Nujertamalla vai kohtelemalla hyvin? Tiedän itse olevani hyvin vahva, ei tarvitse siitä ruveta huolehtimaan nyt. Vaan tarkotus olisi parantaa narsisti olemaan vähemmän narsistinen ja käyttäytymään paremmin. Niin ja menettämättä narsistia mieluiten.
Miten narsismin voi "voittaa/parantaa"?
27
335
Vastaukset
- Juokse pois
Ei narsistia voi parantaa mitenkään, jos olet vahva, et ole sitä kovin kauan aidon, oikean narsistin kanssa, ennemmin tai myöhemmin hän nujertaa sinut.
"Niin ja menettämättä narsistia mieluiten."
Noh, tässä linkissä kaiketi parhaat ohjeet tuon asian suhteen...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/abuse3.html- Ei mitenkään
Ei mitenkään.
Joskus harvoin, hyvin harvoin, todella osaava ja ammattitaitoinen terapeutti tai psykologi voi kenties hiukan saada narsistia hoidettua kohti normaalia ihmisyyttä, mutta siihen menee vuosia, ellei vuosikymmeniä. Kenenkään maallikon ei kannata edes yrittää.
Narsistin menetys ei ole koskaan mikään oikea menetys, vaan päinvastoin, se, että pääsee narsistista eroon, on siunaus, helpotus, voitto ja pelastus. - hohhoijaa11
Luulen kyllä pysyväni vahvana, pahempiakin luonnehäiriöisiä kohdattu kun tämä kyseinen henkilö. Ei sentään tämä ole väkivaltainen esim (vielä) ;D
Jotenkin tuon linkin asiat oli pääsääntöisesti tuommoista mielistelyä. Tarkoitus ois saada tämä narsisti enneminkin mielistelemään minua :) Eikö tuon linkin tekstin kirjottaja btw ole itsekin narsisti? Ainakin omien sanojensa mukaan...
En pidä itseäni myöskäään minään tavallisena "maallikkona". Eikö narsismi muutenkin ole vaan persoonallisuushäiriö... Pidän kyseisestä ihmisestä myös sen takana.- PuhHuijaa
Nää on niin näitä ......... hohhoijaa tosiaan......
"Eikö tuon linkin tekstin kirjottaja btw ole itsekin narsisti? Ainakin omien sanojensa mukaan.."
Niin, nuo neuvot/ohjeet jäämisen suhteen ovatkin ikäänkuin narsistin itsensä antamia, että niillä lienee paljon painoarvoa sen suhteen mitä narsisti sinulta odottaa ja millä keinoin saat pidettyä hänet tyytyväisenä...
Ymmärsin, tuosta sinun "Niin ja menettämättä narsistia mieluiten.", että sinun tarkoituksesi on pyrkiä pitää narsisti itselläsi niin ettet ainakaan kokonaan menettäisi häntä millekkään toiselle lähteelle...
Että nuo ohjeet on sitä varten...
- Exsätkynukke
Minä kyllä pysyisin erossa moisesta tyypistä! Ja mielistelyn narsisti kyllä osaa, osaa olla hauska, mukava ja miellyttävä.... Niin kauan kuin kaikki menee hänen käsikirjoituksensa mukaan, niin kauan kun olet hänen sätkynukkensa.
- *nukketeatteri*
Uusi käsitys narsistista: narsisti on siis nukketeatterin johtaja.
Narsistin hovi on lauma sätkynukkeja ja narsistin uhri on voodoonukke, johon pistellään neuloja. - hohhoijaa11a
Pysyn kyllä erossa tämän narsistin hovista, eikä hirveästi kiinnosta mitä tämä hänen sätkynukkelaumansa ajattelee :)
Päättelin, että täytyy siis antaa tämän henkilön ymmärtää, että kaikki menee hänen mielensä mukaan.
