60+ ja uusi koti

"Kaupunkilaiset"

Olemme vaimon kanssa nyt päättäneet hankkia kerrostalo-osakkeen ja myydä vanhan omakotitalon pois. Asia on ollut harkinnassa jo pitkään mutta nyt päätökset on tehty. Parhaillaan teemme "surutyötä" ja siivoamme talon nurkkia ja hävitämme vanhoja tavaroita ja papereita. Olisi mukava kuulla kommentteja heiltä, jotka mahdollisesti ovat tehneet saman jo aikaisemmin ja jotka ovat jo sopeutuneet uuteen tilanteeseen. Meillä muutoksen eräs syy oli se, että näin päästään lähemmäksi lapsia. Toinen syy oli tietty vapaus esim matkustaa enemmän ilman että pitäisi kesäisin huolehtia nurmikosta, kasvimaasta tai talvisin lumitöistä jne. Toisaalta olemme asuneet talossa ilman suurempaa remonttia jo yli 20 vuotta ja tulevien vuosien aikana jonkinlainen peruskorjaus olisi ilmeisesti taloon tehtävä. Syitähän kyllä löytyy. No, miten verkon asiantuntijat kommentoivat tilannetta. Kiitos jo etukäteen .

60

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Haitsa iso V.

Just teitin tyyppiset ihmiset pilaa kaikkien kerrostalojen tapetit ja tunnelman.

Kun ei ole oppinut yhteisöasumiseen, aivan turha muuttaa kerrostaloon. Se kun nyt on, että naapurit vetelee vessoja. Naapurien kakarat plimputtelee ovikelloja ja kirkuvat yötä päivää. Ja saattaahan se olla, että kerrostalossa asioista päättää hallitus ja yhtiökokous, ei asukas. Ja lisäksi vielä, saattaahan se naapuri tupakoida parvekkeellaan ja pitää vaikka pileitä aina viikonloppuisin.

Just teitin tapaiset kerrostalokyttääjät ja omakotitaloista muuttavat juntit pilaa koko yhteisön jatkuvilla narinoillaan ja etenkin eläkeläiset, noilla nyt ei ole muuta tekemistä kuin vuorokaudet ympäriinsä toimi pihapoliiseina.

Muuta suoraan vanhainkotiin, yhteishuoneet, vieressä dementikko ja toisella puolella koko ajan runkaava mielisairas. Hitto, sä et nyt tajua ollenkaan, mitä yhteisöasuminen tarkoittaa. Ketään kiinnosta sun lapset tms. se kiinnostaa vielä vähemmmän, että taas tuli yks epäsosiaalinen häirikkö naapuriin.

Ja kandee hokata, naapureilla soi vesiputket yötäppäivää, kun paljon kakaroita ja kaikki suihkussa kokoajan ja pesukone soi.Mutta sä maksat vesilaskua jatkuvasti, vaikka olisit koko ajan mökillä. Eikä pihalle tehdä grillikatosta, koska leikkikentän uudistamiseen sunkin pitää laittaa muutama tonni, se paljon tärkeämpää. Mitään tukikahvoja tai ajoliuskia ei sun takia laiteta, jos nyt lastenkärryille pitää saada katos, sä maksat.

Äläkä stana ala tunkeen naapureitten tutuiksi, kukaan halunnut ikinä edes nähdä sun naamaas, joopajoo, sokeri lopussa, mene tollo kauppaan.

Tää siis kaikella ystävyydellä. Tarkoitus oli koittaa selittää, että parempi niinkuin varautua uuteen asumismuotoon henkisesti, että ei tule yllätyksiä.

=DW=

• Law & Order

Vit-tu mikä ääliö ja persenaama omaa luokkaansa. Sulta ei asiallista kommenttia ole herunut ikinä. Koetappa hoitaa ittes kuntoon välillä. Huilaile ja kipase vaikka terapeutilla.

• Pirre*

Kiitos neuvoista, yritetään ymmärtää..

• ikävä totuus
        Law & Order kirjoitti:

Vit-tu mikä ääliö ja persenaama omaa luokkaansa. Sulta ei asiallista kommenttia ole herunut ikinä. Koetappa hoitaa ittes kuntoon välillä. Huilaile ja kipase vaikka terapeutilla.

DW kirjoitti vähän liian kärkkäästi, mutta totuutta.

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Kiitos neuvoista, yritetään ymmärtää..

p.s. kumpi pää nuosi tänä aamuna ekana ylös? :)

• ++++

Ainoastaan sosiaaliluokassa alimpana oleva henkilö voi puhua kerrostaloasumisesta noin. Mitä jos myisit sen hikisen mummonmökin (kesämökin) ja sijoittaisit ne osaketaloon, ei tarvitsisi asua vuokratalossa.

• ++++
        ikävä totuus kirjoitti:

Tuskinpa kirjoitti vai asutteko molemmat jossain Kuopion petosen kaupunkinosassa

• ei tietoo petosesta
        ++++ kirjoitti:

Tuskinpa kirjoitti vai asutteko molemmat jossain Kuopion petosen kaupunkinosassa

Onks tää Kuopion Petosen kaupunginosa sellainen, jota sää hienohelmana halveksit?

• Elämäni suurin virhe

Puhut asiaa .

