Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Kaikenlaisiahan meitä täällä tallustaa: mikä minkäkin värisiä ritareita. --- Vielä kuitenkin sen verran Lutherukseen palatakseni: hän taisi sanoa jotain sellaista, että kerran kun päästään taivaaseen, ihmetellään koska sieltä puuttuvat ne ihmiset, joiden käsityksemme mukaan tulisi olla siellä. Toisekseen, sellä on ihmisiä joiden ei missään nimessä olisi sinne kuulunut päästä. Kaikkein suurin ihmettelyn aihe on kuitenkin se, että "minäkin" olen siellä
  2. Niinpä niin! Tosin ongelmana taitaa olla ettei ole olemassa mitään puolueetonta instanssia, joka pystyisi ratkaisemaan mikä ON oikea- ja mikä väärä oppi tai pyhien kirjojen tulkinta. Voidaan tietysti ajatella, että ajan mittaan, "pitkässä juoksussa" elinkelpoisimmaksi osoittautuva oppi on se oikea. Lyhyemmällä aikavälillä vahvempi on tietysti oikeassa ja yksilötasolla oikea oppi on se , jota "minä" satun kannattamaan.