Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Uhriutumistakin voisi ajatella oletusarvoksi (oikea vai väärä?) mistä pidetään kiinni kynsin ja hampain, eikä tulla ajatelleeksi(tai jopa kieltäydytään ajattelemasta) muita näkemyksä, näkökantoja tai etenemisvaihtoehtoja. "

Tuosta tuli mieleen usein täällä heitetty pahankuuloiselta heitetty lause..."narsisti aiheuttaa niin suurta tuhoa ettei uhri koskaan toivu ennalleen..."

Aiemmin olen suhtautunut tuohon lauseeseen tosi negatiivisesti...mutta nyt olen opetellut kääntämään lauseen positiiviseksi ajatukseksi, että on hyvä vaan ettei uhri toivu ennalleen...

Haen tuolla ajatusta, että uhri kokemuksensa jälkeen tiedostaa ne syyt itsessään...miksi hän esim. oli niin altis imartelulle...joka käsittääkseni on se lähtöasetelma, mistä suhde narsistiin useimmiten alkaa...

Toki kehut ja ihailu kuuluvat asiaan normaaleissakin suhteissa, mutta ainakin minun tapauksessani tiedostan jälkeenpäin, että se oli tarkoitushakuista...

saada minut itsenikin uskomaan olevani niin iihhana nainen...jos olisin todellisuudessa tuntenut olevani niin iihhana, niin olisin ollut sitä ennen häntäkin...

Mielestäni juurkin itsetuntemus/itse itsensä rakastaminen on se avainsana tässä kohtaa...
  2. "Silloin kun siirretään kaikki vastuu uhreille, ollaan siirrytty siihen yhteiskuntaan, jossa kaikki kohtelu on oikeutettua."

Niin...vertaappa tuota lausettasi tähän...

" Sinä ja kaikki muut syytätte minua kaikenlaisista kauheista asioista.

Olen täysin hämmentynyt ja tietämätön. En ole tehnyt mitään väärää. Tämä epäoikeudenmukaisuus on liian suuri."

Lause on kopioitu Vakninin tekstin alkusanoista...

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Alkusana.html

Käsittääkseni narsisti on se joka oikeudessakin väittää ettei ole tehnyt mitään väärää, vaikka olisi olemassa täysin vedenpitävät todisteetkin...

Edelleen kun viittasit tuohon siirrytty siihen yhteiskuntaan...

"Narsistinen persoonallisuushäiriö (Narcissistic Personality Disorder, NPD) on tuhoisa, inhottava ja kiduttava tauti, joka ei vaikuta pelkästään narsistiin. Se saastuttaa ja muuttaa ikuisiksi ajoiksi ihmisiä jotka ovat päivittäisessä kosketuksessa narsistiin. Toisin sanoen: se on tarttuva. Väitän että narsismi on 2000-luvun mentaalinen epidemia, jota vastaan on taisteltava kaikin keinoin."

Niin rakentavatko saastuneet uhritkin itsestään narsistin tavoin illuusion ihmisestä, joka ei koskaan ole tehnyt mitään väärää/valinnut väärin...

Millä me taistelemme, emme voi muuta kuin yrittää säilyttää oma ihmisyytemme, hyväksyä molemmat puolemme, uskoisin että me kaikki teemme joskus vääryttää niin itselle kuin toisillemmekin...jopa heille joita rakastamme...

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Johdanto.html
  3. "Ihmettelen suuresti tätä tarvetta poistaa ihmisen herkkyys, että jokaiseen asiaan pitäisi vain tuhahtaa eikä kokea mitään. Minusta se on matkaa kohti tunteetomuutta, jossa ihmisen kaltoin kohtelun sietokyky kasvaa liikaa. Kenenkään ei tarvitse kokea pahuutta, eikä varsinkaan sietää sitä. "

Niin, pikkusen ny menee mustavalkoiseksi...tuskin kukaan tarkoittaa ettei saisi tuntea mitään...päinvastoin on hyvä tuntea tunteensa, ne kaikista alhaisimmatkin...

harva vaan kertoo täällä niistä tunteista joista pitäisi puhua, surusta, häpeästä, pelosta, loukkaantumisen/ hylätyksi tulemisen tunteesta...

Sanotaan että narsisti kiusaa, niin kotona, parisuhteessa kuin työpaikalla ja tällä palstallakin, mutta kukaan ei kerro miltä se kiusaaminen tuntuu, käytä ikäviä tunteita kuvaavia sanoja...ei kerro miltä se tuntuu...

Mutta mitä tulee tuohon uhri vs. narsisti...hyvä ihminen vs. paha ihminen...niin meissä kaikissa on nuo molemmat puolet...meissä kaikissa on narsismia/meillä kaikilla on myös varjomme, jonka olemassaolo täytyy jollain tasolla edes hyväksyä...