Mulla alakerran asukas polttaa tupakkaa sisällä , omassa kodissaan , joka on sallittua. Savu vaan perkele tulee minukin kämppääni käytävän kautta.
        Mitään et voi. Osaketta en osta vanhasta talosta ikinä, säästyn 40000 euron
        putkiremonttimaksusta ym korjauskustannuksista. Remonttia, remontin perään,
        homoja,lesboja,korvarengaspoikia,rivitanssijoita,karvaselkiä koko piha pullollaan
        Niin helv kova metelli kuuluu alakerrasta,kun juopot laulaa karaokea "mul on kolmesenttinen, kolmesenttinen......"
        Huoneistojenväliset seinät on pahvia r.unkkauksen vaimea suhina kuuluu läpi
        ja akkojen teeskentelykiljumiset kun luulevat saavansa g-piste orkun.

• viikko ja pois
        ei tietoo petosesta kirjoitti:

Onks tää Kuopion Petosen kaupunginosa sellainen, jota sää hienohelmana halveksit?

Turku ja Varissuo. Olkaa hyvä !

• ees ja taas
        ikävä totuus kirjoitti:

Totta yleisellä tasolla mutta hän ei voi tietää minkä tyyppisiä ihmisiä aloittajat ovat, ovatko he kerrostalokyttääjiä tai muutakaan. Siksi alun haistattelu ja "sinä/te"-muoto oli melkoisen asiatonta.

• 6 + 11
        Elämäni suurin virhe kirjoitti:

Puhut asiaa .

Mulla alakerran asukas polttaa tupakkaa sisällä , omassa kodissaan , joka on sallittua. Savu vaan perkele tulee minukin kämppääni käytävän kautta.
        Mitään et voi. Osaketta en osta vanhasta talosta ikinä, säästyn 40000 euron
        putkiremonttimaksusta ym korjauskustannuksista. Remonttia, remontin perään,
        homoja,lesboja,korvarengaspoikia,rivitanssijoita,karvaselkiä koko piha pullollaan
        Niin helv kova metelli kuuluu alakerrasta,kun juopot laulaa karaokea "mul on kolmesenttinen, kolmesenttinen......"
        Huoneistojenväliset seinät on pahvia r.unkkauksen vaimea suhina kuuluu läpi
        ja akkojen teeskentelykiljumiset kun luulevat saavansa g-piste orkun.

Ja jos seuraava tutkimus näyttäis ettei tupakansavu olekaan vaarallista niin ihme ja kumma, se ei häiritsisi sua ollenkaan ja olisi suorastaan suotavaa.
        Noin muuten samaa mieltä mitä kirjoitit.

• Pirre*

Jaha, ja sinä keksit aiheen aloitukseen aiempia kirjoitteluja lähes kopsimalla..hyvä Sie :)

P.s. joskus tekis ja toisinaan sitten ei...

• ...

Unohtui

Muista tehdä sähkösoppari samalla kuin allekirjoitat kauppakirjat uudesta asunnosta. Tsadissa mm. sähköt lyödään poikki just, kun sähkölaitokselle ilmoitetaan edellisen omistajan makssun loppuneen. Ihan ymmärrettävää, ei kukaan ala maksamaan toisten laskuja.

Oli muutamakin muu asia, mihin pitäis varautua, mutta eiköhän se siperia opeta.

Mä kylläkin luulen, siis luulen. Kerrostalosta OK- taloon muuttavilla isommat onkelmat. Kun kaikki onkin itse hoidettava. Täällä joku niitta valitellut siitä, että ei osaa sulkea parvekkeenoveaan ilman huoltomiestä, miten sellainen pärjäis OK- talosssa?

Mä olen asunut monenlaisiia paikoissa. OK- talo, kerrostalossa kai eniten, opiskelukämpät soluasunnoissa ja jopa asuntolassa, rivarissa, ihan oikesti metsätyö kämpässä. Piti oikeen mietttiä, paritalossa en ole koskaan asunut. Se karmein asumismuoto. naapurissa seinäntakana ja yhtiökumppanina kun voi olle tays mulkvisti..

Ai juu, ikinä en ole asunut kaupungin vuokratalossa, se kai se kaikista pahin asumisvaihtoehto olisi.

=DW=

• " kaupunkilaiset "

No olipa kommentteja, olipa niitä. Varsinkin DW:n kirjoitus meni asian vierestä. Asumista voinee verrata vaikka autolla ajamiseen: mitä pitempi ja monipuolisempi kokemus, niin sitä parempi lienee liikennesilmä. Sama koskenee asumista. Kyllä ihminen yleensä ymmärtää ympäristönsä "vaatimukset". Ainakin tuolla liikenteessä näkyy näitä "kimejä" olevan, jotka vanhalla ropposella yrittävät "näyttää" ajamisen mallia. Onko sama asia tuossa kerrostaloasumisessa, nuoret vasta äidin ja isän helmasta päässeet opettelevat vasta toisten ihmisten huomioimista ja yhteisiä pelisääntöjä. Parku nousee sitten, kun esim. yhtiökokouksessa yhteisten pelisääntöjen mukaan asioista päätetään ja eikä kiukuttelemalla asiat enää menekkään oman pään mukaan niin kuin silloin ennen kotona. No, ei yo. asiasta kannata keskustella. Itse halusin kuulla lähinnä niiden "kalkkisten" kommentteja, jotka itse ovat muutosen tehneet.

Niin tuosta omasta asumisesta vielä: kun on ikää ja se velaton omakotitalo, niin uudenkin asunnon voi hankkia harkiten ja kokemukseen perustuen. Meidän kriteereinä oli energiatehokkuus ja esim. kylmän ja lämpimän veden huoneistokohtainen mittaus. Ei tarvi talvisydämmillä sitten vaikka palmujen alla murehtia naapurin kakaroiden vedenlotraamisesta ja keväällä maksella turhia vesimaksuja.

