Vapaa kuvaus

Aloituksia

488

Kommenttia

8309

  1. Jeesus käveli kirkonkylän baariin. Hän lähestyi kolmea surullisen näköistä miestä ja tervehti ensimmäistä.
    - Mikä on ongelmasi, veli?
    - Silmäni. Saan aina vaan vahvempia ja vahvempia laseja ja siltikään en näe kunnolla.
    Jeesus kosketti miestä silmille. Samassa mies lähti juosten ulos kertomaan kaikille, että hänellä oli nyt täydellinen näkö.
    Seuraava mies ei kuullut Jeesuksen kysymystä, joten Hän koski miehen korvaa palauttaen hänen kuulonsa täydelliseksi. Tämäkin mies lähti juosten ulos, luultavasti saadakseen kuulolaitteen hinnan takaisin.
    Samassa kolmas, nuorehko mies hyppäsi tuolistaan ja perääntyi Jeesuksen edellä ennen kuin Hän ehti edes tervehtiä miestä.
    - Älä tule lähemmäksi! Älä koske minua! hän huusi. - Olen sairaseläkkeellä ja ansaitusti!

    ________________________________________________________________

    Mooses, Jeesus ja vanha mies oli pelaamassa golfia. Mooses asteli tiille ja löi palloa. Se meni peliväylän ohi ja laskeutui vesiesteeseen. Mooses halkaisi veden ja löi pallon greenille.
    Jeesus asteli tiille ja löi palloon. Se meni peliväylän ohi ja laskeutui vesiesteeseen. Jeesus käveli rauhallisesti veden päällä ja löi pallon takaisin greenille.
    Vanha mies asteli tiille ja löi palloon. Se meni peliväylän ohi ja päätyi vesiesteelle. Mutta juuri, kun se oli putoamassa veteen, kala hyppäsi ylös ja sieppasi pallon suuhunsa. Ennen kuin kala putosi takaisin veteen, kotka syöksyi alas ja sieppasi kalan kynsiinsä. Kotka lensi greenin yli, missä salama iski taivaalta ja melkein osui siihen. Pelästyneenä kotka pudotti kalan. Kun kala iskeytyi maahan, pallo putosi sen suusta ja vieri reikään - hole-in-one.
    Jeesus kääntyi vanhan miehen puoleen ja sanoi:
    - Isä, jos et lopeta tuota huijaamista, me emme ota sinua ensi kerralla mukaan.

    _______________________________________________________________________________

    Koponen oli tavallinen tehdastyöläinen. Eräänä päivänä työnjohtaja tuli Koposen luo ja kuuli parahiksi, kun tämä juuri kertoi työtoverilleen ystävästään Paavista.
    Työnjohtaja puuttui puheeseen ja epäili suureen ääneen jutun paikkansapitävyyttä. Koponen kimmastui ja ehdotti vetoa:
    - Lennetään yhdessä Vatikaaniin ja katsotaan tunnetaanko minut siellä vai ei! Jos tuntevat, niin maksat minulle kymmppitonnin, jos eivät niin minä maksan sinulle.
    Helppo veto, arveli työnjohtaja. Koponen oli tunnetusti suuruudenhullu mies, mitä lie tuon keksinyt?
    Saavuttiin Vatikaaniin parahiksi juuri messun aikaan, ja Pietarin tori oli täynnä ihmisiä. Koponen totesi:
    - Odota vähän, käyn moikkaamassa Paavia, niin näet.
    Kului hetki ja Pietarin kirkon parvekkeen ovet avautuivat. Paavi ja Koponen astuivat käsikynkässä ulos hurraavan väkijoukon eteen ja suutelivat toistensa sormuksia.
    Kun Koponen palasi, löysi hän pitkän etsinnän jälkeen työnjohtajan umpitunnelissa.
    - Noinko koville otti hävitä kymppitonni? kysyi Koponen.
    - Ei se, vaan kun te ilmestyitte sinne parvekkeelle, alkoivat ihmiset kuiskia, että kuka kumma pipopää tuolla oikein juttelee Koposen kanssa.

