Vapaa kuvaus

Aloituksia

21

Kommenttia

4456

1. "Miten+toiset+suorastaan+keräävät+narsisteja+ympärilleen+kuin+ruoantähteet+kärpäsiä?"Vai+olisko+se+niin,+et+narsistiksi+nimitetän+kovin+heppoisin+perustein.+Jos+toinen++haluaa+päättää+suhteen+yksipuolisesti+niin+ilman+muuta+hän+narsisti.+Jos+kumppani+ei+ole+juuri+sellainen+ja+tee+juuri+niinkuin+minä+haluan+ja+täytä+kaikkia+tarpeitani+ja+toiveitani,+niin+hän+on+narsisti.++Jos+toisella+on+vähänkin+muutakin+elämää,+muita+kiinnostuksen+kohteita,/harrastuksia+niin+ilman+muuta+hän+on+itsekäs+paska+eli+narsistiMutta+joo,+voihan+se+oikea+ongelma+olla+jotain+sellaista,+ettei+osaa/kykene+olemaan+yksin,+joku+on+pakko+saada.+Niin+otetaan+sit+se+joka+saadaan+kiinni+ja+varmuudeksi+vakuudeksi+rustataan+viä+"onnen+huumassa"+lapsi+alulle,+ettei+saalis++pääse+karkamaan.+Sitten+kun+arki+koittaa,+eikä+perhe+elämä+suhde+niin+sen+toisen+täytyy+sit+olla+narsistiNo+tämmöstä,+mä+vaan+en+usko+noihin+moniin+narsisteihin.+Kaikissa+meissä+toki+on+narsismia,+sitä+ilkeääkin+joskus,+mut+on+kuitenkin+olemassa+jonkinlaiset+kriteeritkin+sille,+millainen+"oirekuvasto"+kuuluu+narsistiseen+persoonallisuushäiriöön,+jolloin+voidaan+puhua+narstista.
  2. "Kirjallinen+sopimus,+siis+ihan+perintäkelpoinen+on+,+mutta+vain+hieman+isommalle+summalle+kuin+elatustuki.+Mun+pointti+onkin+lähinnä+se,+että+maksaa+nyt+edes+jotenkin+siitä,+kun+on+piti+minua+pellenä+monta+vuotta.+Ja+näillä+näkymin+maksaa+monta+vuotta+tästä+eteenpäin."Niin+mistähän+elatustuesta+ny+puhut,+kun+lain+mukaan+lapsen+elatustukea+kyllä+maksetaan+18+vuotiaaksi+asti+ja+joissain+tapauksissa+vielä+senkin+yli,+jos+lapsi+opiskelee,+että+näkymät+on+ihan+lakiin+kirjattu,+ei+sinun+päätettävissäsi.+Jutustasi+päätellen+asiasta+on+tehty+kirjallinen+sopimus,+että+jos+maksut+jää+maksamatta+niin+ne+menee+perintään.+Outona+pidän+tuota+kommenttiasi+jossa+toteat+että+"maksaa+nyt+edes+jotenkin+siitä,+kun+on+piti+minua+pellenä+monta+vuotta.+"Että+ajatteletko+sinä+että+elatustuki+on+tarkoitettu+sinulle+korvaukseksi+"pellenä+pitämisestä"+Eiköhän+se+elatustuki+ole+kuitenkin+tarkoitettu+lapselle/lapsen+tarpeisiin,+eikä+korvaukseksi+sinulle.+Vai+ruinaatko+sinä+henkilökohtaisesti++vielä+rahaa+tuon+virallisesti+vahvistetun++elatustuen++lisäksi+itsellesi.+Ts.+olet+aloitteellinen+yhteydenpidossa+ilman+että+kyse+olisi+lapsen+asioista.+Vaan+enemmänkin+kyse+on+sinun+tarpeestasi,+olla+yhteyksissä+ja+keinona+on+ruinata+rahaa.+Ts.+et+suinkaan+halua,+että+ko.+ihminen+unohtaisi+sinua.