Mulla on ihan oma "hovini" tarpeen tullen ja olen pitänyt huolen ettei tämän narsistin mielipiteitä asioista kuulla tässä minun puolellani olevassa "hovissa" ollenkaan :)
Ja "puhhuijaa", oliks sulla jotain annettavaa tähän keskusteluun vai puhisempaanko vain saavuit =) - Nujertamalla saa
"Nujertamalla vai kohtelemalla hyvin? "
Nujertamalla saa hänet voimaan pahoin, muttei parannettua eikä tuo ole varsinainen voittokaan. Jos itse olet niin sairas, että saat tyydytystä toisen nujertamisesta, niin sitten se on sinulle "voitto"...
Olisivatko nuo toimet kosto, vai mikä?
Itse jatkoin tapailemista vuosia varsinaisen suhteen jälkeen... Vaati tosiaan noita juttuja, mitä Vakninkin suosittelee. Sivallusta sopivaan hetkeen ja kiihkeyttä toiseen. Sitten itse pitää olla muuntuva ja tarjota narsistille uusia näköaloja elämään. Narsistin pitää käsittää, että ns. lähde pulppuaa täysillä mieluiten ikuisesti..
Onnea vain matkaan.
Minä kyllästyin jo omaan narsisti-psykopaattiini enkä tapaa häntä enää.- Nuo lauseet vain
"En pidä itseäni myöskäään minään tavallisena "maallikkona". Eikö narsismi muutenkin ole vaan persoonallisuushäiriö... Pidän kyseisestä ihmisestä myös sen takana. "
Nuo lauseet vain osoittavat sinun olevan melkoinen "maallikko". Tuo "vain persoonallisuushäiriö"... ja sitten tuo "ihmisestä myös sen takana".
Narsistin "takana", siis sen persoonallisuushäiriöisen, on lukuisia lähteitä, joten esim. jos narsisti olisi sama kuin minun narsisti-psykopaattini, niin yksi hänen takanaan olevista henkilöistä (joita hän siis jäljittelee) on esim. minä.
Olen itsekin tunnistanut montakin hahmoa, jotka narsisti on valinnut jäljiteltäviksi. Yksi on tosiaan minä.
Narsistinen persoonallisuushäiriö on järkyttävän vaikea vamma. - hohhoijaa:11
Ei se silloin ole minulle voitto. Tarkoitinkin narsisMin nujertamista, en narsisTin. Eli tarvitaan siis molempia keinoja, kuten itsekin sanoit "sivallusta sopivaan hetkeen ja kiihkeyttä toiseen". Miksi kyllästyit, jos saan kysyä?
Mua ei haittaisi vaikka narsistini menisi jopa lähteidensä kanssa sänkyyn, olen hänestä kiinnostunut ennemminkin älyllisesti, pääsis silloin itse vaan helpommallla. Jäljitelkööt mun puolestä oma narsistipsykopaattisi vaikka puuta, se ei tee minusta maallikkoa =)
Uskon kuitenkin että on tosiaan vaikea vamma, mutta myös uskon ettei ihminen ole pelkkä häiriönsä. Tai sitten pidän narsisteista ;D
Miksi muuten luulet narsistisi jäljittelevän sinua? - Olen tuntenut kaver.
hohhoijaa:11 kirjoitti:
Ei se silloin ole minulle voitto. Tarkoitinkin narsisMin nujertamista, en narsisTin. Eli tarvitaan siis molempia keinoja, kuten itsekin sanoit "sivallusta sopivaan hetkeen ja kiihkeyttä toiseen". Miksi kyllästyit, jos saan kysyä?
Mua ei haittaisi vaikka narsistini menisi jopa lähteidensä kanssa sänkyyn, olen hänestä kiinnostunut ennemminkin älyllisesti, pääsis silloin itse vaan helpommallla. Jäljitelkööt mun puolestä oma narsistipsykopaattisi vaikka puuta, se ei tee minusta maallikkoa =)
Uskon kuitenkin että on tosiaan vaikea vamma, mutta myös uskon ettei ihminen ole pelkkä häiriönsä. Tai sitten pidän narsisteista ;D
Miksi muuten luulet narsistisi jäljittelevän sinua?" Miksi kyllästyit, jos saan kysyä?"
