Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Viestien+lähettämiseen+suositan+telepatiaa,+Mak-Ris..))+Vaikka+"ilmassa"+taitaa+risteillä+niin+paljon+infoa,+että+senkin+perillemeno+on++epävarmaa...Vuosia+sitten+kun+olin+kotiäitinä+ja+aikataulut+pakkasivat+vähän+lipsua,+lähetin+telepaattisesti+pojille+kehotuksen+tulla+syömään.+Yleensä+yhteys+toimi,++mutta+kerran+ei.+Kun+kyselin,+ettekö+saaneet+viestiä+he+tunnustivat,+että+kyllä+he+saivat,+mutteivät+malttaneet+heti++lähteä..))Ja+kaikilla+meillä+on+varmasti+näitä+kokemuksia+että+joku+tuttu+muistuu+vahvasti+mieleen+ja+kohta+hän+soittaakin+-+tai+ottaa+muuten+yhteyttä...Viimeksi+minulla+oli+tästä+aika+traaginen+kokemus:+tulin+ajatelleeksi+nuoruuden+aikaista+tuttua,+jonka+kämppis+olin+jossakin+vaiheessa+ja+päätin+kysellä+hänestä+yhteiseltä+ystävältä.+Ystävä+ehtikin+ensin,+kertoi,+että+meidän+yhteinen+tuttu+oli+löydetty+menehtyneenä+omasta+kodistaan,+ihan+meidän+ikäinen+hänkin.+Olihan+hänellä+sydänperäisiä+vaivoja,+mutta+niin+on+monella+muullakin...Eli+arvokasta+on+tämä+aika++mitä+saamme+elää..))+Ainakin+silloin,+jos+vaivat+pysyvät+kohtuuden+rajoissa...Tämä+oli+muuten+kolmas+äkkikuolema+meidän+tuttujen+keskuudessa+lyhyellä+ajalla...
  2. Mikä+maistuu+helteellä+?+No+ei+mikään.+Olisin+hyvin+voinut+olla+syömättä+ja+juomatta,+pakkosyöttöä+ja+-juottoa+oli+kaikki,+vaikka+yritin+herkuillakin...Yritin+kuitenkin+pitää+proteiinit+mielessä+ja+tuo+Ramoonan+viilimuistutus+oli+paikallaan.+Kristiina+jo+siihen+vastasikin,+että+onnistuuko+nykytuotteilla.+Sama+kokemus+minulla:+täysmaitoa+ja+"siemen"+pohjalle.+Huoneenlämmössä+itse+valmistin+aikanaan.+Samoin+valmistin+jugurttia:+Bulgarian+jugurtti+-+onkohan+sitä+enää+markkinoilla?+-+siemeneksi+ja+täysmaitoa.+Minulla+taitaa+vielä+olla+tallessa+jugurttikone,+joka+huolehti+oikeasta+lämpötilasta+valmistuksessa.Nyt+olen+kyllä+ollut+valmiilla.+Kananmunien+lisääminen+aamuruokailuun+on+myös+ollut+listalla,+ja+vähän+pakkopähkinöitä..))Edes+nuorten+monipuoliset+kattaukset+eivät+saaneet+ruokahaluani+heräämään:+jälkiruuista,+joille+joskus+olin+perso,+mansikkakakkua+on+vieläkin+syömättä,+juustokakusta+tekivät+"vieraat"+selvää+viikonlopun+kokoontumisen+aikana.Tätä+on+tietysti+jatkunut+jo+pitemmän+aikaa,+mutta+enpä+siitä+ole+huolta+kantanut.+Paino+pysyy+normaalissa+lukemissa+-+ei+putoa+kuitenkaan+liikaa+-+sekään+ei+välttämättä+ole+hyväksi.+Voi+olla+jopa+jonkin+piilevän+sairauden+merkki.Kai+se+suurin+syy+tuohon+ruokahaluttomuuteen+on+se,+että+"yksinään+ei+kukaan+nauti+edes+näkinkengästään",+eli+ei+oikein+ole+motivaatiota+nähdä+kovasti+vaivaa+oman+ruokailun+eteen+ja+myös+niin,+että+kun+tuntuu,+ettei+enää+"osaa"+valmistaa+ruokaa++-+on+muuten+monien+ikätovereidenkin+kokemus+-+niin+tekee+vain+sen+välttämättömän...En+ole+myöskään+vielä+oppinut+tuohon+kulttuurin+muutokseen:+että+ruokailutapahtumalla++olisi+vahvasti+sosiaalinen+ja+elämyksellinen++merkitys,+että+ystäviäkin+tavataan+enemmän+"ulkona",+ravintolassa+kuin+kodeissa,+tai+että+halutessani+irtiottoa,+menisin+"ulos+syömään"...Arvokonservatiivisyys+lyö+taas+vahvasti+läpi+omissa+elintavoissani..))Silti+on+ollut+kiva+lukea+muiden+ruuista+ja+-valmistuksesta,+kyllä+niistä+vinkkejä+saa,+innoitustakin+joskus...
