Voiko narsistille antaa anteeksi?

kotkot

Miten narsistille voi antaa anteeksi kun sen toiminta jatkuu ja jatkuu ja jatkuu?
Mitä jos narsisti itse vaatii että sille pitää antaa anteeksi ja että se muuttaa tapansa (ei esimerkiksi sotke enää, tai että poistuu kokonaan), kun historia osoittaa että se ei ole koskaan niitä lukuisia lupauksiaan pitänyt.

Monet painostavat (siellä luureissa varsinkin) antamaan anteeksi että voi sitten itse muka paremmin. Miten itse voi voida paremmin jos antaa anteeksi ja sitten epähuomiossa luottaa siihen että häirintää ei enää tapahdu? Kun historia tosiaan osoittaa että härintä jatkuu jatkuu jatkuu jatkuu (liekö koneeni mennyt rikki kun ei pysähdy vaikka minä yritän sen saada pysähtymään)

34

619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vorwärts

Exä teki pahaa, mutta tiesi kun sanoo anteeksi se on sillä kuitattu ja kohta olin taas sen käytettävissä.
      No sitten pohjakosketusteni jälkeen muutuin ja pääsin eroon.
      Ennen neuvottiin että "kirjoita kirje mutta älä lähetä sitä". No Uusi Minä ei enää pelkää ja lähetin sille saatanan elukalle kirjeen.
      Mutta anteeksipyyntöä ei tietenkään tullut, koska hän tiesi ettei pääse minua enää hyödyntämään.

Anteeksianto on mahtipontista ja marttyyrin kuuloista. Ei tarvi antaa anteeksi, mutta voit päästää irti.
      Päästä irti, katkaise kuivat oksat, käännä uusi sivu.
      Nasse saattaa soitella ja kysellä vielä vuosien päästä, heruisiko sinulta vielä huomiota. Teet mielessäsi varmaksi, ettet enää vastaa. Jos ikinä enää puhut sille, ainoat sanasi olkoot:
      Ei kiinnosta.

• poiuytrdfgh

Niin, munkin olis kai pitänyt kirjoittaa tää koko tänne palstalle lähettämäni sisältö piiloon pöytälaatikkoon.
        Jos olisin niin tehnyt ja joku olis sitten laatikon avannut niin sieltä olisi sitten paperia pursunut hänen ylleen.

• Trdil

Oli narsisti tai ei niin ei tarvitse antaa anteeksi toistuvaa pahoinpitelyä eri muodossa ja narsistin elämäsi tuhoamisyrityksiä. Siinä et luovu muuta kuin omista rajoistasi ja kerrot narsistille että olet avoin taas uuteen kiusaamiseen antamalla anteeksi. Tiukasti laitat pisteen ja kerrot että armoa ja anteeksiantoa ei tule ikinä ja käsket painua helvettiin. Anteeksianto ei muuta kuin katkeroita sinua ja tekee sinusta heikon narsistin silmissä.

• "Anteeksianto on mahtipontista ja marttyyrin kuuloista. Ei tarvi antaa anteeksi, mutta voit päästää irti. "

Niin siltähän se tosiaan saattaa kuullostaa, mutta vaikka ei suoranaisesti annakkaan anteeksi niin tuo "irtipäästäminen" tarkoittaa myöskin sitä anteeksiantoa omalla tavallaan.

"Anteeksianto tarkoittaa sen sijaan menneisyyden tapahtumista irrottautumista, niiden taakse jättämistä ja siirtymistä eteenpäin"

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/myötätunto-ja-anteeksiantaminen/anna-ja-pyydä-anteeksi

Mitä taas tulee tuohon jälkimmäisen kommenttiin, "Anteeksianto ei muuta kuin katkeroita sinua ja tekee sinusta heikon narsistin silmissä"

Niin ennemminkin viha ja kostonhalu , jatkuva vääryyksien muistelu tekee ihmisestä katkeran ja viha sitoo ajatukset tiiviisti siihen kohdehenkilöön.

Kun päästät irti, sen narsistin ei tarvitse tietää sinusta/sinun tunteistasi yhtään mitään.

Kun jatkat elämääsi, tulet entiseksi itseksesi, yhtä kokemusta viisaampana niin se ei ole merkki heikkoudesta vaan enemmänkin todiste siitä että ikävän kokemuksen/sen narsistinkin pystyy myös jättämään taakseen.

