Nyt kun kaltaisesi, näkemyksensä hyvin perusteleva kirjoittaja on ilmestynyt palstalle, voin kertoa joitain asioita mormonismista, joita et ehkä tiedä.
Missään mormonien rakennuksissa (temppelit, kappelit yms) ei ole ristiä. Ristisymbolia käyttävät kaikki kristilliset kirkot. Kuljet missä päin maailmaa tahansa ja näet ristikuvion, siellä kokoontuu kristillinen seurakunta.
Temppeleissä ei myöskään ole kuvia Jeesuksesta ristiinnaulittuna. Sensijaan temppeleissä on pentagrammeja sekä sisä- että ulkopuolella. Ainakin yhdessä temppelissä on myös aurinkojumalan kuvia.
Itse uskon ("hengelliset on tutkittava hengellisesti") tämän johtuvan siitä että mormonikirkon perustanut paholainen pelkää ristiä. Hämmästyttävän usein nimenomaan antikristiliset lahkot (siis esim. mormonit ja Jehovan todistajat) pelkäävät ristiä
Tapani on meille kertonut, että sovitus tapahtui sekä Getsemanen puutarhassa että ristillä. Teologisesti tässä on kysymys siitä, että ristinkuolema turhennetaan. Ylösnousemuksesta puhutaan hämärästi.
Erityisesti ex-hellari86:lle
97
174
Vastaukset
Kiitos, hyödyllistä tietää. Luulen nähneeni jonkun mormonitemppelin edessä tai katolla - en muista kummassa - veistoksen enkelistä puhaltamassa pasuunaan.
Olen itse jossain agnostikon ja ateistin välimailla mutta muistan hyvin kristillisen opin rakenteen sellaisena kuin se tarjoillaan helluntailaisuudessa ja osin myös evlut-kirkossa. Noudattaen sitä, MAP-kirkon oppi on avoimesti omanvanhurskauden oppi, koska Kristus on vain jonkinlainen apuväline jolla paikataan sitä mihin ihmisen kyvyt täyttää Jumalan tahto eivät ihan riitä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Protestantismiin pohjautuvissa kirkoissa pääosin lähdetään siitä että Jumala tarjoaa armon Kristuksen sovitustyön kautta ilman mitään ihmistekoja tai -suorituksia ja tästä armosta ihminen saa voimaa elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Siihen eivät kuulu mitkään muotojumaliset menot eivätkä riitit.
Right?- M.E.L.
...ja katolilaisuudessa pitäisi myös itse tehdä jotakin. :)
Jaakob kirjoitti laajasti tekojen tärkeydestä pelastuksen kannalta: ”Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?” (Jaak. 2:14) ”Etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?” (Jaak. 2:20) ”Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.” (Jaak. 2:26) Luther näki Paavalin ja Jaakobin kirjeiden opetusten välillä vakavan ristiriidan ja päätyi vähättelemään Jaakobin kirjettä ja painottamaan Paavalia. Nykyäänkin useat protestantit siteeraavat vain Paavalia puhuessaan pelastumisesta. Nurinkurisinta on se, että Jaakobin ohella sivuutetaan usein myös itse Jeesus.
Jeesus teki useaan otteeseen selväksi, että Jumala tuomitsee ihmiset tekojen eikä pelkästään uskon perusteella. Kun nuorimies kysyi Jeesukselta, miten hän saisi ikuisen elämän, Jeesus vastasi: ”Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.” (Matt. 19:17) Myöhemmin hän selvensi tarkoittavansa kymmentä käskyä ja vaati kaiken lisäksi vielä täyttä luopumista maallisista omaisuuksista (Matt. 19:18–21). M.E.L. kirjoitti:
Jaakob kirjoitti laajasti tekojen tärkeydestä pelastuksen kannalta: ”Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä?” (Jaak. 2:14) ”Etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?” (Jaak. 2:20) ”Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.” (Jaak. 2:26) Luther näki Paavalin ja Jaakobin kirjeiden opetusten välillä vakavan ristiriidan ja päätyi vähättelemään Jaakobin kirjettä ja painottamaan Paavalia. Nykyäänkin useat protestantit siteeraavat vain Paavalia puhuessaan pelastumisesta. Nurinkurisinta on se, että Jaakobin ohella sivuutetaan usein myös itse Jeesus.
Jeesus teki useaan otteeseen selväksi, että Jumala tuomitsee ihmiset tekojen eikä pelkästään uskon perusteella. Kun nuorimies kysyi Jeesukselta, miten hän saisi ikuisen elämän, Jeesus vastasi: ”Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.” (Matt. 19:17) Myöhemmin hän selvensi tarkoittavansa kymmentä käskyä ja vaati kaiken lisäksi vielä täyttä luopumista maallisista omaisuuksista (Matt. 19:18–21).Juu, olen kyllä etäisesti tietoinen tästä katolilaisuuden ja luterilaisuuden välisestä erosta. Käsittääkseni Jeesuksen ohje käskyjen noudattamisesta koski juuri juutalaisia jotka olivat ympärileikkauksessa sitoutuneet niihin. Jaakobhan korosti tekoja, Johannes rakkautta ja Paavali uskonvanhurskautta, siis luterilaisen käsityksen mukaan. En kuitenkaan ole mikään spesialisti tässä ja minut varmasti kokenut teologi saa puhuttua suohon mennen tullen ;)
- Näin on.
M.E.L. kirjoitti:
Jeesus teki useaan otteeseen selväksi, että Jumala tuomitsee ihmiset tekojen eikä pelkästään uskon perusteella. Kun nuorimies kysyi Jeesukselta, miten hän saisi ikuisen elämän, Jeesus vastasi: ”Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.” (Matt. 19:17) Myöhemmin hän selvensi tarkoittavansa kymmentä käskyä ja vaati kaiken lisäksi vielä täyttä luopumista maallisista omaisuuksista (Matt. 19:18–21).Niin, kysymys on hyvistä teoista, ei mistään taika-alusvaatteiden pitämisistä tai muista rituaaleista.
- Ev.lut.
"Noudattaen sitä, MAP-kirkon oppi on avoimesti omanvanhurskauden oppi, koska Kristus on vain jonkinlainen apuväline jolla paikataan sitä mihin ihmisen kyvyt täyttää Jumalan tahto eivät ihan riitä. "
Näin se juuri menee kuten Tapani on monta kertaa myöntänytkin.
Protestanttinen usko menee myös noin. Toki on variaatioita. - Ent. mormoni
M.E.L. kirjoitti:
Jeesus teki useaan otteeseen selväksi, että Jumala tuomitsee ihmiset tekojen eikä pelkästään uskon perusteella. Kun nuorimies kysyi Jeesukselta, miten hän saisi ikuisen elämän, Jeesus vastasi: ”Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.” (Matt. 19:17) Myöhemmin hän selvensi tarkoittavansa kymmentä käskyä ja vaati kaiken lisäksi vielä täyttä luopumista maallisista omaisuuksista (Matt. 19:18–21).Usko johtaa aina tekoihin, jos usko on tarpeeksi voimakas. Ei minun mielestäni kristityn tarvitse laskelmoidusti ruveta tekemään "hyviä tekoja" vaan jos mielenlaatu on oikea ja sopusoinnussa Jumalan hengen kanssa, teot seuraavat uskoa.
Tällaista sopusointua ei ole ollut kuin Uuden testamentin Jeesus Nasaretilaisella, joka koki olevansa Jumalan poika kaikessa ja jonka kaikki teot ja puheet säteilivät ymmärrystä ja Jumalan rakkautta.
Ihmisen olisi hyvä tajuta oma mittakaavansa ja tajuta myös se, että emme pysty itse nostamaan omista saappaanvarsistamme itseämme ylös suosta. Tarvitaan muita ihmisiä, sillä Jumala toimii (mikäli toimii,ja toimii kenen kohdalla toimii...) maailmassa vain toisten ihmisten kautta.
Pilviä Hää liikuttelloo miten tahtoo. :-) - 8+4
Ev.lut. kirjoitti:
"Noudattaen sitä, MAP-kirkon oppi on avoimesti omanvanhurskauden oppi, koska Kristus on vain jonkinlainen apuväline jolla paikataan sitä mihin ihmisen kyvyt täyttää Jumalan tahto eivät ihan riitä. "
Näin se juuri menee kuten Tapani on monta kertaa myöntänytkin.
Protestanttinen usko menee myös noin. Toki on variaatioita.Haluatko ymmärtää väärin? Tapani ei ole koskaan esittänyt tai myöntänyt tällaista: "Kristus on vain jonkinlainen apuväline jolla paikataan sitä mihin ihmisen kyvyt täyttää Jumalan tahto eivät ihan riitä. "
Näin se juuri menee kuten Tapani on monta kertaa myöntänytkin."
Tapani on korostanut sitä, mikä on Raamatun mukaista eli "Usko ilman tekoja on kuollut." Pelastumme silti vain armosta parhaammekin tehtyämme, mutte emme ilman tekoja.
Jaak. 2
14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? [Matt. 7:26,27; Room. 6:15; Gal. 5:6]
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, [1. Joh. 3:17,18]
16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? [1. Moos. 22:12; Hepr. 11:17]
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. [1. Moos. 15:6; 2. Aik. 20:7; Jes. 41:8]
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. [Joos. 6:25; Hepr. 11:31]
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja. - !!!
8+4 kirjoitti:
Haluatko ymmärtää väärin? Tapani ei ole koskaan esittänyt tai myöntänyt tällaista: "Kristus on vain jonkinlainen apuväline jolla paikataan sitä mihin ihmisen kyvyt täyttää Jumalan tahto eivät ihan riitä. "
Näin se juuri menee kuten Tapani on monta kertaa myöntänytkin."
Tapani on korostanut sitä, mikä on Raamatun mukaista eli "Usko ilman tekoja on kuollut." Pelastumme silti vain armosta parhaammekin tehtyämme, mutte emme ilman tekoja.
Jaak. 2
14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? [Matt. 7:26,27; Room. 6:15; Gal. 5:6]
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, [1. Joh. 3:17,18]
16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? [1. Moos. 22:12; Hepr. 11:17]
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. [1. Moos. 15:6; 2. Aik. 20:7; Jes. 41:8]
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. [Joos. 6:25; Hepr. 11:31]
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.Mutta Tapani, millaisia tekoja mormonit tekevät? Joutavia rituaaleja ja pahuutta (mm. piispa Snow ja sinä).
- Jaa-a
M.E.L. kirjoitti:
Jeesus teki useaan otteeseen selväksi, että Jumala tuomitsee ihmiset tekojen eikä pelkästään uskon perusteella. Kun nuorimies kysyi Jeesukselta, miten hän saisi ikuisen elämän, Jeesus vastasi: ”Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä.” (Matt. 19:17) Myöhemmin hän selvensi tarkoittavansa kymmentä käskyä ja vaati kaiken lisäksi vielä täyttä luopumista maallisista omaisuuksista (Matt. 19:18–21).Nyt kirjoittaa M.E.L. asiaa, sellaisena joka on myös mormonismille ominaista. Peukutan.
