Vapaa kuvaus

Aloituksia

3

Kommenttia

671

1. Tuliko ilmoitus A-tiedosta kirjeitse? Voi olla että kirje pankiltasi on jo postissa ;(
  2. Mukava kuulla. Teet juuri niin kuin minunkin olisi pitänyt tehdä mutta omalla kohdalla heräsin vähän liian myöhään tilanteeseeni. Tätä viivytystaistelua ainoastaan kadun, vieläkin. Suosittelen että velkaneuvojan kanssa teette hakemuksen, sen toki voi tehdä itsekin mutta pitää siten tietää vähän enemmän asioita. Neuvojan avulla saat paperit säätiöön heti kuntoon. Kannattaa muistaa että tuollainen vippifirma tai perintäpulju ei kuole siihen että eivät sinulta saa rahoja tällä sekunnilla kinuttua mutta nyt täytyy ajatella omaa elämistä ja jaksamista. Itse olin säätiöön ekaa kertaa yhteydessä vasta kun halusivat lisäselvityksiä eli tiliotteita lisää. Velkaneuvonta lähettää sinulle sitten postissa ohjeita ekaa käyntikertaa velkaneuvontaan varten. Lähinnä mitä papereita tulee ottaa mukaan. Tsemppiä kyllä se siitä, itekin olin ihan huuli pyöreänä mutta ohjeita seuraamalla homma eteni aika hyvin. Jos oikeasti teet päätöksen päästää velat uo:oon niin makselet nyt pikkuvelkoja pois eli ne mitä saisit heti tai max parissa erässä pois kokonaan. Isommat velat suosiolla perinnän kautta uo:oon. Kun olet pienimmät maksellut niin kannattaisi alkaa säästämään pientä rahavarastoa tulevaa varten. Saattaa kuulostaa oudolta mutta on tärkeetä saada mahdollisimman vähän yksittäisiä velkoja käräjille asti koska ne nostavat kuluineen velkapottia suuremmaksi. Ja onhan sanomattakin selvää että nyt ei enää lisää velkaa, ei ainakaan enää hakemuksen jättämisen jälkeen missään nimessä.
  3. Aloittajalle: Ei löydy, ainoa mahdollisuus Takuu-Säätiö tai sukulainen/tuttu/kaveri... tosin näitä kolmea viimeistä en suosittele.