    ______________________________________________________________________________

    Pastori lopetti saarnansa kertoen seuraavan sunnuntain saarnassaan käsittelevänsä valheen syntiä. Sitä varten hän kehotti kaikkia lukemaan ennalta Markuksen evankeliumin 17. luvun.
    Seuraavana sunnuntaina hän kysyi saarnansa aluksi ketkä ovat lukeneet Markuksen evankeliumin 17. luvun. Noin puolet seurakuntalaisista nosti kätensä.
    - Juuri teille minun pitääkin puhua. Markuksen evankeliumissa on vain 16 lukua....
  2. Tässäpä olikin mielenkiintoinen uutinen, joka kiinnostaa kaikki Israelin ystäviä:

    http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/hautajaisjuhlat-israelissa-12-000-vuotta-sitten

    Hautajaisjuhlat Israelissa 12 000 vuotta sitten (30.08.2010 klo 23.00)

    Pohjois-Israelin alueella tehdyissä kaivauksissa on löydetty jäljet ihmiskunnan historian toistaiseksi vanhimmista juhlista noin 12 000 vuoden takaa. Niitä on vietetty ilmeisesti shamaaninaisen hautajaisten yhteydessä. Osallistujia on ollut kymmeniä, kansainvälinen tutkimusryhmä päättelee. Ruokalistalla on ollut mm. Välimerestä pyydystettyjä kilpikonnia sekä metsästämällä saatuja alkuhärkiä. Hautajaisjuhlat ovat ajalta jolloin maanviljelys oli vasta alkamassa.

    Hilazon Tachtit on pienehkö hautaluola josta on löydetty ainakin 28 ihmisen jäänteet. Luolan esihistoriallisen ajan löydöt on ajoitettu 12 000-12 400 vuoden ikäiseksi. Nyt tutkittu kohde käsittää kaksi erikseen kaivettua, vierekkäistä kuoppaa.

    Toisessa on iäkkään naisen jäännökset erillisenä hautauksena ja sen ympärillä runsaasti merikilpikonnan kuoren osia. Toisessa kuopassa on runsaasti alkuhärän luita. Molemmissa kuopissa on lisäksi muiden eläinten luita ja piikivestä valmistettuja esineitä. Tutkijat tulkitsevat naisen olleen shamaani, yhteisölle hyvin tärkeä henkilö.

    Hautajaisrituaalia on valmisteltu perusteellisesti sillä härkiä on ollut ainakin kolme ja kilpikonnia yli 70. Lihaa härissä on ollut yli 300 kiloa. Merikilpikonnistakin riittää syötävää ainakin 35 ihmiselle. Alkuhärkien luita ja kilpikonnan jäänteitä on löydetty luolasta ja sen lähistöltä ennenkin mutta näin suurta keskittymää ei ole ennen tavattu.

    Asutus ja ihmiset kuuluvat ns. Natufin kulttuuriin, jossa on eletty vielä metsästys-keräilykulttuurissa ja alkuhärät ovat olleet suurimpia saaliseläimiä. Niiden pyytäminen ei ole ollut helppoa joten kolmen eläimen saaminen yhteen tilaisuuteen on vaatinut valtavan työpanoksen. Merikilpikonnien pyydystäminen ei ole myöskään suoraviivaista mutta niitä voidaan säilyttää tarhattuna jonkun aikaa. Kemut ovat olleet suuret ja väkeä on ollut paljon.

    Joka haluaa lisää tietoa mainitusta Natufin-kulttuurista, niin wikipediasta sitä löytyy ainakin:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Natufin_kulttuuri

    Ja hiukan maanviljelyksestä:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Maanviljelyn_synty_Lähi-idässä
  3. >>> Kysyn, koska ihmetyttää että mollaat ihmisiä terveellisistä elämän tavoista. >>>

    Mollaanko? Käsittääkseni en ole kyseenalaistanut itse terveellistä elämäntapaa, vaan ainoastaan sen, että se olisi saatu joltain jumalalta.

    Osaatko sinä lukea ja osaatko sinä ymmärtää lukemasi?

    Olen ihmetellyt sitä, että miksi jokin jumala antoi mormonikirkon profeetalle vielä parempia ohjeita kuin adventtikirkon profeetalle ja mistä tämä voisi johtua. Tästä on ollut kysymys.

