Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
exhellari86
profiilit
exhellari86
exhellari86
Vapaa kuvaus
Aloituksia
52
Kommenttia
2626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Olin+lapsenuskossa+elänyt+helluntailaispoika+suunnilleen+15.+ikävuoteeni+asti,+kunnes+minun+oli+pakko+hyväksyä+homoutni,+jota+vastaan+olin+tuloksetta+taistellut.+Vanhempani+lähettivät+minut+luterilaisten+rippileirille+tuntemansa+ja+luottamansa+kirkkoherran+avustuksella.+Siellä+kohtasin+tulevan+puolisoni,+jonka+kanssa+myöhemmin+rekisteröin+parisuhteen.
Isäni+oli+vakuuttanut+minulle,+että+kristinusko+on+niin+totta+ja+vahva,+että+se+kestää+kaiken+rehellisen,+kiittisen+tarkastelun.+Halusin+todistaa+ateistikavereilleni+(ja+myös+itselleni),+että+Raamattu+ja+sen+ihmeet+ovat+totta.+Menemättä+tässä+nyt+yksityiskohtiin,+sanon+vaan+että+Raamattu+ja+kristinusko+hävisivät+6-0:+luomiskertomuksesta,+vedenpaisumuksesta,+auringon+pysäyttämisestä+taivaalla+ja+Joonasta+valaan+vatsassa+ei+jäänyt+kiveä+kiven+päälle,+vain+muutaman+esimerkin+mainitakseni.
Vaikeinta+asiassa+oli+älyllinen+rehellisyys:+se,+että+hyväksyin+vastaansanomattomat+tieteelliset+todisteet,+oli+todella+tuskallista,+koska+jouduin+monelta+osin+asettamaan+elämäni+ja+arvoni+uuteen+järjestykseen.++Olisin+halunnut+selittää+asiat+parhain+päin,+kuten+alan+termi+kuului+ja+mitä+minulle+usein+ehdotettiin.+
Eräs+pakotie,+jota+jotkut+käyttävät,+on++tapahtumien+selittäminen+vertauskuvallisiksi.+Tämä+ei+oikein+toimi,+koska+tapahtumat+on+selkeästi+kerrottu+histoiallisina+eikä+vertauskuvallisina.+
Koska+Raamattu+ei+ole+totuudenmukainen+edes+kertoessaan+luonnonhistiriallisista,+fyysisesti+tapahtuneista+asioista,+joiden+todenmukaisuus+on+mahdollista+selvittää+naturalistisen+tieteen+menetelmin,+miten+voin+uskoa+sen+totuudellisuuteen+ja+luotettavuuteen+asioissa,+jotka+koskevat+arvojani+ja+maailmankuvaani?
Mitä+viimeksiainittuihin+tulee,+Vanhan+Testamentin+Jumalasta+paljastuu+hirviö,+jonka+kanssa+en+halua+olla+minkäänlaisissa+tekemisissä+(mm.+kansanmurhat,+joissa+sumeilematta+ja+erottelematta+tapetaan+mm.+naisia+ja+lapsia).+On+selitetty,+että+ne+kuuluvat+vanhaan+liittoon.+Jäljelle+jää+fakta+(jos+nyt+hetken+leikitään+ajatuksella,+että+tarinat+ovat+totta),+että+ON+tai+ON+OLLUT+olosuhteita,+joissa+Jumala+katsoo+hyväksi+massamurhata+mm.+vastasyntyneitä,+johon+itse+en+löydä+minkäänlaista+eettistä+tai+moraalista+perustelua.
Toivottavasti+tämä+ketoo+sinulle+suhtautumisestani+ja+antaa+ymärrystä+siihen+miksi+olen+asioista+jotain+mieltä.
