Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Sakari2000
profiilit
Sakari2000
Sakari2000
Vapaa kuvaus
Aloituksia
2
Kommenttia
131
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jos+olet+mielestäsi+löytänyt+ko.+KR+33/38+mainitsemistasi+kohdista+jotakin+virheellistä,+niin+voisitko+perustella+yksityiskohtaisesti?
Voimia+Sinulle+myös.
11.04.2018 22:46
Yhden+irrallisen+Raamatun+kohdan+perusteella+ei+pidä+tehdä+johtopäätöksiä+Raamatun+evankeliumin+sanomasta.
Mutta+jos+vertaillaan+tuota+yksittäistä+Roomalaiskirjeen+kohtaa+KR+33/38++sekä+Biblian+tekstiin,+niin+en+ainakaan+itse+löydä+niistä+mitään+muuta+eroa+kuin+että+jälkimmäisen+ilmaisu+on+luontevampi.
Biblia+1776
13+Sillä+ei+ne+ole+Jumalan+edessä+vanhurskaat,+jotka+lain+kuulevat;+mutta+ne,+jotka+lain+töillänsä+täyttävät,+ne+pitää+vanhurskaaksi+tuleman.
KR+33/38
13+sillä+eivät+lain+kuulijat+ole+vanhurskaita+Jumalan+edessä,+vaan+lain+noudattajat+vanhurskautetaan
11.04.2018 15:59
En+ymmärrä+vastaustasi.+Kerro+hieman+selkeämmin+mitä+tarkoitat.
11.04.2018 09:58
Emme+me+vihantunteillemme+kuitenkaan+mitään+mahda.+Niiden+kurissa+pysymiseen+pystymme+toki+vaikuttamaan.
Näin+Martti+kirjoittaa+vihasta+ym.+sellaisesta:
"Munkkina+ollessani+minä+olin+sitä+mieltä,+että+autuuteni+oli+mennyttä+kalua+heti+paikalla+kun+vain+tunsin+lihallista+aistinhimoa,+toisin+sanoen+pahaa+viettiä,+hekumaa,+kiukkua,+vihaa,+kateutta+yms+jotakuta+veljeä+kohtaan.+Minä+yritin+monenmoista.+Kävin+ripillä+joka+päivä.+Mutta+en+päässyt+puusta+pitempään.+Lihan+himo+yhä+vain+uusiutui.+Sen+vuoksi+en+päässyt+rauhaan,+vaan+alati+kidutin+itseäni+näin+ajatellen:+Teit+tämän+synnin+ja+tuon.+Olet+kateuden+ja+kärsimättömyyden+kahleissa.+Turhaan+siis+olet+liittynyt+pyhään+munkistoon.+Mitättömiä+ovat+kaikki+hyvät+tekosi.+Jos+minä+silloin+olisin+ymmärtänyt+nämä+Paavalin+lausumat:+Liha+himoitsee+Henkeä+vastaan,+nämä+ovat+nimittäin+toisiaan+vastaan.+En+siinä+määrin+olisi+itseäni+murehduttanut.+Vaan+minä+olisin+ajatellut,+niinkuin+tätä+nykyä+ajattelen:+Martti,+et+ole+kokonaan+vailla+syntiä,+koska+sinulla+vielä+on+liha.+Ja+siis+tunnet+sen+taistelua,+älä+silti+ole+epätoivoinen,+vaan+taistele,+jottet+täyttäisi+sen+himoa.+Silloin+et+ole+lain+alainen.+Muistan+kuinka+Staupitzin+oli+tapana+sanoa:+"Olen+varmaankin+tuhannen+kertaa+luvannut+Jumalalle+tulla+paremmaksi.+Mutta+lupaustani+en+ole+milloinkaan+pitänyt.+Tästä+lähtien+en+mene+lupaamaan+tuommoista,+koska+olen+aivan+varma+siitä,+että+lupaustani+en+saa+täytetyksi.+Ellei+Jumala+ole+minulle+leppyinen+ja+laupias+Kristuksen+tähden+ja+ellei+hän+suo+minulle+toivomaani+onnellista+hetkeä+silloin,+kun+minun+on+muutettava+tästä+kurjasta+elämästä,+minä+en+saata+lupauksineni+enkä+hyvine+tekoineni+hänen+edessään+pysyä".