Minun mielestäni viha vaan kielii siitä, että on vielä tunteita jäljellä ko. ihmistä kohtaan ja tavallaan sidottu siihen ihmiseen ajatuksen tasolla.

• Ntön
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Anteeksianto on mahtipontista ja marttyyrin kuuloista. Ei tarvi antaa anteeksi, mutta voit päästää irti. "

Niin siltähän se tosiaan saattaa kuullostaa, mutta vaikka ei suoranaisesti annakkaan anteeksi niin tuo "irtipäästäminen" tarkoittaa myöskin sitä anteeksiantoa omalla tavallaan.

"Anteeksianto tarkoittaa sen sijaan menneisyyden tapahtumista irrottautumista, niiden taakse jättämistä ja siirtymistä eteenpäin"

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/hyvinvointi/myötätunto-ja-anteeksiantaminen/anna-ja-pyydä-anteeksi

Mitä taas tulee tuohon jälkimmäisen kommenttiin, "Anteeksianto ei muuta kuin katkeroita sinua ja tekee sinusta heikon narsistin silmissä"

Niin ennemminkin viha ja kostonhalu , jatkuva vääryyksien muistelu tekee ihmisestä katkeran ja viha sitoo ajatukset tiiviisti siihen kohdehenkilöön.

Kun päästät irti, sen narsistin ei tarvitse tietää sinusta/sinun tunteistasi yhtään mitään.

Kun jatkat elämääsi, tulet entiseksi itseksesi, yhtä kokemusta viisaampana niin se ei ole merkki heikkoudesta vaan enemmänkin todiste siitä että ikävän kokemuksen/sen narsistinkin pystyy myös jättämään taakseen.

Minun mielestäni viha vaan kielii siitä, että on vielä tunteita jäljellä ko. ihmistä kohtaan ja tavallaan sidottu siihen ihmiseen ajatuksen tasolla.

Olen hyvin samoilla linjoilla. Ala vain elää omaa elämääsi, johon narsisti ei kuulu. Irrota narsisti elämästäsi, jätä totaalisesti. Älä päästä lähellesi enää koskaan, älä ole missään tekemisissä narsistin kanssa. Sinä et voi narsistia muuttaa miksikään eikä hän itse muutu, usko tämä! Sinulla on oikeus omaan elämään ilman narsistia.

Katso sitten eteesi, ettet lankea toisen narsistin tukehduttavaan syleilyyn.

• sejokinitsessäkö
        Ntön kirjoitti:

Olen hyvin samoilla linjoilla. Ala vain elää omaa elämääsi, johon narsisti ei kuulu. Irrota narsisti elämästäsi, jätä totaalisesti. Älä päästä lähellesi enää koskaan, älä ole missään tekemisissä narsistin kanssa. Sinä et voi narsistia muuttaa miksikään eikä hän itse muutu, usko tämä! Sinulla on oikeus omaan elämään ilman narsistia.

Katso sitten eteesi, ettet lankea toisen narsistin tukehduttavaan syleilyyn.

Tuossa onkin juuri se tärkein pointti, ettei lankea uudelleen jonkun toisen narsistin tukahduttavaan syleilyyn. Tuntuu käyvän joillekin todella helposti, kun yhdestä pääsee irti niin toinen on jo ovella jonottamassa. Silloin kyllä pitäisi jo itsekin havahtua kysymään, että miksi. Miksi niin usein tulee uusi narsisti entisen tilalle, ensin se ihana huuma ja sitten poks, kupla puhkeaa? Miten toiset suorastaan keräävät narsisteja ympärilleen kuin ruoantähteet kärpäsiä?

• sejokinitsessäkö kirjoitti:

Tuossa onkin juuri se tärkein pointti, ettei lankea uudelleen jonkun toisen narsistin tukahduttavaan syleilyyn. Tuntuu käyvän joillekin todella helposti, kun yhdestä pääsee irti niin toinen on jo ovella jonottamassa. Silloin kyllä pitäisi jo itsekin havahtua kysymään, että miksi. Miksi niin usein tulee uusi narsisti entisen tilalle, ensin se ihana huuma ja sitten poks, kupla puhkeaa? Miten toiset suorastaan keräävät narsisteja ympärilleen kuin ruoantähteet kärpäsiä?