"Omassa itsessä oleva mahdollinen paha, ”oma varjo”, on myös Lindqvistin mielestä tärkeä yrittää tutkia ja tunnistaa. Maailmassa näkemämme pahuus on aina jollakin tapaa kuva omasta pahuudestamme ja lähimpänä itseämme olevat asiat haluamme myös helposti torjua jyrkimmin. Oman varjon tunnistaminen on hänen mukaansa sen myöntämistä, että itsessä on myös pahoja asioita. Ihmisessä on voimia jotka kykenevät tuhoamaan elämää, käyttämään toisia hyväksi ja tekemään heistä välikappaleita omille itsekkäille pyrkimyksille. Ihminen voi myös tulla sokeaksi omille pyrkimyksille ja tehdä pahaa luullen tekevänsä hyvää. Voi myös menettää kyvyn itsekritiikkiin ja omien tekojen arviointiin"

http://uskotoivorakkaus.fi/teemat/saints-and-sinners/martti-lindqvist-seka-hyva-etta-paha
  4. "Eli emme voi aina vaikuttaa siihen mitä ikäviä asioita joudumme kohtamaan elämässämme, mutta voimme vaikuttaa siihen mihin suuntaan elämämme muovautuu ja annammeko saman tapahtua uudelleen."

Niin, aloittajan aihe on tuttu, muistaakseni itsekin laittanut aikoinaan linkin otsikolla oman elämänsä uhrit, löytyy googlettamalla, mutta siinä samaa asiaa kuin tuon aloittajan lainauksissakin, etten ny sitä tähän...tyydyn vain kopiomaan siitä tämän uhritestin, jonka pohjalta sitten itsekukin voi miettiä uhriuttaan...

Pieni uhritesti

Testaa, onko sinussa taipumusta uhriutumiseen.

Koen usein, etten pysty vaikuttamaan asioihin ja tilanteeseen.
    Muut ovat syypäitä.
    Muut ovat minulle ilkeitä.
    Jumiudun, vatvon ja märehdin.
    ”Aina mulle käy näin” -ajattelu.

Jos ny itseeni liittyen tuosta jotain voin liittää...
    niin tuo kohta jumiudun, vatvon ja märehdin sopinee kyllä toisinaan minuun...
    miksei tuo viimeinenkin aina silloin tällöin...vanha koira ei niin helposti opi uusia temppuja, joutuu lyömään päätään seinään useammankin kerran, ennenkuin ottaa opikseen...
  5. "Kuten olen myös käsittänyt, että sinäkin kuvittelet ännäsi hengaavan normina uudessa parisuhteessaan... : D"

Niin, painoarvo juurkin sanalla k u v i t t e l e n, koska en oikeasti tiedä ännäni parisuhteen nykytilasta mitään,

mutta tuosta ajattelu tavastani että suhde on ok, uusi ei tiedä minusta, eikä siitä mitä p'skaa ännä alkuun hänestä on minulle puhunut... on se hyöty minulle ettei minun tarvitse vaivata asialla päätäni sen kummemmin...

Mitä taas tuohon mahtipontiseen ilmoitukseesi tulee...

"Täten ilmoitan, etten ole vastuussa tuosta ilmiöstä, jos aikonet minua syyttää siitä."

Niin, en ny ymmärrä, mistä ny mukamas syytin sinua, kunhan esitin mielipiteenäni että uskon että lähestulkoon kaikilla ihmisillä on ollut ja on toiveita ja unelmia...

Mitä alkoholismiin tulee, se on riippuvuussairaus, siinä ihmisessä jota alkoholismi vaivaa...mutta kaikki alkoholia juovat eivät ole alkoholisteja...

Olet kertonut, että n/p:si on alkoholisti, että tietojesi mukaan hän on riippuvainen alkoholista, juo pakonomaisesti...onko hän koskaan ollut katkolla/pidemmillä hoitojaksoilla.....

Vai kuuluisiko hän tähän ryhmään...

"Alkoholin suurkuluttajat ovat riskiryhmässä alkoholismin suhteen. Alkoholin suurkulutus on elämäntapa, jota ei voida vielä luokitella alkoholismiksi, ts. varsinaista riippuvuutta ei ole vielä kehittynyt."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Alkoholismi

Kun jotenkin on vaikea mieltää sitäkään, että kuuskymppinen pahoin alkoholisoitunut mies olisi erityisesti mikään naisten/sinunkaan suosikki, kuten olet antanut ymmärtää...

Etten ny ole ketään syyttelemässä kenenkään alkoholismista jos sitä tarkoitit...ja on totta että alkoholisteja vaivaa terveen narsismin puute, ja he ovat tarvitsevuudessaan ja defenesseissään hyvinkin narsistisia...kieltävät ongelmansa/hyväksikäyttävät ihmisiä...