Vapaa kuvaus

Aloituksia

0

Kommenttia

6837

  1. No minä ajattelin tietysti luonnonvaroja, en omia varoja, Ano 14.52. Mutta totta, kyllähän se on demokraattista, että köyhäkin pääsee niitä tuhlaamaan...))

    "Aurinko on hoitoa mielelle ja keholle". Onkohan enää ? Jos lämpötila hipoo 50 ja maastopalot pilaavat ilmaa.
    Syy ja seuraus ? Anteeksi tämä sarkasmi. Seepra ei pääse raidoistaan...
  2. Iltapäivää ! Taas oli toiveissa päästä metsään tänään, mutta ei. Joka päivä on satanut täällä. Kaikki ulkotyöt ovat jumissa, vasta kaadetut koivupuut olivat peittämättä pihalla, kun en ollut varustautunut niiden peittämiseen. Toinen puukuorma odottelee vuoroaan!

    Eilen tuo puiden kärrääminen ja pihanhoito alkoivat jo käydä selän päälle, vanhuus kalvaa ja kangistaa.

    Seuraelämä on myös ollut vilkkaampaa kuin aikoihin, tapaamisia, jopa yövieraita. Tutun talossa sukitettiin viemäri ja joutuivat olemaan ilman viemariä vuorokauden. Olihan siinä sovittelua mutta mukava rupatella kiireettömästi.

    Keskustelusta on täälläkin keskusteltu..)) Saman toiveen jaan kuin ymmärtääkseni useimmat meistä. Että SkillaNin ketju olisi kirjoitus- ei chattailypaikka. Rajanveto ei tietenkään ole ihan helppoa, mutta onhan meillä SkillaN, joka lempeästi ja tottuneesti ketjua ohjaa ja ilmeisesti myös riittävän monta samanhenkistä - sopuisuutta arvostavia tarkoitan - jotka ovat samalla asialla.
    SkillaNin ja Ramoonan ajankuvaan yleisestä ilmapiiristä on helppo yhtyä. Juuri tänään oli aamu-TV:ssä uutispätkä koulukiusaamisesta ja siihen puuttumisesta, muistaakseni Nokialta. Jäi mieleen nuo kolme koota: kohtaaminen, kunnioitus ja kuuntelu. Eivätkö ne sopisi noudatettavaksi missä yhteisössä tahansa, vaikka täällä ?
    Onhan ne täälläkin löydetty, ainakin keskinäistä kunnioitusta on peräänkuulutettu.
    Kohtaaminen ja kuuntelu jäävät tietysti vajavaiseksi näillä reunaehdoilla mitä täällä on tarjolla, mutta asenteena ne kai voisivat kuitenkin toimia ?

    Nyt kun toinen poika on rakentanut itselleen työhuoneen tuohon meidän "mummon kammariin", tapaan hänen kauttaan myös nuorempaa väkeä. Eilenkin tapasin 17 vuotta (!) sosiaalipuolella työskennelleen miehen, jolla oli harrastuksena antiikkikauppa.
    Tuntuu hyvältä nähdä, että useimmat löytävät rankan työn vastapainoksi myös tilaa omalle intohimolleen, ehkä eivät ilman sitä jaksaisikaan. Tällä viikolla saimme myös surullisempaa viestiä, sellaisesta, joka ei jaksanut.

    Myös yhteiskunta pyrkii mielestäni ottamaan huomioon ammattiauttajien ahdingon, loppuunpalamista ei enää lueta yksilön heikkoudeksi vaan etsitään syitä myös yhteisöstä - jopa yhteiskunnasta ja terapiapalveluita tarjotaan niin, ettei ainoaksi vaihtoehdoksi jää alanvaihto. Silti terapiapalveluja on vaikea saada joka puolella, siitähän saamme uutisissa kuulla kaiken aikaa. Syitä niiden tarpeeseen SkillaN tänään luettelikin.

    Mistähän löytyisi taas sitä kuuluisaa talvisodan henkeä: "kaveria ei jätetä" ? Kun sen nykyväännös taitaa kuulua: "kaverille ei jätetä" - ainakin vitsin mukaan.

    Hyvää sadepäivää (?) kaikille. Minun pihalla sieniä nousee kuin sieniä sateella..))
    Alkaa kohta olla kiintiö täynnä...
    demeter1
  3. Sattuipa sopivasti. Sain juuri loppuun Annie Ernauxin muistelmakirjan "Vuodet".
    Erneux, (s. 1940), sai siis viime vuonna kirjallisuuden Nobelpalkinnon, kuten muistetaan..))