Olen tuntenut kaverin ihan nuoresta asti. Nyt olemme jo keski-ikä puolella.
Hän oli varsinaisen seurustelun aikana plus10:n arvoinen sängyssä ja miksei muutenkin. Mutta hänen näkyvä hahmonsa perustuu jäljittelyyn...
Täällä palstalla olen kirjoittanut jo parin vuoden ajan ja käyty näitä kokemuksia läpi muiden uhrien kanssa. Siksi tiedän, että omat havaintoni ovat paikkansa pitäviä ja ilmeisesti täysin yleistettävissä. Narsistilla ei oikeastaan sitä julkipersoonaa itsessään ole, vaan se kaikki on esittämistä, lainaamista muilta.
Tunnen narsisti-psykopaattini niin hyvin, että tiedän, keitä hän jäljittelee (piirinsä on siis minulle myös tuttu). Itseni tunnen myös.
Oikeat narsistit eivät koskaan seurustele pitempään muuta kuin aivan hyötymismielessä. Useimmiten suora raha, asunto sopivassa paikassa tai muuten erittäin alistuva ja käyttökelpoinen nainen...
Hyödyt voivat olla myös henkisiä, jolloin kupataan hyvinkin toisen luonnetta...
Kysymys sinulle. Mitä narsisti hyötyy sinusta? - Miksikö kyllästyin?
Miksi muuten luulet narsistisi jäljittelevän sinua?Miksikö kyllästyin?
Siksi kun jouduin asettamaan niitä Vaknininkin suosittelemia rajoja niin paljon, että käytännössä narsisti ei pystynyt toiveisiini vastaamaan kuin lyhyen aikaa kerrallaan, niin suden jähmettyi niin yksipuiseksi.
Hän ei tietenkään ole sitä mitä minä kumppaniltani haluan. En tahdo esim. asumaan henkilön kanssa, joka poissa ollessani tekee kotonani inventaarion. Samoin voisin luottaa siihen, että kun pesen lakanoita ja sijaan vuoteen, niin tekisin sen aivan varmasti silloin tällöin myös toisille naisille...
Arvostan itseäni, eikä narsisti yllä henkisesti sille tasolle, mitä minä haluan. Olen paremman arvoinen. Ja johan tuollainen on terveysriskikin. Kaikki riskit ovat narsistin kanssa läsnä. hohhoijaa:11 kirjoitti:
Miksi muuten luulet narsistisi jäljittelevän sinua?"Tai sitten pidän narsisteista ;D"
Niin oletan ny että tunnet henkilön, joka sinun mielestäsi on narsisti ja pidät hänestä...
Mietis vielä, kuka/mikä/millainen on ihminen on hän, josta pidät...
Pidätkö todella hänestä vaiko siitä vaikutelmasta minkä hän itsestään sinulle antaa, tai oman pääsi kuvitelmasta hänestä...
Mikälin Vakninia on uskominen niin narsistilla ei ole pysyvää identiteetti, hän itse ei tunne/ tiedä millainen persoona hän on...
"Kun persoonallisuus on jäykistynyt niin paljon, ettei se enää pysty muuttamaan reaktioitaan muuttuvaan ympäristöön, sanomme että se on häiriintynyt. Persoonallisuushäiriö on äärimmäinen väärin identifioituminen.
Yksilö tulkitsee virheellisesti omat tapansa identiteetikseen. Hän identifioi itsensä ympäristöönsä, ottaen vihjeensä käyttäytymiseen, tunteisiin ja käsitteisiin vain siitä. Hänen sisäinen maailmansa on, niin sanoaksemme, tyhjä, ja siinä asuu hänen Todellisen Itsensä kummitus."
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html
Tuossa käsittääkseni on myös vastaus tuohon kysymykseesi, miksi narsisti jäljittelee, vaikka kysymys ny ei minulle ollut osoitettukaan...
Mitä tulee tuohon "mutta myös uskon ettei ihminen ole pelkkä häiriönsä. "
Niin yhtäkkiä voisin ajatella, että jos häiriö on persoonassa niin, ihminen on yhtäkuin häiriönsä jos ja kun persoonallisuushäiriötä ei pystytä parantamaan...kuten Vakninkin asian toteaa johdannossaan...
