Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
yhteenlaskutoimitus
profiilit
yhteenlaskutoimitus
yhteenlaskutoimitus
Vapaa kuvaus
Aloituksia
21
Kommenttia
4456
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
"Palstastakin voi olla kiitollinen, joko suoraan tai sekä välillisesti, jos on kokenut tämän arvokkaaksi.. "
Niin, negatiivisena pidän vain sitä, että tämä koukuttaa tällaista riippuvaisuuteen taipuvaa persoonaa...
14.11.2013 11:09
"Uhriutumistakin voisi ajatella oletusarvoksi (oikea vai väärä?) mistä pidetään kiinni kynsin ja hampain, eikä tulla ajatelleeksi(tai jopa kieltäydytään ajattelemasta) muita näkemyksä, näkökantoja tai etenemisvaihtoehtoja. "
Tuosta tuli mieleen usein täällä heitetty pahankuuloiselta heitetty lause..."narsisti aiheuttaa niin suurta tuhoa ettei uhri koskaan toivu ennalleen..."
Aiemmin olen suhtautunut tuohon lauseeseen tosi negatiivisesti...mutta nyt olen opetellut kääntämään lauseen positiiviseksi ajatukseksi, että on hyvä vaan ettei uhri toivu ennalleen...
Haen tuolla ajatusta, että uhri kokemuksensa jälkeen tiedostaa ne syyt itsessään...miksi hän esim. oli niin altis imartelulle...joka käsittääkseni on se lähtöasetelma, mistä suhde narsistiin useimmiten alkaa...
Toki kehut ja ihailu kuuluvat asiaan normaaleissakin suhteissa, mutta ainakin minun tapauksessani tiedostan jälkeenpäin, että se oli tarkoitushakuista...
saada minut itsenikin uskomaan olevani niin iihhana nainen...jos olisin todellisuudessa tuntenut olevani niin iihhana, niin olisin ollut sitä ennen häntäkin...
Mielestäni juurkin itsetuntemus/itse itsensä rakastaminen on se avainsana tässä kohtaa...
14.11.2013 11:05
"Eikö rakkaus silti olekaan niin suuri ja kokonaisvaltainen voima(vara), että se 'kestää kaiken, ymmärtää kaiken' ?"
Tuohan on se "vaatimus", mihin me useimme kompastumme...sisältääkö tuo "kestää kaiken" myös sen jatkuvan kaltoinkohtelun kestämisen...
Ajattelisin, että tuossa tilanteessa kumpikaan ei rakasta itseään, saati sitä toista...kohtele toista niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan...rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi...ei toteudu...
Mitä muuten tulee parisuhteisiin, niin hyvin usein siellä taustalla vaikuttaa tiedostamattomasti se elämän ensimmäinen "rakkaussuhde"...jonka teemaa olemme pakotettuja toistamaan...yrittäen saada ikäänkuin uudelleen elämällä siihen onnellisen lopun...
Mutta joo, ettei mene pelkästään parisuhdekeskeiseksi...kun ketjun aihe on kiitollisuus ja uskoisin ettei kaikilla lukijoilla ole sitä parisuhdetta, koska sitä päättynyttä suhdettahan sitä usein täällä kipuillaan...
niin ne kiitollisuuden aiheet löytyy kyllä muualtakin...kuten jo totesin, me hyvin usein vaan unohdamme päivittää niitä...pidämme monia asioita itsestään selvyyksinä...
Että tässä ny tämmönen ikäänkuin harjoitustehtävä, jota meistä itsekukin voisi kokeilla, että edes huomaisimme mitä kaikkea hyvää kaikesta pahasta huolimatta elämässämme on...
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ont00007
14.11.2013 10:08
"Saattaa silti olla karusellia, ja saattaa olla elämänkarusellia ja toivottavasti onkin loppuun saakka,"
Niin tässä ny ikäänkuin hyväksyt asian, mutta tuossa kohtaa kun otin asian esiin, että näin sivusta seurattuna(palstakirjoittelun perusteella) se tuntuu sinun kohdallasi edelleen olevan karusellia...