15.01.2019 08:06
”Hän,+Luoja+pysäytti+maapallon+pyörimisen:+Joosuan+kirja+10:13.+sanoo:+Niin+aurinko+seisoi+alalla+ja+kuu+pysyi+paikallans,”
Maapallon+kehänopeus+päiväntasaajalla+on+jotain+1600+km/h,+meidän+korkeudellamme+vähän+vähemmän.+Jos+maapallo+siis+pysäytetään+yhtäkkiä,+kaikki+irtain+jatkaa+liikemäärän+säilymisen+lain+mukaan+liikettä+1600+km/h.+Siinä+luultavasti+myös+maan+kuori+repeytyisi,+koska+sekin+on+irrallista+tahmeaan+magmaan+verrattuna,+jota+on+syvemmällä.+Eipä+taitaisi+jäädä+edes+bakteereja+jatkamaan+elämää.
Voisiko+joku+geologiaa+tunteva+kommentoida,+onko+säitykseni+oikea,+ja+Miikanaahum+raamatullisesta+näkökulmasta,+kun+raamatun+sana+ja+luonnonlait+eivät+oikein+kohtaa?
14.01.2019 08:27
Käsittääkseni+nämä+”antit”+tuntevat+mormonismin+ja+sen+selitykset+läpikotaisin.+Sinulla+Olli+näyttää+strategiana+olevan+nk.+kiviseinäkiisto.+Kun+selkeä+tieteellinen+argumentaatio+kaataa+todisteesi,+ripustaudut+epätoivoisesti+kirkkosi+selityksiin.
Minulta+saisit+vertaistukea,+koska+minä+tein+samoin.+Aikani.
13.01.2019 20:52
”Miksi+kenenkään+uskovan+kannattaa+välittää+sinun+ja+kaltaistesi+maallisten+ihmisten,+luopioiden+ym.+mitä+kukin+olettekin+mielipiteistä+pätkän+vertaa?”
Siksi,+koska+fyysiseen+maailmaan+liittyvää+menneisyyden+ytapahtumaa+väitetään+faktaksi.+Ja+fakta+on+tarkkailijasta+riippumaton+tosiasia.++Silloin+kenen+tahansa+on+mahdollisuus+pyytää+todisteita+tuolle+tapahtuneeksi+väitetylle+asialle.+Se+lisäisi+sanomasi+uskottavuutta+huomattavasti.+Ei+tämä+sen+monimutkaisempaa+ole.+Kyllä+me+toteen+näytettyjä+asioita+uskomme,+mutta+on+turha+odottaa+meidän+uskovat+jotain+mitä+sinä+tai+MK+sanoo+tai+väittää.
12.01.2019 11:59
Kiitos+erinomaisesta+selvityksestäsi.+Tuo+antoi+paljon+lisää+tietoa.+Itse+Lähi-Idässä+vuosia+asuneena+tiedän+kyllä+melko+hyvin,+miten+muslimit+kansallisuuksittain+siellä+jakaantuvat.+Mikä+sitten+on+tilanne+Pakistanissa,+Indonesiassa,+Amerikassa+jne.,+siitä+en+ole+hakenut+tarkemmin+tietoa.
Onko+mielestäsi+näissä+viime+aikojen+lapsiin+kohdistuneiden+seksuaalirikosten+taustalla+juuri+tällainen+kulttuuriero,+tai+saattaako+olla?+Ajatus+siitä,+että+paljastavasti+ja+avomielisesti+käyttäytyvä+teini+on+vapaata+riistaa?+Tiukan+islamilaisen+käsityksen+ukaan+kun+perheen+nainen+on+miesten+valvonnassa+ja+suojeluksessa,+ja+pieni+epäilyskin+esim.+flirttailusta+varsinkin+eriuskoisen+kanssa+voi+johtaa+kunniamurhaan.+Esim.+Palestiinassa,+jossa+lainsäädäntö+on+Lähi-Idän+edistyksellisimpiä,+on+asutuskeskusten+ulkopuolella+voimassa+heimo-oikeus.+Ja+Palestiinassa+sekä+Jordaniassa+langetetaan+kunniamurhista+aivan+naurettavan+pieniä+rangaistuksia.
