hengellistä kasvua oman elämänsä kriiseistä selviämiseksi. Päinvastoin teidän kanssanne joutuu syyttömätkin osallistumaan kriiseihin joita ei ole ilman teidän vaikutustanne.
- ????????
Timo Flink kirjoitti:
==>Te rakennatte järjestelmää joka ei palvele kristityn omaa hengellistä kasvua oman elämänsä kriiseistä selviämiseksi. Päinvastoin teidän kanssanne joutuu syyttömätkin osallistumaan kriiseihin joita ei ole ilman teidän vaikutustanne.
???????????????
- enrico
Timo Flink kirjoitti:
Olen unohtanut mainita, että kastekortti uusittiin muutama vuosi sitten. Nyt siinä on sisäsivuilla lueteltu kaikki 27 (täytyy tehdä lisäys jossain vaiheessa, kun nyt niitä on 28) opinkohtaa ja takasivulla on sitten uskontunnustus, jossa on nykyisin vain 13 kohtaa. Emme kasta ihmisiä ennen kuin he ovat saaneet riittävästi opetusta ja voivat sitten hyväksyä opintokohtien perusajatukset. Eivät ne niin vaikeita ole :)
Timo Flink
P.S. Pahoittelen, jos olen teologina ajoittain epäselvä.Ei kai vaan riittävästi aivopesty tanssimaan adventtikirkon tahtipuikkojen mukaan?
"Shit"! Falcon. kirjoitti:
Apostolien aikana ei ollut tällaista nykyaikaista oppisekamelskaa, joten on ihan oikein, että raamatun opetus on täsmällistä ja tutkimisen tulosta.
>> Apostolisena aikana ei ollut tällaista nykyaikaista oppisekamelskaa, joten on ihan oikein, että raamatun opetus on täsmällistä ja tutkimisen tulosta.
- ystävän neuvo
Timo Flink kirjoitti:
En kiertänyt. Minä kerroin sen perusteen, jolla ihminen pelastuu. Minkään opillisen listan allekirjoittaminen ei pelasta ketään, ei nyt, eikä tuomiolla, ei edes tutkivalla tuomiolla.
Timo FlinkÄlä usko kumpaakaan.
Jos kysyt hän vastaa toiseen kysumykseen mutta oma kysymyksesi jää vastausta vaille.
Sielunhoitajako? On tullut selväksi että adventistilta ei saa rehellistä vastausta yhteenkään kiperään kysymykseen. - hjdealkire
Timo Flink kirjoitti:
==>Te rakennatte järjestelmää joka ei palvele kristityn omaa hengellistä kasvua oman elämänsä kriiseistä selviämiseksi. Päinvastoin teidän kanssanne joutuu syyttömätkin osallistumaan kriiseihin joita ei ole ilman teidän vaikutustanne.
Sinulle hengellinen elämä on kirkollista toimintaa ja minulle se tarkoittaa jokapäiväistä elämää kaikissa elämäntilanteissa ja ratkaisuissa.
Teillä on hengellisuus samantapaista kuin muinainen epäjumalanpalvelus.
Kun luet vuorisaarnaa niin näet että Jeesuksen opetus koski elämää kaikkine tapahtumineen ja Hänen seuraamisensa tapahtuu kaikkialla muualla kuin kirkkonne penkissä.
Te puhutte vain niitä asioita joiden kautta te rakennatte yhteisöänne.
Minä etsin Raamatusta elämänasennetta joka on Jumalan tahdon mukainen.
Se ei voi olla mitenkään sinun esittelemääsi adventismia jolla ei ole mitään tekemistä normaalissa arkielämässä. - Timo Flink
hjdealkire kirjoitti:
Sinulle hengellinen elämä on kirkollista toimintaa ja minulle se tarkoittaa jokapäiväistä elämää kaikissa elämäntilanteissa ja ratkaisuissa.
Teillä on hengellisuus samantapaista kuin muinainen epäjumalanpalvelus.
Kun luet vuorisaarnaa niin näet että Jeesuksen opetus koski elämää kaikkine tapahtumineen ja Hänen seuraamisensa tapahtuu kaikkialla muualla kuin kirkkonne penkissä.
Te puhutte vain niitä asioita joiden kautta te rakennatte yhteisöänne.
Minä etsin Raamatusta elämänasennetta joka on Jumalan tahdon mukainen.
