Adventtiliikkeen synty

ohikulkija7

41

1912

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohikulkija7

Pekka Pohjolan kirjoitusta "Adventtiliikkeen alkujuuret" Kuukauden Esitelmä, vasen alanurkka!

• Uskova 1

Ja kyseisessä nettiosoitteessa on se ilmainen Raamattukurssi, jonka kautta monet ovat eksyneet tai olleet eksymäisillään adventismiin.

Tästä on täällä keskusteltu ennenkin.

• Todellako?

Aika jännä syötti kun se on kuitenkin Raamatun sanaa ja sinä varoitat siihen tutustumasta?

• kulkija 123
        Todellako? kirjoitti:

Aika jännä syötti kun se on kuitenkin Raamatun sanaa ja sinä varoitat siihen tutustumasta?

Itse raamatun sana on ihan ok. Mutta eipäs kannata antaa tulkintaa Adventistien käsiin.
        Minusta on järkyttävää että Adventistit käyttävät kristinuskoa välineenä jotta saisivat lisää taakoitettuja sieluja omaan lahkoonsa.
        Adventistien tulee tehdä parannus Ellenin harhoista ja kääntyä uskomaan elävää vapahtajaa, joka suoritti täydellisesti sovituksen ilman Adventistien keksimää "tutkivaa tuomiota ja välitiloja"

• Uskova 1
        kulkija 123 kirjoitti:

Itse raamatun sana on ihan ok. Mutta eipäs kannata antaa tulkintaa Adventistien käsiin.
        Minusta on järkyttävää että Adventistit käyttävät kristinuskoa välineenä jotta saisivat lisää taakoitettuja sieluja omaan lahkoonsa.
        Adventistien tulee tehdä parannus Ellenin harhoista ja kääntyä uskomaan elävää vapahtajaa, joka suoritti täydellisesti sovituksen ilman Adventistien keksimää "tutkivaa tuomiota ja välitiloja"

Hienoa. Veit sanat suustani, säästyy näppäimet kulumiselta.

• minulle?
        kulkija 123 kirjoitti:

Mitä tarkoitat tässä "välitilalla"?

• kulkija123
        minulle? kirjoitti:

Eikös jossain vaiheessa Adventistien mukaan seistä ilman välittäjää "välitila" heitin nyt vain tuomoisen sanan.

• kulkija 123
        Uskova 1 kirjoitti:

Hienoa. Veit sanat suustani, säästyy näppäimet kulumiselta.

Kiitoksia! Toivottavasti et säästä näpyttelyäsi. Sillä taitavasti olet osannut kysenalaistaa monen sepistykset täällä.

• adventtilainen
        kulkija 123 kirjoitti:

Adventismi ei ole erikoisten oppien tulkintaa. Se pohjautuu puhtaaseen Raamatun sanaan ja Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, toisen tulemuksen odottamiseen ja Raamatun arvoaseman palauttamiseen myös kristillisiin seurakuntiin. Monissa herätysliikkeissä hylätään suorat Raamatun totuudet ja seurataan Rooman petokirkon oppeja. Adventistien kirjekurssilla Raamatun totuudet avautuvat todellisille etsijöille. Kaikenlainen into, myös syytökset ja pilkka, saavat ihmiset kiinnostumaan asioista ja niiden oikeasta tilasta. Kokemuksia on. Tämäkin palsta toimii osallaan auttavasti. Kiitos teille kaikki osallistujat!

• adventisti
        minulle? kirjoitti:

Välitilalla tarkoitetaan ei adventistiopissa vaan muualla opetusta Aabrahamin helmasta, jossa katsellaan kidutusta ja nautitaan olotilasta toisella puolen.
        Kun olet pelastunut, niin kuollessa siirrytään tähän osastoon. ns. paratiisitilaan, siellä on juopa, ja katsopa, edelliset sukupolvet jotka on kuolleet ja kaikki omaiset on puolella tai toisella näkevät toisensa. Isät voivat nähdä kuinka lapset kituvat liekeissä ja tai päinvastoin. Samoin äidit ja tyttäret ja jne.
        Tätä opetetaan, tähän uskotaan, varmaankin uskova 1 ja kulkija 123 myös. He varmaan voivat vastata ja alkaa keskustelun aiheesta.
        Sitten samaan hengenvetoon jatkoa: Adventismi opettaa kyllä, että helvetin tuli tulee polttamaan kerran kaiken ja se on lopullinen iankaikkinen, ero Jumalasta. Toinen näkemys on varmaankin edellisten allekirjoittama, ikuinen piina, tuli, kiduttava, iankaikkisesti ja päättymättömästi. Sieltä sitten käydään katselemassa kärsiviä. No tästä on hyvä kirjoittaa puolin ja toisin miten on, ja mitä sana tuo esille. Kiduttaako Jumala ihmistä iankaiken, kun uusi taivas ja uusi maa on niin syntiä ei ollakaan hävitetty.
        No nyt keskustelu areena on vapaa. uskova 1 ja kulkija 123. ja muut. aloitan aiheen näin, jatkakaapa.

• Hermanni
        kulkija 123 kirjoitti:

Ei muutanut Kristittyjä menemään elävän Kristuksen opetuksen ulkopulelta lisä oppeja hakemaan! Nyky Kristillinen Suuntaus on se, että Tään Ristille naulitun Jeesuksen Lunastus työ on mitätöity. Rooman Pappa Paavista on tullut todellinen oikea usko kristikuntaan. Kaipa tää
        Maria Kulttikin on pian näissä herätys liikkeissä

Minä en Käsitä lainkaan sitä. Miksi te vihaatte tään Ristiin naulitun Jeesuksen antamia opetuksia
        , Jos tää Jeesu on todella teidän Herranne, Niin kulkekaa Heranne askeleissa, Ei vara Jeesuksen
        askelissa. Tää vara Jeesus juuri Vaihtui, mutta hänen opetuksensa on silti sama. Kun kerran olette tällä varajohtajalle kuuliaisia, Niin menkää Vaticaaniin suutelemaan Papan Jalkoja, Ja pysykää myös uskollisina Maria kultille.

Varmasti Nää Adventistit Ovat harha oppisia, kun he ei ole Kuuliaisia Paaville. Eikös vaan.

Nää adventistit tekee vain propleemia, itselleen
        kun hei ei anna kunniaa Tällä Paavi pyhyydelle.
        Tällaista ei saisi tehdä! vai mitä ?

• Uskova 1
        Hermanni kirjoitti:

Ei muutanut Kristittyjä menemään elävän Kristuksen opetuksen ulkopulelta lisä oppeja hakemaan! Nyky Kristillinen Suuntaus on se, että Tään Ristille naulitun Jeesuksen Lunastus työ on mitätöity. Rooman Pappa Paavista on tullut todellinen oikea usko kristikuntaan. Kaipa tää

Minä en Käsitä lainkaan sitä. Miksi te vihaatte tään Ristiin naulitun Jeesuksen antamia opetuksia
        , Jos tää Jeesu on todella teidän Herranne, Niin kulkekaa Heranne askeleissa, Ei vara Jeesuksen
        askelissa. Tää vara Jeesus juuri Vaihtui, mutta hänen opetuksensa on silti sama. Kun kerran olette tällä varajohtajalle kuuliaisia, Niin menkää Vaticaaniin suutelemaan Papan Jalkoja, Ja pysykää myös uskollisina Maria kultille.

