Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
demeter1
profiilit
demeter1
demeter1
Vapaa kuvaus
Aloituksia
0
Kommenttia
6837
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minustakin pahantuulisuus on eri asia kuin surumielisyys, alakulo. Mieluummin kärsin näistä kahdesta kuin olen pahantuulinen..))
Uskoisin, että alamme yleisesti sietämään ja tunnustamaan muitakin mielialoja kuin sitä "positiivisuutta", jota on tarjottu lääkkeeksi vähän jokaiseen vaivaan...
Ensimmäisen kurkiauran näin taivaalla tänään. Uljaita lintuja.
03.10.2022 15:03
Kiva kuulla, Kristiina, jos virtuaalikirja kelpasi !..)) Olen lukenut sitä hitaasti, koska jokainen luku tuo tietysti mieleen omat kokemukset ja alkaa muistella niitä. Kyse oli siis Antti Mannisen ja Tuomo Tammisen kirjasta: "Jälleenrakentajien lapset". Olen siitä jo kirjaketjussa
kertonutkin.
Voi että ! Olisit päässyt Torronsuolle ? En muista miten pitkä aika siitä on, kun siellä kävin viimeksi, mutta ei maasto minusta mitenkään vaikeakulkuinen ollut ja näköalatornista oli huikeat näköalat suoalueelle. Mielestäni jo silloin liikuntaesteiset oli huomioitu, pyörätuolibaanakin ulottui aika pitkälle.
Aloituksessakin oli mainittu kirjat ! Kyllä ne minullekin edustavat hyvää seuraa, elämyksiä ja toivon mukaan auttavat myös ymmärryksen syvenemisessä.
Tuttu, joka älykkönä on vähän nihkeä liikkumaan, kertoi minulle Hesarin artikkelista, jossa tiedemiehet olivat todistaneet, että virtulaaliliikunta pystyy vaikuttamaan ihmisen kuntoon. Jos mielessään juoksee ja voimailee, niin kunto voi kohentua, ainakin vähän - heidän mukaansa..))
Miksei ? Onhan meillä arkikielessäkin ilmaisu: "vesi nousee kielelle" kun joku kertoo hyvästä ateriasta. Puhutaan myös "silmillä syömisestä", voi tulla kylläiseksi ruuan katselemisesta - tai sitten tulee nälkäiseksi..))
03.10.2022 14:42
Kyllä minäkin jaksan ihastella näitä ruskan värejä, Ano 10.41. Mielen ja sielun ravintoa, eikä maksa mitään..))
03.10.2022 10:45
Kiitos mukavasta aloituksesta ! Tällaista palsta nyt kaipaa - vai kaipaanko vain minä ?..))
Mistähän nyt alkaisi ? Vaikka siitä, että omat jalat ovat alla, ei enää tarvita kyynärsauvaa apuna kulkemisessa/pystyssä pysymisessä. Tekonivelleikkauksesta on nyt neljä kuukautta ja olen tosi tyytyväinen kuntoutumiseeni. Katson myös todistaneeni, että vanhakin voi sitkeällä harrastuksella kohottaa omaa yleiskuntoaan - rapakunnosta kohtuulliseen, ainakin.
Toinen ilon aihe, on tietysti koronatilanteen helpottuminen sillä tavalla, että voi jo tavata läheisiä, ystäviä, ja palata entisten harrastusten pariin, ainakin osittain.
Arjen pienet ilot, joita aloittajakin kuvasi, ovat tietysti olleet tarjolla kaiken aikaa, mutta ainakin omalla kohdallani ne olivat kyllä riippuvaisia tuosta peruskunnosta ja kun tiesi/uskoi, että siihen oli tulossa muutosta, ei oikein osannut keskittyä senhetkiseen.
Suokävelylle olen nytkin menossa - ei mitään Myllylän tyyliä - mutta pientä haastetta ja muhkurainen maasto antaa vanhalle. Kävelysauvat ovat kaverina.
Iloista päivää kaikille.
03.10.2022 10:41
Ai, ai, Ano 13.40..)) Ei vanha jaksa muistaa kaikkea ohjeistusta mitä on saanut. Tasapuolinen pitäisi olla ! Niinhän, mutta kyllä: ne työt mitä tänne on tuotu ovat mielestäni olleet hyviä, persoonallisia ja miniatyyrihahmoista pidin erityisesti.
02.10.2022 14:05
Ihana muisto varmasti Eliaana. Siihen aikaan kun itsekin ohjasin erilaisia ryhmiä oli vielä tapana muistaa ohjaajaa kauden päättyessä, joskus joulunakin.
Nyt sellainenkin traditio näyttää hävinneen. Meidän kirjapiiri on kokoontunut muutaman vuoden. Koskaan ei ole kenenkään mieleen tullut muistaa ohjaajaa, vaikka hän tekee työtään harrastuspohjalta.
Se ei ikäänkuin enää kuulu käsikirjoitukseen. En tiedä mistä johtuu. Olisiko tämä tämä kuluttajamentaliteetti vaikuttamassa siinäkin ?
