Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Isäsi on tyypillinen ohutnahkainen narsisti.
- Hän elää mielikuvitusmaailmassa, jonka hän on luonut itselleen, ettei hänen tarvitsisi käsitellä niitä asioita, mitä hän joutui lapsena kestämään. Puhutaan lapsen syväjäätymisestä, jonka seurauksena normaali kehitys pysähtyy ja ihminen jää piiloon siihen illuusiomaailmaan, jonka hän silloin luo turvakseen (lapsen mielellä).
- Tälläiset ihmiset ovat hyvin mustavalkoisia ja he ovat arvottaneet koko maailman hyviin ja pahoihin. Hyvin tyypillistä on, että heidän mielestään kaikki "paha" pitää tuhota.
- Kun reaalimaailma tulee vastaan, niin he tekevät kaikkensa, ettei heidän mielikuvitusmaailmansa sortuisi. Hyvästä tulee paha tai toisinpäin silmänräpäyksessä, jos se vain mahdollistaa mielikuvitusmaailman jatkumisen.
- Se mitä sinulle tapahtui olisi romuttanut hänen korttitalonsa ja pakottanut tulemaan oikeaan maailmaan. Kieltämällä kaiken ja laittamalla kaiken sinun syyksi hän on ratkaissut sisäisen ristiriitatilanteen ja jatkaa elämäänsä laalaalandissa, jossa hän edelleen on "Jotain suurta".
- Tähän kuuluu myös rajattomuus ja hän ei (siis ihan oikeasti) pysty ymmärtämään, että toiset on eri ihmisiä kuin hän, puhumattakaan siitä, että muut voisivat ajatella asioista eri tavalla kuin hän. Hän on varmaan sisäisessä shokissa kun äitisi ajattelikin eri tavalla kuin hän. Nämä ristiriitatilanteet (eli, esim puoliso ajattelee eri tavalla) johtaa yleensä poikkeksetta voimakkaaseen henkiseen hyökkäykseen, jolla hän yrittää pitää kaikki langat käsissään. "
Haluaisin jostain tutkittua tietoa, linkin mistä tämä teoria on peräisin..
Tässä kohtaa sen puuttuessa laitan tämän josta ko. tytär itse voi lukea ja pohtia onko hänen isänsä ohutnahkainen narsisti joksi ny joku netissä kirjoittava tuntematon henkilö on hänet diagnosoinut...
Itsekin olen itseni ns. ohutnahkaisen piirteitä omavaksi itseni tunnistanut, mutta pikkusen ny tuossa kirjoittajan teksitissä oli jotain joka ei kuulu joukkoon...
Noh, pitänee itsekin lukea aiheesta lisää ajatuksella ja tosiaan toivon että ko. kirjoittaja laittaisi oman tietoläheensä, että sieltäkin voisi lukea...
http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
02.09.2014 18:51
"Millä perustelet, että utra oli nimenomaan miehen nimmari, ehkä ajattelet nyt vain liikaa tai liian toiveikkaasti? "
Siis ensinnäkin tuolla ylempänä ko. kirjoittaja nimmarilla utra hälvenee esittätyy jonkun miehen vaimoksi...
En tarkoittanut/ajatellut, että utra olisi miehen nimmari, vaan että se sopisi tuon kirjoittajan miehen nimmariksi...
Jonka tuo kirjoittaja koki joutuneen läheisriippuvaisen uhriksi, raukka, rukka, poloinen, joka " sai miehessä nousemaan esiin narsistisia käyttäytymistapoja, joita ei ollut koskaan ollut ennen ko. suhdetta."
Että huvitus ny tuli yksinomaan siitä, että joo, kehitteleekö petetyt naiset oikeasti tuollaisiakin selityksiä miehensä pettämiselle ja valehtelulle ja pitävät miestään tuollaisena utrana (rukka, raukka, poloinen) ja vierittävät syyn ikäänkuin naisen harteille...