Varmasti Nää Adventistit Ovat harha oppisia, kun he ei ole Kuuliaisia Paaville. Eikös vaan.

En nyt töiltäni ehdi paneutua asiaan, mutta huudahdan vaan että "mitä ihmettä"!

Ei täällä mitään paavin ylistäjiä ole näkynyt. Protestantteja kirjoittelijat ovat lähinnä olleet ja vastustavat sekä paavinpalvontaa että Ellen Whiten palvontaa sekä Raamattuun tuotua uutta ilmoitusta, olkootpa Marian palvontaa tai tutkivaa tuomiota.

Vaikka paljonhan adventismilla ja katolisuudella on yhteistäkin, kuten helvetin mitätöimistä (spa: lyhensi helvetin, room.kat: kiirastulen kautta taivaaseen, sikäli kuin tämä oppi enää on voimissaan). Katolisilla Marian ikuinen neitsyys - adventisteilla Jeesuksen veljet ja sisaret ei Marian ja miehensä yhteisiä, vaan Marian poikapuolia (kts. adventisti-Annun kirjoitukset täällä aikaisemmin).

Jos vastustat uusia Raamattuun lisättyjä tai lisättäviä oppeja niin hyvä. Niin teemme mekin.

• Onon
        adventtilainen kirjoitti:

Adventismi ei ole erikoisten oppien tulkintaa. Se pohjautuu puhtaaseen Raamatun sanaan ja Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, toisen tulemuksen odottamiseen ja Raamatun arvoaseman palauttamiseen myös kristillisiin seurakuntiin. Monissa herätysliikkeissä hylätään suorat Raamatun totuudet ja seurataan Rooman petokirkon oppeja. Adventistien kirjekurssilla Raamatun totuudet avautuvat todellisille etsijöille. Kaikenlainen into, myös syytökset ja pilkka, saavat ihmiset kiinnostumaan asioista ja niiden oikeasta tilasta. Kokemuksia on. Tämäkin palsta toimii osallaan auttavasti. Kiitos teille kaikki osallistujat!

Erikoisia oppeja kyllä on. Esimerkiksi vuoteen 1844 johtava aikalaskelma ja siitä kehitetty pyhäkköoppi tutkivine tuomioineen on adventistien omaa erikoisoppia, jota ei mikään muu kristillinen seurakunta opeta. Jehovan todistajilta löytyy vastaavanlaisia selityksiä virhellisille aikalaskelmille.

• niin ketä?
        Uskova 1 kirjoitti:

En nyt töiltäni ehdi paneutua asiaan, mutta huudahdan vaan että "mitä ihmettä"!

Ei täällä mitään paavin ylistäjiä ole näkynyt. Protestantteja kirjoittelijat ovat lähinnä olleet ja vastustavat sekä paavinpalvontaa että Ellen Whiten palvontaa sekä Raamattuun tuotua uutta ilmoitusta, olkootpa Marian palvontaa tai tutkivaa tuomiota.

Vaikka paljonhan adventismilla ja katolisuudella on yhteistäkin, kuten helvetin mitätöimistä (spa: lyhensi helvetin, room.kat: kiirastulen kautta taivaaseen, sikäli kuin tämä oppi enää on voimissaan). Katolisilla Marian ikuinen neitsyys - adventisteilla Jeesuksen veljet ja sisaret ei Marian ja miehensä yhteisiä, vaan Marian poikapuolia (kts. adventisti-Annun kirjoitukset täällä aikaisemmin).

Jos vastustat uusia Raamattuun lisättyjä tai lisättäviä oppeja niin hyvä. Niin teemme mekin.

Protestantit palvovat paavia koska he viettävät katolisen kirkon asettamaa lepopäivää. Sunnuntain vietto on paavinvallan kumartamista ja sen hyväksymistä.

• Hermanni
        Onon kirjoitti:

Erikoisia oppeja kyllä on. Esimerkiksi vuoteen 1844 johtava aikalaskelma ja siitä kehitetty pyhäkköoppi tutkivine tuomioineen on adventistien omaa erikoisoppia, jota ei mikään muu kristillinen seurakunta opeta. Jehovan todistajilta löytyy vastaavanlaisia selityksiä virhellisille aikalaskelmille.

Ystäväni! Miksi lasket vääriä todistuksia lähimmäisistäsi! Kun minä otin tehtäkseni tutkia hieman uskontojen synty Historiaa, Havaitsin minä sen että Tää Seitsemännen päivän Löytö Tuli Advendisteille vasta tämän 1844 pettymyksen jälkeen. Näet tämä silloinen Adventti liike oli Sunnuntain pyhitystä. Tämä Sunnuntai Adventti
        Herätys toimii Amerikan yhdysvalloissa vieläkin.

Mutta tämä seitemännen päivän adventismi on tullu Setsemännen päivän Baptisteilta.

Seitsemännen päivän paptistit toivat tään Sapatin
        näille Adventisteille 1860 tienoilla jolloin syntyi Setsemännen päivän Advetti kirkko. Tämä Seitsemännen päivän Adventti kirkko ei ole Historian mukaan koskaan asettanut mitään päivä
        määriä millekään ennustuksille. Tosin tämä Jesuksen Ylipapillinen palvelu taivaallisessa
        pyhäkössä on mainittu alkaneen tänä 1844 vuonna

• Hermanni
        niin ketä? kirjoitti:

Protestantit palvovat paavia koska he viettävät katolisen kirkon asettamaa lepopäivää. Sunnuntain vietto on paavinvallan kumartamista ja sen hyväksymistä.

Koska olen lukenut Catolilaisen kirkon Tärkeän oppikirja nimeltä Catecimus of Doctorine Jossa,
        Tämä Catolilainen Kirkko kerskuu siitä että hän on asettanut Sunnuntain valtansa merkikisi ja hän sanoo näin: Jos Protestantit Aina viittaavat meihi sanoen meille näin: Raamattu ja ainoastaa
        Raamattu. Niin kysymme vain tätä miksi he eivät
        pysy Raamatussa vaan takertuvat meidän kirkkomme säädöksiin. Me olemme omalla valtuudellamme poistaneet Jumalan Sapatin pyhyydet Sunnuntaille.

Samoin me olemme antaneet Protestanteille paljon muutakin kuin sapatin poiston: Te raamatuun vetovat Protestantit pysykää sitten Raamatussa
        eikä meidän säädöksissä:

• ex-adv.
        Hermanni kirjoitti:

Voi sinua Hermanni!!!!!!!!!!
        Sinä kehoitat toisia menemään suutelemaan paavin jalkoja ja palvelemaan mariaa.
        Sinä fariseus kehoitat muita tekemään syntiä, että sinun "totuutesi" tulisi paremmaksi ja parantaisi sinun mahdollisuuksiasi viimeisellä tuomiolla.
        Miksi et itse tottele Jeesuksen sanoja? Sinä luulet pelastuvasi sapatillasi. Jeesuksen sanoissa on paljon muutakin kuin sapatti.
        Te julistatte "TOTUUTTA", evankeljumia te, ette tunne!
        Tämän tyyliset kommentit pitävät ihmiset poissa adventtikirkosta, ja moni eroaa tästä kirkosta kun saa parempaa tietoa tästä liikkeestä. Ellenin palvonta on yhtä suurta epäjumalan palvontaa.
        Adventtikirkko on osa suurta Babyloniaa. Tämä on varoitus vilpittömille adventisteille, jotka ette vielä tunne totuutta.
        Taas te hymistelette ex-adv. hyökkää. Hyökkää koska tuntee asiat ja haluaa varoittaa.

