Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
InhottavaRealisti
Vapaa kuvaus
Aloituksia
323
Kommenttia
14591
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Aloitetaan+ihan+alusta.+Onko+Luomiskertomus+kirjaimellista+faktaa+vaiko+ei?+Ei+liity+suoraan+kolminaisuusoppiin,+mutta+siihenkin+pääsemme+ehkä+aikanaan.
01.05.2017 13:52
"Uskonasiat+ovat+uskonasioita."+Tuttu+juttu.+
Ongelma+on+kuules+se,+että+niityä+uskonasioita+voi+tarkistella+kriittisesti.+
On+mahdollista+tutkiskella+vaikkapa+sityä,+millaisten+vaiheiden+kautta+uskonnot+ovat+syntyneet.+On+mahdollista+selvitellä,+miten+uskonnot+ovat+esim.+Lähi-Idässä+jo+vuosituhansia+sitten+toisiltaan+asioita+lainailleet.+Oletko+tutkimut?+Oletko+varma,+että+kristinusko/juutalaisuus+ovat+ne+"alkuperäiset"?
On+mahdollista+tutkia+krtiittisest+Raamattua.+Olisi+kovastiki+n+syytä+pohtia+sitä,+onko+se+sitä+"Jumalan+sanaa"+vain+siksi,+että+niin+on+sanottu.+Olisi+tarpeellista+miettiä,+miten+paljon+ihmisen+mielen+tuotokset+siellä+näkyvät.+Oletko+ikinä+tehnyt+niin?
Sitten+olisi+syytä+myös+pohtia+niin+VL-joukon+kuin+muidenkin+kuvitelmia+ja+väitteitä.+Olisi+hyvä+pohtia+omiakin+kuvitelmia+kriittisesti+ja+pohtia+vaikkapa+sitä,+millaisiua+manipulointikeinoja+omaan+mieleen+on+käytetty.+Oletko+tehnyt+niin?
01.05.2017 13:51
Paavali+"luulee"?+"Epäilee"?
Sitten+esiin+todisteet.+Kiitos.
01.05.2017 11:53
Voi,+voi+Sinua...
Tavallaan+suru+tulee+puolestasi.
01.05.2017 11:52
Voi+Sinua+ressukkaa...
Valitan.+Nyt+syömään+ja+sitten+renkaaita+vaihtamaan.
01.05.2017 11:50
Ongelma+on+katsos+se,+että+noista+Raamatun+tarinoista+ei+ole+todisteita+löytynyt.+jo+Luomiskertomuksesta+lähtien+on+viitteitä+siitä,+että+totta+ne+eivät+ole.+Esim.+kristinuskon+syntyminen+ja+muiden+uskontojen+vaikutus+ovat+selvästi+löydettävissä+ja+määriteltävissä.+Raamattu+on+pohjimmiltaan+propagandaa.+Se+EI+ole+tietotekstiä.
Jos+osaat+lukea,+huomaat+etten+väitä+ajatuksiani+absoluuttiseksi+totuudeksi.+Siitä,+että+olisin+yliluonnollisen+viisas,+ei+ole+viitteitä.+Puhun+koko+ajan+omista+lähtökohdistani+käsin+ja+sen+mukaan,+miten+asiat+koen.+
On+hieman+lapsellista,+että+vihjailet+epäselvillä+rangaistuksilla+"Pyhän+Hengen+pilkasta".+Sitäkö+juttuni+oli?+Onko+se+pilkkaa,+jos+totean,+että+muiden+kohteleminen+hyvin+on+tärkeää?+Onko+se+kovastikin+väärin?+Eikö+Raamatun+ohje+olekaan+kohdella+muita+niinkuin+itseään?+MITEN+se+asia+oikein+on?
Ironistahan+on+se,+että+te+Jeesuksen+nimiin+huutelijat+kovasti+muita+alennatte.+TEILLÄ+on+oikea+usko.+TEITÄ+ohjaa+se+"Pyhä+Henki".+TEILLÄ+on+oikea+oppi.+Te+tietenkään+ETTE+ketään+tuomitse,+mutta+kovasti+te+silti+suutanne+auotyte,+koska+teidän+vain+"pitää"?
Sen+"synnintunnon"+herättää+yhteisö.+Jos+joku+ei+sano,+että+vaikkapa+tanssimisesta+tai+halusta+kaunistautua+pitää+tuntea+syyllisyyttä,+sitä+ei+tunne.
01.05.2017 11:49
Millaisia+todisteita+Sinulla+on+esittää+siitä,+että+"Pyhä+Henki"+inspiroi+Paavalia?+Missä+kohti+Raamattua+niin+tarkalleen+ottaen+lukee?
JOS+se+"Pyhä+Henki"+ohjasi+Paavalia,+tekeekö+se+hänen+jutuistaan+absoluuttista+totta?+Onko+niin,+että+hänen+omien,+inhimillisten+mielipiteidensä+vaikutus+katoaa?+Hänen+henkilöhistoriallaan+ei+ole+merkitystä?
01.05.2017 11:42
Voinpa+hyvinkin.+Olen+miespuolinen.+Naisiin+kyllä+tunnen+vetoa.
Entä+Sinä?+Toisiin+miehiin?
01.05.2017 11:40
Onko+Jumala+siis+yksi+vai+kolme?
01.05.2017 11:39
yurki.+Ilmoitin+juuri+nikkisi+taas+asiattomaksi.+Jatkan+niin+kauan,+että+se+tehoaa.
