Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. Olin+lapsenuskossa+elänyt+helluntailaispoika+suunnilleen+15.+ikävuoteeni+asti,+kunnes+minun+oli+pakko+hyväksyä+homoutni,+jota+vastaan+olin+tuloksetta+taistellut.+Vanhempani+lähettivät+minut+luterilaisten+rippileirille+tuntemansa+ja+luottamansa+kirkkoherran+avustuksella.+Siellä+kohtasin+tulevan+puolisoni,+jonka+kanssa+myöhemmin+rekisteröin+parisuhteen.Isäni+oli+vakuuttanut+minulle,+että+kristinusko+on+niin+totta+ja+vahva,+että+se+kestää+kaiken+rehellisen,+kiittisen+tarkastelun.+Halusin+todistaa+ateistikavereilleni+(ja+myös+itselleni),+että+Raamattu+ja+sen+ihmeet+ovat+totta.+Menemättä+tässä+nyt+yksityiskohtiin,+sanon+vaan+että+Raamattu+ja+kristinusko+hävisivät+6-0:+luomiskertomuksesta,+vedenpaisumuksesta,+auringon+pysäyttämisestä+taivaalla+ja+Joonasta+valaan+vatsassa+ei+jäänyt+kiveä+kiven+päälle,+vain+muutaman+esimerkin+mainitakseni.Vaikeinta+asiassa+oli+älyllinen+rehellisyys:+se,+että+hyväksyin+vastaansanomattomat+tieteelliset+todisteet,+oli+todella+tuskallista,+koska+jouduin+monelta+osin+asettamaan+elämäni+ja+arvoni+uuteen+järjestykseen.++Olisin+halunnut+selittää+asiat+parhain+päin,+kuten+alan+termi+kuului+ja+mitä+minulle+usein+ehdotettiin.+Eräs+pakotie,+jota+jotkut+käyttävät,+on++tapahtumien+selittäminen+vertauskuvallisiksi.+Tämä+ei+oikein+toimi,+koska+tapahtumat+on+selkeästi+kerrottu+histoiallisina+eikä+vertauskuvallisina.+Koska+Raamattu+ei+ole+totuudenmukainen+edes+kertoessaan+luonnonhistiriallisista,+fyysisesti+tapahtuneista+asioista,+joiden+todenmukaisuus+on+mahdollista+selvittää+naturalistisen+tieteen+menetelmin,+miten+voin+uskoa+sen+totuudellisuuteen+ja+luotettavuuteen+asioissa,+jotka+koskevat+arvojani+ja+maailmankuvaani?Mitä+viimeksiainittuihin+tulee,+Vanhan+Testamentin+Jumalasta+paljastuu+hirviö,+jonka+kanssa+en+halua+olla+minkäänlaisissa+tekemisissä+(mm.+kansanmurhat,+joissa+sumeilematta+ja+erottelematta+tapetaan+mm.+naisia+ja+lapsia).+On+selitetty,+että+ne+kuuluvat+vanhaan+liittoon.+Jäljelle+jää+fakta+(jos+nyt+hetken+leikitään+ajatuksella,+että+tarinat+ovat+totta),+että+ON+tai+ON+OLLUT+olosuhteita,+joissa+Jumala+katsoo+hyväksi+massamurhata+mm.+vastasyntyneitä,+johon+itse+en+löydä+minkäänlaista+eettistä+tai+moraalista+perustelua.Toivottavasti+tämä+ketoo+sinulle+suhtautumisestani+ja+antaa+ymärrystä+siihen+miksi+olen+asioista+jotain+mieltä.
  2. ”Teillä+on+lähtökohtaisesti+päämääränä+ei+niinkään+se+että+voisitte+päätyä+oikeaan+tulokseen+vaan+teidän+päämääränä+on+aikaansaada+evoluutinen+tulos.”Aika+hauskaa+lukea+tuollainen+arvio.+Itselleni+nimittäin+kävi+täsmälleen,+siis+täsmälleen+päinvastoin.Uskovainen+isäni+vakuutti,+että+Raamattu+ja+sen+kertomukset+kestävät+kaiken+kriittisen,+mutta+ehellisen+tarkastelun,+koska+ne+ovat+totta.+Tämän+innoittamana+ja+mielessäni+ilmeinen+Raamatun+ja+tieteen+sopusointu+aloin+itsenäisesti+tutkimaan+asiaa.+Menemättä+tarkemmin+yksityiskohtiin+(vedenpaisumus,+Joona+valaan+vatsassa,+auringon+pysähtyminen+taivaalla,+maan+peruspylväät,+taivaankansi+jne+jne)+osoittautuivat+olevan+jyrkässä+ristiriidassa+tieteen+ja+muutenkin+sen+kanssa,+mitä+ympäröivästä+maailmasta+yleisesti+tiedämme.Seurasi+vaikein+vaihe,+nimittäin+taistelu+älyllisen+rehellisyyden+kanssa.+Hautaisinko+löydökseni+ja+ylpeilisinkö+uskonveljieni+kanssa+siitä,+miten+asetan+Raamatun+etusijalle+terveen+järjen,+arkielämän+tietojen+ja+tieteen+suhteen,+vai+otanko+vastaansanomattomat+todisteet+vastaan?Älyllinen+rehellisyys+voitti,+koska+en+voinut+elää+jatkuvassa+kognitiivisessa+disonanssissa+omantuntoni+kanssa.+Tätä+pohdintaa+suosittelen+sinullekin.+Olin+tuon+tapahtuessa+suunnilleen+15-17-vuotias.+Ja+aiemmin+olin+sentään+edustanut+Markin+kaltaista+kiviseinäkiistoa,+täydellistä+denialismia.+Luen+edelleen+pohdintoja+efektiivisen+ja++forenssisen+vanhurskauden+suhteesta,+Lutherin+teoksia+ja+joskus+Arndtin+postillaa,+mutta+vain+ulkopuolisena,+analyyttisesti.+Kannatan+Lutherin+kahden+regimentin+oppia.+Silloin+uskonasiat+jäävät+uskonasioiksi+ja+tiede+tieteeksi.+Se+n+tosin+johtanut+minut+ensin+agnostisismiin+ja+sittemmin+ateismiin.+Varoitan+sinua:+jos+OIKEASTI+annat+itsellesi+luvan+ajatella+ilman+ennakkoehtoja,+seuraukset+voivat+muuttaa+maailmankuvaasi.
  3. ”...exponentiaalisesti+kun+taas+kaasukerrokset+asettuvat+tiheytensä+ja+koostumuksensa+mukaan+samoin+lämpötila+on+oleellinen+tekijä.+Lämpötila+ei+toimi+expotentiaalisesti...”Expotentiaalisesti?+Tarkoitat+varmaan+”eksponentiaalisesti”.+Suomen+kielessä+sanassa+ei+ole+x-kirjainta,+eikä+tekstisi+muutu+yhtään+hienommaksi+tai+tieteellisemmäksi,+vaikka+miten+väärin+kirjoittaisit.