"Miten toiset suorastaan keräävät narsisteja ympärilleen kuin ruoantähteet kärpäsiä?"

Vai olisko se niin, et narsistiksi nimitetän kovin heppoisin perustein.

Jos toinen haluaa päättää suhteen yksipuolisesti niin ilman muuta hän narsisti.

Jos kumppani ei ole juuri sellainen ja tee juuri niinkuin minä haluan ja täytä kaikkia tarpeitani ja toiveitani, niin hän on narsisti.

Jos toisella on vähänkin muutakin elämää, muita kiinnostuksen kohteita,/harrastuksia niin ilman muuta hän on itsekäs paska eli narsisti

Mutta joo, voihan se oikea ongelma olla jotain sellaista, ettei osaa/kykene olemaan yksin, joku on pakko saada.

Niin otetaan sit se joka saadaan kiinni ja varmuudeksi vakuudeksi rustataan viä "onnen huumassa" lapsi alulle, ettei saalis pääse karkamaan. Sitten kun arki koittaa, eikä perhe elämä suhde niin sen toisen täytyy sit olla narsisti

No tämmöstä, mä vaan en usko noihin moniin narsisteihin.

Kaikissa meissä toki on narsismia, sitä ilkeääkin joskus, mut on kuitenkin olemassa jonkinlaiset kriteeritkin sille, millainen "oirekuvasto" kuuluu narsistiseen persoonallisuushäiriöön, jolloin voidaan puhua narstista.

• poiuytrdfgh
        sejokinitsessäkö kirjoitti:

Mu n mielestäni kärpänen ei sovellu kovin hyvin narsismin vertaukseksi. Muistaakseni itämaisessa runoudessa valon ympärillä kiertävä kärpänen on kaunis symboli ja kärpänen on kaunis olento...toki narsistikin voi olla. Muutoin olen suunnilleen samaa mieltä.
        Mutta mun mielestä tuo suhteen katkaisu narsistiin ei ole absoluuttinen juttu tai on se niin että jos tuntuu tilanne vaaralliselta siten, että suhde olisi katkaistava, niin sitten on katkaistava. (oli hirveetä kun luureissa on yritetty saada jatkamaan vaarallisen tuntuisia asetelmia) Jos tuntuu että voi olla yhteudessä narsistiin tai psykopaattiin, niin mun mielesyä sitten voi olla. Oikeeastaan olen sitä mieltä, ettei narsisteja ja psykopaatteja yleislinjana voi eristääkään muista ihmisistä. Ei se ole ratkaisu pitkäkestoisemmassa ja laajemmassa yhteiskunnallisesa mittakaavassa.

• poiuytrdfgh

Mutta tarkennan että ei pidä luottaa mihin vain tuntumisiin,. .narsisti tai psykopaatti kun voi tuntua luoltettavalle olematta sitä.

• poiuytrdfgh

Siis mun mielestä ei pidä anteeksiantaa niin että väärä toiminta pääsee jatkumaan. Mikä on minusta aivan käsittämätöntä, ettei sitä monikaan ymmärrä. Mutta anteeksiantamaton voi hyvinkin olla olematta vihamielinen. Ei eettisestä periaatteesta kiinni pitäminen ole vihamielisyyttä- enkä ymmärrä miksi se sellaiseksi tulkitaan tai väännetään muka joksikin katkeruudeksi. Aivan väärin tulkittuja tunteita tollaset.

• hämisjakoppakuoriainen
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Mu n mielestäni kärpänen ei sovellu kovin hyvin narsismin vertaukseksi. Muistaakseni itämaisessa runoudessa valon ympärillä kiertävä kärpänen on kaunis symboli ja kärpänen on kaunis olento...toki narsistikin voi olla. Muutoin olen suunnilleen samaa mieltä.
        Mutta mun mielestä tuo suhteen katkaisu narsistiin ei ole absoluuttinen juttu tai on se niin että jos tuntuu tilanne vaaralliselta siten, että suhde olisi katkaistava, niin sitten on katkaistava. (oli hirveetä kun luureissa on yritetty saada jatkamaan vaarallisen tuntuisia asetelmia) Jos tuntuu että voi olla yhteudessä narsistiin tai psykopaattiin, niin mun mielesyä sitten voi olla. Oikeeastaan olen sitä mieltä, ettei narsisteja ja psykopaatteja yleislinjana voi eristääkään muista ihmisistä. Ei se ole ratkaisu pitkäkestoisemmassa ja laajemmassa yhteiskunnallisesa mittakaavassa.