Se ei voi olla mitenkään sinun esittelemääsi adventismia jolla ei ole mitään tekemistä normaalissa arkielämässä.En ole täällä keskustellut kuin pienestä palasesta siitä, mitä adventismi on. Minullekin hengellinen elämä on jokapäiväistä elämää, ei vain kirkollista toimintaa. Täällä on kuitenkin keskustelu painottunut joihinkin opillisiin asioihin, ei muuhun, joten siitä voi saada aika vinoutuneen kuvan siitä, mistä adventismissa on kokonaisuutena kysymys. Asia on niin, etten ole adventisti vain silloin kun menen kirkkoon. Olen adventisti aina ja kaikkialla ja arvomaailmani ohjaa valintojani jokapäiväisessä elämässä, kuten varmasti sinunkin kohdallasi on oman arvomaailmasi mukaisesti. Adventismi kokonaisuutena on "elämänasenne" (käyttääkseni määritelmääsi).
Timo Flink - tuomiolla
Jos ymmärsin oikein, että adventistien kastelupaus annetaan Jumalalle ts. siitä ollaan täysin vastuussa
Jumalalle?
"Miten käy adventistille tutkivassa tuomiossa, jos hän ei noudata antamaansa kastelupausta?"Ai miten käy tutkivassa tuomiossa sille joka ei noudata Jeesuksen opetusta ja Raamatun sanaa?
"Miten käy adventistille tutkivassa tuomiossa, jos hän ei noudata antamaansa kastelupausta?"
Se on sama asia. - hjdealkire
Timo Flink kirjoitti:
En ole täällä keskustellut kuin pienestä palasesta siitä, mitä adventismi on. Minullekin hengellinen elämä on jokapäiväistä elämää, ei vain kirkollista toimintaa. Täällä on kuitenkin keskustelu painottunut joihinkin opillisiin asioihin, ei muuhun, joten siitä voi saada aika vinoutuneen kuvan siitä, mistä adventismissa on kokonaisuutena kysymys. Asia on niin, etten ole adventisti vain silloin kun menen kirkkoon. Olen adventisti aina ja kaikkialla ja arvomaailmani ohjaa valintojani jokapäiväisessä elämässä, kuten varmasti sinunkin kohdallasi on oman arvomaailmasi mukaisesti. Adventismi kokonaisuutena on "elämänasenne" (käyttääkseni määritelmääsi).
Timo FlinkKertomaani pyrkimykseen ei tuo mitään lisää tehdä teidän vaatimianne kastelupauksia ja hakemuksia seurakuntanne jäseneksi.
Vapahtaja hyväksyy 100 kertaa helpommin ihmisen kuin adventtikirkko.
Adventtikirkon ehdot ovat siis toiset kuin Kristuksen seurakunnalla!
Näin ei edes teoriassa adventtikirkko olla yhtäkuin lopun ajan seurakunta.
Puhumattakaan kirkkojenne etäisyys ihmisten asuinpaikkakunnilta.
Minullakin on yli 60 km lähimpään seurakuntaanne.
Tosin luterilaiseenkin on seurakuntien yhdistymisen vuoksi ollut vuoden n.40km.
Se ei enää ole mitään lepopäivän viettoa kun muinakin päivinä on oltava tien päällä liiankin kanssa.Eikä koko perhe mahdu samaan kyytiin yhdellä kertaa.
- Seraja-m55
On valitettavaa, että jätit uskonkohtien allaolevat raamatunkohdat pois, sillä ne todella vahvasti tukevat jokaista kohtaa.
Noita kohtia on kaikkiaan 28.
Tässä ei myöskään ole kyseessä mikään uskontunnustus siinä sidotussa mielessä kuin esim. luterilaisessa uskontunnustuksessa.
Sitä ei siis myöskään käytetä luterilaisella tavalla, tunnustaen sen jokaisessa jumalanpalveluksessa, vaan nuo kohdat on vain itsekukin löytänyt kohdallaan Raamattuun selvästi perustuviksi ja on siksi ne hyväksynyt totuuksiksi, jotka tuovat olennaisia Raamatun
oppeja kiteistettynä esille.
Uskonpuhdistuksen edetessä, voidaan lisätä kohtia ja nyt tuo viimeinen kohta, "Uusi maa", onkin aivan uusi lisäys.
Minä siis esimerkiksi voin erittäin johdonmukaisesti Raamatulla perustella jokaisen uskonkohdan, vaikka se erilaisen oppirakenteen omaavalle saattaakin tuntua käsittämättömältä.
