Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
v.aari
profiilit
v.aari
v.aari
Vapaa kuvaus
Aloituksia
96
Kommenttia
5326
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Mainittu italian c-sana ei ole suomeksi v-sana, vaan k-sana.
Iltalehti erehtyy tässä.
Ja kyse oli vain ääntämisvirheestä vieraalla kielellä.
Tyttäreni kertoi sairaalareisustaan, että ulkomaankielinen hoitaja oli ensin sählännyt jotakin ja sen jälkeen tullut pyytämään anteeksi sekaannusta: "Minä olen paholainen…"
Sattuuhan näitä, paremmissakin perheissä.
04.03.2014 19:51
Saturnuksen päivä kirjoitti: «Seitsemänpäivän adventisteilla kuuluu puhdistautunisrituaalina vanhatestamentillinen jalkojen pesu ennen ehtoollista. Jalkojenpesurituaalissa on erotettu miehet ja naiset toisistaan niinkuin laki sanoo.»
Missä Vanhan Testamentin paikassa tuollainen mainitaan?
Minä en tiedä ehtoollisen yhteydessä tapahtuvasta jalkojen pesusta muuta tekstiä kuin Johanneksen evankeliumin 13:1-17.
Huomattakoon varsinkin jakeet 14 – 17: "Jos nyt minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat. Minä annoin teille esimerkin, jotta tekisitte saman minkä minä tein teille. Totisesti, totisesti: ei palvelija ole herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi. Kun te tämän tiedätte ja myös toimitte sen mukaisesti, te olette autuaat."
Sanoisinpa, että adventistien tulkinta on ihan hyvin perusteltu, jos kerran pohjana on se, että Raamattua pidetään luotettavana Jumalan sanana.
04.03.2014 19:46
bushmanni: «Sama on kristinuskossa, eli Jeesuksen harteille Paavali pisti oman versionsa tapahtumista ja nyt kristityt palvovat Paavalin sanoja sellaisesta Jeesuksesta, jona Paavali halusi hänet nähdä ja jollaiseksi Paavali hänet loi.»
Tämä on varsin mahdollinen skenaario.
Mutta miten sitten syntyivät evankeliumit, lähinnä Matt, Mark ja Luuk? Ne on kirjoitettu Paavalin kirjeiden jälkeen ja niissä on vahva painotus fiktiivisellä aineistolla. Ilmeisesti tarve yksityiskohtaisempaan henkilöhistoriaan nousi esiin, kun Paavali sai kristinuskolle kannatusta.
Kuka ne jutut ensin oikeasti kirjoitti, se on niin hyvä kysymys, ettei siihen taida tietää vastausta kukaan. Kolme ns synoptista evankeliumia on tutkimuksessa kohtalaisen yksimielisesti jäljitetty pohjautuviksi yhteisestä neljännestä lähteestä, jota sanotaan Q-evankeliumiksi. Markus on sitä näistä kolmesta lähimpänä.
Voihan olla niinkin, että Q ei ole ollut kirjoitetussa muodossa, vaan suullisena folklorena levinnyt. Se selittäisi evankelistojen erot kertomuksissa.
04.03.2014 18:36
bushmanni: «Kuten opuksesta "The Five Gospels" selviää, jonka laati kansainvälinen tutkijaryhmä, niin raamatun kirjoitusten Jeesuksen sanoiksi väitetyistä sanoista vain noin 18 % on edes jonkinlaisella varmuudella Jeesuksen aitoja sanoja ja loppu on sepitetty vuosikymmeniein aikana Jeesuksen sanomisiksi, vaikka ne eivät ole.»
Yläkanttiin arvioitu on tuo 18 prosenttia. On ihan vakavasti otettavia tutkijoita, jotka päätyvät paljon pienempään osuuteen eli muutamaan yksittäiseen repliikkiin.
Yksi hyvä kysymys on se, miksi Paavali ei kertonut käytännöllisesti katsoen mitään siitä, mitä Jeesus eläessään teki ja sanoi. Ainoa tuollainen kohta on maininta viimeisen ehtoollisen asetussanoista ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä.
Kuitenkin Jeesus on Paavalin kaiken opetuksen ytimessä ja hänen kirjeensä ovat huomattavan varhaisia. Jos olisi ollut yleisesti tiedossa, mitä Jeesus oli tehnyt ja sanonut, voisi hyvällä syyllä odottaa hänen merkittävän kannattajansa tekstistä viittauksia noihin tapahtumiin ja opetuksiin.
Evankeliumeita ei ole pystytty jäljittämään niin varhaisiksi kuin Paavalin kirjeitä.
Kovasti vaikuttaa siltä, että ne on sepitetty myöhemmin tukemaan jo syntynyttä kulttia.