+No+joo,+tääkin+juttu+ny+taitaa+olla+"niitä"++juttuja,+jotenkin+tarkoitushakuistakin,+ja+tässä+tarinassa++rahalla+näyttää+olevan+suurin+rooli+aloittajan+elämässä.+No+näköjään+jonkun+toisen+mielestä,+toimintasi+kuullostaa+hyvältä.+Kun+taas++itse+olen+toista+mieltä+ettei+toimintasi++kuullosta+kovinkaan+fiksun+aikuisen+ihmisen+toiminnalta,+jo+pelkästään+käyttämäsi+sana+ruinata+(anella,+kerjätä,+mankua,+vinkua)+kertoo+omaa+kieltään.+Ruinaat+rahaa,+vaikka+et+kertomasi+ole+pikkurahan+puutteessa,+mitä+se+"pikkuraha"+ny+sinun+mielestäsi+sitte+tarkoittaakin.+Aika+alaskin+sitä+ihminen+voi+näköjään+vajota.+Vai+onkohan+kyse+kuitenkin+siitä,+ettei+sinulla+ole+juurikaan+tuloja+syystä+tai+toisesta+ja+kiristät+lisärahaa+lapsen+avulla.+No+joo,+onhan+meitä+ihmisiä+ja+tarinoita+joka+lähtöön
  3. Niin+kiva+kun+joku+ees+huomaa,+et+pääsääntöisesti+kaiketi+näiden+eri+aihein+otsikoitujen+palstojen+tarkoitus+olisi+auttaa+löytämään+itseään+kiinnostavat+aiheet+ja+keskustella+niistä.+Et+mun+mielestä+on+ihan+luonnollista,+et+myös+narsistit+kirjoittavat+täällä+ja+tottakai+se+näkyykin.+Silloin+aikoinaan+kun+tänne+palstalle+tulin,+oli+toki+enempi+ns.+aitoja+uhreja,+keskustelu+oli+enempi+vuorovaikutteista.+Nykyään+sitte+enimmäkseen+henkilöihin+liittyviä/keskustelua+kirjoittajista,+muuten+vaan+huutelua+jos+joku+tarttuis+täkyyn,+et+tästä+tuntuu+tulleen+"jonkun+oma+palsta",+keskustelut+pyritään+ohjaamaan++häneen.Useaan+kertaanhan+olen++tuonut+esille+ettei+tää+ole+mikään+narsistien+uhrien+tukipalsta+ja+tällä+palstalla+monet+ns.+"uhrien"+aloitukset+ovat+tosiasiassa+narsistien+tekemiä.+Mut+ajan+saatossa+tää+palsta+ny+sit+on+muuttunu+tämmöseksi+narsistien+temmellyskentäksi+josta+sivulinen+tuskin+saa+mitään+irti,+ymmärtää+ees+mistä+puhutaan.+Mutta+joo+jos+ny+vähänkin+on+kuusalla+palstan+aiheesta+niin+tietää+et+etenkin+narsisti+uhriutuu+hyvin+herkästi+ja+esiintyy+mieluusti+uhrina+milloin+mistäkin+syystä.+Eihän+siihen+tarvita+juurikaan+muuta+kun+pikkusen+epäilet+ettei+hän+ole+sitä+mitä+sanoo+olevansa+tai+mainitsee+ettei+hän+ole+ihan+okoo.+Mut+oli+ny+niin+tain+näin,+niin+ihan+oikealla/aiheen+mukaisella++palstalla+narsistit+ovat.+En+näe+siinä+mitään+outoa,+väärää.+Heille+joita+on+oikeasti+kohdeltu+kaltoin,+mieli+on+järkkynyt++ja+tuntuu+ettei+elämä+suju,++heille+jotka+tarvitsevat+apua+ja+tukea+joko+itsensä+tai+narsistisuhteensa+tiimoilta+on+olemassa+omat+paremmat+ja+viralllisemmat+saittinsa.
