Esikoislestadiolaisuus muuttunut

Ensinsyntynyt

Ihalainen kirjoittaa asiallisesti esikoislestadiolaisuuden lähihistorian muutoksista omakohtaisella kokemuksella itseään likoon laittaen. Tekstistä löytyy myös esikoislestadiolainen uudestisyntymiskäsite. Joku saarnaaja joskus totesikin: "Ihalaisella on Raattamaalainen henki", tarkoittaen hänen asennettaan kaikkia kohtaan. Mitä mieltä olette kirjoituksesta?
http://www.sakramentit.fi/wordpress/wp-content/uploads/2018/03/Onko-kristillisyys-muuttunut.pdf

180

6269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reppanamies

IHHAHHAA PAINII SAMASSA SARJASSA PADASJOEN PAAVIN KANSSA,SÄÄLIKSI KÄY,VOI REPPANOITA.

• Palatkaapalatkaa

Pysy rauhassa siellä kirkossa , unohdit mainita että"erikoiset" alkaa saarnaajistaan kouluttaa ns.pappeja jotta voivat sitten itte jakaa ehtoollista,haisee ihan pikkasen kusetukselta niitä kohtaa jotka sokeina lähti vallanhimoisten saarnajienne perään pois äidin helmasta.vielä on kuitenkin ovet auki tässä armonajassa.

• Kirjanoppinut

Lestadiolaisuudessa puhuttiin esikoistenseurakunnasta vuosisadan 1800-1900 hajaannuksen jälkeen. Ja sillä tarkoitettiin sitä samaa seurakuntaa kuin Paavali mainitsee Hebrealais kirjeessä että ne joiden nimi on kirjoitettu siihen elämänkirjaan joka taivaassa on. Ei täällä ole ollut esikoislestadiolaisuutta nimellä kuin vasta noin 1990. Melkein sata vuotta kulki kristillisyys muulla nimellä. Silti kristityt joiden nimi on kirjoitettu elämänkirjaan taivaassa turvaavat Sanaan eikä mihinkään yhdistykseen tän maan päällä.
        Hyvä kirjoitus Ihalaiselta, avoin ja rehellinen kukaan ei voi ottaa ketään kristillidyyttä pois ei etenkään jos turvaa yksin sanaan. On paljon kristityistä jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi viime vuosi kymmeninä ja ovat uskoneet iloon asti ja nyt kun on hajaannuksen ajat ovat niin veljet ja sisaret jotka ovat samassa olleet rupeavat tuomitsemaan toinen toistaan niin mikä pitää olla silloin tuomari eikö Jumalan Sana riitä kun uskoo Sanan eli Jumalanoin Pojan. Silloin on edelleen nimi kirjoitettu elämänkirjaan joka on taivaassa.

• voinko_uskoa

"Palatkaapalatkaa" (palaisit itse :)) no en toki tarkoita h:n tulta, vaan että elävään kristillisyyteen, josta poistuit Lapin paaavien käskystä (ehkä suurimmat syylliset täällä kotosuomessa SK SP ReH hännystelijöineen). Miksi he siihen lähtivät, raha vai valta, no molemmat ehkä.
        Heikot sortuu elon tiellä ja anteeksihan aina veljiltä saa ja muille ei anneta.

Kiratansoittaja siellä taas laskettelee viisauksiaan (salassa tietenkin sitä soittelet ja muita tuomitset) ja polkkatukkaperuukki kaapissa? Älä pelkää ei ne syntiä ole.

Onko tuo tottakaan?, mistä tuollainen viha Esikoislestadiset ry:n edustajalle on tullut.

• polkkatukkak
        voinko_uskoa kirjoitti:

"Palatkaapalatkaa" (palaisit itse :)) no en toki tarkoita h:n tulta, vaan että elävään kristillisyyteen, josta poistuit Lapin paaavien käskystä (ehkä suurimmat syylliset täällä kotosuomessa SK SP ReH hännystelijöineen). Miksi he siihen lähtivät, raha vai valta, no molemmat ehkä.
        Heikot sortuu elon tiellä ja anteeksihan aina veljiltä saa ja muille ei anneta.

Kiratansoittaja siellä taas laskettelee viisauksiaan (salassa tietenkin sitä soittelet ja muita tuomitset) ja polkkatukkaperuukki kaapissa? Älä pelkää ei ne syntiä ole.

Onko tuo tottakaan?, mistä tuollainen viha Esikoislestadiset ry:n edustajalle on tullut.

Kiharat esiin

• voinko_uskoa
        polkkatukkak kirjoitti:

Kiharat esiin

Juuri niin, varo ettei kiharru tukkasi, suoralla tukalla vain taivaaseen. No ei niin edes Esikoislestadiolaisiet ry:ssä saarnata, mutta sinulle se kiharattomuus ja kitarattomuus on tärkeintä koko aatteessa. No olet varmaan nuori ja en sinua siitä soimaa tai pilkkaa, en edes sääli, koska itse tiesi valitset. Ja joskus siitä vastaat kiharapilkkoinesi.

Niitä kysellään viimeisellä tuomiolla,onko ollut kiharoita tai pilkannut muita, että pidä nyt linja kunnossa vaikka varmaan molemmat houkuttaa, melkeimpä jo luulen että koukuttaakin sinua tuo pilkkaus. Mutta uuusko nyt vaan taas....

Eihän voi vai voiko se MIELESTÄSI niin mennä, että täällä ensin pilkataan kiharoita ja sitten upotetaan oman pilkan synnit armonmereen? Kaikki muut on kadotettuja??

No saatoihan tuo kirjoituksesi olla aprillipila, jos oli niin sitten onnistuit. Luulin jo että kiharoita todella esiin kaivataan Esikoislestadiolaisuudessa RY.

• historiantotuus
        Kirjanoppinut kirjoitti:

Lestadiolaisuudessa puhuttiin esikoistenseurakunnasta vuosisadan 1800-1900 hajaannuksen jälkeen. Ja sillä tarkoitettiin sitä samaa seurakuntaa kuin Paavali mainitsee Hebrealais kirjeessä että ne joiden nimi on kirjoitettu siihen elämänkirjaan joka taivaassa on. Ei täällä ole ollut esikoislestadiolaisuutta nimellä kuin vasta noin 1990. Melkein sata vuotta kulki kristillisyys muulla nimellä. Silti kristityt joiden nimi on kirjoitettu elämänkirjaan taivaassa turvaavat Sanaan eikä mihinkään yhdistykseen tän maan päällä.
        Hyvä kirjoitus Ihalaiselta, avoin ja rehellinen kukaan ei voi ottaa ketään kristillidyyttä pois ei etenkään jos turvaa yksin sanaan. On paljon kristityistä jotka ovat saaneet syntinsä anteeksi viime vuosi kymmeninä ja ovat uskoneet iloon asti ja nyt kun on hajaannuksen ajat ovat niin veljet ja sisaret jotka ovat samassa olleet rupeavat tuomitsemaan toinen toistaan niin mikä pitää olla silloin tuomari eikö Jumalan Sana riitä kun uskoo Sanan eli Jumalanoin Pojan. Silloin on edelleen nimi kirjoitettu elämänkirjaan joka on taivaassa.

Samuli Paulaharjun kirjassa "Kiveliön kansaa" joka kertoo Pohjois-Ruotsin suomalaisasutuksesta on muistaakseni ihan silminnäkijöiden kuvaus Lars Levi Laestadiuksen alkuunpaneman herätysliikkeen hajoamisesta. Sille ei ole sen kummempaa syytä kuin (tultiin niin isoiksi ettei mahduttu enää samaan pirttiin). Kun Laestadius ei ollut enää ohjaamassa laumaa siellä nousi lahkolaiskristillisyys.

• NäinOnNärreet

Gunnar Jönsson saarnasi saman yhtä evankeelisen Jumalan sanan, kuin nykyisetkin saarnaajat.

• TapaniN

Hieno asiallinen ja omiin tuntemuksiin tukeutuva kirjoitus.
        Itse pystyn yhtymään tuohon pitkälti. 62 v omalla kokemuksella.

• KirjanOppinut

Vaikuttaa siltä, että Tapani ylenkatsoo nk. synninsurua, mikä on ehdoton edellytys uudestisyntymiselle. Esikoiset ry:n edustajille käsite "synninsuru" taitaa muutenkin olla tuntematon käsite, valitettavasti.

• Savisilmä

"KirjanOppinut"
        Sinäkö olet se synninsurun mittaaja?
        Mistäköhän kirjasta tuon taidon olet oppinut?

• harhaanjohtajat_vie

He joilla on sielullinen "uudesti"- syntymisoppi, eivät he käsitä lainkaan Jeesuksen Kristuksen oppia uudestisyntymisestä, mikä tapahtuu VEDESTÄ JA HENGESTÄ!

• kalle334

kirjanoppinut voisi tunnustuskirjoista oppia, mitä Luther sanoo uudestisyntymisestä.

• KaidanTienKuIkija

On totta että uudestisyntyäkseen, ihmiselle täytyy tulla Jumalan mielen mukainen murhe, josta raamattukin puhuu.

• epäilykset_suuret
        KaidanTienKuIkija kirjoitti:

On totta että uudestisyntyäkseen, ihmiselle täytyy tulla Jumalan mielen mukainen murhe, josta raamattukin puhuu.

Ei se murhe ja usko pääsiäisen sanomaan tai mikään muukaan riitä, vaan pitää saada Esikoislestadiolaiset ry:n jäsen saarnaamaan sinulle ne synnit ja epäilykset ja viat anteeksi. Eiköpä näin vain ole?

Puhuuko Raamattu siitä mitään, että vain Esikoislestadiolaiset ry voi sitoa tai päästää?
        No se yksi seurakunta tietenkin siellä mainitaan, mutta mikä se on? Esikoislestadiolaiset vai Rauhanyhdistys, molemmat väittävät olevansa. Vai sitten se rajaton (ei yhdistykseen sidottu) Jeesukseen tai/ja hänen opetuksiinsa ja sovintotyöhönsä pääsiäisen aikana silloin joskus tapahtuneeksi uskova ihmisten joukko.

Ja älä nyt hyvä ystävä väitä (vaikka et ehkä voi minua näin julkean kirjoituksen jälkeen kokea ystäväksesi, vaikka haluan sellainen olla), ettei -laisuus tai -läisyys ole se juttu.

Anna minulle anteeksi jos tässä jotain rikon sinua vastaan. En ole Lutherin tai Lestadiuksen tai Raamatunkaan kirjoitusten tuntija, sotii vain tuo jyrkkä muiden pois rajaaminen "omaatuntoani" vastaan.
        Eikä tämä oma uskokaan kovin vahva ole, ei puoleen eikä toiseen.

• harhaanjohtajat_vie

Joh. 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Tämä lihallinen käsitys uudestisyntymisestä on yksi keskeinen harhaoppi esikoislestadiolaisuudessa, Raamatun vastaisen seurakuntaopin lisäksi.

• " harhaanjohtajat_vie "

-
        Joh. 3:5 kohdassa ei tarkoiteta varsinaista uudestisyntymää.
        'vaan kastetta kuten Jeesus sanoo, sitten Pyhä Henki antaa
        lahjansa siihen .
        -
        ?

• harhaanjohtajat_vie

Käsityys jonka mukaan uusi ihminen syntyisi vanhan ihmisen turkien kautta, on niin kaukana Kristuksen opista kun olla voi.

Uusi ihminen syntyy NÄET KRISTUKSEN TUSKIEN KAUTTA jotka hän on käsinyt lunastaessaan meidät syntiset Jumalan lapsiksi, maksamalla koko syntivelkamme, GETSEMANESSA JA GOLGATALLA.

Tällä tavalla Hengestä uudestisynnytään, eikä suinkaan vanhan lihan kivuista kipristelemisen, kastumisten ja vollotuksien kautta. Kyllä'hän vanha ihminen tietysti vollottaa ja kipristelee, kun hän on tullut tietoiseksi siitä ettei voi pelastua mitenkään muuten kuin siten että Kristus hänet armahtaa ruumiinsa ja verensä uhrilla. Porukin siis kuuluu armahdetuksi tulleen syntisen kuvioihin, ***) - mutta sen kautta ei synnytä uudesti.

• Jassoota

Lestadiuksen aamusaarna joulupäivänä 1859 Lutherin oppi uskosta ja uudestisyntymisestä . Se on hyvä.lue se.jos vaivaa.

• Synnintunto

...ja niinkuin Pietari, itkekää syntejänne jne....

• Jassoota kirjoitti:

Lestadiuksen aamusaarna joulupäivänä 1859 Lutherin oppi uskosta ja uudestisyntymisestä . Se on hyvä.lue se.jos vaivaa.

Ei LLL:n saarnat ole Raamattua.
        Vaan erään Rutsalaisen papin kirjoittamia.
        Pitää muistaa sellainen seikka, VIELÄKIN .
        -

• Ainiinkö

Nii eihän täällä voi perustella ku Raamatulla . Avoin keskustelu kaikille jotkut ottaa vain tosissaan . Julistaen omaa käännytystään lestadiolaisille.

• Jassoota

Padasjoenukko ihalainenki kertoilee omasta uskon taipaleestaan. Ei se toisen ajatuksia ole.

• SanonMinä
        padasjoenukko kirjoitti:

Ei LLL:n saarnat ole Raamattua.
        Vaan erään Rutsalaisen papin kirjoittamia.
        Pitää muistaa sellainen seikka, VIELÄKIN .
        -

Aprilliä!

• Ensinsyntynyt

Enemmistö kommenteista on sitä mieltä, että muutosta on tapahtunut. Yksi väittää vastaan, muu kritiikki menee Ihalaisen kirjoituksen ytimestä sivuseikkojen arvosteluun. Kriitikotkin tunnistavat muutosta tapahtuneen, mutta kiinnittävät huomiota Ihalaisen tekstin muihin asioihin heidän omasta mielestään virheisiin. Tämä on tyypillinen tapa johdattaa keskustelua sivuun, silloin kun on ollut pakko tunnustaa kirjoituksen olevan oikeassa.

Myös saarnaajat aina lapin vanhimpia myöten tunnustavat muutosta tapahtuneen. Olisi älyvapaata väittää muuta. Esikoislestadiolaisuus Euroopassa on hoitanut sakramentit sen syntymästä alkaen aina kirkon yhteydessä pappien toimesta. On selvää, että Suomessa 2015 alkanut toiminta hoitaa ehtoollinen maallikoiden toimesta on iso muutos. Ruotsissa ja Norjassa vastaava toiminta oli alkanut reilu kymmenkunta vuotta aiemmin.

• Kirjanoppinut

En ole puhunut Uudestisyntymisestä tänään mitään. Vapahtaja sanoo Nikodemukselle joka ei synny vedestä ja hengestä ei ole hänen opetuslapsensa. Paavali kirjoittaa Titukselle että kaste on uudensynymisen peso pyhässä hengessä. Kaste taas on katkismuksessa mukaan että me joka päiväisen katumuksen ja parannuksen kautta
      hukutamme vanhan ihmisen ja puemme päällemme Kristuksen vanhurskauden vaatteen. Kaikki Raamatun paikat missä puhutaan uudestisyntymästä liittyy tavalla tai toisella Kasteeseen tai Kristuksen päälle pukemiseen. Katuvaisille ryöväreille, huorille, varkaiden jne.... kuuluu Jumalan armo. Huorat ja varkaat käy teidän edellänsä taivaan valtakuntaan sanoo Vapahtaja kirjanoppineille ja fariseuksille.

• KaidanTienKuIkija

Kaste on uudestisyntymän alku, mutta siinä ei ole koko uudestisyntyminen.

Matt 3:11
        Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Kannattaa muuten lukea tämän päivän Lestadiuksen saarna, jossa rovasti puhuu kuinka ylösnoussut Jeesus ilmaantuu sureville opetuslapsille ja surevalle Magdalan Marialle, ja toiseksi epäuskoiselle Tuomaalle, mutta ei kuolleen uskon palvelijoille, jotka hänet hautasi ja kalliilla aineella voiteli.

• 12ruutu

Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

Kannattaa muuten lukea tämän päivän Lestadiuksen saarna, jossa rovasti puhuu kuinka ylösnoussut Jeesus ilmaantuu sureville opetuslapsille ja surevalle Magdalan Marialle, ja toiseksi epäuskoiselle Tuomaalle, mutta ei kuolleen uskon palvelijoille, jotka hänet hautasi ja kalliilla aineella voiteli.

"Matt 3:11
        Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella."

Tässä puhutaan Johanneksen kasteesta. Ei Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamisesta.

• Kristusyksin

KTK: et kai sinun kilometreilläsi voi olla vielä tietämätön Johanneksen kasteen ja sinun ja minun saaman kasteen erosta? Jos olet, lue kiireesti katekimuksesi tai Raamattusi.

• Eivaihtoehtoa

Ihantalainen,ei tää kristillisyys mihinkään ole muuttunut.sama ääni kuuluu vieläkin ja matkaa tässä on tehty 64v ja loppuun asti jatketaan,ihmiset ne ovat muuttuneet.

• kalmanhajut

Ettäkö ei ole muuttunut?
        Vanhat Lapinvanhimmat jättivät testamenttina tulevillekin sukupolville jakaa sakramentit kirkossa.
        Nyt ne tulevat sukupolvet vaativat nöyrtymistä heidän tahtoonsa jakaa itse omin puhtain käsin sakramentit. Jotka eivät jaa, eivät saarnaa koska rukoushuoneilla saarnataan vain ns. elävää jumalansanaa.
        Päätös, josta vieläkään ei tiedä että kuka ja missä, tehtiin välittämättä mitään maallisista ja hengellisistä laista. Ja se nyt on muka muuttumatonta ja ainoaa elävää.
        Tosiasiassa se on heittänyt kuperkeikkaa vanhojen Lapinvanhinten opetuksiin verrattuna, Lutheruksesta puhumattakaan. Jo teot puhuvat hengellisestä kuolemasta johdossa.

• Tyhmäkintajuaa
        kalmanhajut kirjoitti:

Ettäkö ei ole muuttunut?
        Vanhat Lapinvanhimmat jättivät testamenttina tulevillekin sukupolville jakaa sakramentit kirkossa.
        Nyt ne tulevat sukupolvet vaativat nöyrtymistä heidän tahtoonsa jakaa itse omin puhtain käsin sakramentit. Jotka eivät jaa, eivät saarnaa koska rukoushuoneilla saarnataan vain ns. elävää jumalansanaa.
        Päätös, josta vieläkään ei tiedä että kuka ja missä, tehtiin välittämättä mitään maallisista ja hengellisistä laista. Ja se nyt on muka muuttumatonta ja ainoaa elävää.
        Tosiasiassa se on heittänyt kuperkeikkaa vanhojen Lapinvanhinten opetuksiin verrattuna, Lutheruksesta puhumattakaan. Jo teot puhuvat hengellisestä kuolemasta johdossa.