04.03.2014 11:14
TE TE TE: «Voiite kaikkia painua helvettiin.»
http://maps.google.fi/maps?q=Helvetti&ll=61.002912,25.218086&spn=0.01916,0.066047&sll=61.002912,25.201693&sspn=0.01916,0.082397&hnear=Helvetti&t=m&z=15
03.03.2014 16:57
AnttiVKantola: «EN JUMALAA SANOISI KAIKKIVALTIAAKSI ELLEI HÄN OLISI
M Y Ö S : K A I K K I T I E T Ä V Ä»
Kaikkivaltius ja kaikkitietävyys ovat keskenään loogisessa ristiriidassa.
Kaikkitietävä tietää tulevaisuuden ja siis myös omat tulevat valintansa. Niinpä hänellä ei ole enää sen hetken tullen vapautta valita toimiaan.
03.03.2014 16:47
Kirjoitat aika pitkästi ja jutun logiikka on kovin haurasta.
Olisi varmaan helpompaa käsitellä hiukan tarkemmin rajattua kohdetta.
Minulle Raamattu ei ole ollenkaan mitään Jumalan sanaa eikä mielestäni Raamatusta edes löydy sellaista väitettä. Kaiken nykyään tarjolla olevan tiedon keskellä pidän sellaista käsitystä psykoottisena.
Toisaalta, vaikka jossakin kirjassa lukisikin, että tämä on totta, se ei todista tuon kirjan olevan totta. Äkkiäkös sitä kirjoittaa ihan mitä vain.
Miten olisi vaikkapa tämmöinen erillisaihe: Kuka kirjoitti luomiskertomuksen? Oliko hän Mooses vaiko mahdollisesti Esra? Oliko kirjoittaja paikalla todistamassa tapahtumaa? Jos ei ollut, millä tavoin kertomus hänen päähänsä jylähti?
03.03.2014 16:39
Nokitan sanalla "tutustutettu".
Jos opettajatar on sairaana, luokka joutuu käymään koulua opettajattaretta. Hieno sana.
27.02.2014 19:40
Kun minä olin nuori, Suomessa tuli Adventtikirkossa muotiin kokouskampanjoinnin tyyli, joka oli omaksuttu australialaiselta saarnaajalta nimeltä David Coltheart, joka tietääkseni elää ja vaikuttaa edelleen.
Siinä pidetään adventtiseurakunnan nimi ja erityispiirteet aluksi visusti piilossa ja keskitytään luennoimaan arkeologiasta ja sen kytkennöistä Raamattuun. Kokoussalit ja järjestelyt pyrittiin laittamaan tyylikkäiksi ja toisinaan suorastaan ylellisiksi.
Tuo kampanjointi tuotti aika paljon sellaista seurakuntaan liittymistä, että laskeutuminen hienoon kokoussarjaan verrattuna kalseaan seurakuntaelämään sai monet eroamaan varsin pian liittymisen jälkeen.
Samatapaista menetelmää käytti Matti Miettinen terveysaiheilla, mutta hän toi varhaisemmassa vaiheessa esiin sen, että hän on nimenomaan adventisti.
Tuo sama ajatus "sammutetuin lyhdyin" aloittamisesta on ollut monessa paikassa käytössä. Kuitenkin adventistipastorien ja saarnaajien joukossa on ollut koko ajan myös niitä, jotka eivät ole tuohon salailuun ryhtyneet, vaan kertoneet heti avoimesti Adventtikirkosta. Silloin kokouksetkin on yleensä järjestettu Adventtikirkon tiloissa.
Ei siis pidä yleistää sataan prosenttiin.
15.02.2014 13:12
Tai sitten voisimme nähdä kertomuksen Kainista ja Abelista metaforisena esityksenä paimentolaiskansan ja viljelijäkansa kohtaamisesta. Ja koska tarina on ensinmainittujen tekemä, heidän "uhrinsa" on Jahvelle kelvollinen, mutta sen toisen kansan ei.
Murha vaatii kostoa ja sillä pyritään tuossa oikeuttamaan paimentolaiskansan valloitussota.
Näin yksinkertaista se on, kun luopuu idioottimaisesta kirjaimellisuudesta.
14.02.2014 16:56
Eläimet luotiin tietenkin tapettaviksi ja poltettaviksi Jumalan lepytysuhreina.
Tai ainakin osa eläimistä.
Delfiineitä ja muurahaiskarhuja tämäkään ei toki selitä.
04.01.2014 10:38
Kun minä aikoinani erosin Adventtiseurakunnasta, tein paperihommat pilkulleen pykälien mukaan, niin väestörekisterin kuin seurakunnankin suuntaan.
Tämän ilmoituksen käsittely kesti noin kymmenen vuotta. Seurakuntien pastorit eivät halua kontolleen akateemisesti sivistyneen jäsenen eroamista ja pallottelevat asiaa kuin kuumaa perunaa.