- Jaa-a
!!! kirjoitti:
Mutta Tapani, millaisia tekoja mormonit tekevät? Joutavia rituaaleja ja pahuutta (mm. piispa Snow ja sinä).
MIstä kumpuaa tarve esittää koko mormonismi pahana?
- !!!
Jaa-a kirjoitti:
Mitä hyvää mormonismi on tehnyt?
- Jaa-a
!!! kirjoitti:
Mitä hyvää mormonismi on tehnyt?
No mitä pahaa mormonismi oikeasti on tehnyt?
- !!!
Jaa-a kirjoitti:
No mitä pahaa mormonismi oikeasti on tehnyt?
Kysyin mitä hyvää mormonismi on tehnyt.
Pahaa löytyy helposti, esim. tällä palstalla aktiivisesti kirjoitteleva Tapani muutti perheensä elämän yhdeksi helvetiksi käännyttyään Smithin oppiin.
Piispa Snow kuohitsi nuorukaisen, jonka tyttöystävän hän halusi (ja ottikin) seksilelukseen haaremiinsa. Smith, Yoiung ja kumppanit painostivat pikkutyttöjä seksileluikseen.
Tuossa nyt muutamia mieleen tulevia.
Mutta nyt ne hyvät. Anna tulla! - Hmm...
!!! kirjoitti:
Pahaa löytyy helposti, esim. tällä palstalla aktiivisesti kirjoitteleva Tapani muutti perheensä elämän yhdeksi helvetiksi käännyttyään Smithin oppiin.
Piispa Snow kuohitsi nuorukaisen, jonka tyttöystävän hän halusi (ja ottikin) seksilelukseen haaremiinsa. Smith, Yoiung ja kumppanit painostivat pikkutyttöjä seksileluikseen.
Mutta nyt ne hyvät. Anna tulla!tOnko nuo teot tehnyt mormonismi? Eiköhän tekijöinä ole ollut yksittäiset henkilöt.
Ovatko ko.henkilöt tehneet ne asiat ilmoittaen mormonismin kehoittavan tuollaisiin tekoihin, eivät taatusti.
Toki on olemassa uskontoja joissa kehoitetaan tekemään tiettyjä asioita, kuten vaikkapa Islam laki uskontona(Jihad ääri ilmiönä), mormonismi ei ole sellainen, eikä vaikkapa tutumpi luterilaisuuskaan. - Jaa-a
!!! kirjoitti:
Mutta nyt ne hyvät. Anna tulla!En lähde kanssasi loputtomaan piirileikkiin noista samoista asioista, joita olet pyöritellyt täällä vuosikausia.
- !!!
Hmm... kirjoitti:
tOnko nuo teot tehnyt mormonismi? Eiköhän tekijöinä ole ollut yksittäiset henkilöt.
Ovatko ko.henkilöt tehneet ne asiat ilmoittaen mormonismin kehoittavan tuollaisiin tekoihin, eivät taatusti.
Toki on olemassa uskontoja joissa kehoitetaan tekemään tiettyjä asioita, kuten vaikkapa Islam laki uskontona(Jihad ääri ilmiönä), mormonismi ei ole sellainen, eikä vaikkapa tutumpi luterilaisuuskaan.Nimenomaan Tapanui itse hiljattain todisti, että "totuus" on tärkeämpi kuin läheisten hyvinvointi. Ja se "totuus" on mormonismi.
Mitä hyvää mormonismi on saanut aikaan? Enkä nyt tarkoita esim. tupakoinnin lopettamista, jonka Tapani on maininnut. Siihen ei mormonismia tarvita. - !!!
Jaa-a kirjoitti:
En lähde kanssasi loputtomaan piirileikkiin noista samoista asioista, joita olet pyöritellyt täällä vuosikausia.
Et siis pysty sanomaan ainuttakaan hyvää asiaa, joita mormonismi olisi saanut aikaan.
- Ent. mormoni
!!! kirjoitti:
Et siis pysty sanomaan ainuttakaan hyvää asiaa, joita mormonismi olisi saanut aikaan.
Mormonismissa on hyvää viisauden sana. Sitäkään mormonit eivät noudata lihansyönnin osalta.
Viisauden sanan alkoholi- ja tupakointikielto ovat järkeviä, vaikka Smith alunperin keksikin ne estääkseen rahan virtaamisen yhteisön ulkopuolelle ylellisyystarvikkeisiin. Emma Hale Smithin mielipide ryyppylasi kädessä lattialle syljeskelevistä miehistä tuskin on yksin aiheuttanut Smithin saamaa "ilmoitusta".
Jos mormonit noudattaisivat viisauden sanan henkeä, mormonien parissa ei olisi niin paljon sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä kuin nyt on.
Teen ja kahvin kieltämisessä ei ole järkeä. Molemmat ovat terveellisiä kohtuudella käytettyinä. Alkoholin mahdolliset terveyshyödyt ovat edelleen kiistanalaiset.
Viisauden sanan lisäksi en keksi mitään, mikä olisi paremmin kuin muihin uskontoihin kuuluvien keskuudessa. Esimerkiksi adventisteilla on sitäpaitsi paremmat terveyssuositukset kuin mormoneilla.
Kristillistä lähimmäisenrakkautta ja säällistä kohtelua olen saanut mormoneilta vain satunnaisesti. Sen sijaan minulla on itseeni suhtautumisesta pelkkää hyvää sanottavaa tuntemistani helluntailaisista, luterilaisista, ortodokseista ja pelastusarmeijalaisista sekä vapaakirkollisista. Kukaan muu ei ole tehnyt minulle sellaisia törkeyksiä ja niin laajassa mittakaavassa kuin matkani varrelle osuneet mormonit. Tuskin on mahdollista, että kaikki se paha on pelkkää sattumaa ja yksilöistä johtuvaa - jos on, niin miksi juuri mormoneiksi hakeutuu pahoja ihmisiä? - Jaa-a
Ent. mormoni kirjoitti:
Mormonismissa on hyvää viisauden sana. Sitäkään mormonit eivät noudata lihansyönnin osalta.
Viisauden sanan alkoholi- ja tupakointikielto ovat järkeviä, vaikka Smith alunperin keksikin ne estääkseen rahan virtaamisen yhteisön ulkopuolelle ylellisyystarvikkeisiin. Emma Hale Smithin mielipide ryyppylasi kädessä lattialle syljeskelevistä miehistä tuskin on yksin aiheuttanut Smithin saamaa "ilmoitusta".
Jos mormonit noudattaisivat viisauden sanan henkeä, mormonien parissa ei olisi niin paljon sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä kuin nyt on.
Teen ja kahvin kieltämisessä ei ole järkeä. Molemmat ovat terveellisiä kohtuudella käytettyinä. Alkoholin mahdolliset terveyshyödyt ovat edelleen kiistanalaiset.
Viisauden sanan lisäksi en keksi mitään, mikä olisi paremmin kuin muihin uskontoihin kuuluvien keskuudessa. Esimerkiksi adventisteilla on sitäpaitsi paremmat terveyssuositukset kuin mormoneilla.
Kristillistä lähimmäisenrakkautta ja säällistä kohtelua olen saanut mormoneilta vain satunnaisesti. Sen sijaan minulla on itseeni suhtautumisesta pelkkää hyvää sanottavaa tuntemistani helluntailaisista, luterilaisista, ortodokseista ja pelastusarmeijalaisista sekä vapaakirkollisista. Kukaan muu ei ole tehnyt minulle sellaisia törkeyksiä ja niin laajassa mittakaavassa kuin matkani varrelle osuneet mormonit. Tuskin on mahdollista, että kaikki se paha on pelkkää sattumaa ja yksilöistä johtuvaa - jos on, niin miksi juuri mormoneiksi hakeutuu pahoja ihmisiä?Samasta syystä kuin Volvolla ajava huomaa liikenteestä useampia Volvoja kuin Saabilla ajava.
- M.E.L.
!!! kirjoitti:
Kotivarasto on hyödyllinen juttu.
Sitä pidän edelleen ja siitä on ollut oikeasti hyötyä. - Ent. mormoni
Jaa-a kirjoitti:
Samasta syystä kuin Volvolla ajava huomaa liikenteestä useampia Volvoja kuin Saabilla ajava.
Mä en tiedä edes naapureideni autojen merkkejä saati työkavereiden, en huomaa n myöskään liikenteessä minkä merkkisiä autoja on. Oman autoni merkin muistan, kun se on myös keskellä rattia.
Mun muisti ei toimi tuolla tavalla, joten en tainnut ihan ymmärtää mitä tarkoitit? - Ei tärkeää.
Ent. mormoni kirjoitti:
Mä en tiedä edes naapureideni autojen merkkejä saati työkavereiden, en huomaa n myöskään liikenteessä minkä merkkisiä autoja on. Oman autoni merkin muistan, kun se on myös keskellä rattia.
Mun muisti ei toimi tuolla tavalla, joten en tainnut ihan ymmärtää mitä tarkoitit?Minä en kerran tiennyt edes itse ajamani (isän auto lainassa) merkkiä, kun lossari sanoi kaiuttimeen "Carina vaikka sinne vasemmalle kaistalle". Tajusin muutoin, että minua hänen täytyy tarkoittaa. Tarkistin sittemmin matkan päätyttyä auton merkin. Toyotaksi sen sentään tiesin jo ennestään...
- !!!
Ent. mormoni kirjoitti:
Kristillistä lähimmäisenrakkautta ja säällistä kohtelua olen saanut mormoneilta vain satunnaisesti. Sen sijaan minulla on itseeni suhtautumisesta pelkkää hyvää sanottavaa tuntemistani helluntailaisista, luterilaisista, ortodokseista ja pelastusarmeijalaisista sekä vapaakirkollisista. Kukaan muu ei ole tehnyt minulle sellaisia törkeyksiä ja niin laajassa mittakaavassa kuin matkani varrelle osuneet mormonit. Tuskin on mahdollista, että kaikki se paha on pelkkää sattumaa ja yksilöistä johtuvaa - jos on, niin miksi juuri mormoneiksi hakeutuu pahoja ihmisiä?Aivan. Harmi, että mormonit eivät noudata viisaudensanaa lihan osalta. Minä noudatan (siltäkin osin) kuten myöskin mm. seitsemännen päivän adventistit.