Et näköjään käsitä ettei JEESUS antanut minkään kirkon/papin tehtäväksi jakaa ehtoollista! Kirkko on itselleen ne omineet ajan saatossa.tätä samaa jaksatte jauhaa monttuun asti mutta ku n ei uppoo niin ei uppoo.

• Ensinsyntynyt

Nimimerkki Tyhmäkintajuaa:
        "ettei JEESUS antanut minkään kirkon/papin tehtäväksi jakaa ehtoollista!"

Esikoislestadiolaisuus luonnehtii Laestadiusta ensimmäiseksi ja parhaaksi työntekijäksi. Hän oli pappi, rovastin arvonimellä.
        Miksi "ensimmäinen ja paras työntekijä" jakoi ehtoollista? Hän oli pappi, luterilaisen kirkon pappi.

• KaidanTienKuIkija
        Ensinsyntynyt kirjoitti:

Nimimerkki Tyhmäkintajuaa:
        "ettei JEESUS antanut minkään kirkon/papin tehtäväksi jakaa ehtoollista!"

Esikoislestadiolaisuus luonnehtii Laestadiusta ensimmäiseksi ja parhaaksi työntekijäksi. Hän oli pappi, rovastin arvonimellä.
        Miksi "ensimmäinen ja paras työntekijä" jakoi ehtoollista? Hän oli pappi, luterilaisen kirkon pappi.

Miksi käännät toisten sanoja??
        Sanoiko hän mielestäsi ettei pappikin voisi jakaa??

Hän sanoi ettei papeilla ole mitään raamatullista yksinoikeutta sen jakamiseen!

• Ensinsyntynyt

Miksi käännät toisten sanoja??
        Sanoiko hän mielestäsi ettei pappikin voisi jakaa??

Hän sanoi ettei papeilla ole mitään raamatullista yksinoikeutta sen jakamiseen!

Niin, minä taas tein kysymyksen, mutta en ole väittänyt, että papeilla olisi yksinoikeus. Sen sijaan on Jumalan Sanan vastaista maallikoiden hoitaa sakramentteja kirkon jäseninä. KaidanTeinKulkijan pitää ensin erota kirkosta, sitten voit maallikkona vapaasti hoitaa homman miten haluat

• älä_petä_ittees

MIksi valehtelet pilkkaaja. Esikoislestadiolaisuus on tehnyt tasan 180 asteen käännöksen toiminnassaan. Joka muuta väittää on valehtelija.

• Juujusti

Sinunkin usko on henkilökohtainen taivastaaperrus kirjoitat oman uskosi muuttumista.

• kerran_synnytään

Ihan täyttä houraamista tuollainen kirjoittelu että uudestisyntyminen olisi jatkuvaa Kristuksen päällepukemista. Syntymä tapahtuu kerralla, niin luonnollisesti kuin hengellisestikin.

• Kirjanoppinut

Joo kerran synnytään .... Mutta katkismuksessa kysytään mitä Kaste on ja vastaus on että me joka päiväisen katumuksen ja parannuksen jne.. Älkää lukeko rivienvälistä älkääkä kääntäkö sanoja vaan uskokaa ne niin kuin ne on kirjoitettu. Ei tarvitse selitellä mitään kun on vahva raamatullinen Sana mihin uskoo.

• Kirjanoppinut

Korjaan katkismuksessa kysytään mitä Kaste MERKITSEE ja vastaus on edellä kirjoitettu. Samassa katkismuksessa kysytään Mitä uudella ihmisellä ymmärretään? Vastaus : Se kuin Pyhästä Hengestä on vastauudesta syntynyt, ja elää vanhurskaudesta ja puhtaudesta, panee pois vanhan ihmisen , joka himojen kautta eksyksissä itsensä turmelee, ja ahkeroitsee pitämään uskon ja hyvän oman tunnon.

• KaidanTienKuIkija
        Kirjanoppinut kirjoitti:

Korjaan katkismuksessa kysytään mitä Kaste MERKITSEE ja vastaus on edellä kirjoitettu. Samassa katkismuksessa kysytään Mitä uudella ihmisellä ymmärretään? Vastaus : Se kuin Pyhästä Hengestä on vastauudesta syntynyt, ja elää vanhurskaudesta ja puhtaudesta, panee pois vanhan ihmisen , joka himojen kautta eksyksissä itsensä turmelee, ja ahkeroitsee pitämään uskon ja hyvän oman tunnon.

Kasteessa ei olekaan koko uudestisyntyminen.
        Myös Uudestisyntyneen ihmisen halu laittaa syntiä pois ja taistella sitä vastaan, on eri asia, kuin uudestisyntyminen. Se kuuluu pyhitysoppiin.

• KaidanTienKuIkija kirjoitti:

Kasteessa ei olekaan koko uudestisyntyminen.
        Myös Uudestisyntyneen ihmisen halu laittaa syntiä pois ja taistella sitä vastaan, on eri asia, kuin uudestisyntyminen. Se kuuluu pyhitysoppiin.

Niin kasteen jatkokoulu on Rippikoulu !
        Ja siksi siinä ei olekaan kaikki ...
        -

• Kalle334

Esikoislestadiolaisuus on paljon muuttunut siitä, mitä se aikaisemmin oli. Suurin muutos tuli silloin, kun aloitettiin puhumaan "puhtain käsin" jaettavasta ehtoollisesta (mm koskimaa, karhu ym).
      Nämä puheet tarkoittavat likimain samaa, kuin Jeesuksen puheessa kahdesta rukoilijasta toinen sanoi " Jumalalle kiitos, etten ole tuollainen kuin tuo publikaani tuolla nurkassa".
      Oma pyhyys otti viimeistään sillon entisen heräyysliikkeen valtaansa.
      Ja vielä joku voi väittää, ettei mikään ole muuttunut.

• Näio

Biblian syrjäyttäminen ykköspaikalta aikaa iso muutos.

• " Kalle kunnia"
        -
        Olen kanssasi samaa mieltä.

• pysytään_tosiasioissa

Biblialla ei ole mitään tekemistä esikoislestadiolaisuuden muuttumisessa vapaakirkoksi, omine sakramentteineen ja sakramentteja toimittavine maallikoineen ilman koulutusta oordinaatiota ja seurakunnan edessä tehtyä julkista pappisvalaa. Jotakin rajaa valheillakin pitäsi olla, varsinkin kun tunnustaudutaan uskovikai.

Vuoden 1992 käännös ei kyllä vastaa kieliasultaan alkuperäisiä tekstejä, sikäli kun alkukielisiä aramean, latinan ja kreikankielisiä ilmaisuja yleensäkään kyetään kääntämään suomenkielelle. Täysin se ei onnistu millään, koska kulttuuri oli vanhan kielen lisäksi hyvin erilainen kun suomalainen kulttuuri 2000 luvulla.

• Pöhköäpoppoota

Eiks teillä esikoisissa käytetäkkään aku-ankkaa?

• Ei vuoden 38 /39 ole olemassakaan ,
        vaan se on 33 /38. painos .
        -

• RoopeAnkkaMyös

Kyllä, meillä Porissa ainakin!

• yksplusyksonkaks

Matt. 7:6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.
      Ihalaisen Tapsan kokemus on yhden kristityn veljen kokemus - hänen oma kokemuksensa, jota ei kukaan voi kumota tai vähätellä. Me voisimme jokainen olla tukemasssa toinen toistamme, että saisimme lisää uskon voimia kilvoitukseemme. Sehän on kristityn tehtävä - ja sen me teemme mielellämme - eikö niin?
      Mutta - täällä pilkataan ja irvaillaan ja väännellään sukunimikin ihan erilaiseksi kuin se on, vaikka Jumalakin kutsuu meitä meidän omalla nimellämme. "Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun..."
      Mistä tämä kertoo? Se kertoo mielestäni siitä, että hengellinen viha ja täydellinen tyhmyys itseään kristityiksi kutsuvien keskuudessa on päässyt hallitsemattomasti valloilleen.
      Se ei voi kertoa koko esikoislestadiolaisuuden tilasta. Tosin olen alkanut epäillä, että heidän joukossaan on trolliosasto, joka heittelee sontaa ympäriinsä - silmittömästi sinne ja tänne ja repii mennessään ja tullessaan kaiken hengellisen kokemuksen rikki ja alas.
      Ainoa asia joka tilanteen voi korjata on parannus (=mielenmuutos) ja usko Herramme Jeesuksen Kristuksen anteeksiantamukseen.

• KaidanTienKuIkija

Sen uskon ja sen opin kanssa jota rovasti Laestadius opetti, ei ole mitään tekeistä tuon tapanin kirjeen kanssa.
      Myöskään Jönssonin saarnoissa, ei ole eroa tämän ajan vanhimpien saarnoihin. Sen voi jokainen todeta kuunneltuaan Jönssonin saarnoja.

Tämä lause hänen kirjoituksessaan on täysin absurdi:
      #
      "Lähetysmiesten enemmistö ainakin ulospäin antoi sen kuvan, että työtä tehdään, jotta lapissakin ymmärrettäisiin evankeliumin olevan enemmän kuin synninsurun tavoittelu.""
      #

Siis ettäkö enemmistö suomen saarnaajista on odotellut että lapissa alettaisi ymmärtämään. Eli että he ovat tehneet työtä saadakseen lapin kristillisyyden heräämään uudelleen???

Ensinnäkin, lapin kristillisyys ei ole synninsurun tavoittelua, eikä sellaista ole opetettu. Ennemmin on opetettu, ettei katumukselle ole säädetty mitään rajaa, mutta synninpäästö saarnataan sitä tarvitsevalle anteeksi ilman ehtoja!!

Toiseksi, suurin osa saarnaajistamme ei varmasti ole korottanut ymmärrystään niin korkeaksi, että heidän ymmärryksensä olisi parempi kuin lapissa ja että he voisivat alkaa opettamaan vanhimpia. Saarnaajiemme tahto on ollut lyödä saman naulan kantaan ja tehdä työtä yhdessä ymmärryksessä, ja pyytää vielä neuvoa ja apua lapista silloin kun sitä tarvitaan, ja näin yhdessä koetella kristillisyyttä ja taistella perkelettä vastaan!
      Tämän voi lukea jokaisen lähetysmiehen muisteloista ja kirjeistä, kristillisyytemme kirjallisuudesta ja rauhan siteistä sekä lähetyskirjeistä!

• mistäonpuhe

En ymmärrä tätä lapin lähtökohtaista paremmuutta. Miten lappiin periytyy, vuosikymmenistä toiseen, sellainen ymmärrys jota ei voi suomesta alkaa herättelemään ja neuvomaan? Mistä tälläinen periytyvä mandaatti? Ollaanko täällä tosiaan niin ymmärtämättömiä että täällä asuvilta uskovilta vaadittaisiin todellakin uskon ymmärryksen äärimmäistä korottumista että voisi lapin vanhimpia neuvoa ja opettaa?

• Minusta on paljonkin eroa, Jönnsson ei koskaan puhunut
        huutamalla kaiken maailman synneistä, joistakin kyllä,
        mutta ei ottanut USKOA pois keneltäkään, mitä nyt olen kuullut
        uusvanhemillta useasti ....
        -
        eikä kertaakaan maininnut täytekakun koristelusta ? ! kuten nämä.
        tai huutaa pää punaisena usko ,usko, usko .
        tai jos tuolta ovesta tulee yksipäinen moni ruumiillien olio . . .
        -

• 456654336
        padasjoenukko kirjoitti:

Minusta on paljonkin eroa, Jönnsson ei koskaan puhunut
        -
        -

Älä enää ota lammin juomia

• TeutaPilkkaaTaas
        padasjoenukko kirjoitti:

Minusta on paljonkin eroa, Jönnsson ei koskaan puhunut
        -
        -

Eikä Jönsson koskaan pilkannut kenenkään puhetyyliä eikä lahjoja!

• voinko_uskoa
        456654336 kirjoitti:

Älä enää ota lammin juomia

Olet Esikoislestadiolainen RY:n pilkkaaja. Sahtimies, (numero nimenä kun et osaa kirjaimia), kitaramies ja kiharamies. Teuta kirjoittaa paremmin kuin sinä poloinen. Pakkaspossut nyt puuttui vaikka pakkanen kiristyy ja lunta tulee taas sinulle tupaan sinne missä noita kirjoitteletkin (päijät-hämettä veikkaan) . Mikä on tarkoituksesi? Mieti?

• PölhölästäPäivää
        TeutaPilkkaaTaas kirjoitti:

Eikä Jönsson koskaan pilkannut kenenkään puhetyyliä eikä lahjoja!

teutalla "lähtee lapasesta" aika-ajoin täällä, innoissaan kun kirjuuttelee
        vai liekö sahtipäissään ukkeli

• voit_uskoa
        voinko_uskoa kirjoitti:

Olet Esikoislestadiolainen RY:n pilkkaaja. Sahtimies, (numero nimenä kun et osaa kirjaimia), kitaramies ja kiharamies. Teuta kirjoittaa paremmin kuin sinä poloinen. Pakkaspossut nyt puuttui vaikka pakkanen kiristyy ja lunta tulee taas sinulle tupaan sinne missä noita kirjoitteletkin (päijät-hämettä veikkaan) . Mikä on tarkoituksesi? Mieti?

No, sinua näyttää harmittavan, kun et ole nasujuttuja saanut lukea hetkeen.

• SivistynytOn
        voinko_uskoa kirjoitti:

Tuota, mikä on koulutuksesi?

• Ensinsyntynyt

Kaidanteinkulkija on aika ärhäkkä luonteeltaan. Tein hänelle palveluksen:
      "Tämä lause hänen kirjoituksessaan on täysin absurdi:
      #
      "Lähetysmiesten enemmistö ainakin ulospäin antoi sen kuvan, että työtä tehdään, jotta lapissakin ymmärrettäisiin evankeliumin olevan enemmän kuin synninsurun tavoittelu.""
      #"

Kysyin tätä Ihalaiselta, hän totesi tähän tyyliin: totta, nuo lauseet olisi pitänyt jättää kirjoituksesta pois, koska ne lukijalle ovat absurdi. Seurakuntalaiset eivät voi tietää, mitä kulissien takana todellisuudessa tapahtui. Ne lähetysmiehet, jotka ymmärsivät tilanteen vakavuuden jo 90-luvun puolella tekivät töitä saadakseen lapin vanhinten muuttuneen linjan palautettua. Sana "enemmistö" pitäisi Ihalaisen mielestä ottaa tekstistä pois ja korvata sanoilla "osa lähetysmiehistä". Hänellä on tästä varma tieto, koska osa lähetysmiehistä kertoi tuolloin, että opetus ei ole yksisuuntaista. Ja kyllä, hän on säilyttänyt tyylinsä, sama "raattamaalainen" henki, ystävällinen suhtautuminen vuodesta toiseen.

• " Ensinsyntynyt "
        -
        tähän on vain yksi vastaus (kyllä niin) .
        -

• KaidanTienKuIkija

Siis ihalainen kirjoittaa julki tekstin jonka takana hän ei voi seistä...

Sen tiedän että osa suomen saarnaajista ei tahtonut lyödä saman naulan kantaan.

Tästähän seurauksena on koko eriseura saanut alkunsa kristillisyyden sisällä.. oli ruukkua ja mitä lie.. Eräät henkilöt seurakunnassa lähetteli viestejä lapinseurojen aikana, joissa parjasivat vanhimpien saarnoja, jne.. Se kaikki oli pahaa työtä. Se oli hajoittavaa työtä, ja sen tarkoitus oli saada epäluottamusta seurakunnassa. Jopa Purtanen saarnasi tätä vastaan.

Mutta on valetta antaa se kuva, että saarnaajat yksimielisesti olisi näin tehnyt.
        Hänen kirjeessä nimeltä mainitsemansa edesmenneistä saarnaajistakin suurin osa on lyönyt aina samaan kantaan lapinvanhinten kanssa.

• Göhgöh

Tätä Biblia asiaakin alettiin että se olis ykkönen .(ehkä tai tota juu nii ) kuitenki verkkosivujen mukaan 33/38

• Parjataankans

Siis ihalainen kirjoittaa julki tekstin jonka takana hän ei voi seistä...

Sen tiedän että osa suomen saarnaajista ei tahtonut lyödä saman naulan kantaan.

Tästähän seurauksena on koko eriseura saanut alkunsa kristillisyyden sisällä.. oli ruukkua ja mitä lie.. Eräät henkilöt seurakunnassa lähetteli viestejä lapinseurojen aikana, joissa parjasivat vanhimpien saarnoja, jne.. Se kaikki oli pahaa työtä. Se oli hajoittavaa työtä, ja sen tarkoitus oli saada epäluottamusta seurakunnassa. Jopa Purtanen saarnasi tätä vastaan.

Mutta on valetta antaa se kuva, että saarnaajat yksimielisesti olisi näin tehnyt.
        Hänen kirjeessä nimeltä mainitsemansa edesmenneistä saarnaajistakin suurin osa on lyönyt aina samaan kantaan lapinvanhinten kanssa.

Kysyn sinulta, minkä ihmeen takia minun tarvitsee olla Lapin vanhinten alamainen, heille lojaali?
        En minä ole heitä johtajiksi valinnut enkä pyytänyt.
        Kristillisyys=esikoislestadiolaisuus, meinaatko että kristillisyys nimenä on vain esikoislestadiolaisen liikkeen yksityisomaisuutta, liikkeen vanhemmille syntyneet LAPSET ovat esikoislestadiolaisen liikkeen omaisuutta, Jumalakin taipuu esikoislestadiolaisen liikkeen ikeen alle, Jeesukseen ja siten Pyhään Henkeen on vain liikkeen johdolla yksityisoikeus?

• KaidanTienKuIkija
        Parjataankans kirjoitti:

Kysyn sinulta, minkä ihmeen takia minun tarvitsee olla Lapin vanhinten alamainen, heille lojaali?
        En minä ole heitä johtajiksi valinnut enkä pyytänyt.
        Kristillisyys=esikoislestadiolaisuus, meinaatko että kristillisyys nimenä on vain esikoislestadiolaisen liikkeen yksityisomaisuutta, liikkeen vanhemmille syntyneet LAPSET ovat esikoislestadiolaisen liikkeen omaisuutta, Jumalakin taipuu esikoislestadiolaisen liikkeen ikeen alle, Jeesukseen ja siten Pyhään Henkeen on vain liikkeen johdolla yksityisoikeus?