11.01.2019 23:12
Heprean+sen+vähän+mitäehdin+oppia+muutaman+vuoden+aikana+Israelissa+pikkupoikana+asuessani+olen+jo+unohtanut+melkein+täysin,+mutta+kulttuuriin+olen+kyllä+tutustunut.+Bar+ja+bat+mitsvat+ovat+tuttuja,+samoin+ympärileikkauksen+symboliikka.+Kristityt+puhuvat+mielen+uudistuksesta+sydämen+ympärileikkauksena.
Tämä+kaikki+ei+ole+yhtään+lisännyt+sympatiaani+silpomista+kohtaan+ihan+riippumatta+siitä,+kuka+sen+tekee+ja+minkä+uskonnon+nimissä.+Onneksi+juutalaiset+eivät+silvo+tyttöjä,+mikä+on+vielä+monta+kertaluokkaa+paheksuttavampaa.+
Jos+ulkopuolisin+silmin+tarkastelee,+kristittyjen+symbolinen+veren+juominen+ja+lihan+syöminen+on+aika+omalaatuista+sekin.+Tunnen+kyllä+tähän+liittyvän+teologian.
Kiitos+silti+asiallisesta+ja+rakentavasta+vastauksestasi.
11.01.2019 23:03
Oletko+jo+miten+loogisesti+selittänyt+muinaisten,+toisistaan+erillään+eläneiden+kulttuurien+selviämisen+vedenpaisumuksessa?+Kiinalaiset+raapustelivat+varmaan+niin+keskittyneinä+galligrafejaan+ja+egyptiläiset+rakensivat+pyramidejaan,+etteivät+huomanneet+hukkua+vedenpaisumuksessa.+Mutta+laiskiaiset,+muurahaiskarhut+ja+kaikenlaiset+eri+mantereiden+sontiaiset+varmaan+ryömivät+pikavauhtia+tai+lensivät+enkelien+reppuselässä,+kuten+eräskin+kreationistilahkolainen+ehti+jokunen+vuosi+sitten+ehdottaa.
Miten+sitten+tuhannet+erityyppiset+erityisruokavaliot+sellaisille+eläimille,+jotka+ovat+hyvinkin+nirsoja+ruuan+suhteen?
09.01.2019 01:18
Ehkäpä+sinä+nimittelyn+asemasta+vastaat+siihen+mitä+oikeasti+sanoin?
08.01.2019 21:12
Kyse+on+mielikuvitusjumalan+omalaatuisesta+rakkaudesta+pikkupoikien+genitaaleihin.++Ja+sitten+muslimit+kopioivat+riitin+itselleen+ja+jotkut+heistä+ulottivat+sen+myös+tyttöihin.++Jälkimmäisille+riitti+on+tietysti+paljon+tuhoisampi,+johtuen+osittain+alkeellisista+menetelmistä,+jolla+operaatio+tehdään.+
Lääketieteellisesti+kummastakaan+ei+ole+mitään+ratkaisevaa+lääketieteellistä+hyötyä,+mutta+toimenpide+on+peruuttamaton.+Miksi+ei+voisi+antaa+asianomaisen+itse+päättää+täysi-ikäiseksi+tultuaan,+haluaako+ympäileikkauksen+vai+ei?
08.01.2019 09:59
Ei+nimellä+väliä,+kunhan+noudatetaan+tieteellistä+metodia.
07.01.2019 09:49
”...kuin+Jyrbällä+oli+taannoin+se+navettalaboratorio...”
Juu+muistan+kyllä.+Useampaan+kertaan+olen+kysynyt,+mitä+siellä+mylvivälle+hirvinaudalle+kuuluu,+mutta+Jyrbä+on+aina+sivuuttanut+kysymykseni.+Miksiköhän?
07.01.2019 09:47
”...mutta+ongelma+näyttää+olevan+muutama+miljoona+ympärileikattua+juutalaista...”
Kyllä+se+koskee+yhtä+lailla+muslimejakin.+Jossain+suhteessa+juutalaiset+ovat+vain+täysjärkisempää+porukkaa+että+niiden+luulisi+ymmärtävän,+miten+järjetöntä+tuollainen+silpominen+on.+Olen+keskustellut+asiasta+yhtä+lailla+muslimien+kanssa,+joten+eitämä+ihan+yksipuolista+ole.
