Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. Kuuluuko+rakkaus+80++ikäisen+elämään,+kysyttiin+aloituksessa.+Vaikka+rakkaus+sijoitettiin+ensi+sijassa+parisuhteeseen,+itse+tahtoisin+sijoittaa+sen+kaikkiin+ja+kaikkeen.Toinen+kirjoittaja+ottikin+sen+esille+elämänasenteena.+"Mitä+siitä+jos++minua+ei+rakasteta,+minä+rakastan"+(Tsehov)Noin+pitkälle+harva+meistä+taitaa+päästä.+Kai+me+jonkinlaista+vaihtokauppaa+aina+tahdomme+käydä,+jos+annamme+itse,+tahdomme+myös+saada+takaisin.+Eiköhän+tämä+ole+ihan+sisäänkirjoitettu,+ainakin+lasten+ja+vanhempien+välisessä+suhteessa+ja+sen+toteutumattomuuteen+liittyy+paljon+pettymystä,+suruakin,++monien+kohdalla.Myös+yhteiskuntarakenteen+muutos+on+tehnyt+sen,+että+vaikka+läheisillä+olisi+hyvää+tahtoa,+sen+osoittaminen+ei+ole+aina+helppoa,+asutaan+etäällä+ja+monien+oma+arki+on+niin+kuormittavaa,+etteivät+voimat+riitä+muuhun.Vertaisuus,+vaikka+jonkinsisältöisenä+kumppanuutena,+taitaa+olla+meille+sitä+"oma+apu"-toimintaa,+kuten+aloituksessa+hyvin+kuvattiin.+Itselläni+yksin+eläminen+sujuu+verrattain+hyvin:+läheiset+ja+palkattu+apu+hoitavat+sen+mihin+en+itse+pysty+ja+mielestäni+melkein+mikä+tahansa+ihmissuhde+voi+hoitaa+myös+omia+tunnetarpeita+jos+ystävällisyys+ja+myötämieli+ovat+siinä+mukana.
  2. Huomenta.+Taisin+nyt+ainakin+ehtiä+toivottamaan+SkillaNille+hyvää+matkaa+ja+hyvää+"lomaa".+Kyllä+se+pieni+irtiotto+olisi+tarpeellinen+itse+kullekin+jo+siksikin,+että+kotiinpaluu+tuntuu+usein+sen+jälkeen+juhlalta..))+Näin+olen+kuullut.Hienon+historiikin+saimme+Kahvipirtistä,+SkillaNin+ja+Makriinan+kuvauksista.Kiva+kuulla,+että+joku+nuorikin+on+joskus+poikennut+kahvipirttiin,+eikä+vain+pilkatakseen+vaan+oppiakseen.++Olisipa+heitä+enemmän,+siitäkin+syystä,+että+kertojan+taidot+taitavat+olla+katoava+luonnonvara,+nuorilla+ei+niitä+välttämättä+enää+ole,+aika+ei+ole+otollinen+pysähtymiselle+eikä+tuumailulle,+mitä+kertominen+mielestäni+vaatii.+Myös+leppoisa+jutustelu+taitaa+olla+hakusessa,+nyt+esitellään+ja+raportoidaan+-+ja+tietysti+korjaillaan+ja++tarkennetaan,+"otetaan+tila+haltuun"..))Minustakin+on+mukava+lukea+näitä+"Vanhan+naisen"+,+70+v,+elämänmyönteisiä+viestejä.+Pieni+elämä+voi+olla+myös+rikas,+ei+se+välttämättä+isoja+ja+näytäviä+puitteita+tarvitse.Ihan+perinteinen+politikointi+ei+enää+herätä+minussa+intohimoja.+Sen+verran+olen+mukanaolosta+oppinut,+että+hyvin+vähän+niistä+kuvioista+jää+käteen+sellaista,+mitä+voisi++edes+osittain+pitää+omana+ansionaan.