Niin vastauksestasi päätellen sinä jotenkin loukkaannuit...
"Ai niin, mutta minähän olenkin sinun mielestäsi jonkinlainen leikki-ihminen, jonka tunteilla ei ole niin väliä. Empä sinun kanssasi enää erehdy tunteista keskustelemaan. Koskapa vain taidat kadehtia minua, kun minulla niitä on.
Että vähät vain omistasiskin, josko sinulla niitä edes on."
että joo...ensin kerrot ettet enää kanssani tunteista keskustele, seuraavassa lauseessa kumoat sen liittämällä kateuden (=tunne) minuun, jonka jälkeen kerrot epäileväsi ettei minulla tunteita olekkaan...
Että hyvin karusellimaista tuokin...
13.11.2013 14:11
"Minä puolestani ajattelen niin, että "uhriutuminen" on osa toipumisprosessia ja ok, jos lyhytkestoista. Kroonistuessaan vaarana on, että siitä tulee koko elämä, eräänlainen mielen panssari, mikä on epätervettä."
Niin voin yhtyä mielipiteeseesi...alkuun se kyllä auttaa asian/tilanteen hahmottamista, että on ymmärtänyt "joutuneensa" narsistin uhriksi...
Se on vain siihen kohtaan sopiva nimitys, liittyen siihen ihmissuhteeseen...ja ohjaa hakemaan nimenomaan sitä tietoa, että miten mahdollisesti se narsisti/ kokemus on i t s e e n vaikuttanut...mihin itseensä liittyviin asioihin on syytä kiinnittää huomiota, ettei kokemus toistu...
13.11.2013 12:34
"Ai niin, mutta minähän olenkin sinun mielestäsi jonkinlainen leikki-ihminen, jonka tunteilla ei ole niin väliä."
Noh, tarkoitus ei ollut mitätöidä tunteitasi vaan yrittää saada sinut itsesi huomaamaan, että edelleen nuo tunteesi tuntuvat olevan täältä sivusta seurattuna tuon kuvaamasi karusellinen kaltaisia...
etkö huomaa sitä itse... muutama päivä olit tässä tilassa, tunsit näin...
"Kiitän hyvästä olostani myös narsistia, joka on sallinut minun nauttia kauniista itsestään ja on ylistänyt minua kauniiksi :). Hän ei vain lue tätä palstaa, joten siksi ehkä vähän turhaa. Livenä annan hänelle positiivista palautetta."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11821873
Seuraavassa hetkessä sitten mitätöit häntä monin tavoin, alamittaiseksi, vialliseksi yms.
Että samaa karusellia tuntuu tunteesi edelleen olevan...en sitä ny varsinaisesti kritisoi, ymmärrän kyllä että suhde narsistin kanssa on tuollaista vuoristorataa, yhtenä hetkenä yhtä ja toisena toista...riippuen narsistin kulloistakin tarpeista...
13.11.2013 12:17
"Eli elämä on edennyt vain narsistista huolimatta ja hänen kokonsa on pienentynyt elämässäni enää statistiksi"
Niin minäkin ny käytän menyttä kokemustani ännäksi nimeämästäni henkilöstä ikäänkuin aasinsiltana vielä kirjoittaa täällä...
että tavallaan riipun tämän palstan aiheessa
vaikka en tuosta ihmisestä todellisuudessa enää tiedä mitään...
Osa syynä täällä oloon toki on sekin, että löysin sen narsistin itsestänikin...kuin myös sekin että addiktoidun helposti tämän tyyppisiin ihmisenä olemiseen liittyviin aiheisiin...