Miksi olisit lojaali kenellekkään? Elä vapaa herrana ja rakenna itse uskosi mieleiseksesi.

Nyt oli kyse kirjeen sisällöstä, joka ei vastaa todellisuutta. Kyse on siitä, että hajottavaa työtä tahdotaan tehdä, vielä hajaantumisen jälkeenkin.

Näin luodaan valhellista kuvaa ja uhkakuvaa, sanomalla päälle, että ette tiedä mitä kulliseissa tapahtui! Miksei Ihalainen sitten kirjoita, mitä siellä tapahtui?
        No, Siksi, ettei siellä tapahdu mitään sen kummempaa, kuin taistelu eriseuran henkeä vastaan.
        Ihalainen itse jakoi sivuillaan saarnoja, joihin punakynällä alleviivaa lauseita ja suuressa viisaudessaan kommentoi näitä kohtia ja syyttää saarnaajia. Näitä punakynä saarnoja hän lähetti kullisien sisäpuolella vanhimmille lapin maalle.
        Luulisi noin tarkan miehen kirjoittavan vain parin sivun mittaisen kirjeensä niin, ettei "enemmistö" sanaa tarvitsisi korjata sanalla "OSA"!

• Ensinsyntynyt

Biblian rinnalle uudempien käännösten mukaan tulolla ei ole sakramenttiasian tai hajaannuksen kanssa mitään tekemistä, mutta kyllä siinäkin kohtaa on muutosta tapahtunut. Lahdessa tapahtui muutos, kun siirryttiin sunnuntaisiin yksiin seuroihin aiemman kaksien sijasta. Seurakuntalaiset pisti hanttiin, mutta sananpalvelijat olivat järkähtämättömän yksimielisiä muutoksen tarpeellisuudesta. Mitä muita muutoksia esikoislestadiolaisuudessa olette havainneet? Onko synninrakkaus tullut sisälle?

• syvyydet

waihettelewaisuus on ihan normaalia, kunhan sen takana ei vaikuta pahat henget. Pahaa näen pakollistamisessa, ydinkysymys ei ole, mitä raamatunkäännöstä tai postillaa käytetään, vaan millä asenteella niitä käytetään.
        Löytyykö totuudenrakkaus, halu saada tekstit alkuperäistä parhaiten vastaavina, kohta kohdalta? Vai onko hälläväliä asenne, kaikissa on virheitä joten so what?
        Kaverit on jotain mieltä, niin sitten olen itsekin, niin säilytän kaveruuden, ystävyyden, rakkauden ja yhteisöllisyyden, näinkö?????

• VoiSitäSurutomta

Tuolla ihahhaa hevos miehellä on vatsa kuralla Käynnyt joka kuolleeuskon kupposista käynnut ruokansa litkimässä katkran miehen puhetta kun ei pyrkimosestä huolimatta tehty saarnaajaa.

• Itestäsprukaat

Mustaat esikoislestaadiolaisuutta itselläsi.

• Häähäsesiinä

Ihalainenko se tossa yläpuolen⬆⤴ drinkki mainoksessa on.... 😂😂😂

• sananpalvoja

Älkää nyt kirjoittako tänne kristityt mitään kysymättä ensin meiltä ainoan oikean seurakunnan sananpalvelijoilta sitä mikä on oikea ymmärys tässä kristillisyydessä. Vain me sen tiedämme. Ette te sanankuulijat, PUHUTTAMATTAKAAN kuoleen uskon tunnustajista (kaikki muut uskovaiset)
      tai suruttomista( maailman lapset). Lihallisine vapauksineen ja muine maailmanrakkauksineen (kitara ja kihara).

Ymmärrän, että joskus tulee mieleen joku kysymys tai ajatus, jonka voisi tänne kirjoittaa omasta ajatuksesta ja kysymyksestä . Mutta se vaan ei ole oikein, se voi olla sielunvihollisen päähäsi panema ajatus.
      Kysykää vain ensin meiltä, me kysymme Jellivaarasta jos emme itse tiedä.

nimim. teille niin rakkaat lähetysmiehet

• on_edelleen

Se tietenkin sapettaa joitakin, kun Ihalainen kokosi faktaa kotisivuilleen.

On hyvin outoa, että noin perusteellisen muutoksen kokeneesta esikoislestadiolaisuudesta kirjoitetaan valheita, ettei se ole muuttunut. En käsitä kuinka uskoa tunnustava henkilö voi noin härskisti valehdella julkisessa mediassa.

Valehdelkoot he itä hyvänsä, mutta tämä tapahtuma jolloin liike ryhtyi jakamaan omia sakramentteja ja pakotti vailla hengellistä ymmärrystä olevat maallikkosaarnaajat papeille kuuluvia virkatehtäviä hoitamaan, hajoitti herätysliikkeemme. Tuo porukka joka kaiken sai aikaan oli todella pieni (Suomessa), vain muutama lähetysmies ja kourallinen kiihkeitä kirkkoamme vihaavia lakihenkisiä seurakuntalaisia sai tämän aikaan. "Munaton" seurakunta ei ole tottunut valvomaan palvelutehtäviin kutsuttuja saarnamiehiään.

1600 meitä oli, jotka sanoimme, tämä kirkkolakien ja kirkkojärjestyksen vastainen toiminta ei käy, esikoislestadiolaisuus on ollut perustamisestaan saakka ev.lut.kirkon herätysliike, ja sellaisena pysyy.

• VeliHerrassa

Arvoisat Esikoiset, emme pakota teitä ottamaan pipoa pois silmiltänne. Emme mahda sille mitään, että olette suuressa hengellisessä pimeydessä ja sokeudessa. Voimme ainoastaan rukoilla rakasta Taivaallista Isää, että Hän ottaisi peitteen pois kasvoiltanne.

• Lapinpeitekasvoilla

Onko jellivaaran päälliköiden pyyteetön palvominen hengellistä sokeutta?

• Jassoota

Tutki itseäsi tee parannus tarvittaessa ihmisiin hädässä turvautumisesta . Raamatussa lukee myös "älkää maailmalta apua huutako" (oma on käsityksesi lapinpeite/uskosi tila)

• Lapinpeitekasvoilla
        Jassoota kirjoitti:

Tutki itseäsi tee parannus tarvittaessa ihmisiin hädässä turvautumisesta . Raamatussa lukee myös "älkää maailmalta apua huutako" (oma on käsityksesi lapinpeite/uskosi tila)

En ymmärrä mitä vastaat. Kysymys oli onko lapin vanhimpien pyyteetön palvominen hengellistä sokeutta vai eikö se ole?

• Savisilmä

VeliHerrassa
        Voisitko kirjoittaa muutaman konkreettisen raamattuun perustuvan esimerkin miten olemme hengellisessä pimeydessä ja sokeudessa?

• RakkausOnSuurin
        Lapinpeitekasvoilla kirjoitti:

Onko jellivaaran päälliköiden pyyteetön palvominen hengellistä sokeutta?

Jumalaa palvotaan, ei ihmisiä, mutta pyyteetöntä rakkautta on hyvä osoittaa kaikkia ihmisiä kohtaan!!!

• IhalainenIte

Armoa ja rauhaa kaikille keskusteluun osallistuneille. Hienoa, että kirjoitus on herättänyt intohimoja suuntaan ja toiseen. Tästä on hyvä jatkaa matkaa näin pääsiäisaamun ilosanomaa kohti. Jeesus on ylösnoussut! Hän on ylösnoussut kaikille, lunasti koko maailman synnin, ei vain jonkin yksittäisen yhteisön synnin, vaan koko maailman. Sen suurempaa sovitusta ei voi olla.

Koen vieraaksi Suomi24 keskustelut noin yleensä, vaikkakaan en vierasta sitä, että intohimot nousevat täällä valloilleen. Sain kuulla kirjoituksessani olevasta virheestä, haluan siitä ottaa vastuun ja pyytää anteeksi.

Erityiskiitos KaidanTienKulkijalle aiheellisesta palautteesta. Olen ihminen, kirjoitan julki tekstejä, joissa on virheitä. Eikö Jumala juuri sellaisia meistä luonut? Virheellisiä, mutta samalla inhimillisiä? On vain yksi virheetön, tämän kunniaksi myös VT:n juutalaiskansa uhrasi virheettömiä eläimiä.

Pyydän anteeksi Kaidantienkulkijalta ja muilta, jotka ovat pahentuneet aiheellisesti tuohon virheeseeni. Korjasin tekstin nyt paremmin totuutta kuvaavaksi. Minulla kirjoittaminen tulee tajunnanvirtana, pitäisi pyytää esimerkiksi vaimoa oikolukemaan tekstit ennen julkaisua.
      Huomiota herättänyt "absurdi" teksti on nyt muuttunut tällaiseksi:
      Osa lähetysmiehistä antoi ”hiljaisesti” sen kuvan, että työtä tehdään, jotta lapissakin ymmärrettäisiin evankeliumin olevan enemmän kuin synnintunnon tavoittelu.
      Tämän KaidanTienKulkija tunnistaa ja ilmaisikin asian mainiosti Jönssonia lainaten: "osa suomen saarnaajista ei tahtonut lyödä saman naulan kantaan."

Päivittäessäni tekstin, kirjoituksen url muuttui, teksti löytyy nyt urlista:
      http://www.sakramentit.fi/wordpress/wp-content/uploads/2018/04/Onko-kristillisyys-muuttunut.pdf

Jumalan siunaamaa pääsiäispäivän ilosanomaa ylösnousseen askelissa!
      Tapani Ihalainen

• KaidanTienKuIkija

Minä luulen että sinä Ihalainen olet mukava ja viisas mies, mutta en voi hyväksyä työtäsi, jota teet kristillisyyttä vastaan. Ne monet tekstit, nimien keruut, saarnojen korjaukset, ja työ saarnaajia vastaan, jne, se on ollut vuosien hajoittavaa työtä. Luulen että olet tehnyt sen kaiken ajatellen, että teet siinä palvelusta Jumalalle. Mutta luulen, että se kiivaus, jolla tuota työtä teet, on kuitenkin samaa kiivautta, kuin Sauluksella oli, silloin, kun ensimmäinen marttyyri kivitettiin.

Rukoilen puolestasi, että Jumala voisi avata silmiäsi näkemään sen työn tulosta ja hedelmää. Se on saanut aikaan epävarmuutta ja hajaannusta. Sellaista ei Jumalan työ saa aikaiseksi.

Kunnioitan kyllä sitä, että olet rohkeasti nimelläsi esillä,ja laitat itsesi likoon, ja se on osoitus siitä, että uskot asiaasi, mutta jos Jumala saa avata silmäsi näkemään ketä vastaan työtä teet, niin luulen, että hedelmä työstäsi, voisi olla erilainen.

Tutki, onko työsi ja kirjoituksesi kantanut siunausta ja onko se ollut seurakunnan parhaaksi? Onko se saanut aikaan rakkautta? Onko se ollut pitämässä saarnaajien käsiä ylhäällä?
        Vai onko se repinyt seurakuntaa, ja vahvistanut näkemyseroja? Onko se tukenut vain joidenkin harvojen saarnaajien käsityksiä?

Jos työ on ollut hajoittavaa, eikä kristittyjen välistä rakkautta edistävää, niin silloin se on ollut Jumalan työn vastaista työtä, ja silloin olet vastuussa osaltasi niistä ihmis sieluista, jotka siihen työhön on alkanut luottamaan, ja joihin se on aiheuttanut epävarmuutta ja epäluottamusta.

Jumala siunatkoon sinua ja perhettäsi, ja valaiskoon ajatuksiasi ja tietäsi.

Ps,
        Ehkä meillä on paljon synnin surua tämän maan päällä, ja ainoa oikea ilomme täällä, on ilo syntien anteeksi saamisesta. Mutta se on sellaista surua ja sellaista iloa, joka koskettaa Herran Jeesuksen sydäntä, enempi kuin pitkät rukoukset ja kauniit saarnat, ylistys musiikit, ja kiitos laulut, joiden päälle niin paljon nykyään perustetaan. Näinhän Laestadiuskin saarnaa, ja se oli jo ensimmäisten kristittyjen kokemus.

• Kauniskirjoitus

Minä luulen että sinä Ihalainen olet mukava ja viisas mies, mutta en voi hyväksyä työtäsi, jota teet kristillisyyttä vastaan. Ne monet tekstit, nimien keruut, saarnojen korjaukset, ja työ saarnaajia vastaan, jne, se on ollut vuosien hajoittavaa työtä. Luulen että olet tehnyt sen kaiken ajatellen, että teet siinä palvelusta Jumalalle. Mutta luulen, että se kiivaus, jolla tuota työtä teet, on kuitenkin samaa kiivautta, kuin Sauluksella oli, silloin, kun ensimmäinen marttyyri kivitettiin.

Rukoilen puolestasi, että Jumala voisi avata silmiäsi näkemään sen työn tulosta ja hedelmää. Se on saanut aikaan epävarmuutta ja hajaannusta. Sellaista ei Jumalan työ saa aikaiseksi.

Kunnioitan kyllä sitä, että olet rohkeasti nimelläsi esillä,ja laitat itsesi likoon, ja se on osoitus siitä, että uskot asiaasi, mutta jos Jumala saa avata silmäsi näkemään ketä vastaan työtä teet, niin luulen, että hedelmä työstäsi, voisi olla erilainen.

Tutki, onko työsi ja kirjoituksesi kantanut siunausta ja onko se ollut seurakunnan parhaaksi? Onko se saanut aikaan rakkautta? Onko se ollut pitämässä saarnaajien käsiä ylhäällä?
        Vai onko se repinyt seurakuntaa, ja vahvistanut näkemyseroja? Onko se tukenut vain joidenkin harvojen saarnaajien käsityksiä?

Jos työ on ollut hajoittavaa, eikä kristittyjen välistä rakkautta edistävää, niin silloin se on ollut Jumalan työn vastaista työtä, ja silloin olet vastuussa osaltasi niistä ihmis sieluista, jotka siihen työhön on alkanut luottamaan, ja joihin se on aiheuttanut epävarmuutta ja epäluottamusta.

Ps,
        Ehkä meillä on paljon synnin surua tämän maan päällä, ja ainoa oikea ilomme täällä, on ilo syntien anteeksi saamisesta. Mutta se on sellaista surua ja sellaista iloa, joka koskettaa Herran Jeesuksen sydäntä, enempi kuin pitkät rukoukset ja kauniit saarnat, ylistys musiikit, ja kiitos laulut, joiden päälle niin paljon nykyään perustetaan. Näinhän Laestadiuskin saarnaa, ja se oli jo ensimmäisten kristittyjen kokemus.

AAMEN!

• eiunohdetaperusteita

Ps,

Muistetaan kuitenkin herkeämättä että lahkolaisuus ja omavanhurskaudesta kumpuava kiihkomielinen ihmisoppi ovat syntiä jota vastaan pitää taistella totuudella, puhtaalla Jumalan sanalla ja evankeliumilla. Hyvää pääsiäistä kaikille.

• LapinValheenPauhu
        eiunohdetaperusteita kirjoitti:

Muistetaan kuitenkin herkeämättä että lahkolaisuus ja omavanhurskaudesta kumpuava kiihkomielinen ihmisoppi ovat syntiä jota vastaan pitää taistella totuudella, puhtaalla Jumalan sanalla ja evankeliumilla. Hyvää pääsiäistä kaikille.

Juuri näin. Sopivasti ministeri Soini kirjoittaa., "Valhe vihaa totuutta. Totuuden puhujalla ei ole yösijaa.... Pistää pakanat pauhaamaan ja herjaajat huutamaan."

• KaidanTienKuIkija
        LapinValheenPauhu kirjoitti:

Juuri näin. Sopivasti ministeri Soini kirjoittaa., "Valhe vihaa totuutta. Totuuden puhujalla ei ole yösijaa.... Pistää pakanat pauhaamaan ja herjaajat huutamaan."

Kyllä, mutta samalla antaa ymmärtää, että Jumala on armollinen kaikille synnintekijöille. Kuitenkin asia josta hän ei mainitse on niin, ettei armo kuulu katumattomille ryöväreille, vaan ainoastaan kadotetun tilansa tunteville, huorintekijöille, herroille, huumekauppiaille ja monenlaisille synnintekijöille.

Silloin kun armoa saarnataan katumattomille kääntymättömille, niin silloin saarnataan väärää lohdutusta, eli kuollutta uskoa.

Tänä päivänä on paljon synnissä eläjiä ja jopa synnin puolustajia, jotka tahtovat omistaa varastettua armoa. Tästä ehkä rajuinpana esimerkkinä ne ihmiset jotka ovat vetämässä homoutta ja saastaa kirkon sisälle.

Siis synnin tekijälle täytyy tulla murhe synnistä, ja hätä omasta kadotetusta tilastaan enne kuin voi armoa ottaa vastaan. Siis sellaisille, jotka tuntevat sen, että ovat itse synneillään olleet Jeesusta ristiin naulitsemassa. Sellainen syntinen kelpaa Herralle Jeesukselle.

• yhdenkaltaisuus

Ps,

Menen nyt näihin käsitteisiin syvemmälle, tämä ei liity kehenkään henkilöön tai ryhmään. Olen tätä ajatellet ennenkin, että miten määritellään hajottava työ, sen vastapaino, onko se kokoava työ sitten.
        Jos niin ajatellaan, että yhdenmukaistetut käsitykset ovat kokoavaa "työtä" ja moninaiset käsitykset hajottavaa "työtä", niin totean, että siinä on lopputulemas totalitaarinen pakko-oppi, tabut, asiat joista vaietaan.
        Yleensäkin, tarve vaikuttaa muiden käsityksiin, mistä se tulee?
        Kun kukin korjaa omaa kurssiaan niin siitä syntyy aito yhtenevyys ja yhdensuuntaisuus, kun kurssinkorjaus tapahtuu Jumalan johdatuksessa, ei teennäisessä yhdenmukaistamisessa.

• voihyvänenaika

"jotta (lapissakin) ymmärrettäisiin evankeliumin olevan enemmän kuin synnintunnon tavoittelu."
        Sorry nyt vaan, mutta en tajua tätä jakolinjaa, evankeliumi- synnintunto. Enkä toista jakolinjaa: ulkoinainen - sisällinen.
        Kaikki tämä kuuluu kokonaispakettiin, nimeltä kristinusko. Tämän käsittämiseksi ei tarvi vatvoa lappeja, jönssoneita eikä suomalaisia, tämä on basic, fundamentti, peruskauraa.

