Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tulihan se sieltä: tarkennuspyyntö epätarkkaan ilmaisuun !..)) Viestin sisältö oli tietenkin toisarvoinen, vai ?
Sen kohdalla olen tietysti itsekin voimaton. Kyllä mietin jatkotoimia, koska ei kai ole kenenkään etu se, että palstan annetaan villiintyä vapaasti ilman, että kukaan joutuu vastaamaan sanoistaan. Leikkiähän tämä vain, tosikot älkööt vaivautuko, niinkö ?
Että minä kaipaan tuota aikaa, kun "tuppisuusuomalainen" punnitsi sanansa tarkkaan ja seisoi niiden takana. Nyt kun meillä on tämä kuuluisa sananvapaus, sitä voi käyttää näinkin: heittää herja sinne toinen tänne ja jatkaa matkaa itsetyytyväisyyttä puhkuen. "Sainpahan sanottua".... Eipä näytä tulleen vastausta keskustelupyyntööni.
Ohimennen kuulin, että Ruotsissa on nyt herätty näkemään, että yhteiskunta ei pysy kasassa ellei jokaiselle kansalaiselle aseteta tiettyjä velvollisuuksia, vapaus ilman vastuuta on tuhoisaa. Ihmisoikeuksien rinnalle täytyisi asettaa ihmisvelvollisuudet.
Niiden noudattamiseksi riittäisi mielestäni hyvin meille kaikille tuttu käsky: tee toiselle se, minkä toivoisit itsellesi tehtävän.
Vanhaa hapatusta tietysti tämänpäivän omavoimaiselle kansalaiselle, jolla on toistaiseksi riittänyt leipää ja sirkushuveja. Miten pitkään niitä riittää ja entä sitten - voi kai kysyä ?
16.02.2023 12:51
Sattumalta huomasin kirjoituksesi, Ano 17.01.
Jospa ystävällisesti toisit esille ne dokumentit, joiden perusteella olen tuollaisen "arvonimen" ansainnut. Silloin tällöin sitä on minulle tarjottu, ei tietenkään suoraan, keskustelun hengessä, vaan ikäänkuin selän takana, mustamaalaamisen tarkoituksessa.
Olen kyllä aikaisemminkin pyytänyt lisäselvitystä, perusteluja tuolle nimitykselle, mutta niitä ei ole tullut. Eihän niitä koskaan.
Tällä kertaa olen kyllä tosissani. Kaikki tietävät, että "rasisti"-nimitys on pahinta mitä näillä foorumeilla voi toiselle sanoa, enkä enää halua sitä kuulla itseeni yhdistettynä.
Reiluinta ja kohtuullisinta olisi minusta käydä avoin keskustelu asiasta, siis niiden dokumenttien valossa, joihin vetoat. Itse olen siihen valmis, oletko sinä ?
demeter1
15.02.2023 19:21
Hyvää ystävänpäivää sinullekin Ano 11.57 ja kaikille muillekin. Aina on syytä juhlaan..))
14.02.2023 12:18
Heh, Ano 11.59, tuo selitys olikin hyvä laittaa korvan taakse..)) Sinne vain luonneanalyysien, olmien ja naakkojen sekaan...))
14.02.2023 12:16
Ei tietoa, Ano 11.45..)) Mutta kun täällä olemme ja kirjoittelemme, vai meillä kaikilla on jonkinlainen tarve olla ihmisyhteydessä, kuka milläkin tavalla...
14.02.2023 12:12
Noin se "keskustelu" usein minunkin mielestäni etenee, Ano 11.49..)) Moni tahtoo osallistua ja onhan siihen "oikeus".
Eikä näin tietenkään ole pelkästään täällä, Suomi24:ssä. Villiä on muillakin somealustoilla, niin olen ymmärtänyt.
14.02.2023 12:07
Viittan edelliseen vastaukseen, Ano 11.45.
14.02.2023 11:53
Kun taas on niin tarkka syyni päällä, täytyy heti tarkentaa tuo edellinen viesti. En siis tarkoita tämän palstan väkeä vaan ihmisiä yleensä...
Anteeksi kirjoitusvirheet. Niitä tulee varmasti tavallista enemmän eilisen silmäluomioperaation vuoksi.
14.02.2023 11:51
Kyllä, tuota tarkoitan, Ano 11.30. Ja yritin ehdottaa, että valinta ei ole hyväksi edes heille itselleen, kokonaisuudesta puhumattakaan.