• nyk-adv
        ex-adv. kirjoitti:

Sinä fariseus kehoitat muita tekemään syntiä, että sinun "totuutesi" tulisi paremmaksi ja parantaisi sinun mahdollisuuksiasi viimeisellä tuomiolla.
        Miksi et itse tottele Jeesuksen sanoja? Sinä luulet pelastuvasi sapatillasi. Jeesuksen sanoissa on paljon muutakin kuin sapatti.
        Tämän tyyliset kommentit pitävät ihmiset poissa adventtikirkosta, ja moni eroaa tästä kirkosta kun saa parempaa tietoa tästä liikkeestä. Ellenin palvonta on yhtä suurta epäjumalan palvontaa.
        Adventtikirkko on osa suurta Babyloniaa. Tämä on varoitus vilpittömille adventisteille, jotka ette vielä tunne totuutta.
        Taas te hymistelette ex-adv. hyökkää. Hyökkää koska tuntee asiat ja haluaa varoittaa.

Entiset adventistit ovat tunnetusti katkeria. Kun ihminen ei alistu Jumalan lain alle, eikä uudestisyntymätön ihminen voikaan, hän ei voi kestää Jumalan seurakunnassa.

• Hermanni
        ex-adv. kirjoitti:

Minä en oikeastaan ymmärrä katsonta kantaasi lainkaan, Ystäväni palvelet kuulema Jeesusta,
        mutta olet uskollinen Jeesuksen vihollisille.

Joosua sanoi aikoinaan kuinka kauan te horjutte puolelle ta toiselle, Kuitenkin: Minä ja minun perheeni palvelevat Herraa.

Toin vain esille tämän suutelemis asian koska tunttuu siltä,että pahvi uskonto on tällaista Vaticaani oikeoppista uskoa. Koska sinä vakaasti uskot, sen että Paavilla oli täysi oikeus muuttaa
        Jumalan käskyt, Niin ole onnellinen Suuressa Mother kirkossa! Tyttäret tulevat ysen olemaan äitiensä kaltaisia. Tää Viha Jeesukse antamia säädöksiä kohtaan on kauheaa. Kuulema rakastetaan
        Jeesusta mutta vihataan hänen käskyjään jotka eivät ole raskaita.

Siiten minä vielä vastaan etten minä ole Fariseus
        koska en kuulu koko kuppikuntaan, Mutta historian tutkiana. Olen vain joutunut näkemään tään kauheen Vihan Jeesuksen antamia säädöksiä kohtaan

Ystäväni koeta herätä tuosta vihastasi ja käännä mielesi ja suhteesi Jeesukseen Todelliseen vapahtajaan. Tutuushan on se ettei Paavi ole vapahtaja. Turha on minun valistaa Jeesuksen hyljännyttä. Siksi onkin parempi että Minä palajan takaisin Nirvanaan Siellä minun ei ainakaan tarvitse katsella Kuinka pahuus lopetetaan.:

• Lissää
        Hermanni kirjoitti:

Ystäväni! Miksi lasket vääriä todistuksia lähimmäisistäsi! Kun minä otin tehtäkseni tutkia hieman uskontojen synty Historiaa, Havaitsin minä sen että Tää Seitsemännen päivän Löytö Tuli Advendisteille vasta tämän 1844 pettymyksen jälkeen. Näet tämä silloinen Adventti liike oli Sunnuntain pyhitystä. Tämä Sunnuntai Adventti

Mutta tämä seitemännen päivän adventismi on tullu Setsemännen päivän Baptisteilta.

näille Adventisteille 1860 tienoilla jolloin syntyi Setsemännen päivän Advetti kirkko. Tämä Seitsemännen päivän Adventti kirkko ei ole Historian mukaan koskaan asettanut mitään päivä
        määriä millekään ennustuksille. Tosin tämä Jesuksen Ylipapillinen palvelu taivaallisessa

Adventistit tekevät mielellään eron milleriläisen liikkeen ja varsinaisen Seitsemännen päivän adventistiliikkeen välille. Tämä johtuu siitä, että ei haluta liikkeelle sellaista mainetta, että se perustaisi mitään aikalaskelmoinnille.

On totta, että Seitsemännen päivän adventismi ei liikkeeenä luonut aikalaskelmaa, vaan sen teki milleriläinen liike aiemmin. Tästä huolimatta Seitsemännen päivän adventistit ovat AINOA kristillinen ryhmä, joka on kehittänyt erikoisen opin taivaallisesta pyhäköstä ja tutkivasta tuomiosta tuon Millerin virheellisen aikalaskelman päälle. Jos tuosta aikalaskelmasta olisi luovuttu, niin mitään kummallisia pyhäkköoppeja ei olisi tarvittu.

• Hermanni
        Lissää kirjoitti:

Adventistit tekevät mielellään eron milleriläisen liikkeen ja varsinaisen Seitsemännen päivän adventistiliikkeen välille. Tämä johtuu siitä, että ei haluta liikkeelle sellaista mainetta, että se perustaisi mitään aikalaskelmoinnille.

On totta, että Seitsemännen päivän adventismi ei liikkeeenä luonut aikalaskelmaa, vaan sen teki milleriläinen liike aiemmin. Tästä huolimatta Seitsemännen päivän adventistit ovat AINOA kristillinen ryhmä, joka on kehittänyt erikoisen opin taivaallisesta pyhäköstä ja tutkivasta tuomiosta tuon Millerin virheellisen aikalaskelman päälle. Jos tuosta aikalaskelmasta olisi luovuttu, niin mitään kummallisia pyhäkköoppeja ei olisi tarvittu.

Näet tämä Pyhäkkö oppi on se yksi perusta joka saa aikaan sen, että monet liittyvät Tähän seurakuntaan. Nyt tää maailman laajuisen Setsemän-
        päivän Adventisteilla on kuulema netin mukaan yli
        12 toista miljoonaa jäsentäJa luku sen kun kasvaa
        noissa kehitys maissa.

Lisäksi Näillä Adventisteilla on erittäin hyvät kouluohjelmat joiden avulla se tavoittaa korkeasti
        oppineita ihmisiä. Heillä on suuret sairaalat ja
        Klinikat ympäri maailmaa.

Sitten aivan Uutta josta minä olen kuullut Amerikoissa on ilmaantunut Seitsemännen päivän Helluntalaisia. Seitsemännen päivän Babtistit minä oon jo tiennyt, Mutta Helluntalaiset? tää
        on merkillistä. Jotain hassua on nyt meneillään.

• Uskova 1
        Hermanni kirjoitti:

Kirjoitat: ”Seitsemännen päivän paptistit toivat tään Sapatin näille Adventisteille 1860 tienoilla jolloin syntyi Setsemännen päivän Advetti kirkko.”