    Japanilaiset elävät vielä pidemmän elämän kuin pitkäikäisimmät adventistit tai pitkäikäisimmät mormonit ja japanilaisten terveellinen elämäntapa ei ole heidän itsensä mielestä minkään jumalan antama, vaan perustuu ympäröivästä luonnosta saatavaan ruokaan ja sen terveelliseen ja monipuoliseen hyödyntämiseen. Sekä liikuntaan yms muuhun hyväksi tiedettyyn.

    Kasvisruokavaliota noudattavat adventistit eivät ole sen pitkäikäisempiä kuin kukaan muukaan, joka elää terveellisesti ja syö monipuolisesti, sekä välttää yleisimpiä päihdykkeitä.

    Joten mistä me voisimme päätellä, että Ellen White sai terveysreforminsa joltain jumalalta?

    Emme mistään, vaan senkin hän keksi omasta äästään tai varasti muilta, joten ei se sen kummallisempaa vaadi.

    Jos jokin jumala olisi antanut adventtikirkon "profeetalle" terveysohjeita, niin luulisi silloin, että ne olisivat aivan ylivertaiset ohjeet verratuna mihinkä tahansa muuhun elämäntapaan.

    Näin ei ole ja osaakos Alex selittää sen, että miksi näin ei ole?

    Osaako Alex selittää sen, että miksi sinulle kaikki pitää vääntää rautalangasta?

    Minä tiedän, mutta jätän kohteliaisuudesta kertomatta.
  4. Taidat olla hiukan vajaamielinen tai muuten vain puuttuu pari piuhaa yläkerrasta?

    >> YLE siellä jyrää, sanot sinä mitä tahansa. >>

    Yle on saanut myös huomautuksia JSN:lta aivan kuten mikä muu taho tahansa, jos on toiminut vastoin hyvää journalistista tapaa, kuten seuraavat uutiset hyvin todistavat:

    http://www.jsn.fi/Default.aspx?d=1105

    http://www.jsn.fi/Default.aspx?d=1039

    http://www.jsn.fi/Default.aspx?d=1017

    http://www.jsn.fi/Default.aspx?d=906

    http://www.jsn.fi/Default.aspx?d=176

    Ja niin edelleen. Eli taitaa olla sinun juttusi taas kerran täysin tuulesta temmattuja, mutta onko kenellekään mikään uutinen se, että amerikkalaisen humpuukilahkon jäsen valehtelee ja keksii omiaan?

    Mutta sinä voit käyttää Timon lempikommenttia: MINÄ olen tutkinut asiaa ja MINÄ tiedän väitteesi valheeksi, enkä MINÄ enää keskustele asiasta ja MINÄ katsoin juuri peiliin ja MINÄ näytin erittäin hyvältä ja Jumala rakastaa MINUA MINUA MINUA ja vain MINUA. Tähän tuo sopisi erittäin hyvin, taas kerran.

    Voin kirjoittaa mitä tahansa, kuten sinäkin, mutta toisin kuin sinä mutta teen sen aina todisteiden kera, enkä väitä, että MINÄ sitä ja MINÄ tätä ja te muut olette väärässä....

    Sinä huutelet tuuleen ja keksit asioita omasta vilkkaasta mielikuvituksestasi, eikä niillä ole mitään totuudellisuuspohjaa, eikä sinulla ole mitään todisteita juttusi pohjaksi.

    Väität, että JSN on YLE:n hallinnassa, eikä YLE anna itselleen moitteita.

    Osoitin, että JSN on puolueeton valvova instanssi, jossa ei kenelläkään ole enemmistöä ja siellä saa langettavia päätöksiä niin YLE kuin kuka tahansa muukin, jos toimii vastoin journalistista tapaa.
  5. USA:n lahkoilla on mystinen voima lumota ihminen, mutta se on vain psykologiaa ja hyvää sen tuntemusta. Ei siihen muuta tarvita.

    Pitää muistaa, että adventtikirkko, kuten muutkin USA-lahkot, pitävät erilaisia teatterilavoja käynnissä eri yleisöille ja Anttikin on mennyt tähän retkuun.