12.11.2013 22:41
"Korostan, että tuota karusellia, jossa vaihtelivat rakkaus, pettymys, toivo, raastava ikävä, ilo, suru, epäusko, usko, luulo, varmuus, epävarmuus, menettämisentunne, menettämisenpelko, palvonta, halvekunta, viha, raivo, inho, pelko, ihmetys, kummastus... vaikka mitä, niin sitä karusellia kesti vaihtelevasti useampi vuosi. "
Noh, sinun kohdallasi tuo karuselli ja mielialat/mielipiteet tuntuu jatkuvan edelleen...muistaakseni tässä vielä joku päivä olit kiitollinen siitä, että olet saanut tutustua niin kauniiseen ihmiseen kuin n/p:si on...
12.11.2013 22:25
"Että en kuitenkaan tässä yhteydessä oikein ymmärrä, että miten tämä liittyy aiheeseen."
Noh, aiheena on uhrit ja itse ajattelen, että juurkin se narsisti saattaa kokea itsensä suurimmaksi uhriksi...kun "koneet" ei toimi hänen toivomallaan tavalla...
ja miksei niin tavallaan olekkin, hän on itse itsensä ja oman elämänsä uhri...
Mutta joo...kauas sinäkin on pahuuden olet ulkoistanut jos ny ihan Hitleristä pitää esimerkki hakea...eiköhän noita "hitlereitä" ihan lie maailma täynnään tässä meidän ajassammekin...
Mitä tuohon varjo ajatteluun tulee...niin meillä ihmisillä on itsekullakin oma varjomme, se kolikon toinen puoli, että suotta etsit sitä kestään toisesta ihmisestä...
12.11.2013 22:09
"Silloin kun siirretään kaikki vastuu uhreille, ollaan siirrytty siihen yhteiskuntaan, jossa kaikki kohtelu on oikeutettua."
Niin...vertaappa tuota lausettasi tähän...
" Sinä ja kaikki muut syytätte minua kaikenlaisista kauheista asioista.
Olen täysin hämmentynyt ja tietämätön. En ole tehnyt mitään väärää. Tämä epäoikeudenmukaisuus on liian suuri."
Lause on kopioitu Vakninin tekstin alkusanoista...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html
Käsittääkseni narsisti on se joka oikeudessakin väittää ettei ole tehnyt mitään väärää, vaikka olisi olemassa täysin vedenpitävät todisteetkin...
Edelleen kun viittasit tuohon siirrytty siihen yhteiskuntaan...
"Narsistinen persoonallisuushäiriö (Narcissistic Personality Disorder, NPD) on tuhoisa, inhottava ja kiduttava tauti, joka ei vaikuta pelkästään narsistiin. Se saastuttaa ja muuttaa ikuisiksi ajoiksi ihmisiä jotka ovat päivittäisessä kosketuksessa narsistiin. Toisin sanoen: se on tarttuva. Väitän että narsismi on 2000-luvun mentaalinen epidemia, jota vastaan on taisteltava kaikin keinoin."
Niin rakentavatko saastuneet uhritkin itsestään narsistin tavoin illuusion ihmisestä, joka ei koskaan ole tehnyt mitään väärää/valinnut väärin...
Millä me taistelemme, emme voi muuta kuin yrittää säilyttää oma ihmisyytemme, hyväksyä molemmat puolemme, uskoisin että me kaikki teemme joskus vääryttää niin itselle kuin toisillemmekin...jopa heille joita rakastamme...
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html
12.11.2013 21:16
"Ihmettelen suuresti tätä tarvetta poistaa ihmisen herkkyys, että jokaiseen asiaan pitäisi vain tuhahtaa eikä kokea mitään. Minusta se on matkaa kohti tunteetomuutta, jossa ihmisen kaltoin kohtelun sietokyky kasvaa liikaa. Kenenkään ei tarvitse kokea pahuutta, eikä varsinkaan sietää sitä. "
Niin, pikkusen ny menee mustavalkoiseksi...tuskin kukaan tarkoittaa ettei saisi tuntea mitään...päinvastoin on hyvä tuntea tunteensa, ne kaikista alhaisimmatkin...
harva vaan kertoo täällä niistä tunteista joista pitäisi puhua, surusta, häpeästä, pelosta, loukkaantumisen/ hylätyksi tulemisen tunteesta...
