Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Ai niin, unohdin Palmut ! Niistähän saattoi saadakin hyvät palkkiot, monista tehtiin elokuvaversio vai oliko se päinvastoin ? ..))
    Mistähän hiljakkoin luin, että ihmisen kirjalliset taidot saattavat jopa parantua vanhemmiten, niin että ehkä ne parhaat päivät ovat vasta edessäpäin, Paloma..))
  2. Tiedän, että kohtalonusko, predestinaatio-oppi kuulostaa aika lohduttomalta tai ainakin vanhakantaiselta ja aikansa eläneeltä. Senhän on suorastaan nähty olevan "kehityksen" jarruna, esim Intian kaltaisissa isoissa maissa.
    Itse tulkitsen sitä eräänlaisena, ehkä lopulta ihan rakentavanakin vaihtoehtona yksilökeskeisessä minä/minä-kulttuurissa, jossa käydään veristä kilpailua menestyksestä ja jossa keskeinen arvo on raha. Henkisyys/hengellisyys on aivopesua, "turhaa hapatusta" ja viihde on mukavampi tapa täyttää oma tajunta tai sisäinen tyhjyys. Siis noin kärjistäen.

    Tuo Hermann Hessen käyttämä ilmaisu "sisäinen johdattaja" kuulostaa varmasti myös vähintäinkin oudoilta, intuitiosta nykyään puhutaan ja siihen suhtaudutaan kyllä ihan vakavasti, ainakin luovuudesta puhuttaessa.
    Pentti Saarikoskan sitaatissa ymmärrän, että "Jumalat" voisivat tänä päivä olla vaikka markkinavoimat, joiden ohjauksessa me kaikki olemme, enemmän tai vähemmän.

    Tuo Hammarskjöldin säe voisi mielestäni hyvin kuvata samaa asiaa, vaikka kohtalonuskoa sanana vieroksutaan: "tie valitsi sinut, sinun osasi on kiittää".

    Aina kun puhutaan näistä henkisistä, käsitteellisistä asioista, ne voidaan tulkita niin monella tavalla, että niistä ei yleensä pidetä sopivana edes keskustella. Itse en kyllä koe niin, ellei sitten olla "käännyttämässä" ketään, käytetä uskoa/uskontoa lyömäaseena.

    Mystiikka, usko ja uskomukset ovat aina kiinnostaneet ja kyllähän ne meidän perinteessäkin olivat pitkään läsnä. Tästä päivästä en menisi takuuseen..))
  3. Uskon kyllä tuon, Ano 14.18. Etenkin jos oma historia on ollut sellainen, että on tullut nähdyksi ja kuulluksi, vaikuttanut, ollut jotakin, on varmasti rankkaa huomata, että nyt on toisin, onkin "nobody", ei kukaan.

    Niinhän ainakin meistä naisista sanotaan, että jo viidenkymmenen jälkeen meistä tulee näkymättömiä..)) On ollut aikaa harjoitella, jos nyt ollaan "vähän" vanhempia...

    Tahtoisin kuitenkin uskoa, että eletty elämä on meissä tallella, voimavarana, ja vaikka emme enää saisi vahvistusta identiteetillemme ulkoapäin, kestämme sen, hyväksymme sen "luonnollisena"elämänkulkuna, yhtenä luopumisena muiden joukossa..))

    Jos terveyttä ja virtaa riittää, meillähän on tuhannen taalan paikka alkaa toteuttaa niitä "unelmia", niitä hankkeita, jotka jäivät aktiivielämän jalkoihin, ellei näyttävästi, menestystä tavoitellen niin ainakin omaksi, ehkä läheistenkin iloksi.