• MuutosHyvään

Mukava on saada hevosmieskin ihahaakin keskusteluun mukaan. Olen monestikin miettinyt mitäkö seuroja Ihatalainen ja Teuta ovat elämänsäaikan luunnelleet ja millä mielellä Minulla kohta 60vuotta kuunteluoppilaana takana. Kun Muissstelen aikoja taaksepäin tulee mieleeni muutamia muistoja vaelluksestani Minäkin nain kristillisyyden ja kristityt mustana. Ja jopa omanvanhuskauden palvojina. Mutta syylöytyikin omasta rinnasta ja omasta likaantuneesta tunnosta. Jumala armossaan antoi synnintuntoa ja voimaa puhdistaa tuntoni. Silloin alkoi eläväkristillisyys ja kristityt näyttämään taas rakkailta ja elävältä Kuollut kirrkkomme ja muu kuollut Jumalisuus entistä kuolleemmalta Näin helposti Ihmisen mieli ja uskonsilmä hämärtyy. Näin on käynyt näilllekin veljille. Muutosta. Kylläkin kristillisyydessä on tapahtunut joidenkin mielestä hyvinkin paljonkin jopa minununkin mielestäni. Eri seura. Nykyiset esikoiset ry yrittivät tuoda muotoja ja tapoja kuolleeseta jumalisuudesta ja maailamsta. Jumala kuitenkin varjeli seurakuntaansa ja on johdattanut hyvään suuntaan kuten kuolleesta kirkoista ollaan päästy etäämmälle omille upeille rukkoushuoneillemme.

• Savisilmä
        MuutosHyvään kirjoitti:

Mukava on saada hevosmieskin ihahaakin keskusteluun mukaan. Olen monestikin miettinyt mitäkö seuroja Ihatalainen ja Teuta ovat elämänsäaikan luunnelleet ja millä mielellä Minulla kohta 60vuotta kuunteluoppilaana takana. Kun Muissstelen aikoja taaksepäin tulee mieleeni muutamia muistoja vaelluksestani Minäkin nain kristillisyyden ja kristityt mustana. Ja jopa omanvanhuskauden palvojina. Mutta syylöytyikin omasta rinnasta ja omasta likaantuneesta tunnosta. Jumala armossaan antoi synnintuntoa ja voimaa puhdistaa tuntoni. Silloin alkoi eläväkristillisyys ja kristityt näyttämään taas rakkailta ja elävältä Kuollut kirrkkomme ja muu kuollut Jumalisuus entistä kuolleemmalta Näin helposti Ihmisen mieli ja uskonsilmä hämärtyy. Näin on käynyt näilllekin veljille. Muutosta. Kylläkin kristillisyydessä on tapahtunut joidenkin mielestä hyvinkin paljonkin jopa minununkin mielestäni. Eri seura. Nykyiset esikoiset ry yrittivät tuoda muotoja ja tapoja kuolleeseta jumalisuudesta ja maailamsta. Jumala kuitenkin varjeli seurakuntaansa ja on johdattanut hyvään suuntaan kuten kuolleesta kirkoista ollaan päästy etäämmälle omille upeille rukkoushuoneillemme.

Onko sinulle elävää kristillisyyttä se, että pilkkaat täällä ihmisten nimeä ja epäilet toisten kykyä kuunnella?
        Pystyt haukkumaan kirkkoamme kuolleeksi.
        Minkälaisia muotoja ja tapoja Esikoiset yritti tuoda kuolleesta jumalisuudesta ja maailmasta?
        Miettisitkö omaa tilaasi ja anna Raamattuun perustuva vastaus?

• huuhaatahuomennalisää
        MuutosHyvään kirjoitti:

Niinpä niin ja huomenna lisää. Juttua ja sepustusta kyllä riittää. Muistakaa kuitenkin valheitenne ja ihmisoppinne hurmoksessa että Jumala ei johda lapisiaan lahkolaisuuden syntiin koskaan! Ei milloinkaan!

• HyväMuutos
        MuutosHyvään kirjoitti:

Kristityn puhetta, Jumalan siunausta edelleenkin!

• jaakopinPaini
        Savisilmä kirjoitti:

Onko sinulle elävää kristillisyyttä se, että pilkkaat täällä ihmisten nimeä ja epäilet toisten kykyä kuunnella?
        Pystyt haukkumaan kirkkoamme kuolleeksi.
        Minkälaisia muotoja ja tapoja Esikoiset yritti tuoda kuolleesta jumalisuudesta ja maailmasta?
        Miettisitkö omaa tilaasi ja anna Raamattuun perustuva vastaus?

Onko sinulle elävää kristillisyyttä se, että pilkkaat täällä ihmisten nimeä ja epäilet toisten kykyä kuunnella? ON MINULA ELÄVÄ. EN EPÄILKYT KRISTILLISYYS. EN EPÄILLYT HÄNEN KYKYÄÄN KUUNNELLA. VAI IHMETTELIN. ITSE OVAT NIMENSÄ ANSAINNEET VALHEILLA JA HIRNUMISILLAAN
        Pystyt haukkumaan kirkkoamme kuolleeksi. JOKAINENHAN JOLLA HENKI ON NÄKEE. KUINKA KUOLLT KIRKKOMME ON. LL OLISI SEN JO SILLOIN HYLJÄNNYT ELLEI OLISI SAANUT LEIPÄÄNSÄ SIELTÄ. MONISSA SILLOISISSA KIRJOITUKSISSA. JO OSOITTI KIRKONN KUOLLEEN TiLAN. EI SE AINAKKAN PAREMMAKSI OLE TULLUT
        Minkälaisia muotoja ja tapoja Esikoiset yritti tuoda kuolleesta jumalisuudesta ja maailmasta? KUOROT .KITARAT .URU.t KOREUDEN/POLKKATUKAT KUILLEEN KIRKON PAPIT JAKAMAAN EHTOOLLISTA RUKOUSHUONEILLEMME YMS
        Miettisitkö omaa tilaasi ja anna Raamattuun perustuva vastaus JOKA PÄIVÄ JOUDUN MIETTIMÄÄN JA KULKEMAAN SYNNIN POIS PANIJANA JA PARANNUKSEN TEKIJÄNÄ

• Papparainenxyz

Ps,

KTK kirjoittaa Tapani Ihalaiselle mm näin:

”Tutki, onko työsi ja kirjoituksesi kantanut siunausta ja onko se ollut seurakunnan parhaaksi? Onko se saanut aikaan rakkautta? Onko se ollut pitämässä saarnaajien käsiä ylhäällä?

Jos työ on ollut hajottavaa, eikä kristittyjen välistä rakkautta edistävää, niin silloin se on ollut Jumalan työn vastaista työtä, ja silloin olet vastuussa osaltasi niistä ihmissieluista, jotka siihen työhön on alkanut luottamaan, ja joihin se on aiheuttanut epävarmuutta ja epäluottamusta.”

Voidaan kysyä, että onko lapin vanhinten työ saanut aikaan rakkautta seurakunnassa ja onko se ollut Raamatun hengen mukaista työtä?
        Suomalaiset laitettiin valitsemaan kahdesta huonosta vaihtoehdosta toinen; piti ottaa etäisyyttä vanhimpiin tai antaa herätysliikkeen hajota. Uskoakseni merkittävä osa saarnaajista olisi antanut tilanteen olla ennallaan jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Suurin osa saarnaajista jäi kuitenkin eslestadiolaisiin. Mutta epäluottamuksen siemenen on siellä kytenyt myöhemminkin, koska osa saarnaajista on karttanut omiin sakramentteihin osallistumisia.

Voidaan kysyä; Mitä vahinkoa Suomen kristillisyydelle olisi tapahtunut jos sakramenttiohjetta (määräystä) ei olisi annettu?

Oliko vanhinten ”neuvoissa” kysymys valtataistelusta, jolla haluttiin päästä eroon arvostelijoista ja saattojoukosta?

Saarnaajien pitäisi Raamatun ja Lutherin mukaan olla seurakunnan palvelijoita, joiden saarnoja pitää arvostella Raamatun valossa. Jos arvostelu kielletään, niin ihmiset purkavat tuntojaan mm. näillä keskustelupalstoilla. Tällöin arvostelu koetaan saarnaajien mollaamisena ja pahan puhumisena vaikka Raamatun mukaisen arvostelun tarkoitus on opin puhtauden säilyttäminen, johon Tapani kirjoituksillaan vilpittömästi tähtää.

• kahdenkesken
        Papparainenxyz kirjoitti:

KTK kirjoittaa Tapani Ihalaiselle mm näin:

”Tutki, onko työsi ja kirjoituksesi kantanut siunausta ja onko se ollut seurakunnan parhaaksi? Onko se saanut aikaan rakkautta? Onko se ollut pitämässä saarnaajien käsiä ylhäällä?

Jos työ on ollut hajottavaa, eikä kristittyjen välistä rakkautta edistävää, niin silloin se on ollut Jumalan työn vastaista työtä, ja silloin olet vastuussa osaltasi niistä ihmissieluista, jotka siihen työhön on alkanut luottamaan, ja joihin se on aiheuttanut epävarmuutta ja epäluottamusta.”

Voidaan kysyä, että onko lapin vanhinten työ saanut aikaan rakkautta seurakunnassa ja onko se ollut Raamatun hengen mukaista työtä?
        Suomalaiset laitettiin valitsemaan kahdesta huonosta vaihtoehdosta toinen; piti ottaa etäisyyttä vanhimpiin tai antaa herätysliikkeen hajota. Uskoakseni merkittävä osa saarnaajista olisi antanut tilanteen olla ennallaan jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Suurin osa saarnaajista jäi kuitenkin eslestadiolaisiin. Mutta epäluottamuksen siemenen on siellä kytenyt myöhemminkin, koska osa saarnaajista on karttanut omiin sakramentteihin osallistumisia.

Voidaan kysyä; Mitä vahinkoa Suomen kristillisyydelle olisi tapahtunut jos sakramenttiohjetta (määräystä) ei olisi annettu?

Oliko vanhinten ”neuvoissa” kysymys valtataistelusta, jolla haluttiin päästä eroon arvostelijoista ja saattojoukosta?

Saarnaajien pitäisi Raamatun ja Lutherin mukaan olla seurakunnan palvelijoita, joiden saarnoja pitää arvostella Raamatun valossa. Jos arvostelu kielletään, niin ihmiset purkavat tuntojaan mm. näillä keskustelupalstoilla. Tällöin arvostelu koetaan saarnaajien mollaamisena ja pahan puhumisena vaikka Raamatun mukaisen arvostelun tarkoitus on opin puhtauden säilyttäminen, johon Tapani kirjoituksillaan vilpittömästi tähtää.

vai niin, että oikein keskustelupalstoilla?
        tuleeko täällä jotain valmista?
        eikö keskustelun tarkoituksena ole saada aikaan, vaikkapa sitten kompromissien kautta, jotain hyödyllistä?

• KooteekoonYstävä

Kyllä, mutta samalla antaa ymmärtää, että Jumala on armollinen kaikille synnintekijöille. Kuitenkin asia josta hän ei mainitse on niin, ettei armo kuulu katumattomille ryöväreille, vaan ainoastaan kadotetun tilansa tunteville, huorintekijöille, herroille, huumekauppiaille ja monenlaisille synnintekijöille.

Silloin kun armoa saarnataan katumattomille kääntymättömille, niin silloin saarnataan väärää lohdutusta, eli kuollutta uskoa.

Tänä päivänä on paljon synnissä eläjiä ja jopa synnin puolustajia, jotka tahtovat omistaa varastettua armoa. Tästä ehkä rajuinpana esimerkkinä ne ihmiset jotka ovat vetämässä homoutta ja saastaa kirkon sisälle.

Siis synnin tekijälle täytyy tulla murhe synnistä, ja hätä omasta kadotetusta tilastaan enne kuin voi armoa ottaa vastaan. Siis sellaisille, jotka tuntevat sen, että ovat itse synneillään olleet Jeesusta ristiin naulitsemassa. Sellainen syntinen kelpaa Herralle Jeesukselle.

KTK, voiko seuroja kuunnella jälkikäteen ruksalta ja miten, kiitos!

• KaidanTienKuIkija
        KooteekoonYstävä kirjoitti:

KTK, voiko seuroja kuunnella jälkikäteen ruksalta ja miten, kiitos!

Kuuntelupalvelussa voi kuunnella vuorokauden loppuun, oman paikkakunnan seuroja.

• IhalainenIte

Tämä menee keskustelunaloittajan aiheesta sivuun, mutta liittyy niin hyvin pääsiäiseen, että tämä kannattaa jakaa ja lukea. Katolisen kirkon jäsenen kirjoittama pääsiäissaarna: http://timosoini.fi/2018/03/paasiaissaarna/

• omakokemus

Sekin on jo suurta armoa, saada synnin tunto ja katumus. Jumalalta kaikki.

• IhalainenIte

Kiitos sisaret ja veljet, esikoislestadiolaisuudessa, esikoisissa, näiden liepeillä tai ulkopuolella!
      Viimeisimmät keskustelut kertovat siitä, että Jumalan vaikutusta näyttää kaikista löytyvän. Uskalletaan puhua astetta ystävällisemmin. Olemme kaikki ihmisiä, lyönnit sattuu. Olen luonteeltani poikkeuksellisen herkkä. Silmäni kostuvat usein ihmisten pahuutta kohdatessa. Onko se samaa surua, jota Jeesus maan päällä kohtasi? Pienen pieni murunen siitä suunnattomasta surusta, jota meidän Herramme kohtasi? Olisiko Getsemanen ja Golgatan tapahtumia tarvittu, jos osaisimme olla toisiamme kohtaan yhtä armollisia, kuin Eeva ja Aatami aikoinaan. Onko meitä purrut se sama käärme, jonka lumoihin Eeva lankesi ryhdyttyään vuoropuheluun? Onkohan loppujen lopuksi niin, että olemme kaikki pois poikenneita ja langenneita? Onko niin, että jokainen tarvitsemme Kristuksen sovintoverta selviytyäksemme eteenpäin? Ei kait meidän sotamme ole lihaa ja verta vastaan?

Kiitos nuhteluista, joita olen Teiltä saanut. Se kertoo siitä, että tunnetta rakkautta minua kohtaan. Jokainen ihminen tarvitsee nuhtelua, jokainen ihminen, parhainkin saarnaaja tarvitsee kritiikkiä välttyäkseen ylpistymiseltä. Ihmisen on vaikea kestää vuodesta toiseen jatkuvaa ylistämistä, kiittämistä, kehumista. Mutta samalla ihmisen on vaikea kestää asiatonta solvaamista ja haukkumista. Onko kuitenkin niin, että kaikki minkä voitamme, on rakkaudella voitettu? Antaako laki meille voimaa? Elämmekö käskyjen varassa? Antaako meille voimaa synnintunto vai ilosanoma ylösnousseesta Jeesuksesta? Mitä tarkoittaa Einarin paljon käyttämä lause: "voimaa ei tule mistään muusta kuin elämänpuusta?"

Veljet ja sisaret, eikö meidän pitäisi yhdistää voimiamme taistelussa pahaa vastaan? Onko haukkuminen avuksi? Joku mainitsi ev.lut kirkkomme huonon kehityksen viime vuosikymmeninä. Onko haukkuminen oikea tapa auttaa? Monet teistä tietää, että esikoisten toiminnassa on paljon mukana sellaisia, jotka eivät ole sokeita kirkon huonolle kehitykselle.

Hajaannus on Jumalan sallimus. Tuskin kukaan teistä uskaltaa olla niin rohkea, että esittäisi hajaannukseen syylliseksi jonkun yksittäisen persoonan Suomenmaalla. Voisiko olla niin, että syytä löytyy molemmista osapuolista? Jos sinulla on riita puolisosi kanssa, onko aina niin, että vikaa on vain toisessa osapuolessa?

Onko mahdollista löytää toistemme sydämiä vihanpidon sijasta? Pitääkö vihanpito meitä hengissä? Sekö on ruokapöytämme? Onko mahdollista haudata sotakirves siitä huolimatta, vaikka emme kaikissa asioissa pääse yksimielisyyteen? Paavali ja Barnabas, kristityt veljet lähtivät riidan keskeltä eri suuntiin. Voisimmeko me kulkea samaan suuntaan, vaikka asiat riitelee?

Jumalan siunausta ja Jumalan rauhaa keskustelijoille!
      Tapani Ihalainen

• Narsistien.uhrit

Ikävä todeta sinulle, että herätysliikkeemme on vallanneet narsistiset persoonallisuushäiriöiset, joille mikään perääntyminen ei ole mahdollista.
        He kokevat, että heille kuuluu tämä asema kristillisyyden johdossa. Narsistia ei vaivaa empatia tai omantunnon kolkutus aiheuttanastaan pahasta. Heitä ei vaivaa tuska kristillisyyden hajoamista eikä heitä vaivaa niiden kyyneleet, jotka tuntevat syvää surua ja tuskaa nykyisestä tilanteesta.
        He ovat karismaattisia, he johtavat joukkoja, jotka tunnustavat heidät suurimmiksi, itkevät ja huiskuttavat heille. Heitä ei kiinnosta ne, jotka publikaanin tavoin nurkassa kyynelin etsivät armoa. He voivat sanoa, että he ainakin pääsevät taivaaseen ja että heidän kanssaan erimieltä olevat nousevat Pyhäähenkeä vastaan ja siten pilkkaavat Pyhäähenkeä. Että heidän siunaus ja todistus on autuuden ehto, että ilman heidän luottamusta ei ole taivaaseen asiaa.
        Että kun he sanovat, että sakramentit otetaan puhtaisiin omiin käsiin, niin ne otetaan tiettyyn päivämäärään mennessä. Saarnaajien on oltava ehtoollisen jakotilaisuudessa mukana, vaikka eivät itse suostuisi jakamaankaan. Tulevaisuudessa jakavat ja kaikilla paikkakunnilla jaetaan halusipa paikallinen seurakunta tai ei. Jos ei halua, on eriseurainen ja joutuu h.vettiin.

