Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

7384

1. Enpä olet kuullutkaan Eliaana tästä uudesta kirjasta, Kassilaa saatoin muistella.
    Noista Raamatun muutoksista on puhuttu. Takavuosina väitettiin että jopa sielunvaellusoppi poistettiin Raamatusta jonkin kirkolliskokouksen päätöksellä, vuosilukukin mainittiin - 532 (?).
    Katajan ohjelmaa en ole katsonut - Areenalla - vai Katsomossa - taitaa olla tallessa. Eikös Kataja vasta liittynyt Ortodoksikirkkoon vai oliko vaan aikeissa.
    Kiva saada vinkkejä "alan" kirjallisuudesta...Tällä hetkellä minulla ei ole ketään, joka jakaisi tämän kiinnostuksen. Onkohan tiedeuskonto jo kaventanut meidän hengenelämän monimuotoisuutta ? Huuhaa-leimasin tekee työtään...
  2. Keskipäivää ! Ei päivää ilman kaapelirikkoa - siltä alkaa jo tuntua - ei taida olla ihan sattumaa ! Toistaiseksi ne eivät kai ole kovasti vaikuttaneet tiedonkulkuun mutta varpaillaan kai tässä on oltava ?
    Totta, kyllähän tämä maailmantilanne alkaa huolestuttaa myös meitä, joita sota ei ole koskettanut samalla tavalla. Vaikka yrittäisi sulkea itsensä uutisvirran ulkopuolelle, isot uhkat ovat kai jo osa yleistä ilmapiiriä, näin ainakin itse koen - ja silloin tavallaan se "asian puheeksi ottaminen" voi olla eduksikin, tarpeen oman mielenrauhan vuoksi.

Kyllä täytyy ihailla teitä kahta, Hil-laa ja Kristiinaa, että olette jaksaneet tuollaisen operaation suorittaa - asunnon vaihtoon viittaan. Minusta ei olisi kun tuntuu, että pienempienkin muutosten tekeminen käy jo yli voimien.

Tuntui hyvältä, että "hengenasioistakin" voitiin täällä puhua kiihkottomasti, ilman pilkkaa, väheksymistä ja tuomitsemista - ihan elämään sisältyvänä asiana siinä kuin kaikki muukin. "Ei ihminen elä pelkästään leivästä"..))

Paloma ottikin puheeksi vertaistuen, minkä Nojatuolikin voi meille parhaimmillaan tarjota. Näyttäisi jopa siltä, että vertaistuki tulee jatkossa olemaan markittävä osa meidän terveydenhoitojärjestelmää. Monissa yhteyksissä sitä on korostettu ja selvää on, että iso remontti meidän julkisessa terveydenhoidossa on meneillään. "Aika entinen ei enää palaa".

Itsellä vertaistuesta, vertaisuudesta on hyvä kokemus myös meidän kyläkerhon kautta. Meille vanhoille rouville ja parille herralle on luonnollista käydä läpi omat vaivat, kolotuksista ja lääkityksistä alkaen, kertoa omasta arjestamme, muistella elettyä elämää ja ottaa kantaa nykymenoon. Kaikki tämä on luettu meille rakennukseksi.

Minua on haastettu toiseenkin kerhoon, luvattu jopa kyyditys sinne ja vähän tietysti houkuttelee, kun siellä olisi lukupiirikin tarjolla..)) Kerhon vetämistä on myös tarjottu, kun nykyinen vetäjä keskittyy isoäitiyteen toisella paikkakunnalla. Siihen tehtävään ei juuri kukaan tahdo, koska se vaatii sitoutumista ja useampien tilanne on sama kuin minulla: joskus voimia on vaikka muille jakaa, välillä tekee tiukkaa selvitä edes omasta arjestaan.
    Vanhuus taitaa olla tällaista. Uusi päivä on aina seikkailu: miten arki tänään sujuu, mitkä
    ovat voimavarat, mikä mieli ?

Oikeastaan olen hyvilläni siitä, että taas on nollakeli tarjolla. Kompostori ei jäädy, ei tarvita piikkikenkiä lenkillä. Silakkapihvejä on tällekin päivälle ja kaupatkin ovat taas auki..))

Mukavaa lauantaipäivää kaikille,
    demeter1
  3. Kiitos tuosta linkistä Tellukka. Ihan täyttä asiaa kuten myös tuo aloituksen linkki.
    Minusta Janne Saarikivi on merkittävä ajattelija, näkijä, yhteiskuntakriitikko.

Omahyväisyyteen ei meillä todellakaan ole varaa ja tuntuu siltä, että länsimainen arvomaailma moniarvoisuudessaan on enää pelkkä kulissi ja ihminen on hukassa enemmän kuin koskaan.
  4. Iltapäivää ! Toinen kirjoittaja tuolla muistuttikin talvilomasta kun ihmeteltiin Nojatuolin "käyttöastetta".
    Vähän kuulolla ainakin itse olen nyt, kun koululaisilla on lomansa. Kerran jo kävivät joukolla ja ehkä tulevat vielä. Kuten brinkkala arveli, kiitos vaan osanotosta, veljien lähtö, vaikka se ei juuri arjen tasolla minua kuormittanut, laittoi tietysti muuten hiljaiseksi.