  3. Kysyttäessä+olen+kertonut+itsestäni+ja+suvustani+kaiken+itseäni+tai+ketään+muutakaan+säästämättä,+toivon+mukaan+kuitenkin+välittäen+ymmärrystä+ja+kunnioitusta++erilaisia+elämäntapoja+ja+-valintoja+kohtaan...Systemaattisesti+en+ole+mitään+muistiin+kirjoittanut,+on+puuttunut+taitoa+ja+kärsivällisyyttä+ja+kun+omien+aikalaisten+kirjoituksia+on+julkaistu+kirjoiksi+saakka,+minulla+tuskin+olisi+antaa+niihin+mitään++lisäarvoa.++Äiti+kirjoitti+kyllä+paljon+kuten+minäkin,+jonkin+verran+julkisuuteenkin,+mutta+kun+kopioin+jossakin+vaiheessa+sisaruksille+näitä+äidin+kirjoituksia,+ne+eivät+herättäneet+kovin+suurta+kiinnostusta,+ehkä+he+näkivät+saman+kuin+minäkin:+vanhempien+"perintö"+elää+meissä,+luonteissa,+asenteissa,+elämänarvoissa,+ei+tunneta+tarvetta+niitä+sen+enempää+"esitellä".Enkä+nyt+tarkoita,+etten+arvostaisi+niitä,+jotka+näkevät+vaivaa+kirjallisen+tiedon+tallentamisessa+jälkipolville,+kulttuuritekohan+se+on+pienimuotoisenakin+ja+jos+tuntee+tarvetta+sen+julkaisemiseen+se+varmasti+kannattaa+tehdä,+vaikka++löytyisi+vain+yksi+ihminen+joka+siitä+kiinnostuu+ja++näkee+sen+merkityksen+vaikka+oman+identiteetin+rakentajana.Olen+myös+kirjoittanut+elämässäni+paljon+kirjeitä.+Niistä+olen+jossakin+vaiheessa+ottanut+kopioita+mutta+olen+kahden+vaiheilla:+hävittää+vai+säilyttää+?+Lähinnä+siksi,+että+ne+ovat+usein+hyvin+intiimejä,+kahdenkeskisiä,+eikä+ehkä+ole+sopivaa+julkaista+toisten+"salaisuuksia"+edes+pienelle+piirille+"meidän+jälkeemme"...Tämähän+taitaa+muodostua+joskus+kompastuskiveksi+sukututkimustakin+tehdessä:+kaikki+eivät+tahdo+julkistaa+itsestään+edes+faktatietoja...
  4. Kylläpä+Päivi+Räsänen+ja+hänen+kannanottonsa+nyt+jaksavat+kuohuttaa+mieliä.+Että+ihan+valtakunnansyyttäjälle+hänestä+pitää+kannella+?Minusta+"valtakunnassa"+on+jo+niin+homomyönteinen+ilmapiiri,+ettei+sitä+yhden+ihmisen+näkemys+voi+horjuttaa.+Ellei+siinä+sitten+ole+jotakin+perää,+erityistä+voimaa+takana.Minustakin+kyse+on+enempi+sanan-+ja+uskonnonvapaudesta,+jonka+peruslaki+meille+kaikille+antaa+ja+vähän+tuntuu+siltä+kuin+tuossa+kiihkeässä+vastustamisessa+olisi+kyse+arvostelijan+oman+egon+pönkittämisestä:+onhan+se+nyt+reteetä+kuulua+siihen+eliittiin,+joka+tahtoo+mitätöidä+pitkän+perinteen,+nostaa+tiedeuskovaisen+ihmisen+johtajanpaikalle+tuon+"satukirjahahmon"+sijalle.Että+ei+jäisi+muuta+tehtävää+kuin+huolehtia+"höynäytettyjen+hörhojen"+sieluntilasta,+valistaa+ja+kivittää+heitä++oman+kaikkivoipaisuuden+voimalla+ja+ottaa+vähän+tilastomatematiikkaa+avuksi.+Enemmistöhän+on+aina+oikeassa,+tämänkin+palstan+"tietäjien"+mukaan...