Vastaan: Ellenin miehen kirjoittamassa kirjassa ”A Word to the ”Little Flock”” on lainattu Ellenin kirjettä Batesille. Kirje on päivätty 7.4.1847. Tässä näyssä Ellen näki sapattikäskyn loistavan taivaassa. Myös Ellenin poika Arthur kirjoittaa, että Ellen näki näyn 3.4.1847, jossa taivaallisesta temppelistä, jossa valo loisti neljännen käskyn ympärillä. Tämä näky vahvisti adventistien luottamuksen sapattioppiin. (Athur L. White. Ellen G. White®: A Brief Biography. http://www.whiteestate.org/ ) (Huom. White Estate on arkisto, jossa Ellenin kirjallistoa jäämistöä säilytetään ja jossa Ellenin vääriin profetioihin ym. keksitään työkseen selityksiä)

Miksi tuota 1860 vuosilukua painotat, johtunee joko tietämättömyydestäsi tai sitten tietävyydestäsi. Tietävyydelläsi tarkoitan, että jos tunnet nuo häpeälliset Ellenin suljettu-ovi-opit, jotka tapahtuivat ennen 1851, niin tahallasi aloitat adventistihistorian myöhemmästä ajankohdasta, välttääksesi huomion kiinnittymistä noihin suljetun ovi oppeihin ja Ellenin Jeesuksen takaisin tulon aikojen ennustuksiin.

Tuo taivaallisen pyhäkön touhu joka tuona utopistisena 22.10.1844 muka alkoi on täyttä mielikuvistusta eikä sille ole mitään Raamatullisia perusteita. Raamatusta on sieltä täältä riivitty lauseita puolustamaan Ellenin harhanäkyjä. Monimutkaisilla kehäpäätelmillä sitten saadaan kaikki muka todistettua raamatullisiksi ja ollaan jopa ylpeitä näistä kyhäelmistä.

• näppäilijä
        Uskova 1 kirjoitti:

Kirjoitat: ”Seitsemännen päivän paptistit toivat tään Sapatin näille Adventisteille 1860 tienoilla jolloin syntyi Setsemännen päivän Advetti kirkko.”

Vastaan: Ellenin miehen kirjoittamassa kirjassa ”A Word to the ”Little Flock”” on lainattu Ellenin kirjettä Batesille. Kirje on päivätty 7.4.1847. Tässä näyssä Ellen näki sapattikäskyn loistavan taivaassa. Myös Ellenin poika Arthur kirjoittaa, että Ellen näki näyn 3.4.1847, jossa taivaallisesta temppelistä, jossa valo loisti neljännen käskyn ympärillä. Tämä näky vahvisti adventistien luottamuksen sapattioppiin. (Athur L. White. Ellen G. White®: A Brief Biography. http://www.whiteestate.org/ ) (Huom. White Estate on arkisto, jossa Ellenin kirjallistoa jäämistöä säilytetään ja jossa Ellenin vääriin profetioihin ym. keksitään työkseen selityksiä)

Miksi tuota 1860 vuosilukua painotat, johtunee joko tietämättömyydestäsi tai sitten tietävyydestäsi. Tietävyydelläsi tarkoitan, että jos tunnet nuo häpeälliset Ellenin suljettu-ovi-opit, jotka tapahtuivat ennen 1851, niin tahallasi aloitat adventistihistorian myöhemmästä ajankohdasta, välttääksesi huomion kiinnittymistä noihin suljetun ovi oppeihin ja Ellenin Jeesuksen takaisin tulon aikojen ennustuksiin.

Tuo taivaallisen pyhäkön touhu joka tuona utopistisena 22.10.1844 muka alkoi on täyttä mielikuvistusta eikä sille ole mitään Raamatullisia perusteita. Raamatusta on sieltä täältä riivitty lauseita puolustamaan Ellenin harhanäkyjä. Monimutkaisilla kehäpäätelmillä sitten saadaan kaikki muka todistettua raamatullisiksi ja ollaan jopa ylpeitä näistä kyhäelmistä.

Valaisen lisää tätä sapattiasiaa. Sapatin adventisteille ja Ellenille esitti ensin kapteeni Joseph Bates. Vuonna 1846 Ellen Harmon oli sitä mieltä että Bates korosti virheellisesti sapattikäskyä enemmän kuin muita yhdeksää. James White ja Ellen päättivät tutkia Batesin esilletuomaa asiaa yhdessä. Myöhemmin samana vuonna (elokuussa), häidensä jälkeen he vakuuttuivat sapattiasiasta ja alkoivat viettää sitä.

Bates epäili kuitenkin Elenin näkyjen alkuperää. Marraskuussa 1846 Bates oli eräässä tilaisuudessa jossa Ellen joutui näkytilaan. Ellen sai tällöin ensi kerran katsella planeettoja ja tähtitaivasta. Hän kuvaili näkytilassaan selkeästi näkemäänsä. Läsnäolleita sykähdytti erityisesti kun he kuuntelivat hänen esitystään Orionin tähdistön suuresta avoimesta aukosta. Merenkävijä vuosinaan Bates oli erityisesti tutkinut tähtitiedettä, ja se mitä hän kuuli, sävähdytti hänenkin mieltään.

White ei ollut koskaan avannutkaan tähtitiedettä käsittelevää kirjaa. Bates vakuuttui Ellenin näkyjen Jumalallisesta alkuperästä.

Myöhemmin kuten kerrot, Ellen sai näkytiloissa lisävaloa ja vahvistuksen sapattitotuudelle.

Pyhäkkötotuus on yksi tärkeimmistä opeista tuntea, jotta voi ymmärtää Jeesuksen palvelustyötä taivaallisessa pyhäkössä. Vanhan Testamentin pyhäkköpalvelus esikuvasi tätä toimitusta, jota Ylimmäinen Pappimme nyt suorittaa taivallisessa pyhäkössä. Jumala viisaudessaan herätti ihmisiä juuri oikeaan aikaan eripuolilla maailmaa julistamaan Jeesuksen takaisintuloa 1800-luvun alussa. Toisistaan tietämättöminä he julistivat sanomaa Jeesuksen tulosta 1843/1844. Jumala antoi erehdyksen tapahtua. Mutta jotain tuona vuonna todella tapahtui. Kaikki he erehtyivät, koska ei tiedetty mitä pyhäkkö tarkoittaa. He kaikki luulivat että pyhäkkö on maa. Mutta Jeesus menikin taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimpään. Vain adventistit jatkoivat asian tutkimista ja rukoilemista. Heille Jumala antoi lisävaloa. Vilpittömät etsijät palkitaan aina lisävalolla. Näin Jumala toimii.

• Hermanni
        Uskova 1 kirjoitti:

44 suuren pettymyksen jälkeen Oli näitä pettyneitä alkanut kokoontua yhteen pieni joukko
        Sattumalta Tännä tämän pienen joukon Jumalan palvelukseen oli tullu erään perheen sukulainen Nimeltä Raphael Preston, Tämä Raphael oli todennut. Että teidän opetuksenne ovat oikeassa
        suunnassa. Mutta teiltä puuttuu Tieto Setsemännen päivän Sapatista:

Tämän kuultuaan Joshep Bates Ja monia muita alkoivat tutkia tätä asiaa. Ja todella tämä
        uutuus oli totta Ja kun häntä vastaan tuli ystävä
        kysyen mitä uutta veli Bates. Tähän oli Bates vastannut. Kyllä on uutta 7 mäs päivä on Herran sinun jumalasi Sapatti. Muistaakseni tämän tuttavan nimi oli Hiram.