    Nämä lahkot puhuvat niitä sanoja, mitä kuulija haluaa kuulla ja kun kala on saatu koukkuun, alkaa hidas käännyttäminen niin, että kohta kuulija kuulee niitä sanoja, joita hänen halutaan kuulevan, eli asia on kääntynyt alun tilanteesta ympäri, päälaelleen.

    Seuraavan linkin takana on hyvä esitys aiheesta, eli Kuinka huijata uskovaisia - uskonto manipuloinnin välineenä:

    http://www.vihrearouva.net/usko/luento1.html

    Sieltä lainausta, mutta lukekaa ihmeessä koko juttu ja miettikää, että koetteko itse samaa.

    Käännytystekniikka

    "Monet lahkot käyttävät tietoisesti psykologiaa hyväkseen käännytystyössä. Käännyttäjiä opetetaan analysoimaan kohteensa ja puhumaan tälle sillä tasolla, mikä hänessä näyttää olevan tärkein."

    "Käännytystyö suoritetaan usein kolmivaiheisena, kuten vaikkapa raudan takominen. Ensiksi ihmistä lämmitetään, hänet pyritään sulattamaan. Kun hän sitten on sopivan hehkuva, häntä on helppo muokata. Hänet taotaan haluttuun muotoon, jonka jälkeen hänet jäähdytetään, karkaistaan. "

    "Kun ihminen on saatu kiinnostumaan, hänet koetetaan saada toimintaan mukaan. Häntä kutsutaan kokouksiin tai pienryhmään. Siellä hänet useinkin koetetaan "rakastaa sisään". Hänen annetaan ymmärtää, kuinka ihana ihminen hän on. Kaikki haluavat olla hänen kanssaan. Kaikki haluavat auttaa häntä hänen ongelmissaan. Hän saa tuntea, kuinka tärkeät hänen asiansa ovat kaikkien mielestä. Hiljalleen hän alkaa sulaa. Hän alkaa ihmetellä. kuinka onkaan voinut olla ilman tätä ryhmää. Täällä hän haluaa olla.

    Suuren rakkauden vaiheen jälkeen kyllä valitettavasti tulee arki, mutta se ei enää tunnu niin pahalta. Aluksi on helppo selittää itselleen, että nyt on kyseessä vain tilapäinen häiriö. Kohta taas on yhtä hyvä olla kuin alussa. Ensirakkauden varassa voi liidellä aika kauan, ja kun se ei enää kanna, on jo niin tottunut lahkoon, ettei enää osaa lähteä pois. "

    "Eräs lahkojen käyttämä tekniikka ihmisen muuttamisessa on toiminta. Käännytettävä pyritään mahdollisimman pian saamaan mukaan käännyttämään toisia. Kun hän vielä on ensirakkauden huumassa, hänen todistuksensa lahkon puolesta on aito. Hän saa huomata, kuinka muutkin innostuvat hänen innostaan. Se vahvistaa hänen uskoaan. Jos taas jotkut naureskelevat ja pilkkaavat, hänelle muistutetaan Raamatun opetuksesta, että uskovia vainotaan ja että Jeesus käski iloitsemaan siitä, että hänen oppilaitaan pilkataan (Matt 5:11-12). Ja tämä taas vahvistaa hänen uskoaan. "

    Ja niin edelleen, mutta lukekaapa itse, kun sen pitäisi onnistua teiltä, kun on tohtoristason henkilöitäkin linjoilla, ainakin joskus.
  6. >> Etkös tiedä, että Yle toimii itse tuona julkisen sanan neuvostona. >>

    Kuinkas taas kehtaat valehdella?

    Yle ei todellakaan ole mikään julkisen sanan neuvosto, vaan Yleisradio kuuluu siihen yhtenä monista.