Ilmaispalveluja saadessaan kuluttajan rooliksi jää vain kritiikki, niinkö ?
Anteeksi, että lipesin polulta... Laila Kinnunen oli laulajana ylittämätön minunkin mielestäni eikä Olavi Virtaa voita kukaan..))
Oma suosikkini noista 60-luvun kotimaisista tähdistä oli kuitenkin Brita Koivunen. Hänellä oli omaleimainen svengaava tyylinsä esiintyä. Joku muusikko sanoi joskus, että hänen ei tarvitse sanoa kuin päivää, niin heti tuo tyyli on läsnä, tarttuu kuulijaankin.
02.10.2022 13:51
Saatatte olla oikeassa, Anot 17.50 ja 17.58. Kultuuri - mitä siihen siten sisällytetäänkin - on perinteisesti nähty sen "paremman väen" harrastuksena ja katsottu, että vain heillä on varaa siihen.
Vähän olisin kuitenkin eri mieltä. On paljon mahdollisuuksia harrastaa kulttuuria köyhänäkin. Meillä on ilmainen kirjastolaitos, telkkari taitaa olla jokaisessa taloudessa, pienituloisten (alle 14000/v), ei tarvitse edes maksaa Yle-veroa.
Monet meistä ovat joidenkin eläkeläis- tai potilasjärjestojen jäseniä. Niiden kautta on tarjolla monenlaisia kulttuuririentoja, edullisesti, eikä museokorttikaan kovin kallis ole. Jos halukkuutta ja kekseliäistyyttä riittää, voi mielestäni harrastaa kulttuuria niin paljon kuin sielu sietää, jopa maaseudulla, missä tarjonta on tietysti vähäisempää, mutta musiikki, kuvataide ja teatteri elävät mielestäni hyvin sielläkin.
Ei sovi myöskään unohtaa meidän käsityöperinnettä. Sen taitajia on täälläkin. Itse olisin mielelläni elvyttämässä jonkinlaista tarinankerrontaperinnettä - tai millä nimellä sitä kutsutaankin - suullista tai kirjallista. Ainakin kirjallisen perinteen osalta sukututkijat ja elämäkertakirjoittajat tekevät arvokasta työtä.
Niin, että ehkä ei kannattaisi viljellä rikas/köyhä- vastakkainasettelua tässäkään. Voi muistaa vaikka Erno Paasilinnan aforismin (joka tietysti kokonaisuudessaan sisälsi sarkasmia):
"Köyhäkin voi elää rikasta elämää....""
demeter1
02.10.2022 13:00
Veijo Meren kirjoittama "Aleksis Stenvallin elämä" (1979) muistuu mieleen. Sitä näyttää olevan saatavilla useissa divareissa ja kierrätyskeskuksissa. Postittavat kyllä ja hinta ei ole kummoinen.
30.09.2022 11:43
Jahas ! Anoksin meni taas. Olen liian hidas kirjoittaja. Mutta tuo edellinen menee siis minun piikkiini, jos sillä nyt merkitystä on....
30.09.2022 10:57
Minulla on koko ajan ollut tämä sama nikki. Onhan siitä naljailua ollut, kun en aina jaksa selittää sen taustaa. Demeter on paitsi kreikkalainen jumatar myös biodynaamisten tuotteiden tuotemerkki, mikä joskus liittyi omaan historiaani. Otin sen, kun monia tarjosin, mutta vain tämä kelpasi.
29.09.2022 18:41
Minustakin Sari Essay on vakuuttava, samoin omassa kunnassani kristillisten ehdokas, jota viimeksi äänestinkin.
Kristillisyyteen molemmat suhtautuvat kiihkottomasti.
29.09.2022 18:08
Muistan kyllä, liekko. Etkös sinä ollut mielikki-neitokin alkuun ? Ja sinulla oli kuvakin näytillä, "kauniit silmät", sanottiin.
Olitte maissiin kanssa urheita, kun kestitte täällä tuon persuiluvaiheen. Itse pakenin sitä 80+-palstalle..))
Että milloin mitäkin joutuu pakenemaan..)) Toivottavasti ei käy niin kuin sananlaskussa: kun lähdet sutta pakoon, tulee karhu vastaan" - vai oliko se toisin päin ?
Ehkä joutuu lopulta uskomaan suutaria: "kenkään ei saa paikkaa pysyvää"...))
29.09.2022 18:03
Minä olen ymmärtänyt että ikärajat ovat viitteelliset, Ano 14.17, ja että rajaliikennettä ikäpalstojen valillä ei ole kielletty. Ainakin 80+ palstalle oli yhteen aikaan tulijoita tungokseen saakka ja saattoi jopa käydä niin, että ali-ikäiset valtasivat koko palstan. Nyt sitten haetaan turvapaikkaa täältä, mutta palautteista päätellen sitä ei niin vaan myönnetä..))