• ÄRJY
        näppäilijä kirjoitti:

Valaisen lisää tätä sapattiasiaa. Sapatin adventisteille ja Ellenille esitti ensin kapteeni Joseph Bates. Vuonna 1846 Ellen Harmon oli sitä mieltä että Bates korosti virheellisesti sapattikäskyä enemmän kuin muita yhdeksää. James White ja Ellen päättivät tutkia Batesin esilletuomaa asiaa yhdessä. Myöhemmin samana vuonna (elokuussa), häidensä jälkeen he vakuuttuivat sapattiasiasta ja alkoivat viettää sitä.

Bates epäili kuitenkin Elenin näkyjen alkuperää. Marraskuussa 1846 Bates oli eräässä tilaisuudessa jossa Ellen joutui näkytilaan. Ellen sai tällöin ensi kerran katsella planeettoja ja tähtitaivasta. Hän kuvaili näkytilassaan selkeästi näkemäänsä. Läsnäolleita sykähdytti erityisesti kun he kuuntelivat hänen esitystään Orionin tähdistön suuresta avoimesta aukosta. Merenkävijä vuosinaan Bates oli erityisesti tutkinut tähtitiedettä, ja se mitä hän kuuli, sävähdytti hänenkin mieltään.

White ei ollut koskaan avannutkaan tähtitiedettä käsittelevää kirjaa. Bates vakuuttui Ellenin näkyjen Jumalallisesta alkuperästä.

Myöhemmin kuten kerrot, Ellen sai näkytiloissa lisävaloa ja vahvistuksen sapattitotuudelle.

Pyhäkkötotuus on yksi tärkeimmistä opeista tuntea, jotta voi ymmärtää Jeesuksen palvelustyötä taivaallisessa pyhäkössä. Vanhan Testamentin pyhäkköpalvelus esikuvasi tätä toimitusta, jota Ylimmäinen Pappimme nyt suorittaa taivallisessa pyhäkössä. Jumala viisaudessaan herätti ihmisiä juuri oikeaan aikaan eripuolilla maailmaa julistamaan Jeesuksen takaisintuloa 1800-luvun alussa. Toisistaan tietämättöminä he julistivat sanomaa Jeesuksen tulosta 1843/1844. Jumala antoi erehdyksen tapahtua. Mutta jotain tuona vuonna todella tapahtui. Kaikki he erehtyivät, koska ei tiedetty mitä pyhäkkö tarkoittaa. He kaikki luulivat että pyhäkkö on maa. Mutta Jeesus menikin taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimpään. Vain adventistit jatkoivat asian tutkimista ja rukoilemista. Heille Jumala antoi lisävaloa. Vilpittömät etsijät palkitaan aina lisävalolla. Näin Jumala toimii.

"Ellu ei ollut koskaan opiskellut tähtitiedettä"

Jos tuollaisilla asioilla uskotaan sanoman olevan Jumalasta, niin metsään mennään.
        Saatanakin voi paljastaa tietoja tähdistä jne.

• annu42
        ÄRJY kirjoitti:

"Ellu ei ollut koskaan opiskellut tähtitiedettä"

Jos tuollaisilla asioilla uskotaan sanoman olevan Jumalasta, niin metsään mennään.
        Saatanakin voi paljastaa tietoja tähdistä jne.

... vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat." (Room. 8:28) Jospa Jumala halusikin Joseph Batesista voimallisen todistajan asialleen ja nimenomaan yhdessä Ellen ja James Whiten kanssa. Vuonna 1846 heistä muodostui vahva trio, joka ryhtyi luotsaamaan uskovia 1844:n pettymyksen pimeydestä Jumalan sanan kirkkaampaan valoon, ja ymmärrys lisääntyi.

Vasta useiden kuukausien jälkeen Ellen sai näyn, joka vahvisti luottamuksen sapatin pätevyydestä. He tekivät työtä yhdessä Joseph Batesin kanssa 35 vuotta, joten vahva on se todistus, jonka Joseph Bates tuona aikana sai Ellenin toiminnasta. Jumala valitsee ihmiset, jotka vastaavat kutsuun joko kyllä tai ei. Joseph vastasi kyllä ja sai ryhtyä työhön Jumalan elovainiolla yhdessä White'en kanssa.

• annu42 kirjoitti:

... vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat." (Room. 8:28) Jospa Jumala halusikin Joseph Batesista voimallisen todistajan asialleen ja nimenomaan yhdessä Ellen ja James Whiten kanssa. Vuonna 1846 heistä muodostui vahva trio, joka ryhtyi luotsaamaan uskovia 1844:n pettymyksen pimeydestä Jumalan sanan kirkkaampaan valoon, ja ymmärrys lisääntyi.

Vasta useiden kuukausien jälkeen Ellen sai näyn, joka vahvisti luottamuksen sapatin pätevyydestä. He tekivät työtä yhdessä Joseph Batesin kanssa 35 vuotta, joten vahva on se todistus, jonka Joseph Bates tuona aikana sai Ellenin toiminnasta. Jumala valitsee ihmiset, jotka vastaavat kutsuun joko kyllä tai ei. Joseph vastasi kyllä ja sai ryhtyä työhön Jumalan elovainiolla yhdessä White'en kanssa.

Mistähän se "pettymyksen pimeys" oikein mahtoi johtua? Eikös se johtunut siitä, että joku profetoi sellaista mitä ei tapahtunut eli Jeesuksen takaisin tuloa. No, jossain kai sanotaan semmoista, että jos joku profetoi Herran nimessä, eikä se mitä hän on sanonut, tapahdu, niin älkää sellaista profeettaa uskoko, sillä omiaan se on puhunut. Jos siis nämä profeetat puhuivat omiaan taikka hyvässäkin uskossa erehtyivät vuoden 1844 suhteen, niin mistä ihmeestä nyt sitten tiedämme että he tällä kertaa eivät erehdy taikka puhu omiaan?

• Hermanni
        Epiktetos kirjoitti:

Mistähän se "pettymyksen pimeys" oikein mahtoi johtua? Eikös se johtunut siitä, että joku profetoi sellaista mitä ei tapahtunut eli Jeesuksen takaisin tuloa. No, jossain kai sanotaan semmoista, että jos joku profetoi Herran nimessä, eikä se mitä hän on sanonut, tapahdu, niin älkää sellaista profeettaa uskoko, sillä omiaan se on puhunut. Jos siis nämä profeetat puhuivat omiaan taikka hyvässäkin uskossa erehtyivät vuoden 1844 suhteen, niin mistä ihmeestä nyt sitten tiedämme että he tällä kertaa eivät erehdy taikka puhu omiaan?

Kyllä tämä profetia esiintyy vakaasti Raamatussa.
        kuitenkaan tulkintaa tähän ei ole annettu. Sillä vanhan testamentin Profetiat oli aina kätketty kuvakieleen, Joten tämä antaa tulkitsioille
        paljon miettimisen arvoista asiaa. Jotakin piti
        todella tapahtua 1844 mutta mitä? tämän pyhäkkö idean saivat Väärin ymmärretyn ensimmäisen Profetian Tulkitsiat. Kuinka onnistunut lie toinen tulkinta Taivaallisesta pyhäköstä, sitäkään ei kukaan ole vielä pystynyt vääräksi todistamaan, Koska koko tämä asia on vain teoria.