Toisinsanoen - jos en jotakin kohtaa voisi selvästi Raamatulla ja nimenomaan yksin Raamatulla perustella, minä en voisi sitä hyväksyä enkä omata kohdalleni.
Minä en kuitenkaan - ENKÄ TIETENKÄÄN! - tuomitse ketään, joka uskoo joissain kohdin toisella tavalla. Ihmettelisin kyllä niitä, jotka uskovat eri tavalla noissa alkukohdissa, jotka sinäkin hyväksyit.- -Juupajaa-
Joo, jätin Raamatun kohdat pois tarkoituksella, koska lauseet tulisivat ymmärretyksi noinkin. Ja aloituksessani oli siis vain kastelupauksessa olevat kohdat. Se 28 opinkohdan luettelo on toinen juttu. :-)
- Entinen Lut
-Juupajaa- kirjoitti:
Joo, jätin Raamatun kohdat pois tarkoituksella, koska lauseet tulisivat ymmärretyksi noinkin. Ja aloituksessani oli siis vain kastelupauksessa olevat kohdat. Se 28 opinkohdan luettelo on toinen juttu. :-)
Kun sinut valellaan ei tarvitse tehdä mitään lupauksia. Eikä liiemmin rippikoulussakaan jos pidät suusi kiini, niin minä tein. Erosin kirkosta ja olen nyt vapaa pakana ilman kirkollisia narri tarinoita
Sanot: esim. luterilaisessa uskontunnustuksessa.
Mikä on luterilainen uskontunnustus? Luterilaisessa kirkossa niinkuin kaikissa kristillisissä kirkoissa on käytössä ekumeeniset uskontunnustukset. Kristillisen kirkon tunnusmerkki on se, että se hyväksyy ekumeeniset uskontunnustukset ja Raamatun kokonaisuudessaan. Adventtikirkko ei täytä tätä tunnusmerkkiä.- Kauko
===>Uskonpuhdistuksen edetessä, voidaan lisätä kohtia ja nyt tuo viimeinen kohta, "Uusi maa", onkin aivan uusi lisäys.
- Timo Flink
uskova_1 kirjoitti:
Sanot: esim. luterilaisessa uskontunnustuksessa.
Mikä on luterilainen uskontunnustus? Luterilaisessa kirkossa niinkuin kaikissa kristillisissä kirkoissa on käytössä ekumeeniset uskontunnustukset. Kristillisen kirkon tunnusmerkki on se, että se hyväksyy ekumeeniset uskontunnustukset ja Raamatun kokonaisuudessaan. Adventtikirkko ei täytä tätä tunnusmerkkiä.Se, että me emme *käytä* kolmea vanhan kirkon uskontunnustusta ei tarkoita, ettemmekö pääsääntöisesti hyväksyisi niiden asiasisältöä. Vain muutama kohta on sellainen, että meillä on niiden tulkinnan kohdalla erilainen näkemys (esim. "astui alas tuonelaan" = kuoli, ei "meni helvettiin"). Raamattuun uskomme kokonaisuutena.
Jos lähdetään siitä, että kirkko, joka ei käytä apostolista, Nikean-Konstantinopolin ja Athanasiuksen tunnustusta liturgiassaan, ei ole kristillinen kirkko, niin silloin kaikki vapaan kristillisyyden kirkot ovat kristinuskon ulkopuolella, puhumattakaan reformoiduista ja presbyteerisistä valtiokirkoista. Eivät nekään käytä kys. tunnustuksia, vaikka voivatkin yhtyä niiden asiasisältöön. Apostolisen tunnustuksen kohdalla ongelmia on hyvin vähän, mutta esim. Nikean-Konstantinopolin tunnustus on sitten ongelmallisempi, koska se periaatteessa opettaa sellaista kolminaisuusopin muotoa, jossa Poika on Isää vähempiarvoisempi. Tämä tuskin oli sen alkuperäinen tarkoitus, mutta näin sen suhteen historiassa kuitenkin kävi. Tästä sikisi aikoinaan monta harhaoppia ja kirkko väitteli asiasta vielä pari vuosisataa ennen Khalkedonin konsiilia 500-luvulla. Athanasius on vielä ongelmallisempi. Hyökätessään areiolaista harhaoppia vastaan hän tuli vahingossa luoneeksi pohjan parille muulle harhaopille. Kannattaisi tutustua kirkkohistoriaan ja näihin tunnustuksiin tarkemmin, niin huomaisit, etteivät ne olekaan niin yksiselitteisen oikeassa kuin monet luulevat. Edes vanhan kirkon aikana niitä ei pidetty viimeisenä sanana.