Viimeisenä vetona oli se, että Kai Arasolaa pyydettiin keskustelemaan kanssani. Tapasimme kahdestikin ja se oli ihan mielenkiintoinen keskustelu keskinäisen kunnioituksen hengessä. Kumpikaan meistä ei muuttanut suhdettaan Adventtiseurakuntaan.
Jos Kai lukee tämän, hänen on tästä aika helppo tunnistaa minut (ellei sitten dementia ole siivonnut muistoja). Pyydän kuitenkin, että saan pysyä muulle porukalle tunnistamattomana. Pelkään oikeasti näitä palstan kaistapäitä.
Lopulta eroamiseni paperityöt hoiteli eräs adventtiseurakunnan työntekijä, joka nauraen kertoi tietävänsä, mistä vitkuttelu johtuu. Hän myös sanoi, ettei itse kärsi moisista rasitteista. Kiitos tästä hänelle. Seuraava vetoni olisi nimittäin ollut perustuslakiin vetoaminen ja asian vieminen oikeuteen.
29.12.2013 19:46
Loogisesti näen nämä vaihtoehdot:
1) Maailmanloppu lähenee
2) Maailmanloppu etääntyy
3) Maailmanloppu pysyy vakioetäisyydellä tai ei tule koskaan
Näistä todennäköisimpänä pidän vaihtoehtoa numero 1. Sillä, millä on alku, on tavallisesti myös loppu.
Mikä sitten on katsottava pikaiseksi, se on suhteellista. Vaikkapa viisi miljardia vuotta on kuin pässin aivastus, kun sen asettaa riittävän isoihin raameihin.
Vastikään oli juttua kosmologien havainnosta, että universumin stabiilisuus on luultua vähäisempi. Tämä kaikki saattaa milloin tahansa rysähtää kasaan ennen kuin kerkiämme sanoa edes aamen.
On tavattoman luultavaa, että universumeita on lukemattoman monia. Mutta niillä on oma avaruutensa ja oma aikansa eikä meillä ole niihin informaatioyhteyttä. Tavallaan jotakin on joka tapauksessa, vaikka tämäkin lause muuttuu hourailuksi kielemme sisältämän ajallisuuden piilopremissin takia.
Mitä tästä kaikesta sitten seuraa? Aion vastakin pyrkiä toimimaan hyödyllisesti ja myönteisesti niin itseäni, rakkaimpiani kuin koko ihmis- ja muutakin eliökuntaa kohtaan.
Mutta arvojärjestys siinä toki on. En pidä laakamadon tai tohvelieläimen onnellisuutta yhtä tärkeänä kuin kohtaamani ihmisen. Tätä moraalia en muuten sitten ole oppinut kristillisestä uskonnosta. Mistä sitten, se jääköön kotitehtäväksi.
17.12.2013 22:45
Seurakunta on yrittänyt reagoida siihen, että nuoriso ei ole kovin kiinnostunut sen toiminnasta. Niinpä sitten revisioidaan musiikkityylejä ja kaikkea muuta epäolennaista.
Se ei nähtävästi tule johtavien siskojen ja veikkosten mieleenkään, että kiinnostuksen puutteen takana olisi uskontunnustuksen sisältö, joka on alusta loppuun silkkaa hölynpölyä.
Minä aikoinani inhosin ns nuorten hengellistä musiikkia jo silloin, kun olin itse nuori. Eikä se ole sen paremmaksi tullut. Rokkenrollilla ja jatsilla on paikkansa ja se ei todellakaan ole kirkko. Vähän tyylitajua peliin.
17.12.2013 22:30
«Mistähän johtuu, että suvussani on yli 80-90 vuotiaita monessa sukupolvessa niinpitkälle kuin sukua on tutkittu. Ja nykyisetkin vanhimmista ilman lääkäreiden apua ovat jo kunnioitettavassa yli 90v iässä ja täydessä tolkussa.»
Geeniperimä vaikuttaa aika paljon pitkäikäisyyteen.
Sen lisäksi merkitystä on terveillä elintavoilla, työn rasituksen kohtuullisuudella ja elämänhaluisella asenteella.
Ja varmasti muitakin tekijöitä on.
Mutta tuo on ihan tunnettu juttu, että on olemassa pitkäikäisten sukuja.
04.11.2013 17:36
«Kelpaako, jos sanon, että uskon Raamatussa olevan Jumalan Sanaa, koska minulla on subjektiivinen kokemus siitä, että sieltä löytyy sellaista totuutta, joka on yhtäpitävää sen kanssa, miten minä olen maailmaa havainnoinut ja mitä ei mistään muualta löydy.»