• Pirre*
        " kaupunkilaiset " kirjoitti:

No olipa kommentteja, olipa niitä. Varsinkin DW:n kirjoitus meni asian vierestä. Asumista voinee verrata vaikka autolla ajamiseen: mitä pitempi ja monipuolisempi kokemus, niin sitä parempi lienee liikennesilmä. Sama koskenee asumista. Kyllä ihminen yleensä ymmärtää ympäristönsä "vaatimukset". Ainakin tuolla liikenteessä näkyy näitä "kimejä" olevan, jotka vanhalla ropposella yrittävät "näyttää" ajamisen mallia. Onko sama asia tuossa kerrostaloasumisessa, nuoret vasta äidin ja isän helmasta päässeet opettelevat vasta toisten ihmisten huomioimista ja yhteisiä pelisääntöjä. Parku nousee sitten, kun esim. yhtiökokouksessa yhteisten pelisääntöjen mukaan asioista päätetään ja eikä kiukuttelemalla asiat enää menekkään oman pään mukaan niin kuin silloin ennen kotona. No, ei yo. asiasta kannata keskustella. Itse halusin kuulla lähinnä niiden "kalkkisten" kommentteja, jotka itse ovat muutosen tehneet.

Niin tuosta omasta asumisesta vielä: kun on ikää ja se velaton omakotitalo, niin uudenkin asunnon voi hankkia harkiten ja kokemukseen perustuen. Meidän kriteereinä oli energiatehokkuus ja esim. kylmän ja lämpimän veden huoneistokohtainen mittaus. Ei tarvi talvisydämmillä sitten vaikka palmujen alla murehtia naapurin kakaroiden vedenlotraamisesta ja keväällä maksella turhia vesimaksuja.

Me muutetaan, sitten kunhan vuokralainen on saanut asunnon, kerros taloon jossa asukkaitten keski.ikä on yli 50 vee, tuskin siellä kovin biletetään enää öisin :))

• 14.48
        Pirre* kirjoitti:

Me muutetaan, sitten kunhan vuokralainen on saanut asunnon, kerros taloon jossa asukkaitten keski.ikä on yli 50 vee, tuskin siellä kovin biletetään enää öisin :))

pirre

Ravintolat on suunnattu nykyisin 20-40 vuotiaille, joten alaikäiset ja viisikymppiset bilettä kotona.

• Pirre*
        14.48 kirjoitti:

pirre

Ravintolat on suunnattu nykyisin 20-40 vuotiaille, joten alaikäiset ja viisikymppiset bilettä kotona.

Empä usko että tässä talossa on kovin montaa pilehilettä, on rauhallinen talo maineeltaan..ja ei se mitään jos vaikka ääniä joskus kuuluukin, päinvastoin siellä ok -talossa oli liian hiljaista...mutta aika aikaa kutakin nyt on tämä vaihe elämässä, ja niinkuin tuolla alempana joku sanoikin, lenkkeilymahdollisuus on ympäri vuorokauden ei vain päivänvalossa, ja valaistut hiihtoladut lähtevät sitten melk. ikkunan alta..että mie ootan lunta :)

• henrjii
        Pirre* kirjoitti:

Empä usko että tässä talossa on kovin montaa pilehilettä, on rauhallinen talo maineeltaan..ja ei se mitään jos vaikka ääniä joskus kuuluukin, päinvastoin siellä ok -talossa oli liian hiljaista...mutta aika aikaa kutakin nyt on tämä vaihe elämässä, ja niinkuin tuolla alempana joku sanoikin, lenkkeilymahdollisuus on ympäri vuorokauden ei vain päivänvalossa, ja valaistut hiihtoladut lähtevät sitten melk. ikkunan alta..että mie ootan lunta :)

Jokunen ))) huonokuuloinen eläkeläinen, joka muutaman ryypyn jälkeen alkaa selostamaan elämän totuutuksia, ja kuuntelemaan musiikkia.

• Pirre*
        henrjii kirjoitti:

Jokunen ))) huonokuuloinen eläkeläinen, joka muutaman ryypyn jälkeen alkaa selostamaan elämän totuutuksia, ja kuuntelemaan musiikkia.

:)) noo mie tykkään musiikista..ja en usko että seinän takaa kuuluu "mitään", ainakin niin kerrottiin entisen omistajan toimesta ja vuokralaisenkin..kesäksi mennään saareen piiloon meluavia eläkeläisiä :)

• henrjii
        Pirre* kirjoitti:

:)) noo mie tykkään musiikista..ja en usko että seinän takaa kuuluu "mitään", ainakin niin kerrottiin entisen omistajan toimesta ja vuokralaisenkin..kesäksi mennään saareen piiloon meluavia eläkeläisiä :)

Kyllä mökkiläiselle kerrostalo on paras vaihtoehto, jos elo alkaa kyrsimään voi mennä mökin hiljaisuuteen.
        Niin ja kaikki työt, i lasista voi seurata onko lumet luotu, ja nurmikot leikattu.

• Joo kaiken kokenut.
        " kaupunkilaiset " kirjoitti:

Tehtiinpä tassä muutama vuosi sitten vaimon kanssa samanlainen ratkaisu, hänen vaatimuksestaan. En sopeutunut. Ikäni maalla eläneenä olihan se muutos melkoinen. Minä en niinkään välitä ulkomailla matkustelemisesta ja kyllästyy sitä siihenkin.