06.01.2019 21:47
”...uskossa.+Tekstisi+ilmaisee+ettet+ole+ollut.”
Taas+yksi+joka+luulee+tuntevansa+ja+tietävänsä+mitä+olen+tuntenut+ja+kokenut.+Mutta+saat+tietysti+luulla+mitä+haluat.
05.01.2019 21:00
”...vastaavia+älyttömyyksiä+niin+kukaan+teistä+EDI-uskovaisista+ei+totea+mitään+seurakuntalaistenne+typeryydestä...”
Kuule,+tiede+kyllä+korjaa.+Siinä+on+itsekorjaava+mekanismi,+mitä+uskonnoissa+ei+ole.+Jos+joku+esittää+älyttömyyksiä,+se+on+jokaisen+yksilön+omalla+vastuulla.+Sinä+olet+sidoksissa+tiede-+ja+maailmankuvasi+osalta+tuhansia+vuosia+vanhoihin+kirjoituksiin,+tiede+taas+korjaa+itseään.
Ei+uskovilla+ole+mitään+sertifioitua+totuutta+-+kirjoituksia+voi+jokainen+tutkia+ja+tulkita+oman+korvasyyhynsä+mukaan.+Tällä+palstalla+esitetyt+kirjoitukset+eivät+sisällä+läheskään+aina+mitään+tiedeyhteisön+konsensusta,+mutta+noita+vakavammin+otettavia+kirjoittajia+kannattaa+kyllä+seurata,+minkä+näemmä+teetkin.+Ihan+oikein,+protestoi,+esitä+kysymyksiä+ja+pidä+mieli+avoimena!+Kyllä+se+siitä!
05.01.2019 18:53
”GDI+argumentti+on+mielestäni+hyvin+köyhä,+ja+yhdenarvoinen+kommentti+on+hokema+tiede+tietää+tai+näin+on+fakta.+Ja+siitä+tahdon+todistaa,+Jumalan+tuntemisessa+ei+ole+kyse+sokeasta+uskosta+vaan+siitä+että+asiat+on+todettavissa.”
MAINIOTA!!!+Tuosta+minäkin+lähdin.+Siitä+vain+eteenpäin+niin+kauan,+että+peräseinä+tulee+vastaan.+Kyllä+sinäkin+vielä+tosiasiat+tunnustat,+kunhan+et+anna+GDI:n+ja+älyllisen+epärehellisyyden+vietellä+itseäsi.
05.01.2019 15:34
”Teillä+on+lähtökohtaisesti+päämääränä+ei+niinkään+se+että+voisitte+päätyä+oikeaan+tulokseen+vaan+teidän+päämääränä+on+aikaansaada+evoluutinen+tulos.”
Aika+hauskaa+lukea+tuollainen+arvio.+Itselleni+nimittäin+kävi+täsmälleen,+siis+täsmälleen+päinvastoin.
Uskovainen+isäni+vakuutti,+että+Raamattu+ja+sen+kertomukset+kestävät+kaiken+kriittisen,+mutta+ehellisen+tarkastelun,+koska+ne+ovat+totta.+Tämän+innoittamana+ja+mielessäni+ilmeinen+Raamatun+ja+tieteen+sopusointu+aloin+itsenäisesti+tutkimaan+asiaa.+Menemättä+tarkemmin+yksityiskohtiin+(vedenpaisumus,+Joona+valaan+vatsassa,+auringon+pysähtyminen+taivaalla,+maan+peruspylväät,+taivaankansi+jne+jne)+osoittautuivat+olevan+jyrkässä+ristiriidassa+tieteen+ja+muutenkin+sen+kanssa,+mitä+ympäröivästä+maailmasta+yleisesti+tiedämme.
Seurasi+vaikein+vaihe,+nimittäin+taistelu+älyllisen+rehellisyyden+kanssa.+Hautaisinko+löydökseni+ja+ylpeilisinkö+uskonveljieni+kanssa+siitä,+miten+asetan+Raamatun+etusijalle+terveen+järjen,+arkielämän+tietojen+ja+tieteen+suhteen,+vai+otanko+vastaansanomattomat+todisteet+vastaan?