• SikopaimenetJaEriseura

Veljet ja sisaret, eikö meidän pitäisi yhdistää voimiamme taistelussa pahaa vastaan? Onko haukkuminen avuksi? Joku mainitsi ev.lut kirkkomme huonon kehityksen viime vuosikymmeninä. Onko haukkuminen oikea tapa auttaa? Monet teistä tietää, että esikoisten toiminnassa on paljon mukana sellaisia, jotka eivät ole sokeita kirkon huonolle kehitykselle JOKAINEN KOMMENTTI on haukkumista kun arvostelee kirkkoa tai esikoisia heidän omasta mielestään. Kyllä pitää olla mieletön sokeus ellei näe kirkkomme mädännäisyyttä. Kyllä pitää myöskin olemaan umpisokeus kun lähtee seuraamaan palkkapaimenia jotka jättivät hyvästelemäätä laumansa.

• Sisäänsäkääntyneet
        SikopaimenetJaEriseura kirjoitti:

Veljet ja sisaret, eikö meidän pitäisi yhdistää voimiamme taistelussa pahaa vastaan? Onko haukkuminen avuksi? Joku mainitsi ev.lut kirkkomme huonon kehityksen viime vuosikymmeninä. Onko haukkuminen oikea tapa auttaa? Monet teistä tietää, että esikoisten toiminnassa on paljon mukana sellaisia, jotka eivät ole sokeita kirkon huonolle kehitykselle JOKAINEN KOMMENTTI on haukkumista kun arvostelee kirkkoa tai esikoisia heidän omasta mielestään. Kyllä pitää olla mieletön sokeus ellei näe kirkkomme mädännäisyyttä. Kyllä pitää myöskin olemaan umpisokeus kun lähtee seuraamaan palkkapaimenia jotka jättivät hyvästelemäätä laumansa.

Vallanpitäjien ikiaikainen taktiikka on kääntää vallassaan olevien katseet ulos, kohdistamaan heidän vihansa ja katkeruutensa katseet ulkopuolisiin.

• MistäHengestä

Mikä henki saa sinua kirjoittelemaan esikois Lestaadiolaisista jutuujasi lehtiin ja ennen kaikke väristrlevä ja muunneltua totuutta ? Kaikkesta huokuu viha ja katkruusn
        Onko mielestäsi oikein jos kirjoitamme sinustta juttua lehtiin. . OTSIKKONA IHAMLAINEN ON MIES JOKA ON KATKERITUNUT. KUN HÄNEN HEIKKOJA LAHJOJAAN EI HUOMATTU ESIKOIS LETAADIOLAISEESSA LIIKKEESSÄ. SIKSI HÄNESTÄ EI TEHTY SAARNAAAJAAN mies

• SikopaimenetJaEriseura kirjoitti:

Mitä luulet voittavasi ylettömällä ärhentelylläsi ,
        -

• terapiahelpottaaoireita
        Narsistien.uhrit kirjoitti:

Ikävä todeta sinulle, että herätysliikkeemme on vallanneet narsistiset persoonallisuushäiriöiset, joille mikään perääntyminen ei ole mahdollista.
        He kokevat, että heille kuuluu tämä asema kristillisyyden johdossa. Narsistia ei vaivaa empatia tai omantunnon kolkutus aiheuttanastaan pahasta. Heitä ei vaivaa tuska kristillisyyden hajoamista eikä heitä vaivaa niiden kyyneleet, jotka tuntevat syvää surua ja tuskaa nykyisestä tilanteesta.
        He ovat karismaattisia, he johtavat joukkoja, jotka tunnustavat heidät suurimmiksi, itkevät ja huiskuttavat heille. Heitä ei kiinnosta ne, jotka publikaanin tavoin nurkassa kyynelin etsivät armoa. He voivat sanoa, että he ainakin pääsevät taivaaseen ja että heidän kanssaan erimieltä olevat nousevat Pyhäähenkeä vastaan ja siten pilkkaavat Pyhäähenkeä. Että heidän siunaus ja todistus on autuuden ehto, että ilman heidän luottamusta ei ole taivaaseen asiaa.
        Että kun he sanovat, että sakramentit otetaan puhtaisiin omiin käsiin, niin ne otetaan tiettyyn päivämäärään mennessä. Saarnaajien on oltava ehtoollisen jakotilaisuudessa mukana, vaikka eivät itse suostuisi jakamaankaan. Tulevaisuudessa jakavat ja kaikilla paikkakunnilla jaetaan halusipa paikallinen seurakunta tai ei. Jos ei halua, on eriseurainen ja joutuu h.vettiin.

Siinähän se itse päämies kirjottaa

• voinko_uskoa
        MistäHengestä kirjoitti:

Mikä henki saa sinua kirjoittelemaan esikois Lestaadiolaisista jutuujasi lehtiin ja ennen kaikke väristrlevä ja muunneltua totuutta ? Kaikkesta huokuu viha ja katkruusn
        Onko mielestäsi oikein jos kirjoitamme sinustta juttua lehtiin. . OTSIKKONA IHAMLAINEN ON MIES JOKA ON KATKERITUNUT. KUN HÄNEN HEIKKOJA LAHJOJAAN EI HUOMATTU ESIKOIS LETAADIOLAISEESSA LIIKKEESSÄ. SIKSI HÄNESTÄ EI TEHTY SAARNAAAJAAN mies

Hyvä "MistäHengestä", Sinulla ainakin tuntuu olevan hyvä henki ja kuuluva ääni, huutoa ihan kiitettävästi. Pyhän Hengen äänikin mukana?

Viha. katkeruus ja kostomieli, puuttuvatko ne kuitenkaan kokonaan Sinun kirjoituksestasi?

Mutta voi olla, että "eriseuraisesta" saa kirjoittaa tai sanoa mitä ns. sylki suuhun tuo? Ilman, että siinä syntiin joutuisi?

No uskon, luulen ja toivon, että ainakin vihasi kohde on jo antanut Sinulle anteeksi jos siihen oli aihetta.

• Vihaakatkeruutta

Kamalaa luettavaa jota täällä kirjoittaa esikoislestadiolaisiksi itseään kutsuvat. Tuomiota, katkeruuttu, vihaa....tälläinenkö on teidän suerakuntanne? Armahtakaa itsenne kristuksen tähden.

• JaakopPainii

Ehmeetellähän esikoiset RYn ja Ihantalaisen henkeä.

• Kristitynvapaus

Taas täällä toistuu sama väite ja vääristely, että vanhimmat olisivat kehoittaneet ottamaan ehtoollisen "omiin puhtaisiin käsiin". On ollut vain yhden miehen puhtaat kädet inhimillisyyden puolesta, mutta asetussanat ovat tärkeät, että ne on puhtaat ja muuttumattomat. (Lutter taisteli katolilaisten kanssa yhdestä sanaparista). Nyt on tultu tähän PH:n ohjaamaan aikaan, että saamme ja haluamme nauttia, Jeesuksen omille opetuslapsilleen asettamaa ehtoollista Jeesuksen sanoin, ilman uusia kaavoja ja naispappeja. Tätä kaavojen muutosta ei kansa huomaa tai ei välitä. He menevät valtavirran mukana ja mukautuvat tämän maailman menoon ja pilkkaavat. Missään raamatussa ei puhuta "oorninoiduista" papinviroista ja oikeuksista. Me olemme "kuninkaallinen pappeus ja pyhä kansa..." Kirkosta ei ole mitään ryöstetty. He pitäköön omansa ja me omamme. Tuntuu niin oikealta olla mukana rukoushuoneehtoollisella ja tuntea Jeesuksen läsnäoloa ja sovinnonsalaisuutta. Hän on siellä läsnä, missä Hänen opetuslapsensa ovat. Baabelinvankeus on päättynyt. Olemme vapaat, vapaaksi ostetussa laumassa. "Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu..."

• KiitosPH
        Kristitynvapaus kirjoitti:

Taas täällä toistuu sama väite ja vääristely, että vanhimmat olisivat kehoittaneet ottamaan ehtoollisen "omiin puhtaisiin käsiin". On ollut vain yhden miehen puhtaat kädet inhimillisyyden puolesta, mutta asetussanat ovat tärkeät, että ne on puhtaat ja muuttumattomat. (Lutter taisteli katolilaisten kanssa yhdestä sanaparista). Nyt on tultu tähän PH:n ohjaamaan aikaan, että saamme ja haluamme nauttia, Jeesuksen omille opetuslapsilleen asettamaa ehtoollista Jeesuksen sanoin, ilman uusia kaavoja ja naispappeja. Tätä kaavojen muutosta ei kansa huomaa tai ei välitä. He menevät valtavirran mukana ja mukautuvat tämän maailman menoon ja pilkkaavat. Missään raamatussa ei puhuta "oorninoiduista" papinviroista ja oikeuksista. Me olemme "kuninkaallinen pappeus ja pyhä kansa..." Kirkosta ei ole mitään ryöstetty. He pitäköön omansa ja me omamme. Tuntuu niin oikealta olla mukana rukoushuoneehtoollisella ja tuntea Jeesuksen läsnäoloa ja sovinnonsalaisuutta. Hän on siellä läsnä, missä Hänen opetuslapsensa ovat. Baabelinvankeus on päättynyt. Olemme vapaat, vapaaksi ostetussa laumassa. "Tulkaa, sillä kaikki on valmistettu..."

Aamen

• lahkolaisuusonsynti

Lahkolaisten ihmisopin vapaus. Kiitos vaan, mutta ei maistu.

• Justsödäär

Näin on Näret!

• KaidanTienKuIkija

Aamen.

• ruutia_harakoille

Hyvä kirjoitus. Olemme esikoislestadiolaisina olleet vaikuttamassa kirkon sisällä, että kirkko ei olisi maallistunut, mutta turhaan.. Siksipä kirjoittajan toteamus on oikea ja osuva kirjoittaessaan, että: "Nyt on tultu tähän PH:n ohjaamaan aikaan, että saamme ja haluamme nauttia, Jeesuksen omille opetuslapsilleen asettamaa ehtoollista Jeesuksen sanoin, ilman uusia kaavoja ja naispappeja."

Laestadius kirjoittaa hulluinhuonelaisessa mm. näin:

"Sellaiset kristityt, jotka pitävät seuroja ja jumalisuuden harjoituksia häiritsemättä valtiokirkon väärää omantunnon rauhaa, sellaiset pietistit saavat levätä rauhassa valtiokirkon muurien suojissa, vaikka heitä katsotaankin epäluuloisin silmin, koska nämäkin ovat oivaltaneet, ettei kaikki ole valtiokirkossa kohdallansa, vaikka eivät ole uskaltaneet sanoa totuutta pelosta joutua vainon kohteeksi. Kuitenkin Luther oli sitä mieltä, ettei Kristusta ja Belialia voi sovittaa yhteen, kun hänen kannattajansa olisivat tahtoneet tehdä sopimuksia paavin kanssa ja myönnytyksiä tietyissä ulkonaisesti samantekevissä asioissa. Mutta totiselle kristitylle eivät omantunnon asiat ole samantekeviä, kaikkein vähiten vakaumuksensa esittäminen. On tosin totta, etteivät apostolit paljon väitelleet ylimmäisten pappien kanssa, koska heidän mielestään ei kannattanut tuhlata ruutia harakoille. Heille oli kylliksi saarnata kansalle, koska he oivalsivat, että kaikki vaiva oli hukkaanheitettyä, jos heidän olisi pitänyt tehdä työtä pappien käännyttämiseksi. Vapahtaja ei voinut muuta kuin mitä ankarimmin sanoin rangaista heitä ja siten julistaa heille totuutta. "

Mitä ite Ihalaisen kirjoitukseen tulee, niin esikoislestadiolaisuuteen ei ole tullut mitään muuta muutosta, kuin nyt on otettu sakramentit omaan hoitoon. Ihalaisen kirjoitus olisi pitänyt olla minä-muodossa, kuinka hän on itse muuttunut kultaisesta -80 luvusta ja vaatii, että esikoislestadiolaisuuden olisi pitänyt nyt muuttua hänen ymmärryksen mukaiseksi.

• Kiinnostavajuttu
        ruutia_harakoille kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Olemme esikoislestadiolaisina olleet vaikuttamassa kirkon sisällä, että kirkko ei olisi maallistunut, mutta turhaan.. Siksipä kirjoittajan toteamus on oikea ja osuva kirjoittaessaan, että: "Nyt on tultu tähän PH:n ohjaamaan aikaan, että saamme ja haluamme nauttia, Jeesuksen omille opetuslapsilleen asettamaa ehtoollista Jeesuksen sanoin, ilman uusia kaavoja ja naispappeja."

Laestadius kirjoittaa hulluinhuonelaisessa mm. näin:

"Sellaiset kristityt, jotka pitävät seuroja ja jumalisuuden harjoituksia häiritsemättä valtiokirkon väärää omantunnon rauhaa, sellaiset pietistit saavat levätä rauhassa valtiokirkon muurien suojissa, vaikka heitä katsotaankin epäluuloisin silmin, koska nämäkin ovat oivaltaneet, ettei kaikki ole valtiokirkossa kohdallansa, vaikka eivät ole uskaltaneet sanoa totuutta pelosta joutua vainon kohteeksi. Kuitenkin Luther oli sitä mieltä, ettei Kristusta ja Belialia voi sovittaa yhteen, kun hänen kannattajansa olisivat tahtoneet tehdä sopimuksia paavin kanssa ja myönnytyksiä tietyissä ulkonaisesti samantekevissä asioissa. Mutta totiselle kristitylle eivät omantunnon asiat ole samantekeviä, kaikkein vähiten vakaumuksensa esittäminen. On tosin totta, etteivät apostolit paljon väitelleet ylimmäisten pappien kanssa, koska heidän mielestään ei kannattanut tuhlata ruutia harakoille. Heille oli kylliksi saarnata kansalle, koska he oivalsivat, että kaikki vaiva oli hukkaanheitettyä, jos heidän olisi pitänyt tehdä työtä pappien käännyttämiseksi. Vapahtaja ei voinut muuta kuin mitä ankarimmin sanoin rangaista heitä ja siten julistaa heille totuutta. "

Mitä ite Ihalaisen kirjoitukseen tulee, niin esikoislestadiolaisuuteen ei ole tullut mitään muuta muutosta, kuin nyt on otettu sakramentit omaan hoitoon. Ihalaisen kirjoitus olisi pitänyt olla minä-muodossa, kuinka hän on itse muuttunut kultaisesta -80 luvusta ja vaatii, että esikoislestadiolaisuuden olisi pitänyt nyt muuttua hänen ymmärryksen mukaiseksi.

Miten tarkalleen ottaen olette vaikuttaneet kirkon sisällä? Millä foorumeilla olette toimineet?

• VakuuttavaaValhetta

Aamen.

Hurmahenkiset todistavat toistensa valheita. Älli on Tällin takuumiehenä.

• MitenHaluat
        VakuuttavaaValhetta kirjoitti:

Hurmahenkiset todistavat toistensa valheita. Älli on Tällin takuumiehenä.

Näis se Jeeuskin hurmahengen todistajana tunnettiin.

• PuhutteleeKirkkoakin
        Kiinnostavajuttu kirjoitti:

Miten tarkalleen ottaen olette vaikuttaneet kirkon sisällä? Millä foorumeilla olette toimineet?

Viimeisimpiin kuuluu sakramenttien "siirto" omille rukoushuoneillamme.
        Koko Herätysliike Lestadiuksesta alkaen on ollut myös kirkon herätykseksi. Seurat ja omat rukoushuoneet puhutelkoon kirkkoa, kyllä siellä mietitäänkin miksi uskovaiset eivät saa kirkosta sitä mitä Seuroissa saavat.

• AjatellaanLaajemmin

Eihän me sille mitään voida, jos joku yksittäinen henkilö kirjoittaa täällä vihapuheita, on ehkä joku, joka on lähtenyt omille teilleen ja näin ikäänkuin 'kostaa' omaa pahaa oloaan,
        tai joku muu, joka muuten vaan kokeilee, miten reagoidaan,
        on kenties loukkaantunut jostakin,
        syitä voi olla monenlaisia,
        voi olla jopa 'avunhuuto'!
        Joka porukassa on monenlaisia, eri sieluntilalla olevia, mutta ei pidä yleistää,
        Eli, jos joku joutuu vaikka varkauden syntiin, eihän se seurakunnan syy ole, syntisiä kylläkin on jokaikinen, siis ei tuomita ketään eikä heitellä 'kiviä'!

• voinko_uskoa
        AjatellaanLaajemmin kirjoitti:

Eihän me sille mitään voida, jos joku yksittäinen henkilö kirjoittaa täällä vihapuheita, on ehkä joku, joka on lähtenyt omille teilleen ja näin ikäänkuin 'kostaa' omaa pahaa oloaan,
        tai joku muu, joka muuten vaan kokeilee, miten reagoidaan,
        on kenties loukkaantunut jostakin,
        syitä voi olla monenlaisia,
        voi olla jopa 'avunhuuto'!
        Joka porukassa on monenlaisia, eri sieluntilalla olevia, mutta ei pidä yleistää,
        Eli, jos joku joutuu vaikka varkauden syntiin, eihän se seurakunnan syy ole, syntisiä kylläkin on jokaikinen, siis ei tuomita ketään eikä heitellä 'kiviä'!

Olen samaa mieltä. Toisten kirjoittajien herjaajia ja kadotukseen tuomitsijoita on riittänyt.
        Ei minunkaan mielestäni kannata seurakuntaa ”tuomita” ainakaan pelkästään näiden täällä esiintyvien ”vihakirjoittajien” kirjoitusten takia. Olitvatpa ne sitten mitä tahansa ehdotonta oikeaa käsitystään kiivaillen muille tuputtavia tai niiden käsitysten vastustajia.

• IhalainenIte

KaidanTienKulkija:
      "Luulen että olet tehnyt sen kaiken ajatellen, että teet siinä palvelusta Jumalalle."
      KaidanTienKulkija kirjoittaa kauniisti, kun ei väitä, vaan arvelee. Arveluun on perustelunsa, johon löytyy tukea Sauluksen kokemuksista. Arvelu ei tarkalleen ottaen osu kohdalle. Kaiken tuon olen enemminkin tehnyt rakkaudesta esikoislestadiolaisuutta kohtaan, Kristuksen rakkaudesta lähtevää työtä, jonka pohjavire löytyy siitä, että ymmärtäisimme evankeliumin olevan enemmän kuin synnintunto. Ne, jotka ovat käyneet ripittäytymässä, ymmärtävät, että usko Jeesukseen on tärkeämpää, kuin syntien tunnustaminen.