Olen ulkoilmaihminen ja suhteellisen terve vielä, minulla pitää olla tekemistä. Tunsin itseni vangiksi kaupunkiasunnosa, kun meni ovesta ulos niin oli heti pois kotoa. Kellon kanssa kytätä saunavuoroja (jos ei ole omaa saunaa).
        Ostin taas omakotitalon maalta asun siellä yksin. vaimo jäi kaupunkiin. Hyvin menee, olen onnellinen. Muija soittelee päivittäin että oonko hengissä.
        Joskus käyn viikonloppusin siellä riijuulla.

• stadilainen pöö

Afrikassa siellä Tsadissa ei kaikissa kodeissa ole sähkösopimuksia ollenkaan.

• Muutto 26:n ok-vuoden jälkeen.

163:n neliön rinnetalo 2:n ihmisen asumuksena alkoi tuntua epämukavalta ja järjettömältä.

Muuton syyt olivat pitkälti samat kuin teilläkin.
      Eräänä painavana tekijänä oli työvoiman (=lapsemme) pois muutto.

Pintaremonttia ehdimme tekemään sekä uusimaan alakerran lämpöputket.

Nyt asumme ydinkeskustan kolmion ylimmässä kerroksessa, 74m2.

Ok:n tyhjennys.
      Ensin tullasivat lapsemme tavarat.
      Sitten paikkakunnalla olevat sukulaiset.
      Naapureiden vuoro oli sitten.
      Punainen risti otti kiitollisuudella vastaan kaiken sinne tarjoamamme.
      Lopuista huolehti autoilijatuttavani korkeareunaisella kahmariautollaan.

Pari ensimmäistä kuukautta uskoin seinänaapureiden kohdalla sanan voimaan ja järkiperusteisiin.
      Ei auttanut.
      Eikä auttanut häiriöiden ajankohtien, laatujen ja kestojen tilastointi ja tietojen toimittaminen isännöitsijälle.

Viimein kutsuin poliisit.
      Kerron pollaritilanteessa häirikölle itse kutsuneeni ne apuun.
      Ko. asunto rauhoittui lopullisesti.

Toiselle seinänaapurille sanoin kesken njytinän että seuraava jaka hakkaa oveen on poliisi.
      Sekin rauhoittui.

Mitä opin tästä?
      Uudelle naapurille huomautan kerran.
      Seuraava on pollari.

Ei niiden hiivatin häiriköiden kanssa kannata leikkiä eikä yrittää sovitella yhtä kertaa enempää.
      Turhasta ei kannata natista mutta jokaisella on oikeus kotirauhaan. Myös päivällä!

• pirzakka

Minä tykkäsin muutosta, jäi kaikki pihahommat kesällä ja talvella.
      Ei meidän talossa ole mitään turhia ovikellon soittoja, lasten äänet ovat vähäisiä, lentokentän läheisyys oli alkuun outoa, nousussa ja laskussa koneet antavat kovaa ääntä.
      Vuosi sitten laitatettiin uudet ääntä eristävät ikkunat, vain oman talouden äänet kuuluu, saunakin on saa kylpeä milloin haluaa.
      Minä tykkään lenkkipolutkin lähtee nurkalta.

• RosaLiiin

Surutyö on tehtävä useinmiten elämänmuutoksen edessä.
      Tässä iässä asuinpaikan vaihto mietityttää kauan.

Teen omaa surutyötäni kun olen muuttamassa täältä korpienkätköistä
      kaupunkiin. Muutan maatilalta omakotitaloon taajamaan.
      Samalla saan lapseni seinänaapurikseni.

Aikoinaan ajattelin, että täältä lähden vain kirkkomaahan mutta toisin on käymässä. Koko viime kesän kuljeskelin jo maita ja mantuja jäähyväiset mielessä. Kolmenkymmenen vuoden aikana rakkaudella vaalimani puutarha on vaikeintä jättää. Olen sen sieluni silmin nähnyt pusikoituneena kesäasunnon pihapiirinä. Onneksi olen sinne istuttanut perinteisiä perennoja, aika näyttää kuinka se sitten ryöhähtää.
      Samoin vuosikymmenien aikana kerätty roina nurkissa saa osakseen inventaarion. Muutenkin tässä iässä haluaa pelkistää elämäänsa ja luopua monesta aikaisemmin tärkeästäkin tavarasta.

Muutto on myös muutto ihmissuhteissa ja harrastuksissa jms.Se on virkistävää ja odotan paljon uutta elämää siinä mielessä. Ei eri paikkakunnalle muutto jätä entisiä hyviä ystäviä, ystävyys on kiinni muusta kuin välimatkasta.
      Uimahallit, kirjastot ja konsertit tupsahtavat melkein naapuriin, sekin on hyvä asia.
      Tulevia kremppoja ja kolotuksia kohtaan tunnen suurta helpotusta, terveyskeskus on lähellä jne.
      Syitä muuttoon olen etsinyt ja paljon ja hyviä sellaisia olen löytänyt.

Tälläisiä ajatuksia tuli mieleeni aloituksestasi.
      Eteenpäin elävän mieli, sanovat. Pitänee paikkansa.