Miksikö tartuin tuohon, niin siinä hyvin samaa kuin sen tuntemani tyypinkin selityksissä omasta pettämisestään, ei hän niitä naisia halunnut, mutta oli pakko kun ne naiset halusivat häntä...
Mitä muuten tulee tuohon Utraan paikanimenä liittyen Joensuuhun ja siihen minulle spostia lähettäneeseen hovinaiseen, niin tokihan siitä ny jonkinlainen mielleyhtymä/muistikuva tuli, että sieltähän se hovinainenkin kertoi olevansa, joka luuli, että puhun täällä hänen miehestään...
En ny sitä sen kummemmin jääny pohtimaan koska täällä ny on saanu tottua kaikenlaiseen, milloin kukakin luulee, että puhun hänen miehestään tai olen hänen naapurinsa jne...
Tuohon , elämäkriisi, psykoosi , trauma kohtaan en ny osaa sanoa mitään, kun en oikein ymmärtänyt mitä sillä tässä kohtaa haetaan/miten se liittyy tähän asiaan...
Ymmärrän kyllä, että psykoottinen, sekava, järkyttynyt ihminen saattaa puhua outoja, mutta en usko hänen tietoisesti valehtelevan...
Mitä tulee tuon puheena olevan miehen salaseurasta niin käsittääkseni hän oli vaimon mukaan läheisriippuvainen, joka sai miehen käyttäytymään narsistin tavoin...
Sitä en tiedä oliko selitys miehen vaiko tunsiko vaimo ko. salaseuralaisen niin hyvin, että itse on nimennyt salaseuralaisen läheisriippuvaiseksi jolle ikäänkuin vierittää vastuun siitä, että mies käyttätyi narsistin tavoin ts. petti ja valehteli...
02.09.2014 18:37
"Olen pohtinut tuota yksinhuoltaja asiaa. En tiedä mikä on ratkaisu. En halua viedä lapseltani äitiään, mutta en halua myöskään lapseni kärsivän hirviön käyttäytymisesta. Työni vaatii matkustamista ja ei rajoitu nk. virka-aikaan."
Niin kuullostaa kummalliselta tuo, ettet halua viedä lapselta äitiään jos ja kun äiti on oikeasti narsisti, piru, jopa psykopaatti kuten olet intoutunut häntä kuvaamaan...
Toteutuuko ajatuksesi, lapsen hyvinvointi on etusijalla tuossa tapauksessa
Sääliä ja sympatiaa saa kyllä nyyhkytarinoilla lapsista, mutta tiedä sitten jääkö lapsi ja hänen hyvinvointinsa todellisuudessa kuitenkin sen narsistin haukkumisen jalkoihin jos ja kun ei itsekään sitä kokoaikaisesti lasta halua jonka kääntää muotoon, ei halua viedä äitiä lapseltaan...
02.09.2014 16:46
"Kunnioittaisin sinun toivettasi tulla kohdelluksi siten, kuin itse kohtelet muita."
Niin tarkoitus ei ollut loukata/tuoda ikäviä asioita mieleesi vaan omasta tarinastasikin osoittaa että narsistit voisko sanoa, etsivät jostain syystä ns. heikkoja ihmisiä, ettei siihen kovinkaan kummoisia manipulointikykyjä silloin tarvitse...
Siitä tuntemastani tyypistähän olen monesti kertonut että hänen puheidensa mukaan monet hänen hyväksikäytettävistään olivat joko narsistin uhreja tai muuten kaltoinkohtelevassa suhteissa olevia naisia...
Että sillä auttajan, hyväntekijän, kuuntelijan lohduttajan roolilla narsistit ratsastavat...
Vielä tuos kun tuota kommennttiasi luin, niin tekee mieli sanoa, että sinun NP:lläsi oli paljon hoitoalan naisia, mikä ei tarkoita että ännäksi kutsumallani henkilöllä olisi ollut...