    Julkisen sanan neuvosto (JSN) on tiedotusvälineiden kustantajien ja toimittajien perustama elin, jonka tehtävänä on tulkita hyvää journalistista tapaa ja puolustaa sanan- ja julkaisemisen vapautta.

    http://www.jsn.fi/Content.aspx?d=31

    Ketkä ovat JNS:n takana:

    Julkisen sanan neuvosto perustettiin 1968. Sopimuksen allekirjoittajina ovat seuraavat
    yhteisöt:

    Aikakauslehtien Liitto ry

    Sanomalehtien Liitto ry

    Suomen Journalistiliitto ry

    Yleisradio Oy

    Suomen Televisioiden Liitto ry

    Radio- ja televisiotoimittajien Liitto ry

    Suomen Radioiden liitto ry

    Kaupunkilehtien Liitto ry

    Paikallislehtien Liitto ry

    JSN:n toimintaperiaatteisiin ovat allekirjoituksellaan sitoutuneet myös Kirkko & kaupunki, Kirkkonummen Sanomat, Kuluttaja, PAM-lehti, Sompio, Voima ja verkkolehti Uusi Suomi.

    Neuvoston talouden hoitoa ja aatteellista tukea varten yhteisöt ovat perustaneet julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistys r.y.:n. Myös valtiovalta osallistuu taloudellisesti JSN:n kustannuksiin. Valtionapu kattaa reilun kolmanneksen neuvoston kuluista.

    Julkisen sanan neuvostossa on vuoden 2008 alusta kymmenen jäsentä ja puheenjohtaja. Heidän toimikautensa on kolme vuotta. Puheenjohtaja valitaan JSN:n kannatusyhdistyksen yksimielisellä päätöksellä. Myös viestimien edustajat valitsee JSN:n kannatusyhdistys. Neuvosto valitsee yleisön edustajat.

    JSN:n kokoonpano on seuraava:

    Lyhenteet

    Y = yleisöä edustava jäsen

    V = joukkoviestintää edustava jäsen

    Jäsenet:

    Merja Ahtiainen, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja Y (2010)
    Sari Autio, toimittaja V (2008-2010)
    Jussi Eronen, vastaava tuottaja V (2008-2010)
    Juha Kulmanen, tuottaja V (2008-2010)
    Tuomo Lappalainen, toimittaja V (2010-2012)
    Janne Laukkanen, viestintälakimies Y (2008-2010)
    Inkeri Pasanen, varapäätoimittaja V (2009-2011)
    Susanna Reinboth, oikeustoimittaja, neuvoston toinen varapuheenjohtaja V (2008-2010)
    Matti Saari, päätoimittaja, neuvoston ensimmäinen varapuheenjohtaja V (2008-2010)
    Titta Sinisalo, yrittäjä Y (2009-2011)

    Että se niistä sinun valheistasi taas tällä kertaa. Mutta eipä ole ensimmäinen kerta, kun amerikkalaisen humpuukilahkon jäsen levittää valheita.
  7. Mitäs Antti, seminaarikristitty ja uudestisyntynyt melkein adventisti on mieltä siitä, mitä oikea teologi, arvostettu teologi Hugo Odeberg on mieltä tästä amerikan humpuukilahkojen rakastamasta ajatusinspiraatiosta ts. asiainspiraatiosta, ts. reaali-inspiraatiosta. Nyt emme puhu jonkin hömppälahkon pilipaliteologista, vaan ihan oikeasta sellaisesta.

    Mainittakoon nyt selvennyksenä tämä termihelvetti kaikille, eli ajatusinspiraatio on sama asia kuin systemaattisessa teologiassa esiintyvä asiainspiraatio (ts. reaali-inspiraatio).

    Palautan mieliisi hänen ajatuksensa hieman aiemmasta viestistäni:

    "Hugo Odeberg kritisoi tämän teorian esittäjiä tietynlaisesta ylimielisyydestä: ”Tämän järkeilyn tulos on helppo havaita: ne jotka lukevat profeettojen ja apostolien kirjoituksia, luulevat seisovansa ’korkeammalla näköpaikalla’ kuin nämä, ja heillä on sen vuoksi paremmat mahdollisuudet ratkaista, mikä on todella arvokasta.”"

    "Tutkijat asettavat itsensä Raamatun tekstin yläpuolelle ja katsovat voivansa itse ratkaista, mikä siinä on aitoa Jumalan ajatusta. He luulevat tarkastelevansa Raamatun tekstiä puolueettomasti, mutta todellisuudessa he vain perustautuvat johonkin uuteen uskontunnustukseen. Odeberg kritisoi reaali-inspiraation ajatusta ja katsoo sen lähemmässä tarkastelussa osoittautuvan ”todellisuudelle vieraaksi teoreettiseksi järkeilyksi”, joka ilmentää varsin pinnallista asian tarkastelua (Odeberg 1971: 10)."