"Tämä kirja on kertomus tiestä itseni tuntemiseen. Se oli tuskallinen prosessi joka ei johtanut mihinkään. En ole tänään erilainen - enkä terveempi - kuin silloin kun kirjoitin tämän kirjan. Häiriöni on ja pysyy, ja ennuste on huono ja häkellyttävä."
Kerrot että tapaus kiinnostaa sinua älyllisesti, noh, kuka tietää josko jonain päivänä voimme lukea tieteellisen tutkimuksen sellaisestakin tapauksesta...- Tervetuloa vaan sitt
Miksi muuten luulet narsistisi jäljittelevän sinua?"olen hänestä kiinnostunut ennemminkin älyllisesti, pääsis silloin itse vaan helpommallla. "
Tervetuloa vaan sitten tänne palstallekin keskustelemaan. Olisit ensimmäinen ainakin minun havaintopiiriini osunut, jolla olisi helppoa narsistinsa kanssa.
Itseasiassa itse nautin suhteessamme noin kahden vuoden ajan ehkä juuri sellaista helppoutta, jota sinäkin ehkä tavoittelet. Lopulta kävi yksitoikkoiseksi suorastaan, oli niin helppoa...
Helppoa aikaa edelsi sitten kyllä noin kolmen vuoden hel*etti. Kova hinta parista helposta vuodesta. Noina kahtena vuotenakin jouduin tosin ummistamaan silmäni seksiaddiktin sulhoni sekoiluilta...
- hohhoijaa11
Jäin miettimään mitäköhän mahtaa minusta hyötyä. Ainakin seksuaalisessa mielessä toki, kuten minäkin hänestä. Ja rahallisesti hyödyn halutessani minä. Ehkä pidänkin siitä "sieluttomuudesta", siinä on jotain samaa kuin itsessäni.
Olen tuntenut henkilön monta vuotta. Pidän vaikutelmasta minkä hän antaa myös. Osaa käytöstavat yms. Tietääkseni persoonallisuushäiriöitä pystytään kyllä hoitamaan siihen pisteeseen ettei edes kriteerit jossain vaiheessa täyty.
Ja mua ei tosiaan haittaa pettäminen. Tietääkseni hän ei ole niin tehnyt, mutta parempi vaan että pitää omana tietonaan.
Itseasiassa kun tarkemmin mietin tuota jäljittelyä, hän jäljittelee välillä yhtä ärsyttävää henkilöä jonka tiedän. En pidä siitä ihmisestä. Voikohan sille jäljittelylle tehdä mitään? Tai saada hänet jäljittelemään mukavempia ihmisiä?
Ainiin ja mitä niitä vaaranpaikkoja on missä hän voisi yksipuolisesti hyväksikäyttää mua jollain tavalla? En halua että hän vie minulta mitään, niin etten saa itse jotain tilalle. Hänen kyllä olis vissiin parempi luullla hyötyvänsä musta.- huit hapeli
En nyt oikein keksi mitä mielenkiintoista on narsistissa? Tai onhan se mielenkiintoista tiettyyn pisteeseen, mutta sitten se on nähty. Sen vielä ymmärrän että ottaa haasteeksi kouluttaa hankalaa koiraa, mutta että narsistia? Narsismi tekee ihmisestä puusilmäisen ääliön jonka elämä pyörii vain sen surkean minuuden ympärillä, eikä siinä ole mitään mielenkiintoista pidemmän päälle. Sitä yhtä ja samaa. Narsisti ei opi mitään eikä muutu mihinkään.