Jotenkin sinulla on välillä jotain semmosta, että mietin joskus kuulutko sinä siihen joukkoon, joka luulee että minulla on ollut jotain tekemistä heidän miehiensä kanssa...
Mutta käsittääkseni jo sen narsistin ulkonäön pitäisi hälventää nuo epäilyt, tosiaan se tuntemani tyyppi ei mikään adonis ollut kun taas kertomasi mukaan se sinun NP:si oli tosi hyvännäköinen...
Enkä oikein ymmärrä tuotakaan vihjailuasi asuinpaikkaan liittyen, mikä merkitys asuinpaikalla on näihin asioihin liittyen...
02.09.2014 16:30
"Ovat lähteneet sitten asioiden selvittyä itselleen auttelemaan häntä ja edelleen uskoneet voivansa tuon tehdä... Voi voi teitä teikäläisiä"
Tsih, taas tuota sun tietämystäsi...
Kuule kun mun suhteeni oli vaan tapailua kerta viikkoon ns. kaiken kivan merkeissä ettei ny mistään auttamisuhteesta ollu kyse vaan enemmänkin pelkästä hömpöttämisestä, vaikka ny rakkaudesta yms aiheista joskus kiisteltiinkin, koska hän ei moiseen uskonut...
Enkä ny tosiaankaan usko voivani "auttaa" saati parantaa yhtäkään narsistia, silloin kun tunsin hänet, en edes tiennyt narsisteista mitään ja nyt kun tiedän ymmärrän kyllä se vaiva ei ole parannettavissa...
02.09.2014 16:09
"Lapsen hyvinvointi on laitettava aina etusijalle. Ihanteellisinta olisi, jos saisi narsistin ojennukseen ja toimimaan kuten normaalihmiset"
Niin, mutta jos oikein olen ymmärtänyt niin vaimosi on narsisti, niin tuo ei ole mahdollista
Se mikä tässä tarinassa on surullista lapsen kannalta on se, että näköjään sinunkin vanhemmuutesi on riippuvainen intreisseistä...
"Molemmat hoitaisivat yhteisin intressein lasta."
Niin tuo kuullostaa, en löydä sanoja, ikäänkuin lasta hoidettaisiin ikäänkuin silloin kun se sopii vanhempien intresseihin...
Huoh, minun mielestäni vanhemmuus on kokoaikaista eikä se ole riippuvainen intreisseistä, että tänään ei ny sovi mutta katotaan huomenna jos kalenterista löytyy vapaata...
02.09.2014 15:22
"Omalla narsisti-psykopaatillan täyttyy Clecleyn listasta joka kohta ihan reippaasti."
Noh, pakko "veistellä" vähän ennenkun poistun tästä koneelta , tuohon liittyen, että miksi niin voimaallisesti olet kehuskellut kumppanisi seksitaiitoja jos ja kun tuokin kohta täyttyy
15.Sukupuolielämä on persoonatonta, triviaalia ja heikosti integroitunutta
Käsittääkseni tuo tarkoittaa että sukupuoli elämä on mitäänsanomatonta, latteaa ja ei mitenkään yhdistävää...
01.09.2014 20:29
"Nyt tämä juttu lähti vain vähän sille ladulle, että verrataan meitä ja professori Harea... ja hänen toimintatapaansa. Eiköhän tuokin nyt ole kuitenkin vähän kohtuutonta...?"
En ny ole tässä vertailemassa ketään, ihan käyn keskustelua vain siltä pohjalta, miten ja millä kriteereillä itse kukin psykopaatiksi nimittelee...
Kuten huomaat eroja on "luokittelussakin" ja itse ny en tosiaankaan tunne henk. koht ketään psykopaattia, vaikka joitain vankilassa istuneita tunnenkin...
Mitä Robert Hareen tulee niin pidän häntä jonkin sortin asiantuntijana tähän aiheeseen liittyen ja hänen laillaan nimittäisin psykopaateiksi vain niitä pahimpia...