  4. "Yltillä+ihan+omat+lait?"Ei+ole,+mut+yleensä+noissa+tapauksissa+tosiaan+on+kyse+jostain+sellaisesta,+että+se+puoliso+on+joko+ruumiin+tai+sieluvoimiltaan+sellainen+syystä+tai+toisesta+,+ettei+kykene+itselleen+elatusta+hankkimaan.+Jos+luit+niin+nuo+tapaukset+ny+kuitenkin+ovat+hyvin+harvinaisia,+eikä+avioero+itsessään+ole+koskaan+voi+olla+elatusavun+perusteena,+eikä+sen+avulla+voi+säilyttää+avioliiton+aikaista+elintasoa.+Mutta+lähtökohtaisesti+kyllä+nykyään+ajatellaan,+että+aikuinen+ihminen+vastaa+itse+omasta+elatuksestaan+niin+avioliiton+aikana+kuin+eron+jälkeenkin.+Toki+onhan+niitä+jotka+ovat+ns.+päässeet+"rikkaisiin"+naimisiin,+ettei+ole+tarvinnut+siitä+omasta+elatuksestaan+huolta+kantaa,+kun+toinen+on+hoitaaa+sen+asian.+Eron+tullessa+sitten+saattaa+joutua+ns.+tyhjän+päälle,+jos+sitä+elättäjääkään+ei+heti+kohta+näköpiirissä+ole.+Että+voi+toki+jonkinlaisen+kertakorvauksen+saadakkin,+mutta+jos+kyseessä+tosiaan+on+terve+työikäinen/kykyinen+aikuinen,+niin+kyllä+hänenkin+kohdillaan+ajatellaan,+että+hän+menee+töihin+ja+ansaitsee+itse+oman+elantonsa.+Ennen+vanhaanhan+saattoi+myös+olla+niin,+et+mentiin+nuorena+naimisiin,+lapsia+tuli+hetikohta,+jolloin++puoliso+ollut+esim.+kotiäitinä+koko+avioliiton+ajan,+hoitaen+niin+lapset,+talouden,+kuin+navetan+kantturatkin.+++Ettei+sitä+työuraa+ole+kertynyt,+eikä+sitä+kautta+ees+työeläkettäkään.Mies+sitte+jossain+vaihees+haluskin+vaihtaa+vaimonsa+nuorempaan,+niin+niissä+tapauksissa+sitten+saattoi+jonkinlaisen+korvauksen+saada+tehdystä+työstä.+Mut+yleensä+silloin+kyse+pitkästä+liitosta+ja+työn+saanti+enää+ikä+ihmisenä+vailla+koulutusta/ammattia+enää+kovinkaan+uskottava+vaihtoehto.+Tää+ny+tään+kun+näköjään+pitää+pilkkua+viilata+tästä+asiasta.+Mut+mikä+estää+yrittämästä+saada+elatusapua+myös+itselleen,+oikeushan+sen+päättää,+mut+en+usko+et+kovin+helposti+terve+työkykyinen+aikuinen+ihminen+sitä+saa.
  5. "Yhteinen+lapsi+tekee+mahdottomaksi+täydellisen+kontaktittomuuden"Niin,+puolisosta+voi+erota,+mutta+vanhemmuus+on+ikuinen+vaikka+miten+haluaisitkin+kadottaa+mielestäsi+kaiken+asiaan+liittyvän.+Jo+lapsen+kannaltakin+olisi+hyvä+jos+kykenisit+hillitsemään+vihaasi+ja+luopumaan+kosto+ajatuksista.+Lapsella+on+oikeus+rakastaa+molempia+vanhempiaan,+olkoonkin+he+kuinka+epätäydellsiä.+Älä+käytä+lasta+koston+välineenäLapsesi+tulee+myöhemmin/aikuisena++arvostamaan+sinua+ja+tapaasi+toimia+vaikeassa+tilantessa.+Päinvastaisessa+tilanteessa+hän+sitten+taas+ymmärtää+miten+teit+väärin,+jos+mollasi+toista+vanhempaa,+yritit+estää/hankaloittaa++tapaamisia,+kiristit+rahaa+lapsen+avulla+yms.+Toki+asia+on+eri,+jos+vanhempi+kohtelee+lasta+huonosti,+on+väkivaltainen+yms.+Silloin+on+hyvä+ottaa+yhteyttä+lastensuojeluun+esim.+valvottujen+tapaamisten+aikaansaamiseksi.