Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. oli armeijan varusmiehillä tavallinen vaatetus
    pussihousut ja saappaat.
    Isäni käytti pussihousuja ja jatsareita.
    Arkihousuihin ompeli äiti vahvikkeeksi ns. rakuunapaikat eli ratsupaikat, jotka kiersivät
    takamuksilta sisäreisiä pitkin polvien yli.
    Joskus ompeli naapurin suutari rakuunapaikat ohuesta nahasta isän housuihin.

Jatsareitten sijasta käytti isä talvella riukuvarsisaappaita. Niissä oli niin pitkät varret että ne voi taittaa kaksinkerroin ja vetää taas reisiin asti ylös, jos joutui kahlaamaan hangessa.
  2. Olen ollut perjantaista lähtien Skoonessa.
    Viikonvaihde on ollut todellakin ohjelmaa täynnä.

Eräs seurakunta täytti 850 vuotta, juhlimista riitti 4 päivää ja juhlatunnelmaa lisäsi itse kuninkaan läsnäolo.
    Sain jopa kunnian syödä lounasta kuninkaallisessa seurassa.
    Niin että mistä hyvästä? Olen vaan sanoittanut erään ystäväni sävellyksen, jonka kuoro ja orkesteri + pari oopperalaulajaa esittivät.
    Se riitti pääsylipuksi ystävälleni ja minulle :-)

On se tarkkaan suunniteltua edeltä käsin kun tuollaisia arvohenkilöitä odotellaan.
    Kaikki on edeltäkäsin testattu, kuinka monta minuuttia menee siitä kun kuninkaallinen seurue
    kävelee hevosten vetämiltä rattailta luostarin raunioille, sieltä kirkkoon jne.
    Turvajärjestelyt ym. Joka puskassa vahteja.

Ehdin tällä reissullani olla mukana myös Ystadin
    luostarikirkon Pukumessussa.
    Oli mielenkiintoista kuulla asiantuntijoitten kertomaa pukujen historiasta.
    Kirkkoon tuli ensin aviopari, rouvalla oli vaan kansallispukuun kuuluva paita päällä, miehellä oli vaimonsa vaatteet käsivarrellaan ja hän puki vaimonsa kirkkovieraitten edessä, samalla kertoen eri vaatekappaleista ja kuinka ne kuului laittaa päälle.

Saimme nähdä myös morsiuskulkueen.
    Morsiamen pukeminen alkoi kuulemma jo edellisenä päivänä ja hänen täytyi nukkua vaatteet päällä tuolilla hääpäivää edeltävänä yönä.
    Naimisiinmenon jälkeen ei naiset saaneet kulkea avopäin, vaan piti aina peittää hiukset huivilla.
    Tänään olemme hyvin ahdasmielisiä ja suvaitsemattomia esim. musliminaisia kohtaan, vaikka täällä meillä on ollut samat tavat, eikä niin kauhean kauan sitten.

Kasteseremonioihin saimme myös tutustua.
    Ystadin luostarikirkko on ollut aikoinaan katolinen ja siellä on vieläkin kastetuoppi ulko-oven lähellä.
    Ennen vanhaan ei lasta saanut tuoda itse kirkkosaliin kastamattomana, sen takia kastetuoppi oli itse kirkkosalin ulkopuolella, useimmiten ns. asehuoneessa.

Eriskummallisimpia olivat suruväen vaatetukset.
    Saimme nähdä lesken joka oli peitetty kokonaan mustaan kaapuun. Ainoastaan silmien kohdalle oli jätetty pieni rako, että hän voi nähdä ulos.
    Täällä pohjolassakin on siis käytetty eräänlaista burkaa.
    Sitten ei jotkut papit halunneet että tuota kaapua käytettäisiin jumalanpalvelusten aikaan kirkoissa, koska ei voinut nähdä jos asianomainen vaikka nukkui sen sisällä saarnan aikana :-)

Nyt on maanantai, ihanan aurinkoinen päivä. Olen ollut metsässä ja poiminut...no enimmäkseen syönyt karhunmarjoja.
    Mahtaako niitä suomessa kasvaa? Kasvavat pensaissa, muistuttavat vadelmia, mutta ovat tummanpunaisia, melkein mustia. Siitä erikoisia, etteivät ole mahdon syömiä laisinkaan. Uusia marjoja kypsyy koko ajan, näyttää kuin ne eivät loppuisi ennenkuin alkaa olla pakkasta.

Laitan tähän rasian maistiaisiksi ja nappaan itselleni tiikerijätskin pakasteesta. Sitä herkkua kun ei täällä saa!
    Heippa taas!
  3. Äitini synnytti 4 lasta viiden vuoden sisällä ja vielä pahnan pohjimmaisen sodan jälkeen.
    Pienten lasten hoitamisen lisäksi oli hänen harteillaan myös kaikki miesten askareet pelloilla, tallissa ja navetassa.

Pääasia lasten hoidossa oli tietenkin, että he olivat helppohoitoisia, kilttejä ja sopeutuvaisia.
    Itse olin hellyydenkipeä, mutta äidin syliin oli aina pienempiä tulijoita, minun piti hävetä kun pyrin syliin. Iso tyttö.
    Sanotaan että rakkaus on tasapuolista silloin, kun kaikki kuvittelevat saaneensa suurimman palan rakkauden kakusta.

Äiti itse sanoo, että kaikki lapset ovat olleet yhtä rakkaita, mutta hän ei kuitenkaan voi selittää, miksi esimerkiksi minun olisi ollut otettava "mallia" siskoistani että olisin ollut täydellinen hänen silmissään.

Vasta viime vuosien aikana, kun on käynyt selväksi, että olen saanut arvostusta odottamattomalta taholta, vielä vieraassa maassa, ei tunnu enää olevan tarvetta ottaa mallia siskoistani. :-)

Päätin jo pienenä etten ikinä hankkisi lapsia, tai jos hankkisin, hankkisin vaan yhden, jota ehtisin hoitaa ja helliä.
    Niin teinkin. Poikani on saanut kaiken rakkauteni ja hellyyteni, eikä ole osoittanut pilalle menon merkkejä.

Olemme kaikki aikamme lapsia. Vanhemmat tekevät varmasti parhaansa ja sen, minkä uskovat olevan lapselle tulevaisuudessakin hyväksi.