Ihan voit itse nimittään entistä kumppaniasi psykopaatiksi jos haluat, tämä ny vaan tämmöstä keskustelua tästä aiheesta/psykopaatiksi nimeämisestä...
Palstan aihehan on narsismi
En tiedä onko netissä sellaista keskustelupalstaa jossa puhuttaisiin nimenomaan psykopaateista, kun mielestäni näissä nimityksissä kannattaa muistaa tämäkin..."psykopaatin sanotaan usein olevan narsistinen mutta narsisti on harvoin psykopaatti..."
Ihan vaan sen takia, ettei kukaan narsistin uhri tule vainoharhaiseksi ja ala luulemaan, että se hänenkin narsistinen miesystävä on psykopaatti, muistaakseni tuo "ei ollut normaali" jo sivusi aihetta/ajatus jos se onkin psykopaatti kävi mielessä, josta tämä aihe varsinaisesti sai alkunsa...
Että edelleen, narsisti harvoin on psykopaatti
01.09.2014 20:15
Niin tämä keskustelu ny lähti alkuun toisessa keskustelussa ja keskustellaan ny vaan ihan yleisellä tasolla psykopaatti nimityksestä., ketä millaista ihmistä mahdollisesti voi nimittää psykopaatiksi...
Johon jo omana mielipiteenäni toinkin esiin, että mieluusti jätän tuon Haren tapaan sen nimityksen niille joiden kontolla on dokumentoituja rikoksia...
Joka jo heman sivuaakin tuota kysymystäsi...
"Ensinnäkään, en ymmärrä, mitä mahdat tarkoittaa tuolla "vain" sanalla puhuessasi Haren tarkoittamista lieroista."
No vastaus löytynee tuosta lainauksesta, "psykopaattisesti käyttäytyvistä" Hare suositteli käytettävän suomennettuna sanaa liero...
"Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."
Kun taas hänkin jättäisi varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on niitä raskaita dokumentoituja "ansioita", mikä dokumentointi tarkoittanee, että ns. mustaa valkoisella, rikosrekisteri,/tutkimustuloksia...
Noh, sinä ny jostain syystä haluat nimittää entistä kumppaniasi psykopaatiksi, ei siinä mitään, mutta kuten itsekin toteat hänestä , et ole perillä hänen puuhistaan ja ounastelet että täällä kuvatut narsistit voivat olla enemmän kuin täällä kerrotaan...
Että jos oikein ymmärsin, varmaa tietoa sinulla ei ole omastasikaan ja niihin muihin liittyen "voi olla" ei tarkoita että on...
Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms.
Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta...
Tiedän kyllä, että semmosia naisia on, jotka kirjoittelevart vankiloihin ja tuntuvat ihannoivan tuon tyyppisiä miehiä...
01.09.2014 19:07
"Tarkoitin että ei ole varaa lähteä - minun palkkani ei ainakaan riitä ko. laskuihin yms. kuluihin joten velkaa tullut velan päälle. Ja minulla ei olisi tällä hetkellä varaa maksaa edes vuokraa. Selviän juuri kun maksan laskuni pois ja siihen sen jääkin."
Kuule kun ed. mainittujen ongelmien ratkaisemiseksi on olemassa mm. asumistuki ja talous-ja velkaneuvonta...
http://www.kela.fi/yleinen-asumistuki_maara-ja-verotus
http://www.takuu-saatio.fi/hae_apua/talous-ja_velkaneuvonta/
Mitä tulee tuohon ruokalaskuun 1500 euroa kuussa kahdelta hengeltä, niin se kuullostaa kyllä käsittämättömältä, jopa epäuskottavalta...
Siiitäkin summasta jo jäisi sinulle reilusti yli tuhat euroa siihen asumiseen...
01.09.2014 18:35
"Hei... Kirjoitit "raskaita ja dokumentoituja rikoksia". Eikö ollut "raskaita ja dokumentoituja "ansioita""?"