+Saman+ovat+todenneet+myös+meidän+todelliset+vaikuttajat,+Jörn+Donner+muun+muassa+ja+myös+Claes+Andersson,+jonka+muistelmat+viimeksi+luin.Tuo+aamusarja,+Kansan+palvelija,+kuvaa+ansiokkaasti+ja+huumorin+keinoin+muun+muassa+sitä,+miten+vilpitön+pyrkimys+parantaa+oloja+kääntyy+usein+itseään+vastaan+ja+miten+ohut+ja+kestämätön+on+se+ihmisten+"suosio",+se+on+voimassa+niin+kauan+kuin+se+ei+vaadi+itseltä+mitään.+Omasta+ja+niistä+"saavutetuista+eduista"+ei+luovuta,+kuten+tuossa+sarjassa+siitä+vodkapullosta..))+Tänään+pitäisi+paneutua+siivoukseen.+Se+on+odottanut+vuoroaan+aika+pitkään+ja+on+yksi+niistä+asioista,+joista+minun+on+ollut+pakko+tinkiä.+Armollisuutta+itselle,+sitäkin+on+opittava+ja+ehkä+siihen+kuuluu+myös+tuo,+mielialan+ja+energiatason+vaihtelu.+On+huonoja+päiviä+ja+vähemmän+huonoja+ja+niihin+on+ainakin+tällä+hetkellä+tyydyttävä.Aurinko+kuitenkin+paistaa+taas+ja+ehkä+se+mahdollistaa+pienen+ulkoiluhetken,+sen+rappusilla+istumisen,+minullekin...Hyvää+lauantaipäivää+itse+kullekin,demeter1
  3. Vasta+minäkin+pääsin+mukaan+aloitukseen+ja+kiitän+siitä+ja+lukemastani..))Moneen+vastaukseen+pystyin+samaistumaan+ja+koronakokemuskin+tuli+luettavaksi.Verratuna+kahden+vuoden+takaiseen+olooni+on+pakko+sanoa,+että+huonommin+menee:+mieli+aaltoileee+enammän+kuin+ennen+ja+kun+olen+lonkkanivelleikkausjonossa+ja++jono+on+pitkä+niin+eipä+ole+hääviä+ollut.+Nojatuolissa+olen+vaivojani+valittanut+ja+tietysti+saanut+välillä+kylmääkin+kyytiä,+mutta+enimmäkseen+kuitenkin+myötämieltä.+Siellä+en+kuitenkaan+jatkuvasti+viitsi+vaivoistani+raportoida,++joten+tulin+vaihteeksi+tänne..))+Kun+ilmapiiri+täällä+tuntuu+hyvältä+ja+viestit+vilpittömiltä+ja+rakentavilta.Kyllä+eristys+on+vaikuttanut+olooni+paljonkin.+Olen+ottanut+ohjeet+aika+kirjaimellisesti+ja+ollut+erityisen+varovainen+jo+siksikin,+että+jos+saan+tartunnan+ja+olenkin+sairaana+kun+kutsu+leikkaukseen+tulee,+menetän+paikkani+ja+joudun+sijoitetuksi+ties+mihin.+Kun+on+niin+päin+että+minulla+melkein+mikä+tahansa++liikkuminen+sattuu,+se+on+ollut+pakko+jättää+vähäiseksi+ja+se+taas+on+vienyt+yleiskunnon+ja+toimintakyvyn+matalaksi.+Ennen+koronaa+liikuin+paljon,+olin+aktiivinen+ulospäin,++tein+vapaaehtoistyötäkin+ja+nyt+on+sitten+ollut+melkoinen+opettelu+edessä:+avun+pyytäminen+ja+vastaanottaminen,+kun+asun+yksin+vanhassa+omakotitalossa,+jossa+on+vielä+iso+tontti.+Takaraivossa+on+tietysti+myös+pelko+siitä,+että+jaksaako+vielä+alkaa+kuntoutuksen+ja+miten+jatkossa+pärjää+näissä+nykyisissä+puitteissa.+Vaikka+sodasta+puhuminen+ei+nyt+ollut+tässä+ketjussa+suotavaa,+kyllä+se+ainakin+minuun+vaikuttaa,+lisää+huolta+ja+nakertaa+tulevaisuuden+uskoa.+Ei+pitäisi+tietenkään,+mutta+minkäs+luonnolleen+voi+?
