Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Isäsi on tyypillinen ohutnahkainen narsisti.
    - Hän elää mielikuvitusmaailmassa, jonka hän on luonut itselleen, ettei hänen tarvitsisi käsitellä niitä asioita, mitä hän joutui lapsena kestämään. Puhutaan lapsen syväjäätymisestä, jonka seurauksena normaali kehitys pysähtyy ja ihminen jää piiloon siihen illuusiomaailmaan, jonka hän silloin luo turvakseen (lapsen mielellä).
    - Tälläiset ihmiset ovat hyvin mustavalkoisia ja he ovat arvottaneet koko maailman hyviin ja pahoihin. Hyvin tyypillistä on, että heidän mielestään kaikki "paha" pitää tuhota.
    - Kun reaalimaailma tulee vastaan, niin he tekevät kaikkensa, ettei heidän mielikuvitusmaailmansa sortuisi. Hyvästä tulee paha tai toisinpäin silmänräpäyksessä, jos se vain mahdollistaa mielikuvitusmaailman jatkumisen.
    - Se mitä sinulle tapahtui olisi romuttanut hänen korttitalonsa ja pakottanut tulemaan oikeaan maailmaan. Kieltämällä kaiken ja laittamalla kaiken sinun syyksi hän on ratkaissut sisäisen ristiriitatilanteen ja jatkaa elämäänsä laalaalandissa, jossa hän edelleen on "Jotain suurta".
    - Tähän kuuluu myös rajattomuus ja hän ei (siis ihan oikeasti) pysty ymmärtämään, että toiset on eri ihmisiä kuin hän, puhumattakaan siitä, että muut voisivat ajatella asioista eri tavalla kuin hän. Hän on varmaan sisäisessä shokissa kun äitisi ajattelikin eri tavalla kuin hän. Nämä ristiriitatilanteet (eli, esim puoliso ajattelee eri tavalla) johtaa yleensä poikkeksetta voimakkaaseen henkiseen hyökkäykseen, jolla hän yrittää pitää kaikki langat käsissään. "

Haluaisin jostain tutkittua tietoa, linkin mistä tämä teoria on peräisin..

Tässä kohtaa sen puuttuessa laitan tämän josta ko. tytär itse voi lukea ja pohtia onko hänen isänsä ohutnahkainen narsisti joksi ny joku netissä kirjoittava tuntematon henkilö on hänet diagnosoinut...

Itsekin olen itseni ns. ohutnahkaisen piirteitä omavaksi itseni tunnistanut, mutta pikkusen ny tuossa kirjoittajan teksitissä oli jotain joka ei kuulu joukkoon...

Noh, pitänee itsekin lukea aiheesta lisää ajatuksella ja tosiaan toivon että ko. kirjoittaja laittaisi oman tietoläheensä, että sieltäkin voisi lukea...

http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/hyrck106.htm
  2. "Millä perustelet, että utra oli nimenomaan miehen nimmari, ehkä ajattelet nyt vain liikaa tai liian toiveikkaasti? "

Siis ensinnäkin tuolla ylempänä ko. kirjoittaja nimmarilla utra hälvenee esittätyy jonkun miehen vaimoksi...

En tarkoittanut/ajatellut, että utra olisi miehen nimmari, vaan että se sopisi tuon kirjoittajan miehen nimmariksi...

Jonka tuo kirjoittaja koki joutuneen läheisriippuvaisen uhriksi, raukka, rukka, poloinen, joka " sai miehessä nousemaan esiin narsistisia käyttäytymistapoja, joita ei ollut koskaan ollut ennen ko. suhdetta."

Että huvitus ny tuli yksinomaan siitä, että joo, kehitteleekö petetyt naiset oikeasti tuollaisiakin selityksiä miehensä pettämiselle ja valehtelulle ja pitävät miestään tuollaisena utrana (rukka, raukka, poloinen) ja vierittävät syyn ikäänkuin naisen harteille...