09.04.2018 09:21
Kirjoituksessa+kohta+"koska+jokainen+olemme+toisillemme+eriseuraa"+herätti+kysymyksen,+että+onkohan+asia+ymmärretty+oikein.+Ehkä+olemme+kuitenkin+samaa+mieltä+siitä,+että+eriseuraisuus+on+Raamatun+vastaista+opetusta+ja+termiä+pitäisi+käyttää+harkitusti.
07.04.2018 14:11
Esikoislestadiolaisten+saarnoissa+puhutaan+usein+kierrellen+ja+kaarrellen.+
Mutta+kyllä+jälkimmäisestä+puheesta+pääsee+siihen+käsitykseen,+että+on+vain+yksi+seurakunta+(esikoislestadiolaiset)+joille+on+jätetty+Taivaan+valtakunnan+avaimet.+Ei+kuulosta+Raamatun,+eikä+Lutherin+opin+mukaiselta.
07.04.2018 09:59
Et+näytä+tietävän+mitä+Raamatun+tarkoittama+termi+"eriseura"+tarkoittaa.
01.04.2018 11:27
Aloittaja+kirjoittaa,+että+esikoissaarnaja+on+sanonut+saarnassaan+näin:
”+pyrimme+saamaan+omiin+tilaisuuksiimme+miespapit.+Emme+kuitenkaan+sido+omiatuntoja+siitä+jos+yksittäiset+ihmiset+haluavat+käydä+naispappejakin+kuuntelemassa.”
Ei+tämä+tarkoita+sitä,+että+Esikoiset+ry+olisi+periaatteessa+hyväksymässä+naispappeuden.+
Miten+perustelet+sen,+että+naispapin+kuunteleminen+olisi+Raamatun+vastaista.
Monet+esikoislestadiolaisetkin+ovat+käyneet+esimerkiksi+jouluaaton+hartauksissa,+missä+puhujana+on+ollut+naispappi.+Toimivatko+he+mielestäsi+raamatun+vastaisesti+ja+pitäisikö+hartauksissa+käynnit+julistaa+sopimattomiksi?
Se+on+totta,+että+ihminen+on+vain+ihminen,+eikä+pysty+elämään+lasikaapissa,+vaikka+esikoislestadiolaiset+sitä+yrittävätkin.
14.03.2018 16:25
Samassa+asemassa+Esikoisten+kanssa+ovat+Esikoislestadiolaiset+jotka+esittävät+olevansa+EVL-kirkon+herätysliike.
11.03.2018 19:11
Tässä+osa+erään+minua+oppineemman+henkilön+kirjoitusta+aiheesta:
"Minulle+on+annettu+kaikki+valta+taivaassa+ja+maan+päällä.+Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni,+kastamalla+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen++nimeen+ja+opettamalla+heitä+pitämään+kaikki,+mitä+minä+olen+käskenyt+teidän+pitää.+ja+katso,+minä+olen+teidän+kanssanne+joka+päivä+maailman+loppuun+asti."+Matt.+28:18-20.+
Lähetyskäsky+sisältää+kastekäskyn.+Kastekäskyä+ei+saa+käsittää+lähetyskäskystä+irralliseksi+säädökseksi.+Lähetyskäskyä+ei+ole+ilman+kastekäskyä+ja+päinvastoin.+Ylläoleva+lähetyskäsky+sisältää+käskyn+lasten+kastamisesta+ja+on+lapsikasteopin+sijaintipaikka+(sedes+doctrinae).+Lapsikaste+perustuu+tähän+selvään+Raamatun+sanaan:+"Tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni+kastamalla+heitä...”+Jeesus+käski+kastamaan+"kaikkia+kansoja".+Heihin+kuuluvat+lapsetkin.+Lapsetonta+kansaa+ei+ole.+