- Ent. mormoni
Ei tärkeää. kirjoitti:
Minä en kerran tiennyt edes itse ajamani (isän auto lainassa) merkkiä, kun lossari sanoi kaiuttimeen "Carina vaikka sinne vasemmalle kaistalle". Tajusin muutoin, että minua hänen täytyy tarkoittaa. Tarkistin sittemmin matkan päätyttyä auton merkin. Toyotaksi sen sentään tiesin jo ennestään...
En muista edes tyttäreni auton merkkiä, mutta sen nimi on Sven. Nimestä päättelen, että auto on poika ja mahdollisesti ruotsalainen.
Oma autoni on nimeltään Milja. - Hmm..
!!! kirjoitti:
Nimenomaan Tapanui itse hiljattain todisti, että "totuus" on tärkeämpi kuin läheisten hyvinvointi. Ja se "totuus" on mormonismi.
Mitä hyvää mormonismi on saanut aikaan? Enkä nyt tarkoita esim. tupakoinnin lopettamista, jonka Tapani on maininnut. Siihen ei mormonismia tarvita.Edelleenkin , syy tuohon on yksilössä ei mormonismissa, sillä ei se kehoita tuollaiseen käyttäytymiseen. Hyvyys vaihtelee ihmisestä riippuen, vaikkapa terveelliset elämäntavat ovat sellaisia asioita, suurimmat plussat löytynevät hengellisestä puolesta.
- Ent. mormoni
Hmm... kirjoitti:
tOnko nuo teot tehnyt mormonismi? Eiköhän tekijöinä ole ollut yksittäiset henkilöt.
Toki on olemassa uskontoja joissa kehoitetaan tekemään tiettyjä asioita, kuten vaikkapa Islam laki uskontona(Jihad ääri ilmiönä), mormonismi ei ole sellainen, eikä vaikkapa tutumpi luterilaisuuskaan.Tällaisena käytännön ihmisenä otan uudelleen esille kakunleipomisvertaukseni. Munat kannattaa aina rikkoa erilliseen astiaan, ennen kuin ne lisää taikinaan. Yksikin mätä muna pilaa koko taikinan.
Ehkä yksi mormoni ei pysty pilaamaan kokonaista seurakuntaa. Jos seurakunta on tarpeeksi iso, taikina tuoksahtaa vain lievästi ja saastunut aines jakaantuu niin laajalle, että useimmat eivät sairastu.
Perheen kokoisessa taikinayksikössä mormonismiin kääntyminen on katastrofi, jos sen seuraukset ovat samanlaiset kuin omassa kodissani olivat. Kaikki haisee mormonismilta ja on epäterveellistä. - !!!
Hmm.. kirjoitti:
Edelleenkin , syy tuohon on yksilössä ei mormonismissa, sillä ei se kehoita tuollaiseen käyttäytymiseen. Hyvyys vaihtelee ihmisestä riippuen, vaikkapa terveelliset elämäntavat ovat sellaisia asioita, suurimmat plussat löytynevät hengellisestä puolesta.
Syy oli nimenomaan mormonismiin hurahtamisessa. Jos hän olisi hurtahtanut johinkin inhimillisempään oppiin, lopputulos perheen kannalta olisi ollut aivan toinen.
Etkö osaa vastata hyvien asioiden osalta? Minulla on terveellisemmät elämäntavat kuin mormoneilla. En syö lihaa, sokeria, valkoisia jauhoja, ...
Et siis osaa sanoa yhtään hyvää asiaa, mitä nimenomaan mormonismi on saanut aikaan. Esim. tupakoinnin lopettamiseen ei tarvita toista riippuvuutta! - Ent. mormoni
Jaa-a kirjoitti:
Mistä kumpuaa Myrkytystietokeskuksen tarve julkaista luetteloita myrkyllisistä kasveista, sienistä ja kemikaaleista?
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/myrkytystietokeskus/Sivut/default.aspx - Hmm...
!!! kirjoitti:
Syy oli nimenomaan mormonismiin hurahtamisessa. Jos hän olisi hurtahtanut johinkin inhimillisempään oppiin, lopputulos perheen kannalta olisi ollut aivan toinen.
Etkö osaa vastata hyvien asioiden osalta? Minulla on terveellisemmät elämäntavat kuin mormoneilla. En syö lihaa, sokeria, valkoisia jauhoja, ...
Et siis osaa sanoa yhtään hyvää asiaa, mitä nimenomaan mormonismi on saanut aikaan. Esim. tupakoinnin lopettamiseen ei tarvita toista riippuvuutta!Juu mormonismiin hurahtamisesta johtuvaa... samalla logiikalla S- kortti johtaa perheväkivaltaan ja kommunismiin. Molempia kun varmasti on jäseninä.
Mistä sinä tiedät mihin lopputulos olisi johtanut, jos ei mormoniksi olisi ryhtynyt.
Ties vaikka syynä oli kirjastokortti ja sillä lainattut teokset? Tai Autoliiton mahdollinen jäsenyys. Ei se että joku pimahtaa tarvitse välttämättä mitään erityistä syytä, toki onhan helpompi siitä jotain syyttää... - jaahas...
Ent. mormoni kirjoitti:
En muista edes tyttäreni auton merkkiä, mutta sen nimi on Sven. Nimestä päättelen, että auto on poika ja mahdollisesti ruotsalainen.
Oma autoni on nimeltään Milja.Tyttäresi nimi on Sven? Ok
- ???
jaahas... kirjoitti:
Tyttäresi nimi on Sven? Ok
Kielioppi hukassa?
- Jaa-a
Ent. mormoni kirjoitti:
Mistä kumpuaa Myrkytystietokeskuksen tarve julkaista luetteloita myrkyllisistä kasveista, sienistä ja kemikaaleista?
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/myrkytystietokeskus/Sivut/default.aspxIso ero on siinä, että luettelossa olevat ovat oikeasti haitallisia.
Mormonismi sen sijaan vain pyritään esittämään pahana, sitähän se kuitenkaan ole.
Siksi mormonismikaan ei löydy miltään viralliselta haitallisten uskontojen listalta. Omia listojaan saavat harrastelijat tehdä, ehkä he kokevat elämänsä sitä kautta tarkoitukselliseksi ja ainakin pysyvät poissa pahanteosta. - Ent. mormoni
??? kirjoitti:
Kielioppi hukassa?
Inhimillinen typeryys on ehtymätön luonnonvara. Silloin kun olemme sössineet loppuun kaiken tuhlattavissa ja haaskattavissa olevan, typeryyttä on vielä runsaasti jäljellä.
- !!!
Jaa-a kirjoitti:
Iso ero on siinä, että luettelossa olevat ovat oikeasti haitallisia.
Mormonismi sen sijaan vain pyritään esittämään pahana, sitähän se kuitenkaan ole.
Siksi mormonismikaan ei löydy miltään viralliselta haitallisten uskontojen listalta. Omia listojaan saavat harrastelijat tehdä, ehkä he kokevat elämänsä sitä kautta tarkoitukselliseksi ja ainakin pysyvät poissa pahanteosta.Mormonismi on oikeasti haitallinen. Piispa Snow toimi kirkkonsa opin mukaan ja tuolloinen profeetta vahvisti asian sanomalla, että tulee aika, jolloin on tuhansia eunukkeja. Tapani toimi häikäilemättömästi kirkkonsa opin mukaan, jossa "totuus" on tärkeämpi kuin omien perheenjäsenten hyvinvointi,
- Sinä sensijaan
!!! kirjoitti:
Mormonismi on oikeasti haitallinen. Piispa Snow toimi kirkkonsa opin mukaan ja tuolloinen profeetta vahvisti asian sanomalla, että tulee aika, jolloin on tuhansia eunukkeja. Tapani toimi häikäilemättömästi kirkkonsa opin mukaan, jossa "totuus" on tärkeämpi kuin omien perheenjäsenten hyvinvointi,
et ole haitallinen mormonismille, vaikka niin uskotkin.
- !!!
Sinä sensijaan kirjoitti:
et ole haitallinen mormonismille, vaikka niin uskotkin.
En toki, sinä veliseni olet yhdessä Tapanin ja Nenadan kanssa huomattavasti haitallisempi ...
- !!!
Hmm... kirjoitti:
Juu mormonismiin hurahtamisesta johtuvaa... samalla logiikalla S- kortti johtaa perheväkivaltaan ja kommunismiin. Molempia kun varmasti on jäseninä.
Mistä sinä tiedät mihin lopputulos olisi johtanut, jos ei mormoniksi olisi ryhtynyt.
Ties vaikka syynä oli kirjastokortti ja sillä lainattut teokset? Tai Autoliiton mahdollinen jäsenyys. Ei se että joku pimahtaa tarvitse välttämättä mitään erityistä syytä, toki onhan helpompi siitä jotain syyttää...Jaahas. Vastaukseni tästä kohtaa on näköjään itketty pois. Ottiko vastaukseni kupoliin?
- Höh.
!!! kirjoitti:
Jaahas. Vastaukseni tästä kohtaa on näköjään itketty pois. Ottiko vastaukseni kupoliin?
Kukapa sinun perääsi viitsii itkeä. Myönnä pois, että jäi Lähetä -nappia painamatta.
- Ent. mormoni
jaahas... kirjoitti:
Tyttäresi nimi on Sven? Ok
Tytär kävi tuomassa uroskoiransa hoitoon, kun nartulla alkoi juoksuaika, joten nyt voin ilokseni ilmoittaa sinulle, minkä merkkinen on tyttäreni Sven-ninimen auto. Sen merkki on Wolkswagen Passat 4Motion.
Autoon mahtuu taakse iso häkki kaikkia tyttären koiria varten ja koska koirista 2 toimii myös VAPEPA:n etsintäjoukoissa, autolla pitää päästä myös melko vaikeakulkuisiin maastoihin. Molemmat koirat tekevät maastohakua, jäljestävät ja toimivat rauniokoirina. Nuorin koira on vasta läpäissyt kaikki tottelevaisuuskokeet ja aloittanut tänä keväänä hakuharjoitukset maastossa.
http://www.goldenring.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1497&Itemid=56
Helpottiko jo, vai kaipaatko vielä tarkempia tietoja tyttäreni autosta? - Ent. mormoni
Hmm... kirjoitti:
Juu mormonismiin hurahtamisesta johtuvaa... samalla logiikalla S- kortti johtaa perheväkivaltaan ja kommunismiin. Molempia kun varmasti on jäseninä.
Ties vaikka syynä oli kirjastokortti ja sillä lainattut teokset? Tai Autoliiton mahdollinen jäsenyys. Ei se että joku pimahtaa tarvitse välttämättä mitään erityistä syytä, toki onhan helpompi siitä jotain syyttää...Pim, pim ja pimahdus. Mistä johtunee, että tuntemistani mormoneista 5 on saanut tai saa edelleen psykoterapiaa ja tarvitsee lääkitystä selvitäkseen arjesta? Mistä johtunee, että tuntemistani mormoneista 3 on sairaalloisen ylipainoisia ja tulevat kuolemaan 20-30 vuotta etuajassa, elleivät saa painoaan lähemmäs normaalipainoa?