    "Odebergin mielestä reaali-inspiraation teoria osoittautuu tämän valossa ”todellisuudelle vieraaksi mietiskelyksi”. Raamattua ei tule ymmärtää kirjalliseksi esitykseksi, jonka tehtävänä on pelkästään joidenkin ajatusten välittäminen. Raamattu puhuttelee koko ihmistä, ei vain ajattelukykyä. (Odeberg 1971: 11)"

    "Reaali-inspiraation käsitteeseen liitetään usein oletus, että historiallis-kriittisen tutkimuksen avulla on mahdollista määrittää, mikä Raamatussa on aitoa Jumalan imoitusta, eli löytää ”kaanon kaanonissa”. Maier (1975: 10-12) kritisoi tätä lähestymistapaa mielivaltaisuudesta."

    Koko viestini on luettavissa täältä: http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9281232/45530980

    Sellaista taas tällä kertaa. Toivottavasti Antilla olisi jotain keskusteltavaa itse asiasta, eikä taas asian vierestä. Jos Antti haluaa jotain kritisoida, niin voisit esittää perustelujen kera, miksi tai mikä Hugo Odobergin ajatuksissa on väärin tai väärää?
  8. >> Ehkä sinun kannattaisi sittenkin liittyä heihin? >>

    Edelleenkin täytyy tuottaa pettymys. Vaikka mormonit lupaavat, että pääsee itse jumalaksi jonnekin planeetalle, jos on hyvä mormoni, niin ei kiitos, vaikka edut ovat houkuttavat. Samanlaista soopaa on amerikan huttu, vaikka humpuukilahkon nimi ja edut muuttuvat.

    >> Miksi sinua nyt on alkanut askarruttamaan tämän maallisen elämän pituus? >>

    Ei se minua askarruta. Täytyy muistaa, että itse en mainosta omaa tapaani elää parhaana ja pitkän iän tuottavana, enkä etenkään mainosta, että elämäntapani olisi jonkin jumalan kuiskuttelua korvaani. Ellen White taisi kertoa, että adventistien terveysohjeet tulivat itseltään kaikkivaltiaalta?

    Mutta samainen kaikkivaltias antoi mormoneille vielä parempaa tietoa?

    Mutta mitenkäs se on sinun puljusi kanssa? Miten tämä liittyy siihen, että Jeesuksen paluu on nurkan takana? EIhän tällaisilla asioilla pitäisi olla mitään merkitystä, jos te todella uskotte, että Jeesus tulee hetkellä millä hyvänsä ja mieluummin jo seuraavan minuutin aikana?

    Mutta väistelit kysymystä siitä, että miksi jokin jumala antoi mormonien profeetalle parempia ohjeita kuin Ellen Whitelle?

    Tai miksi japanilaiset ovat vielä pitkäikäisempiä, vaikka heillä ei ole edes alkoholin suhteen mitään kieltoja, vaan nappailevat sakea silloin tällöin?

    >> Eikös tämän laatu paina enemmän kuin pituus. >>

    Siksipä kannattaa pysyä amerikkalaisista humpuukilahkoista kaukana, jos ei välttämättä tykkää siitä, että jokin organisaatio alistaa sinua hulluilla säännöillä. Mutta kukin meistä tykkää erilaisista asioista. Jotkut haluavat itseään alistettavan säännöillä ja ei siinä mitään. Sitä saa mitä tilaa.
  9. Amerikkalaiset humpuukilahkot, kuten mormonit, skientologit yms kahdeksannen päivän tohelot ovat jo itsessään parodiaa mistä tahansa uskonnosta, niin ei niitä pysty vääristelemään.

    Kirjoitin tämän niin suoraan, että ei jää epäselväksi, ja kirjoitan sen vain tämän kerran.

    Olen tutkinut väitteeni ja tiedän ne todeksi. Asia on kuten minä sen sanon. Olen tutkinut asiaa ja näin se on.

    En enää keskustele asiasta kanssasi.