Ennen romaanit joutuivat laulamaan: "et lähimmäinen oo kenenkään"... Nytkö se osa lankeaa senioreille ?
P. s. Jos tarkkoja ollaan, itse kuulun ikäni puolesta tähän ryhmään, saattaa joku toinenkin pyrkijä kuulua..))
29.09.2022 14:47
Hyvin kuvattu, Ano 20.17. Ihminen, ainakaan suomenkielinen, ei ole kohta tavattavissa missään. Täällä meidän "palveluyhteiskunnassa".
Eikö ihmisen identiteetti ole enää sidoksissa omaan äidinkieleen ? Että äidinkieli korvautuu kuin huomaamatta "kolmannella kotimaisella", englannilla. Onhan sitä jo väläytelty.
Ja että kaupalliset yritykset ovat mukana tuossa hankkeessa. Rahalla ei ole kotimaata, mutta eipä taida olla kohta ihmisilläkään.
Kyllä minusta palvelualalla työskenteleville vierasmaalaisille pitäisi asettaa edellytykseksi edes alkeellinen suomenkielen taito, myös heidän itsensä vuoksi. Johan onnistunut kotoutuminekin sitä vaatii.
29.09.2022 13:27
On se niin turvallista olla tämmöinen persumielinen vihervassari, joka viimeksi äänesti kristillisdemokraatteja..))
29.09.2022 13:06
Aika hurjaa ajatella, että "vapaan ammatin harjoittaja" jollaisena kirjailija on joskus nähty ja nimetty on noin epävapaa, politiikkojen ja markkinoiden armoilla, ehkä jopa enemmän kuin tavallinen virkahenkilö.
Minun Allende-tuntemukseni taitaa olla parin, aikaa sitten luetun kirjan, varassa. Ehkä pitää lisätä listalle, joka on ennestäänkin pitkä..))
Kyllä kirjallisuus, kirjan tulevaisuus puhuttaa täälläkin. Selkokirjoista oli eilen aamuTv:ssä juttua. Ehkä pitää siirtyä niihin, kun alan tuntea vierautta jo näiden uusien kirjan rakenteiden keskellä. Fakta ja fiktiot, poikkoilu aikajanalla, päähän siinä menee sekaisin, ellei ole jo..))
Olen varmasti kirjoittanutkin täällä Tommi Mellenderistä, joka jo muutama vuosi sitten povasi, että kuvallinen viestintä tulee ohittamaan kirjan. Ei nykyihminen malta keskittyä kirjaan: kuva asettuu vaivatta tajuntaan ja voi taas siirtyä seuraavaan, pitää koko ajan hyvää nostetta yllä.
Toinen ongelma taitaa olla vielä akuutimpi: kirjailijoita/kirjoittajia alkaa luultavasti jo olla enemmän kuin lukijoita. Liittyy tietysti tuohon edelliseen.
"Joku" täällä kertoi kaipaansa suurta eeppistä teosta, näiden tietysti ihan hyvien (lue: myyvien) julkaisujen joukosta. Pystyykö näin sirpaleinen aika tuottamaan sellaista ja lukija sen löytämään, jos sellainen ilmestyy ?
Jää nähtäväksi.
29.09.2022 12:59
Näin näyttää käyneen, liekko. Sanot mitä tahansa niin kohta ovat kommentaattorit paikalla: julistavat omaa totuuttaan, eivätkä edes lue viestiä, johon vastaavat.
Ennen sanottiin että totuudenpuhujalla ei ole yösijaa. Nyt taitaa olla niin, että rauhaa rakastavilla ei sitä ole...Eikä muutakaan sijaa...
29.09.2022 12:29
"Ei mikään voi kuolla,
ei kukat, ei tuuli,
ei rakkaus kuolla voi.
Ohi polku vain kulkee ja kukat jää
taakse ja muualla soi tuuli"
-Aila Meriluoto
29.09.2022 12:22
Kiva kuulla tuosta, tai kiva ja kiva. Voisihan sitä todeta, että kyllä teitä on syrjitty ja syrjitään yhä. Otetaan nyt lukuun kuitenkin.
Ja kuten kaikkien "vierasmaalaisten", kai myös sitten ruotsinsuomalaisten pitää olla vähän parempia kuin kantaväestön edustajajien saadakseen saman kohtelun, samat mahdollisuudet tulla noteeratuksi.
28.09.2022 20:31
Tappelemaan, Ano 19.28 ? Mielestäni aloittaja, Mdk Mdk, totesi jo aikaa sitten, vastauksessaan 23.9. klo 15.12. ettei täällä voi keskustella.
Eikä hän nimennyt syylliseksi ketään rekisteröityä kirjoittajaa. Jospa lukisit hänen vastauksensa ja mielipiteensä palstan tilasta.
Myöhemmin joku Ano määritteli Mdk:n teeskentelijäksi, niin että tuskin ketään yksittäistä kirjoittajaa voi hänen karkottajakseen nimetä.
28.09.2022 19:46
48 / 342