Vapaa kuvaus

Olen hyvää parisuhdetta arvostava uusiosinkku, jonkin verran elämää ja maailmaa nähnyt 60+ nainen. Joskus tunnen itseni vanhaksi, väsyneeksi ja/tai vihaiseksi. Useimmiten olen kuitenkin hyväntuulinen, optimistinen, positiivisesti elämään ja ihmisiin suhtautuva, pilke silmäkulmassa provosoiviakin ajatuksia ilmaan heittävä, innokas keskustelija.

En kuitenkaan koskaan tarkoituksella ilkeä tai pahantahtoinen, enkä katsele toisia alaspäin - paitsi useinkin fyysisesti pituuteni vuoksi.

PS: "En halua kertoa" -vastaus on mielestäni tylsä, mutta en osannut valita tarjotuista vaihtoehdoista.

Musiikkimakuni: vaihtelee tilanteen ja mielialan mukaan.

Jos voittaisin miljoonan: ajattelisin, että markkoina olisin hallinnut summan paremmin.

Vapaa-aikanani: liikun ulkona, uin, melon, luen, tapaan ystäviä, matkustelen, nautin hyvästä ruuasta, kokkaan, lojun (rankan työpäivän jälkeen) sohvalla ja katson televisiota, ajattelen, valokuvaan, opiskelen, kirjoitan ym.ym.

Elokuvat: katselen mielelläni monenlaisia elokuvia, useimmin eurooppalaisia. Esim. Almodovar on yksi lempiohjaajistani. Katson myös piirrettyjä.

Pukeudun: tilanteen mukaan. Niin että itse viihdyn ja erotun ympäristöstä riittävästi, ettei minua vahingossa ammuttaisi hirvenä metsässä tai luultaisi sohvatyynyksi sisätiloissa.

Postia voit halutessasi lähettää minulle osoitteeseen:

[email protected]

Facebook-kutsuihin en valitettavasti voi vastata, koska O-O:lla ei ole omaa fb-sivua.

Kotimaa: ---

Koulutus: ---

Ammatti: Muu

Siviilisääty: ---

Lapset: ---

Messenger: [email protected]

Aloituksia

225

Kommenttia

5833

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Minäkään en ymmärrä, miksi näitä keskusteluja käydään nyt, eikä jätetä tulevan tai sitä seuraavan hallituksen hoidettaksi. Tilanne on varmaan ihan toinen kahdeksan tai ehkä jo neljän vuoden kuluttua.
    Silloin työttömyysongelma olisi varmaan jo ratkennut suurempien ikäluokkien siirryttyä eläkkeelle.

Monet lopettavat palkkatyön tekemisen nykyisin jo 50+ -vuotiaina, vapaaehtoisesti tai puolipakosta, koska eivät saa uutta työpaikkaa entisen kadottua. Monia ikääntyneitä työssä käyviä syyllistetään työpaikan viemisestä nuoremmilta, ja heitä yritetään työntää työttömyyseläkeputkeen heti kun sellainen on mahdollista.

Kaikista ei ole yrittäjiksi eikä kouluttautumaan uusiin tehtäviin esim. hoiva- tai muulle työvoimapula-alalle, vaikka tilaisuuksia ehkä olisi tarjolla.

On suorastaan hävytöntä, jos jätetään ilman yhteiskunnan tukia opiskelleet, lapsensa hoitaneet ja kouluttaneet ihmiset tyhjän päälle ennen eläkkeelle siirtymistä.

* * *

Suorastaan hävytöntä on myös keskustelu epäpätevistä ikääntyneistä työntekijöistä, ellei heillä ole akateemista loppututkintoa.

Maailma on muuttunut, ja nykyisin nuoria koulutetaan vähintään kolme vuotisilla ammattitutkinnoilla tehtäviin, joihin varttuneemmat perehdytettiin muutamassa viikossa ja lisää oppia sai työn ohessa. Ovatko tutkinnon suorittaneet nuoret muka heti paljon pätevämpiä kuin samoihin tehtäviin perehdytetyt ja niitä vuosikymmeniä käytännössä hoitaneet?
    He ovat nähneet oman alansa kehityksen ja ovat opiskelleet käytännössä vuosikymmeniä työnsä ohessa.

Olivatko esim. suurten yritysten pääjohtajat vähemmän kykeneviä hoitamaan tehtäviään, koska monen koulutustausta oli nykyinen toisen asteen tutkinto?

En väheksy akateemisia tutkintoja, mutta hämmästelen joidenkin ihmisten käsitystä, että mikä tahansa akateeminen tutkinto antaisi pätevyyden melkein mille tahansa alalle.

Myös akateeminen koulutus on monella alalla toisenlaista kuin muutama vuosikymmen sitten. Kuka olisi voinut kuvitella, että yliopistossa voi opiskella sirkustieteitä ja valmistua niiden maisteriksi? Kenties joku valmistelee jo tohtorin väitöskirjaa sirkustieteistä.

Koska tarvitaan paljon käytännön suorittajia, ongelmana taitaa jo monella alalla olla liika koulutus.
  2. Kunniavieras istuu puheita kuunnellessaan. Jos on terve ja hyväkuntoinen voi nousta seisomaan kätellessään, vastatessaan puheeseen, lahjoja vastaanottaessaan ja tietysti ihmisiä hyvästellessään.