Ja ketään ei pakoiteta uskomaan tätä asiaa, Jos joku ei usko, Ei se taas tee näille uskoville ei
        liiemmin kesää eikä talvea! minä en ainakaan ala pohtia tälle asialle mitään tulkintoja:.

• profetioita
        Epiktetos kirjoitti:

"Eikös se johtunut siitä, että joku profetoi sellaista mitä ei tapahtunut eli Jeesuksen takaisin tuloa."

Mahdollisesti. Kuka niin profetoi?

Ellenhän ei ollut tuohon mennessä saanut vielä yhtään profetiaa eikä näkyä.

• profetioita kirjoitti:

"Eikös se johtunut siitä, että joku profetoi sellaista mitä ei tapahtunut eli Jeesuksen takaisin tuloa."

Mahdollisesti. Kuka niin profetoi?

Ellenhän ei ollut tuohon mennessä saanut vielä yhtään profetiaa eikä näkyä.

Jeesuksen takaisintulosta teki, Joh. Albrecht Bengelin kehittämillä menetelmillä, laskelmat tietysti William Miller, joka Joshua V. Himesin kanssa levitti oppiaan ympäri tuolloista USA:ta. Kun Kristus ei tuolloin, laskettuna aikana, tullutkaan takaisin, odotukselle vihkiytynyt, omaisuutensa hävittänyt joukko hajosi pieniksi pettyneiksi ryhmiksi, joista suuri osa kerääntyi Rouva Whiten (vai oliko hän vielä Harmon?) ympärille. Pitkälti rouva Whiten toimesta kehitetiin sitten epäonnistuneen profetian jonkinlainen "swedenborgilainen tulkinta", jolla pyrittin pelastamaan mitä pelastettavissa oli, eli pieleen menneiden laskelmien oikeellisuus. Lienenkö aivan väärässä tapahtumien kulun suhteen? Vai eikös se vähän tähän tapaan mennyt?

• profetioita
        Epiktetos kirjoitti:

Jeesuksen takaisintulosta teki, Joh. Albrecht Bengelin kehittämillä menetelmillä, laskelmat tietysti William Miller, joka Joshua V. Himesin kanssa levitti oppiaan ympäri tuolloista USA:ta. Kun Kristus ei tuolloin, laskettuna aikana, tullutkaan takaisin, odotukselle vihkiytynyt, omaisuutensa hävittänyt joukko hajosi pieniksi pettyneiksi ryhmiksi, joista suuri osa kerääntyi Rouva Whiten (vai oliko hän vielä Harmon?) ympärille. Pitkälti rouva Whiten toimesta kehitetiin sitten epäonnistuneen profetian jonkinlainen "swedenborgilainen tulkinta", jolla pyrittin pelastamaan mitä pelastettavissa oli, eli pieleen menneiden laskelmien oikeellisuus. Lienenkö aivan väärässä tapahtumien kulun suhteen? Vai eikös se vähän tähän tapaan mennyt?

1800-luvun alkupuolella levisi suuuri herätys lukuisiin kirkkokuntiin joissa ruvettiin tutkimaan (toisistaan tietämättä) Danielin ennustusta "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa." Miten sinä ymmärrät tuon sanan? Heidän laskelmansa osoitti, että tuo aika tuo vuoteen 1844. He tulkitsivat sen tarkoittavan Jeesuksen takaisin tuloa.

Kun Jeesus ei tullutkaan takaisin, he pettyivät ja erkanivat kukin tahoilleen - palasivat omiin seurakuntiinsa. William Millerkin oli baptisti. Pieni joukko kuitenkin uskoi, että laskelma on oikea. Laskettu aikamäärä on oikea ja se tuo vuoteen 1844 - mutta mitä silloin tapahtui? He rupesivat tutkimaan asiaa entistäkin tarkemmin ja huomasivat, että juuri tuo tulkinta "- - sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa." meni pieleen.

Lähes kaikki mukana olleet kirkkokunnat päättivät silloin, ja vielä edelleenkin (mm. ev.lut), että profetioita ei kannata tulkita kun se menee kuitenkin pieleen eikä niitä ymmärretä. Ainoastaan tuo pieni joukko jatkoi Millerin johdolla tutkimuksiaan, -- ja heistä sitten aikanaan tuli Seitsemännen päivän adventtikirkko.

• profetioita kirjoitti:

1800-luvun alkupuolella levisi suuuri herätys lukuisiin kirkkokuntiin joissa ruvettiin tutkimaan (toisistaan tietämättä) Danielin ennustusta "Kahtatuhatta kolmeasataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa." Miten sinä ymmärrät tuon sanan? Heidän laskelmansa osoitti, että tuo aika tuo vuoteen 1844. He tulkitsivat sen tarkoittavan Jeesuksen takaisin tuloa.

Kun Jeesus ei tullutkaan takaisin, he pettyivät ja erkanivat kukin tahoilleen - palasivat omiin seurakuntiinsa. William Millerkin oli baptisti. Pieni joukko kuitenkin uskoi, että laskelma on oikea. Laskettu aikamäärä on oikea ja se tuo vuoteen 1844 - mutta mitä silloin tapahtui? He rupesivat tutkimaan asiaa entistäkin tarkemmin ja huomasivat, että juuri tuo tulkinta "- - sitten pyhäkkö asetetaan jälleen oikeuteensa." meni pieleen.

Lähes kaikki mukana olleet kirkkokunnat päättivät silloin, ja vielä edelleenkin (mm. ev.lut), että profetioita ei kannata tulkita kun se menee kuitenkin pieleen eikä niitä ymmärretä. Ainoastaan tuo pieni joukko jatkoi Millerin johdolla tutkimuksiaan, -- ja heistä sitten aikanaan tuli Seitsemännen päivän adventtikirkko.

en väitäkään ymmärtäväni sillä enpä sattunut vielä sen kirjoitusaikana elämään. Danielin kirjahan kirjoitettiin noin 170 seutuvilla eKr. peitekielellä rohkaisuksi juutalaisille, tilanteessa jossa Antiokhos IV Epifanes oli häväissyt Jerusalemin temppelin. Kirjoituksessa sijoitettiin profeetta Daniel ennustuksineen muutamia satoja vuosia aikaisempaan aikaan, jolloin saatiin ikään kuin profetioiden valossa kuvattua Babylonian maailmanvallan kukistuminen. Meedo-Persialainen valtakunta, Aleksanteri Suuri ja hänen neljään osaan jakautunut valtakuntansa jne. Danielin kirjan kirjoittamisajankohdan juutalaiset varmaankin ymmärsivät tuon peitekielellä kirjoitetun rohkaisukirjoituksen mutta meikäläisen ymmärrykseen nähden yli 2000 vuoden ajallinen, tuhansien kilometrien paikallinen ja koko kulttuurien erilaisuuden erot ovat niin suuret, että on parempi sanoa: en ymmärrä.

• annu42
        Epiktetos kirjoitti:

Ellen White(tosi on, että hän oli ensin Harmon, mutta hyvin pian avioitui James Whiten kanssa) oli yksi noista noin 50 hengen ryhmästä, joka kokoontui yhteen miettimään, mikä meni vikaan, kun Jeesusta ei tullutkaan. William Miller ei koskaan liittynyt tähän ryhmään, koska ryhmä aika pian ryhtyi viettämään myös sapattia pyhäpäivänään, eikä Millerin ympärillä ollut tiimi sitä hyväksynyt. Miller uskoi ympärillään olleita, hyviä ystäviään ja hylkäsi sapatin, mutta hyvin pian Jumala kutsui hänet kuoleman kautta vanhurskasten lepoon. Sieltä hän on nouseva osaansa, kun Jeesus tulee.