Kun lähipiiriini ei kuulu edes kahtakymmentä mormonia, on huonosti voivien osuus mormoneissa huolestuttavan suuri verrattuna esimerkiksi työtovereihini tai muuhun kaveripiiriini. - Olisko niin,
Ent. mormoni kirjoitti:
Pim, pim ja pimahdus. Mistä johtunee, että tuntemistani mormoneista 5 on saanut tai saa edelleen psykoterapiaa ja tarvitsee lääkitystä selvitäkseen arjesta? Mistä johtunee, että tuntemistani mormoneista 3 on sairaalloisen ylipainoisia ja tulevat kuolemaan 20-30 vuotta etuajassa, elleivät saa painoaan lähemmäs normaalipainoa?
Kun lähipiiriini ei kuulu edes kahtakymmentä mormonia, on huonosti voivien osuus mormoneissa huolestuttavan suuri verrattuna esimerkiksi työtovereihini tai muuhun kaveripiiriini.että samankaltaiset hakeutuvat toistensa seuraan ja lähipiiriin.
- Kerroit
Ent. mormoni kirjoitti:
Tytär kävi tuomassa uroskoiransa hoitoon, kun nartulla alkoi juoksuaika, joten nyt voin ilokseni ilmoittaa sinulle, minkä merkkinen on tyttäreni Sven-ninimen auto. Sen merkki on Wolkswagen Passat 4Motion.
Autoon mahtuu taakse iso häkki kaikkia tyttären koiria varten ja koska koirista 2 toimii myös VAPEPA:n etsintäjoukoissa, autolla pitää päästä myös melko vaikeakulkuisiin maastoihin. Molemmat koirat tekevät maastohakua, jäljestävät ja toimivat rauniokoirina. Nuorin koira on vasta läpäissyt kaikki tottelevaisuuskokeet ja aloittanut tänä keväänä hakuharjoitukset maastossa.
http://www.goldenring.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=1497&Itemid=56
Helpottiko jo, vai kaipaatko vielä tarkempia tietoja tyttäreni autosta?pääasiassa koirista, auto unohtui. Millä moottorilla ja onko kesä- vai talvirenkaat alla.
- !!!
Höh. kirjoitti:
Kukapa sinun perääsi viitsii itkeä. Myönnä pois, että jäi Lähetä -nappia painamatta.
Eikä jäänyt painamatta, koska vastaukseni oli ainakin joitakin tunteja paikallaan, kunnes itkit sen pois.
- Ent. mormoni
Olisko niin, kirjoitti:
että samankaltaiset hakeutuvat toistensa seuraan ja lähipiiriin.
Arveletko että tuntemani mormonit ovat myös aikeissa jättää mormonismin?
- Ent. mormoni
Kerroit kirjoitti:
pääasiassa koirista, auto unohtui. Millä moottorilla ja onko kesä- vai talvirenkaat alla.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat
Kesälla ei saa ajaa talvirenkailla. Tänään on 23.6.2014.
http://yle.fi/uutiset/talvirengaspakko_paattyy_lauantaina__renkaiden_vaihtoa_kannattaa_silti_viela_harkita/7113696
Toivottavasti noista linkeistä on apua. Itse huollatan autoni aina samassa merkkikorjaamossa, joka myös vie sen katsastukseen. En ole lainkaan kiinnostunut autoista, niiden ainoa tarkoitus on toimia liikkumisessa paikasta A paikkaan B. Ne jotka osaavat, saavat huolehtia autostani. M inä vain ajan sillä. - Höh.
!!! kirjoitti:
Eikä jäänyt painamatta, koska vastaukseni oli ainakin joitakin tunteja paikallaan, kunnes itkit sen pois.
En itke koskaan mitään viestejä pois. Typerät viestisi saavat olla itse kertomassa kirjoittajastaan kaiken.
- Olisko niin,
Ent. mormoni kirjoitti:
Arveletko että tuntemani mormonit ovat myös aikeissa jättää mormonismin?
Voivat puolestani aikoa mitä vain.
- Hmm...
Ent. mormoni kirjoitti:
Pim, pim ja pimahdus. Mistä johtunee, että tuntemistani mormoneista 5 on saanut tai saa edelleen psykoterapiaa ja tarvitsee lääkitystä selvitäkseen arjesta? Mistä johtunee, että tuntemistani mormoneista 3 on sairaalloisen ylipainoisia ja tulevat kuolemaan 20-30 vuotta etuajassa, elleivät saa painoaan lähemmäs normaalipainoa?
Kun lähipiiriini ei kuulu edes kahtakymmentä mormonia, on huonosti voivien osuus mormoneissa huolestuttavan suuri verrattuna esimerkiksi työtovereihini tai muuhun kaveripiiriini.Minä tunnen monia suomalaisia jotka syövät mieliala lääkkeitä masennukseen ja yksikään heistä ei ole mormoni. Ylipainoisia on Suomessa pian eniten Euroopassa,
mormoneita taas suomalaisista ole ei ole kuin pienen pieni prosentti.
Olipa harvinaisen huono otanta jopa sinusta Tuo ei todista mitään muuta kuin että mormonit ovat samanlaisia suomalaisia iloineen ja suruineen kuin kaikki muutkin. - !!!
Höh. kirjoitti:
En itke koskaan mitään viestejä pois. Typerät viestisi saavat olla itse kertomassa kirjoittajastaan kaiken.
Kyse oli asiasta toisin kuin sinun viesteissäsi. Mormoneille kiusallisten asioiden vuoksi viestini oli itketty pois. Vastasin Hmm...in viestiin yksityiskohtaisesti.
- Kysyn vain.
Hmm... kirjoitti:
Minä tunnen monia suomalaisia jotka syövät mieliala lääkkeitä masennukseen ja yksikään heistä ei ole mormoni. Ylipainoisia on Suomessa pian eniten Euroopassa,
mormoneita taas suomalaisista ole ei ole kuin pienen pieni prosentti.
Olipa harvinaisen huono otanta jopa sinusta Tuo ei todista mitään muuta kuin että mormonit ovat samanlaisia suomalaisia iloineen ja suruineen kuin kaikki muutkin.Ovatko tekemäsi kielioppivirheet kovinkin tyypillisiä mormoneille, vai onko kyse taas tietystä kirjoittajasta?
- Mistä johtuu?
Ent. mormoni kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/talvirengaspakko_paattyy_lauantaina__renkaiden_vaihtoa_kannattaa_silti_viela_harkita/7113696
Toivottavasti noista linkeistä on apua. Itse huollatan autoni aina samassa merkkikorjaamossa, joka myös vie sen katsastukseen. En ole lainkaan kiinnostunut autoista, niiden ainoa tarkoitus on toimia liikkumisessa paikasta A paikkaan B. Ne jotka osaavat, saavat huolehtia autostani. M inä vain ajan sillä.Minua on aina ihmetyttänyt, että miksi nastarenkaiden käyttöajan loppuminen on kiinni kuun vaiheista yhdistettynä kevätpäiväntasaukseen. Jälkimmäisen yhteyden ymmärtäisin, koska se on aina vuodessa smaan aikaan, edellinen ei.
- Ent. mormoni
Hmm... kirjoitti:
Ties vaikka syynä oli kirjastokortti ja sillä lainattut teokset? Tai Autoliiton mahdollinen jäsenyys. Ei se että joku pimahtaa tarvitse välttämättä mitään erityistä syytä, toki onhan helpompi siitä jotain syyttää...Aateet ja uskonnot aiheuttavat enemmän pahaa kuin kirjojen lukeminen tai ruokakaupassa käyminen. En ole kuullut kenenkään pimahtaneen luettuaan kirjan, käytyään ruokakaupassa tai liityttyään Autoliiton jäseneksi.
Sen sijaan pimahtaneita löytyy runsaasti fundamentalistisista uskonnollisista suuntauksista. Ne ruokkivat fanaattisuutta ja fanaattisuus ei ole koskaan hyväksi edes hyvän asian ajamisessa, saati uskonnoissa kuten mormonismissa. - Höh.
!!! kirjoitti:
Kyse oli asiasta toisin kuin sinun viesteissäsi. Mormoneille kiusallisten asioiden vuoksi viestini oli itketty pois. Vastasin Hmm...in viestiin yksityiskohtaisesti.
Jos se oli asiaa, ei kai liene iso juttu kirjoitella se uudelleen.
- Ei tuo
Kysyn vain. kirjoitti:
Ovatko tekemäsi kielioppivirheet kovinkin tyypillisiä mormoneille, vai onko kyse taas tietystä kirjoittajasta?
ole Nensku tai Tapani.
- Näin on
Ent. mormoni kirjoitti:
Toivottavasti noista linkeistä on apua. Itse huollatan autoni aina samassa merkkikorjaamossa, joka myös vie sen katsastukseen. En ole lainkaan kiinnostunut autoista, niiden ainoa tarkoitus on toimia liikkumisessa paikasta A paikkaan B. Ne jotka osaavat, saavat huolehtia autostani. M inä vain ajan sillä.Talvirenkailla saa ajaa kesällä, mutta ei nastoitetuilla.
- Etujäsen
Olisko niin, kirjoitti:
Voivat puolestani aikoa mitä vain.
Kiitos kun annat meille huonokuntoisille mormoneille luvan aikoa mitä vain.
- Olisko
Etujäsen kirjoitti:
Kiitos kun annat meille huonokuntoisille mormoneille luvan aikoa mitä vain.
parempi, ettette saisi minulta lupaa aikoa mitä vain?
- !!!
Höh. kirjoitti:
Jos se oli asiaa, ei kai liene iso juttu kirjoitella se uudelleen.
Itketään pois uudelleen. Turha kirjoittaa.
- Kysyin vain.
Ei tuo kirjoitti:
ole Nensku tai Tapani.
Tapani ei tee kielioppivirheitä.
- Kuka asiaa
!!! kirjoitti:
Itketään pois uudelleen. Turha kirjoittaa.
itkisi pois?
- manivesti
"Kuljet missä päin maailmaa tahansa ja näet ristikuvion, siellä kokoontuu kristillinen seurakunta"
- Pelkkä ristinkuvion esilläpito tuskin vielä takaa oppien kristillisyyttä?
"Temppeleissä ei myöskään ole kuvia Jeesuksesta ristiinnaulittuna. Sensijaan temppeleissä on pentagrammeja sekä sisä- että ulkopuolella. Ainakin yhdessä temppelissä on myös aurinkojumalan kuvia."