Juu, ymmärtääkseni noissa piireissä rikosrekisteriä pidetään kaiketi "ansio" luettelona, mitä pitempi/rumempi, sen kovempi "paatti", eikä sitä ansaita pelkillä puheilla/luulemisilla vaan tosiaan "ansiot" on dokumentoitu siihen rikosrekisteriin...
Kaikki Auervaaratkaan eivät pääse historian kirjoihin, joitakin on kyllä tuomittu ns. petoksista, muistaakseni hiljattainkin oli juttu jossa naiset järjestivät ko. henkilölle ansan ja poliisit nappasivat hänet...
Jotenkin ny huvittaa, että ikäänkuin itseäsi harmittaisi jos narsistipsykopaattiasi pidettäisiin vain tuollaisena lierona jonkalaisia olen tarkoittanut puhuessani joskus täällä "näistä kotoisista naristeista"...
01.09.2014 16:12
"Hyvä neuvo... Ei kannata panna painoa tällaisella keskustelupalstalla tulleisiin neuvoihin ja ohjeisiin!"
Niin ns. neuvoja/ohjeitakinkin täällä satelee ja tosiaan tuo ylläoleva on ihan parhaimmasta päästä.
Pidin myös tuosta roskapussiteoriasta, vaikkakin olen sitäkin mieltä, että kumppaninkin on hyvä tietää joitain asioita, että ymmärtää, miksi toinen reagoi niinkuin reagoi tiettyihin asioihin tai miksi jotkut asiat ovat tärkeitä tai miksi vaipuu joskus mietteisiin, on surullinen jne...
Mutta noita asioita ei ny ole tarpeen tuoda esiin heti tutustumisvaiheessa, monen narsistin uhrin kompastuskivihän piilee siinä, että ns. avautuu puhumisen tarpeestaan johtuen väärälle henkilölle...
Että jonkinlainen kultainen keskitie tässäkin asiassa,ja kuten edellä mainittiin on hyvä käydä kumppanin lisäksi puhumassa ihan "ammattikuuntelijallakin"...
01.09.2014 16:01
Niin jostain mielen lokeroista tuli mieleen, että olen lukenut aiemminkin yhden kirppusen kommentin täältä ja laitoin nimmarin tuohon hakuun...
Tässä hänen tarinansa ja syykin miksi
http://keskustelu.suomi24.fi/node/12028894#comment-66092166
"Lähtisin jos olisi varaa - sillä olen joutunut ostamaan kotiin kaiken, ja sen hän myös tietää - ei ole varaa lähteä."
Niin itsekukin nuo asiat päättää tykönään...
Omasta kokemuksestani sanon, että itse aikoinaan lähdin avioliitostani suurinpiirtein tyhjin käsin, vielä kahden silloin alaikäisen tyttären kanssa, sinne jäi talo ja tavarat...
Mutta voin sanoa pärjänneeni, pikku hiljaa se uusi kotikin vaikkakin vuokra asunnossa kalustui, osin käytetyillä huonekaluilla ja tavarakin alkoi lisääntymään...
Nää on näitä asioita, joutuu miettimään mikä on tärkeää ja minkä hinnan siitä on valmis maksamaan...
31.08.2014 21:02
"Uskoisin, että suurkin osa aiheeseen tutustuttuaan, ymmärtää kyllä, että ns. aito narsisti ny voi esiintyä ihan minkäkinlaisena niin halutessaan jopa narsistin uhrina... "
Niin tuossa kun luin tuota tiede artikkelia jossa puhuttiin ns. lieroista yhtenä tyyppinä psykopatiaan liittyen...
Niin tähän kohtaan/aiheeseen liittyen tekee mieli kopioida ihan artikkelin lopusta tämä kohta
- Tarkista nyyhkytarinat - varsinkin, jos tarinassa kaikki paha tuntuu olevan toisten syytä.