Mitä tulee Elleniin keskushenkilönä ja asioista päättäjänä, se ei pidä paikkaansa. Alkuvaiheessa hänellä oli tuskin mitään vaikutusvaltaa ryhmän keskuudessa. Hänen sanomiansa tutkittiin Raamatun valossa, kun jollakulla oli siihen aikaa ja vasta siten, kun ne täyttivät Raamatun kriteerit, niitä alettiin uskoa Jumalalta tuleina.

Eivät kaikki kuitenkaan pitäneet häntä Jumalan innoittamana, kuten ei nykyäänkään kaikki pidä. Jo silloinkin esitettiin, että hänessä oli riivaaja, eikä sitä kainosteltu sanoa suoraan. Hurmahenkiset varsinkin olivat tätä mieltä. Muutamien vuosien ajan kiihkoilu puolesta ja vastaan kiusasi adventistein eri ryhmiä. Kun Ellen sai sanoman, toiset olivat iloisia siitä tiedosta, jota tuli, mutta toiset kieltäytyivät kuuntelemasta, koska se ei ollut sopusoinnussa heidän henkensä kanssa.

Tuo pieni ryhmä jäi yksin, koska sen sanoma oli lopulta aivan toinen kuin muiden ryhmien. Tuo pieni ryhmä otti vain Raamatun avukseen löytääkseen totuuden. Näin he yhdessä vähitellen ovat Raamatusta löytäneet sen opin nykyinen adventismi käsittää.

Johtavat veljet pitivät vuosia 1844-48 erityisenä "milleriläisten" adventistien kokoamisen aikana, ja vuonna 1848 he olivat päässeet yhteisymmärrykseen perusopinkohdista. Sapattia pyhittävien adventistien kokouksia pidettiin juuri tuona aikana, ja kokousten tarkoitus oli yhdistää näkemykset niistä suurista totuuksista, jotka liittyivät kolmannen enkelin sanomaan Ilmestyskirjassa.

Aikalaskelmia ei seitsemännen päivän adventistien keskuudessa ole esitetty koskaan. Ne olivat William Millerin tekemiä ja suuren pettymyksen takia ne unohdettiin. Tämän vaikutti se, että Raamatusta löytyy se, että Jumala yksin tietää Jeesuksen tulon hetken.

Vuonna 1848 ryhdyttiin myös Ellenin kehoituksesta painamaan pientä lehteä, jota jaettiin ihmisille ilmaiseksi. Kuitenkin he lähettivät rahaa ja pyysivät lisää painotuotetta. Näin lähti myös kirjallisuustyö käyntiin pienestä alusta ja aika varhain.

Pieleen menneitten laskelmien tekijät löytyvät muista ryhmistä, jotka ovat joutuneet keksimään Jeesuksen tulolle mitä ihmeellisimpiä tapoja, koska hän ei näkyvästi ole vielä ilmestynyt.

• naispappi
        kulkija 123 kirjoitti:

Nyt kun ev.-lut. kirkko värvää Ruotsissa kirkkoherrana/rouvana olevaa naispappia Suomeen, Turun Piispaksi, voi vain ihmetellä Ellenin seurakuntaa,jossa naisprpfeetta johtaa , mutta virallisesi naispappeutta ei ole hyväksytty kuin Pohjoismaissa ja Euroopassa?
        Aasianmaat vastustivat koko tasa-arvoajattelua ja naispeppeutta Babylonilaisena harhana?`

Mitä tulee SDA-oppin pyhäköstä ja kaikkein pyhimmässä tapahtuneista , joissa Ellen unissa/näyssä kulki itsekin "Jumalan vieraana"...ihmetetyttää tuon nuoren tytön unista jatkunut opin kestävyys...lähes 15o vuotta harhaoppia ?
        Kirkkokunnan sisällä mm. Desmond Ford ym. muut ovat kumonneet ns. "Tutkivan tuomion-opin, "Shut door-opin ja ns."Pyhäkkötotuuden " epäraamatullisena oppina.

No , jotkut kirkot ovat onnistuneet harhaopeissaan tuhansia vuosia?

Kuten sanottu, "jos se ei ole Herrasta , se ei kestä".

Useat liikkeessä tapahtuneet viimeaikaiset kylpylöiden ja parantoloiden ja koulujen konkurssit ja liikkeen menestymisen ongelmat kertovat karua kieltä siitä, mihin kirkkokunta on ajautumassa ja pohjaa ajattelunsa.
        Kuten MATTEUS 24 TOTEAA."MONI TULEE MINUN NIMESSÄNI JA SANOO EMMEKÖ ME....EN TUNNE TEITÄ...KUULUU VASTAUS?"

On hyvä tutkia tarkkaan liikkeen historia ja sen nyky vaiheet ja vetää siitä omat johtopäätökset.

Moni kirkkokunta tulee osoittautumaan yhtä köykäiseksi kuin juutalaiset kirjanoppíneet ja fariseukset perinnäissääntöineen....?
        ns. langenneeseen "Babyloniaan" joka tekee kompromisseja maailmam poliitukkojen kanssa kuuluu useimmat kirkkokunnat ja EU:n perustuslaki 1, 6, 7 artiklassaan toteaakin mm. sekä kokoontumisvapautta ja uskonnonvapautta koskevissa artiklaoissaan, ettei pian saa julistaa vapaasti omaa oppiaan, vaan kaikki julistus tulee tapahtua omissa kokoontumistiloissa. Se on sinäsnä ymmärretävää yhteiskuntarauhan kannalta?

Liittovaltiota edeltää mm. 7.artikla "Euroopan unioini on oikeushenkilö". Sinne ollaan tekemässä Presidenttiä, jolla oliis komissioihin nähden yksinvaltius.
        Onko se Paavi vai Mafian pääpomo maallisessa koneistossa, jää nähtäväksi?

Ajat ovat muuttumassa suvaitsevaisuudesta tiukemmiksi?

• Juuda
        Hermanni kirjoitti:

Olet osittain oikeassa. sabbath-tulee juutalaisuudesta ja ensimmäiset vapaat kristityt , jotka omaksuivat asian, olivat seitsemännen päivän Batisteja, joita Suomessa johtaa Adventtikirkosta erotettu intiaani Kuopiosta Tom McElwain.
        Olen ihaillut tapaasi olla keskustelussa mukana.
        Rakentavaa keskustelua on miellyttävä seurata.

• Rachel
        Hermanni kirjoitti:

44 suuren pettymyksen jälkeen Oli näitä pettyneitä alkanut kokoontua yhteen pieni joukko
        Sattumalta Tännä tämän pienen joukon Jumalan palvelukseen oli tullu erään perheen sukulainen Nimeltä Raphael Preston, Tämä Raphael oli todennut. Että teidän opetuksenne ovat oikeassa
        suunnassa. Mutta teiltä puuttuu Tieto Setsemännen päivän Sapatista:

Tämän kuultuaan Joshep Bates Ja monia muita alkoivat tutkia tätä asiaa. Ja todella tämä
        uutuus oli totta Ja kun häntä vastaan tuli ystävä
        kysyen mitä uutta veli Bates. Tähän oli Bates vastannut. Kyllä on uutta 7 mäs päivä on Herran sinun jumalasi Sapatti. Muistaakseni tämän tuttavan nimi oli Hiram.