- Temppeleissä on maalauksia sisällä lähinnä käytävillä ja odotustiloissa etc. Olen nähnyt temppelissä kuvan ristiinnaulitusta Jeesuksesta. Selestisessä huoneessa ei ole mitään maalauksia ja ns. opetushuoneessa ("endaumenttihuone") on yleensä kuva luonnosta, usein paikallisesta luonnosta riippuen temppelin sijainnista. Tuo luontokuva sopii symbolisesti hyvin endaumenttiin sillä endaumentti kertoo kuinka Adam ja Eeva (jotka mormonismissa otetaan kirjaimellisesti eläneiksi ihmisiksi) karkotetaan paratiisista "maailmaan".
"Sensijaan temppeleissä on pentagrammeja sekä sisä- että ulkopuolella. Ainakin yhdessä temppelissä on myös aurinkojumalan kuvia."
- Viisisakaraisen tähden kuvioita on Nauvoon temppelin ulkoseinillä, voi olla myös Salt Lake Cityn temppelin ulkoseinillä en nyt muista. Sisällä..... no ainakaan ei missään niissä neljästä temppelistä joissa minä olen käynyt ei ole ollut sisällä (eikä ulkona). Nauvoon temppelin tähdellä ei ole mitään tekemistä satanismin kanssa johon ev.lut. yrittänee vihjata käyttäen hihhulikristittyjä shokeeravaa pentagrammi-korttia. Pikemminkin symboliikka jolla Nauvoon temppeli on koristeltu viittaa Ilmestyskirjan naiseen (jonka yksi tulkinta on "Kristuksen morsian" eli kirkko)-
T"aivaalla näkyi suuri tunnusmerkki: nainen, jolla oli pukunaan aurinko, kuu jalkojen alla ja pään päällä seppeleenä kaksitoista tähteä." (Ilm. 12:1).
Niinpä osana Nauvoon temppelin "koristelua" on tähtien lisäksi "kuukivi" ja myöskin "aurinkokivi" -- eikä suinkaan aurinkojumalan kuvia.
"Itse uskon ("hengelliset on tutkittava hengellisesti") tämän johtuvan siitä että mormonikirkon perustanut paholainen pelkää ristiä. Hämmästyttävän usein nimenomaan antikristiliset lahkot (siis esim. mormonit ja Jehovan todistajat) pelkäävät ristiä"
-Mitä tähän nyt vaivautuisi kommentoimaan. Ihminen Joseph Smith perusti mormonikirkon. Ei jumala eikä paholainen.
" Hämmästyttävän usein nimenomaan antikristiliset lahkot (siis esim. mormonit ja Jehovan todistajat) pelkäävät ristiä"
- Jeesuksen ristiinnaulitsemista kuvataan kirkon lehdissä, filmeissä etc. Eivät mormonit pelkää ristiä. Se, mikseivät mormonit käytä ristin symbolia rakennuksissa ja koruina on minullekin kysymysmerkki muttei mitenkään saatanallista. Ehkäpä he jossain vaiheessa halusivat tehdä pesäeroa hihhulievankelisiin ja "luopumuksen" (mormoniteologian mukaan siis) kirkkoihin. Jokatapauksessa mielestäni lapsellista hihhuloida symbolin takia. Itse Jeesus persoonana lienee kristinuskonkin ydin eikä joku merkki??
"Ylösnousemuksesta puhutaan hämärästi. "
- Tähän on pakko sanoa höpö höpö- Sovitusteologia toki mormoneila poikkeaa esim. luterilaisten tulkinnasta mutta ylösnousemus on mitä konkreettisin asia mormoneille. Mormonit uskovat Jeesuksen kirjaimellisesti nousseen ylösnousseessa ruumiissaan kuolleista ja uskovat että kaikki ihmiset, uskovat ja ei-uskovat, tullaan herättämään kuolleista ja kaikki nousevat ylös ja saavat uuden ruumiin.
Mormonismia voi ja pitääkin kritisoida (kuten kaikkia muita uskomuksia ja kirkkoja) mutta kritiikki menettää täysin uskottavuutensa jos se ei perustu faktoille vaan hihhulimielipiteille.
.- 20 .
"Se, mikseivät mormonit käytä ristin symbolia rakennuksissa ja koruina on minullekin kysymysmerkki muttei mitenkään saatanallista."
Tähän lienee syynä se, että 10 käskyssä kielletään kaikkinainen kuvien ja patsaiden tekeminen ja tuollaiset veistokset Jeesuksesta ristillä voidaan tulkita jonkinlaiseksi idolatriaksi. Joku mormoni varmaan korjaa jos olen väärässä. - Ev.lut.
"Temppeleissä on maalauksia sisällä lähinnä käytävillä ja odotustiloissa etc. Olen nähnyt temppelissä kuvan ristiinnaulitusta Jeesuksesta."
Ei ainakaan Helsingin temppelissä ole. Missä temppelissä on? Jos keksit itse jonkun temppelin, muista, että asia on luultavasti helppo tarkistaa.
"Nauvoon temppelin tähdellä ei ole mitään tekemistä satanismin kanssa johon ev.lut. yrittänee vihjata käyttäen hihhulikristittyjä shokeeravaa pentagrammi-korttia."
Pentagrammi on nykyään paholaisen symboli. Ihan sama mitä se joskus mahdollisesti on ollut.
" Niinpä osana Nauvoon temppelin "koristelua" on tähtien lisäksi "kuukivi" ja myöskin "aurinkokivi" -- eikä suinkaan aurinkojumalan kuvia."
En muistanut temppelin nimeä. Jokainen voi googlata sen ja sitten jatkaa googlaamista ja kas: aurinkojumala se on.
Se, mikseivät mormonit käytä ristin symbolia rakennuksissa ja koruina on minullekin kysymysmerkki muttei mitenkään saatanallista."
Kerroin jo syyn. Lue uudestaan.
"Sovitusteologia toki mormoneila poikkeaa esim. luterilaisten tulkinnasta"
Juuri näin. Mormonismi perustuu omavanhurskauteen. Pelastus pitää ansaita.
"kritiikki menettää täysin uskottavuutensa jos se ei perustu faktoille vaan hihhulimielipiteille."
Kaikki olivat faktaa.
. - manivesti
Ev.lut. kirjoitti:
"Temppeleissä on maalauksia sisällä lähinnä käytävillä ja odotustiloissa etc. Olen nähnyt temppelissä kuvan ristiinnaulitusta Jeesuksesta."
Ei ainakaan Helsingin temppelissä ole. Missä temppelissä on? Jos keksit itse jonkun temppelin, muista, että asia on luultavasti helppo tarkistaa.
"Nauvoon temppelin tähdellä ei ole mitään tekemistä satanismin kanssa johon ev.lut. yrittänee vihjata käyttäen hihhulikristittyjä shokeeravaa pentagrammi-korttia."
Pentagrammi on nykyään paholaisen symboli. Ihan sama mitä se joskus mahdollisesti on ollut.
" Niinpä osana Nauvoon temppelin "koristelua" on tähtien lisäksi "kuukivi" ja myöskin "aurinkokivi" -- eikä suinkaan aurinkojumalan kuvia."
En muistanut temppelin nimeä. Jokainen voi googlata sen ja sitten jatkaa googlaamista ja kas: aurinkojumala se on.
Se, mikseivät mormonit käytä ristin symbolia rakennuksissa ja koruina on minullekin kysymysmerkki muttei mitenkään saatanallista."
Kerroin jo syyn. Lue uudestaan.
"Sovitusteologia toki mormoneila poikkeaa esim. luterilaisten tulkinnasta"
Juuri näin. Mormonismi perustuu omavanhurskauteen. Pelastus pitää ansaita.
"kritiikki menettää täysin uskottavuutensa jos se ei perustu faktoille vaan hihhulimielipiteille."
Kaikki olivat faktaa.
."Pentagrammi on nykyään paholaisen symboli. Ihan sama mitä se joskus mahdollisesti on ollut."
Muistutat erästä hurmoskristitty ystävääni joka vuosia sitten alkoi meuhkaamaan kun seurasimme tv-stä jalkapallo-ottelua että järkyttävää miten valtava määrä satanisteja yleisössä. Kyseessä oli Marokon kannattajat jotka heiluttivat Marokon lippua. - lisää vettä myllyyn
manivesti kirjoitti:
"Pentagrammi on nykyään paholaisen symboli. Ihan sama mitä se joskus mahdollisesti on ollut."
Muistutat erästä hurmoskristitty ystävääni joka vuosia sitten alkoi meuhkaamaan kun seurasimme tv-stä jalkapallo-ottelua että järkyttävää miten valtava määrä satanisteja yleisössä. Kyseessä oli Marokon kannattajat jotka heiluttivat Marokon lippua.Ev.Lut. ei ole ainoa, joka näitä mormonismiin liittyviä occulttiasioita on analysoinut. Tässä linkki yhdelle sivulle, jossa on käyty läpi millaista symboliikkaa löytyy Salt Lake Cityn temppeliaukion ympäristöstä.
http://vigilantcitizen.com/sinistersites/sinister-sites-temple-square-utah/ - Enpä usko
lisää vettä myllyyn kirjoitti:
Ev.Lut. ei ole ainoa, joka näitä mormonismiin liittyviä occulttiasioita on analysoinut. Tässä linkki yhdelle sivulle, jossa on käyty läpi millaista symboliikkaa löytyy Salt Lake Cityn temppeliaukion ympäristöstä.
http://vigilantcitizen.com/sinistersites/sinister-sites-temple-square-utah/että Ev.lut on itse analysoinut; ainoastaan lukenut, mitä mainitsemasi linkkikin edustaa.
- Jaa-a
20 . kirjoitti:
"Se, mikseivät mormonit käytä ristin symbolia rakennuksissa ja koruina on minullekin kysymysmerkki muttei mitenkään saatanallista."
Tähän lienee syynä se, että 10 käskyssä kielletään kaikkinainen kuvien ja patsaiden tekeminen ja tuollaiset veistokset Jeesuksesta ristillä voidaan tulkita jonkinlaiseksi idolatriaksi. Joku mormoni varmaan korjaa jos olen väärässä.Ei liity idolatriaan. Kuvasin syytä tuolla alempana. (Jaa-a 18.6.2014 17:56)
- Että silleen.
Enpä usko kirjoitti:
että Ev.lut on itse analysoinut; ainoastaan lukenut, mitä mainitsemasi linkkikin edustaa.
Enpä usko, että olisit taaskaan oikeassa.
Tästä on puhuttu ennenkin, mutta olkoon vielä tämän kerran.
Siis rististä:
" Missään mormonien rakennuksissa (temppelit, kappelit yms) ei ole ristiä."
Risti on kuoleman merkki (huom. hautausmaat!) ja se oli myös Jeesuksen aikana teloitusväline.