Lisättynä toki huomiolla
"Muista kuitenkin, että esimerkiksi psykopaattien kohteet voivat olla todella kaltoin kohdeltuja ja heidän ikäviä kokemuksiaan on aluksi vaikea uskoa tosiksi."
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/psykopaatti_mainettaan_pahempi
Että mielestäni kyllä narsistitkin voivat esiintyä uhreina,
mikä ei suinkaan tarkoita että kaikki uhrit olisivat narsisteja...
30.08.2014 21:19
" Jos olisin itse psykopaatti, niin mieluummin tahtoisin tulla kutsutuksi psykopaatiksi kuin lieroksi, jos nyt jotain nimitystä olisi pakko käyttää.."
Jaa noh, voisin itse ajatella että itse psykopaatti joka pitää itseään ylivertaisena ei ainakaan pitäisi liero nimittelystä vaan kokisi sen ehkä jos ei halventavana niin pilkkana,ivana tai vähättelynä...
Omaan "korvaani" tuo liero nimitys sopii hyvinkin ja tulipahan mieleen vielä sellaisen hauska assisiosaatiokin, että matoihin liittyen, lierohan on kaksineuvoinen...
Mutta tosiaan Harehan tuon liero nimityksenkin on tavallaan "keksinyt" siltä pohjalta, että on tosiaan hyvinkin monenlasia psykopatian tyyppejä ja hänkin käsittääkseni jättää tuon varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on raskaita ja dokumentoituja rikoksia...
Tavallaan samaa tarkoitin tuolla aiemmallani ."jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms."
"Vaikka terve valppaus kannattaa, noitavainoihin ei parane ryhtyä. Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/psykopaatti_mainettaan_pahempi
30.08.2014 20:44
"Perkasin itseni, perkasin lapsuuteni, perkasin syyt, miksi olin toiminut niin kuin olin toiminut…"
Niin minulla tuo etsikko aika tuohon aiheeseen liittyen alkoi/tapahtui jo avioliittoni loppumetreillä ja sitä kesti usemmankin vuoden...
Kunnes tosiaan lapset kasvoivat, lensivät pesästä ja iski ns. viidenkympin villitys, tai kaipuu kumppanista joka toi minut sitten ensin netin treffimaailmaan ja sitten tämänkin aiheen pariin...
Jos ny pohdin syitä miksi minä sellaiseen suhteeseen, niin ajattelisin, että jotenkin halusin päästä eroon siitä ns. pyhän roolistani ja ehkä alitajuinenkin ratkaisuni oli sitte heilahtaa ikäänkuin äärilaidasta toiseen...
Sitten kun siinä kävi niinkuin kävi, alkoi se ihmisyyteni/naiseuteni mitätöiminen ja jonkinlainen yritys saada minut itsenikin pitämään itseäni "sellaisena" naisena niin tulihan se raja vastaan ja päätin suhteen...
Jonka jälkeen etsin tietoa siitä "mitä se kaikki oli" ja päädyin tämän aiheen pariin josta myös löysin ikäänkuin itseni ohutnahkaisena narsistina...
Mitäkö ajattelen itse itsestäni tänä päivänä, en ole ihmistä kummempi, en sen sairaampi/terveempi kuin muutkaan ja myös minulla on oikeus omiin mielipiteisiini vaikka ne poikkeaisivat jonkun muun mielipiteistä...
Jonkin sortin maailmanparantaja olen vieläkin, ja pyrin kohtaamaan kanssaihmisiä siten kuin toivoisin itseäni kohdeltavan vastaavassa tilanteessa...
Tuohon mainitsemaasi vertaistukihenkilönä toimiseesi liittyen, monesti tuotakin asiaa pohtinut, kun minua on pariinkin kertaan pyydetty vapaaehtoistyöhön Mobileen...