Timo Flink - Seraja-m55
Kauko kirjoitti:
===>Uskonpuhdistuksen edetessä, voidaan lisätä kohtia ja nyt tuo viimeinen kohta, "Uusi maa", onkin aivan uusi lisäys.
Olet Kauko aivan oikeassa.
Tuli kommentoitua hätiköidysti. Kohta 11 se oli. - Erkki
Timo Flink kirjoitti:
Se, että me emme *käytä* kolmea vanhan kirkon uskontunnustusta ei tarkoita, ettemmekö pääsääntöisesti hyväksyisi niiden asiasisältöä. Vain muutama kohta on sellainen, että meillä on niiden tulkinnan kohdalla erilainen näkemys (esim. "astui alas tuonelaan" = kuoli, ei "meni helvettiin"). Raamattuun uskomme kokonaisuutena.
Jos lähdetään siitä, että kirkko, joka ei käytä apostolista, Nikean-Konstantinopolin ja Athanasiuksen tunnustusta liturgiassaan, ei ole kristillinen kirkko, niin silloin kaikki vapaan kristillisyyden kirkot ovat kristinuskon ulkopuolella, puhumattakaan reformoiduista ja presbyteerisistä valtiokirkoista. Eivät nekään käytä kys. tunnustuksia, vaikka voivatkin yhtyä niiden asiasisältöön. Apostolisen tunnustuksen kohdalla ongelmia on hyvin vähän, mutta esim. Nikean-Konstantinopolin tunnustus on sitten ongelmallisempi, koska se periaatteessa opettaa sellaista kolminaisuusopin muotoa, jossa Poika on Isää vähempiarvoisempi. Tämä tuskin oli sen alkuperäinen tarkoitus, mutta näin sen suhteen historiassa kuitenkin kävi. Tästä sikisi aikoinaan monta harhaoppia ja kirkko väitteli asiasta vielä pari vuosisataa ennen Khalkedonin konsiilia 500-luvulla. Athanasius on vielä ongelmallisempi. Hyökätessään areiolaista harhaoppia vastaan hän tuli vahingossa luoneeksi pohjan parille muulle harhaopille. Kannattaisi tutustua kirkkohistoriaan ja näihin tunnustuksiin tarkemmin, niin huomaisit, etteivät ne olekaan niin yksiselitteisen oikeassa kuin monet luulevat. Edes vanhan kirkon aikana niitä ei pidetty viimeisenä sanana.
Timo FlinkOlen hellari ja kaikki kolme uskontunnustusta hyväksytään meillä.
Timo Flink kirjoitti:
Se, että me emme *käytä* kolmea vanhan kirkon uskontunnustusta ei tarkoita, ettemmekö pääsääntöisesti hyväksyisi niiden asiasisältöä. Vain muutama kohta on sellainen, että meillä on niiden tulkinnan kohdalla erilainen näkemys (esim. "astui alas tuonelaan" = kuoli, ei "meni helvettiin"). Raamattuun uskomme kokonaisuutena.
Timo Flink>> Edes vanhan kirkon aikana niitä [uskontunnustuksia] ei pidetty viimeisenä sanana.
- Timo Flink
Erkki kirjoitti:
Olen hellari ja kaikki kolme uskontunnustusta hyväksytään meillä.
Aivan, hyväksytte, vaan käytättekö jumalanpalveluksen osana? Sitähän kommentoin. Mekin voimme yhtyä muutamalla lisäkommentilla, mutta emme
käytä niitä.
Timo Flink - silicon valley
Entinen Lut kirjoitti:
Kun sinut valellaan ei tarvitse tehdä mitään lupauksia. Eikä liiemmin rippikoulussakaan jos pidät suusi kiini, niin minä tein. Erosin kirkosta ja olen nyt vapaa pakana ilman kirkollisia narri tarinoita
Tulipahan yksi epäkohta poistetuksi!
- Timo Flink
Epiktetos kirjoitti:
>> Edes vanhan kirkon aikana niitä [uskontunnustuksia] ei pidetty viimeisenä sanana.
Juuri siksi ne eivät olleet viimeinen sana asiasta :)
Timo Flink
- PYYHKIÄ PERSEENSÄ
Näin meilä päin!