Jännittävää tuossa kärpäsasetelmassa onkin tarkastella, että kumpi se narsisti lopulta oikein on - se ruoantähde vai kärpänen/kärpäset

• poiuytrdfgh

joo vaikuttaa epäselvälle vertaukselle...tai varsin monitulkintaiselle.
        Minulla on itselläni lemmikkinä kärpänen, kun en se suostu menemään ulos kylmään, niin en hennonnut mitään asialle tehdä...se on ollut minulla jo kolme kuukautta kohta. Hyvin on voinut. Nyt en kyllä näe sitä mutta eilen ainakin ympärilläni pörräsi.

• Rukous
        poiuytrdfgh kirjoitti:

"kärpänen on kaunis olento...toki narsistikin voi olla."
        Kumpi heistä, hän itse vai hänen itsensä kuva?

• Rukous
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

"Miten toiset suorastaan keräävät narsisteja ympärilleen kuin ruoantähteet kärpäsiä?"

Vai olisko se niin, et narsistiksi nimitetän kovin heppoisin perustein.

Jos toinen haluaa päättää suhteen yksipuolisesti niin ilman muuta hän narsisti.

Jos kumppani ei ole juuri sellainen ja tee juuri niinkuin minä haluan ja täytä kaikkia tarpeitani ja toiveitani, niin hän on narsisti.

Jos toisella on vähänkin muutakin elämää, muita kiinnostuksen kohteita,/harrastuksia niin ilman muuta hän on itsekäs paska eli narsisti

Mutta joo, voihan se oikea ongelma olla jotain sellaista, ettei osaa/kykene olemaan yksin, joku on pakko saada.

Niin otetaan sit se joka saadaan kiinni ja varmuudeksi vakuudeksi rustataan viä "onnen huumassa" lapsi alulle, ettei saalis pääse karkamaan. Sitten kun arki koittaa, eikä perhe elämä suhde niin sen toisen täytyy sit olla narsisti

No tämmöstä, mä vaan en usko noihin moniin narsisteihin.

Kaikissa meissä toki on narsismia, sitä ilkeääkin joskus, mut on kuitenkin olemassa jonkinlaiset kriteeritkin sille, millainen "oirekuvasto" kuuluu narsistiseen persoonallisuushäiriöön, jolloin voidaan puhua narstista.

Olet lukenut katkeran ämmän kommentit tarkkaan.

• Rukous kirjoitti:

Olet lukenut katkeran ämmän kommentit tarkkaan.

Ai, en tiedä kuka on katkera ämmä,

Kuhan vastasin nimimerkin "sejokinitsessäkö" kommenttiin, että tuskin ne kaikki "kärpäset"ovat narsisteja, vaikka joitain narsistisia piirteitä voi ollakin niinkuin meissä kaikissa ihmisissä.

Se että suhde päättyy toisen toimesta tai pettyy johonkuhun ettei hän ollutkaan sellainen kuvitteli, ei automaattisesti tarkoita että se toinen on narsisti

• poiuytrdfgh
        Rukous kirjoitti:

"kärpänen on kaunis olento...toki narsistikin voi olla."
        Kumpi heistä, hän itse vai hänen itsensä kuva?

No minulla on kaikkiin asioihin semmonen "pehmeä politiikka"...mutta etiikasta joustamatta...

• poiuytrdfgh

mutta en luultavasti tule enää vastaamaan

• Tangahousut

Jätkä elämää jalkapallolla tms. Pallopeleillä
      Aloita piereskely.

• Ohjauslätkäkunkulle

Välitön yhteys Jari Kurriin. Antaa lätkäpelin yleisohjeet ja kuinka liittyä Edmond Oilersiin.

• Cjnk

Ei. Se antaa sille lisää valtaa. Ihminen joka ei lopeta vääryyksiä toista kohtaan ei ansaitse anteeksiantoa. Yleensä toiselle anteeksianto poistaa itseltä vihan jolloin pääsee ihmisestä tai asiasta irti mutta se vaatii vääryyden tekijän ymmärryksen ja muutoksen.