Kerran jo täytin koulutushakemuksenkin, mutta jätin sen lähettämättä, kun ajattelin omaa jaksamistani siltä pohjalta, että kun jo leipätyökseni teen hoitotyötä, joka sekin on ns. auttamisammatti niin tällä hetkellä en halua sitoutua mihinkään pidempiaikaisempaan..
Mutta kiitos sinulle kirjoituksestasi/ajatuksistasi/mielipiteistäsi, voin samaistua siihen , itsestä omasta elämästä ja lähipiiristä, siitä omasta maailmasta se lähtee maailmanparantaminenkin, vertaistukihenkilöitä/ rinnallakulkijoita tarvitaan...varsinkin nyt kun yhteiskunnan resurssit tuntuvat olevan kovin rajalliset...
29.08.2014 22:27
"Häiriköi ottamalla selvää paikoista, joissa petetty on ja ilmestyy sinne. Harrastaa myös puhelinterroria. Riittääkö, jos yrittää olla huomaamatta? "
Niin, nuo asiat hyvin henkilökohtaisia siltä pohjalta, että miten paljon itse on valmis tuota häiriköintiä sietämään ja miltä se tuntuu, aiheuttaako se stressiä, pelkoa, tuntuuko tilanne uhkaavalta...
Jos kovasti itse stressaantuu, tilanne tuntuu uhkaavalta ja se aiheuttaa pelkotiloja niin mielestäni silloin voi ottaa yhteyttä mm. poliisiin ja yrittää hankkia kyseiselle ihmiselle lähestymiskielto..
Todisteeksi riittänee tuo puhelinterrorikin, josta jää jälki puhelimeen julkisuudessakin löytyy useita ns. ennakko tapauksia joissa ko. häirikölle on annettu tuomio moisesta...
Samoin löytyy tapauksia joissa häirikönti saa vakavampia muotoja, ja vuosien häiriköinti on johtanut jopa sen uhriksi joutuneen kuolemaan...
Täältä sivusta on vaikea tietää riittääkö pelkkä huomiotta jättäminen, kun ei tunne ihmistä, tutkaile omia tunteitasi asian suhteen, mieti voisitko olla todellisessa vaarassa ko. henkilön taholta ja keskustele läheistesi kanssa tilantestasi ja jos tunnet pelkoa/koet tilanteet uhkaaviksi, ota yhteyttä poliisiin...
29.08.2014 12:11
"Voisitte alkaa laittaa niitä tietoiskuja ja selityksiä siihen toiseen linkkiin, joka on aiheeltaan nimenomaan tarkoitettu siihen. "
Noh aiheesta löytyy pilvin pimein luettavaa, niin tietoteoreettista kuin kirjallisuudenkin parista, googlettamalla ja lukemallakin saattaa asian vieressä viivähtää tovi jos toinenkin, samoin kirjastosta löytyy kirjoja jos aihe lähemmin kiinnostaa...
Tähän narsismi aiheeseen ja täällä esitettyihin narsisteihin liittyen, itse mieluusti jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms.
Ihan vaan erotuksena näistä ihmis/parisuhteisiin liittyvistä ongelmista, joiden aiheuttajaa kaiketi voisi kutsua psykopaatin muotona Harenkin käyttämää nimitystä liero...
Että voisin ajatella, että keskusteluissa ny tulee helposti vähän kiistaa/väärinkäsityksiä kun toineen puhuu psykopaattista ihan eri tyyppinä kuin toinen...
Että ihan samalla tavalla kuin meitä ihmisiä on joka lähtöön, niin on psykopaattejakin, ko. ihminen on itse omanlainensa luonteeltaan ja hänen omat resurssinsa, muut ihmiset, elinolosuhteensa yms. vielä ovat taustalla vaikuttamassa...
http://www.kysy.fi/kysymys/miten-sosiopaatin-ja-psykopaatin-ominaisuudetoireet-eroavat-toisistaan
29.08.2014 10:45
"Ovat ehkä kärsineet narsistisesta sisaruksestaan jo valtavasti. Samoin kuin narsistien vanhemmat..."
