Vapaa kuvaus

Aloituksia

35

Kommenttia

18262

1. En tiedä huomasitko, mutta minä en esittänyt tuota väitettä, että itsenäisyyden kannattajat olisivat venäjän asialla. Minä väitin, että: "on faktaa, että suurin osa kovaäänisimmistä "itsenäisyyden" kannattajista on Venäjän asialla"

Yleensä keskusteluissa itsenäisyys esitetään vaihtoehtona EU-jäsenyydelle. Ja Venäjän agendaan Suomen eroaminen EU:sta sopii erittäin hyvin. Ei siis ihme, että venäjän masinoimat nettitorillit (faktaa) ajavat Suomen itsenäisyyttä. Ei myöskään ihme, että suurimpien "itsenäisyysasialiikkeiden" taustalta löytyy venäläisiä vaikuttajia. Esimerkkeinä vaikkapa IPU tai mitavittua.

Tekstisi muuten vaikuttaa aika pitkälti lainatun tuosta blogista. Kannattaa merkata mikä on lainattua ja mikä ei. Jos tarkoituksesi ei ollut kommentoida minun viestiäni vaan Sanden blogipläjäystä yleisesti, kommentoi sitä jotenkin muuten kuin vastaamalla minulle.

Toisaalta, kun luin viestisi kolme viimeistä riviä, niin olet sitä mieltä, että Sanden mukaan nuo itsenäisyyshaaveet, yms. ovat typeriä? Kieltämättä. Minä luulin, että Sande on "itsenäisyyden" kannalla ja haluaa eroa EU:sta. Ei käynyt mielessäkään, että tuo oli parodiaa ja ironiaa, mutta nyt kun asian otit esiin...

Parodiahorisontin ylittävää tekstiä siis.
  2. > Minä yritän puhua yllättävästä hätäjarrutuksesta ja sinä
    > normaalista liikennevirrassa tapahtuvista jarrutuksista.

Tule ajamaan tuohon Helsingin ruuhkaan. Kyllä niitä yllättäviä hätäjarrutuksia näkee lähes päivittäin.

> Tapahtuma ei aina ole edelläajavan jarrutus vaan muutakin yllättävää tapahtuu,

Kyllä, mutta (ja yritä ymmärtää, please) se ei vaikuta turvaväliin. Muut yllättävät tapahtumat hoidetaan *tilannenopeudella*. Se tarkoittaa, muun muassa, että auto pystytään pysäyttämään tien näkyvällä osalla.

Väännän vielä vähän enemmän rautalankaa. Jos jotain yllättävää tapahtuu, edelläolija ei hidasta ja sinä hidastat, on aivan sama vaikka turvaväli olisi ollut 0 metriä. Ei kolahda, ei sitten millään.

Turvaväliä pidetään VAIN JA AINOASTAAN siksi, että voidaan pysäyttää ennen kuin kolahtaa, jos edelläolija lyö jarrut pohjaan. Väliä pidetään muistakin syistä, esimerkiksi näkyvyyden ja ajon miellyttävyyden vuoksi. Mutta se on sitten jotain muuta väliä, ei turvaväliä.

Lainaamasi teksti oli oikein hyvä. Keskimäärin reaktioaika edelläajavan jarruttaessa on 0,9 sekuntia. Vähän pitkän puoleinen minusta, mutta hyväksyn tämän. Jokainen tietää omat reaktionsa kuitenkin paremmin. Oven yllättävään avaamiseen ei auta, oli edellämenijään etäisyyttä 0,1 sekuntia tai 5 tuntia. Ei vaan auta. Muuten, jos jarruvalot eivät syty, hidastamisen havaitsee helpommin jos ajaa lähempänä. Sekunnin, parin luokkaa olevalla turvavälillä käytännössä heti, kauempaa myöhemmin. Pahin on luokkaa 5 sekunnin turvaväli, jossa edellämenijän nopeus voi pudota käytännössä puoleen, ennen kuin itse huomaa mitään. Sitten tullaankin parin sekunnin päässä perässä 100% nopeammin. Siitä ne äkkijarrutukset sitten alkavat...
  3. Ei asuntojen hinnoissa mitään sinänsä ihmeellistä ole. Ihan samoja talouden lainalaisuuksia ne noudattavat kuin kaikki muukin.

Asuntojen hinnat ovat nousseet noin vuodesta -93 alkaen Suomessa. Paikallista vaihtelua on ollut ja tulee olemaan jatkossakin. Yksittäistapauksissa hinta on voinut elää ihan omaa elämäänsä, mutta keskiarvoja kannattaa seurata.

Jatkavatko ne nousua ikuisesti? Pidemmällä ajanjaksolla tarkasteltuna, tällä hetkellä vaikuttaisi siltä. Kaiken hinta nousee pidemmällä ajanjaksolla tarkasteltuna.

Tulevatko ne romahtamaan jossain vaiheessa väliaikaisesti? Kyllä, näin varmaan jossain vaiheessa käy. Tämä vaatii tietysti markkinatilanteen muutosta nykytilanteeseen nähden. Tällä hetkellä ei ole nähtävissä mitään syytä, miksi asuntojen hinnat tippuisivat. Mutta tilanne voi, kuten sanottua, muuttua. Esimerkiksi Venäjän hyökkääminen Suomeen aiheuttaisi vähintäänkin mielenkiintoista liikehdintää taloudessa. Aiheuttaisiko se hintojen laskua? Ei välttämättä, se voisi nimittäin aiheutta aika kovaa inflaatiota ja siten hinnat voisivat jopa nousta, vaikka arvo varmaan laskisikin.

Rommauksesta jauhavat tahot sekoittavat koko ajan hinnan ja arvon. Asuntojen arvo voi laskea, mutta silti euroja pitää latoa entistä enemmän tiskiin. Erityisesti näin käy, kun inflaatio laukkaa kovana.

Asunnot ovat tällä hetkellä hyvä sijoituskohde. Eivät tulevan arvonkehityksen kannalta (en usko, että nousuvauhti ylittää inflaatiota kovinkaan paljoa lähitulevaisuudessa), vaan siksi, että niihin saa järkyttävän edullista lainarahaa ja vieläpä paljon. Soveltuvat siis vivutukseen hyvin. Toki velkarahalla sijoittamisessa on aina riskinsä, kuten jo 80-luvun lopuilla selvisi monelle ihan henkilökohtaisesti, mutta toisaalta tilanne on nyt hieman eri: vakuuksia pitää olla, kahden asunnon loukkua vältetään ja pankki ei voi vaati lisävakuuksia. Ja laina on samassa valuutassa, jossa palkkakin maksetaan.