Jeesus+ei+aseta+mitään+ikärajaa,+jolloin+vasta+lapsia+saisi+kastaa.+Muualtakaan+Raamatusta+ei+löydy+sellaista,+ei+edes+viittausta.+Uudestikastajat+etsivät+Raamatusta+erityistä+käskyä+lastenkasteesta.+Heille+ei+riitä+Jeesuksen+yleinen+kaikkia+koskeva+käsky.+He+menettelevät+rengin+tavoin,+joka+jätti+tärkeän+osan++kyntämättä,+vaikka+isäntä+oli+käskenyt+kyntää+koko+vainion.+
Varsin+huomattava+osa+ihmisistä+on+kuollut+pieninä+ja+kuolee+yhä+lapsikuolleisuuden+laskemisesta+huolimatta.+Jos+näitä+pieniä+ei+saisi+kastaa,+he+olisivat+jääneet+kokonaan+Jeesuksen+lähetyskäskyn+ulkopuolelle.+Jeesus+ei+kuitenkaan+rajoittanut+lähetystyötä+aikuisiin+eikä+estänyt+lapsia+tulemasta+tykönsä.+Hän+päinvastoin+sanoi+estelijöille:+"Sallikaa+lasten+tulla+minun+tyköni!”+(Mark.+10:14).+Lähetyskäskyn+sanamuoto+on+aivan+yleinen.+Jeesus+ei+mainitse+siinä
05.03.2018 12:54
Pitääkö+ihmisellä+olla+tietty+älykkyysosamäärä+ennen+kuin+hänelle+voi+antaa+ja+ennen+kuin+hän+voi+ottaa+vastaan+kasteen+itselleen.+Entä+sitten+vammaiset+tai+muuten+rajoittuneet?
Kyllä+ihminen+elämässään+joutuu+tekemään+monenlaisia+valintoja+uskon+asioissa+eikä+kaste+lopulta+myöhemmällä+iällä+ratkaise+hänen+ikuisuuskysymystään+olisi+se+annettu+millaiselle,+tai+minkä+ikäiselle+henkilölle+tahansa.
Perustava+ero+helluntalaisuudessa+ja+luterilaisuudessa+on+siinä,+että+em.+se+on+ihmisteko+ja+jm.+lahjana+saatu.
Hellareilla+ja+monilla+Lestadiolaishaaroilla+on+yhdenkaltaisuuksia+siinä,+että+lapsikastetta+väheksytään,+mutta+tärkeämpi+on+itsensä+uudesti+synnyttäminen+aikuisena+omien+koettelemustensa+kautta.
Tottahan+parannusta+tarvitaan+jos+ja+kun+on+eksynyt+tieltä,+mutta+kyllä+yksi+kaste+on+riittävä.
27.02.2018 13:13
Minun+käsitykseni+on,+että+kaste+on+pätevä,+tehtiin+se+sitten+minkä+ikäiselle+ihmiselle+tahansa.+Raamattu+ei+kiellä+missään+kohdassa+kastamasta+lapsia+ja+Raamatun+mukaan+tuolloin+kastettiin+kokonaisia+perhekuntia+eikä+lasten+kastamattomuudesta+mainita+mitään.
Kaste+saadaan+lahjana.+Pelkkä+kaste+ei+vie+kadotukseen+tehtiin+se+minkä+ikäiselle+tahansa.+Yksin+usko+pelastaa+ja+epäusko+vie+kadotukseen.
Jos+sanajärjestys+lauseessa+olisi+noin+merkittävä+kuin+halutaan+ymmärtää,+niin+miten+ymmärrät+seuraavan+lauseen;
"menkää+saunaan+ja+uimaan".+Onko+lauseen+mukaan+mielestäsi+ehdottomasti+mentävä+ensin+saunaan+ja+sitten+uimaan.
26.02.2018 10:06
Lapsikastetta+yritetään+vapaissa+suunnissa+mitätöidä+sanajärjestyksen+perusteella;+joka+uskoo+ja+kastetaan....jne...
Mm.+edelliseen+vedoten+kaste+otetaan+itse+vastaan+sitten+kun+usko+on+saatu,+eli+ymmärtävänä+aikuisena+vasta.+Eli+kaste+on+silloin+ihmisteko.