  4. Huomenta+!+Minäkin+ilahduin+ynnämuun+pistäytymisestä+täällä.+Ramoona+ja+SkillaN+osasivatkin+hyvin+kuvata+niitä+tuntoja,+mitä++hän+ja+hänen+mukanaolonsa+aina+herättää.+Ja+tuo+metsämaalaus+on+aina+ollut+minunkin+mieleeni.+Hyvä++hän..))SkillaN+kuvasi+Kahvipirtin+vaiheita+niin+elävästi+että+melkein+aloin+pahoitella,+etten+silloin+ollut+mukana.+Ja+samalla+tavalla+pahoittelee+tietysti+sitä,+että+nyt+on+toisin.+Vaikka+meidän+ali-ikäisten+mukaan+tulo+on+varmasti+muuttanut+ilmapiiriä+80+:lla,++se+ei+mielestäni++ole+ainoa+syy+sen+muuttumiselle,+sama+meno+tuntuu+olevan+päällä+vähän+joka+puolella.+Revi+siitä+sitten.Arkeen+ankkuroituminen+auttaa+paljon+siinäkin,+ettei+tuo+vallitseva+ilmapiiri+tartu,+mutta+jos+arki+on+ollut+hankalaa+ennen+koronaa+ja+sodan+uhkaa,+ei+se+varmasti+ole++helpompaa+nytkään.+Lisäsuojaa+tarvitaan..))Oma+turhautuminen+voi+saada++tärkeilemään,+hakemaan+sitä+lyhytaikaista+mielenylennystä,+mitä+tuo+nokittelukin+monesti+on.+Kunpa+vain+osaisi+senkin+aina+ohittaa.Meitä+koetellaan+ja+meidät+punnitaan+?+Omasta+tuttavapiiristäni+näen,+että+ne,+jotka+ovat+koronan+alettua+ottaneet+asiakseen+kannatella+muita,+alkavat+selvästi+väsyä.+Maailman+parantajan+tuttu+osa:+muita+voi+auttaa,+itseään+ei,+opittava+sekin+kai+on+?Itse+olen+aina+luottanut+siihen,+että+säilytän+uteliaisuuteni+ja+kiinnostukseni+elämään+ja+sen+eri+ilmentymiin+ja+se+auttaa+jaksamaan,+pysymään+pinnalla.+Nyt+tuntuu+välillä,++että+tuokin+omainaisuus+on+hakusessa,+ei+jaksa+innostua,+aloittaa+uutta+päivää+avoimin+mielin.Kovin+pitkiä+nämä+epäluottamuksen+jaksot+eivät+toistaiseksi+ole+olleet+ja+aina+niiden+jäljiltä+on+taas+hiukan+toiveikkaampi+ja+luottavaisempi,+ainakin+tähän+saakka..))Tänäänkin+taas+aurinko+paistaa,+mustarastaskin+istahti+tuohon+pihapuun+oksalle+ja+hoikka+orava+säntäilee++pihalla+edestakaisin,+kaveriako+etsii+?Aurinkoista+takatalven+(?)+päivää+kaikille,demeter1
  5. Taitavasti+osasit+taas+SkillaN+tasoittaa+näitä+eri+mieliä..))+Ja+ei+kai+tämä+sananvaihto+nyt+pahinta+ollut,+mitä+täällä+on+nähty.+Ainakin+tuntuu,+että+se+tahallinen+häirintä+on+vähentynyt+ja+huomauttelu+tullut+tilalle,+vai+?+..))Ei+se+täsmällisen+ilmaisun+löytäminen+aina+helppoa+ole,+minulle+ainakaan,+siksi+joudun+niin+usein+käyttämään+lainausmerkkejä..))++Mutta+kuten+todettu,+jos+on+(riittävästi)+hyvää+tahtoa+voi+ohittaa+pienet+epätarkkuudet,+kun+ei+täällä+nyt+elämän+ja+kuoleman+kysymyksiä+olla+ratkaisemassa.Eipä+ollut+kiva+näkymä+aamulla+kun+lunta+oli+taas+kertynyt+pihamaalle.+Tuo+parin+päivän+puhuri+oli+myös+katkaissut+pihapuista+kuivia+oksia+ja+siinäpähän+ovat,+kun+ei+niitä+pysty+keräämään,+hanki+ei+kanna+ja+lunta+on+liikaa.+"Aika+hoitaa"+taitaa+taas+olla+hyvä+neuvo+tähänkin+saumaan.Suorapuheisuudesta+tulikin+mukavaa+kommentointia.+Muistui+mieleen+Anna-Leena+Härkösen+kirja+"Ihan+ystävänä+sanon",+jossa+aihetta+myös+käsiteltiin+tälle+kirjailijalle+omainaisella+sarkastisella+huumorilla.Ehkä+"suorapuheisuudessakin"++olisi+tuo+itsetuntemus+paikallaan+ja+taju+siitä,+ettei+kukaan+taida+olla+niin+synnitön,+että+voisi+heittää+sen+ensimmäisen+kiven.++Toinen+muistutus,+jolla+itse+yritän+opettaa+itseäni+on+Ingmar+Bergmanin+roolihenkilöltä:+"Kenestä+tahansa+voi+sanoa+melkein+mitä+tahansa+ja+aina+se+jotenkin+paikkansa+pitää",,.))+Tänään+pitäisi+uskaltaa+mennä+kirjastoautolle+palauttamaan+kirjat.+Saa+nähdä+miten+mummon+käy.+Eilen+tuli+"liikuttua"+tavallista+enemmän+ja+vaikka+liike+olisi+lääke,+minun+lääkkeeni+ei+paranna+vaan+pahentaa+yleistä+oloa.SkillaN+varoitteli+liukkaudesta.+Muistetaan+se+ja+vanhuuteen+liittyvä+opetus,+se+hiljaa+käveleminen..))demeter1