Ristisymbolia käyttävät kaikki kristilliset kirkot."
Alkukristityt eivät käyttäneet ristiä, vaan jotakin muuta kuten kalan kuvaa. Rististä tuli kristinuskon symboli vasta Konstantinus Suuren aikana.
" Itse uskon ("hengelliset asiat on tutkittava hengellisesti") tämän johtuvan siitä että mormonikirkon perustanut paholainen pelkää ristiä."
Tuon logiikan mukaan Klux Klu Klan olisi Jumalan johdatuksella toimiva järjestö. Sillä myös Klux Klu Klan käyttää ristiä. Mitä se kertoo sinun moraalikäsityksistä?
Erikoista on nimitellä mormoneja "antikristilliseksi lahkoksi". Emme vastusta kristinuskoa.- aurinkojumala
Ev.lutille luettavaa aurinkojumalasta ja aurinkojumalan symbolista
http://www.sabbathcovenant.com/mysteryreligion/TheCrossofTammuz.htm - 2+8
Jopa on puppua! - Alkukristityillä ei ollut symbolina ristiä vaan kala. Heitä olisi kauhistuttanut ristin esilläpito. Ristin ovat ottaneet käyttöön luopumuksen ajan kristityt.
Missään tapauksessa ei ole kysymys ristinkuoleman turhentaminen On tosiasia, että ristinkuolema ei ollut ainutlaatuista kärsimystä, mutta Getsemanen kärsimys oli. Kristuksen rinnalla olevat ryövärit kärsivät pitempään, mutta Kristus antoi itse henkensä eli Häntä ei tapettu. Siksi Hänen sääriluitaan ei liioin katkaistu. Niin tehtiin ristlllä oleville, jotta heidän kärsimyksensä loppuisi nopeammin, kun kuolema tulee tukehtumisen kautta.Henkilökohtaisesti en ymmärrä - ehkä siksi kun olen hylännyt kristinuskon ja muutkin uskonnot - miksi pitää olla niin fiksoitunut juuri ristiin. Helluntailaisuudessa jotkut ylihengellistävät ristin symbolina ja ajattelevat että sielinvihollinen pelkää ristiä ja se liittyy kaikkiin jotka eivät halua käyttää sitä symbolina.
Risti on aikoinaan valikoitunut symboliksi mutta joku ehkä vain haluaa käyttää jotain positiivista symbolia. Siksiköhän monet käyttävät auton perässä kalan kuvaa? Sitä näkee aika usein Palestiinassa ja Jordaniassa. Ainakin Beetlehemissä, Nablusissa ja Ammanissa on laajoja kristittyjen yhteisöjä jotka toimivat näin. Tosin en ole nähnyt ainuttakaan kristillistä (pl. mormonit) kirkkoa jossa olisi katolla muu kuin risti.
Miten on, onko se mormoneilta suorastaan kielletty, vai vain ei-suositeltu?- Jaa-a
exhellari86 kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en ymmärrä - ehkä siksi kun olen hylännyt kristinuskon ja muutkin uskonnot - miksi pitää olla niin fiksoitunut juuri ristiin. Helluntailaisuudessa jotkut ylihengellistävät ristin symbolina ja ajattelevat että sielinvihollinen pelkää ristiä ja se liittyy kaikkiin jotka eivät halua käyttää sitä symbolina.
Risti on aikoinaan valikoitunut symboliksi mutta joku ehkä vain haluaa käyttää jotain positiivista symbolia. Siksiköhän monet käyttävät auton perässä kalan kuvaa? Sitä näkee aika usein Palestiinassa ja Jordaniassa. Ainakin Beetlehemissä, Nablusissa ja Ammanissa on laajoja kristittyjen yhteisöjä jotka toimivat näin. Tosin en ole nähnyt ainuttakaan kristillistä (pl. mormonit) kirkkoa jossa olisi katolla muu kuin risti.
Miten on, onko se mormoneilta suorastaan kielletty, vai vain ei-suositeltu?Mormonit ymmärtävät, että Kristuksen sovitustyö tapahtui pääasiassa ennen ristiinnaulitsemista, Getsemanen tapahtumien myötä. Sovitustyö päättyi kuolemaan ristillä,
Ristinkuolema sinänsä ei ole koko sovitustyössä erityiseksi nostettava asia ja siksi mormoneille ei ristillä ole myöskään erityistä symbolista merkitystä. Ei sitä pelätä, ei ole annettu suosituksia puolesta tai vastaan eikä sitä myöskään ole kielletty. - M.E.L.
Jaa-a kirjoitti:
Mormonit ymmärtävät, että Kristuksen sovitustyö tapahtui pääasiassa ennen ristiinnaulitsemista, Getsemanen tapahtumien myötä. Sovitustyö päättyi kuolemaan ristillä,
Ristinkuolema sinänsä ei ole koko sovitustyössä erityiseksi nostettava asia ja siksi mormoneille ei ristillä ole myöskään erityistä symbolista merkitystä. Ei sitä pelätä, ei ole annettu suosituksia puolesta tai vastaan eikä sitä myöskään ole kielletty.Minä taas en ymmärrä että miten jotakin piruparkaa rääkkäämällä ja tappamalla ketään pelastetaan.
- Jaa-a
M.E.L. kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä että miten jotakin piruparkaa rääkkäämällä ja tappamalla ketään pelastetaan.
En minäkään täysin ymmärrä. Mutta uskonnollisissa ajatuksissa ylipäänsä on paljon vaikeasti ymmärrettäviä asioita. NIiden kanssa vain eletään, tai sitten ei.
- Ev.lut.
Jaa-a kirjoitti:
Mormonit ymmärtävät, että Kristuksen sovitustyö tapahtui pääasiassa ennen ristiinnaulitsemista, Getsemanen tapahtumien myötä. Sovitustyö päättyi kuolemaan ristillä,
Ristinkuolema sinänsä ei ole koko sovitustyössä erityiseksi nostettava asia ja siksi mormoneille ei ristillä ole myöskään erityistä symbolista merkitystä. Ei sitä pelätä, ei ole annettu suosituksia puolesta tai vastaan eikä sitä myöskään ole kielletty."Mormonit ymmärtävät, että Kristuksen sovitustyö tapahtui pääasiassa ennen ristiinnaulitsemista, Getsemanen tapahtumien myötä."
Näin ei uskota missään kristillisessä kirkossa eikä sille löydy Raamatusta mitään perusteita. Getsemane ei ole pelastustyön kannalta mitenkään tarpeellinen.
"Ristinkuolema sinänsä ei ole koko sovitustyössä erityiseksi nostettava asia"
Aivan. Ja kuitenkin se ja ylösnousemus ovat kaikkein keskeisintä kristinuskossa. - Näin on
Ev.lut. kirjoitti:
"Mormonit ymmärtävät, että Kristuksen sovitustyö tapahtui pääasiassa ennen ristiinnaulitsemista, Getsemanen tapahtumien myötä."
Näin ei uskota missään kristillisessä kirkossa eikä sille löydy Raamatusta mitään perusteita. Getsemane ei ole pelastustyön kannalta mitenkään tarpeellinen.
"Ristinkuolema sinänsä ei ole koko sovitustyössä erityiseksi nostettava asia"
Aivan. Ja kuitenkin se ja ylösnousemus ovat kaikkein keskeisintä kristinuskossa.Miksi Kristus kärsi Getsemanessa näin:
Luuk. 22:44
Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin, niin että hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin.* [Joh. 12:27; Hepr. 5:7]
Myöhemmissä ilmoituksissa sanotaan, että vuoti verta joka huokosestaan. Joskus täällä on selitetty, että Kristus pelkästi tulevaa kärsimystä, mutta eipä tunnu selitys uskottavalta. Getsemanessa Kristus otti päälleen kaikkien ihmisten synnit ja täytti oikeudemukaisuuden vaatimukset niiden puolesta, jotka ottavat sovituksen vastaan. Jos ihminen ei ota vastaan sovitusta, niin hän joutuu kärsimään kuten Kristus kärsi. Tosiasiana pysyy, ettei kärsimys ristillä ollut ainutlaatuista, muttta Getsemanessa kärsitty oli.
Getsemanessa Kristus sovitti synnit täyttäen oikeudemukaisuuden vaatimukset; ristillä Hän antoi henkensa ottaaseen sen jälleen ja saadakseen aikaan kaikkien ylösnousemuksen. - !!!
Näin on kirjoitti:
Miksi Kristus kärsi Getsemanessa näin:
Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin, niin että hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin.* [Joh. 12:27; Hepr. 5:7]
Myöhemmissä ilmoituksissa sanotaan, että vuoti verta joka huokosestaan. Joskus täällä on selitetty, että Kristus pelkästi tulevaa kärsimystä, mutta eipä tunnu selitys uskottavalta. Getsemanessa Kristus otti päälleen kaikkien ihmisten synnit ja täytti oikeudemukaisuuden vaatimukset niiden puolesta, jotka ottavat sovituksen vastaan. Jos ihminen ei ota vastaan sovitusta, niin hän joutuu kärsimään kuten Kristus kärsi. Tosiasiana pysyy, ettei kärsimys ristillä ollut ainutlaatuista, muttta Getsemanessa kärsitty oli.
Getsemanessa Kristus sovitti synnit täyttäen oikeudemukaisuuden vaatimukset; ristillä Hän antoi henkensa ottaaseen sen jälleen ja saadakseen aikaan kaikkien ylösnousemuksen.Voi Tapani hyvä, hiki ei ole verta. Et osaa edes lukea! Jos sinä matelet tavoin, et silti ole käärme.
Näin on kirjoitti:
Getsemanessa Kristus sovitti synnit täyttäen oikeudemukaisuuden vaatimukset; ristillä Hän antoi henkensa ottaaseen sen jälleen ja saadakseen aikaan kaikkien ylösnousemuksen.Sama käsitys minullakin on, että luterialisen käsityksen mukaan sovitustyö on kokonaisuus johon liittyy synnitön (?) sikiäminen, synnitön elämä sekä lopulta kärsiminen ihmiskunnan syntien takia, kuolema ja ylösnousemus.
Voin olla väärässä mutta jotenkin johdonmukaisimmalta tässä täysin mielettömässä ja epäjohdonmukaisessa tarinassa kuulostaa juuri ajatus suuresta kokonaisuudesta.
Tietysti vielä avoimeksi jää kysymys, miksi JUmala joka on kaikkitietävä ja kaikkinäkevä ja pelkkää hyvää haluava, salli ihmiseen jäädä valuvian joka mahdollisti syntiinlankeemuksen minkä hän senkin tiesi etukäteen. Lelu ei toiminutkaan siten kuin hän oli ajatellut.- Ev.lut.