Sinänsä pikku seikka, mutta adventtipastori Pekka Pohjolan raportissa oli nainen "Rachel" oliko hänen miehensä Raphael en tiedä...?

Rafaelin enkeli se ei kuitenkaan ollut?

Muuten
        Hermannilla menee hyvin...

JvB

• Juudas
        Hermanni kirjoitti:

Koska olen lukenut Catolilaisen kirkon Tärkeän oppikirja nimeltä Catecimus of Doctorine Jossa,
        Tämä Catolilainen Kirkko kerskuu siitä että hän on asettanut Sunnuntain valtansa merkikisi ja hän sanoo näin: Jos Protestantit Aina viittaavat meihi sanoen meille näin: Raamattu ja ainoastaa
        Raamattu. Niin kysymme vain tätä miksi he eivät
        pysy Raamatussa vaan takertuvat meidän kirkkomme säädöksiin. Me olemme omalla valtuudellamme poistaneet Jumalan Sapatin pyhyydet Sunnuntaille.

Samoin me olemme antaneet Protestanteille paljon muutakin kuin sapatin poiston: Te raamatuun vetovat Protestantit pysykää sitten Raamatussa
        eikä meidän säädöksissä:

Vaikka Sabbath oli juutalaisten ja alkristittyjen lepo-ja junmalanpalveluspäivä, se ei tarkoita sitä, etteikö kristityt olisi oikeassa siinä, että kukaan muu ei pystynyt täyttämään lakia kuin Hänen Poikansa,....me muut olemme kasvamassa käskyjen ja ristin kautta Kristukseen...muuten Jumalan pojan tarinalta otettaisiin pohja ja merkitys pois?

Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin "uskon kautta vanhurskaudesta" ?

Ylösnousemuspäivän ja luomispäivän merkityksiä ei tule sekoittaa?
        Jos ei olisi tullut "ajat ja lain muuttajaa2 ennustusten mukaan ramattu olisi väärässä?
        Jos ei kristityt lankeaisi samaan kuin juutalaiset taas ennustus ei toteutuisi?

Olaan rohkleasti ajassa mukana lyömättä rintoihimme enempää kuin publikaani , joka huutaa "Ole minulle syntiselle armollinen"?

Kaikki olemme samassa veneessä...tuomittuja , ilman armoa ja anteeksiantoa...niin juutalaiset, kreikkalaiset, roomalaiset, suomalaiset....ilman sovitusta Kristuksessa?

JvB

• on kauhistus
        naispappi kirjoitti:

Nyt kun ev.-lut. kirkko värvää Ruotsissa kirkkoherrana/rouvana olevaa naispappia Suomeen, Turun Piispaksi, voi vain ihmetellä Ellenin seurakuntaa,jossa naisprpfeetta johtaa , mutta virallisesi naispappeutta ei ole hyväksytty kuin Pohjoismaissa ja Euroopassa?
        Aasianmaat vastustivat koko tasa-arvoajattelua ja naispeppeutta Babylonilaisena harhana?`

Mitä tulee SDA-oppin pyhäköstä ja kaikkein pyhimmässä tapahtuneista , joissa Ellen unissa/näyssä kulki itsekin "Jumalan vieraana"...ihmetetyttää tuon nuoren tytön unista jatkunut opin kestävyys...lähes 15o vuotta harhaoppia ?
        Kirkkokunnan sisällä mm. Desmond Ford ym. muut ovat kumonneet ns. "Tutkivan tuomion-opin, "Shut door-opin ja ns."Pyhäkkötotuuden " epäraamatullisena oppina.

No , jotkut kirkot ovat onnistuneet harhaopeissaan tuhansia vuosia?

Kuten sanottu, "jos se ei ole Herrasta , se ei kestä".

Useat liikkeessä tapahtuneet viimeaikaiset kylpylöiden ja parantoloiden ja koulujen konkurssit ja liikkeen menestymisen ongelmat kertovat karua kieltä siitä, mihin kirkkokunta on ajautumassa ja pohjaa ajattelunsa.
        Kuten MATTEUS 24 TOTEAA."MONI TULEE MINUN NIMESSÄNI JA SANOO EMMEKÖ ME....EN TUNNE TEITÄ...KUULUU VASTAUS?"

On hyvä tutkia tarkkaan liikkeen historia ja sen nyky vaiheet ja vetää siitä omat johtopäätökset.

Moni kirkkokunta tulee osoittautumaan yhtä köykäiseksi kuin juutalaiset kirjanoppíneet ja fariseukset perinnäissääntöineen....?
        ns. langenneeseen "Babyloniaan" joka tekee kompromisseja maailmam poliitukkojen kanssa kuuluu useimmat kirkkokunnat ja EU:n perustuslaki 1, 6, 7 artiklassaan toteaakin mm. sekä kokoontumisvapautta ja uskonnonvapautta koskevissa artiklaoissaan, ettei pian saa julistaa vapaasti omaa oppiaan, vaan kaikki julistus tulee tapahtua omissa kokoontumistiloissa. Se on sinäsnä ymmärretävää yhteiskuntarauhan kannalta?

Liittovaltiota edeltää mm. 7.artikla "Euroopan unioini on oikeushenkilö". Sinne ollaan tekemässä Presidenttiä, jolla oliis komissioihin nähden yksinvaltius.
        Onko se Paavi vai Mafian pääpomo maallisessa koneistossa, jää nähtäväksi?

Ajat ovat muuttumassa suvaitsevaisuudesta tiukemmiksi?

ainakin Paavalin ajatuskannan mukaan, Kyllä Paavali määritteli tarkoin mitä naiselle oli soveliasta. Mielestäni pitäisi Paavalin kirjoitukset poistaa Raamatusta että voitaisiin hieman perustella tuota nais pappeutta.

• kaikki ollaan
        on kauhistus kirjoitti:

ainakin Paavalin ajatuskannan mukaan, Kyllä Paavali määritteli tarkoin mitä naiselle oli soveliasta. Mielestäni pitäisi Paavalin kirjoitukset poistaa Raamatusta että voitaisiin hieman perustella tuota nais pappeutta.

Raamatun mukaan kaikki uskovat ovat Kristuksen pappeja. Pastori on sitten sellainen virkanimitys vihitylle saarnaajalle.

• miksi näin
        kaikki ollaan kirjoitti:

Raamatun mukaan kaikki uskovat ovat Kristuksen pappeja. Pastori on sitten sellainen virkanimitys vihitylle saarnaajalle.

Voisiko ystäväni Nais saarnaaja tai pastori antaa meille hieman valoa tähän Paavalin sanoman mitätöimiseen

• kaikki ollaan
        miksi näin kirjoitti:

Voisiko ystäväni Nais saarnaaja tai pastori antaa meille hieman valoa tähän Paavalin sanoman mitätöimiseen

Miten se on mitätöity? Kaikki ovat Kristuksen pappeja niin miehet kuin naiset. Kristuksessa ei ole miestä eikä naista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      491
      3903
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2926
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      279
      2188
    4. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      450
      2028
    5. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1384
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      157
      1293
    7. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1168
    8. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      81
      1075
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      1038
    10. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      57
      1036
    Aihe