Onnea vaan uusille suunnitelmillenne

• Kyllä kerrostaloasumiseen tottuu. Joitakin asioita pitää oppia kuten hiljaisuutta ja muutenkin asua sääntöjen. Yhtiön sääntöihin kantsii tutustua.
      Omakotitaloasumista todennäköisesti ikävöitte ensi alkuun, varsinkin keväisin ja kesäisin. Sitä kattelee pihoja ja kaipailee ja huokailee aikansa. Kunnes toteaa, että onneksi ei enää tarvi.
      Kerrostaloasuminen todellakin antaa omanlaista vapautta elämään, myös rajoittaa. Kuitenkaan itse en enää vaihtaisi muuhun asumismuotoon. Olen tyytyväinen tähän minulle uuteen kotiini.

• Merja.,

Kerrostalo, missä asun on rauhallinen. Rapussamme ei ole koiria, ei kissoja, ei lapsiperheitä, ei teini-ikäisiä. Hiekkalaatikko poistettiin, keinut jäivät pihalle, ehkä häviävät piankin. Lasten hyvinvarustettu leikkikenttä on aivan vieressä, jos on tarvis vaikka lastenlapsia viedä leikkimään. Pesutiloissa on pesukone, kuivaushuone, mankeli, kaikki hyvässä kunnossa. Pihat siistit. Kaikki pelaa. Asunto on nurkkahuoneisto, suuri etelä-lounaisparveke, olohuoneen ikkunat etelään, länsi-ikkunoita ei ole. Ei helteisiä iltapäiviä. Makuuhuoneen seinän takana on rappukäytävä ja hissi. Saunan ja pesutilan takana naapuri, joka on vielä työelämässä. Ei häiritse liikenne, kaikki palvelut kävelymatkan päässä, rautatieasemalle 10 min kävelymatka. Kesällä parveke toimii "kesämökkinä" kukkineen, lepotuoleineen. Meikeläisen kaltaiselle puolirammalle, selkäsärkyiselle ihmiselle, ei parempaa asumistapaa ole olemassa. Mutta ei helppoa ollut tämänlaisen asunnon löytäminen. Lapseni auttoivat tämän huoneuston etsinnässä ja aikaa vei noin 2 vuotta sopivan löytyessä. Jotta, ei pidä hätäillä vaan tutkia, katsella ja kuunnella uutta asuinympäristöään ennenkuin tekee päätöksiä.

• Kun minä kotoani lääääksin....
      Lauletaan laulussakin.
      Sen jälkeen en missään ole tuntenut mitään kämppää kodikseni.
      Vaikka vaimoa ja lasta on tullut ja mennyt.

Nyt on alla taas uusi kaksio ollut vuoden. Ikäni ja elämäntilanteeni antavat viitteitä siitä että tästä minut kannetaan aikanaan ulos.
      Toivottavasti pystyn silloin olemaan kuin Antti Rokka:

Älkää heevetissä viekö minua näin päin!
      Mie en lähe täältä jalat iellä!

Koteja voi olla vain yksi, kuten ystäviäkin.
      Muut ovat aikuiselle vain korvikkeita, nukkeja ja nukkekoteja.
      Jonkinlaisia halinalleja.
      Lapset ovat eri asia, surkeinkin lapsuudenkoti on heille se ainoa ja oikea koti.
      H.

• muistelija...

Empä voi sanoa, että se torppa jossa vartuin, olisi minulle se ainoa ja oikea koti ollut. Ei tuntunut siltä silloin lapsena, eikä nyt varttuneena.

Ainainen vilu ja kylmyys siellä oli ihan sananmukaisesti. Nyt vanhana en siedä kylmää oloa juuri missään. Lienee ollut seurausta niiden lapsuudenolojen.

• muistelija... kirjoitti:

Empä voi sanoa, että se torppa jossa vartuin, olisi minulle se ainoa ja oikea koti ollut. Ei tuntunut siltä silloin lapsena, eikä nyt varttuneena.

Ainainen vilu ja kylmyys siellä oli ihan sananmukaisesti. Nyt vanhana en siedä kylmää oloa juuri missään. Lienee ollut seurausta niiden lapsuudenolojen.

"muistelija..."

Minä en usko sinua, en alkuunkaan.
        Sinä kirjoitat kuten vanha ihminen, katkeroituneena teini-iästään.
        Et kirjoita lapsuudestasi.
        Jokainen teini-ikäinen haluaa talloa elämän varpaille.
        Olivat ne sitten vanhemmat tai vaatimaton koti.
        Itke nyt taas, kotiasi kaivaten.
        H.

• €€€€€€€€
        muistelija... kirjoitti:

@muistelija

Eipä ole minullakaan ikävä alkukotiani. Hellahuonetta, talvella nurkat jäässä, rotta nakertamassa öisin lattialistaa.
        Kaikkea kanssa.

• muistelija...
        hunksz kirjoitti:

"muistelija..."

H.

Usko tai ole uskomatta. Mitäpä minä surkeista lapsuusoloistani täällä valehtelemaan. Ei tämä mikään uskonasia ole. Itsepä tiedän omat oloni ilman sinun viisastelujasi.

En ole katkera, vaan olen nykyään tosi iloinen ihminen kaikesta siitä lämmöstä ja mukavuudesta, mitä elämä on tuonut tullessaan. Olkoon se sitten vaikka lämmin ja viihtyisä koti. Muuta ei enää juuri tarvitakaan. Leipää ja lämmintä....

• muistelija...
        €€€€€€€€ kirjoitti:

@muistelija

Eipä ole minullakaan ikävä alkukotiani. Hellahuonetta, talvella nurkat jäässä, rotta nakertamassa öisin lattialistaa.
        Kaikkea kanssa.

