Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
150
Kommenttia
2606
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
vaan pienet menot....
Minä en tarvitse enää uusia vaatteita kun en ole työelämässä. Ennen oli vaatimuksena olla hyvin puettu työssäni, jopa elegantti.
En minäkään syö hanhenmaksaa tai muuta erikoisen kallista. Kyllä hernesoppa hyvin kelpaa ja muu terveellinen kotiruoka.
En polta, enkä osta "alkomahoolia". Voin vaan sanoa että jos jättää tupakanpolton, niin sillä rahalla voi tehdä pari ulkomaanmatkaa vuodessa.
Pidän kirjaa menoistani ja tiedän tarkalleen olenko käyttänyt rahani "joutavaan" vai voisinko vielä kiristää vyötä ja käyttää vähät rahani paremmin.
800€/kk on ainakin täällä Ruotsissa iso raha.
Tavallisin summa on n 650€/kk. Siitä on monen eläkeläisen revittävä.
27.05.2005 15:57
Nyt saa riittää tältä päivältä!
Tulin vetämään henkeä ja hörppäämään kupin kuumaa.
Olen ollut yli 5 tuntia tontilla.
Naapurin rouva säikähti aamulla kun oli menossa hakemaan aamulehteä laatikosta ja minä jo kyykötin kukkapenkissä :D täydessä touhussa.
- Hui kauheeta, oletko sinä jo töissä, minä juuri heräsin! sanoi hän.
Olen ollut kaikella tavalla hiukan jälkijunassa tänä keväänä.
Istutukset ovat saaneet odottaa.
On ollut menoja ja on ollut paljon vieraita.
Pienikin tontti aiheuttaa stressiä jos sitä ei ole ehtinyt hoitaa.
No, tänään olen käynyt koko tontin läpi ja nyt saa riittää! Kunhan vaan leikkaan nurmikon kerran viikossa ja kastelen jos tarvitsee.
Ihanaa kun on järvivesi, joten ei tarvitse välittää kuinka paljon vettä kuluttaa tontillansa!
Täälläkin on ollut trooppisen lämmintä pari päivää.
Eilen illalla oli vielä klo 22 aikaan 20 astetta lämmintä!
Odotan hartaasti, että järvivesi lämpenee niin paljon että voi aloittaa aamu-uinnit.
Toivotan teille kaikille ihanaa viikonloppua ja ellumarille rentouttavaa ja antoisaa lomaa!
Poikkeahan Monakossakin, vaikka oletkin nyt menossa Irlantiin!
Minulla on Irlannissa muutama meilikaveri ja eräs irlantilainen kolleega.
Irlantilaisilla ja suomalaisilla on aika paljon yhteistä, mm. vähän hiomaton huumorintaju :D
Muutama näistä irlantilaisystävistäni olisi helmi Ellinpoksissa!
27.05.2005 15:32
Eläkeläisalennuksen saa myös ulkomailla liikkuessaan. Ota mukaan vaan kortti joka todistaa että olet eläkeläinen niin saat alennukset myös ulkomailla liikkuessa.
Itse käytin eläkeläisalennuksia hyväkseni kun olin äskettäin Ranskan rivieralla ja liikuin paljon junalla.
27.05.2005 14:59
Minäkin kasvoin ns "luontaistaloudessa", mutta meillä ei ollut mitään sellaista työtä, tai raskasta työtä joka ei olisi meille naisille sopinut. Kaikki työt sopivat erinomaisesti naisille!
Olin tukkimetsässä, lantoja levittelemässä, heinäpellolla haravoimassa ja seivästämässä, viljapellolla (ruiskin leikattiin sirpillä), ojan kaivuussa, halkoja hakkaamassa, propsia parkkaamassa...
Sitä paitsi piti oppia naisten töitä, mihin ei voitu kuvitellakaan että veljiä olisi tarvinnut "alentaa" - akkojen töihin!
Tiskaamiset ja muut helpommat taloustyöt he saivat oppia kun saivat napakat vaimot itselleen.
27.05.2005 10:04
ovat kaikki charmöörejä!
Niin Ruuneperi, Maalaismies, titanium_man, Lokari, Roope63, meidän BilMan ym, jotka ovat antaneet miehelle "kasvot".
Näitten miesten seurassa on meidän naisten turvallista olla!
27.05.2005 09:54
Makuaisti on aisti, joka tottuu pitämään mitä kummallisimmista mauista (mikä sana!), esim. eri mausteista.
Nyt rouskuttelen esim. väkeviä peperoneja (miedon makuisiakin on) kuin tyhjää vaan, tabascokaan ei enää leimahda suussa niinkuin alkuun kun sitä eka kertoja maistoin.
Ex-miehelläni oli indoneesialainen äitipuoli, joten vahvat mausteet ja monet omituiset ruokalajit tulivat tutuiksi.
Ennakkoluulotkin voivat vaikuttaa tiettyjen ruokalajien inhoamiseen.
En voisi kuvitella esim. syöväni käärmettä, kuinka tuore sitten olisikin!
Samoin osterit ja muut nilviäiset jäisivät ehkä lautasen reunalle.