Miksikö tartuin tuohon, niin siinä hyvin samaa kuin sen tuntemani tyypinkin selityksissä omasta pettämisestään, ei hän niitä naisia halunnut, mutta oli pakko kun ne naiset halusivat häntä...

Mitä muuten tulee tuohon Utraan paikanimenä liittyen Joensuuhun ja siihen minulle spostia lähettäneeseen hovinaiseen, niin tokihan siitä ny jonkinlainen mielleyhtymä/muistikuva tuli, että sieltähän se hovinainenkin kertoi olevansa, joka luuli, että puhun täällä hänen miehestään...

En ny sitä sen kummemmin jääny pohtimaan koska täällä ny on saanu tottua kaikenlaiseen, milloin kukakin luulee, että puhun hänen miehestään tai olen hänen naapurinsa jne...

Tuohon , elämäkriisi, psykoosi , trauma kohtaan en ny osaa sanoa mitään, kun en oikein ymmärtänyt mitä sillä tässä kohtaa haetaan/miten se liittyy tähän asiaan...

Ymmärrän kyllä, että psykoottinen, sekava, järkyttynyt ihminen saattaa puhua outoja, mutta en usko hänen tietoisesti valehtelevan...

Mitä tulee tuon puheena olevan miehen salaseurasta niin käsittääkseni hän oli vaimon mukaan läheisriippuvainen, joka sai miehen käyttäytymään narsistin tavoin...

Sitä en tiedä oliko selitys miehen vaiko tunsiko vaimo ko. salaseuralaisen niin hyvin, että itse on nimennyt salaseuralaisen läheisriippuvaiseksi jolle ikäänkuin vierittää vastuun siitä, että mies käyttätyi narsistin tavoin ts. petti ja valehteli...
  3. Niin tämä keskustelu ny lähti alkuun toisessa keskustelussa ja keskustellaan ny vaan ihan yleisellä tasolla psykopaatti nimityksestä., ketä millaista ihmistä mahdollisesti voi nimittää psykopaatiksi...

Johon jo omana mielipiteenäni toinkin esiin, että mieluusti jätän tuon Haren tapaan sen nimityksen niille joiden kontolla on dokumentoituja rikoksia...

Joka jo heman sivuaakin tuota kysymystäsi...

"Ensinnäkään, en ymmärrä, mitä mahdat tarkoittaa tuolla "vain" sanalla puhuessasi Haren tarkoittamista lieroista."

No vastaus löytynee tuosta lainauksesta, "psykopaattisesti käyttäytyvistä" Hare suositteli käytettävän suomennettuna sanaa liero...

"Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."

Kun taas hänkin jättäisi varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on niitä raskaita dokumentoituja "ansioita", mikä dokumentointi tarkoittanee, että ns. mustaa valkoisella, rikosrekisteri,/tutkimustuloksia...

Noh, sinä ny jostain syystä haluat nimittää entistä kumppaniasi psykopaatiksi, ei siinä mitään, mutta kuten itsekin toteat hänestä , et ole perillä hänen puuhistaan ja ounastelet että täällä kuvatut narsistit voivat olla enemmän kuin täällä kerrotaan...

Että jos oikein ymmärsin, varmaa tietoa sinulla ei ole omastasikaan ja niihin muihin liittyen "voi olla" ei tarkoita että on...

Toki taustalla voi olla sellainen syy, että välttämättä ei halua kertoa tietoisesti seurustelleensa ihmisen kanssa, jolla on esim. taustalla useita väkivaltatuomioita, varkauksia/ryöstöjä/petoksia, yms.

Siinä kun pikkusen tulee sitten kyseenalaistetuksi taas se omakin valinta...

Tiedän kyllä, että semmosia naisia on, jotka kirjoittelevart vankiloihin ja tuntuvat ihannoivan tuon tyyppisiä miehiä...
  4. "Hei... Kirjoitit "raskaita ja dokumentoituja rikoksia". Eikö ollut "raskaita ja dokumentoituja "ansioita""?"

