Vapaa kuvaus

Aloituksia

33

Kommenttia

1853

1. Minkäs takia sinä olet mököttänyt? Onkohan täällä liikkeellä jonkunlainen äkämökövirus?
  2. Noita ÄO testejä en ole koskaan tehnyt enkä tee, kjäh. Nyt tein testin tuosta taikun linkistä. Täytyy sanoa että joitakin asioita tunnustan, en kaikkia. Nuo lainausmerkeissä olevat tekstit on lainauksia testin tarkennuksista. Öh, saakohan näitä lainauksia edes tehdä.
    No tässä vähän paljastuksia...

Hyveitä:

- Oikeudenmukaisuus

"Oikeudenmukainen sallii muille hyviä asioita. Hän ei halua muiden hyvää itselleen eikä sitä heiltä pois. Oikeudenmukainen on myös automaattisesti heikomman puolella: hän pyrkii siihen, että kaikilla olisi samat lähtökohdat tavoitella haluamaansa. Sen sijaan oikeudenmukainen ei vaadi kaikilta samaa eikä edellytä, että kaikille olisi annettava saman verran kaikkea".

- Rakkaus

"Tällä tarkoitetaan sitä, että rakastava ei etsi VAIN omaa nautintoa (vaikka tietysti sitäkin), vaan haluaa hyvää toiselle ja iloitsee pelkästä hänen olemassaolostaan. Hekumallisuuden vastahyveenä rakkaus on siis antamista, ei pelkkää saamista tai ottamista".

- Suhteellisuuden taju

"Suhteellisuudentajuinen ihminen osaa asettaa asiat omiin mittasuhteisiinsa: hän ei tee numeroa pikkuasioista ja ymmärtää, että joskus täytyy toimia tilanteen mukaan. Häntä ei hermostuta, vaikka asiat menisivät vallan kummalliseen suuntaan, vaan se saattaa huvittaa häntä suuresti. Hän muistaa myös mietteen: Se joka nauraa itselleen, siltä ei tule hupia puuttumaan!"

Paheita:

- Ylpeys

"Ylpeys on sitä, että on ollakseen jotain muuta kuin mitä oikeasti on: ylpeä rakentaa itsestään kuvan muiden ja itsensä ihailtavaksi. Ylpeyteen liittyy myös pelko siitä, että muut eivät voi hyväksyä minua sellaisena kuin olen. Siinä mielessä monet ylpeät ihmiset ovat hyvin epävarmoja itsestään. Ylpeyttä on myös se, että asettaa itsensä muiden ja kaiken arvostelun yläpuolelle: Mikä SINÄ olet minulle mitään sanomaan!"

-Huumorintajuttomuus

Huumorintajuttomuutta ovat ainakin:

"älkää tulko mulle sanomaan, miten tämä pitää tehdä!" -ekspertit
    "jos suostumme pyyntöösi, niin kohta täällä ovat kaikki mankumassa -päälliköt
    "sukat on nyt kerta kaikkiaan ripustettava kuivumaan tällä tavalla ja sillä selvä!" -perheenäidit
    "tuota ei voi ajatellakaan, täällä ei ole koskaan tehty vastaavaa -byrokraatit
    "kukaan muu ei ole valittanut annoksestaan" -tarjoilijat
    "asiaa ei voi auttaa" -asiakaspalvelijat
    "näin täällä on aina tehty" -työntekijät
    "niin muako tarkotit?" -pöytäseurueen jäsenet
    "toi on tosi lapsellista!" -tuttavat

- Murehtiminen

"Murehtija haluaisi saada maailman valmiiksi ja kaikki muut onnellisiksi. Kun hän ei tässä sitten onnistu, hän syyttää siitä itseään. Murehtija ottaa kaikkien taakat kannettavakseen eikä tunnista omia jaksamisen rajojaan. Hän painaa hommia hulluna loppuun saakka ja romahtaa sitten. Murehtija ei osaa sanoa ei ja luulee, että hänen omilla tunteillaan ei ole mitään arvoa."