KaidanTienKulkija:
      "Tutki, onko työsi ja kirjoituksesi kantanut siunausta ja onko se ollut seurakunnan parhaaksi? Onko se saanut aikaan rakkautta? Onko se ollut pitämässä saarnaajien käsiä ylhäällä?
      Vai onko se repinyt seurakuntaa, ja vahvistanut näkemyseroja? Onko se tukenut vain joidenkin harvojen saarnaajien käsityksiä?"
      Mielestäni Jumalan tehtävä on tutkia ja vastata seurauksista silloin, jos olen pitänyt Hänen sanastaan kiinni. Hänen sanasta kiinnipitäminen on aina saanut aikaan vihaa ja rakkautta. Niin näyttää nyt käyneen. Saarnaajien käsiä voi pitää ylhäällä monella tavalla. Heitä pitää ja voi tukea, heille voi antaa tunnustusta. Mutta heidän tulee vastaan ottaa myös kritiikki, silloin kun siihen on aihetta. Kukaan ei ole täydellinen. Kukaan lapin vanhimmista ei ole erehtymätön yksilönä, eikä yhdessä. Jos niin ajatellaan, ollaan samassa opissa Katolisen kirkon kanssa.

KaidanTienKulkija:
      "ja silloin olet vastuussa osaltasi niistä ihmis sieluista, jotka siihen työhön on alkanut luottamaan, ja joihin se on aiheuttanut epävarmuutta ja epäluottamusta."
      Olen tietysti vastuussa virheistäni, kirjoituksistani Jumalalle. Jos kuitenkin olen kirjoittanut vain sen, mikä on totta, vastuu seurauksista siirtyy Jumalalle. Totuus ei pala tulessakaan. Voimme kaikki harjoitella puhumaan ja kirjoittamaan vain sen, mikä on totta. Emme koskaan tule siinä täydelliseksi, kuten KaidanTienKulkija huomasi kirjoituksessani lauseen, jonka tunnustin ja korjasin. Ilmeisesti muuta absurdia kirjoituksessa ei ole?

Katuminen - eikö sekin ole Jumalan työtä meissä? Eikö se jo ole armoa, että saat katumisen mahdollisuuden, katumisen armon? Jos katuminenkin on Jumalan antama lahja, miksi hyökätä ihmistä vastaan? Eikö olisi parempi syyttää Jumala, että hän ei ole avannut kaikkien silmiä ja tekevät siksi hajottavaa työtä, eivätkä osaa katua? Psalmien lukeminen voisi olla tähän kohtaan avuksi?

• Vv18

katuminen on armoa ja jo ajatuskin, että sellainen ihminen katuisi sitä, että on Jumalan seurakuntaa vahingoittanut, kuulostaa aivan ihanalta, koska esim. gooran kapina kertoo miten yleensä käy niille, jotka asettuvat Jumalan järjestystä vastaan.

• iisiNau

kaikki tiet johtavat Roomaan
      kaikkien kirjoitukset johtavat "hömppäsivuille"

• IhalainenIte

Totuus tekee vapaaksi. Totta kannattaa puhua myös itselle epämieluisista asioista. Esimerkiksi on kaikkien kannalta rehellisempää todeta ne asiat, jotka oikeasti on muuttuneet ja jos on erimieltä, sen voi ilmaista perustellen näkemyksensä solvaamatta henkilöä, joka näkee asiat toisella tavalla. Emme kukaan ole omista sormistamme imeneet näkemyksiämme, kukin meistä näkee asiat sen elämänhistorian läpi, jonka Jumala on meille itsekullekin antanut. Oletteko saaneet jonkun uskomaan ja luottamaan saarnaajiin tai esikoislestadiolaisiin solvaamalla tai haukkumalla? Jopa rumemmin ja törkeämmin kuin maailma tekee? Entä uskotteko, että joku alkaa uskomaan Jeesukseen vääntämällä asiat toisiksi, kuin tosiasiat osoittavat? Eikö kaikessa, kaikkialla juuri totuus ole se, joka tekee vapaaksi? Jos minä kohtaan keskusteluissa henkilöitä, jotka asiattomasti solvaavat esimerkiksi lapin vanhimpia, tehtäväni kristittynä on puolustaa totuutta. Kristittynä Jeesuksen seuraajana en voi hyväksyä esikoislestadiolaista tapaa solvata ja haukkua muita. Se antaa kuvan omahyväisestä fariseuksesta, joka hokee monia sanoja rukoillessaan. Se antaa seurakunnastanne armottoman ja kovan kuvan. Se antaa sellaisen kuvan, että se on viimeinen paikka, josta hätääntynyt ihminen apua hakee. Se antaa kuvan, jossa auktoriteetit hallitsee pelolla. Se antaa kuvan, jossa Jeesuksella ei ole sijaa. Olette jokainen seurakuntanne edustajia.

Olen vakuuttunut siitä, että sananpalvelijanne eivät hyväksy käytöstänne. Olisiko siinä ajatusta, että otan asian heidän kanssaan puheeksi, mitä ajattelette?
      Ystävällisesti ja rakentavasti
      Tapani Ihalainen

• 225545

Totuus on että se olisi ollut oikea toiminta tapa käytöstä nuhdeltaessa. Sinä olet itse julkista keskustelua aloittanut ja huomautan että tänne kirjoittaa kuka vain suomea osaa . Esikoisten puolelta tulevaa haukkumista et ilmeisesti ota itseesi koska se kohdistuu ei ystäviin?

• TotuusEsiinVaan

Hyvä ottaa puheeksi sekä esikoisten että es.lest.kommentit ja kirjoitukset!

• LääkkeetVaihtoon

Et vielä tapsukka. vastannut Mikä henki ja tarve sinua ajaa kirjoittelemaan lehtienpalstoille esikoislestaasiolaisista tuonlaista lokaa Onko se viha ja katkeruus. Kateus. .Julkisuuden haku. Tarve vain nuuten päteä. vai silkkaa tyhmyyttäsi ? Tyhmydeltä se vaikuttaa kun tuntemattomatkin ovat kyselleet mikä mies se Ihalainen oikein on kun tuonlaista kirjoittelee teistä lehtiin Uskoisin että Tyhmyytenä suurinosa sitä pitääkin

• eitännetuollaista
        LääkkeetVaihtoon kirjoitti:

Et vielä tapsukka. vastannut Mikä henki ja tarve sinua ajaa kirjoittelemaan lehtienpalstoille esikoislestaasiolaisista tuonlaista lokaa Onko se viha ja katkeruus. Kateus. .Julkisuuden haku. Tarve vain nuuten päteä. vai silkkaa tyhmyyttäsi ? Tyhmydeltä se vaikuttaa kun tuntemattomatkin ovat kyselleet mikä mies se Ihalainen oikein on kun tuonlaista kirjoittelee teistä lehtiin Uskoisin että Tyhmyytenä suurinosa sitä pitääkin

Typeryyttä tuollainen on jokatapauksessa.
        Mutta mikä ihmisen ajaa moiseen typeryyteen ja esillä oloon?
        Onhan tähän vastauksia, mutta hienotunteisuuteni estää niitä tuomasta esiin, sitäpaisi näen itsessänikin narsismia.

• TotuudenTorville

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14310569/pari-pahaa-kirkosta---

Totuus esille.

• Faktan_julkaisu

Totuuden sanominen Odd Minden ja Gunnar Persäterin toiminnasta, ei ole missään tapauksessa solvaamista. Heitä asiattomasti puolustavilla henkilöillä ei ole todellista tietoa kyseisten henkilöiden toiminnasta, joten kyse ei ole minkäänlaisen totuuden poikasenkaan puolustamisesta, vaan tunnereaktiosta. Vain Jeesus on totuus, ihmisistä kukaan ei edusta totuutta, vaan ainoastaan omat käsityksensä. Silloin kun asioita ei kykene faktatiedoilla toteen näyttämään kannattaa olla hiljaa.

• täysiä_pellejä_jotkut

Valehtelijat vetoavat JUmalan järjestykseen, ymmärtämättä ollenkaan JUmalan järjestystä.

Jumalan järjestyksessä eivät yhdistykset paina mitään, eikä yhdistysten perinnejärjestykset, ja Jeesuksen verellä JUmalan omiksi luhastettujen pilkkaaminen ja helvetillä uhkailu. Tällaisella toiminnalla ei ole mitään Jumalan järjestyksen kanssa tekemistä.

On se ihmeellistä ettei viitsitä edes Raamattua avata ja katsoa mitä siellä lukee, mutta huudetaan suu vaahdossa Jeesuksen omille madonlukuja internetissä.

• älä_hassuja_sopertele

Ei Ihalainen teistä kirjoittanut, vaan MEISTÄ. Hän kantoi huolta meidän muiden tavoin esikoislestadiolaisuuden silloisesta tilasta.

Nyt tämä vapaakirkoksi muuttunut liike menee menojaan, jellinmiesten perässä, kun liikkeen toiminnasta on terve ja totuudellinen, siis oikeaan tietoon perustuva kritiikki vaiennettu.

• Ajatuc

Kuka luulee, ettää suoli 24 löytyy totuutta, luulis ymmärtävän, että täällä se kääntyy päälaelleen, oletteko muuten huomanneet ketkä ei ole itseään puolustaneet julkisesti ja löydättekö raamatusta sellaisen esikuvan...

• IhalainenIte

Kiitos TotuudenTorville kirkkoa koskevien uutisoinnin koosteesta, otsikon perusteella ne näyttivät niin tutuilta, etten availlut niitä. Ne ovat niitä asioita, joista monet meistä on huolissaan. Monet teistä tietää, että olen ollut myös kirkkokriittinen sieltä 80-luvulta saakka. Erityisen harmissani olen vuoden 2006 tapahtumista, kun konservatiivipapeille näytettiin ovea. Piakkoin tulee kuluneeksi kymmenen vuotta siitä kirkkokriittisestä kirjasta, jonka toimitin yhdessä Antti Laaton kanssa. Kirja jaettiin kirkolliskokouksessa ja suunnattiin piispoille. Ideana oli muistuttaa kirkon johtoa, piispoja, jotta kirkon johto osaisi toimia oikein kirkkoa rakentaen, eikä sitä hajottaen. Kirjan nimi on Julkisoikeudellinen yhteisö vai Kristuksen kirkko? Lupaan kirjan ilmaiseksi niille, jotka suostuvat asialliseen vuoropuheluun esimerkiksi kahvikupposen äärellä. Kirja on painettu Kaarinan Tasopainossa. Kirjaa mainosti mm sananpalvelijolle Tasopainon johtaja.

LääkkeetVaihtoon
      "Mikä henki ja tarve sinua ajaa kirjoittelemaan lehtienpalstoille"
      "silkkaa tyhmyyttäsi ?"

Pakko myöntää, että tyhmyyttähän se on. Paljon helpommalla voisi päästä. Voisin hörppiä kahvia ja syödä paakkelsia kynttilänvalossa katsellen ikkunasta hämärtyvää maisemaa. Onneksi kaikkien ei tarvitse olla yhtä tyhmiä. Tässä yhteydessä lienee turha puhua siitä, kuinka Jumala on luonut meidät erilaisiksi.

Kun mainitsin tuolla aiemmin "Kristittynä Jeesuksen seuraajana en voi hyväksyä esikoislestadiolaista tapaa solvata ja haukkua muita." tarkoittaa myös Esikoiset Ry:n toiminnassa mukana olevia. Ja se tarkoittaa myös minua itseäni. Jos vilkaisette tätä keskustelupalstaa esimerkiksi viiden tai kymmenen vuoden takaa, niin silmitön viha ja raivo näkyy kannanotoissa vuodesta toiseen. Niistä näkyy jopa suurempi viha, kuin työyhteisössä. politiikassa tai missä tahansa muissa yhteisöissä. Tästä historiastamme pilkata eri tavalla ajattelevaa tein provosoivan tulkinnan "esikoislestadiolainen tapa solvata". Miten tästä pääsisimme eroon? Mistä meidät pitäisi tuntea? Millaisia meidän pitäisi olla, ollaksemme maailmalle oikeanlainen esikuva?

Joku oli huomannut ihan oikein, kirjoitan Meistä, kristityistä sisarista ja veljistä, itseni mukaan lukien sikäli kuin minua kristityksi tunnustetaan. Tämä viimeisin kannanotto on enemmän tosiasioiden tunnustamiseen johtavaa haastamista, kuin riidanhalua, katkeruutta, kateutta tai vihaa. Kaiken viisauden alku on tosiasian tunnustaminen. Jos emme pienissä asioissa kykene tunnustamaan tosiasioita, kuinka sitten tunnustaisimme Jeesusta, joka on itse Totuus?

Kirjoitus on elämänkokemusta, siinä kerron millaiseen esikoislestadiolaisuuteen synnyin, millaista se oli nuoruudessani. Näitä muutoksia peilaan huomioiden sen, että myös itse olen muuttunut, kuten jokainen meistä muuttuu ikääntyessään. Jos omia motiiveja pitää kaivaa, niin rohkenen sanoa, että kyse on rakkaudesta.

Kirjoituksella yritän katsoa etäämmältä isoa kokonaisuutta, yritän haastaa itseäni ja muita katsomaan, oliko 70-80-luvun saarnojen linja liian vapaata, liian helppoa uskomista? Meidän taustalta on vahva paine vaatia katumusta, synnintuntoa, mutta myös ulkonaista pyhitystä ja vahvaa luottamusta saarnattuun sanaan. Raamatusta voimme lukea, että katumus ei pelasta, ei myöskään ulkonainen yksinkertaisuus, eikä meitä pelasta luottamus Kristukseenkaan. Eikä meitä pelasta se, että tunnemme iloa Kristuksesta. Meidän iloamme tai luottamustamme ei ole ristiinnaulittu. Jeesus on ainoa turvamme, ainoa mahdollisuutemme. Häneen turvautumalla pelastumme riippumatta siitä, missä seurakunnassa olemme aktiivisia, suolana ja valona.

Tästä vastauksesta monet lukijat tekevät päätelmän, ettei minulla ole oikea henki. Monien mielestä oikea henki minulla olisi, jos korostaisin Kristuksen sijasta kristillisyyttä, lapin vanhimpia, esikoislestadiolaisuutta, yksinkertaista elämäntapaa, katumuksen syvyyttä. Mutta en tee sellaista, mihin Jumala ei kehota. Saatan toki hairahtua siihenkin syntiin, mutta en tahdo tehdä sellaista.

Yksin Jeesus pelastaa sinutkin, joka et enää tunne mitään, et enää osaa katua, et tunnista syntejäsi. Sinulla on mahdollisuus, Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien takia, myös sinun, joka et enää näe elämässäsi muuta kuin epätoivoa, riitaa, synkkyyttä. Jeesus ei vaadi, Hän antaa, Hän antaa syntisi anteeksi. Saat uskoa sen vapaasti Hänen kalliisti maahan vuotaneessa sovintoveressä!

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. " Matt 11:28

• TääMieOnAivanSaapas

Tästä vastauksesta monet lukijat tekevät päätelmän, ettei minulla ole oikea henki. Monien mielestä oikea henki minulla olisi, jos korostaisin Kristuksen sijasta kristillisyyttä, lapin vanhimpia, MITEN VOIT IHALAINEN OLLA NÄIN PÖLÖ. KUNKAAN MUU EI AJATTELE NÄIN KUIN SINÄ JA NE KATKEROITUNEET ESIKOISET RYn ERISEURAN REPPANAT. VOITKO OIKESTI IHAN TOSISSASI VAIHTAA NE LÄÄKKEESI. esikoislestadiolaisuutta, yksinkertaista elämäntapaa, katumuksen syvyyttä. OIKEESTI ÄLÄ ENEPÄÄ TEE ITSESSTÄSI TYPERÄMPÄÄ MITÄ OLET.

• Tietoonhyväksi

Voi pyhä yksinkertaisuus. Sinäkö olet uskossa ja rakkaudessa lähimmäistäsi kohtaan? Jumala sinuakin armahtakoon TääMieOnAivanSaapas.

• sepekantsi
        TääMieOnAivanSaapas kirjoitti:

Tästä vastauksesta monet lukijat tekevät päätelmän, ettei minulla ole oikea henki. Monien mielestä oikea henki minulla olisi, jos korostaisin Kristuksen sijasta kristillisyyttä, lapin vanhimpia, MITEN VOIT IHALAINEN OLLA NÄIN PÖLÖ. KUNKAAN MUU EI AJATTELE NÄIN KUIN SINÄ JA NE KATKEROITUNEET ESIKOISET RYn ERISEURAN REPPANAT. VOITKO OIKESTI IHAN TOSISSASI VAIHTAA NE LÄÄKKEESI. esikoislestadiolaisuutta, yksinkertaista elämäntapaa, katumuksen syvyyttä. OIKEESTI ÄLÄ ENEPÄÄ TEE ITSESSTÄSI TYPERÄMPÄÄ MITÄ OLET.

Yleensä siinä vaiheessa kun vastaaja suuttu, tietää osuneensa arkaan paikkaan, vaikka ei ole sitä tarkoittanutkaan.

Tapsa on tuossa vain kuvaillut Esikoislestadiolaista oppia ja käytäntöä, niin kuin sen on monet kokeneet ja huomanneet Raamatun vastaiseksi. Mitä muuta on ainakin viimeiset viisi vuotta jauhettu kuin tätä kristillisyyttä, luottamusta erehtymättömiin lapin vanhimpiin ja saarnaajiin, joita ei voi arvostella, yksinkertaista elämäntapaa nappeineen ja katumuksella hankittua autuutta, jota ktk kauppaa. Kaiken laittomuden lisäksi.

Jos ei tunnusta tosiasioita, ei niille voi myöskään mitään tehdä. Kukaan ei voi pakottaa toista uskomaan käsityksiään, vaikka itsellä olisi miten vahvat perustelut tahansa. Tässä on vielä se vaikeus, että koko aikaisempi käsitys omasta seurakunnasta muuttuisi täysin toisen näköiseksi ja samalla myös käsitys itsestä saisi pahan kolhun.

• rauhallisin_mielin
        TääMieOnAivanSaapas kirjoitti:

Pitäisikö sinun rauhoittua? Lue, mieti ja nukun yön yli. Vastaa vasta sitten.

• KerroKerro

#Yksin Jeesus pelastaa sinutkin, joka et enää tunne mitään, et enää osaa katua, et tunnista syntejäsi. Sinulla on mahdollisuus, Jeesus kuoli kaikkien ihmisten syntien takia, myös sinun, joka et enää näe elämässäsi muuta kuin epätoivoa, riitaa, synkkyyttä. Jeesus ei vaadi, Hän antaa, Hän antaa syntisi anteeksi. Saat uskoa sen vapaasti Hänen kalliisti maahan vuotaneessa sovintoveressä! #

Pelastiko Jeesus molemmat ryövärit?? Mitä Luther ja tunnuskirjat opettaa parannuksesta?
        Oletko johdattamassa ihmisiä väärään lohdutukseen ja kuolleeseen uskoon?