Sanotaan että narsisti kiusaa, niin kotona, parisuhteessa kuin työpaikalla ja tällä palstallakin, mutta kukaan ei kerro miltä se kiusaaminen tuntuu, käytä ikäviä tunteita kuvaavia sanoja...ei kerro miltä se tuntuu...
Mutta mitä tulee tuohon uhri vs. narsisti...hyvä ihminen vs. paha ihminen...niin meissä kaikissa on nuo molemmat puolet...meissä kaikissa on narsismia/meillä kaikilla on myös varjomme, jonka olemassaolo täytyy jollain tasolla edes hyväksyä...
"Omassa itsessä oleva mahdollinen paha, ”oma varjo”, on myös Lindqvistin mielestä tärkeä yrittää tutkia ja tunnistaa. Maailmassa näkemämme pahuus on aina jollakin tapaa kuva omasta pahuudestamme ja lähimpänä itseämme olevat asiat haluamme myös helposti torjua jyrkimmin. Oman varjon tunnistaminen on hänen mukaansa sen myöntämistä, että itsessä on myös pahoja asioita. Ihmisessä on voimia jotka kykenevät tuhoamaan elämää, käyttämään toisia hyväksi ja tekemään heistä välikappaleita omille itsekkäille pyrkimyksille. Ihminen voi myös tulla sokeaksi omille pyrkimyksille ja tehdä pahaa luullen tekevänsä hyvää. Voi myös menettää kyvyn itsekritiikkiin ja omien tekojen arviointiin"
http://uskotoivorakkaus.fi/teemat/saints-and-sinners/martti-lindqvist-seka-hyva-etta-paha
12.11.2013 19:31
"Eli emme voi aina vaikuttaa siihen mitä ikäviä asioita joudumme kohtamaan elämässämme, mutta voimme vaikuttaa siihen mihin suuntaan elämämme muovautuu ja annammeko saman tapahtua uudelleen."
Niin, aloittajan aihe on tuttu, muistaakseni itsekin laittanut aikoinaan linkin otsikolla oman elämänsä uhrit, löytyy googlettamalla, mutta siinä samaa asiaa kuin tuon aloittajan lainauksissakin, etten ny sitä tähän...tyydyn vain kopiomaan siitä tämän uhritestin, jonka pohjalta sitten itsekukin voi miettiä uhriuttaan...
Pieni uhritesti
Testaa, onko sinussa taipumusta uhriutumiseen.
Koen usein, etten pysty vaikuttamaan asioihin ja tilanteeseen.
Muut ovat syypäitä.
Muut ovat minulle ilkeitä.
Jumiudun, vatvon ja märehdin.
”Aina mulle käy näin” -ajattelu.
Jos ny itseeni liittyen tuosta jotain voin liittää...
niin tuo kohta jumiudun, vatvon ja märehdin sopinee kyllä toisinaan minuun...
miksei tuo viimeinenkin aina silloin tällöin...vanha koira ei niin helposti opi uusia temppuja, joutuu lyömään päätään seinään useammankin kerran, ennenkuin ottaa opikseen...
12.11.2013 17:16
"Tieto ei muuten pelasta alkoholistia sairaudeltaan, hän saattaa tietää alkoholismista hyvinkin paljon ja tuntee alkolistitoverinsa ja näkee näiden heikkouden, silti hän on sokea itselleen mitä juomiseen tulee."
Niin alkoholistiin ja narsistiin pätee sama tosiasia, kumpikin kieltää ongelmansa/ovat itselleen sokeita, joten sillä tavoin ovat hoidon ulottumissa...
Mitä tuohon tulee...
"Suurin osa alkoholisteista haaveilee kohtuukäytön mahdollisuudesta. "
Niin nykyään osa ns. asiantuntijoistakin on tuota mieltä tuosta mahdollisuudesta ja käsittääkseni joitain lääkkeitäkin on kehitelty tuota silmällä pitäen...