On kuitenkin olemassa ihan mielenkiintoisiakin ihmisiä joiden kautta voi saada omaan elämään uusia ulottuvuuksia, ajatuksia ja iloa. Miksi tuhlata aikaa aasiin joka kiertää sitä samaa kehää vuodesta toiseen? - omat lait
huit hapeli kirjoitti:
En nyt oikein keksi mitä mielenkiintoista on narsistissa? Tai onhan se mielenkiintoista tiettyyn pisteeseen, mutta sitten se on nähty. Sen vielä ymmärrän että ottaa haasteeksi kouluttaa hankalaa koiraa, mutta että narsistia? Narsismi tekee ihmisestä puusilmäisen ääliön jonka elämä pyörii vain sen surkean minuuden ympärillä, eikä siinä ole mitään mielenkiintoista pidemmän päälle. Sitä yhtä ja samaa. Narsisti ei opi mitään eikä muutu mihinkään.
On kuitenkin olemassa ihan mielenkiintoisiakin ihmisiä joiden kautta voi saada omaan elämään uusia ulottuvuuksia, ajatuksia ja iloa. Miksi tuhlata aikaa aasiin joka kiertää sitä samaa kehää vuodesta toiseen?"Sen vielä ymmärrän että ottaa haasteeksi kouluttaa hankalaa koiraa, mutta että narsistia?"
Näin olen todennutkin, että vanha koira ei uusia temppuja opi ja mihinkäs se koira karvoistaan pääsisi. Pätee narsistiinkin.
Tai no kai se uusia temppuja oppii, ne ei vain ole kovin mukavia yhteiskunnan rauhan ja järjestyksen kannalta. - Älä nyt pahastu,
"Jäin miettimään mitäköhän mahtaa minusta hyötyä. Ainakin seksuaalisessa mielessä toki, kuten minäkin hänestä. "
Älä nyt pahastu, mutta näihin narsismi-aiheisiin juttuihin on hankala vastata, jos yrittää pelkästään olla kohtelias. Se kohteliaisuus ei oikein istu nimittäin sen narsistin elämään millään tavoin, muuta kuin silloin, kun pässiä vedetään narusta... Esittää niitä omia sirkustemppujaan, joihin hänellä kuuluu se kohteliaisuuskin.
Kun näytös on tietyllä tapaa ohi, eli pässi on siellä, mihin narsisti on sen tahtonut kiskoa, paljastuu kohteliaisuuksien todellinen luonne.
Eli ihan numero yksi. Onko narsistisi jotenkin rajoittunut naiseniskukyvyiltään, kun täytyy yhteen uhriin nojautua, jos nimittäin ei muuta syytä ole, kuin seksi...? Jos nyt oikein käsitin, et hänen lumoissaan sinäkään kovin pahasti ole. Toivot jopa pääseväsi helpommalla.
Joutuu vähän kuin ostamaan vastentahtoisen naisen??
"Tietääkseni persoonallisuushäiriöitä pystytään kyllä hoitamaan siihen pisteeseen ettei edes kriteerit jossain vaiheessa täyty."
Narsisteilla lienee todella vähän diagnooseja ja siten eivät hoidossakaan ole, muuta kuin jonkin yksittäisen asian tiimoilta ehkä, tarkoituksenaan saada omaa hyötyä lisättyä ja oppiakseen uusia konsteja. Parisuhde terapiaan vievät sen toisen, jolla on niitä ongelmia. Heillä ei ole ongelmia tuossa mielessä, viat ovat aina muissa, kun sensijaan he itse ovat aina oikeassa.
Diagnoosin narsistit saavat yleensä vapausrangaistusten yhteydessä.
Mutta kysympä nyt sinulta, että oletko tutustunut narsismin oireluetteloon? Ja jos olet, niin mitä kaikkea se mies on, mistä sinä ajattelet, että hän ylipäätään on narsisti? Olen itse törmännyt kerran sellaiseen mieheen, joka itse oli sitä mieltä itsestään, että on jonkinlainen narsisti.
Narsismia on kahta lajia karkeassa jaottelussa. Paksunahkainen narsismi on sitä klassista ja häijympää sorttia, joka täällä palstalaisia enimmäkseen askarruttaa. Uhrit sensijaan useimmiten ovat ohutnahkaisia narsisteja, eli läheisriippuvia. Ehkä mies on läheisriippuva? Heitä meissä suomalaisissa on melkoinen määrä. Eli oikeastaan ihan tavallinen vaiva se läheisriippuvuus.