Älyllinen+rehellisyys+voitti,+koska+en+voinut+elää+jatkuvassa+kognitiivisessa+disonanssissa+omantuntoni+kanssa.+Tätä+pohdintaa+suosittelen+sinullekin.+Olin+tuon+tapahtuessa+suunnilleen+15-17-vuotias.+Ja+aiemmin+olin+sentään+edustanut+Markin+kaltaista+kiviseinäkiistoa,+täydellistä+denialismia.+Luen+edelleen+pohdintoja+efektiivisen+ja++forenssisen+vanhurskauden+suhteesta,+Lutherin+teoksia+ja+joskus+Arndtin+postillaa,+mutta+vain+ulkopuolisena,+analyyttisesti.+
Kannatan+Lutherin+kahden+regimentin+oppia.+Silloin+uskonasiat+jäävät+uskonasioiksi+ja+tiede+tieteeksi.+Se+n+tosin+johtanut+minut+ensin+agnostisismiin+ja+sittemmin+ateismiin.+
Varoitan+sinua:+jos+OIKEASTI+annat+itsellesi+luvan+ajatella+ilman+ennakkoehtoja,+seuraukset+voivat+muuttaa+maailmankuvaasi.
05.01.2019 15:26
”...exponentiaalisesti+kun+taas+kaasukerrokset+asettuvat+tiheytensä+ja+koostumuksensa+mukaan+samoin+lämpötila+on+oleellinen+tekijä.+Lämpötila+ei+toimi+expotentiaalisesti...”
Expotentiaalisesti?+Tarkoitat+varmaan+”eksponentiaalisesti”.+Suomen+kielessä+sanassa+ei+ole+x-kirjainta,+eikä+tekstisi+muutu+yhtään+hienommaksi+tai+tieteellisemmäksi,+vaikka+miten+väärin+kirjoittaisit.
05.01.2019 14:08
Hohhoijaa.+Taas+evoluutioon+perehtyneet+vetävät+kreationoisteja+kölin+ali+edestakaisin+ihan+mennen+tullen.+Eivätkö+nuo+kretut+ikinä+ota+opikseen?
Näitä+on+hauska+lukea.+Jatkakaa+kreationistit+please!
02.01.2019 21:42
Kiitos+tiedosta.+Rauha+tuon+ristiriitaisen+(teot/sanat)+henkilön+muistolle.
Taannoin+-+olisiko+ollut+pari,+kolme+vuotta+sitten+-+pyysin+kohteliaasti+vertaisarvioitua+tieteellistä+tietoa+MK:n+tapahtumiin+liittyvästä+tutkimuksesta,+joka+vahvistaisi+tapahtumat+tosiksi.+Merkittävimmät+olivat+muistaakseni+miljoonia+ihmisiä+käsittäneiden+kulttuurien+todisteet+sekä+jäännökset+nimetyssä+paikassa+tapahtuneesta+taistelussa,+johon+osallistui+satojatuhansia+sotilaita.+
Vaikka+noissa+kulttuureissa+käytiin+kauppaa+(rahayksiköistä+on+mainintoja+MK:ssa)+ja+oletettavasti+oikeutta+sekä+sodittiin,+minkäänlaisia+-+pienimpiäkään+-+todisteita+ei+ymmärtääkseni+ole+jäänyt.+Onko+sittemmin+jo+löydetty+jotain?
Muistelen+jonkun+sanoneen,+etten+voi+todistaa,+ETTEIKÖ+sellaisia+kulttuureja+olisi+ollut+tai+voinut+olla.+Mutta+eihän+se+niin+mene+(vrt.+Russellin+teekannu).+Occamin+partaveitsi+viuhuu+taas.
01.01.2019 13:37
Mihin+muuten+palstan+valkopartainen+apologeetta+Tapani+on+kadonnut?+Onko+hän+väsynyt+vai+siirtynyt+ns.+rajan+taa+tapaamaan+edesmenneitä+sukulaisiaan?
31.12.2018 23:14
7 / 132