Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. "Oli sen laita miten tahansa, niin kyseinen esimerkki osoittaa ettei aina tarvita argeologien tukea johonkin uskomiseen. "

Niin, uskominenhan ei läheskään aina ole rationaalinen tapahtuma. Varsinkaan uskonnollinen uskominen. Mitä tulee suomalaisten kuninkaaseen ennen Ruotsin vallan aikaa, hypoteeseja voidaan esittää mutta siitä on pitkä matka teoriaan. Totta kai asiasta käydään keskusteluja, miksi ei käytäisi?

Suomalaisia on tuolloin ollut todella vähän, ja rakennukset oli tehty pääasiassa puusta. Omaa rahaa ei liene ollut, ainakaan sellaisesta ei ole mitään tietoa. Käsittääkseni muinaiset suomalaiset elivät vaihdantataloudessa ja olivat luonnonuskontojen palvojia. Tästähän on jäänyt merkkejäkin (muinaiset palvontapaikat) sekä perimätietoon että ympäristöön.

"Samoin muistan jonkun professori n sanoneen TV:ssä että mammuttien voidaan ajatella kulkeneen Suomessa jääkaudella vaikka mammutin torahammasta ei olekaan löytynyt."

Toki 'voidaan ajatella', mutta sekin on yksittäsen henkilön mielipide.

Ehkä MK:n tarkoitus ei ole tyydyttää uteliaisuutta, mutta kun kirja nyt vain on olemassa ja kaikkien luettavissa, se tahtomattaankin tyydyttää monien uteliaisuutta sisällöllään. Ja lähetyssaarnaajannehan suorastaan ruokkivat tätä uteliaisuutta, mikä lienee ollut monelle alku kirkkonne jäsenyyteen.

Kirjassa on paljon aineistoa joka ei aukene minulle eikä minulla ole tarmoa eikä aikaa tutustua siihen puoleen tarkemmin ennen kuin voin muista helpommin havaittavista merkeistä päätellä onko kirja sen arvoinen. Eräs näistä merkeistä on sen helpommin tarkastettavien väitteiden paikkansapitävyys.

Monimiljoonaisen kansan kulttuuri 2000 vuotta sitten on oivallinen lähtökohta. Koska tuon kansan vaiheet ovat keskeisessä osassa MK:ssa, on luontevaa aloittaa juuri siitä.

Lehi, arvostan kiihkottomia kommenttejasi vaikken ole kanssasi samaa mieltä monestakaan asiasta.
  2. Mieltäni lämmitti suuresti kun luin kommenttisi:

"Se, mistä löydän elämääni sisällön, ei ole väliä. Mormonismi on lähellä minua, luterilaisuus lähellä toista, joku elää elämänsä onnellisena tietäen, ettei Jumalaa ole.
    Persoonallisuuksia ja ihmnistyyppejä on useita, joten on luonnollista, ettei kaikki kolahda kaikkiin samalla voimakkuudella."

Kysyit, miten olen päätynyt tähän mitä nyt olen. Kerron sen lyhyesti.

Olen syntynyt suurenmoiseen, rakastavaan helluntailaiseen perheeseen. Siellä on vallinnut avoin, lämmin, suvaitseva ilmapiiri. Olen vanhemmilleni velkaa saamastani korkeaa moraalia, välittämistä ja isänmaanrakkautta tukevasta kasvatuksesta. Silti olen valinnut (?) eri polut kuin he.

Melko varhain tulin tietoiseksi homoseksuaalisuudestani. Taistelin sitä vastaan ja rukoilin Jumalaa että muuttuisin. Eräiden vaiheiden kautta, joiden yksityiskihtiin en puutu, tulin tulokseen, että minun ei ole syytä muuttua enkä edes tässä suhteessa pystykään.

Vanhempani halusivat minun menevän luterilaiselle rippileirille, jonne sitten meninkin. Siellä kohtasin tulevan puolisoni, ihanan lestadiolaispojan, jonka kanssa olen nyt rek parisuhteessa. Homoseksuaalisuuteni ja sen jännitteinen suhde uskontoon ja ennenkaikkea helluntailaisuuteen pakotti minut tutkimaan laajalti uskontoja ja Raamattua laajemminkin. En enää antanut uskonnolliselle tiedolle lisäpisteitä pelkästään sen takia että kyse on uskonnosta, vaan tutkin sitä samoilla kriteereillä. Tätä kai kutsutaan kriittiseksi raamatuntutkimukseksi.

Tässä tutkimuksessa uskonto vähitellen hävisi.

Oma vaikutuksensa asioiden kulkuun oli silläkin, että ollessani kymmenen vuoden molemmin puolin isäni työskenteli eräässä kv. projektissa, jonka takia perheemme asui useita vuosia Tiberiaksessa ja Jerusalemissa. Sain tilaisuuden kasvaa kansainvälisessä ilmapiirissä ja käydä englanninkielistä koulua. Minulla on edelleenkin runsaasti niin arabi- kuin juutalaisystäviä. Kun in tilaisuus, käyn tapaamassa ystäviäni Lähi-Idässä.

Vanhempani ovat kyllä tehneet selväksi etteivät hyväksy ratkaisujani, mutta se ei estä meitä rakastamasta syvästi toisiamme. Kun yövymme heidän luonaan, kunnioituksesta vanhempieni periaatteita kohtaan, en puolisoni kanssa nuku samassa huoneessa.

Minulla on hyvä työ, oma bisnes joka antaa hyvät lisätulot ja rakastava puoliso. Haluaisimme antaa rakastavan perheen ja kodin jollekin pienelle lapselle joka on jäänyt paitsi vanhempien rakkautta ja huolenpitoa. Saa nähdä, eteneekö lainsäädäntö niin pitkälle lähitulevaisuudessa että tämä tulee mahdolliseksi. Puolisoni opiskelee vielä mutta hänkin valmistunee vuoden kuluttua. Olen jäsen Amnesty Internationalissa ja meillä on World Vision -kummilapsi.
  3. Brigham Youngin yliopisto, joka on kokonaan MAP-kirkon omistama, rajoittaa törkeästi tieteen vapautta. Lainaus Wikipediaasta:

"--kirkon omistamassa oppilaitoksessa on kielletty opetus ja tutkimus, joka pyrkii kiistämään mormonismin totuuden tai asettamaan uskonnolliset totuudet tai kirkon johtajat kyseenalaisiksi."

Haluaako joku mormoni - Nenada kärjessä - kommentoida asiaa ja vastata seuraaviin kysymyksiin:
    - miksi yliopisto menettelee näin?
    - miten kuvatunlainen menettely on puolustettavissa?
    - mitä seuraisi jos kirkko luopuisi kuvatunlaisesta menettelystä?