En söisi myöskään koiraa tai muita lemmikkieläimiin verrattavia.
Isäni ei voinut syödä hevosen lihaa. "Kuolen mieluummin näläkään", hän sanoi.
Asumme täällä hyvinvointivaltioissa ja meillä on "varaa" nirsoilla, kun jossakin muualla ihmisillä ei ole mitään suuhun pantavaa, ei edes puhdasta vettä.
27.05.2005 09:49
Kiva kun olet taas täällä joukossamme!
Minustakin tuntuu että tarvitsemme jonkinlaista henkireikää kaupungin stressin vastapainona.
Itse olen 3 vuotta vanha maalainen ja kaupungissa käydessäni minulle tulee kiire takaisin kotiin, puolet asioista saavat jäädä odottamaan seuraavaa kertaa.
On niin ihanaa olla maalla ja aikaiset aamut ovat parasta: Betonibunkkerin sijaan sinua ympäröi vihreä, ystävällinen maisema, täynnä luonnon tuottamia ääniä! On vaan nautittava ja otettava kaikki itselleen!
26.05.2005 14:39
Kaljavelli on aivan uutta minulle. Miten sitä tehdään, jos vaikka uskaltautuisin kokeilemaan? :D
26.05.2005 14:27
jalkahiellä maustettuna ei tietenkään ole makuelämys... :D
26.05.2005 14:24
Ainakin Eemelin sika oli kännissä hauska...
26.05.2005 14:16
Sinulle Ulkopuolelta:
Kirjoitat:
"Olen etsinyt keskustelupalstaa, jossa keskusteltaisiin jostakin yhteisesti sovitusta siasta, mutta ei tunnut oikein onnistuvan."
Asia on näin että se "sika" ei halua nimeänsä mainittavan ja tällä palstallakin olemme sitä mieltä että se sika saa mennä hornan tuuttiin.
26.05.2005 13:45
Hapansilakat!!! - Pelkästään tuo nimi saa mahan tekemään voltteja, oksennuslihakset alkavat toimia refleksinomaisesti!
You name it!
Olen syönyt tuota herkkua 2 kertaa. Ensimmäisellä kerralla olimme eräällä kesämökillä. Kesämökkinaapurit lähtivät pakokauhun vallassa "pyöräilylenkille" kun näkivät meidän aukovan silakkapurkkeja terassilla!
Litistin sieraimet tukkoon pyykkipojalla.
Erikoisen vahvat (sairaala)snapsit puuduttivat tehokkaasti sekä haju- että makuelimet ja ainakin yhden ohutleipäkäärön manteliperunoineen, sipulineen ja silakkoineen sain syötyä.
Haju onkin pahinta, ei se maku.
Seuraavan kerran oli tämä hapansilakkailta kerrostaloasunnossa. Suljetussa tilassa.
Jo purkin aukaiseminen teki oksettavan olon.
Seuraavana päivänä yritin saada tuon märäntyneen hajun pois asunnosta. Paljon meni kiehuvaa vettä tiskialtaisiin, samoin hyväntuoksuisia ilmanraikastajia.
Ei koskaan enää hapansilakoita! Sen lupaan ja vannon!
26.05.2005 13:37
esimerkkejä kaikki! :DDD
26.05.2005 13:00
Kerran lomalla ollessani Suomessa kävin Näsinneulassa Tampereella.
Siellä myytiin kioskissa pieniä sardiinipurkin näköisiä purkkeja, päällä teksti "Finnish Air" (suomalaista ilmaa).
Uteliaisuus ei voittanut ja purkki jäi ostamatta ;)
25.05.2005 09:51
vaan pienet menot...
Itse olen oppinut pistämään suun säkkiä myöten ja se mikä minulla menee muuhun kuin kattoon pään päällä ja ruokaan, on pelkkää lyksiä.
Täällä Ruotsissa on lääke- ja lääkärikuluissa katto. Kun on maksanut lääkkeistä 1.800 kr, saa loppuvuodeksi vapaakortin. Samoin lääkärikuluista saa itse maksaa 900 kr, jonka jälkeen lääkärissä käynti on ilmaista loppuvuoden aikana.
En polta, enkä hurjastele kovin alkoholinkaan kanssa. Nehän ovat rahanreikiä, jotka vuosittain maksavat paljon.
Pistän ne rahat mieluummin vaikka matkustamiseen, niinkuin ennen joulua esim. SriLankalle.
25.05.2005 09:16
sekä kylmä- että lämminsavulohta, jopa tuorettakin lohta. Kaikki menettelee.
Totta on että kylmäsavulohessa on voimakkaampi maku, joten vähempikin lohimäärä riittää, silloin laitan perusannokseen ehkä vain 100-150 g.
Oletteko muuten kokeilleet uunilohta tehdessänne pestoa ainoana makulähteenä?
Uunipannuun tai -vuokaan ensin alumiinifolio. Sitten ladotaan lohipalaset tai lohen puoliskot folion päälle.
Lohien päälle sivellään pestoa, ei suolaa eikä mitään muuta mausteita.
Folion reunat käännetään päälle tai vuoka/pannu peitetään foliolla ja sitten uuniin kypsymään!