Klassinen, paksunahkainen narsismi vaivaa noin 1-2% väestöstä.
- 11+12
Ehkä et vielä ole huomannut, miten hän hyötyy sinusta. Pönkittää omaa egoaan? Onko teillä suuri ikäero?
- hoohhoijaa11
Nauratti tuo "ymmärrän että kouluttaa koiraa, mutta että narsistia!" Ehkä mä pidän haasteista ;D
Voi olla että pönkittää egoaankin. Luulen että hän luulee tällä hetkellä "vetävänsä pässiä narussa". Esitelkööt "sirkustemppujaan" niin pitkään kuin vain mahdollista. Niin ja saamme toisiltamme ihailua.
Ja luulen hänen olevan vain laiska. Pidän kyllä hänestä. Mitä tarkotat "joutuu ostamaan vastentahtoisen"?
Olen myös miettinyt jos hän olisikin pelkästään joku sadisti. Entinen rikollinen yms. Olen kyllä tutustunut noihin narsistimääritelmiin ja kuulostaa liiankin tutulta.- Miten olet valmist.
"Voi olla että pönkittää egoaankin. Luulen että hän luulee tällä hetkellä "vetävänsä pässiä narussa". Esitelkööt "sirkustemppujaan" niin pitkään kuin vain mahdollista. Niin ja saamme toisiltamme ihailua."
Miten olet valmistautunut siihen, että hän ei jatka esitystään yhtään pitempään, kuin katsoo tarpeelliseksi? Narsistihan lopulta joutuu mitätöimään uhrinsa, että voisi itse edelleen olla kukkona omalla tunkiollaan, tai missä sitten ikinä onkin.
"Mitä tarkotat "joutuu ostamaan vastentahtoisen"?"
Tarkoitin sitä, että hän on ilmeisesti valmistautunut siihen, että hän rahoittaa teitä, ainakin jossakin määrin.. tai on valmis sellaiseenkin..? Että ei onnistu muuten?? Vai.
"Jäin miettimään mitäköhän mahtaa minusta hyötyä. Ainakin seksuaalisessa mielessä toki, "
Narsistit eivät seurustele kenenkään kanssa kuin hyötymismielessä. Omanikin yhdistää seksuaalisen käytön AINA pitkäaikaisiin seurustelusuhteisiin, jossa seksi ei ole k o s k a a n seurustelun pääsyy, vaan aivan muut hyödyt. Minä itse mukaan luettuna.
"Olen myös miettinyt jos hän olisikin pelkästään joku sadisti. Entinen rikollinen yms. Olen kyllä tutustunut noihin narsistimääritelmiin ja kuulostaa liiankin tutulta. "
Selvitä nyt hyvänen aika taustat. Oletko kuitenkin niin hyvin tutustunut, että tiedät, että hän tällä hetkellä on sitä mitä sanoo olevansa? Oma narsisti-psykopaattini lipevästi kierolla tavalla antoi minun ymmärtää, että hän oli ihan tekijä tietyissä asioissa ja että hän kyllä huolehtii menoista...
Tyypilliseksi auervaaraksi osoittautui. Tiedäthän tarinan siitä kuuluisasta naishuijari narsisti-psykopaatista.
- Onnea teille
Hohhoijaa. Olet itsekin narsisti. Onnistuminen toisen narsistin kanssa on hyvin mahdollista.
- hohhoijaa12
No, on itseasiassa diagnoosikin.
- huh-huijaa
Kas, eka kymppi. Pääsin luokalta.
- helppoa kun osaa
Narsismi voidaan parantaa ympärileikkauksella.
Se tehdään vartalon yläosassa olevaan hoikkaan kohtaan riittävän syvälle viiltäen.
Sekunnin kuluttua potilas ei ole enää narsisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2571865Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki141712- 1371276
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?1261155- 83807
- 164757
Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...
Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä168721Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri
Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala418668- 52592
Tajuan kyllä
että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa52535