    Kun luin kirjan ensi kerran, olin melkein pettynyt: "omaa" historiaa, tuttua ajankuvaa. Tietysti Ranska on Ranska ja Suomi on Suomi. Yhteneväisyyttä oli kuitenkin paljon. Kai siitä voi päätellä, että ikkunat ovat olleet auki Eurooppaan jo pitkään meilläkin ?

    Kirjan takakannessa on esittely: "Valokuvat ja filminpätkät omasta elämästä punoutuvat yhteen elokuvien, tuotemerkkien ja historiallisten tapahtumien kanssa." Tätä kai pidettiin Ranskassa taidokkaana ja poikkeuksellisena kuvauksena tietystä ajasta ja kirjan katsottiin edustavan uudentyyppistä muistelmateosta.
    Minulle tuli mieleen Väinö Linnan Pohjantähti-trilogia. Siinähän historiaa kuvattiin myös yksityisen ihmisen näkökulmasta ja taidokkaista henkilökuvauksista muodostui suomalaisen luokkayhteiskunnan arkkityyppejä, joihin monet pystyivät samaistumaan.

    Näin ei mielestäni Erneuxin kirjassa käynyt. Ehkä meidän yksilökeskeinen aika on liian sirpaleinen, siitä ei voi tehdä mitään suurta, yhteistä kertomusta ja siksi muistelmistakin tulee helposti raportointia, pinnallista kerrontaa, missä kertojakaan ei juuri erotu taustastaan. Pitäiskö erottua, voi tietysti kysyä.
    Kun luin kirjaa uudelleen, siitä avautui tietysti paljon enemmän kuin ensi lukemisesta.
    Tarkkanäköinen, mutta suopea ajankuva on tietysti hyvän kirjallisuuden tunnusmerkki eikä kirjailija nyt yltiöpositiivinen ollut.
    Ihminen, nainenkin, on nyt saanut "vapautensa" ja paljon muutakin, mutta entä sitten ?
    Tuntuu kuin "olemisen sietämätön keveys" olisi silti vaivannut kirjailijaa jotenkin, vaikka hänkin oli saanut elämältä kaiken, mitä tavoitteli.
    Olen juuri menossa palauttamaan kirjaa kirjastoautolle, en ehdi enää palata siihen, mutta olisi kiva, jos joku toinen jatkaisi..))
  4. Huomentapäivää ! Olen itse ollut varsinainen terveysintoilija, kasvissyöjäkin kymmenisen vuotta.
    Vanhemmiten olen alkanut löysäillä ja nyt ajattelen, että myös liiallinen itsekontrolli ruokavalion kohdalla voi aiheuttaa stressiä ja stressi taas nähdään ainakin osatekijänä monien sairauksien synnyssä.
    Olisiko "kohtuudella kaikkea" hyvä ohje tässäkin ?
    Minäkin tein eilen kaalipiirakan rahkavoitaikinalla. Se kyllä mielestäni epäonnistui, olisiko ollut itserankaisua..)), sentään 250 g voita, kovaa rasvaa...
  5. Aamupäivää! En päässyt mukaan palstan "laulajaisiin", mutta korvamato seurasi minua eilen metsään. Mikäpä metsaläiselle paremmin sopisi kuin Paimenpojan sunnuntai:
    "Nyt metsä kirkkoni olla saa..)). Toinenkin passeli säe tuli mukaan: "aurinko paistaa, ei ole aikaa, hyrisi hyttynen hämärän renki" - kun muutama hyttynen tuli kiusaksi marjaa poimiessa.
    Ei se puolukka vielä ihan kypsää ollut, valikoiden poimin, mutta sain sen, minkä tarvitsin kaalipadan höysteeksi. Myöhemmin sitten lisää. Mustikkaa oli edelleen runsaasti enkä malttanut olla poimimatta, vaikka pieni pakastimeni alkaa olla täynnä.

    Ystävyydestä olette puhuneet. Siitä olenkin saanut nauttia tällä sadeviikolla, kun
    lopulta sain aikaiseksi kutsua heitä kylään.
    Myös lapsuuden ystäviä olen saanut tavata kesän aikana. Muutaman kanssa pidämme edelleen yhteyttä, harvakseltaan, mutta kuitenkin. Kolme heistä on leskeytynyt, naiset kai elävät edelleen kauemmin kuin miehet. Hyvin nämäkin olivat leskeyteensä tottuneet, iloisiksi leskiksi itseään kutsuvat, vaikka eihän se tarkoita, ettei menetys tuntuisi.