24.05.2005 10:52
Edellisen talven liukkaista mäistä pelästyneenä päätin kokeilla sauvoja "ylimääräisinä jalkoina" ja huomasin miten hyvä tuki ne olivat.
Asun paikkakunnalla, missä maasto on hyvin kumpareista ja varsinkin kevättalvella hengenvaarallisen jäätikköistä.
Käytin alkuun tavallisia hiihtosauvojani.
Ostin sitten oikeat kävelysauvat, mutta ne ovat mielestäni "huteran" tuntoiset.
Nyt käytän laskettelusuksiini kuuluvia sauvoja,
jotka ovat tavallisia sauvoja lyhyemmät.
Jos on esim. selkävaivoja niin sauvat ovat erinomainen apuväline ja painonjakaja kun liikkuu mäkisessä maastossa.
Olkapäät ja käsivarret saavat myös työskennellä ja hartiakivut voivat helpottaa, kun yläkehokin saa liikuntaa.
24.05.2005 08:26
Tietenkin tuohon kohtaan 4) reseptissäni kuuluu myös lisätä täytteeseen juustoraaste.
Sen huomasin kun tein äsken täytettä ja oli aika lisätä juusto, että taisinpa unohtaa juustonraasteen lisäämisen kirjoittaessani!
Sorry!
23.05.2005 13:39
Ihanaa, kun on muutama päivä "vapaata", vaikka viikonloppuna tulee kyllä naapureita käymään ja olen taas kerran ruoanlaitto- ja leipomapuuhissa.
Aion tehdä lohipaistoksen suolapalaksi.
En malta olla laittamatta tähän reseptiä teillekin kokeiltavaksi!
Perusannoksen voi kaksinkertaistaa ja tehdä uunipannullisen, paistoksen voi leikata valmiiksi annospaloiksi ja pakastaa, jos haluaa olla "aina valmis" :) kun yllätysvieraita tupsahtaa.
Ensinnäkin paistoksen pohjaksi (ja reunoiksi) tavallinen voitaikina:
150 g kylmää margariinia, 3 ½ dl vehnäjauhoja, 2-3 rkl kylmää vettä.
Täytteeseen tarvitaan:
1 iso sipuli, 1 purjosipuli, sipulien kuullottamiseen 2-3 rkl voita tai margariinia, 3 munaa, 3 dl kermaa, 200-300 g savulohta, 2 dl juustoraastetta, 1 maustemitta paprikapulveria, suolaa, 1 maustemitta mustapippuria, 1 hienoksi silputtu tillinippu.
1) Tee voitaikina ja anna sen levätä jääkaapissa n 1 tunti.
2) Kuori ja hienonna sipulit, kuullota ne paistinpannussa, mutta älä anna niitten ruskistua, ainoastaan pehmetä. Anna jäähtyä.
3) Kauli voitaikina ja levitä se paistosvuokaan, pistele haarukalla, anna pohjan olla jääkaapissa n 15 min.
Laita uuni 200 asteelle. Esipaista paistoksen kuori 10 minuuttia.
4) Tee täyte. Paloittele lohi pieniksi palasiksi.
Vispaa munat ja kerma. Lisää lohipalat, sipuliseos, hakattu tilli ja mausteet. Mausta lisää suolalla jos tarvitsee, ajattele että lohessa on jo suolaa.
5) Kaada täyte kuoreen ja jatka paistamista 20-30 min eli siihen saakka kun täyte on "hyytynyt" ja on kauniin värinen.
Juomaksi sopii olut tai kuiva valkoviini.
------------------------------------------------
Tämä kevät on vuodenaika, jolloin tapahtuu paljon.
Mutta on kiva kun sadepäivinä on tällaisia paikkoja kuin Onnenapilakin että voi piipahtaa
tuttuja ja uusia kävijöitä moikkaamaan.
Meillä on täällä itärannikolla lämmintä ja aurinkoista kun muualla maassa on ollut ukkossateita.
Kunhan tuo lohipaistos on valmis, niin menen leikkaamaan nurmikkoa. Vastaleikatusta nurmikosta tulee niin ihana tuoksu ja kesäinen olo!
Hyvää maanantaita kaikille!
23.05.2005 12:42
Minä olen aina ollut hyttysten herkkua, mutta en enää!
Kuulin ruotsalaisesta Myggan-hyttysvoiteesta, jota voi ostaa apteekista.
Se on kuin deodoranttipullo, jolla sivellään niitä kohtia jotka ovat paljaana.
Yksi vetäisy ranteisiin ja nilkkoihin esim. riittää.
On tehokkaampaa kuin pikiöljy! Tuoksuu sitä paitsi hyvälle.
Sen tehosta sain todisteen kun olin eräänä elokuun iltana keskellä metsää keskiyön konsertissa! Ainutkaan hyttynen ei löytänyt minua vaikka metsä suorastaan kuhisi hyttysiä!
Tuollainen pieni puikko on helppo kuljettaa mukana jos aikoo esim. ulkoilmateatteriin kesällä, marjareissuille, retkille ym.
23.05.2005 10:02
105 / 131