Niinpä. Meilläkin oli aamusella vesiämpärin päällä riite keittiössä. Äkkiä piti saada pökköä hellaan, että tuli vähän lämmintä. Ainut lämmin huone oli kamari. Siellä lämmönlähteenä oli pönttöuuni. Väliovi oli visusti kiinni yöllä, että pysyi huone lämpimänä. Ainainen veto oli. Ala sitten siinä keittiön pesukomuutin pesuvadissa suorittamaan aamupesuja. Kantovesi.
        Siis nyt osaan antaa arvon lämmölle ja nykyaikaisille pesumahdollisuuksille ja sisävessalle.
        Siellä missä asuin, oli talvella siihen aikaan tosi kylmät säät. Pakkasta usein 20-30 astetta, joskus enemmänkin.
        Semmoinen alkukoti.

• 12 + 8
        hunksz kirjoitti:

"muistelija..."

H.

Palstapelle siinä taas haluaa laukoa ilmoille koko typeryytensä, mikäpä siinä.

• €€€€€€€€
        muistelija... kirjoitti:

Niinpä. Meilläkin oli aamusella vesiämpärin päällä riite keittiössä. Äkkiä piti saada pökköä hellaan, että tuli vähän lämmintä. Ainut lämmin huone oli kamari. Siellä lämmönlähteenä oli pönttöuuni. Väliovi oli visusti kiinni yöllä, että pysyi huone lämpimänä. Ainainen veto oli. Ala sitten siinä keittiön pesukomuutin pesuvadissa suorittamaan aamupesuja. Kantovesi.
        Siis nyt osaan antaa arvon lämmölle ja nykyaikaisille pesumahdollisuuksille ja sisävessalle.
        Siellä missä asuin, oli talvella siihen aikaan tosi kylmät säät. Pakkasta usein 20-30 astetta, joskus enemmänkin.
        Semmoinen alkukoti.

Onni on osata olla onnellinen omastaan, nyt kun on lämmintä ja nälkää. Mitäpä muuta ihminen kaipaisikaan?

Kylmä vesi tuli ja meni, kun ei vesijohto ollut jäässä. Hiustenpesuvesikin piti hellalla lämmittää keskellä viikkoa.
        Jarpaat jäässä piti sängystä ulos pujahtaa.
        Pahimmilla pakkasilla lämmitettiin Kultaliekillä, pönttökakluunilla ja lisänä hehkui vielä sähkölämmitin.
        Silti korvien välissä viima veteli vimmaisesti viulujaan. :))

Ihanaa on elämä, nyt ja tässä.

• Hunksi
        Mitäpä mahdat tarkoittaa?
        Mikä koti on se yksi ja ainoa, vain koti.
        En asu missään korvikkeessa nytkään vaikka on vuokra-asunto.
        Nautin elämästäni täällä, halinalle kyllä asuu tossa seinän takana.
        Mutta hänkin omassa kodissaan.
        Lapsuuden koti oli hyvä ja huono riippui aina tilanteesta. Miksi se olisi se ainoa ja yksi koti?

Ai niin mutta sinähän voit puhuakin vain itsestäsi. Tuli vain tavastasi kirjoittaa tunne että yleistät.
        Näinhän se on jos sen näin näet kohdallasi, minä näen ja koen toisin.

• mummei 73

Me teimme jo 4vuotta sitten ,olemme tyytyväisiä. Onneksi sattui rauhallinen
      talo ei ole lapsia ja nuoria enää muillakaan kotona. Olemme 73v ihanaa ei tartte huolehtia pihatöistä. teen käsitöitä ja mieheni täyttää ristikoita.Yhdessä laitamme ruokaa ja matkustelemme.

• "mummei 73"

Koko ketju saa minut raivoihini.
      En kestä että vanhukset tulevat tänne valittelemaan vaivojaan ja valehtelemaan.
      me 60 olemme sentään silkkaa nuorisoa.
      H.

• muistelija...

Miksi tämä ketju saa sinut raivoihisi? Siksikö, kun täällä ei ole sinun mieleistäsi "lirkkulärkkyä" vaan ihan asiaa. Enpä ymmärrä.
        Kai täällä saa muistella sitä lapsuudenkotiaankin, vaikka nyt asunkin kerrostalossa ja on kaikki mukavuudet.

Kuusikymppinen, silkan nuorison edustaja minäkin olen :)))).

• 1943

Vastaavanlaista kokemusta minulla ei ole, mutta mielestäni olette järkeviä. Olen asunut kerros- ja rivitalossa, lapseni asuvat nytkin kerrostalossa. Ei niissä mitään suuria ongelmia ole ollut/ole. On vapauttavaa, kun ei lainkaan tarvitse huolehtia esim. pihatöistä. Asunnon voi jättää ja lähteä kuten toteatte. Kyllä kerrostalossa asuu ihan normaaleja ihmisiä. Porraskäytävässä tervehditään, jos joku tulee vastaan. Minuakin, vaikka olen satunnainen verailija. Onnea uuteen kotiin.

• Koko ketju saa minut raivoihini.
        En kestä että vanhukset tulevat tänne valittelemaan vaivojaan ja valehtelemaan.
        me 60 olemme sentään silkkaa nuorisoa.
        H.

• varman päälle

Totta, porraskäytävässä tervehditään kaikkia, koska ei tiedetä/tunneta naapureita.

• muistelija...
        varman päälle kirjoitti:

Totta, porraskäytävässä tervehditään kaikkia, koska ei tiedetä/tunneta naapureita.

