Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Kaikenlaisiahan meitä täällä tallustaa: mikä minkäkin värisiä ritareita. --- Vielä kuitenkin sen verran Lutherukseen palatakseni: hän taisi sanoa jotain sellaista, että kerran kun päästään taivaaseen, ihmetellään koska sieltä puuttuvat ne ihmiset, joiden käsityksemme mukaan tulisi olla siellä. Toisekseen, sellä on ihmisiä joiden ei missään nimessä olisi sinne kuulunut päästä. Kaikkein suurin ihmettelyn aihe on kuitenkin se, että "minäkin" olen siellä
  2. Nyt taitaa "häntä heiluttaa päätä ja lehvät kannatella juuria"! Ilman, ennen 1100-luvulla jakautunutta, yhtenäiskirkkoa meillä ei olisi Roomalaiskatolista kirkkoa: ilman Roomalaiskatolista kirkkoa, meillä ei olisi protestanttisia tai reformoituja kirkkoja ja tuskin ilman viimeksi mainittuja, olisi helluntailaisuuttakaan.
    Siitä, kastettiinko ns. alkuseurakunnassa pikkulapsia vai ei, ei Raamatussa ole selvää mainintaa. Perhekuntia siellä kastettiin joka tapauksessa. Mikäli pikkulapsien kastaminen olisi ollut turhaa tai peräti vahingollista, luulisi, että näin tärkeästä asiasta olisi annettu ohjeet ja/tai kielletty näin tekemästä. Tällaisesta pikkulasten kastamiskiellosta en minä ainakaan ole kuullut UT:ssa olevan mitään mainintaa.