01.05.2017 11:38
"Jyri"+cn+kyllä+mennyt+selvästi+alaspäin.+Yllättävää+kyllä,+se+oli+siis+vielä+mahdollista...
01.05.2017 11:36
Kertoisitko,+MITÄ+tämä+avauksesi+tarkalleen+ottaen+Sinusta+todistaa?
01.05.2017 11:35
Oliko+Paavali+ihminen+vaiko+ei?
Jos+hän+oli+ihminen,+MIKSI+hänen+väitteensä+on+nostettu+kristittyjä+sitovaksi+ohjeistukseksi?+Oliko+hän+erehtymätön?
01.05.2017 11:33
Onneksi+Patmoksella+ei+ole+poliittista+valtaa.+Jos+ei+muuta+syytä+ole+äänestää,+hyvä+syy+on+estää+fundamentalistien+pääsy+valtaan.
01.05.2017 11:33
Avaajalta+kysyisin:+
minkä+asioiden+pitäisi+Suomessa+muuttua+nykyistä+oikeistolaisemmiksi+ja+miten?
01.05.2017 11:31
Älä+muuta+keskustelun+aihetta.+
Jos+minä+ole+esim.+koettanut+täältä+pois+jotakuta+häätää,+osoita+se!!??
Tehtailenko+minä+päivät+pitkät+avauksia+muista?+Esittelenkö+täällä+muiden+profiileja?
Miten+on?
01.05.2017 11:30
Onko+maailmasi+täynnä+lesboja?
01.05.2017 11:27
Mielenkiintoisia+oletuksia+ihmisistä.+
Esim.+minä+en+ole+mikään+tiukan+linjan+ateisti,+vaan+enemmänkin+skeptikko,+epäilijä+ja+ihan+omanlaiiseni+tapaus.+Siihen+en+usko,+että+mahdollinen+Jumala+olisi+sellainen+kuin+väitetään,+mutta+jos+joku+pystyy+väitteensä+uskosta+todistamaan,+muutan+näkemyksiäni+het.+Eipä+ole+sellaista+löytynyt.+
Erikoisia+ja+kovasti+värittyneitä+ovat+nuo+näkemykset+siitä,+miten+ei-uskovainen+maailmaa+tarkastelee.+Idea+siitä,+että+kaikella+on+jokin+"tarkoitus"+on+kaunis.+Uskonnothan+ovat+syntyneet+useista+eri+syistä+ja+luovien+ihmisten+mielikuvitus+on+jo+tuhansia+vuosia+sitten+-+ajatelkaas+sitä!+-+tuottanut+selityksiä+maailman+synnylle,+elämän+tarkoitukselle+ja+vaikkapa+sille,+mitä+tapahtuu+kuoleman+jälkeen.+
En+minä+kykene+käsittämään+sitä,+miksi+jokin+suuri+Lopullinen+Tarkoitus+pitäisi+olla.+Minä+näen+olennaiseksi+asiaksi+sen+tilanteen,+jossa+olemme+nyt.+Koska+muusta+ei+todisteita+ole,+tärkeintä+on+keskittyä+nykyiseen.+Tässä+ja+nyt+kohtelen+muita+hyvin.+Tässä+ja+juuri+nyt+on+elämäni,+jota+elän.+En+hamua+mihinkään+epämääräiseen+tulevaan+tai+väitä+tietäväni+tarkalleen+sitä,+mitä+Jumala+mistäkin+asiasta+ajattelee.+En+kiduta+itseäni+typerillä+säännöillä,+jotka+helposti+paljastuvat+ihmismielen+tuotoksiksi+-+jos+niitä+vähänkään+tarkemmin+tarkastelee.
Jos+muita+kohtelee+hyvin+ja+elää+niin,+että+voi+itseään+peilistä+katsoa,+kenelläkään+ei+ole+syytä+valittaa.+Virheitä+tekee+jokainen,+mutta+tarvittaessa+ne+on+hyvitettävä+niille,+jotka+virheistä+ehkä+kärsivät.+Kaikenlainen+"synnintunnossa"+piehtarointi+on+joutavaa+puuhaa.+Taustalla+vain+ja+ainoastaan+vallankäyttö,+joka+aina+on+uskonnossa+mukana.+Suuri+mysteeri+tosiaankin+on+se,+että+ihmiset+saadaan+uskomaan+siihen,+että+heidän+on+syyllistettävä+itseään.+
Minä+en+myöskään+korota+itseäni+ihmisten+yläpuolelle.+Minä+en+väitä,+että+"Pyhä+Henki"+ohjaisi+minua.+Minä+uskon+ihmiseen+ja+hänen+omaan+ajatteluunsa.+Sen+ajattelun+tuloksena+me+näitäkin+viestejä+kirjoitamme+ja+näitä+välineiträ+käytämme.+Muusta+ei+todisteita+ole.+
Keskustelen+kyllä+hyvin+mielelläni+ajatusteni+perusteista+ja+mahdollisista+heikoista+kohdista.+Jostakin+syystä+siihen+halukkaita+keskustelijoita+vain+ei+juuri+ole+ollut.
01.05.2017 11:26
Millaisia+TODISTEITA+Sinulla+ROT+on+siitä,+että+Raamattu+on+jossakin+tasossa+totta?
01.05.2017 11:05
Pitäisikö+ihmisoikeuksien+koskea+vain+uskovien+oikeuksia?
01.05.2017 11:03
684 / 730