    Nämä tämän viikon vieraat ovat entisiä - ja nykyisiä - naapureita. Kun olen asunut samalla paikkakunnalla, samassa talossa, suurimman osan elämästäni, naapureista on tullut ystäviä.
    Eilisten rouvien kanssa sattui moka. En muistanut - vai tiennyt ? että toisella oli gluteiiniton ruokavalio ja niinpä hänelle ei ollut oikein mitään tarjottavaa "talon puolesta". Yleensä osaavat varautua siihen, omat eväät mukana, niin oli nytkin, mutta silti harmitti.
    Olimme niin "intoa täynnä", että istuimme niillä sijoillamme neljä tuntia, en edes "nojatuolia"(!) hoksannut tarjota, kun juttua riitti taukoamatta..))

    Alkuviikon vieraat - pariskunta - olivat sellaisia, joiden kanssa on aikaisemminkin pohdittu "syntyjä syviä" ja nyt on tultu siihen, että oma historia, myös sen kipupisteet, on noussut pintaan. Vanhuus antaa tietysti mahdollisuuden tarkastella menneisyyttä nykyisen ymmärryksen valossa, kun surut on surtu ja tyytyminen, eräänlainen lempeys on jäänyt jäljelle.

    Tänään on sitten vuorossa kutsu entisen työkaverin (vapaaehtoistyö) luokse. Mehän olimme tiivis työporukka ja tapasimme myös työn ulkopuolla - niin kauan kuin meidän 93-vuotias emäntä eli ja piti tiimiä koossa. Vieläkin hän "elää", vaikuttaa meidän mielissä
    ja muistoissa.
    Tuntuu muuten siltä, että ystävyys on noussut uuteen arvostukseen myös nuorempien keskuudessa.
    Nuoret naiset eivät kuulemma enää hae parisuhdetta vaan ystävyyttä. Sopii paremmin itsenäiselle, uraorientoutuneelle, modernille naiselle, joka tahtoo "elää täysillä" ja omilla ehdoillaan. Ihmetyksen aihe se tietysti on tämän ikäiselle sivusta katsojalle, mutta istuu tietysti yksilökeskeisen kulttuurin toimintatavaksi.

    Tulipa taas tätä "tyhjää" puhetta tältä "nojatuolin sabotoijalta", kollegoita lainatakseni..))
    Luin vielä tuon edellisen session viestit ja olen liikuttunut ja otettu siitä kannustuksesta, mitä olen taas muilta kirjoittajilta saanut. Kun minä reppana en edelleenkään "osaa" pitää puoliani.)) Yritystä on mielestäni ollut, mutta kun yritän, olenkin "ilkeä" ja "kaksinaamainen" ..)) Revi siitä sitten.

    Mukavaa viikonloppua kaikille kuitenkin,
    demeter1
  6. Kyllä täytyy ihailla SkillaNin taitoa nähdä ja ilmaista itseään, "pitää puolensa" loukkaamatta ketään. Se onnistuu vain sellaiselta, jonka ei tarvitse korostaa eikä myöskään vähätellä itseään.

    Ihan samoin tunnoin minäkin tuota ketjun loppua, "keveyden paluuta", eilen luin, vaikka itsekin kehuin meidän yritystä pitää ketju "siistinä".

    Eipä se paljon tarvitse ennenkuin entinen kuvio, vanha historia, nousee pintaan. Se, että "demeter" vedettiin nyt esille "heikkona" reppanana, joka tarvitsee puolenpitäjiä ja aiheuttaa siksi haittaa toisille - vai toiselle ? - kirjoittajalle - siitä kai se taas alkoi ? Kun tällä "toisella" ei ole puolenpitäjää, eikä hän sitä tietenkään edes tarvitse..))

    Minusta tässä ja koko tuossa pitkässä stakkaushistoriassa ei ollut ensi sijassa kyse demeterin
    "suosiosta" vaan ihmisten oikeudentajusta. Jos joku katsoo asiakseen "uutisoida" toisen läheiselle sattunutta onnettomuutta juoruilun hengessä niin minusta on ihan tervettä siihen reagoida. Se myös muistetaan, sen verran räikeä "keissi" oli kuitenkin ja kertoi tietysti paljon stalkkaajan omasta luonteenlaadusta.
    Olen yrittänyt painaa nämä pienet naljailut ja vihjailut villaisella, ihan sen vuoksi, että siitä helposti lähtee loputon selittely, mikä ei tietenkään paranna palstan yleistä ilmapiiriä.

    Tässä nyt taas ollaan - eikä muuta voida ? Ehkä olen ylireagoiva, mutta kun täällä nyt pidetään ansiona sitä, että "pitää puolensa", "antaa samalla mitalla takaisin" niin jospa muuttaisin linjaa, kuten SkillaN joskus sanoi: "ilkeillä osaa kuka tahansa". Pistää miettimään..))
    demeter1