Juu, ymmärtääkseni noissa piireissä rikosrekisteriä pidetään kaiketi "ansio" luettelona, mitä pitempi/rumempi, sen kovempi "paatti", eikä sitä ansaita pelkillä puheilla/luulemisilla vaan tosiaan "ansiot" on dokumentoitu siihen rikosrekisteriin...

Kaikki Auervaaratkaan eivät pääse historian kirjoihin, joitakin on kyllä tuomittu ns. petoksista, muistaakseni hiljattainkin oli juttu jossa naiset järjestivät ko. henkilölle ansan ja poliisit nappasivat hänet...

Jotenkin ny huvittaa, että ikäänkuin itseäsi harmittaisi jos narsistipsykopaattiasi pidettäisiin vain tuollaisena lierona jonkalaisia olen tarkoittanut puhuessani joskus täällä "näistä kotoisista naristeista"...
  5. " Jos olisin itse psykopaatti, niin mieluummin tahtoisin tulla kutsutuksi psykopaatiksi kuin lieroksi, jos nyt jotain nimitystä olisi pakko käyttää.."

Jaa noh, voisin itse ajatella että itse psykopaatti joka pitää itseään ylivertaisena ei ainakaan pitäisi liero nimittelystä vaan kokisi sen ehkä jos ei halventavana niin pilkkana,ivana tai vähättelynä...

Omaan "korvaani" tuo liero nimitys sopii hyvinkin ja tulipahan mieleen vielä sellaisen hauska assisiosaatiokin, että matoihin liittyen, lierohan on kaksineuvoinen...

Mutta tosiaan Harehan tuon liero nimityksenkin on tavallaan "keksinyt" siltä pohjalta, että on tosiaan hyvinkin monenlasia psykopatian tyyppejä ja hänkin käsittääkseni jättää tuon varsinaisen psykopaatti nimityksen heille joilla on raskaita ja dokumentoituja rikoksia...

Tavallaan samaa tarkoitin tuolla aiemmallani ."jätän tuon psykopaatti termin pois jos ja kun kuvailtuun narsistiin ei liity mitään suunitelmallista rikollisuutta/väkivallan tekoja useisiin ihmisiin kohdistuen yms."

"Vaikka terve valppaus kannattaa, noitavainoihin ei parane ryhtyä. Nykyään tuntuu olevan tapana leimata eri mieltä olevia tai muuten vain vaikeiksi koettuja ihmisiä psykopaateiksi. Oikeasti psykopaatin titteli edellyttää raskaita ja dokumentoituja "ansioita". Niinpä PCL-kurssilla Hare suositteli hieman ilkikurisesti käytettäväksi psykopaattisesti käyttäytyvistä arkikielen sanaa bastard, jonka voi suomentaa vaikkapa lieroksi."

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/psykopaatti_mainettaan_pahempi
  6. "Perkasin itseni, perkasin lapsuuteni, perkasin syyt, miksi olin toiminut niin kuin olin toiminut…"

Niin minulla tuo etsikko aika tuohon aiheeseen liittyen alkoi/tapahtui jo avioliittoni loppumetreillä ja sitä kesti usemmankin vuoden...

Kunnes tosiaan lapset kasvoivat, lensivät pesästä ja iski ns. viidenkympin villitys, tai kaipuu kumppanista joka toi minut sitten ensin netin treffimaailmaan ja sitten tämänkin aiheen pariin...

Jos ny pohdin syitä miksi minä sellaiseen suhteeseen, niin ajattelisin, että jotenkin halusin päästä eroon siitä ns. pyhän roolistani ja ehkä alitajuinenkin ratkaisuni oli sitte heilahtaa ikäänkuin äärilaidasta toiseen...

Sitten kun siinä kävi niinkuin kävi, alkoi se ihmisyyteni/naiseuteni mitätöiminen ja jonkinlainen yritys saada minut itsenikin pitämään itseäni "sellaisena" naisena niin tulihan se raja vastaan ja päätin suhteen...