- suomeksi
sitä, että rahat ja omaisuus on luovutettava liikkeelle ja sielun korjaa itse pääpiru
- annu42
Olen sitä mieltä, ettei kastekorttia ja sen opetuksia voi kukaan muu ymmärtää, kuin se jolle nämä asiat on Jumalan Pyhä Henki avannut ja opettanut. Vain Pyhän Hengen kautta tullaan uskoon. Vain Pyhä Henki opettaa, nuhtelee, ojentaa ihmistä, joka on sen äänelle kuuliainen. Se kasvattaa kaikkeen totuuteen, joka on Jeesus Kristus. Tämä tapahtuu vain Jeesuksen Kristuksen Hengen avulla, joten muiden on turha tätä asiaa ihmetellä.
Kun tunnen Jeesuksen Kristuksen, tunnen myös Hänet, jonka Hän lähetti tänne maailmaan eli Pyhän Hengen. Pyhän Hengen kautta saan monia armolahjoja, joita on lueteltu Paavalin kirjeissä. Niiden avulla toimin seurakuntani hyväksi ja puolesta osoittaen tälle maailmalle, että olen Jeesuksen opetuslapsi.
Opetuslapsen tehtävä on kertoa Jeesuksesta lähetyskäskyn mukaan: --- opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää, ja minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
Kuka on Jeesuksen opetuslapsi? Eikö jokainen, jonka hänen lähettämänsä Pyhä Henki on herättänyt toimimaan. Mistä opetuslapsen tuntee? Eikö siitä, että hänessä näkyvät hengen hedelmät, joita on 9: Rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys ja itsensähillitseminen.
Jumala ole meille syntisille armollinen, elleivät tuntomerkit meissä näy. Kuitenkin esim. hurskas Daniel luki itsensä syntiseksi, koska hän eli syntisen kansan keskellä (Dan. 9:4,5) huolimatta siitä, että oli Jumalan mielen mukainen mies. Tai Joosef, jota Jumala kasvatti vaikeuksien kautta Egyptin johtajaksi. Hän ei koskaan menettänyt uskoaan Jumalaansa, jota palveli uskollisesti olosuhteista huolimatta. He molemmat toimivat maan suolana.
Mikä olikaan suolan tehtävä? Entä, jos se käy mauttomaksi, eikö se heitettykin pois? Olenko vielä maan suolana, vain Herra tietää tämän meidän jokaisen kohdalla.- enrico
"tulla uskoon".
Kastekortilla ja uskoon tulemisella adventistien 28:lla pykälällä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Raamattu sanoo että kastetaan "Isän,Pojan ja Pyhän Hengen nimessä".
Asiat mitä sitä ennen opetetaan eivät ole sama asia kuin adventistien pykälillä ruuasta ja omituisista opeista.
Joka tuollaisen kortin allekirjoittaa myy itsensä belsebuubille.
Hei Herrassa Sinulle
Kyllä kaikki 100% totta on, ja kaikki kirkon teologit jo n.200 vuosisadan ajan ovat allekirjoitaneet nuo Raamatullisina totuuksina, kun asia vaan näin on.
Sinä et ole niihin vain perehtynyt.
Löydät jokaiseen kysymykseesi vastaukset Raamattuhotellistani, kun tutkit.
Aivan jokaiseen. Voin täsmentää tarvittaessa.
Itse olen sitä mieltä ettei kastelupauksia pitäisi pitää, sillä kasteen ehtona minusta voisi pitää uskoa Kristukseen, syntien katumusta, ja kääntymystä. Ei teologian hienouksia.
Kuitenkaan toki nämä eivät ole mitään tenttejä.
Asioista kauniisti keskustellaan.
Ei kastamatta jätetä näiden vuoksi, sillä keneltäkään ei vaadita kuin paremminkin vilpitöntä omaatuntoa ymmärrykselleen.
Ihminen tutkii, oppii, kasvaa, muuttaa mieltään, ja kehittyy koko iän eri hengellisissä kehitysvaiheissa.
Tutustu rauhassa Raamattuopetuksiini Raamattuhotellissa joita olen tehnyt perusteellisia siksi että voisin perusteellisti aina vastata kirjoittamatta jokaiselle aina saa uudelleen ja uudelleen samoja asioita.
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
Jumalan runsasta siunausta
jari laurila
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun367184- 833666
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa823255Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3352999- 462413
- 562261
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251560- 561485
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui311464Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi221436