Jos nostetaan malja kunniavieraalle, hän on ainoa, joka istuu tuolissaan - antaa katseensa kiertää ja kohdata ympärillä olevia, hymyilee ja saattaa tehdä pieniä nyökkäyseleen tapaisia onnea toivottaville.

Tilanne on tietysti toinen, jos puheenpitäjä pyytää eläkkeelle lähtijän luokseen joukon eteen tai lavalle. Silloin molemmat seisovat.
  3. Tervehdys Sinulle "entä sitten" -Ihanainen!

Ellet halua kuulla jo ikääntyneen naisen ajatuksia, voit jättää lukematta. Kirjoitustasi pidettiin niin kiinnostavana, että se oli nostettu etusivulle. Siksi haluan kommentoida sitä, ja toivottavasti onnistun antamaan jotain ajattelemisen aihetta.

Luulen, että sinä olet menettänyt itseluottamuksesi, etkä juuri nyt itse pidä itsestäsi.
    En ihmettelisi sitä, jos olet seurannut kaikista tuuteista tulvivaa informaatiota siitä, millainen naisen pitäisi olla markkinatalouden normien mukaan. Totta, jotkut miehet haluavat naisen vain koristeeksi rinnalleen tai kauniin, ehkä hyödyllisenkin käyttöesineen. Mutta haluaisitko sinä sellaisen miehen? Jos haluat, ryhdy kiireesti laihduttamaan ja muokkaamaan itseäsi. - Ellet, muuta omaa asennettasi.

Katso itseäsi peilistä ystävällisin silmin ja mieti, mitkä ovat sinun parhaat puolesi. Pitäisikö vaihtaa jotain, asusteita, meikkiä tai kampausta, jotta mielialasi kohenisi ja voisit paremmin hyväksyä itsesi? Mieti, mikä sinussa on kauneinta ja miten voisit tuoda ne puolet entistä paremmin esille. Kun tunnet olosi hyväksi ja hyväksyt itsesi, muutkin arvostavat sinua enemmän. Kokeile, ellet muuten usko.

Jää huonona päivänä kotiin, ellet luule piristyväsi muiden seurassa baarissa. Unohda myös "tosi tarkoituksella, haku päällä" -ajatus ja lähde tapaamaan ihmisiä ja pitämään ihan muuten vaan hauskaa.

Jos katselet avoimin silmin ja mielin ympärillesi, huomaat varmaan monia sympaattisen oloisia ihmisiä, joiden kanssa saattaisi olla mukava jutella.
    Mikset antaisi katseittenne kohdata, ja ehkä herättää hymyn tai pienen pilkkeen silmäkulmaasi?
    Mikset voisi välillä jutella vaikka jonkun sellaisen ihmisen kanssa, jolta et halua yhtään mitään? Joku sivusta seuraava saattaa kiinnostua sinusta, ja ehkä uskaltaa paremmin lähestyä sinua - ellei heti, niin seuraavalla kerralla. Tai olet ehkä saanut kuulla jotain uutta, ja olet keskittynyt vähäksi aikaa muuhun kuin oman tilanteesi pohtimiseen. Olisiko sekään paha asia?
    Mikset voisi esittää jollekin lähellä olevalle ohimennen kysymystä, joka nousee mieleesi? Ihan mitä vaan, mieluummin ystävällisesti.

Itse olen ehtinyt jo useampia kertoja kuvitella, ettei minua enää huomattaisi, ei varsinkaan naisena, ja seuraani saatettaisi vieroksua, kun sattumoisin olisin jossain sellaisessa ympäristössä, joka luetaan nuorempien maailmaan kuuluvaksi. Huomaan uudelleen ja uudelleen erehtyneeni. Onneksi. Viimeksi eilen tapasin suuren joukon ennestään vieraita ihmisiä yhdessä vapaamuotoisessa iltatilaisuudessa. En ole koskaan ollut omasta mielestäni kaunotar, eikä ikä ole tehnyt minua yhtään kauniimmaksi, mutta useimmiten seuraa on ollut tarjolla, ainakin mukavaa juttuseuraa. Joku saattaa houkutella jatkoille - usko tai älä - edelleenkin. Olen kiinnostunut ihmisistä ja kaikenlaisista asioista, en halua arvostella enkä tuomita ketään, arvostus luultavasti heijastuu katseestani - sekä se, että hyväksyn itseni kaikkine hyvine ja huonoinen puolineni. Unohdan itseni, kun keskityn muihin. Se saa minut viihtymään ja luultavasti myös ainakin osan lähelle osuvista ihmisistä.

Lopuksi lempiajatelmiani:
    Elämä on täynnä mahdollisuuksia, jotka ovat usein taitavasti naamioituneet ongelmiksi.
    Iloitaan siitä hyvästä mitä elämä tarjoaa, eikä yritetä aina vaatia enempää.
    Hymyile, niin elämä hymyilee sinulle!

Toivotan sinulle ja kaikille samankaltaisten ajatusten kanssa painiskeville hauskempia huomisia!