Mutta itse olen omana mielipiteenäni sillä kannalla, että ainut vaihtoehto on täysraittius, eikä sekään poista alkoholismia, on vain sen hoitamista...
riippuvuus on ja pysyy, joi tai ei...vuosia juomattakin olleet sairautensa ymmärtäneet alkoholistit nimittävät itseään alkoholisteiksi...
Siinä kun Vakninkin esittelee itsensä narsistina, vaikka suurenmoista tietoa on kirjoituksillaan "vammastaan" jakanutkin...
Mutta edelleen olen sitäkin mieltä, ettei kaikkia satunnaisesti alkoholia käyttäviä voi leimata alkoholisteiksi, siinä kun ei kaikkia silloin tällöin narsistisesti käyttäytyviä henkilöitä persoonallisuushäiriöisiksi, jollaista itse tarkoitan puhuessani narsistista...
12.11.2013 17:02
"Sanoinkin: jos aikonet minua syyttää siitä... eli viittasin tulevaan aikaan."
Öh, tuota muistas ny että ollaan netin keskustelupalstalla...keskustellaan kuitenkin kuvitteellisina henkilöinä...en tunne tuota "minua/henkilöä" jonka kanssa keskustelen...
jotenkin ny kuullostaa kummalta ajatuskin siitä, että tuo itselleni tuntematon henkilö ajattelee, että aikoisin häntä syyttää jos en nyt niin tulevaisuudessa...kun en edes tiedä kuka on hän jota pitäisi syyttää ja mistä, kun edes tiedä mikä on tuo "siitä" mistä minun pitäisi syyttää...
Kuhan ny otan kantaa/kerron mielipiteeni alkoholismiin liittyen, koska minulla entisenä alkoholistin lapsena, puolisona, sisarena ja jonkin verran työnkin puolesta on kosketuspintaa aiheeseen todellisuudessakin...että aihe on tuttu ja tärkeä...
Että mielipiteeni alkoholisteista/alkoholismista liittyvät aiheeseen/tuntemiini ihmisiin/reaalielämän kokemuksiin, ei itselleni tuntemattomaan kirjoittajaan tai hänen kumppaniinsa...joista kumpaakaan en tunne...
12.11.2013 15:44
"Hyviä kirjoituksia liittyen Narsismiin:"
Ihan vaan ny nostan tätä ketjua ylemmäs ja kehoitan jatkamaan tuosta linkistä toiseen , josta löytyy edelleen luettavaa...
http://www.ihminentavattavissa.net/
12.11.2013 11:33
"Meillä on paljon asioita joista voimme olla kiitollisia"
Niin mutta jostain syystä tulemme harvoin päivittäneeksi omia kiitollisuuden aiheitamme...
Ainakin itselle usein muistuu erityisesti mieleen vasta niissä kohdin, kun kuuntelee, katselee, huomaa miten mittaamattomasti maailmassa on kärsimystä...
Ne omat ongelmat/vaikeudet tuntuvat siinä kohtaa kovin mitättömiltä...
Tiedä sitten voiko asioita vertailla, mutta muistan kyllä jo teininä kopioineeni itselleni lauseen
"itkin koska minulla ei ollut kenkiä, kunnes näin hänet jolla ei ollut jalkoja"...
12.11.2013 11:18
"hyväksyminen
suvaitsevaisuus
kiitollisuus
arvostus
anteeksiantaminen
rakastaminen
Jos näistä aineksista tekisi kehäajattelumallin... ;"
Niin yleviä tavoitteita nuo kaikki, mutta jotenkin ny tähän kohtaan tekee mieli vastapainoksi heittää keskeneräisyyden puolustus
"Elämän tärkeisiin haasteisiin kuuluu oppia katsomaan ja tunnistamaan elämässä sekä pyhän että pahan alueita. Niiden leikkauspinnasta meille peilautuu erityisellä tavalla oma tilanteemme matkalla olevina ja keskeneräisinä olentoina. ”
http://uskotoivorakkaus.fi/teemat/saints-and-sinners/martti-lindqvist-seka-hyva-etta-paha
12.11.2013 11:07
"Kuten olen myös käsittänyt, että sinäkin kuvittelet ännäsi hengaavan normina uudessa parisuhteessaan... : D"
Niin, painoarvo juurkin sanalla k u v i t t e l e n, koska en oikeasti tiedä ännäni parisuhteen nykytilasta mitään,
mutta tuosta ajattelu tavastani että suhde on ok, uusi ei tiedä minusta, eikä siitä mitä p'skaa ännä alkuun hänestä on minulle puhunut... on se hyöty minulle ettei minun tarvitse vaivata asialla päätäni sen kummemmin...