Toki. Ilman muuta tuo toimii, koska et lainkaan todistele kehäpäätelmillä ja virheelisillä väittämillä. Ja tunnustat reilusti uskomisen sellaiseen, jota ei voi aukottomasti toiselle todistaa.
Tuosta sitten seuraa aika helposti se, että et voi syyllistää tai syyttää ketään, joka ei jaa uskoasi. Voimme uskoa eri tavoilla eikä edes keskinäisestä kunnioituksesta tarvitse tinkiä.
04.11.2013 15:35
pyh! kirjoitti: «On ja ei ole.»
Siis A ja ei-A.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmannen_poissuljetun_laki
04.11.2013 14:08
Iankaikkisuus on tässä. Iankaikkisuus on nyt.
Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä".
Luuk. 17:20-21 (1938 käännös)
04.11.2013 11:15
tämä on totuus kirjoitti: «"Raamattu ei voi raueta tyhjiin"(Joh.10:35)."Jumalan sana on elävä ja voimallinen"(Hep.4:12).»
Johanneksen evankeliumin ja Heprealaiskirjeen kirjoittajien Raamattu oli Vanha Testamentti. Tuo γραφη-sanan suomentamistapa Raamatuksi on hiukan asiallisuuden rajoilla, koska kyse ei mitenkään voi olla meidän tavallisesti tarkoittamastamme Raamatusta.
Mutta katsotaanpa noita tekstejä asiayhteydessään. Ensin Johanneksen evankeliumin kohta:
Oli talvi, ja Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa. Kun Jeesus käveli temppelialueella Salomon pylväikössä, juutalaiset piirittivät hänet ja tiukkasivat: "Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet Messias, sano se suoraan." Jeesus vastasi: "Minähän olen sanonut sen teille, mutta te ette usko. Teot, jotka minä teen Isäni nimissä, todistavat minusta. Te ette kuitenkaan usko, koska ette ole minun lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä." Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen. Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?" Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi. Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika? Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua. Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. Jeesus meni jälleen Jordanin toiselle puolelle, sinne missä Johannes aluksi oli kastanut kansaa. Hän jäi sinne joksikin aikaa, ja hänen luokseen tuli paljon ihmisiä. He sanoivat: "Johannes ei tehnyt yhtään tunnustekoa, mutta kaikki, mitä hän tästä miehestä sanoi, on totta." Monet uskoivat siellä Jeesukseen.
Tässä kertomuksessa Jeesusta siis syytettiin jumalanpilkasta, johon Jeesus vastasi viittaamalla psalmitekstiin. Lainataanpa tähän myös tuo psalmi, joka on numero 82.
Asafin psalmi. Jumala astuu esiin jumalien kokouksessa ja julistaa jumalille tuomionsa: "Kuinka kauan te poljette oikeutta ja pidätte väärintekijöiden puolta? Puolustakaa orpoja ja onnettomia, huolehtikaa köyhistä ja kurjista. Pelastakaa heikot ja vähäväkiset, vapauttakaa heidät sortajien käsistä. Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät. Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat.
Aika jännä juttu, vai mitä? Jeesus ihan selvästi, kenties kiusallaan, käyttää väärin tuota psalmia, jossa Jahve Jumala on jumalien kokouksessa ja puhuttelee muita jumalia. Joko Jeesus puhui pötyä tai sitten evankelista kirjoitti fiktiota.
Katsotaanpa sitten Heprealaiskirjeen paikkaa.
"Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme."
Mitä tässä tarkoittaa "Jumalan sana"? Nimimerkki "tämä on totuus" olettaa ilman muuta sen tarkoittavan meidän Raamattuamme. Mihin tämmöinen tulkinta perustuu? Emmekö juuri tätä asiaa olleet todistamassa? Eihän sitä silloin voi käyttää todisteena!
Mutta ihan hauskaa, että tulee edes yrityksiä todistella tuota ajatusta, että Raamatun asema erehtymättömänä Jumalan sanana olisi raamatulla perusteltavissa.
Jos se onnistuu, onnittelen todistuksen esittäjää. Hän on silloin päässyt siihen, että saadaan edes kehäpäätelmä kuntoon.
Kehäpäätelmillä ei tosin kuitenkaan voi oikeasti todistaa mitään.
Jos on väitteet A, B ja C ja A'sta seuraa B, B'sta seuraa C ja C'stä seuraa A, tästä kaikesta ei voi päätellä yhdenkään noiden väitteiden totuusarvoa.
Pahoittelen vaivannäkönne turhuutta. Mutta toisaalta, eihän se silloin ole turhaa, jos se johtaa jonkin uuden asian oivaltamiseen.
04.11.2013 11:03
jarinhotelli kirjoitti potaskasta:
8-D
Kiitos.
03.11.2013 11:01
244 / 267