Vapaa kuvaus

Aloituksia

245

Kommenttia

4554

1. Voi+jestas+tuota+pateettista+hurmosta.
  2. "Ja+ilon+aiheitakin+on,+maahamme+on+syntynyt+enemmän+lapsia+kuin+aikoihin!+Ihan+uutisissa+mainittiin,+jopa.+Aborttitrollien+sanoma+on+mennyt+poskelleen,+sillä+aborttien+määräkin+on+laskenut!+Ja+tietysti+joku+kohta+trollaa+taas+jotain!?"Eikö+olekin+kummallista,+kun+se+ehkäisy+vähentää+abortteja?++Sen+takia+sitä+ihmettelee,+miksi+jotkut+kristillisdemokraatit+ja+muut+fundamentalistit+on+ilmaisen+ehkäisyn+tarjoamista+vastaan?!!+Kun+Helsingissä+piti+päättää+tarjotaanko+sitä+vai+ei,+niin+KD:n+edustajat+oli+vastaan.https://keskustelu.suomi24.fi/t/14772004/miksei-kd--halua-vahentaa-aborttejahttps://yle.fi/uutiset/3-11856085"Kuntien+tarjoama+maksuton+ehkäisy+on+edelleen+kirjavaa.+Viime+vuosina+on+kuitenkin+tapahtunut+muutos+parempaan,+ja+se+näkyy+myös+aborttitilastoissa.Alle+20-vuotiaiden+synnytykset+ja+raskaudenkeskeytykset+ovat+vähentyneet+Suomessa+2000-luvulla,+selviää+Helsingin+yliopiston+tutkimuksesta.Tulokset+vahvistavat,+että+kuntien+tarjoama+maksuton+ehkäisy+ja+ikärajaton,+apteekista+saatava+jälkiehkäisy+ovat+yhteydessä+teiniraskauksien+vähenemiseen.Maksuttoman+ehkäisyn+merkitys+on+suuri+erityisesti+nuorelle+itselleen,+sanoo+tutkimuksen+ensimmäinen+kirjoittaja,+naistentauteihin+ja+synnytyksiin+erikoistuva+lääkäri,+tohtorikoulutettava+Eerika+Jalanko+Helsingin+yliopistosta.–+Ehkäisyn+hinta+on+yksi+tekijä,+minkä+takia+ehkäisyä+ei+haeta+tai+sitä+ei+jatketa.+Tärkeää+on+myös+palveluiden+laatu+ja+helppo+saatavuus,+etenkin+nuorille.Vastaavia+tuloksia+on+saatu+myös+muualta:+esimerkiksi+Vantaalla+maksutonta+ehkäisykokeilu+vähensi+15–19-vuotiaiden+aborttien+määrää+väitöstutkimuksen+mukaan+jopa+36+prosenttia(siirryt+toiseen+palveluun)."Tuskin+kukaan+iloitsee+siitä,+että+on+paljon+abortteja.++Mutta+kun+ei+abortteja+lopeteta+niitä+kieltämällä.++Aborttioikeus+on+oltava,+vaikkei+sitä+satu+itse+tarvitsemaankaan.
  3. Naisen+vapaus+ja+sen+kyseenalaistaminen+nousee+usein+esille+kun+täällä+on+lukenut+abortteja+vastustavia+kirjoituksia.++Abortti+ei+tunnu+olevan+monestikaan+se+keskeisin+ongelma.++"Äitiyden+kirouksen"+välttäminen+ja+lapsettomuus+tuntuu+olevan+pahempi+juttu.+Erikoista++on+se,+että+äitiyttä+pidetään+kirouksena+tai+lasta+rangaistuksena,+mutta+että+jos+nainen+pyristelee+näistä+vapaaksi+se+on+huono+juttu.Nimittäin+täällä+on+ollut+syvä+huoli+siitä,+että+abortteja+tehdään+sen+vuoksi,+että+saataisiin+vapasti+matkustella,+katsoa+telkkaria+ja+käydä+baareissa.+Mutta+sama+huoli+oli+silloinkin+kun+oli+kyse+lasten+harrastuksista.+Abortinvastustajat+arvosteli+äitejä+siitä,+että+nämä+vievät+lapsia+harrastuksiin+ja+saavat+itse+istua+sohvalla,+katsoa+telkkaria+ja+pitää+vapaata.+Kun+tähän+lisää+esim+kansalaisaloitehenkilö+KKK:n+moitteet+siitä+että+tytöt+harrastaa+seksiä+kenen+kanssa+haluaa+eikä+niin+välitä+lisääntymisestä+seksin+yhteydessä+niin+vahvasti+yhteiseksi+muuttujaksi+nousee+se+karmea+asia,+että+naiset+tykkää+tehdä+asioita+vapaasti.