Jonka jälkeen etsin tietoa siitä "mitä se kaikki oli" ja päädyin tämän aiheen pariin josta myös löysin ikäänkuin itseni ohutnahkaisena narsistina...

Mitäkö ajattelen itse itsestäni tänä päivänä, en ole ihmistä kummempi, en sen sairaampi/terveempi kuin muutkaan ja myös minulla on oikeus omiin mielipiteisiini vaikka ne poikkeaisivat jonkun muun mielipiteistä...

Jonkin sortin maailmanparantaja olen vieläkin, ja pyrin kohtaamaan kanssaihmisiä siten kuin toivoisin itseäni kohdeltavan vastaavassa tilanteessa...

Tuohon mainitsemaasi vertaistukihenkilönä toimiseesi liittyen, monesti tuotakin asiaa pohtinut, kun minua on pariinkin kertaan pyydetty vapaaehtoistyöhön Mobileen...

Kerran jo täytin koulutushakemuksenkin, mutta jätin sen lähettämättä, kun ajattelin omaa jaksamistani siltä pohjalta, että kun jo leipätyökseni teen hoitotyötä, joka sekin on ns. auttamisammatti niin tällä hetkellä en halua sitoutua mihinkään pidempiaikaisempaan..

Mutta kiitos sinulle kirjoituksestasi/ajatuksistasi/mielipiteistäsi, voin samaistua siihen , itsestä omasta elämästä ja lähipiiristä, siitä omasta maailmasta se lähtee maailmanparantaminenkin, vertaistukihenkilöitä/ rinnallakulkijoita tarvitaan...varsinkin nyt kun yhteiskunnan resurssit tuntuvat olevan kovin rajalliset...
  7. "Tai sitten pidän narsisteista ;D"

Niin oletan ny että tunnet henkilön, joka sinun mielestäsi on narsisti ja pidät hänestä...

Mietis vielä, kuka/mikä/millainen on ihminen on hän, josta pidät...

Pidätkö todella hänestä vaiko siitä vaikutelmasta minkä hän itsestään sinulle antaa, tai oman pääsi kuvitelmasta hänestä...

Mikälin Vakninia on uskominen niin narsistilla ei ole pysyvää identiteetti, hän itse ei tunne/ tiedä millainen persoona hän on...

"Kun persoonallisuus on jäykistynyt niin paljon, ettei se enää pysty muuttamaan reaktioitaan muuttuvaan ympäristöön, sanomme että se on häiriintynyt. Persoonallisuushäiriö on äärimmäinen väärin identifioituminen.

Yksilö tulkitsee virheellisesti omat tapansa identiteetikseen. Hän identifioi itsensä ympäristöönsä, ottaen vihjeensä käyttäytymiseen, tunteisiin ja käsitteisiin vain siitä. Hänen sisäinen maailmansa on, niin sanoaksemme, tyhjä, ja siinä asuu hänen Todellisen Itsensä kummitus."

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html

Tuossa käsittääkseni on myös vastaus tuohon kysymykseesi, miksi narsisti jäljittelee, vaikka kysymys ny ei minulle ollut osoitettukaan...

Mitä tulee tuohon "mutta myös uskon ettei ihminen ole pelkkä häiriönsä. "

Niin yhtäkkiä voisin ajatella, että jos häiriö on persoonassa niin, ihminen on yhtäkuin häiriönsä jos ja kun persoonallisuushäiriötä ei pystytä parantamaan...kuten Vakninkin asian toteaa johdannossaan...

"Tämä kirja on kertomus tiestä itseni tuntemiseen. Se oli tuskallinen prosessi joka ei johtanut mihinkään. En ole tänään erilainen - enkä terveempi - kuin silloin kun kirjoitin tämän kirjan. Häiriöni on ja pysyy, ja ennuste on huono ja häkellyttävä."

Kerrot että tapaus kiinnostaa sinua älyllisesti, noh, kuka tietää josko jonain päivänä voimme lukea tieteellisen tutkimuksen sellaisestakin tapauksesta...