Mitä taas tuohon mahtipontiseen ilmoitukseesi tulee...
"Täten ilmoitan, etten ole vastuussa tuosta ilmiöstä, jos aikonet minua syyttää siitä."
Niin, en ny ymmärrä, mistä ny mukamas syytin sinua, kunhan esitin mielipiteenäni että uskon että lähestulkoon kaikilla ihmisillä on ollut ja on toiveita ja unelmia...
Mitä alkoholismiin tulee, se on riippuvuussairaus, siinä ihmisessä jota alkoholismi vaivaa...mutta kaikki alkoholia juovat eivät ole alkoholisteja...
Olet kertonut, että n/p:si on alkoholisti, että tietojesi mukaan hän on riippuvainen alkoholista, juo pakonomaisesti...onko hän koskaan ollut katkolla/pidemmillä hoitojaksoilla.....
Vai kuuluisiko hän tähän ryhmään...
"Alkoholin suurkuluttajat ovat riskiryhmässä alkoholismin suhteen. Alkoholin suurkulutus on elämäntapa, jota ei voida vielä luokitella alkoholismiksi, ts. varsinaista riippuvuutta ei ole vielä kehittynyt."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi
Kun jotenkin on vaikea mieltää sitäkään, että kuuskymppinen pahoin alkoholisoitunut mies olisi erityisesti mikään naisten/sinunkaan suosikki, kuten olet antanut ymmärtää...
Etten ny ole ketään syyttelemässä kenenkään alkoholismista jos sitä tarkoitit...ja on totta että alkoholisteja vaivaa terveen narsismin puute, ja he ovat tarvitsevuudessaan ja defenesseissään hyvinkin narsistisia...kieltävät ongelmansa/hyväksikäyttävät ihmisiä...
11.11.2013 20:53
"Siellä viihtyvät särkyneet... monesti särkyneet. Ei heillä varmaan ole unelmia, ehkä ei ole koskaan ollutkaan. "
noh, onneksi tuossa kuitenkin nuo sanat "varmaan ja ehkä" sana, joka kertoo että lauseesi on mutu tuntumaa, eikä sillä välttämättä ole totuuspohjaa...
Ainakin itsen on vaikea mieltää/ajattelisin , ettei ihmisillä olisi koskaan ollut unelmia, uskoisin, että kaikilla on ollut...
mitä pubeihin tulee...ainakin karaoke baareissa joissa itse silloin tällöin käyn, lauletaan juuri monesti särkyneistä unelmista, ikävästä, kaihosta, toiveista, rakkaudesta...
http://www.youtube.com/watch?v=p8FPuSEiJrE
11.11.2013 14:42
"ja toiset meistä ovat parempia kuin toiset. Eikö niin? "
Kiitos biisistäsi, pidin siitä...
Niin mene ja tiedä ja missä lajissa, mutta itse kukin voi harjoitella sitä lajia, minkä tuntee itselleen tarpeelliseksi...
Päämääränä ei tarvitse olla voitto/olla parempi tai paras...
Jostain syystä biisisi vei minut tähän aiheeseen, jonka katsoisin olevan tärkeää itse kullekkin myös minulle "jatkoa" ajatellen...
http://www.naistenkartano.com/artikkelit/mielen_hyvinvointi/antaisinko-itselleni-anteeksi/
http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=ont00012
10.11.2013 20:05
212 / 223