Näin on kirjoitti:
Getsemanessa Kristus sovitti synnit täyttäen oikeudemukaisuuden vaatimukset; ristillä Hän antoi henkensa ottaaseen sen jälleen ja saadakseen aikaan kaikkien ylösnousemuksen."Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin, niin että hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin.* [Joh. 12:27; Hepr. 5:7] "
Tämä on kuvaannollinen ilmaisu, joka on tarkoitettu kuvaamaan syvää tuskaa. Ei siinä missään sanota, että kyse oli konkreettisesti verestä.
"Myöhemmissä ilmoituksissa sanotaan, että vuoti verta joka huokosestaan. "
Ihan sama mitä Smith tai joku muu on sanonut asiasta. Sillä ei ole mitään tekmistä sen kanssa, mitä Uudessa testamentissa sanotaan.
Tämä ns Getsemane-oppi on taas hyvä esimerkki siitä, kuinka mikä tahansa Raamatussa voidaan selittää pois vain väittämällä, että kyse on uudesta ilmoituksesta.
Ja samalla se on esimerkki siitä, että kristinusko ja mormonismi ovat kaksi aivan eri uskontoa. - !!!
!!! kirjoitti:
Voi Tapani hyvä, hiki ei ole verta. Et osaa edes lukea! Jos sinä matelet tavoin, et silti ole käärme.
Piti olla: Jos matelet käärmeen tavoin, et silti ole käärme.
- Utelija
Näin on kirjoitti:
Getsemanessa Kristus sovitti synnit täyttäen oikeudemukaisuuden vaatimukset; ristillä Hän antoi henkensa ottaaseen sen jälleen ja saadakseen aikaan kaikkien ylösnousemuksen.Oliko Jeesus saanut keltakuumetartunnan vai oliko hänellä hematidrosis?
http://bloodjournal.hematologylibrary.org/content/121/9/1493?sso-checked=1 - Näin on
exhellari86 kirjoitti:
Sama käsitys minullakin on, että luterialisen käsityksen mukaan sovitustyö on kokonaisuus johon liittyy synnitön (?) sikiäminen, synnitön elämä sekä lopulta kärsiminen ihmiskunnan syntien takia, kuolema ja ylösnousemus.
Voin olla väärässä mutta jotenkin johdonmukaisimmalta tässä täysin mielettömässä ja epäjohdonmukaisessa tarinassa kuulostaa juuri ajatus suuresta kokonaisuudesta.
Tietysti vielä avoimeksi jää kysymys, miksi JUmala joka on kaikkitietävä ja kaikkinäkevä ja pelkkää hyvää haluava, salli ihmiseen jäädä valuvian joka mahdollisti syntiinlankeemuksen minkä hän senkin tiesi etukäteen. Lelu ei toiminutkaan siten kuin hän oli ajatellut.Oletko sitä mieltä, että siittäminen on aina syntiä?
Tämä elämä on koetusaikaamme. Meidän tulee saada kokemumuksia hyvästä ja pahasta. Aadam ja Eeva eivät tehneet syntiä sydessään hyvän ja pahan tahdon puusta. Heille annettiin vapaa tahto syödä tai olla syömättä. Kun he söivät, he pystyivät sen jälkeen erottamaan hyvän pahasta eivtk voineet jäädä paratiisilliseen viattomuuden tilaan. Isä tiesi, että he tulevat rikkomaan. Jo alussa oli sovittu sen vuoksi sovitus evankeliumin ehdoin. - Näin on
Ev.lut. kirjoitti:
"Suuressa tuskassaan Jeesus rukoili yhä kiihkeämmin, niin että hänen hikensä vuoti maahan veripisaroiden tavoin.* [Joh. 12:27; Hepr. 5:7] "
Tämä on kuvaannollinen ilmaisu, joka on tarkoitettu kuvaamaan syvää tuskaa. Ei siinä missään sanota, että kyse oli konkreettisesti verestä.
"Myöhemmissä ilmoituksissa sanotaan, että vuoti verta joka huokosestaan. "
Ihan sama mitä Smith tai joku muu on sanonut asiasta. Sillä ei ole mitään tekmistä sen kanssa, mitä Uudessa testamentissa sanotaan.
Tämä ns Getsemane-oppi on taas hyvä esimerkki siitä, kuinka mikä tahansa Raamatussa voidaan selittää pois vain väittämällä, että kyse on uudesta ilmoituksesta.
Ja samalla se on esimerkki siitä, että kristinusko ja mormonismi ovat kaksi aivan eri uskontoa.Miksi Jeesus kärsi niin valtavasti Getsemanessa?
Näin on kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että siittäminen on aina syntiä?
Tämä elämä on koetusaikaamme. Meidän tulee saada kokemumuksia hyvästä ja pahasta. Aadam ja Eeva eivät tehneet syntiä sydessään hyvän ja pahan tahdon puusta. Heille annettiin vapaa tahto syödä tai olla syömättä. Kun he söivät, he pystyivät sen jälkeen erottamaan hyvän pahasta eivtk voineet jäädä paratiisilliseen viattomuuden tilaan. Isä tiesi, että he tulevat rikkomaan. Jo alussa oli sovittu sen vuoksi sovitus evankeliumin ehdoin."Oletko sitä mieltä, että siittäminen on aina syntiä?"
En. Siittäminen ei ole lähtökohtaisesti väärin kunhan se tapahtuu laillisissa olosuhteissa ja vapaaehtoisesti. Kerroin vain yllä mitä olen kuullut opetettavan. Siittäminen ja yhdyntä ovat minulle täysin sekulaareja asioita, ilman mitään uskonnollisia ulottuvuuksia.
" Isä tiesi, että he tulevat rikkomaan. Jo alussa oli sovittu sen vuoksi sovitus evankeliumin ehdoin."
Tämä hyvä isä siis tiesi kaiken etukäteen, ja syöksi siitä huolimatta koko ihmiskunnan käsittämättömiin kärsimyksiin. Hän olisi voinut estää sen muttei tehnyt sitä. Tätäkö te sanotte hyväksi ja rakatavaksi jumalaksi??? Miksi hyvän ja pahan erottamisen oppiminen piti tapahtua tällaisen pelleilyn kautta? Muistanet että vastapelurina tässä on kaikkivaltiaaksi ajateltu jumala joka itse asettaa säännöt.
"Jo alussa oli sovittu sen vuoksi sovitus evankeliumin ehdoin."
Sovittu? Ketkä olivat sopimuskumppaneita?- Näin on
exhellari86 kirjoitti:
"Oletko sitä mieltä, että siittäminen on aina syntiä?"
En. Siittäminen ei ole lähtökohtaisesti väärin kunhan se tapahtuu laillisissa olosuhteissa ja vapaaehtoisesti. Kerroin vain yllä mitä olen kuullut opetettavan. Siittäminen ja yhdyntä ovat minulle täysin sekulaareja asioita, ilman mitään uskonnollisia ulottuvuuksia.
" Isä tiesi, että he tulevat rikkomaan. Jo alussa oli sovittu sen vuoksi sovitus evankeliumin ehdoin."
Tämä hyvä isä siis tiesi kaiken etukäteen, ja syöksi siitä huolimatta koko ihmiskunnan käsittämättömiin kärsimyksiin. Hän olisi voinut estää sen muttei tehnyt sitä. Tätäkö te sanotte hyväksi ja rakatavaksi jumalaksi??? Miksi hyvän ja pahan erottamisen oppiminen piti tapahtua tällaisen pelleilyn kautta? Muistanet että vastapelurina tässä on kaikkivaltiaaksi ajateltu jumala joka itse asettaa säännöt.
"Jo alussa oli sovittu sen vuoksi sovitus evankeliumin ehdoin."
Sovittu? Ketkä olivat sopimuskumppaneita?Elämällä on tietty tarkoitus eikä se ole leikin asia. Jos ennakolta estettäisiin pahan esiintyminen, ei kenelläkään voisi olla vapaata tahtoa.
Mitä mieltä olet? Voisiko siitä tulla todellista iloa, jos meidät pakotettaisiin valitsemaan oikein? Tämä elämä on aika, jolloin valintojamme koetellaan. Ikuisuuteen verrattuna se on vain silmänräpäys. "ihmiset ovat, jotta heillä olisi ilo."
Tästä aiheesta syttyi sota taivaassa. Lusifer ja häntä seuraneet kannattavat sitä, että kaikki pelastuvat, murta menettäen vapaan tahoinsa. Kristuksen esittämä suunnitelma oli toinen. Hän tarjoutui sovittajaksi, kun ihmiset tekevät parannuksen vääristä valinnoistaan. - M.E.L.
Näin on kirjoitti:
Elämällä on tietty tarkoitus eikä se ole leikin asia. Jos ennakolta estettäisiin pahan esiintyminen, ei kenelläkään voisi olla vapaata tahtoa.
Mitä mieltä olet? Voisiko siitä tulla todellista iloa, jos meidät pakotettaisiin valitsemaan oikein? Tämä elämä on aika, jolloin valintojamme koetellaan. Ikuisuuteen verrattuna se on vain silmänräpäys. "ihmiset ovat, jotta heillä olisi ilo."
Tästä aiheesta syttyi sota taivaassa. Lusifer ja häntä seuraneet kannattavat sitä, että kaikki pelastuvat, murta menettäen vapaan tahoinsa. Kristuksen esittämä suunnitelma oli toinen. Hän tarjoutui sovittajaksi, kun ihmiset tekevät parannuksen vääristä valinnoistaan.Mormonithan nimenomaan pakottavat valitsemaan 'oikein' ja pyrkivät poistamaan ihmisen vapaan tahdon.
Ja edelleen, koko mormonismi on TÄYSIN tyhjän päällä ilman ainuttakaan oikeaa todistetta olemassaolonsa perusteeksi! - to..
Näin on kirjoitti:
Oletko sitä mieltä, että siittäminen on aina syntiä?
Tämä elämä on koetusaikaamme. Meidän tulee saada kokemumuksia hyvästä ja pahasta. Aadam ja Eeva eivät tehneet syntiä sydessään hyvän ja pahan tahdon puusta. Heille annettiin vapaa tahto syödä tai olla syömättä. Kun he söivät, he pystyivät sen jälkeen erottamaan hyvän pahasta eivtk voineet jäädä paratiisilliseen viattomuuden tilaan. Isä tiesi, että he tulevat rikkomaan. Jo alussa oli sovittu sen vuoksi sovitus evankeliumin ehdoin.Olemme maallinen laji täällä syntynyt ja kehittynyt, lajimme ei ole syntynyt kahdesta yksilöstä, eli ei ole koskaan ollut aatamia ja eevaa. Tarina on tarina . Olemassaoloomme ei ole mitään syytä , ainakaan sellaista minkä tietäisimme. Yksi kehnoimpia omia selityksiämme on, että joku jumalolento tekee meillä kokeita. Näkee teemmekö oikein tai antaa kokemuksia . Kaiken tuon tuloksen täydellinen olento olisi tiennyt etukäteen ja pystynyt antamaan minkä hyvänsä kokemuksenkin. t
Mikä on hyvä ja mikä pahaa? Kaikki uskonnot opettavat eri asioita, perusta on tai ainakin pitäisi olla, että ei vahingoita lajitovereita tai muuta elämää. Se ei kuitenkaan ole voinut olla metsästäjäkeräilijä esi-isiemme ohje, vaan heidän on pitänyt tehdä mitä hyvänsä mikä auttoi säilymään hengissä.
