Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

  1. Kristinuskohan syntyi kai juutalaisena Nasaretilaisten lahkona. Uutta Testamenttia ei ollut olemassa eikä myöskään kristillistä perinnettä. Myös Paavali, kristinuskon varsinainen organisaattori oli juutalainen, tosin oppinut sellainen ja mitä ilmeisimmin kreikkalaista ja roomalaista maailmaa tunteva. Täytyihän juutalaisen lahkon sitoa ja selittää oma identtiteetinsä ja jatkuvuutensa ja miten muuten he olivat voineet sen tehdä kuin juutalaiselta pohjalta ja juutalaisesta perinteestä käsin. Ne juutalaiset, jotka eivät liittyneet Nasaretilaisen lahkoon eivät tarvinneet, eivätkä tarvitse tänäkään päivänä, mitään juutalaisen temppelikultin kristillistä tulkintaa.
  2. Niinpä niin! Tosin ongelmana taitaa olla ettei ole olemassa mitään puolueetonta instanssia, joka pystyisi ratkaisemaan mikä ON oikea- ja mikä väärä oppi tai pyhien kirjojen tulkinta. Voidaan tietysti ajatella, että ajan mittaan, "pitkässä juoksussa" elinkelpoisimmaksi osoittautuva oppi on se oikea. Lyhyemmällä aikavälillä vahvempi on tietysti oikeassa ja yksilötasolla oikea oppi on se , jota "minä" satun kannattamaan.