• IhalainenIte

KerroKerro: noudatan Lutherin neuvoa saarnata evankeliumia silläkin uhalla, että joku harva kuulijajoukosta ottaisi evankeliumin armollisen Sanan tahallisten syntiensä peitteeksi. Tuosta alempaa voit lukea luterilaisen kristinopin mukaisen käsityksen parannuksenteosta, jonka KaidanTienKulkija ystävällisesti meille jakoi.

• VähänVanhempiVeli

Kuuleppas "IhalainenIte" !

Oletko kuullut sanontaa MITÄ ENEMMÄN....... NIIN SITÄ ENEMMÄN se.......

Rakkaudella; VVV

• Kristusyksin

KTK:n tässäkin ketjussa julistama ehdollistetun oikean katumuksen kautta pelastukseen -oppi on sitä suurta harhaoppia, jota on syytä välttää kaikin mahdollisin keinoin. Jättäkää ihmeessä nuo harhat ja luottakaa ja uskokaa Kristuksen sovitukseen ilman omia katumusharjoituksianne. Ne jotka uskovat evankeliumin ja kastetaan, pelastuvat. Piste. Näin sanoo Raamattu. Kaikki muu on harhaoppia.

• oikiasa_olet

Kristusyksin
        5.4.2018 1:29

"KTK:n tässäkin ketjussa julistama ehdollistetun oikean katumuksen kautta pelastukseen -oppi on sitä suurta harhaoppia, jota on syytä välttää kaikin mahdollisin keinoin. Jättäkää ihmeessä nuo harhat ja luottakaa ja uskokaa Kristuksen sovitukseen ilman omia katumusharjoituksianne. Ne jotka uskovat evankeliumin ja kastetaan, pelastuvat. Piste. Näin sanoo Raamattu. Kaikki muu on harhaoppia."

Juuri näin, tämä KTK:nkin edustama harhaoppi lähtee turmeltuneessa luonnossa olevasta halusta vanhurskauttaa itse itsensä tekojen avulla. Teoiksi kelpaa tuolloin katumiset porut saarnajien kaulailut kuluminen tiettyyn liikkeeseen luottaminen tiettyihin ihmisiin ym. ym.

• RyövärikinKatui
        oikiasa_olet kirjoitti:

Kristusyksin
        5.4.2018 1:29

"KTK:n tässäkin ketjussa julistama ehdollistetun oikean katumuksen kautta pelastukseen -oppi on sitä suurta harhaoppia, jota on syytä välttää kaikin mahdollisin keinoin. Jättäkää ihmeessä nuo harhat ja luottakaa ja uskokaa Kristuksen sovitukseen ilman omia katumusharjoituksianne. Ne jotka uskovat evankeliumin ja kastetaan, pelastuvat. Piste. Näin sanoo Raamattu. Kaikki muu on harhaoppia."

Juuri näin, tämä KTK:nkin edustama harhaoppi lähtee turmeltuneessa luonnossa olevasta halusta vanhurskauttaa itse itsensä tekojen avulla. Teoiksi kelpaa tuolloin katumiset porut saarnajien kaulailut kuluminen tiettyyn liikkeeseen luottaminen tiettyihin ihmisiin ym. ym.

Mutta täytyyhän kristityn ensin tuntea syntinsä ja myös katua niitä, jos siihen saa voimaa, siis synnintunto ja armontunto.

• KaidanTienKuIkija

Augsburgin tunnustus

XII Parannus
        Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

• IhalainenIte

Kiitos KaidanTienKulkija!

• sepekantsi

Augsburgin tunnustus

XII Parannus
        Parannuksesta seurakuntamme opettavat, että ne, jotka ovat kasteen jälkeen langenneet, voivat saada syntien anteeksiantamuksen milloin tahansa, kun he kääntyvät, ja että kirkon tulee antaa synninpäästö niille, jotka näin palaavat tehdäkseen parannuksen. Parannus näet sisältää varsinaisesti seuraavat kaksi asiaa. Toinen on katumus eli synnintunnosta johtuva pelästyminen, joka ahdistaa omaatuntoa. Toinen on usko, joka syntyy evankeliumista eli synninpäästöstä ja joka luottaa siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, ja antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa sen pelosta. Tämän jälkeen tulee seurata hyvien tekojen, jotka ovat parannuksen hedelmiä.
        Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka väittävät, että kerran vanhurskautetut eivät voi menettää Pyhää Henkeä, samaten ne, jotka väittävät, että jotkut tässä elämässä saavuttavat sellaisen täydellisyyden, etteivät voi tehdä syntiä.

Edelleen ne tuomitsevat novatianolaiset 12, jotka eivät tahtoneet antaa synninpäästöä kasteen jälkeen langenneille, kun nämä palasivat tehdäkseen parannuksen.

Myös ne hylätään, jotka eivät opeta, että syntien anteeksiantamus saadaan uskon kautta, vaan velvoittavat meidät ansaitsemaan armon omilla hyvitysteoillamme.

”KaidanTienKuIkija
        2.4.2018 12:12
        LapinValheenPauhu kirjoitti:
        Näytä lisää

Siis synnin tekijälle täytyy tulla murhe synnistä, ja hätä omasta kadotetusta tilastaan enne kuin voi armoa ottaa vastaan. Siis sellaisille, jotka tuntevat sen, että ovat itse synneillään olleet Jeesusta ristiin naulitsemassa. Sellainen syntinen kelpaa Herralle Jeesukselle.”

Jos satut muistamaan Iisebelin ja kuningas Ahabin , niin Ahabille Jumala tyrkyttämällä tyrkytti pelastusta kahden epätodellisen voiton muodossa, että hän olisi kääntynyt Jumalan puoleen. Ahab ei halunnut.

http://raamattu.fi/1933,38/1Kun.20.html

Minä ymmärrän armon niin, etten minä voi omalla tekemiselläni tai murehtimisellani tehdä asialle yhtään mitään, ettei sovitus olisi yhtään meistä, vaan pelkkää armoa. Minä ainoastaan otan lahjan vastaan.

Edes katumisen tunteminen ei ole meistä, vaan se on jo Jumalan lahja. Katumisellakaan me emme voi sovittaa syntejämme. Sovitus on jo tehty ja se on vain uskottava ja siihen löytyy perustelut Raamatusta, ei mistään muualta. Siihen ei saa tulla mistään mitään ehtoja.

Tämä on vaikea asia, koska me luonnostaan haluaisimme jollain tavalla hyvittää tekomme.

Augsburgin tunnustus tuntuu tuossa kohdassa hiukan oudolta, kun parannus ja kääntyminen on oikeastaan sama asia ja kääntyminen ehkä parempi vaihtoehto, kun se tarkoittaa jumalan puoleen kääntymistä. Sekin on jo lahjaa, koska me emme valinneet Häntä, vaan Hän valitsi meidät.

• IhalainenIte

Jep, sepekantsi kirjoittaa hyvin!

• KooTeeKoonYstävä

Augsburgin tunnustus

XII Parannus

Juuri näin!

• Kristusyksin

Augsburgin tunnustus

XII Parannus

KTK lainaa tunnustuskirjaa. Hyvä niin. Se joka on tuhlaajapojan lailla langenneet ja palaavat tehdäkseen parannuksen, tuntevat murhetta. 10 käskyä on edelleen voimassa ja syntiä kristitty tekee jatkuvasti. KTK:n henki ei vain päästää syntinsä tuntevaa vapaaksi. Vaatimus synnin jatkuvasta murheesta ja parannuksen TEOSTA menee työksi ja ei anna sijaa Kristuksen sovitustyölle.
        Jumalan synnyttämän uskon kautta Kristuksen elämäänsä saanut tietää ja hänen tulee tietää olevansa vanhan ihmisen puolesta syntinen aina ja koko ajan, ei vain sunnuntaisin klo 15:30. Samalla hän tuntee olevansa armosta pelastettu koko ajan. Hän tarvitsee Kristusta jatkuvasti ja tuntee armon ja syntien anteeksi saamisen osallisuutta ja ILOA siitä. Rippi on osa uskovan elämää. Syntisyyden ja synnin tunto herättää murhetta. Syntien anteeksi saamisen todistusta uskova tarvitsee elämässään varmasti. Äärimmillään KTK:n hengenheimolainen kirjoittaa jo seuroista autoon päästyään lapulle ensimmäisen synnin, jota sitten ensi sunnuntaina itkee, jos ei ole lataamossa.

• KaidanTienKuIkija
        Kristusyksin kirjoitti:

KTK lainaa tunnustuskirjaa. Hyvä niin. Se joka on tuhlaajapojan lailla langenneet ja palaavat tehdäkseen parannuksen, tuntevat murhetta. 10 käskyä on edelleen voimassa ja syntiä kristitty tekee jatkuvasti. KTK:n henki ei vain päästää syntinsä tuntevaa vapaaksi. Vaatimus synnin jatkuvasta murheesta ja parannuksen TEOSTA menee työksi ja ei anna sijaa Kristuksen sovitustyölle.
        Jumalan synnyttämän uskon kautta Kristuksen elämäänsä saanut tietää ja hänen tulee tietää olevansa vanhan ihmisen puolesta syntinen aina ja koko ajan, ei vain sunnuntaisin klo 15:30. Samalla hän tuntee olevansa armosta pelastettu koko ajan. Hän tarvitsee Kristusta jatkuvasti ja tuntee armon ja syntien anteeksi saamisen osallisuutta ja ILOA siitä. Rippi on osa uskovan elämää. Syntisyyden ja synnin tunto herättää murhetta. Syntien anteeksi saamisen todistusta uskova tarvitsee elämässään varmasti. Äärimmillään KTK:n hengenheimolainen kirjoittaa jo seuroista autoon päästyään lapulle ensimmäisen synnin, jota sitten ensi sunnuntaina itkee, jos ei ole lataamossa.

Vääristelet ajatuksiani täällä muille.

Kun Jumala Herättää synnintuntoa, ja parannuksen tarvetta, niin se ei ole ihmisteon varassa, vaan armon varassa!

Autsburgin tunnustus ei tunnu oudolta kun ymmärtää, mikä on armoa Jumalalta!

Ei ehtoollisessakaan saa syntejä anteeksi siksi, että sinä syöt ja juot, vaan siksi että sinä uskot. Sama asia on kyseessä silloin kun armoa kaipaava syntinen, tahtoo kuulla evankeliumin. Kyse ei ole työstä jonka seurauksena saa uskoa, vaan Jumalan työstä, joka vetää ihmistä parannukseen ja Jumalan armon tuntemiseen.
        Silloin ei katumukselle ole asetettu määrää, koska se on Jumalan vaikutus ihmisessä.

• KaidanTienKuIkija

• KaidanTienKuIkija

Vääristelet ajatuksiani täällä muille.

Kun Jumala Herättää synnintuntoa, ja parannuksen tarvetta, niin se ei ole ihmisteon varassa, vaan armon varassa!

Autsburgin tunnustus ei tunnu oudolta kun ymmärtää, mikä on armoa Jumalalta!

Ei ehtoollisessakaan saa syntejä anteeksi siksi, että sinä syöt ja juot, vaan siksi että sinä uskot. Sama asia on kyseessä silloin kun armoa kaipaava syntinen, tahtoo kuulla evankeliumin. Kyse ei ole työstä jonka seurauksena saa uskoa, vaan Jumalan työstä, joka vetää ihmistä parannukseen ja Jumalan armon tuntemiseen.
        Silloin ei katumukselle ole asetettu määrää, koska se on Jumalan vaikutus ihmisessä.

Eikä kysymys ole missään tapauksessa siitä, ettei uskova saisi vapaasti uskoa. Päin vastoin! Usko kulkee aina edellä ja vasta sitten tulee teot!
        Siis uskovan tulee ja hän saa uskoa itsensä autuaaksi, juuri niin syntisenä kuin on!

Tähän voisin lainata vähän Gunnar Persäteriä:

""Mutta kuinka Jumala suuressa armossaan, evankeliumin saarnan kautta on nostanut heidät ylös, sen lujan kallion päälle, kristuksen päälle!! Silloin kristus on puhdistanut heidän sydämensä. Hän on ajanut ulos omanvanhurskauden perkeleen. Hän on puhdistanut heidän sydämensä verellänsä. Hän on antanut heille kauniin todistuksen.

Se ei ole niinkuin oma vanhurskaus opettaa, että: "anna puhdistaa sydämesi, niin silloin Jumalanpoika muuttaa sinun sydämesi sisälle".
        Jumalanpoika, hän on muuttanut sisälle, silloin kun sydän oli niin kuin helvetti! Sinne hän on sisälle muuttanut, silloin hän on puhdistanut meidän sydämemme. Silloin hän on kaunistanut meidän sydämemme ja silloin oli vihollisen pakko paeta! "

Ja Arvid Horn:

"Sinä et tule autuaaksi rukouksillasi, et sinä tule autuaaksi katumuksellasi, vaan tulet autuaaksi sillä, että Jumala tahtoo sinulle uskon lahjoittaa.

Et tule autuaaksi sillä, että pyydät synnit anteeksi, et tule autuaaksi sillä että tunnustat syntisi.

Mutta autuus on siinä, se on jos Jumala tahtoo sen armon sinulle antaa, että sinä saat syntisenä, uskoa syntisi anteeksi!!"

• KooTeeKoonYstävä

Eikä kysymys ole missään tapauksessa siitä, ettei uskova saisi vapaasti uskoa. Päin vastoin! Usko kulkee aina edellä ja vasta sitten tulee teot!
        Siis uskovan tulee ja hän saa uskoa itsensä autuaaksi, juuri niin syntisenä kuin on!

""Mutta kuinka Jumala suuressa armossaan, evankeliumin saarnan kautta on nostanut heidät ylös, sen lujan kallion päälle, kristuksen päälle!! Silloin kristus on puhdistanut heidän sydämensä. Hän on ajanut ulos omanvanhurskauden perkeleen. Hän on puhdistanut heidän sydämensä verellänsä. Hän on antanut heille kauniin todistuksen.

Se ei ole niinkuin oma vanhurskaus opettaa, että: "anna puhdistaa sydämesi, niin silloin Jumalanpoika muuttaa sinun sydämesi sisälle".
        Jumalanpoika, hän on muuttanut sisälle, silloin kun sydän oli niin kuin helvetti! Sinne hän on sisälle muuttanut, silloin hän on puhdistanut meidän sydämemme. Silloin hän on kaunistanut meidän sydämemme ja silloin oli vihollisen pakko paeta! "

Ja Arvid Horn:

"Sinä et tule autuaaksi rukouksillasi, et sinä tule autuaaksi katumuksellasi, vaan tulet autuaaksi sillä, että Jumala tahtoo sinulle uskon lahjoittaa.

Et tule autuaaksi sillä, että pyydät synnit anteeksi, et tule autuaaksi sillä että tunnustat syntisi.

Mutta autuus on siinä, se on jos Jumala tahtoo sen armon sinulle antaa, että sinä saat syntisenä, uskoa syntisi anteeksi!!"

Juuri näin minä uskon!

• sepekantsi

Ja Arvid Horn:

Jos nämä herrat ja kaikki muutkin asian osaiset olisivat pysyneet yhtä vahvasti Jumalan Sanassa ja totuudessa, eivätkä olisi halunneet, tai millään tavalla esittäneet Sakramenttien ottamista omiin käsiin, voisi tilanne olla toinen. Näissä ottamissasi kohddissa he puhuvat ihan oikein, mutta se ei vain ole koko totuus.

On hienoa kun tutkit Raamattua ja tunustuskirjoja, koska se on ainut tie Jumalan tuntemiseen. Siinä on se huono puoli, että jossain vaiheessa joudut nousemaan ystäviäsi vastaan, kun joudut väkisin huomaamaan eron Raamatun opetuksen ja Lestadiolaisen opetuksen välillä. Kuitenkin jos alla oleva näkemys on myös sinun näkemys, niin voi mennä vielä vähän aikaa täydessä sovussa.

"egbtetq
        6.4.2018 20:16

UUSI
        Esikoislestadiolaisuus on muuttunut radikaalisti viime vuosina. Taannoin vielä penkissä istui jos jonkinlaista käkkäräpäätä, eritoten nuortenilloissa. Nyt on meno paljolti rauhoittunut. Ennen kyseenalaistettiin yhteys vanhimpiin, nyt saamme iloksemme taas tulevana kesänä lähetyksen ja kristityt todella odottavat tulevaa kesää. Ovat vanhimmat sydämellisesti tervetulleita pitämään seuroja eri puolilla suomea. Myös iloksemme olemme saaneet nauttia ehtoollista omilla rukoushuoneillamme. Ne ovat olleet todella lämpimiä tilaisuuksia. Paljosta jäivät osattomiksi ne jotka harhautettiin eriseuraan ja on mahdoton tulla takaisin, niin koville se ottaa. Myöskin rakkaus kristittyin välillä on lisääntynyt. Monilla paikkakunnilla, missä ennen ei tullut ainuttakaan kyläkutsua esim isojen seurojen aikaan, niin nyt yritetään sovitella, että ehtisi kaikiin kyläpaikkoihin, ettei tulisi pettymyksiä. Paljon on muuutunut todellakin esikoisuudesssa.

• KaidanTienKuIkija
        sepekantsi kirjoitti:

Jos nämä herrat ja kaikki muutkin asian osaiset olisivat pysyneet yhtä vahvasti Jumalan Sanassa ja totuudessa, eivätkä olisi halunneet, tai millään tavalla esittäneet Sakramenttien ottamista omiin käsiin, voisi tilanne olla toinen. Näissä ottamissasi kohddissa he puhuvat ihan oikein, mutta se ei vain ole koko totuus.

On hienoa kun tutkit Raamattua ja tunustuskirjoja, koska se on ainut tie Jumalan tuntemiseen. Siinä on se huono puoli, että jossain vaiheessa joudut nousemaan ystäviäsi vastaan, kun joudut väkisin huomaamaan eron Raamatun opetuksen ja Lestadiolaisen opetuksen välillä. Kuitenkin jos alla oleva näkemys on myös sinun näkemys, niin voi mennä vielä vähän aikaa täydessä sovussa.