Hyvä on asua tuntemattomana. Jos jonkun tuntee ja tutustuu, voi olla siitä iloinen. Sehän on ihan oma valinta silloin. Saa kuitenkin olla niin erakkona kuin haluaa, ei tarvitse olla tekoseurallinen.

• hyvä asua

Yksin asuva ei tunne itseään yksinäiseksi kerrostalossa, minua ei äänet häiritse, enkä kyttää ketään, vaikka olen uusi tähän asumismuotoon.

• "kaupunkilaiset"

Kiitos kovasti kaikille keskusteluun osallistuneille. Osa viesteistä kyllä meni yleisen jorinan piikkiin mutta muutamat kertomukset kokemuksista kyllä olivat hyviä. Itse hain ilmeisesti "vertaistukea" tälle muutoasialle ja sitä sain näistä viesteistä. Muuto vanhasta kodista, jonka jokainen nurkka ja naarmu ja asumisen jälki tulvii muistoja on vaikeaa. Mutta toisaalta uppoutuminen näihin muistoihin on kuin katsoisi menneisyyteen koko ajan, ajaisi tulevaisuuteen selkä edellä. Itse koemme vielä olevamme näin 60 ikäisinä sen verran vetreitä, että voisi vielä ainakin 20 vuotta tehdä uusia muistoja. Katse siis eteenpäin ja ekun menoksi. Kiitos kommenteista.

• 120m2

Muita lukematta, asia on ollut mielessä, mutta tuskin tulee tapahtumaan että muutan 5 viidettä kertaa on kyllä myös oma vuokratalo mutta olen kyllästynyt asumaan muurahaispesissä.
      Taloni on 90% korjattu. Kyllähän yksin asuminen voi olla myös vaarallista, tosin on jokapäiväinen yhteys.

• päättämätön

Luin eilen ketjun mut vastaan vielä.Itseäni harmitta ja askarruttaa taas asia päinvastoin,miksi minun pitää asua kaupungissa kun mahdollisuudet olisivat maaseudun rauhaankin.
      Olen lähtöisin maalta,nuorena sitä vaan halusi nähdä maailmaa ja siellä pienessä korpikylässä sellaiseen oli surkeat mahdollisuudet.

Tie johti pääkaupunkiin,työn perässä.Olen muuttanut niin monta kertaa etten enää pysty laskemaan,sinkkuna ja liitoissa ollessani.
      Asuin väliin pienessä hämäläisessä maaseutukaupungissakin,ei saanut töitä,äkkiä takaisin.

Mökkejä on ollut muuttojen myötä siellä sun täällä,omia ja vuokrattuja.Kaikki vaihtuu neliöiltään pienempiin vuosien myötä.
      Mikä minut pitää kaupungissa? Täällä on elämää,tapahtumia,saat mennä ruuhkaan ja tulla kiroten pois.
      Haluaisin maalle,olenkin paljon,mutta se pienuus alkaa ahdistamaan ja että kaikki tuntee toisensa,tietää toisten asiat ja aina pitää olla niinkuin selittämässä,mitä nyt kuuluu.
      Ja sitten kun on jo tän ikänen,maalla asuminen hankaloituu,hoitopaikat on kaukana.Toisaalta kaupungissa on yksinäisen vaikeampaa saada ystäviä,ainakaa uusia jollei ole jotain yhteistä tekijää,kuten koira tai harrastukset.
      Molempi parempi,tee siinä ratkaisu,tämä nainen ei osaa,ainakaan vielä.
      Mitähän odotan :))

• Kukkienhoitaja

Kerrostalo hyvä asumismuoto.Kyllä nuoret ja lapsiperheetkin sopivat kaikki yhdessä asumaan.Olen asunut lähes 35v tälläisessä talossa ja vähän on ollut häiriöitä .Ne jotka ei ole sopeutuneet ovat muuttaneet tai on häädetty häirinnän takia,niitäkin on ollut vähän.Kyllä sopu sijaa antaa.

• ....

Minä asun talvet kerrostalokolmiossa.
      Kesäksi lähden mökille.
      Olen yksin asuva nainen.
      Ei minua naapurit häiritse, yläkerrassa asui huonokuuloinen hiemen kehitysvammainen mies. Hän huudatti telkkaria ja radiota niin että ikkunat tärisi. Ostin hänelle kuulokkeet, opetin käyttämään, kumpikin ollaan tyytyväisiä.
      Kuulokkeet olivat pieni hinta hiljaisuudesta, myös välit pysyivät hyvinä.

• Pirre*

Kesää tässäkin ootellaan, ja laajempia laitumia :)

• hissukseen

Ostaa kuulokkeet,hyvä idea! Pitäisköhän minunkin tehdä samoin,on näet samat ongelmat alakerran naapurin kanssa,joskin on asettunut hieman isännöitsijän puututtua asiaan.
        Jotkut luulee saavansa tehdä mitä tahansa,olivatpa huonokuuloisia tai ei.Se on tää minä-minä-minä...

• Kerrostaloon muuttaminen vaatii varmasti oman sopeutumisaikansa.

Itse kuulin alkuun jokaisen oven kolahduksen porrashuoneesta ja monenlaisia vieraita ääniä ympäristöstä. Niihin tottui pian, kun totesi niiden kuuluvan elämään eikä antanut niiden häiritä.