Ja niinkuin tiedetään, "paha kello kauas kuuluu" ja "joka kerran keksitään, sitä aina epäillään" (kansanviisautta)....
14.02.2023 11:37
Eikös näitä muistutuksia kuitenkin jäänyt jäljellekin: samat, vanhat ? ..))
14.02.2023 11:30
Jaa, Ano 10.10 ja muut kantaa ottaneet:
Eipä tuohon keittiöpsykologilla - itseäni tarkoitan - ole vastausta. Joku on sanonut, että kaikki me toimimme haavoistamme käsin. Valitsemme sellaisen selviytymistrategian, jolla uskomme pärjäävämme, saavamme hyvitystä sille, mistä jäimme paitsi.
Tiestysti on joitakin onnekkaita, jotka eivät tuota hyvitystä tarvitse ja voisi ehkä ajatella, että tässä elämänvaiheessa jokainen on jo saanut sen mitä elämältä voi kohtuudella odottaa ja nyt voisi asettua kaikessa rauhassa toisten seuraan, ilman odotuksia, vaatimuksia tai vertailua.
Sitä tahtoisin ainakin itse opetella ja joskus osaankin..)) Ei se niin vaikeata ole, kunhan malttaa..))
14.02.2023 11:22
Olipa osuva analyysi, Ano 7.56...)) Paljon aihetta on täälä pohdittu, käsittääkseni yritetty vähentääkin (pahantahtoisuutta), mutta sitkeässä se istuu.
Joskus tulee miettineeksi pahantahtoisen ihmisen osaa: mistä hän on jäänyyt vaille ?
Kaikkihan me jostakin olemme vaille jääneitä (minä ainakin olen), mutta linnoittautumalla omaan poteroonsa, pahantahtoinen ei pysty myöskään ottamaan vastaan sitä hyvää mitä toisilla ihmisillä voisi olla hänelle(kin) tarjolla. Hän pelaa varman päälle ja ottaa sen pienen ilon, minkä toisen mollaaminen hetkellisesti voi hänelle tuottaa.,,
14.02.2023 09:36
No, Ano 13.17, kyllä minäkin olen joskus yrittänyt samaa, mutta takkiin on tullut..))
Nuorempana oli aika polleeta olla Kari Suomlaisen tapaan "Mieluummin yksin oikeassa kuin lauman mukana väärässä"..))
12.02.2023 13:26
Kiitos tuosta esittelystä, Ramoona ! Syytösten (=mielistelijä, nuolija) pelossa jätän nyt kehut lausumatta, mutta kirjan, "Alice Hartin kadonneet kuka" pistän heti tilaukseen..))
12.02.2023 13:20
Kysyt, Ano 12.43, että jos kertoo itsestään eikö se tarkoita sitä, että haluaa itsestään keskusteltavan ?
Minä näen asian toisin. Enempi niin, että toivoo oman avoimuuden haastavan toista samaan avoimuuteen, kertomaan itsestään. Keskustelu on mielestäni sitä, vastavuoroista.
Totta tietysti on, että esittelevä ulostulo haastaa helposti lukijat esittämään kritiikkiä, mutta kuka on niin erehtymätön, että osaa erottaa esittelyn ja vertaisuuden toisistaan ? Minä en ainakaan ole (erehtymätön), mikä tietysti täällä jo todettiinkin..))
Sen voi tietysti ymmärtää, että lukija helposti turhautuu, ellei löydä toisen tekstistä minkäänlaista tartuntapintaa, ei voi samaistua siihen miltään osin. Mutta eikö voisi hyväksyä sitä, että toisella nyt on sellaista kokemusmaailmaa ja näkemystä, mitä itsellä ei ole ja päinvastoin ? Oman totuuden tarjoaminen toiselle taitaa olla eräänlainen vallankäytön muoto, vaikka sillä voisi itseään, ehkä muitakin, hetkellisesti vahvistaa.
12.02.2023 13:10
Niin, Ano 9.59. Kiitos vain huolenpidosta !..)) Kuten sanoin: tulkinnan viestistä tekee aina lukija ja jokaisen näkemys on hänen totuutensa. Onko se yleispätevä ? Omani ei sitten tainnut olla, enkä kai sitä väittänytkään.
12.02.2023 10:12
Niin, Ano 9.28. Nämä kaikille avoimet somealustat ovat tietysti sillä tavoin rajoitteisia, kun ovat moniäänisiä, ettei kirjoittaja voi millään tietää, milloin oma kirjoitus kolahtaa toisen nilkkaan puhumattakaan siitä, että viestin tulkinnan tekee aina lukija.