Olin itse samassa tilanteessa 3 vuotta sitten. Kun tajusin(viimein) että tili ei enää riitä laskujen,lainojen ja vippien maksuun, varasin ajan kuntani velkaneuvonnasta.
    Samalla tein päätöksen että vippailu loppuu, luottotiedot olivat tuolloin vielä kunnossa. Tämähän merkkasi sitä että jatkossa en enää saanut kaikkia laskuja ja velkoja hoidettua, maksoin vain ne pienimmät velat pois ja tietty aina ekana asumismenot(vuokra,sähkö ja puhelin). Ne velkojat jotka eivät suorituksiaan saaneet laittoivat saatavat perintään ja siitä sitten ulosottoon. Näkisin että aloittajalle käy jatkossa ihan samoin. Eli aloittajan kannattaisi nyt pitää huolta että on kaikki ne asiat ajan tasalla mitä mahdollisen tulevan luottotietomerkinnän jälkeen ei enää ole mahdollista saada kuten kotivakuutus, puhelinliittymä yms yms. Omalla kohdalla merkinnät eivät vaikuttaneet mitenkään normaaliin elämääni, velaksi ei saanut kuitenkaan mitään. Vuoden päästä viimeinenkin merkintä poistuu. Aloittajalla näyttäisi olevan kaikki mahdollisuudet saada tuo säätiön takaus. Mutta prosessi ikävä kyllä vien oman aikansa mutta jos todella haluaa asiansa kuntoon niin on vain odotettava. Hakuaikana ei ole väliä meneekö osa veloista ulosottoon vai ei. Jostain syystä ihmiset vaan pelkää luottotietojen menetystä yli kaiken, ei todellakaan ole maailmanloppu. Omalla kohdalla olen tyytyväinen että näin kävi. Nyt ei ole tullut kolmeen vuoteen yhtään velkaa ja olen maksellut säätiön takaamaa lainaa n 700€/kk. Yhteensä maksettavaa 34k€, n 10k€ jäljellä. Jo ekasta tilistä lainannoston jälkeen jäi jopa säästöön laitettavaksi kun kaikki rahat eivät menneet velkojen hoitoon. Viimeistään tuolloin ihminen kyllä tajuaa että nyt tuli tehtyä ihan oikein, merkinnöistä viis. Itselläni olisi ehkä ollut mahdollisuus saada sukulainen takaamaan laina mutta tein päätöksen että en sotke ketään tähän itseaiheutettuun sotkuun joten hoidin asian kaikessa hiljaisuudessa ja menetin tahallisesti luottotiedot, toki ne olisi ehkä voineet mennä joka tapauksessakin. Hain takausta 06/2012 ja takaus myönnettiin 12/2012. Laina nostettiin 2/2013. Suosittelen aloittajalle lämpimästi tutustumista säätiön takaukseen ja varaaman heti ajan velkaneuvontaan, siitä se lähtee.. kuten lähti minullakin. Itse et siis tuosta enää mitenkään selviä, tilanne pahenee joka hetki pahempaan suuntaan.
  4. Maksat niin paljon yksittäisiä velkoja pois kuin suinkin saat veljesi antamalla summalla. Jäljellä jää ehkä muutama velka(ehkä ne suurimmat) jonka voit päästää perintään ja sopia heidän kauttaan uusi maksusuunnitelma(tästä ei sitten saa lipsua) ja lopuksi tärkein eli makselet veljellesi takaisin sovitus kk-erän verran. Jos jostain syystä et pysty hoitamaan näitäkään velkoja(työttämyys, sairaus) niin menee sitten uo:oon asti mahdollisimman vähän yksittäisiä velkoja. Etkä enää ota velkaa, ehkä vapaaehtoinen maksuhäiriömerkintä olisi paikallaan. Voisi olla jopa veljesi suosittelema/vaatima ehto hänen antamille rahoille. Mistään määristä ei kukaan osaa sanoa, yleensä perintäfirmojen suosimat maksusuunnitelma ajat vaihtelevat 6kk-12kk, toki riippuu ihan velan suuruusluokasta.
  5. Provo... :)
  6. On siis äärimmäisen tärkeää että ekaan velkaluetteloon laitetaan KAIKKI velat, myös rästiin jääneet laskut esim sähkö, vakuutus jne jne mitä sillä hetkellä on. Aloittaja saa UO:sta luettelon siellä olevista veloista, muut velat pitää kysellä itse muilta velkojilta. Mieluummin liikaa kuin liian vähän koska velkaluetteloon ei tämän jälkeen periaatteessa saa enää lisätä mitään. Viimeistään tässä vaiheessa velkaa ei saa enää ottaa lisää. Ilmeisesti aloittajalla jo häiriömerkintöjä joten tästä ei ole enää huolta. Jos on maksellut velkaa velalla niin tästähän seuraa se että pian on perintäfirmat kimpussa mutta näin se vaan menee. Omalla kohdalla aikoinaan makselin velkoja lähes koko kk-palkan verran ja siitä johtuen jäi rästiin myös normaaleja laskuja. Koko idea säätiön takaamassa järjestelylainassa on että velalinen aloittaisi täysin puhtaalta pöydältä, vain järjestelylainaa maksaen. Tästähän tulee myös pakollinen TK-merkintä 2 vuodeksi, takauksen ehto jotta lainan saa pankista. Eli esim debit vaihtuu samalla electroniksi joka aloittajalla jo ilmeisesti on. Takauksen haku aikana kannattaa tietysti maksella velkoja vanhaan malliin, aloittaja makselee jo ulosottoon joten sekin hoidossa. Toki mikään ei estä makselemasta lisää vapaaehtoisesti ulosottoon tai suoraan velkojille. Aloittaja pääsee nopeastikin säätiön ylärajan 34.000€ alle haun aikana. Kannattaa välttää myös velan joutumista haasteen asteelle kulujen takia kun ne taas nostavat velkasummaa satoja euroja per velka. Suosittelisin taas yleisesti että vastaavanlaisissa tilanteissa olevat(ei vielä UO:ssa) alkaisit maksella velkoja sieltä pienimmästä päästä pois. Sellaiset jotka voisi maksaa heti pois tai parissa erässä. Hirveesti en takertuis ihmetteleen missä suurimmat korot vaan rahallisesti pienimmät aina ensin pois. Ts mitä vähemmän velkoja haasteen asteelle sitä vähemmän kuluja loppupeleissä. Jossain vaiheessahan se UO alkaa ja silloin kyllä sitä rahaa ei ole kuin elämiseen normi palkkatuloilla.
    Aloittaja, varaa aika paikkakuntasi velkaneuvontaan ja toimitat täydellisen listan sen hetken veloista(kannattaa tehdä valmiiksi ekaan tapaamiseen). Täytätte yhdessä hakemuksen liitteineen esim virkatodistus velkäjärjestelyä varten(ilmainen sinulle) hommattava. UO hoitaa nyt sun velkojen hoidon ja pian se tipahtaa alle 34.000€ ja reipaasti allekin tässä takauksen hakuaikana. Säätiö pyytelee aika ajoin päivityksiä velkasaldoihin joita sitten heille ilmoitat. Säätiö siis seuraa tekemääsi velkasaldoluetteloa. Itse ilmoittelin kuukausittain uloston määrän ja sen mitkä velat olin hoitanut pois. He päivittivät näin omaan listaansa. Lopullinen velkasummahan selviää vasta järjestelylainan myöntävän pankin pankkipalvelijan kanssa asioidessa ennen lainan nostamista. Jos menee yli 34.000€ niin on mahdoillista että säätiö peruuttaa takauksen ja se oli sit siinä. Omalla kohdalla meni yli 415€ mutta asia oli kuitenkin sovittavissa. Ylitys johtui haasteen asteelle menneistä veloista vaikka kuinka yritin pitää huolta ettei näin kävisi. Ts velkani kokonaisuudessa nousi takauksen hakuaikana vaikka koko aika makselin velkoja pienimmästä päästä pois/UO:n toimesta. Suuremmat velat joita en saanut heti hoidettua annoin mennä UO:oon. Jossain vaiheessa kun UO alkoi ottaa 1/3 palkasta jatkoin yhä omatoimista velkojen hoitoa aina kuin pystyin. Takauksen hakuaikana 2012 velkasaldoni oli n. 24.000€ ja pankin tiskillä niitä jäljelle jääneitä maksellessa 2013 velkapotti oli 34.415€. Jonkin ajan kuluttua kävi myös ilmi että olin maksellut muutamia velkoja kahteenkin kertaan mutta nämäkin sain kyllä rahallisesti takaisin. Hakuaikana sain lähes puolitettua velkojien määrän 8 kk aikana. Onneksi nykyään noita perinnän yms kuluja kohtuullistettu. Minun aikanani 2012 näin ei ollut.