Vapaa kuvaus

Aloituksia

2

Kommenttia

131

1. Jos+olet+mielestäsi+löytänyt+ko.+KR+33/38+mainitsemistasi+kohdista+jotakin+virheellistä,+niin+voisitko+perustella+yksityiskohtaisesti?Voimia+Sinulle+myös.
  2. Emme+me+vihantunteillemme+kuitenkaan+mitään+mahda.+Niiden+kurissa+pysymiseen+pystymme+toki+vaikuttamaan.Näin+Martti+kirjoittaa+vihasta+ym.+sellaisesta:"Munkkina+ollessani+minä+olin+sitä+mieltä,+että+autuuteni+oli+mennyttä+kalua+heti+paikalla+kun+vain+tunsin+lihallista+aistinhimoa,+toisin+sanoen+pahaa+viettiä,+hekumaa,+kiukkua,+vihaa,+kateutta+yms+jotakuta+veljeä+kohtaan.+Minä+yritin+monenmoista.+Kävin+ripillä+joka+päivä.+Mutta+en+päässyt+puusta+pitempään.+Lihan+himo+yhä+vain+uusiutui.+Sen+vuoksi+en+päässyt+rauhaan,+vaan+alati+kidutin+itseäni+näin+ajatellen:+Teit+tämän+synnin+ja+tuon.+Olet+kateuden+ja+kärsimättömyyden+kahleissa.+Turhaan+siis+olet+liittynyt+pyhään+munkistoon.+Mitättömiä+ovat+kaikki+hyvät+tekosi.+Jos+minä+silloin+olisin+ymmärtänyt+nämä+Paavalin+lausumat:+Liha+himoitsee+Henkeä+vastaan,+nämä+ovat+nimittäin+toisiaan+vastaan.+En+siinä+määrin+olisi+itseäni+murehduttanut.+Vaan+minä+olisin+ajatellut,+niinkuin+tätä+nykyä+ajattelen:+Martti,+et+ole+kokonaan+vailla+syntiä,+koska+sinulla+vielä+on+liha.+Ja+siis+tunnet+sen+taistelua,+älä+silti+ole+epätoivoinen,+vaan+taistele,+jottet+täyttäisi+sen+himoa.+Silloin+et+ole+lain+alainen.+Muistan+kuinka+Staupitzin+oli+tapana+sanoa:+"Olen+varmaankin+tuhannen+kertaa+luvannut+Jumalalle+tulla+paremmaksi.+Mutta+lupaustani+en+ole+milloinkaan+pitänyt.+Tästä+lähtien+en+mene+lupaamaan+tuommoista,+koska+olen+aivan+varma+siitä,+että+lupaustani+en+saa+täytetyksi.+Ellei+Jumala+ole+minulle+leppyinen+ja+laupias+Kristuksen+tähden+ja+ellei+hän+suo+minulle+toivomaani+onnellista+hetkeä+silloin,+kun+minun+on+muutettava+tästä+kurjasta+elämästä,+minä+en+saata+lupauksineni+enkä+hyvine+tekoineni+hänen+edessään+pysyä".
  3. Tässä+osa+erään+minua+oppineemman+henkilön+kirjoitusta+aiheesta:"Minulle+on+annettu+kaikki+valta+taivaassa+ja+maan+päällä.+Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni,+kastamalla+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen++nimeen+ja+opettamalla+heitä+pitämään+kaikki,+mitä+minä+olen+käskenyt+teidän+pitää.+ja+katso,+minä+olen+teidän+kanssanne+joka+päivä+maailman+loppuun+asti."+Matt.+28:18-20.+Lähetyskäsky+sisältää+kastekäskyn.+Kastekäskyä+ei+saa+käsittää+lähetyskäskystä+irralliseksi+säädökseksi.+Lähetyskäskyä+ei+ole+ilman+kastekäskyä+ja+päinvastoin.+Ylläoleva+lähetyskäsky+sisältää+käskyn+lasten+kastamisesta+ja+on+lapsikasteopin+sijaintipaikka+(sedes+doctrinae).+Lapsikaste+perustuu+tähän+selvään+Raamatun+sanaan:+"Tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni+kastamalla+heitä...”+Jeesus+käski+kastamaan+"kaikkia+kansoja".+Heihin+kuuluvat+lapsetkin.+Lapsetonta+kansaa+ei+ole.+Jeesus+ei+aseta+mitään+ikärajaa,+jolloin+vasta+lapsia+saisi+kastaa.+Muualtakaan+Raamatusta+ei+löydy+sellaista,+ei+edes+viittausta.+Uudestikastajat+etsivät+Raamatusta+erityistä+käskyä+lastenkasteesta.+Heille+ei+riitä+Jeesuksen+yleinen+kaikkia+koskeva+käsky.+He+menettelevät+rengin+tavoin,+joka+jätti+tärkeän+osan++kyntämättä,+vaikka+isäntä+oli+käskenyt+kyntää+koko+vainion.+Varsin+huomattava+osa+ihmisistä+on+kuollut+pieninä+ja+kuolee+yhä+lapsikuolleisuuden+laskemisesta+huolimatta.+Jos+näitä+pieniä+ei+saisi+kastaa,+he+olisivat+jääneet+kokonaan+Jeesuksen+lähetyskäskyn+ulkopuolelle.+Jeesus+ei+kuitenkaan+rajoittanut+lähetystyötä+aikuisiin+eikä+estänyt+lapsia+tulemasta+tykönsä.+Hän+päinvastoin+sanoi+estelijöille:+"Sallikaa+lasten+tulla+minun+tyköni!”+(Mark.+10:14).+Lähetyskäskyn+sanamuoto+on+aivan+yleinen.+Jeesus+ei+mainitse+siinä
  4. Pönttökierrokset+ovat+aidoimmillaan+ihan+ok,+mutta+oletteko+te+koskaan+havainneet+piirteitä+tiettyä+saarnaajasetää+kohtaan+osoitetuista+kannatuskierroksista?