+Minun+on+vaikea+ymmärtää,+miksi+jotkut+haluaa+naisten+olevan+vankeja.+Joko+miehen+vankeja+tai+jonkun+entistajan+roolimallin+vankeja+tai+lastensa+vankeja.+++Pääasia+että+naiset+pysyy+hallittavina+ja+ilmeisen+onnettominakin.++Miksi?++Eihän+kaikki+halua+äidiksi+eikä+pidä+lapsista.+Naisten+kontrollointi+on+niin+olennainen+osa+konservatismikristillisyyttä+ja+ääri-islamilaisuutta+kuten+myös+ortodoksijuutalaisuudessa.+Psykonalyytikkojen+mukaan+kyse+on+naispelosta+joka+muuttuu+vihaksi,+ja+joka+on+naista+alistavan+yhteiskuntarakenteen+pohjana.+https://keskustelu.suomi24.fi/t/16669163/aborttipalsta-aborttioikeus-ja-naisviha
  4. "Miten+niin+en+ymmärrä.+Kyllä+minä+ymmärrän+miltä+oma+elämä+tuntuu.+Minä+ihan+ymmärryksessä+olin.+Ja+helvetin+kova+pahoinvointi.+Onnexi+abortin+saa+niin+helposti."Ainakin+eräs+abortinvastustaja+tällä+forumilla,+eli+tuo+jolle+vastaat,+on+sitä+mieltä+ettei+naiset+ymmärrä+mitään,++ainakaan+mitään+omasta+elämästään+eivätkä+osaa+tehdä+päätöksiä+itse+vaan+joku+aina+kyykyttää+tai+painostaa,+ja+siksi+abortinvastustajakin+haluaisi+olla+yksi+kyykyttämässä+ja+painostamassa,+mutta+vaan+omalla+laillaan.+En+osaa+sanoa+miksi+joillain+tuollainen+naiskuva+täysin+tahdottomana+ja+ohjailtavana+yksilönä+on.+Ehkä+oman+lähipiirin+naisista?
  5. Ajattelun+virhe+ei+ole+se,+että+ajattelee+asioista+eri+tavalla+kuin+sinä+itse.+Sehän+tarkoittaisi+sitä,+että+sinä+ajattelet++oikein+ja+muut+virheellisesti.+Et+tosiaan+edusta+mitään+Totuuskomissiota.+Tuo+on+naurettavaa,+mutta+todistaa+vaan+sen,+että+abortinvastustajien+jumalauskoa+suurempi+usko+on+omaan+oikeassa+olemiseen.Amnesty+voi+julistaa+oikeuksia+ihan+samalla+tavalla+kuin+YK.+Ja+valtioiden+lait+määrittelee+kuitenkin+lait.++Mitä+tulee+aborttilakiin+ja+ihmisoikeuksiin+meillä,+muistan+mediassa+olleen+jonkun+ihmisoikeusaktivistin+(se+saattoi+olla+juuri+Amnestyn+edustaja)+,+joka+oli+huolissaan+siitä,+että+meillä+on+niin+kireä+aborttilaki,+ettei+se+vastaa+mitään+länsimaista+ihmisoikeuskäsitystä.+Tähän+jotkut+poliitikot+oli+hänelle+vastanneet,+että+laki+on+vain+muodollisesti+kireä+ja+abortin+saa+aina+pyydettäessä.+Tämä+on+tosiaan+muhinut+pitkään+tämä+aborttilain+muutos+ja+merkit+muutoksesta+on+olleet+jo+vuosia+näkyvillä.+Sanoisin+oman+"mutuni",+että+viimeinen+niitti+oli+Irlannin+lain+vapautuminen.+Se+jos+mikä+tuntuu+suorastaan+häpeälliseltä+Suomen+oloissa,+että+äärikonservatiivinen+katolilainen+maa+on+vapaampi+kuin+Suomi,+naisten+ja+miesten+tasa-arvon+maa,+jossa+on+saatu+ekana+maailmassa+täydet+parlamentaariset+oikeudet.+Naisen+pitää+edelleen+perustella+lääkärille+jokin+syy,+miksei+hän+halua+lapsia,+vaikka+on+harrastanut+seksiä.+Tämä+on+niin+omituinen+asia+ettei+mikään.+Yhtä+omituista+kuin+se,+että+vielä+1960-luvulla+lääkäri+saattoi+kieltäytyä+kirjoittamasta+ehkäisypillereitäkin+sillä+perusteella,+1)+Että+nainen+on+sinkku2)+Ettei+perheen+lapsiluku+ole+vielä+täynnä!+Naisen+kehosta+siis+päättivät+mies+ja+lääkäri+ilman+että+kukaan+kyselee+naisten+oman+mielipiteen+ja+jaksamisen+perään.