Niin ilmeisesti haluat ny herättää ikäänkuin syyllisyyttä jos ja kun puhutaan niistä tekijöistä mistä se "ilkeä narsismi" mahdollisesti juontuu...
Ensinnäkin jo tuolla ylempänä mainitsin, että lastaan rakastavat vanhemmat ovat aina hieman puoleellisia liittyen tuon miehen tarinaan, toki saattavat olla puolueellisia siitäkin syystä, että saattavat tuntea ns. piston sydämessään...
Oli ny kyse kummasta tahansa, niin se puolueellisuus vanhemmille sallittakoon
Mitä tulee mainitsemaasi, sisaruksiin vertaamisesta, niin en mielestäni ole sitä tehnyt tässä pohtiessani narsistin syntyteoroita, että tuo "vertailu sisarukseen" on ny ihan oma esille ottamasi asia tässä kohtaa.
Mitä taas tulee siihen, että keiden kaikkien tunteet pitää ottaa huomioon kun täällä puhutaan "niistä narsisteista" niin sen pohjalta kaiketi kenenkään ei olisi luvallista puhua yhdestäkään narsistista ettei vahingossa loukkaisi "sen narsistin" vanhempien, sisarusten, mahdollisten lasten tunteita...
Aina "se narsisti" josta täällä puhutaan on myös jonkun vanhemman lapsi, mahdollisesti jonkun sisarus ja saattaa olla myös olla jonkun lapsen vanhempi...
29.08.2014 09:46
"Tai sitten pidän narsisteista ;D"
Niin oletan ny että tunnet henkilön, joka sinun mielestäsi on narsisti ja pidät hänestä...
Mietis vielä, kuka/mikä/millainen on ihminen on hän, josta pidät...
Pidätkö todella hänestä vaiko siitä vaikutelmasta minkä hän itsestään sinulle antaa, tai oman pääsi kuvitelmasta hänestä...
Mikälin Vakninia on uskominen niin narsistilla ei ole pysyvää identiteetti, hän itse ei tunne/ tiedä millainen persoona hän on...
"Kun persoonallisuus on jäykistynyt niin paljon, ettei se enää pysty muuttamaan reaktioitaan muuttuvaan ympäristöön, sanomme että se on häiriintynyt. Persoonallisuushäiriö on äärimmäinen väärin identifioituminen.
Yksilö tulkitsee virheellisesti omat tapansa identiteetikseen. Hän identifioi itsensä ympäristöönsä, ottaen vihjeensä käyttäytymiseen, tunteisiin ja käsitteisiin vain siitä. Hänen sisäinen maailmansa on, niin sanoaksemme, tyhjä, ja siinä asuu hänen Todellisen Itsensä kummitus."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html
Tuossa käsittääkseni on myös vastaus tuohon kysymykseesi, miksi narsisti jäljittelee, vaikka kysymys ny ei minulle ollut osoitettukaan...
Mitä tulee tuohon "mutta myös uskon ettei ihminen ole pelkkä häiriönsä. "
Niin yhtäkkiä voisin ajatella, että jos häiriö on persoonassa niin, ihminen on yhtäkuin häiriönsä jos ja kun persoonallisuushäiriötä ei pystytä parantamaan...kuten Vakninkin asian toteaa johdannossaan...
"Tämä kirja on kertomus tiestä itseni tuntemiseen. Se oli tuskallinen prosessi joka ei johtanut mihinkään. En ole tänään erilainen - enkä terveempi - kuin silloin kun kirjoitin tämän kirjan. Häiriöni on ja pysyy, ja ennuste on huono ja häkellyttävä."
Kerrot että tapaus kiinnostaa sinua älyllisesti, noh, kuka tietää josko jonain päivänä voimme lukea tieteellisen tutkimuksen sellaisestakin tapauksesta...
27.08.2014 21:14
172 / 223