Niinpä minäkään en ole nähnyt Paloman viesteissä halveksuntaa enkä omakehua , ilkeydestä puhumattakaan.
Siksi olen kyllä paljon miettinyt, mistä nuo asenteet häntä kohtaan ovat syntyneet. Onko niin, että "opettajan ääni" kuuluu hänen viesteissään: oikeassa oleminen, paremmin tietäminen ? Itse taidan olla kuuro niille, koska olen keikkatöissä itsekin joutunut sitä roolia käyttämään ja minulla oli kaksi opettajaveljeä (aikuispuolella vielä). Olen kai tottunut kuulemaan heitä (ja itseäni) tuon roolin takaa..))
Jos toivoa saa, toivoisin, ettei tämä viestini nyt johtaisi Paloman henkilön ruotimiseen. Eikö sitä ole jo tarpeeksi täällä tehty ?
Vielä muistuttaisin siitä panoksesta, minkä hän on vuosien varrella tänne antanut omalla aktiivisuudellaan. Hän on tehnyt aloituksia ja herättänyt keskustelua, ollut mukana niissä ja vastaillut kärsivällisesti ikäviinkin kysymyksiin. Jos joskus on hiiltynyt niin sekin kai on ymmärrettävää. Hänkin on vain ihminen (kuten pääministerimmekin itsestään sanoi)..))
12.02.2023 09:55
Niin, Paloma. Tähän(kin) on tultu. Ei arvata enää kirjoittaa ikävän palautteen vuoksi. Ei ole mieltä ylentävää joutua jatkuvan, usein henkilöön kohdistuvan kritiikin kohteeksi.
Sama asenne/pelko/harmistus koskee minuakin nykyisin, vaikka minuun kohdistuva kritiikki on sittenkin ollut aika vähäistä. Ilmeisesti koetaan, että jos/kun kirjoittaa täällä samalla nimimerkillä, asettuu tahallaan alttiiksi maalitukselle ja ikävälle palautteelle.
Ei haluta nähdä, että tunnistettavana kirjoittaja on erityisen haavoittuva kun ei ole anonyymiteetin antamaa suojaa käytössä.
Oma valinta, niinhän sitä sanotaan, mutta minusta ikävän palauteen antaminen toiselle on myös oma valinta. Harva kai miettii, mitä se merkitsee kohteelle tai kokonaisuudelle, mitä nyt mielestäni sopisi odottaa tämän ikäisiltä, kuitenkin kirjoitustaitoisilta ja fiksuilta ihmisiltä.
Moraalisaarna varmasti ja demokratiassa ei ole sopivaa kysellä moraalin perään, kun meillä nyt on tuo kaikenkattava sananvapaus, oikeus sanoa mitä vain, missä vain.
No. Näitä asioista nyt on puitu väsyksiin saakka, eikä pysyvää muutosta asioihin ole tullut. Vai onko ? Välillä on kyllä ollut kivaa ja sopuisaakin keskustelua ja aina jaksaa ihastella sitä, miten hyviä kirjoittajia täällä kuitenkin on.
Ketään ei tietenkään voi sulkea pois joukosta, sehän tiedetään, mutta kun hanke on kuitenkin yhteinen, eikö jokainen kuitenkin voisi vähän punnita sanojaan, ettei ainakaan tahallisesti toista loukkaisi ?
demeter1
12.02.2023 09:08
Älä hellitä Eliaana. Sinun aloituksesi ja osallistumisesi muutenkin on ollut arvokasta tälle palstalle. Olet jakanut monipuolista tietämystäsi itsestäsi numeroa tekemättä, mutta taitaa olla niin kuin Ano 19.04 kirjoitti: joku täytyy aina valita sylkykupiksi.
Tuohon viimeisen kappaleen toteamukseesi tekee mieli vähän palata.
"Huomionarvoista sukupolvien jatkumossa on mielestäni se, että uusi rakentuu aina vanhan päälle. Kehittyen eteenpäin."
Toivon että tosiaan näin käy ja ehkä käykin pitkässä juoksussa. Joskus vain tuntuu siltä, että rakennetaan uutta, vaikka vanhakin olisi kelvannut. .))
11.02.2023 19:28
tuo äskeinen oli siis minun...
11.02.2023 19:11
34 / 342