Narsisti on julma ihminen joka vain teeskentelee olevan hyvätahtoinen. Itse lankesin monta kertaa uhriutumisen ansaan jossa tunsi itse syyllisyyttä siitä että haluaa elää oman elämän omalla tavalla jota narsisti ei hyväksynyt. Alitajuntaisesti antoi kaiken hänelle anteeksi ja toimi hänen palvelijana vaikka hän jatkoi vääryyksien tekemisiä.

• poiuytrdfgh

Ja mielenkiintoista, että sentään löytyy ihmisiä joiden kanssa olen samaa mieltä asiasta.

• poiuytfdfgh

Mielenkiintoista lukea, että muitakin painostetaan luureissa kuin minua, kun minua kiinnosti koko ajan onko kyse jostakin minusta aiheutuvasta siinä kohtelussa vai yleisestä kulttuuri-ilmiöstä.

Omasta kokemuksestani sanoisin, ettei minua ole ainakaan se haitannut, että kietäydyin kyseisestä anteeksiannosta, koska se nähdäkseni pimentäisi eettisen ja epäeettisin välisen rajan todella vakavasti. Sen sijaan suhtaudun muulla tavoin avarakatseisesti ja tietyll'ä tapaa suvaitsevasti psykopatiaan. Minun mielestäni linjani on eettisempi: Ei syyllisty mihinkään ollessaan psykopaatti, mutta ei psykopaatinkaan sovi tehdä ihan mitä vaan niin että olis kuin etukäteen anteeksiannettu.

• poiuytrdfgh

Jos psykopaatilla on heikompi etiikan taju, niin sehän sumenee häneltä kokonaan jos ympäristökin suvaitsee ihan mitä vain jo etukäteen. Onko se mikään hyvä teko edes psykopaatteja kphtaan ?

• poiuytrdfgh

Kaikenlisäksi anteeksiantamattomuuteni tuntuu parantaneen välejä psykopaattiini.
        Kun viimeksi sanojn hänelle: "Älä puhu paskaa". Hän vastasi: "Viimeinkin sinä sanot !"

• Rukous
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Jos psykopaatilla on heikompi etiikan taju, niin sehän sumenee häneltä kokonaan jos ympäristökin suvaitsee ihan mitä vain jo etukäteen. Onko se mikään hyvä teko edes psykopaatteja kphtaan ?

"Onko se mikään hyvä teko edes psykopaatteja kphtaan ? "
        Rukoillaan sen puolesta että he onnistuisivat orjuuttamaan meidät mahdollisimman kovin ottein ja lopullisesti.

• poiuytrdfgh

Mitkään kärjistetyt vastakkainasettelut ovat mielestäni harvoin viisaita.

• poiuytrdfgh

Itse en ryhdy mihinkään sellaisiin, vaikka eettisistä periaatteosta voin olla tiukka.

• poiuytrdfgh

En jatka nyt täällä palstallakaan kun keskustelutyyli täällä on jossain määrin eetiisten periaatteideni vastainen. Mun mielestä tuo sinun edellinenkin lause on todella mauton. En oikeen kehtaa enää olla tämmösessä mukana.

• Rokotus
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Mitkään kärjistetyt vastakkainasettelut ovat mielestäni harvoin viisaita.

Yleiset sivistyneet viisaudet toimivat psykopaattien kanssa hyvin.

• poiuytrdfgh

No en usko sivistymättömyydestä loppuenlopuksi olevan ratkaisuksi missään asiassa.

• Riepotus
        poiuytrdfgh kirjoitti:

No en usko sivistymättömyydestä loppuenlopuksi olevan ratkaisuksi missään asiassa.

Kuinka usein olet mennyt halpaan, pettynyt kun olet uskonut sitä ja tätä mikä ei olekaan pitänyt paikkaansa?

• Lyhyesti

Mielestäni on täysin epäoleellista antaako narsistille anteeksi hänen narsisminsa ja toimintansa vai ei.

Oleellista on pysyä erossa ihmisestä, jonka kanssa on hankala olla. Ehdottomasti! Kenenkään ei kuulu sietää mitä tahansa. Ei koskaan!

• poiuytrdfgh
      • poiuytrdfgh

Kuulostaa ihan taivaalliselle osittain halvaantuneen kuuloaistin jälkeen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3692
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      45
      3084
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      91
      2661
    4. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      57
      2390
    5. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2378
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2327
    7. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      123
      2266
    8. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      21
      2244
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2193
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2070
    Aihe