Jos naapurustossa on todellisia häiriköitä, asiaan voi vaikuttaa. Samoin voi halutessaan laajentaa omaa elinpiiriään esim. pihapuuhiin tai pikkukorjauksiin, jos tuntee sellaiseen kutsumusta. Useimmissa taloyhtiöissä otetaan aktiiviset toimijat varmasti avosylin vastaan.

Järjestyssäännöt ja asunto-osakeyhtiölaki auttavat todellisista, erityisesti öiseen aikaan tapahtuvista, häiriöistä ja/tai häiriköistä eroon pääsemisessä. Itse voi valita kuinka paljon tai vähän osallistuu oman yhteisön toimintaan ja päätöksentekoon.

Olen käynyt tutustumassa sekä seniori- että yhteisöasumiseen Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa. Totesin, etten itse haluaisi muuttaa senioritaloon. Viihdyn paremmin yhteisöissä, joissa on kaikenikäisiä ihmisiä ja mieluiten mahdollisimman paljon mukavia naapureita.

Kun muutan seuraavan kerran, tiedän em. toiveiden toteutuvan.

Toivotan teille onnea, mukavaa, rauhallista yhteiseloa ja mukavia naapureita.

• Yhteisöasuminen .

Millaisessa paikassa kävit Ruotsissa tuon yhteisasumisen tiimoilta ?

Tässä on yksi linkki Ruotsissa olevia Länkar till Kollektivhus och Ekobyar i Sverige.

http://hem.fyristorg.com/assets/

• Kävin Tukholmassa tutustumassa Södra Station -vuokra-asuntoyhteisöön, Södermalmissa. Sinne ehtii vaikka risteilymatkalla, jos sopii asioista etukäteen.

Alla linkki, josta löytyy paljon tietoa ruotsalaisista yhteisötaloista - myös englannin ja saksan kielellä. Lähettävät kuukausittain tiedotteita, jos ilmoittautuu s-postilistalle. http://www.kollektivhus.nu/medlemmar.html

Koti kaupungissa -yhdistys järjestää toukokuun lopulla jäsenilleen tutustumismatkan tukholmalaiseen Sjöfahrten- asumisyhteisöön. http://www.hemistan.fi/ ja järjestää reilun viikon päästä infotilaisuuden yhteisötalojen rakentamisesta Helsingissä.

Sanoilla ryhmärakentaminen ja ryhmärakennuttaminen löytyy mielenkiintoisia linkkejä sellaisesta kiinnostuneille.

• Rimmir tänään

Silloin kun ei enää jaksa remontoida ja remontoida taloaan ja omaisuuttaan on parempi luopua siitä vielä kun saa sille ostajan.
      Asumismuotoja on niin monia, rivitaloja ja omistusasuntoja kerrostaloissa,55 plus asuntoja ja vaikka mitä on tarjolla.
      Täälläkin on noita 55 asuntoja ja näyttävät olevan aivan kerrassaan mainioita asumismuotoja.
      Sisko asuu osakkeessa johon todella on huolella valittu asukkaat. Siinä talossa ei ole montakaan lapsiperhettä, liekö ketään? Ja aivan mahtavan hyvin äänieristetty.
      Hänen ja minun kerrostaloasumisella on ero kuin yöllä ja päivällä. Vaikka joskus ärsyttää naapurin koiran haukunta niin on se parempaa kuin täysi hiljaisuus.

• 1945

Mielestäni yksitasoinen rivitalo lähellä palveluja olisi ihanteellisin asumismuoto, siis, jos tavoittelee helppoutta. Rivitaloissa vain se paha puoli että usein pihtyöt ja lumenauraus tehdään osakkaiden toimesta, jolloin talvella etelässä oleskelevaa ei katsota hyvällä.
      Minulla kuitenkin on sama tilanne kuin aloittajalla. Muutto OK-talosta kerrostaloon. Syynä samat kuin aloittajalla, pihatyöt ja vastuu. Halu matkustella vapaasti.
      Kurjaa että teillä on niin huonoja kokemuksia kerrostaloasumisesta. En pelkää häirköintiä, mutta tiedän että omien ideoiden toteuttaminen ei käy niinkuin omassa mökissä, vaan joutuu neuvottelemaan kaikesta ja sitten enemmistö päättää.

• O - O

Jos on omasta mielestä hyviä ideoita ja haluaisi ne toteuttaa, lobbaaminen auttaa usein. Monet ihmiset vastustavat kaikkia muutoksia ensikuulemalta, mutta saattavat vähitellen jopa innostua uudistuksista jos ne tarjoillaan heille pienin askelin edeten. Lisäetua saa, jos pystyy esittelemään kustannustehokkaita ratkaisuja ja on valmis toimimaan itse aktiivisesti asian edistämiseksi.
      Nimim. "kokemusta on"

• *

Karmea ajatus, mutta kai fakta, jos elonpäiviä riittää.

Itse olen aikoinani asunut kerrostalossa muutaman vuoden. Mieheni ei ole koskaan, ja hänelle edes aikomus moisesta tuntuu todella pahalta.
      Koko muuton ajatus tuntuu äärimmäisen hankalalta. Mihin kaikki suuren talon ja muidenkin varastojen tavara saataisiin sumplittua?

Miten ihminen, jolla aina ulko-oven avattuaan on ollut oma pihamaa jalkainsa alla, sopeutuu yhteistiloihin? Ääniin seinän takaa, äänettömyyteen omien seinien sisällä.
      No, aika näyttää, jos sitä riittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      625
      2389
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      29
      1187
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1138
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      10
      1026
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      93
      925
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      875
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      93
      795
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    10. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      29
      653
    Aihe