"egbtetq
        6.4.2018 20:16

UUSI
        Esikoislestadiolaisuus on muuttunut radikaalisti viime vuosina. Taannoin vielä penkissä istui jos jonkinlaista käkkäräpäätä, eritoten nuortenilloissa. Nyt on meno paljolti rauhoittunut. Ennen kyseenalaistettiin yhteys vanhimpiin, nyt saamme iloksemme taas tulevana kesänä lähetyksen ja kristityt todella odottavat tulevaa kesää. Ovat vanhimmat sydämellisesti tervetulleita pitämään seuroja eri puolilla suomea. Myös iloksemme olemme saaneet nauttia ehtoollista omilla rukoushuoneillamme. Ne ovat olleet todella lämpimiä tilaisuuksia. Paljosta jäivät osattomiksi ne jotka harhautettiin eriseuraan ja on mahdoton tulla takaisin, niin koville se ottaa. Myöskin rakkaus kristittyin välillä on lisääntynyt. Monilla paikkakunnilla, missä ennen ei tullut ainuttakaan kyläkutsua esim isojen seurojen aikaan, niin nyt yritetään sovitella, että ehtisi kaikiin kyläpaikkoihin, ettei tulisi pettymyksiä. Paljon on muuutunut todellakin esikoisuudesssa.

Oletettavasti voit liittää samoilta herroilta loppu totuuden, kun väität näin, niin tutkitaan asiaa.??

• sepekantsi

Oletettavasti voit liittää samoilta herroilta loppu totuuden, kun väität näin, niin tutkitaan asiaa.??

Meillä on varmaan erilaista tietoa tapahtuneista asioista ja kysynkin ensin, minkälaisia perusteluja olet kuullut Sakramenttien omiin käsiin ottamisen puolesta saarnaajilta? Voidaanko tästä lähteä liikkeelle?

• kiitos_kuitenkin

STMariaSalome

Olet joko suomenkielentaidoton, tai mieleltäsi häiriintynyt henkilö.
      Yrityksesi tulkita lestadiolaisuutta on täysi nolla.

• egbtetq

• Pyhienjoukossa

Eikö olekkin hienoa nyt kun ei ole enää syntisiä käkkäräpäitä pilaamassa tunnelmaa? Varmasti olivat syntisiä eikä synnittömiä niinkuin me. Nyt kun voimme synnittöminä pitää seurojamme ilman yhden yhtäkään syntistä, se on kerta kaikkiaan ihanaa! Saarna pelastavasta kristillisyydestä osuu synnittömiin sydämiimme ja kristillisyys lohduttaa synnitöntä sieluamme. Synnittömyytemme todistuksena pidämme ylänapin kiinni ja huivin päässä. Kyläpaikassa ylistämme ja kiitämme kristillisyyttä siitä, että emme ole niin kuin nuo muut, joita synti kiusaa. Kotiin Audi Q7:lla ajellessa mieleni ylistää kiitosta tälle siunatulle kristillisyydelle.

• RakkauttaOnEnemmän

On rauhallisempaa nykyään, se on totta!

• Metsään_menivät

Ongelma on siinä, että Jeesus tuli pelastamaan syntisiä. Synnittömiksi itsensä "parannuksilla" tehneet, joutuvat lähtemään tyhjiä pois.

Mikä hyvänsä joukko menee aivan varmasti metsään ja taantuu, jos perusteltu kritiikki ei ole sallittua. Kritiikittittömyys kasvattaa toimintaa johtavbista henkilöistä niin paksunahlaisia ja itseänsä rakastavia sonneja, että siinä porukkaa poljetaan. Seurakunta on se elin joka hallitsee ja valvoo sananpalvelijoiksi kutsuttuja henkilöitä. Eikä päinvastoin, kuten esikoislestadiolaisuudessa kävi. Hengelliseksi hallitukseksi itsensä nimittänyt klikki alkoi hallita herroina koko yhteisöä, välittämättä edes maallisista ja kirkollisista laeista ja järjestyksestä mitään. Puhumattakaan seurakunnan mielipiteestä.

Kristuksen seurakunnassa isännän virka on ollut täytetty seurakunnan perustamisesta lähtien, Jeesus on Herra. Kristuksen seurakunnassa on vain palvelijan paikat avoimina täytettäviksi.

• riihenperkuutavaan

Nyt on hyvin
      ja kukaan ei huuhtele kesken seurojen
      Ei ole kyräilyä ja voi tervehtiä
      Raamuttu sanoo
      He eivät olleet meitä vaan meistä lähteneitä

• uskonko_oikein

Nyt vain viha, katkeruus ja kostomieli ovat meillä keskuudessamme teitä eriseuraan menneitä hiiriä ja rottia kohtaan. Ja se on Raamatun mukaista oikeaa vihaa ja katkeruutta.

Mutta vielä sanon. Palatkaa. Amon aikaa riittää vielä, mutta kuinka kauan, sitä ei kukaan tiedä.

On vain yksi oikea seurakunta ja KTK:kin voi sen vahvistaa?

• KaidanTienKuIkija

Ymmärrän kyllä että tahdot trollata, mutta vastaanpa siltin..

Raamatun mukaista vihaa? Kenelläkään muulla ei ole oikeutta vihata, kuin Jumalalla.

Viha meistä eronneita, tai vaikka eriseuraista kohtaan on synti.

#
        OM

Siksi me uskomme niin, että sellainen joka on nyt johdatettu pois laista, nimittäin pois Mooseksen ankarasta laista, missä on pitämisessä ja tekemisessä, on nyt viety toisen lain alle joka hallitsee lammashuoneessa Kristuksen valtakunnassa. Mooseksen laki on kirjoitettu kymmenin tuhansin, mutta Kristuksen laki on tämä käsky jonka hän itsekin sanoo. Vapahtaja sanoo opetuslapsilleen. Hän sanoo sen omille opetuslapsilleen: ”Uuden käskyn anna minä teille, että rakastakaa toinen toistanne niin kuin minä olen teitä rakastanut.”

Kuka meistä kykenee rakastaa kanssaveljiä ja –sisaria samalla tavalla kuin hän on meitä rakastanut? Meitä
        hallitaan siis sillä lailla. Me emme ole ilman lakia, vaan se koostuu anteeksiantamisesta ja rakastamisesta.
        #

Eikä se tietenkään tarkoita sitä, että pitäisi hyväksyä vääriä oppeja tai kuollutta uskoa.

#
        GP

Mutta tämä karvas juuri, että olisimme tietoisia, kun se alkaa kasvaa. Jos tulemme anteeksiantamattomiksi ja epäluuloisiksi, alkaa kasvamaan vaaralliset ainekset. Aletaan sanomaan vastaan, että se ja tuo ei ole niin vaarallista. Sitä ei tarvitse saarnassa ottaa esille. Vaan jos otamme nuo asiat esille, voi tulla sellainen ääni, että meidän tulee huolehtia, että me pidämme kristityt koossa, ja jos alamme näistä asioista saarnaamaan, me saatamme kristityt hajaannuttaa.
        Ei, rakkauden nimissä, niin säästetään vähän ruutia, ettemme saarnaa tai kirjoita koko totuutta, vaan jotakin sellaista, jonka kaikki voivat hyväksyä. Ja pian olemme siinä, missä kuolleessa kirkossa ollaan, missä tällä hetkellä hyväksytään paavi, ja flirttaillaan Muhammedin kanssa, ja myös ortodoksikirkon kanssa. Rakkauden nimissä. Minkälainen rakkaus tämä on? Koiran rakkaus, joka on väärää.
        Mutta me, meidän täytyy ottaa se paljon lähemmäksi, meidän täytyy ottaa se itsellemme, ettei kasvaisi joku karvas juuri, ja menisi niin pitkälle, että hankkisi ystäviä: "Oletko sinä samaa mieltä kuin minä?" Ja sitten tulee eriseura, ja sen kautta tulee monta saastutetuksi.
        #

• voinko_uskoa

Raamatun mukaista vihaa? Kenelläkään muulla ei ole oikeutta vihata, kuin Jumalalla.

#
        OM

Siksi me uskomme niin, että sellainen joka on nyt johdatettu pois laista, nimittäin pois Mooseksen ankarasta laista, missä on pitämisessä ja tekemisessä, on nyt viety toisen lain alle joka hallitsee lammashuoneessa Kristuksen valtakunnassa. Mooseksen laki on kirjoitettu kymmenin tuhansin, mutta Kristuksen laki on tämä käsky jonka hän itsekin sanoo. Vapahtaja sanoo opetuslapsilleen. Hän sanoo sen omille opetuslapsilleen: ”Uuden käskyn anna minä teille, että rakastakaa toinen toistanne niin kuin minä olen teitä rakastanut.”

Kuka meistä kykenee rakastaa kanssaveljiä ja –sisaria samalla tavalla kuin hän on meitä rakastanut? Meitä
        hallitaan siis sillä lailla. Me emme ole ilman lakia, vaan se koostuu anteeksiantamisesta ja rakastamisesta.
        #

Eikä se tietenkään tarkoita sitä, että pitäisi hyväksyä vääriä oppeja tai kuollutta uskoa.

#
        GP

Mutta tämä karvas juuri, että olisimme tietoisia, kun se alkaa kasvaa. Jos tulemme anteeksiantamattomiksi ja epäluuloisiksi, alkaa kasvamaan vaaralliset ainekset. Aletaan sanomaan vastaan, että se ja tuo ei ole niin vaarallista. Sitä ei tarvitse saarnassa ottaa esille. Vaan jos otamme nuo asiat esille, voi tulla sellainen ääni, että meidän tulee huolehtia, että me pidämme kristityt koossa, ja jos alamme näistä asioista saarnaamaan, me saatamme kristityt hajaannuttaa.
        Ei, rakkauden nimissä, niin säästetään vähän ruutia, ettemme saarnaa tai kirjoita koko totuutta, vaan jotakin sellaista, jonka kaikki voivat hyväksyä. Ja pian olemme siinä, missä kuolleessa kirkossa ollaan, missä tällä hetkellä hyväksytään paavi, ja flirttaillaan Muhammedin kanssa, ja myös ortodoksikirkon kanssa. Rakkauden nimissä. Minkälainen rakkaus tämä on? Koiran rakkaus, joka on väärää.
        Mutta me, meidän täytyy ottaa se paljon lähemmäksi, meidän täytyy ottaa se itsellemme, ettei kasvaisi joku karvas juuri, ja menisi niin pitkälle, että hankkisi ystäviä: "Oletko sinä samaa mieltä kuin minä?" Ja sitten tulee eriseura, ja sen kautta tulee monta saastutetuksi.
        #

Kiitos KTK. Arvostan Sinua suuresti kun vastaat tällaiselle trollille.

Mutta se hengellinen täydellinen sokeutesi, jollaisena minä sen näen, saa minut joskus ihan epätoivon partaalle. No on toivoa siis vielä Sinunkin kohdalle, partaalla katsellaan vasta sinne kuiluun, josta ei paluuta ole.

Nuo kaikki sinänsä hyvät lainauksesi Ruotsin saarnaajilta tai Lutherilta eivät kuitenkaan mitenkään osoita tai todista, tai niistä ei ole edes luettavissa kuin etukäteen jo tiedossa olevaan päämäärään tähtäävässä tulkinnassa, että olisi vain yksi siunattu kristillisyys, nimittäin Esikoislestadiolaiset ry (siis Suomessa).

Sinulta puuttuu kirjoituksistasi viha katkeruus ja kostomieli ja siksi Sinua haastoinkin tuohon seurakuntaoppiin jotain kommentoimaan Se kun on minulle se vaikein pala tässä asiassa.

• sepekantsi

#
        OM

#

#
        GP

#

Millä perustelet tällaisen väitteen, "ei voi olla uskossa ja laulaa kuorossa"?

Vanhan liiton aikana temppelipalveluksessa oli erikseen laulajat ja soittajat, jotka ylistivät Jumalaa.

Onko jossain kohdassa Raamattua Uude testamentin puolella kuorolaulu kielletty?

• 446688

mikäli siitä tulee peruste että on hyvä/ oma ansio/ hyvien tekojen kautta/ lahja ei ole saatu /pitää tyytyä armoon.

• sepekantsi

#
        OM

#

#
        GP

#

Koossa pysyminen ei ole pääasia, vaan totuudessa pysyminen.

• Laulamisessakin
        sepekantsi kirjoitti:

Vanhan liiton aikana temppelipalveluksessa oli erikseen laulajat ja soittajat, jotka ylistivät Jumalaa.

Taas se mieli, se mieli!

• sepekantsi
        Laulamisessakin kirjoitti:

Taas se mieli, se mieli!

???

• VaiMitenOli
        sepekantsi kirjoitti:

Mehän lauletaan kuorossa joka pyhä...

• sepekantsi
        VaiMitenOli kirjoitti:

Mehän lauletaan kuorossa joka pyhä...

Vastaisitko kysymykseen?

• RakkausOnSuurin

Ei ole oikein vihata ketään, vaan rakastaa!
      Raamatun mukaista vihaa on viha syntiä vastaan.
      "Uskonko oikein", mitä tarkoitat tuolla katkeruudella ja kostolla,
      Jumala on ainoa, joka kostaa.
      Siitä ollaan samaa mieltä, että on vain yksi Jumalan seurakunta ja yksi oikea oppi.
      Mutta älkäämme tuomitko ketään, ei ketään!

• IhalainenIte

Muutosta on siis sittenkin tapahtunut, hieno juttu, että tämän voi sitten lopulta kuitenkin tunnustaa. Hyvä alku hyvälle keskustelulle. Muutokseen viestiketjun otsikko viittaakin. Totuus on kaiken viisauden alku.

• 446688

kyllä ehtoollinen jaetaan rukoushuoneella. (esikoilestaadiolaiset ry) ykkös kirjan vaihto bibliasta ,KR33/38saan (esikoiset ry)

• IhalainenIte

Huh, voi sentään tätä maailmaa

• IhalainenIte

KaidanTienKulkija: "Kenelläkään muulla ei ole oikeutta vihata, kuin Jumalalla.
      Viha meistä eronneita, tai vaikka eriseuraista kohtaan on synti. "

JESS!

RakkausOnSuurin: "Ei ole oikein vihata ketään, vaan rakastaa! Jumala on ainoa, joka kostaa. älkäämme tuomitko ketään"

JESS!

• Emme me vihantunteillemme kuitenkaan mitään mahda. Niiden kurissa pysymiseen pystymme toki vaikuttamaan.

Näin Martti kirjoittaa vihasta ym. sellaisesta:
        "Munkkina ollessani minä olin sitä mieltä, että autuuteni oli mennyttä kalua heti paikalla kun vain tunsin lihallista aistinhimoa, toisin sanoen pahaa viettiä, hekumaa, kiukkua, vihaa, kateutta yms jotakuta veljeä kohtaan. Minä yritin monenmoista. Kävin ripillä joka päivä. Mutta en päässyt puusta pitempään. Lihan himo yhä vain uusiutui. Sen vuoksi en päässyt rauhaan, vaan alati kidutin itseäni näin ajatellen: Teit tämän synnin ja tuon. Olet kateuden ja kärsimättömyyden kahleissa. Turhaan siis olet liittynyt pyhään munkistoon. Mitättömiä ovat kaikki hyvät tekosi. Jos minä silloin olisin ymmärtänyt nämä Paavalin lausumat: Liha himoitsee Henkeä vastaan, nämä ovat nimittäin toisiaan vastaan. En siinä määrin olisi itseäni murehduttanut. Vaan minä olisin ajatellut, niinkuin tätä nykyä ajattelen: Martti, et ole kokonaan vailla syntiä, koska sinulla vielä on liha. Ja siis tunnet sen taistelua, älä silti ole epätoivoinen, vaan taistele, jottet täyttäisi sen himoa. Silloin et ole lain alainen. Muistan kuinka Staupitzin oli tapana sanoa: "Olen varmaankin tuhannen kertaa luvannut Jumalalle tulla paremmaksi. Mutta lupaustani en ole milloinkaan pitänyt. Tästä lähtien en mene lupaamaan tuommoista, koska olen aivan varma siitä, että lupaustani en saa täytetyksi. Ellei Jumala ole minulle leppyinen ja laupias Kristuksen tähden ja ellei hän suo minulle toivomaani onnellista hetkeä silloin, kun minun on muutettava tästä kurjasta elämästä, minä en saata lupauksineni enkä hyvine tekoineni hänen edessään pysyä".

• IhalainenIte

Loistavaa Sakari2000, muistutat tärkeästä asiasta, tärkeimmästä, mitä elämässä voi kohdata. Lopultakin olemme kaikki syntisiä, kuka missäkin. Toisella on enemmän taipumusta toiseen ja toisella toiseen. Jos pystyisimme olemaan esimerkiksi tällä keskustelupalstalla armollisempia toisiamme kohtaan, vähemmän vaatien, vähemmän asiatonta haukkumista, niin meillä olisi paremmat mahdollisuudet saada yhteistyöllä aikaan yhtä ja toista esimerkiksi ev.lut kirkkomme suhteen.
      Koska emme pääse vihantunteen tai muistakaan synneistä eroon, pitääkö keksiä joku toinen keino tulla pyhäksi?
      Mihin seurakuntaan liittyisin tullakseni pyhäksi?

Tiesiköhän Jeesus tämän ongelman?
      Jeesuksen toiminnan seurauksenahan syntyi Jeesus-liike. Perustiko Jeesus uuden kirkon todeten juutalaisen temppeli- ja synagoga käytännön korjaamisen mahdottomaksi?

• IhalainenIte

AjatellaanLaajemmin ja voinko_uskoa kirjoitti:
      "jos joku joutuu vaikka varkauden syntiin, eihän se seurakunnan syy ole, syntisiä kylläkin on jokaikinen, siis ei tuomita ketään eikä heitellä 'kiviä'!"
      "Olen samaa mieltä. Toisten kirjoittajien herjaajia ja kadotukseen tuomitsijoita on riittänyt.
      Ei minunkaan mielestäni kannata seurakuntaa ”tuomita” ainakaan pelkästään näiden täällä esiintyvien ”vihakirjoittajien” kirjoitusten takia. Olitvatpa ne sitten mitä tahansa ehdotonta oikeaa käsitystään kiivaillen muille tuputtavia tai niiden käsitysten vastustajia. "

Juuri näin! Ei kannata kummankaan osapuolen tuomita toisiaan, ei myöskään saarnapaikoilta. Ojentakaa ihmeessä niitä sananpalvelijoita, jotka heittelevät kuumia kiviä toiseen joukkoon eriseuranimityksillä saatellen.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      132
      3346
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2643
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2475
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      2348
    5. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      30
      2083
    6. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      115
      1780
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1448
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      1432
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      312
      1331
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1178
    Aihe