Moraali on kehittynyt pikku hiljaa olojen ja tarpeidenkin mukaan. Jokin lajityypillinen tunto meillä kuitenkin on siitä mikä on "oikein tai pikemminkin "reilua", mutta sellainen on myös monilla muilla lajeilla, eikä sitäkään ei voi eikä kannata noudattaa jos oma henki on vaarassa .
Ihmiset ovat uskontonsa luoneet, väite että alussa sovittu sovitus, on sekin kulttuurituote ja vain yhden kulttuurin, kaikki muut ovat ratkaisseet asiat toisin - jos ovat nähneet edes ongelmaa johon pitää keksiä selitys. - to..
Näin on kirjoitti:
Elämällä on tietty tarkoitus eikä se ole leikin asia. Jos ennakolta estettäisiin pahan esiintyminen, ei kenelläkään voisi olla vapaata tahtoa.
Tästä aiheesta syttyi sota taivaassa. Lusifer ja häntä seuraneet kannattavat sitä, että kaikki pelastuvat, murta menettäen vapaan tahoinsa. Kristuksen esittämä suunnitelma oli toinen. Hän tarjoutui sovittajaksi, kun ihmiset tekevät parannuksen vääristä valinnoistaan."ihmiset ovat, jotta heillä olisi ilo."
Sadoilla miljoonilla ihmisillä ei ole ollut iloa, vaan silkkaa kärsimystä joten tuon banaalisuuden tarjoamisen voisit lopettaa.
"Taivaassa" taitaa asua siivellisiä nisäkkäitä meidän lajimme on kova sotimaan, onko taivaassakaan mikään yhtään paremmin kuin maanpäällä ?
Hienoa että veri ja hiki tarjoavat pelastuksen - eli evoluution tuottamat hapen ja kuonankuljetusnesteet tarvitaan teologian välineiksi. Mitä jos evoluutio ei olisi kehittänyt niitä ollenkaan tai kehittänyt omalle lajillemme toiset järjestelmät ? Toisiko vaikka läähätys pelastuksen? Esitän tämän kysymyksen vakavasti, jos olet sitä mieltä ettei, perustele. Ei uskonto -mikään niistä- voi olla väitekokoelma jota ei saa kyseenalaistaa. Näin on kirjoitti:
Tästä aiheesta syttyi sota taivaassa. Lusifer ja häntä seuraneet kannattavat sitä, että kaikki pelastuvat, murta menettäen vapaan tahoinsa. Kristuksen esittämä suunnitelma oli toinen. Hän tarjoutui sovittajaksi, kun ihmiset tekevät parannuksen vääristä valinnoistaan."Mitä mieltä olet? Voisiko siitä tulla todellista iloa, jos meidät pakotettaisiin valitsemaan oikein? Tämä elämä on aika, jolloin valintojamme koetellaan."
Riippuu vaihtoehdoista. Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin. "Kaikki ovat pois poikenneet, kaikki kelvottomiksi tulleet. Ei ole yhtään joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään." Tämä oli kai jossain psalmissa ja toostettu UT:ssa, olisiko ollut Roomalaiskirjeessä.
Jumala siis tiesi ettei yksikään pyzty täyttämään hänen tahtoaan ja silti valintaa pukkaa...
Minkä takia kaikkivaltiaan ja -tiwtävän jumalan pitää koetella ihmistä jonka hän tietää ja tuntee muutenkin?- Näin on
exhellari86 kirjoitti:
"Mitä mieltä olet? Voisiko siitä tulla todellista iloa, jos meidät pakotettaisiin valitsemaan oikein? Tämä elämä on aika, jolloin valintojamme koetellaan."
Riippuu vaihtoehdoista. Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin. "Kaikki ovat pois poikenneet, kaikki kelvottomiksi tulleet. Ei ole yhtään joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään." Tämä oli kai jossain psalmissa ja toostettu UT:ssa, olisiko ollut Roomalaiskirjeessä.
Jumala siis tiesi ettei yksikään pyzty täyttämään hänen tahtoaan ja silti valintaa pukkaa...
Minkä takia kaikkivaltiaan ja -tiwtävän jumalan pitää koetella ihmistä jonka hän tietää ja tuntee muutenkin?Ei meitä turhaan ole kehotettu tekemään parannus ja ottamaan kaste. Ne ovat omia valintojamme ja vapaan tahdon käyttämistä.
Missä näin on sanottu Raamatussa: "Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin." ? - Näin on
to.. kirjoitti:
"ihmiset ovat, jotta heillä olisi ilo."
Sadoilla miljoonilla ihmisillä ei ole ollut iloa, vaan silkkaa kärsimystä joten tuon banaalisuuden tarjoamisen voisit lopettaa.
"Taivaassa" taitaa asua siivellisiä nisäkkäitä meidän lajimme on kova sotimaan, onko taivaassakaan mikään yhtään paremmin kuin maanpäällä ?
Hienoa että veri ja hiki tarjoavat pelastuksen - eli evoluution tuottamat hapen ja kuonankuljetusnesteet tarvitaan teologian välineiksi. Mitä jos evoluutio ei olisi kehittänyt niitä ollenkaan tai kehittänyt omalle lajillemme toiset järjestelmät ? Toisiko vaikka läähätys pelastuksen? Esitän tämän kysymyksen vakavasti, jos olet sitä mieltä ettei, perustele. Ei uskonto -mikään niistä- voi olla väitekokoelma jota ei saa kyseenalaistaa.Maan päällä emme voi tuntea täydellistä iloa: Vasta "Henki ja ruumis erottamattomasti toisiinsa liittyneinä saavat aikaan ilon täyteyden."
- M.E.L.
Näin on kirjoitti:
Ei meitä turhaan ole kehotettu tekemään parannus ja ottamaan kaste. Ne ovat omia valintojamme ja vapaan tahdon käyttämistä.
Missä näin on sanottu Raamatussa: "Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin." ?Koska itse teet parannuksen ja lopetat ihmisten huijaamisen mormonismiin?
Näin on kirjoitti:
Ei meitä turhaan ole kehotettu tekemään parannus ja ottamaan kaste. Ne ovat omia valintojamme ja vapaan tahdon käyttämistä.
Missä näin on sanottu Raamatussa: "Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin." ?"Missä näin on sanottu Raamatussa: "Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin." ?"
Seuraavista raamatunkohdista oma tulkintani on se, että ihminen on Raamatun mukaan kyvytön valitsemaan hyvää:
Ps. 14: 2-3: "Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään."
Ps. 53: 2-3: "Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Jumala katsoo taivaasta maan ihmisiin, hän tutkii, onko kellään ymmärrystä, onko ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään."
Room. 3: 10-12: "...niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.""
Käsittääkseni UT:ssa olisi Paavalin kirjeissä muutakin mutta en enää muista.- Kysyn vain.
Näin on kirjoitti:
Missä näin on sanottu Raamatussa: "Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin." ?Tapani, milloin teet parannuksen ja pyydät anteeksi läheisiltäsi?
- Näin on
exhellari86 kirjoitti:
"Missä näin on sanottu Raamatussa: "Raamatun mukaan ihminen on täysin kyvytön valitsemaan hyvää omin voimin." ?"
Seuraavista raamatunkohdista oma tulkintani on se, että ihminen on Raamatun mukaan kyvytön valitsemaan hyvää:
Ps. 14: 2-3: "Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään."
Ps. 53: 2-3: "Jumala katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa. Jumala katsoo taivaasta maan ihmisiin, hän tutkii, onko kellään ymmärrystä, onko ketään, joka etsii Jumalaa. Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään."
Room. 3: 10-12: "...niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.""
Käsittääkseni UT:ssa olisi Paavalin kirjeissä muutakin mutta en enää muista.Psalmit ovat runoutta eivätkä sinänsä opillista tekstiä. Kuitenkin ""Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa...." Metä siis odotetaan etsimistä.
Room. 3 kuvaa ihmisten langennutta tilaa. Jakeessa 9 sanotaan: "...kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin ovat synnin vallassa." Juuri siksi tarvitaan parannusta ja sovitusta. Kukaan ei omin keinoin vapaudu synnistä, vaan tarvitaan parannus ja sen jälkeen kaste syntien anteeksisaamiseksi. Evankeliumin vastaanottaminen on hyvä teko ja se on meidän vapaan tahtomme asia. Näin on kirjoitti:
Psalmit ovat runoutta eivätkä sinänsä opillista tekstiä. Kuitenkin ""Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa...." Metä siis odotetaan etsimistä.
Room. 3 kuvaa ihmisten langennutta tilaa. Jakeessa 9 sanotaan: "...kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin ovat synnin vallassa." Juuri siksi tarvitaan parannusta ja sovitusta. Kukaan ei omin keinoin vapaudu synnistä, vaan tarvitaan parannus ja sen jälkeen kaste syntien anteeksisaamiseksi. Evankeliumin vastaanottaminen on hyvä teko ja se on meidän vapaan tahtomme asia.Huomannet kuitenkin että lainaamasi psalmin kohta jatkuu: "Mutta kaikki he ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään."
Älä irrota sitä asiayhteydestään. Voit siis erottaa mitkä raamatunkohdat on tarkoitettu otettaviksi todesta ja mitkä eivät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.105406- 872926
- 462812
- 252191
- 492183
Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei132170- 442042
Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa -kaudesta
Unelmia Italiassa -sarja on ollut supersuosittu ja uutta kautta on odotettu. Nyt on tullut se aika, että TV-katsojat pää71903Lähtisitkö Erikoisjoukot-leirille? Yksi kokelas paljastaa karun totuuden kulissien takaa
Erikoisjoukot realityssä kokelaat kohtaavat omat henkiset ja fyysiset rajansa. Nyt yksi kokelas paljastaa karun totuuden171831Salatut elämät: Lola Odusoga -paljastus - Tämä suosii tiettyjä Salkkarit-faneja!
Salatut elämät vetää katsojia tv-ruudun äärelle jaksosta, kaudesta ja vuodesta toiseen. Tähän mennessä sarjaa on nähty j71831