Tiibettiläisessä Kuolleiden kirjassa, samoin kuin monissa rajatiedon julkaisuissa, katsotaan, että vainaja viipyy kuolemansä jälkeen "henkenä" tutuissa maisemissa 30 päivää. Pidän tätä mahdollisena siksikin, että kyllä kai se surevan mieli viipyilee vainajassa hyvinkin tuon ajan kun surutyötä tehdään. Varmaa tietoahan meillä ei näistä asioita ole, mutta minusta on hyvä ajatella, että melkein kaikki on mahdollista. "Sama kude meissä kuin on unelmissa"...
    (Shakespeare) ja mihin kohtaan kukin tahtoo sen rajan vetää. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän tuntee tarvetta asettaa tiukkia rajoja eri vaihtoehtojen välille.

On tuo korppiksen sairaalakierros rankkaa luettavaa - jos itsensä siihen kohtaan asettaa.
    Että huonolla tuurilla voi läpihuutojutusta muodostua tuollainen kärsimysten tie.
    Kuten sanottu, oma kokemukseni tosiaan oli läpihuutojuttu, mutta nuo pari yötä sairaalassa tietysti antoivat esimakua siitä, millainen omastakin operaatiosta olisi voinut tulla.

Ei ole päässyt helpolla liekkokaan. Onneksi pahin taitaa nyt kuitenkin olla ohi, kun on päässyt auton rattiin ja mökille ? Tsemppiä vaan jatkoon.

Ystävänpäiväkin tuli ja meni. Ystäväni maalla kertoi saaneensa 12 korttia ! Hänellä on aina ollut laaja ystäväpiiri ja hän on aina itse ollut aktiivinen muistajaja.
    Vasta eilisessä puhelinkeskustelussa huomasin, että Alzheimer on tosiasia hänen kohdallaan. Estolääkitys on luultavasti ollut merkittävä apu hänen kohdallaan, koska vielä pystyy hoitamaan arjen asiansa, 85 v, ja on nyt polvileikkaukseen menossa.
    Hän on yksin asuva leski, eikä ole kotihoidon piirissä. Vanhusten rivitaloyhteisössä asuu ja siinä pärjäilee.
    Nämä "selviytymistarinat" kiinnostavat tässä iässä kovasti - minua ainakin - ja niitähän mekin täällä jaamme. Jossakin telkkariohjelmassa kerrottiin että nettiterapia on todettu lähes yhtä vaikuttavaksi kuin perinteinen, kasvokkain tapahtuva. Sama tilanne taitaa olla myös tämän vertaisseuran kanssa. Vaikka minulla on nyt oma kyläkerhoni vertaisseurana silti Nojatuoliseura on vähintäinkin hyvä lisä siihen, vaikka ei niin usein olisikaan kirjoittajana mukana. Lukijoilla, "kuuntelijoilla" on myös iso merkitys, näin ainakin itse ajattelen.
    Ja edelleen on sanottava, että Hil-lan panos Nojatuolin "emäntänä" ja sen jatkuvuuden takaajana on vertaansa vailla. Ilman häntä täällä tuskin "osaisi" kirjoitella, olla mukana.

Eilen olin liikenteessä niin pitkään - viiden kilometrin lenkkikin niistä askelista kertyi -
    että jätän tämän päivän liikkumisen väliin.
    La Promesan jaksot on nyt katsottu - jouduin tekemään sarjasta tiliä tuolle mainitulle ystävälle, kun hän vasta pääsi mukaan. Nythän sarja alkaa pyöriä alusta ykkösellä arki-aamuisin, joten voihan sieltä itsekin päivittää unohtunutta..))

Mukavia talvi(loma)päiviä itse kullekin,
    demeter1
  5. Aamupaivää ! Samantyyppisiä ongelmia minullakin oli sivuston (?) kanssa. Tiedä ovatko jo lauenneet. Hyvä tietää kuitenkin että vika ei tällä kertaa ollut minussa..))

Kiitos vain Ano 10.04/eilen ja Hil-la tuosta synninpäästöstä - viittaan meidän ilotteluun brinkkalan kanssa. Kyllä minäkin jälkeenpäin mietin, että oliko "sopivaa"..))
    Toisaalta, itsekin ajattelen, että pieni irrottelu joskus ei niin iso "synti" taida olla.

Älähän Hil-la vähättele itseäsi. Hyvin sinä olet kartalla, muistisi on varmasti parempi kuin monella meistä - tai paras kai puhua vain itsestään - omaa arjen puuhailuani voi välillä kuvata sanoin: "oikea käsi ei tiedä mitä vasen teki" - huonompina päivinä ajatus vain ei pysy koossa eivätkä edes ne tutut rutiinit tunnu olevan tallessa. Vielä laitan paljon tautini syyksi - mutta yhtä hyvin tämä voi olla vanhuutta.
    Tosin, kun olen kuvannut näitä "oireita" nuoremmille he eivät pidä niitä minään - samaa aivosumua hekin saattavat aika ajoin kokea.
    Ja kuten todettu, unen laatu ja määrä vaikuttavat tuohon omaan olemiseen paljon, uskoisin että meillä kaikilla. Itselläni on pari päivää ollut liian paljon tapahtumia ja se pakkaa heti vaikuttaa yöuneen.
    "Ruuhka" jatkuu edelleen, (yllätys)vieraita tulossa ja sen jälkeen kyyditys kyläilemään. Kivoja tapahtumia tietysti, mutta stressiä nekin voivat aiheuttaa:
    "paljon" esityötä, paljon jäsenneltävää jälkikäteen.
    Riittävän hyvä ulkoilupäivä olisi tänäänkin mutta nyt täytyy jättää väliin.
    Mukavaa päivää kaikille,
    demeter1
  6. Takarivistä löytyy..))