Sanajärjestyksellä+ei+ole+merkitystä+ja+em.+kohdan+mukaan+se+joka+ei+usko+tuomitaan+kadotukseen.
Lähetyskäskyn+mukaan+sanajärjestys+on+toinen+ja+siinä+käsketään+kastaa+ja+opettaa;
Jeesus+käski+kastaa:+"Menkää+siis+ja+tehkää+kaikki+kansat+minun+opetuslapsikseni:+kastakaa+heitä+Isän+ja+Pojan+ja+Pyhän+Hengen+nimeen+ja+opettakaa+heitä+noudattamaan+kaikkea,+mitä+minä+olen+käskenyt+teidän+noudattaa."+(Matt+28:19-20).
24.02.2018 13:22
Oletko+sitä+mieltä,+että+mitään+uskonnollisia+yhteisöjä+tai+seurakuntia+ei+tarvita,+vaan+kaikki+puuhastelevat+Raamatun+ääressä+oman+ymmärryksensä+mukaan?
Vai+kuulutko+itse+johonkin+hengelliseen+yhteisöön?
23.02.2018 21:14
Minä+kirjoitin,+että+JOS+siitä+tehdään+autuuden+ehto....
23.02.2018 20:13
Pönttökierrokset+ovat+esikoislestadiolaisten+ja+mahdollisesti+joidenkin+pienempien+lestadiolaisten+herätysliikkeiden+tapa.+Ei+siinä+sinänsä+mitään+väärää+ole,+mutta+jos+siitä+tehdään+autuuden+ehto+ja+se+menee+ehtoollisen+edelle,+niin+ollaan+harhapoluilla.+Muissa+yhteisöissä+on+käytäntönä,+ja+varmasti+riittävä+tapa+on+kun+synninpäästön+julistaa+tilaisuudessa+saarnannut+tai+ehtoollisen+asetussanat+lausunut+henkilö+kaikille+yhteisesti.+
Eikö+se+ole+jalkojen+pesua+kun+kaikille+julistetaan+synninpäästö+yhteisesti?
Eikö+siinä+toteudu+Raamatun+sanoma?
Synninpäästön+vastaanottaja+joko+ottaa+julistuksen+vastaan+tai+sitten+ei.
Olen+kuullut,+että+esikoislestadiolaisuudessa+olisi+määritelty+jossakin+yhteydessä,+että+vähintään+yksi+pönttökierros+vuodessa+olisi+tehtävä?
22.02.2018 17:32
Pönttökierrokset+ovat+aidoimmillaan+ihan+ok,+mutta+oletteko+te+koskaan+havainneet+piirteitä+tiettyä+saarnaajasetää+kohtaan+osoitetuista+kannatuskierroksista?
22.02.2018 10:25
Juuri+näin+kuten+sanoit,+eli+opin+epäkohtien+kritisointi+on+kiellettyä+hyllyttämisen+uhalla.
22.02.2018 10:04
Kirjoitit+yleistäen+asian+mm.+näin:
"Teidän+epäuskoisten+voi+olla+vaikeaa+tai+jopa+mahdotonta+ymmärtää+että+herätyksessä+ja+herätysliikkeessä+on+kyse+uskoontulemisesta+ja+uskon+löytymisestä"
Jos+näin+aina+olisi,+tai+olisi+edes+usein,+niin+miten+selität+sen,+että+melkein+kaikki+herätysliikkeet+pitävät+muita+eriseuroina+tai+vääräoppisina?
20.02.2018 20:49
Siinäpä+vallankäytön+väline;+kun+saarnataan,+että+kaikki,+mitä+pöntöstä+puhutaan+on+PH+puhetta+ja+kritisointi+on+eriseuraisuutta+vaikka+saarnaajan+Raamatun+tuntemus+olisi+kuinka+alkeellista.+Näin+on+valitettavasti+esikoislestadiolaisuudessa.
Raamatun+mukaan+PH+kirkastaa+aina+Kristusta.
13.02.2018 16:13
3 / 7